REKLAMA

Embargo na rosyjską ropę, koniec tarczy antyinflacyjnej - jakie prognozy dla cen paliw?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-12-02 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:40 min.
Udostępnij:

Jak co piątek rozpoczynamy od sytuacji na rynku paliw, ale tym razem zostajemy w tym sektorze do końca programu, a to w związku z wchodzącym w poniedziałek embargo na rosyjską ropę. O szczegółach rozmawiamy z Urszula Cieślak z biura analitycznego Reflex.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 44 Wojciech Kowalik dzień dobry w piątkowym raporcie gospodarczym w radiu TOK FM na początek zamknijmy co ciekawego na rynkach na warszawskiej giełdzie spadki i to wyraźne WIG w tej chwili w dół o 1,5%, a WIG 20 o prawie 2% natomiast na rynku walutowym euro kosztuje 4zł 68gr dolar po 449 stron szwajcarski 476, a funt po 545 światowy indeks cen żywności cały czas powoli się obniża tak wynika z danej organizacji narodów Zjednoczonych do spraw Rozwiń » wyżywienia rolnictwa FAO listopadowy spadek był ósmym z rzędu w listopadzie odnotowano miesięczne spadki wskaźników cen zbóż nabiału mięsa, a wzrosty wskaźników olejów i wzrost wskaźników olejów roślinnych cukru pisze organizacja wskazuje przy tym, że ceny na świecie spadły o 15% Polski Instytut ekonomiczny zwraca przy tym uwagę, że w tym samym czasie w Polsce ceny żywności rosną o ponad 22%, a więc światowe tendencje dotrą do nas z opóźnieniem 7 największych miastach deweloperzy w listopadzie znaleźli chętnych nieco ponad 2,51000 mieszkań to 17% mniej niż w październiku co potwierdza coraz gorszą koniunkturę na tym rynku tak wynika zdanych portalu rynek pierwotny najbardziej popyt skurczył się we Wrocławiu o mniej więcej 40% podobnie w Gdańsku i 13 w Warszawie i chęć co dla potencjalnych kupujących ważne widać już stabilizację cen nowych mieszkań i to była krótka pierwsza część raportu gospodarczego, a teraz czas na naszą rozmowę raport gospodarcze Urszula Cieślak z biura analitycznego Reflex dzień dobry dzień dobry witam serdecznie na za chwilę porozmawiamy o najbliższych perspektywach dla rynku cen paliw, bo tam sporo będzie się działo w najbliższych dniach tygodniach, ale najpierw powiedzmy o tym co najbliżej kierowców, czyli co teraz dzieje się na stacjach w tym tygodniu notowaliśmy jeszcze obniżki cen paliw na część stacji niestety nie widzi ma ich na wszystkich, ale też skala jest niezbyt imponująca można powiedzieć, że są to korekcyjne ruchy cen rzędu do 510gr na poszczególnych stacjach co w skali, a średnie ceny w kraju daje nam spadek w przypadku benzyn jedynie 2gr na litrze w stosunku do poprzedniego tygodnia natomiast olej napędowy tanieje średnio 4gr na litrze benzyna diewięćdziesięciu 5 oktanowej kosztuje średnio 6zł 56gr diesel jest droższy kosztuje 7zł 70gr no i sukcesywnie już kolejny tydzień spadku cen autogazu średnio spadek do 2zł 99gr za litr na te najbliższe dni przyszły tydzień co może przenieść na na stacjach przy dystrybutorach o nowych spokojnie przede wszystkim powinniśmy notować podwyżek, chociaż widzimy, że ten dzień już pokazuje, że to tempo obniżek na stacjach hamuje i takim dodatkowym czynnikiem, który spowoduje, że pewnie te ceny już dalej nie będą spadać jest odnotowane w tym tygodniu wzrost cen na rynku hurtowym to w przypadku benzyny 95 oktanowej podwyżka o 20gr na litrze netto, a olej napędowy w hurcie zdrożał o 11gr na litrze netto być może to też nie jest taki sygnał do podwyżek cen na stacjach od razu to jednak wydaje się, że ten tydzień powinien na większości stacji pozwolić na utrzymanie tych obecną obecnych poziomów cen to te najbliższe dni, a teraz chciałbym, żebyśmy trochę wybiegli w przyszłość ciekawe pewnie tygodnie z perspektywy pani jako analityczki rynku i cen paliw przed nami tak po pierwsze, ten grudzień to końcówka roku, a będzie nam odzwierciedlała reakcję rynku o zaplanowanym na niedzielę spotkaniu OPEC plus, które może zdecydować o zmianie ustalonych ostatnio limitów produkcji może, ale nie musi, więc tutaj reakcja rynku może być neutralna, ale to na co będzie też zwrócona uwaga rynku o, a już 5grudnia wejście w życie embarga na ropę rosyjską na i pułapu cenowego właśnie na ropę z tego kierunku wydaje się, że nie powinno to w tych pierwszych dniach o po wejściu w życie embarga już od decyzji wiemy od bardzo dawna i generalnie wszyscy, którzy mogli jeszcze skorzystać z zakupów ropy rosyjskiej pewnie to uczyni czekają na tę ostatnią dostawę, więc takiej większej reakcji, a spodziewamy się pewnie na przełomie tego i przyszłego roku, więc ten realny wpływ myśl tej decyzji jest dopiero przed nami, ale też musimy pamiętać, że większa chyba znaczenie będzie miało wprowadzenie embarga na paliwa gotowe z Rosji w tym olej napędowy, który zajmował wyraźne naczyń które, który jest bez naszej konsumpcji stanowił wyraźny udział także to będzie ten sprawdzian, który dopiero przed nami i to będzie luty marzec przyszłego roku, bo na razie w poniedziałek to tam jak pierwsza część unijnego embarga na czym ona męcząca surowca dotycząca surowca, czyli zakazu importu ropy z Rosji drogą morską za no i to teraz mówiliśmy wspominaliśmy o tym, że być może taka większa reakcja na NATO poniedziałkowy poniedziałkowy start tego embarga będzie widziana na przełomie tego przyszłego roku no i za miesiąc sam gaśnie, a jeśli jeszcze może woli wyjaśnienia to będzie obejmowało w barku nie będzie obejmowało ropy z załadowanej do 5grudnia i rozładowany przed 19stycznia stąd też tak jak wspominam oczekujemy, że ten efekt będzie nieco opóźnione nie ta data wprowadzenia decyzji w życie to już takiego fizycznego i fizycznej obecności końca tych transportów z ropą rosyjską to na rynkach międzynarodowych ana naszym polskim rynku z 1stycznia wygaśnie tzw. tarcza antyinflacyjna no i podatek VAT nakładany na paliwa wzrośnie z 8 do 23% najprawdopodobniej to będzie takie proste przełożenie na ceny, że pójdą w górę właśnie wysokość tego podatku biorąc pod uwagę jest to zmiana o charakterze fiskalnym moglibyśmy się spodziewać, że to będzie po prostu tak się automatycznie naliczony wyższy podatek VAT spowoduje, że cena detaliczna powinna wzrosnąć jak o równowartość wynikającą z różnicy między aktualnie stosowaną 8%ową stawką podatku VAT, a tą, do której wrócimy, czyli dwudziesto 3%ową natomiast wydaje się, a w świetle tych zapowiedzi, które słyszymy od przedstawicieli rządu, że nie będziemy obserwować tak dużej zmianę i oczywiście, analizując obecną sytuację na rynku jest szansa, że kierowcy po nowym roku nie zapłacą kilkadziesiąt groszy na litrze więcej za benzynę olej napędowy właśnie w związku z tym przywróceniem najwyższej podstawowej stawki podatku VAT na paliwa jest szansa na to, że kosztem BEC nie realizowanej marży detalicznej i hurtowej uda się z niewielu zniwelować ten skokowy wzrost cen paliw, ale musimy też mieć świadomość, że to tylko pozwoli nam jak uniknąć podwyżki cen paliw z dnia na dzień w związku z tą wyższą stawką podatku VAT i też zmiany mogą być po prostu zminimalizowane można powiedzieć w pewnym sensie rozłożona w czasie, ale po kilkunastu dniach prawdopodobnie już wrócimy do takiej równowagi rynkowej i każdorazowe zmiany cen na rynku hurtowym wynikające z wahań kursu złotego czy też wahań cen paliw gotowych mogą wpływać bezpośrednio na rynek detaliczny i o ile będą to obniżki to dobrze, bo wtedy ceny mogłyby spaść natomiast jeśli będą wzrosty cen w hurcie już niestety ceny na stacjach będą rosły pojawiają się teraz takie opinie, że sprzedawcy mogliby w tej chwili teraz bardziej obniżyć ceny paliw, ale trochę sztucznie trzymają je na wyższych poziomach, żeby ten szok związany z powrotem VAT-u do podstawowej stawki był mniejszy pani zgadza się z taką opinią, że takim zjawiskiem możemy mieć teraz do czynienia, a po części jest to całą pewnością, jakby dyskontowanie tej przyszłej decyzji o powrocie to dwudziesto 3%owej stawki VAT natomiast też kwestią na, o której mówiliśmy chociażby w okresie wakacji, kiedy właściciele stacji byli pozbawieni marży bądź realizowali na bardzo niskim poziomie to dzisiaj jest ten moment, kiedy kierowcy już nie musimy płacić więcej za paliwo już oddaliliśmy się od tych szczytów cenowych, które notowaliśmy jeszcze w październiku dla oleju napędowego o ponad 8zł za litr dla benzyn blisko ponad 8zł dla oleju napędowego blisko 8zł dla benzyn, więc to jest po części trochę chęci wypracowania sobie większej marży właśnie w rekompensacie za tą niską marże w okresie wakacji i też w nich chęć głośnie taka, że jeżeli dzisiaj mamy nieco wyższe marże będziemy mogli łagodniej przejść po nowym roku ta sytuacja już wrócić do takiej rynkowej natomiast warto podkreślić, że nie możemy ciągle oczekiwać, że właściciele marsze będą realizować taką samą marsze jak na początku roku przed wybuchem wojny Ukrainie, bo dla nich ta obecna sytuacja również oznacza wzrost kosztów prowadzenia działalności także nie to też musimy jako na kierowcę pamiętać, że to, że obserwujemy wyższe marże na stacjach wcale nie oznacza, że stacje zarabiają więcej marża, której mówimy, którą analizujemy i marszu, która pokrywa koszty prowadzenia działalności daje i daje zysk natomiast to nie jest tak nie jest tożsame z tym, że marsze, które my mówimy to jest tylko łącznie zysk właściciela stacji Sejm jednocześnie zdecydował o przedłużeniu do połowy przyszłego roku zwolnienia paliw tzw. podatku handlowego, czyli podatku od sprzedaży detalicznej to jakoś ceną pomoże ten udział tego podatku w cenie litra jest jakiś zauważalny to nie jest przede wszystkim także ten podatek dotyczy wszystkich właścicieli stacji tylko tych, którzy realizują określony obrót natomiast musimy też pamiętać, że od nowego roku będzie musiała wzrosnąć stawka podatku akcyzowego w związku z tym, że musimy spełniać kryterium minimum unijnego dla obciążeń podatkowych, czyli w Polsce liczymy akcyzę opłatę paliwową akces i opłatę emisyjną, a one w związku z wyższym kursem euro na początek października w stosunku do tego poprzedniego roku to minimum nasza unijna już złotówka będzie wyższa około 10gr na litrze w związku z tym to pozwoli nam po części utrzymanie tego podatku jeszcze przez pierwszą połowę przyszłego roku też jak zminimalizować skutek tej podniesionej akces więc, jakby tutaj punktu utrzymania tego podatku od sprzedaży detalicznej to nie uchroni nas znacząco od UE to jest jakby niewielki udział w cenie detalicznej tego podatku w związku z tym on niewiele uchroni nas przed wyższymi cenami i ten paliwowy obraz nakreślił nam Urszula Cieślak z biura analitycznego refleks bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję serdecznie do usłyszenia, a to był raport gospodarczy Wojciech Kowalik również dziękuję i do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA