REKLAMA

Przypowieść o cenzurowaniu sztuki i "pisaniu historii na nowo"

Andymateria
Data emisji:
2022-12-04 15:00
Audycja:
Czas trwania:
15:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andymateria skoro już udało nam się mniej więcej suchą stopą przejść przez pewną uwagi należną awantury i mam na myśli nasz program sprzed tygodnia, czyli uwagi na sztuce waginy jak wiadomo na niektórych działa na bardziej niż na innych tak bardzo, że nawet są gotowi odwoływać dyrektorki teatru właśnie wagina jest niecenzuralne rodzina jest przejawem dla niektórych być może sztuki zdegenerowanej, chociaż wydaje się, że bardziej zdegenerowana jest tzw. przemoc Rozwiń » kulturalne Anda Rottenberg historyczka krytyczka sztuki Anna Wacławik-Orpik redaktorka Radia TOK FM antymateria program o sztuce jedziemy dość daleko, żeby przypomnieć państwu wydarzenia, które takim są pierwowzorem chyba tych działań w Polsce, sądząc z programu w niektórych poważnych muzeów po nowym kierownictwem można mniemać, że teraz będą one pokazywane takie rzeczy, jakie lubił Adolf Hitler i jest w Goebbels takie takie wnętrza ładny no wie również pozytywny pozytywne ujęcia porządne aryjskie rodziny symbole Germanii tutaj będą Polonii oczywiście symbole no będą ładne dzieła ładne ładne była będzie tak możemy walić drzwiami okna jak drzwiami pani jak już ładne jest ku Lisiewicz, który w Zachęcie gości, których był wysyłany przez władze PRL-u do Wietnamu oglądać walczącego walczący Wietnam salon nie robi niemal nie rysował właściwy był rysownikiem nie ze sobą walki, który rysował takie ładne sceny jak wietnamski ten ryż sadzą ryżowych polach no ładnie robiłby UE ładne rzeczy, żeby wszyscy władz włodarze PRL-u, bo go bardzo kocha no i jaki powrót wspaniały takie podnosząca na duchu jedyne co co może być przykre to, że nie wiem czy można liczyć na dużą frekwencję na wielu ojca, a ta Acta na pewno niewielu nagrody są to auto, choć w razie bessy, bo ja byłam wysyłana ze szkoły za nas chciał wiedzieć za karę, ale chyba chyba ten miał być karę tylko miał zostać wychowano szkoły będą pewnie chodzi tak, bo ładny nie udało im się nie wychować dobrze nadal lubię zdegenerowaną sztukę no ona też wraca, ale bardzo dziwny sposób to ona wraca zakusami przy różnych okoliczności, kiedy rozmawialiśmy wystawy w Berlinie o historii pozbywania się ze zbiorów berlińskich muzeów sztuki zdegenerowanej potem o wieloletnim remoncie, a słynnego pawilonu misja dane rolę, czyli Neue Nationale-Nederlanden linię otwarto tam stałą ekspozycję, w której właściwie jest prawie wyłącznie sztuka zdegenerowana niegdyś niegdyś zdegenerowana nabyta wtórnie zastrasza duże pieniądze i zderza nas z awangardą modernizmem europejskim, a nawet światowym o i teraz mamy w Bazylei konsul 0 wystawę, której dyrekcja się chwali poniekąd w tym, że po tym, jak władze hitlerowskie wycofały niemieckich muzeów 21 000 dzieł no to powiem, że to był bardzo sprawny aparat państwowy, bo tu raptem przebija jakieś pojedyncze sztuki w 21 000 dzieł wycofano i spośród tych dzieł zrobimy wystawę, o których wszyscy wiemy w 1937 roku do nas okiem wystawę sztuki zdegenerowanej and artykuł ust, a w tym czasie w Bazylei w 1936 roku otwarto nowy budynek muzeum sztuki i tam pokazano część tego celu nabyte zostało już wcześniej, czyli dzieła kilku niewielu, ale kilku twórców awangardy takich jak klej no de Max Ernst zjawisko ring i kiedy Niemcy, gdy cofali te 21 000 to dyrektorką muzeum Georg Smith kupił je na aukcji w Lucernie 3009. roku kupił duży zespół 20 pierwszy 1 wspaniałych dzieł w tym Polsce drabinę z księgą Marka Chagalla i ręka mu się zatrzymała nie sprzedał, ale wsadził do magazynów oczywiście okazja po prostu, bo one były na wtórnym rynku bardzo tanie, bo też w trakcie później w następnych latach do czterdziestego piątego roku były przymusowo wykupywane od żydowskich kolekcjonerów za grosze ich kolekcje po prostu nie mieli wyjścia siłą rzeczy rynek szwajcarski był bardzo dobrym miejscem do handlu tym co zostało zabrane tym kolekcjonerom również byli wyspecjalizowani marsz 5 byłych sporo i oczywiście dzieła, które znikły z tych niemieckich publicznych kolekcji były przedmiotem handlu trudno, że te każde dzieło na inną historię, więc będziemy się wydawać teraz to, skąd pochodziło, które z dzieł ostatecznie UE dzisiaj eksponowanych w Bazylei, ale pani Anno musiało minąć kilkadziesiąt lat od zakupu 3009. roku do ich pokazania w roku 2020 drugi, ale wcześniej nie były pokazywane w ogóle nie była pokazywana cała kolekcja one były w ułożone MF taki normalny dukt ekspozycyjny tego muzeum, a teraz jest nowy wskazany jako te właśnie dokładny nieraz cała wystawa skoncentrowana tylko na and artykuł jest na tym nie wszystkie zostały przed wojną kupione czy w czasie wojny niektóre pewnie były kupione później, ale i tak jest to z no powiem imponujący zespół, bo to jest Jabłoński Dera cel Miller Emil Noll źle Ernest Banach Ernest Ludwig Kirchner Feliks rozdał Georg grosz, a Linetty James sensor Jankiel Adler, który jak pamiętamy wyjechał w latach trzydziestych do Duesseldorfu tam się rozwijał od muszej do Anglii i przeżył wojnę realne to jest to co o nim pokazują te są przedwojenne dzieła Jankiela Adlera Schmidt środków kiedykolwiek Lazer Segal bardzo mało znany grafik głównie z Wilna, który uciekł z Wilna przez Niemcy i wylądował w prezydium pani Anna, a ten co generowanego zrobił tam wszystko zadeklarowane, bo tak ekspresjonizmu, a poza tym był Żydem, a miano, a to przepraszam co czwarta, proszę bardzo, lodowisko Orient fajny GER Marc Chagall Mary Evans Max Berg Max Ernst Oskar Kokoszka oskarżycielem Otto DIX o tym Miller oto nagle Pablo Picasso Paul le pola model są Becker ludzik rude de ring Wasyla Kandinsky Wilhelm Lem bruk, który dzisiaj jest muzeum swego imienia w Duisburgu to jest też bym to paradoksalne działanie tego rodzaju zabiegów, które osoby artystów zjawiska próbują usunąć z historii wymazać historii to słynne wymazanie z historii, które np. skazani zostali Kaligula i teraz jak wiadomo przyniosło skutek odwrotny do zamierzonego, że sięgnę po ten przykład z klasyki i tutaj jest podobnie tak nie wiem czy pani pamięta nazwiska być może tak być może byli tam też uznani artyści, którzy wikła się w nazizm to wcale nie tak znowu rzadki przypadek tych autorów pokazywanych na tej wielkiej niemieckiej wystawie prawidłowej sztuki, bo były 2 wystawy przed wojną prawda nie jest jednorodna druga została również Rejewski sztuki zdrowe 0 i zdrowe sald zdrowej 100 wie pani ładny duży w dziwny sposób znaczy chcieli utrzymać troszkę swój styl, ale też udowadniali jeszcze w połowie lat trzydziestych troszkę później, że są Niemcami z dziada pradziada i do nich należał Ernest barwach i Jan do dyrektora muzeum w Berlinie wysłał narysowane własnoręcznie swoje drzewo genealogiczne sięgające do początku osiemnastego wieku pokazujące, że jest efekt Niemcem array krzykiem i do go nie uratowało, bo sztuka, jaką tworzył nie odpowiadała kanon no, a faszystowskim, więc byli tacy, którzy chcieli się utrzymać ekspozycji, bo zależało na tym, żeby ich dzieła jednak pozostały w tych muzeach, ale nie umieli się nagiąć niektórzy próbowali nawet naginać już nie pamiętam, kto dokładnie a, ale nie udało się ta wystawa, która była pokazywana równolegle ten artykuł z bankiem na miała takich twórców, którzy wtedy byli gwiazdami jak pamiętam ich nazwisk przepraszam nawet pamiętałam kiedyś studiowałam również tę sztukę ulubieńcy Goebbelsa jest taki tak jest wtedy taki w Polsce Hitlera profilów zbroi Hitler zbroje jako rycerz statua logika tam w rzeźbie to się nazywało w starożytności, bo tak należało przedstawiać wozów, a ta sztuka prawidłowa trzeciej rzeszy przecież czerpała pełnymi garściami wzorców klasycznych tak wydostaną, bo też sowy, bo to jest kanon kanon, do którego oczywiście nawiązywał Napoleona potem Hitler Stalin zresztą, gdyby nie te ozdóbki niepotrzebne, a samo i tak niepotrzebne pani do każda miała swoją wagę symboliczną np. sugerowała boskie pochodzenie władcy no nie w wypadku Stalina na czy ubóstwiam pani no nie musi już dowodzić swego polskiego pochodzenia to chcę powiedzieć tylko jaki z tego wniosek poza tym, że należy się przyjechać do Bazylei, chociaż jest kawał ogólne ogólniejszy, że nie zawrócimy historii wie Pani Minister przypomina historia Jana Sebastiana Bach, który najpierw był nadwornym muzykiem naszego Augusta trzeciego i napisał dla niego szefa MON najsłynniejszą swoją duszę to było na koronację, ale ona się nie spodobała ustały, więc mamy się obraził zaczął, ale pojawił się bardziej muzykalny rury Ryder drugi wielki, którego wziął na swój Dwór wtedy tak można wyłożyć 12m, niemniej Bahia pani wie został zapomniany kompletnie wyparła go bardziej modna muzyka musiały minąć lata dziesiątki lat setki lat nagle świat odkrył wie już tego wielkiego kompozytora ja mówię Bach i mówią muzycy, żebyśmy troszkę odeszli od tego tematu sztuki innymi słowy opowiadamy państwo uniwersalnym zjawisku o jego w pewnym sensie uniwersalnych skutkach i o tym co pani Anna wcześniej jakoś ładnie ujęła, a w naszych mądrych przysłowiach brzmi Oliwa sprawiedliwa zawsze na wierzch wypływa czy mówiąc krótko można sesję dla taką sztukę obrażać przypomniało mi to moją rozmowę z ministrem rynkiem, który przyjmował do pracy w Zachęcie, a potem nie bez zielone dywaniki zapytał co pani pokazuje jak i dość sery w ja lata odpowiedziałam Panie Ministrze to jest klasyk może się panu nie podobać, ale to tak jakby pan narzekał, że pada deszcz, a on na to zmienimy tę historię powiedział no, więc nawet minister dajmy się zmienić historię może też chciał wymazać z miej swoje Dziady sześćdziesiątego siódmego roku w sześćdziesiątym ósmym ostatnie przedstawienie jak pan wie nie chciał tej afer Kos zrobił dobre przedstawienie tak, że no są tacy, którzy chcą napisać historię na nową i Pisza i naprawdę marnują papier atrament pan Jan nie piszą gry zmorą są grożą, więc go jedno potem mija trochę lat akcję ta mija mnie z jej gdzie indziej więcej i nagle okazuje się, że to co najbardziej cenimy co wyrzuciliśmy kiedyś teraz musimy odkupić za setki razy drożej do naprawdę to odkup one nie nie mówi Bazylei, bo oni sprawnie kupili wtedy, kiedy trzeba za grosze, ale mówi w Berlinie o tym, że powiernictwo pruskie, bo to są wszystko muzeami należące do Powiernictwa pruskiego lepiej się pozbyło, gdzie tych twórców apotem za miliony odkupuje rynku światowego no kara musi być to pożegnamy się z państwem dość oczywistym stwierdzeniem, że pisać też trzeba umieć tak samo jak czytać trzeba mieć ze zrozumieniem to co jest napisane nie wszyscy mają do tego kompetencje tutaj akurat pije do jeszcze innej dyskusji na temat tego, jakie przygotowanie trzeba mieć do czytania literatury ale, żeby nie otwierać kolejnej puszki, jakby powiedział klasyk z Pandory to żegnamy się z państwem Wandy materii do następnego tygodnia Anna Wacławik-Orpik i Anda Rottenberg Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANDYMATERIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA