REKLAMA

Konflikt Minta-Rojek to obraz polskiej branży muzycznej?

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2022-12-04 08:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósma 23 Filipka kosz przy mikrofonie jest z nami Jakub nera socjolog dziennikarz muzyczny dzień dobrem dzień dobry będziemy rozmawiać o sytuacji w Polskiej branży festiwali muzycznych, a takim pretekstem do tej rozmowy jest konflikt, jaki wybuchu na razie na Facebooku, ale jak zapowiada jeden z uczestników przeniesie się być może na salę sądową konflikt toczy się wokół festiwalu receptę Amber, który miał się odbyć we wrześniu tego roku odbył się ostatecznie w Rozwiń » październiku w Łodzi organizowali go Artur Rojek, który jest twórcą także w festiwalu muzykiem też oczywiście i Łukasz Minta, który z kolei stworzą między nimi poznański festiwal Spring bryg postaci, które są odegrały dużą rolę w budowaniu polskiej branży festiwalowej Łukasz Minta zarzucił rynkowi, że po festiwalu receptę pozostał długami wciąż koszty, które poniósł nie są rozliczone, a co najważniejsze, gdy jeszcze przed festiwalem próbował dowiedzieć się warunki umowy, gdzie uregulować współpracę Artur Rojek zwrócił się do miasta Łodzi zaproponował odsunięcie Łukasza mi te organizacje festiwalu i przesunięcie terminu imprezy o miesiąc by wymienić ekipę producencką Artur Rojek Fundacja Independent, którą kieruje jego żona oświadczyli w odpowiedzi na te zarzuty, że to mięta nie dawał rady przygotowywać festiwalu na czas nie przedstawił też na czas odpowiedniej dokumentacji swoich wydatków, więc problem leży po drugiej stronie na to Łukasz Minta ogłosił, że w kontakcie z prawnikiem i podejmuje odpowiednie działania na razie mamy taką sytuację, że 1 osoba powiedziała tak druga inaczej czy pana zdaniem i tu zwracam się do Jakuba kary to się może faktycznie skończyć procesem wyrokiem, który udowodni, że 1 ze stron była w swoim opisie rzeczywistości bardziej rzeczowa bliższa prawdy podoba mi się określenie, że 1 ze stron rosły w opisie rzeczywistości faktycznie trochę, ale nie jest tak rozmawiamy ze Starem jest zdania przeciwko zdaniu ja mam nadzieję, że jeśli faktycznie wydarzyło się te sytuacje, których pisze Łukasz mięta to, że skończy się w sądzie, ponieważ niestety bardzo często jest także bucha jakieś takie piekiełko bagienku na Facebooku jest duża dyskusja dużo jest udostępnienie komentarzy natomiast nic potem wszyscy wiedzieli tak naprawdę, kiedy Łukasz Minta opisał swoją historię o nie skończył jej informację o tym, że idzie do sądu czy dla mnie już było tak trochę dziwne, bo zgodnie z księgową wydarzyło trzeba z tym do sądu takie sytuacje często się po pojawiają czy w ogóle w Polskiej branży muzycznej czy w ogóle w przypadku różnych wydarzeń konfliktów jeśli faktycznie ma się dowody jeśli tak było nie mam prawa nie wierzyć Łukaszowi Mięcie i i jeśli faktycznie taka, która zastąpiła rzeczową punkcie wszystkiego dobrego że, żeby to się rozstrzygnęło jakoś właśnie w sądzie podczas wydaje mi się, że trzeba z tym po prostu do sądu, ponieważ sytuacja, kiedy kończy się na komentarzach na Facebooku do udostępnienia dyskusja, kiedy jeszcze jakieś osoby o komentarz przyznają, że miały podobne świadczenia niestety niczego nie prowadzi pod jakimś czasie wygaśnie im więcej w związku z tym nie wydarzy jeśli tak faktycznie było, jeżeli są dowody to ja chciałbym, żeby skończyło w sądzie, bo też pokaże innym osobom, które brał udział w tej dyskusji, które wyrażały swoje zdanie co faktycznie można z tym zrobić ten spór, o którym rozmawiamy to wydarzenie to nie jest takie wydarzenie, które byłoby bliskie milionom odbiorców muzyki w Polsce nawet jeśli w tzw. środowisku i Łukasz Minta Artur Rojek są postaciami znanymi, ale raz, że właśnie wywołało dość gwałtowne dyskusje na Facebooku, gdzie obie strony publikują oświadczenia 2 zostało opisane przez sporo mediów czy lokalnych czy ponadregionalnych no i to bierze z tego, że dochodzi jakieś aberracje jednostkowego skandalu czy może raczej dziennikarze słuchacze nagle zajmują się tym, bo wypływa na wierzchu coś, o czym się do tej pory po kątach mówiło, ale raczej już publicznie to jest świadectwo jakiegoś większego zjawiska czy coś przypadkowego czy na pewno to tym punktem wyjścia jest trochę takie jednostkowe standardowo mam jednak do czynienia z Arturem Rojkiem, który tworzy od kilkunastu lat festiwal, który tworzą zespół Myslovitz, który gra koncerty, więc jest osobą rozpoznawalną jednak dla wielu osób jest jakimś tam symbolem wychodzenia z muzyki niezależnej muzyki VW tak zresztą nazwał swój festiwal natomiast drugi stan faktyczny do to trochę jest także miał od wielu różnych osób słyszałem różne historie nie chcę teraz brzmieć jakąś spiskową, bo tak to jest trochę też brzmi i to jest taka trochę sytuacja, która mnie osobiście jako osoby, które jakoś toru zostaną muzyczną związana irytuje, że właśnie zawsze tak jest, że ktoś tam, gdyż to słyszał ktoś się jakieś doświadczenia, ale nikt o tym głośniej mówi i nic się, więc z tym jedzie trochę faktycznie jest także przy okazji tej afery dochodzą właśnie różne inne sytuacje czy przed dotyczące traktowania innych zespołów czy jakichś innych umów zobowiązań itd. no i być może to wpłynie na to, że jakieś pewne praktyki sytuację ulega zmianie trudno też wyrokować, bo faktycznie trudno cokolwiek więcej powiedzieć przed sytuacją, kiedy ta sprawa trafi do sądu coś z tym co się dalej wydarzy, bo pamiętajmy też o tym, że Łukasz mięta bardzo szczegółowo opisał sytuację to oświadczenie Anny Rojek z fundacji Independent w bardzo górę tak też dużo osób skomentował takie bardzo ogólną zasadę jawności tych szczegółów my też drugi trochę to nie dziwi, bo jeśli ta sytuacja ma się skończyć w sądzie Lotto tam zostanie pewnie będzie wyjaśnione natomiast otwarty trochę takie, że opinia publiczna jednak wydaje mi się powinna trochę się czegoś więcej dowiedzieć, bo po pierwsze mamy do czynienia z organizatorami festiwalu organizatorami, którzy dostają co roku o bardzo duże dofinansowanie ze środków samo samorządu województwa Śląskiego z miasta Katowice też otrzymali duże dofinansowanie wspierał pandemicznych to z drugiej strony organizowali duży festiwal w Łodzi no nie przypominam sobie czy była taka sytuacja w Polsce, kiedy tak naprawdę 2 tygodnie przed festiwalem mówi okres ten bar został po prostu przeniesiony i to udziela osób też na to narzekało miał z tym problemem było zarezerwowane noclegi ustawiono trasy koncertowe opłacone przejazdy, więc to była taka sytuacja bez precedensu jednak wydaje mi się tutaj w tej sytuacji oczywiście to powinno skończyć w sądzie, ale jednak jest też opinia publiczna, która no, która powinna czy więcej wiedzieć otrzymać jakieś wyjaśnienie, że trochę jesteś co się dzieje tak naprawdę trochę wiemy, że wybuch aferach dostaliśmy drugie świadczenie, którego niewiele wynika i określa się gdzieś tam być może skończy w sądzie, bo dopóki ta sprawa nie zacznie też nie nie możemy za bardzo za to wiele wyrokować, ale jednak jest dużo takich niejasności w jakby właśnie jak, ale mimo wszystko coś można wyczytać z tych świadczeń bez tak odrzekł tę sytuację z nazwisk z branży i zestawić ze sobą 2 oświadczenia to tutaj w tej relacji biznesowej ner i Rolka wychodzi nawet niezależnie od tego kto jest bliżej prawdy mam wrażenie taki sznyt trochę lat dziewięćdziesiątych i wczesnego polskiego kapitalizmu my tu teraz coś robimy, ale to się później rozliczymy na razie tam dokumenty nie są potrzebne bijemy piątki wszystko będzie dobrze czy w tej branży to też pytamy o takie nieoficjalne doniesienia mamy jakiś właśnie jeszcze dziki zachód musi tylko poprawić powiedział partner Rojka Łukasza Interu lekarza przepraszam najmocniej przepraszam 3 nazwiska się po Jan tak czy się to jest też druga rzecz drugi złoty całej historii, a która jest dokładnie dokładnie właśnie takim jakby obrazem w soczewce całej sytuacji, bo szczerze mówiąc przy całym szacunku do tego co Łukasz Minta zrobił dla Polski dla polskiej sceny jak długo współpracował z Arturem Rojkiem mnie cały czas dziwi sytuacja, kiedy ktoś pisze, że coś tam ustaliliśmy, ale nie podpisaliśmy jeszcze umowy, ponieważ tobie pamięta i tak wiadomo zaufanie jest bardzo ważna rzecz natomiast tak jak wspomniał Łukasz Minta to wydarzenie, którego budżet wynosi 2 000 000zł jeśli ja bym robił wydarzenie powiedzmy koncert ze znajomym w 23000zł to jest może trochę inna sytuacja natomiast dziękuję też nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, że nie dogadujemy warunków, a jeśli to jest coś większego to umowa musi być mają podpisane i w sytuacji, kiedy w lipcu tego roku w tej umowy jeszcze nie było o festiwalu w 22 miesiące później ja trochę też nie rozumiem właśnie takiej o znaczy się wydaje mi się, że już 2020 drugi roku w Polsce, o ile dni 2030 lat temu takie sytuacje mogą zdarzać ja, że osobiście nie pozwolił sobie na coś takiego, żeby działać dalej bez konkretnie podpisanej umowy, zwłaszcza jeśli muszą jeszcze ponosić jakieś koszty, bo nie jestem nigdzie zabezpieczone oczywiście my to jest jak wiadomo natomiast no no to jest dużo różnych zobowiązań na różnych polach wielu podwykonawców itd. tak dalej i trochę właśnie dochodzimy do takiej do takiej sytuacji, kiedy właśnie gdzieś tam coś na słowo dogadamy jest dziś na kolejną co jak co oczywiście prawnie jest w jakim stopniu wiążące adresata umowa, która doprecyzowuje zawsze wszystkie konkretne warunki jest tak naprawdę takim ukoronowaniem tej całego tego całego porozumienia tak zresztą też w przypadku blokowania artystów chociażby na festiwale umawiamy się artysta gra tego dnia wraz z taką stawkach od tej godziny itd. itd. ale dopiero później w umowie mamy szczegółowe warunki tego potrzebuje nawet 105, jaki potrzeb, jakie Mara lider techniczny jakich instrumentów pokazuje i to nie jest także umowę na konkretną kwotę wszystko jasne, bo jeśli musimy opuścić fortepiany muszę posiedzieć gitary perkusję to koszty są różne i to zawsze precyzuje umowa, więc mnie trochę sytuacji jednak zastanawia, że właśnie ta umowa nie była podpisana i jest takie mówienie o podpisanej umowie, ale z drugiej strony no właśnie często tak niestety jest że, że ta umowa jest bierna samym końcu, że artyści jak i komentarzy nawet padło takie zdanie, że artysta zagra koncert umowę podpisuje powstaną po koncercie i ich to właśnie cały czas wydaje mi się jest takie czy takie wszystko na umowę po koleżeńsku i trochę się na sytuację pokazuje to traktowanie nie był artystów organizatorów to podejście takie do współpracy właśnie o no właśnie trochę na umowę na maila, a jeszcze nie takie zamknięte jako bardziej formalnie no to no to, chodźmy dalej właśnie, jaka jest w tej chwili relacja organizator festiwalu agencja koncertowa, a zespół nie mówię tu o artyście, który rozbrzmiewa też regularnie, które od lat otrzymuje pieniądze za słabo sprzedał koncern lotnisku Bemowo, ale właśnie zespołach, dla których szansą jest występ na festiwalu na receptę Amber czy w tym momencie w Polsce można mówić o godnej płacy oraz czy jest jakiś obiektywny sposób, żeby prace zespołu artysty włączoną włożono koncert ocenić to jest dużo dużo trudnych pytań, na które nie ma jednoznacznej odpowiedzi natomiast na pewno mamy pierwszą sytuację, czyli kontakt artysty z agencją, która organizuje festiwal w agencji rankingu, czyli ustalenie jakiegoś tam honorarium pierwszy jedyny problem jest taki, że artyści może mniej doświadczeni, bo ci, którzy co roku grają wiele tras wiele koncertów nie artyści mają trochę problem z rozmową o swoje honorarium co w jakim stopniu miasta nowy artysta przede wszystkim grać koncerty i nie jest łatwa negocjowanie z kimś za ile powinny zagrać tak dalej tak dalej ta sytuacja oczywiście o wiele lepsze, kiedy ktoś ma swojego agenta, który to wszystko robi nie jest emocjonalnie związany jest o wiele łatwiejsze, ale to jest jakby ten pierwszy problem często kończy się taką sytuację, że wszyscy proponują kwotę artysta artystka jest szczęśliwy, że można na festiwalu zagrać, więc wszystko Super fajnie grały w przypadku wielu różnych imprez w Polsce dochodzi później w takiej sytuacji, że ktoś np. się dowiaduje, że zagraniczni artyści dostają większą Kwoka albo inni artyści z Polski starał większą kwotę w mojej pojawia się zło szarzy nie wiem czy jest praca została należycie wyceniona, że jest sprawiedliwy itd. itd. do tak, gdy mamy taką sytuacją ona się zdarza tylko zazwyczaj te osoby w środowisku nie są jakimiś 2 atomami, który został krążą tylko są zazwyczaj związane z branży takie właśnie w przypadku off Festivalu pojawiały takie różne komentarze artystów, którzy dostają takie kwoty tak itd. jest sporo osób takich środowisku tylko czuję, jakby w, jakim stopniu zastanawiające jest to czy o majorze powiedzieć nie uznają, że takie określenie trochę taki syndrom sztokholmski czy są kolejne zespoły, które są dokładnie w takich samych sytuacjach albo też pewnie nawet są zespoły, które po raz drugi są takich samych sytuacjach, że godzą się grać za niższe stawki, bo profitem tego jest wystąpienie jakiejś imprezie o uznanej marce i oczywiście to jest to jest to jest fajne to jest dobry tylko chcemy się również będą też zastanowić czy jednak ważniejsze dla nas zagranie po prostu festiwalu czy odpowiednie honorarium czy też może jakoś sytuacja negocjacji honorarium, bo czasem oczywiście takie sytuacje są możliwe czasem nie są możliwa i tu dochodzimy do kolejnego, jakby pan nie mogąc to problemu takiego zagadnienia, czyli w ogóle jakichkolwiek mam sformalizowania zrzeszania się artystów już nie będę mówić oczywiście związkach zawodowych, bo to się bardzo taka sytuacja lot może nam w tym w tym momencie do wyobrażenia, ale z drugiej strony, dlaczego nie skoro w czasie pandemii Stowarzyszenie organizatorzy imprez z założy Stowarzyszenie organizatorów właśnie imprez rozrywkowych, które działało na rzecz festiwali dużych imprez muzycznych rozmawiało z rządem na temat czy to, że jest będzie będzie jakaś droga przepraszam tak gwałtownie ucina, ale czas czas na zgranie pytanie może rzeczywiście było zbyt skomplikowane wymagałoby kompleksowej odpowiedzi, niemniej dziękuję za to co udało nam się czy udało nam się porozmawiać Jakub NRA socjolog dziennikarz muzyczny był z nami kilka dysków informacja o nich polityczne podsumowanie tygodnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA