REKLAMA

Dzieci uczą się błyskawicznie. "Pierwszego roku życia nie pamiętamy, ale jego konsekwencje nosimy całe życie"

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2022-12-03 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
akcje uczą się mówić, słuchając jasne, ale również dokładnie, obserwując jak to się dzieje czy w ogóle polega fenomen chłonności dziecięcego umysłu o tym teraz porozmawiam z panią dr Anną Andrulewicz z zakładu psychologii rozwoju człowieka Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry pani doktor dzień dobry zespół AB la było Polskiej Akademii Nauk Uniwersytetu Warszawskiego przeprowadził badanie gadające głowy na maluchach właśnie badanie zostało przeprowadzone rzecz Rozwiń » jasna w sposób stuprocentowo bezpieczne co się okazało w tym badaniu, że trzeba, że dzieci się przyglądają bardzo uważnie odciął również alei gustom od co tutaj chodzi coś się co się udało ustalić tutaj badaliśmy bardzo ciekawy, a aspekt zwyczajnie się niemowląt czy może zacznę od tego, że no coraz więcej wiemy od tego jak niemowlęta uczą się już w pierwszym roku życia natomiast nie była jasna jak ten wczesny rozwój przekłada się na późniejszy rozwój właśnie za w ogóle nie tylko językowe, ale o ogólnie rozwój poznawczy tak czy rozwój różnych aspektów funkcjonowania niecka i okazało się, że to w jaki sposób niemowlęta patrzą na na twarze na poruszające się twarze mówiące tak bardzo mocno związana później Stemm w jaki sposób te niemowlęta już w późniejszym wieku przetwarzają język to znaczy tutaj okazuje się, że większa koncentracja na ustach w wieku właśnie w 6 miesięcy przykłada się na lepszy rozwój językowy w późniejszym wieku także to też jest bardzo bardzo ciekawy też mamy do czynienia z pewnymi różnicami płciowymi tutaj zostało TUW, które w pewnym sensie udowodnione po raz kolejny to wychodzi tak okazało się, że to co to co wiemy tak na temat rozwoju językowego chłopców to znaczy to, że oni typowo zaczynają mówić nieco później niż dziewczynki tutaj też no bo taki ciekawy wymiar okazuje się, że a, że dziewczynki te no w pierwszym roku, że w pierwszym roku życia tak czy niemowlęta dziewczynki więcej spędzały czasu patrząc na usta niż niż chłopcy w tym samym wieku no i tutaj była taka hipoteza, że być może jest to związane właśnie z, a no z tym, że no i późniejszy rozwój językowy u nich jest no i szybsze w pewnym sensie tych man z ranami aż na tak tych różnic między płciami jeśli chodzi o malutkie dzieci ich rozwój jest więcej Żur jeśli chodzi o różnicę między płciami to tutaj nie ma aż tak dużo by badań bardziej interesuje nas to w jaki sposób w ogóle niemowlęta noworodki wręczy w tej uczą się języka bowiem, że uczą się bardzo wcześnie już w życiu płodowym, a tak i ten no geniusz językowy niemowląt małych dzieci właśnie nieprawdopodobne tak coraz więcej o tym o tym wiemy natomiast no różnice płciowe występują natomiast więcej jednak podobieństw niż różnic skoro pani sama o tym wspomniała zatrzymajmy się przy tym jak to jeszcze w życiu płodowym mimo to jest dosyć ciekawe, bo no co prawda możemy słyszeć czasami różne takie sugestie, że no dobrze jest mówić do do naszych dzieci jeszcze w życiu płodowym, ale są badania, które potwierdzają, że a, zwłaszcza w tych ostatnich 1012 tygodniach życia płodowego, a winno młody bardzo mocno potrzebują takiej stymulacji słuchowej i tutaj bardzo też intensywnie uczą się przede wszystkim głosu głosu matki oczywiście, ale też melodii języka ojczystego czy tych języków, które słyszą wokół siebie i przy czym no to jest taka wrażliwość przede wszystkim na te niskie tony, dlatego że wysokie tony są konsultowane przez przez przez tkanki przez wody płodowe i widzimy efekty tego uczenia się płodowego już tuż po Narodzeniu możemy już zauważać preferencję języka ojczystego u noworodków tak, czyli u u dzieci w pierwszych dniach tygodniach życia co jest fascynujące w pewnym sensie ta melodia znana melodia, jaką się wsparcie przez poza poczucie bezpieczeństwo takiego noworodka tak to można rozumieć przede wszystkim można powiedzieć, że jest to coś znajomego tak i trochę takiej zasadzie jak lubimy piosenki, które znamy to noworodki mają podobnie i można to właśnie wiązać tak z tym, że no i jest to z tym pewien komfort nas natomiast nie jesteśmy w stanie zapytać niemowląt normalność nie, bo jeśli nie jest to chciała zachować kąt państwo mogą powiedzieć z noworodkiem to ogólnie ciężko się dogadać szczególnie jest rodzicem debiutantem ryczy rzesze i trudno się zorientować, o co chodzi, więc ta jest podstawowa kwestia państwo tutaj mówiono tutaj ten noworodek woli język Polski niż jakiś inny język skoro państwo mogą ustalić jak mogą państwo wystawić badanie niemowląt i noworodków wymaga no niesamowitej kreatywności w przypadku taki bardzo małych dzieciaków, czyli przede wszystkim noworodków to co jest badane to jest częstotliwość ssania tak i wiemy np. że niemowlęta SA ją częściej słyszą bodźce, które są dla nich przyjemne, czyli np. mogą wybierać poprzez częstotliwość ssania, a to czy chcą słuchać dźwięku języka ojczystego czy jakiegoś obcego języka i wtedy one spec tak można powiedzieć specjalnie tak zmienia częstotliwość sanie, żeby słyszeć język ojczysty, ale to nie jest takie oczywiste, o czym świadczy ta częstość ssania, bo to jest także moim może wystąpić preferencja bodźców, które są nowe miał tak jak wszyscy no raczej jesteśmy interesowali rzeczami, które są fajne nowe i przyjemna tak samo noworodki niemowlęta i jeśli prezentujemy im np. takie jakieś proste, bo to może sam skład Głoska tak z jakiegoś języka, który nie jest ojczystym, a to nic na samogłoskę będą reagować niemowlęta bardziej Fuck, czyli no i można powiedzieć większe z większą ciekawością niż na coś co znają, czyli głoskę z języka ojczystego natomiast dotyczy tylko pojedyncze głosy natomiast chodzi o cały kontekst językowy tam, gdzie słyszymy no całe zdania i prozą i tak, czyli muzyka to tego języka to wtedy preferowane język ojczysty to jest fascynujące w jaki sposób właśnie można dowiedzieć się ich jak skonstruować w ten sposób badanie, żeby można było odpowiedzieć na to, jakie preferencje mają noworodki chcące szerzej panią zapytać w ogóle taki fenomen właśnie uczenia się dzieci, bo kiedyś na to patrzy to chyba nigdy nie jesteśmy tacy bystrzy wtedy w pewnym sensie tak, dlatego że w pierwszym roku życia niemowlęta nieprawdopodobnie no są biegłe w różnicowaniu dźwięków mowy nie tylko swojego języka, bo to jest oczywiste tak natomiast one potrafią do no dziś tak do 0608. i miesiąca życia różnicować dźwięki bardzo różnych języków, których potem na nie jesteśmy w stanie różnicować i to jest nieprawdopodobny fenomen właśnie, które obserwujemy w pierwszym roku życia później no zaczynamy się specjalizować tak już nie słyszymy tych kontrastów języka japońskiego czy rzeczy niemieckiego dziś naszym rodzimym językiem z Polski specjalizujemy się we własnym języku natomiast widać w pierwszym roku życia to niesamowita plastyczność, która no pokazuje, że tak naprawdę możemy się nauczyć bardzo różnych języków tak jesteśmy jako niemowlęta gotowi na to, żeby może by się uczyć tak i ta ta gotowość do uczenia się myślę, że to jest najbardziej taka fascynująca, a jeszcze szerzej, bo jest w tym coś niesamowitego, że uczymy się w tym okresie, którego potem nie pamiętamy etyki czasami mam wrażenie, że może się wkraść czy taka postawa, że A3 będziemy specjalnie przejmować się wobec takiego dziecka zachowujemy, choć i tak nie będzie pamiętał to jest chyba jednak bardzo niemądra postawa zdecydowanie jest to niemądra postawa, dlatego że mamy coraz więcej danych, które pokazują, że to w jaki sposób no tutaj wchodzimy w relacje nie tylko taką relację emocjonalną, ale też to jak podchodzimy do uczenia się wspólnie tak z niemowlętami ma bardzo duże znaczenie dla późniejszego rozwoju wiemy, że to ile słów wypowiadanych do dzieci tak 3 dni to bogactwo językowe to jak dużo takich interakcji takich można powiedzieć wymian językowych z niemowlęciem by się dzieje, tak więc opiekunem, a niemowlęciem w pierwszym roku życia no to to są rzeczy ktoś bardzo przykładają na rozwój właśnie języka później już w tym czasie, który nawet możemy pamiętać tak jak i rozwój ogólnie ogólnie poznawczy także, mimo że nie pamiętamy tego co się dzieje w pierwszym roku życia to no nosimy tak naprawdę przez całe życie konsekwencje tego tego pierwszego roku tych pierwszych lat tego bardzo ważna jest to, żeby mądrze podchodzić właśnie do tych początków początki są nieprawdopodobnie ważna dziękuję serdecznie pani dr Anna Lulewicz zakładu psychologii rozwoju człowieka Uniwersytetu Warszawskiego była z nami dobrego weekendu pani doktor życzymy siódma 50 dziękujemy, a teraz sam raz tak ułożyło, bo na naszej antenie pora na książkę na głos dla dzieci, więc psy i kto państwa w ciąży to proszę dać trochę głośniej, żeby można było dokładnie słyszeć przez wody płodowe Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA