REKLAMA

W życie wchodzi embargo na rosyjską ropę - co to oznacza dla nas?

Codzienny podcast gospodarczy
Data emisji:
2022-12-05 07:00
Czas trwania:
07:12 min.
Udostępnij:

To ma być sposób na odcięcie Rosji od potężnych zysków z handlu ropą naftową, którymi finansuje agresję na Ukrainę - w życie wchodzi właśnie embargo na surowiec transportowany drogą morską. To oczywiście oznacza perturbacje na światowym rynku naftowym, ale dla naszych kieszeni - przynajmniej na razie - nie powinno być dramatu, jeśli chodzi o ceny paliw. Rozwiń »
Partnerem odcinka jest OANDA TMS Brokers. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers codzienne podcast gospodarczy zaprasza Wojciech Kowalik nowy tydzień zaczynamy od ropy naftowej wchodzą w życie sankcje na dostawy tego surowca z Rosji embargo obejmuje drogę morską, ale nie obejmuje rurociągów jednocześnie najbogatsze państwa świata wprowadzają limit ceny rosyjskiej ropy, powyżej którego nie będzie wolno transportować po świecie wszystko po to, by odciąć Moskwę od szerokiego strumienia Rozwiń » gotówki, dzięki której Rosja finansuje swoją agresję Ukrainę, ale po kolei najpierw o surowcowej geografii Europy, a konkretnie geografii naftowej tu ważna jest historia, a konkretnie historia podziału kontynentu na 2 bloki wschodni zachodni blok wschodni, czyli tzw. Demoludy zostały połączone z Rosją rurociągiem ochrzczonym nomen omen imieniem drużba, czyli przyjaźni w ten sposób Europę Uralu odbierają Polska Czechy Słowacja Węgry oraz uwaga wschodnie Niemcy czyni była NRD, a konkretnie 2 rafinerie Schwedt Ilona Polska zaopatruje się surowiec także drogą morską przez Naftoport w Gdańsku Niemcy swój na raport mają w Rostoku to dodatkowe źródło dostaw dla wschodnioniemieckich zakładów przetwórczych niestety niewystarczające dlatego dla Niemiec ważne są dostawy ropociągiem z Rosji i dlatego m.in. chodzący zakaz sprowadzania rosyjskiej ropy nie obejmuje rurociągów drugi problem jest taki, że Czechy Słowacja i częściowo Węgry nie mają żadnej innej możliwości importu tak ogromnych ilości surowca, jakie są potrzebne tym państwom nie da się wozić cysternami było mapie teraz o tym co wynika z jej kształtu, a szczególnie co z niego wynika w związku z embargiem na dostawy rosyjskiej ropy drogą morską zakaz dostaw tankowcami z Rosji oznacza, że każdy z państw europejskich musi znaleźć sobie nowych dostawców większość państw zachodnich przedstawiła się już na import z innych kierunków z Polska zrobiła to tylko częściowo wciąż obowiązują długoterminowe kontrakty na import rurociągiem i chociaż rząd w Warszawie deklaruje całkowite odcięcie się od dostaw ze Wschodu to polskie położenie geograficzne sprawia że, decydując o jednostronnym embargo na rurociągi musi brać pod uwagę interes Niemiec bez tranzytu przez Polskę wschodnie Niemcy pogrążą się w kryzysie paliwowym tamtejsze rafinerie nie będą miały, czego przerabiać dostarczyć na rynek gotowe paliwa w tej historii jest również wątek czeski największy Polski producent paliw jest właścicielem czeskiej rafinerii, do której i tak musi sprowadzać rosyjską Europe o tym, że transport kolejowy nie wchodzi w grę już było znów zostaje, więc tylko rurociąg, a konkretnie jego Południowa nitka przyjaźni będziemy, więc związani na znacznie dłużej niż byśmy chcieli i teraz druga część naftowej układanki limit ceny rosyjskiej ropy, którą będzie można handlować na świecie ten limit uzgodniły najbogatsze państwa świata zgodziła się na niego także Unia europejska jak to ma działać europejscy operatorzy będą mogli wozić rosyjską ropę tylko pod warunkiem, że jej cena będzie niższa niż ustalony limit dzięki temu cypryjskie Maltańskie czy greckie jednostki nie zostaną całkowicie uziemiony w portach w europejskim potęgom morskim zależało na tym by limit cenowy był jak najwyższy im wyższa cena tym większe prawdopodobieństwo, że rosyjską ropą nadal będzie się handlować i że będą do tego potrzebne tankowce Polska i państwa bałtyckie chciałbym chcemy ustawić jak najniżej by handel jak najmocniej ograniczyć chodziło o odcięcie Rosji od zarobków na biura naftową stanęło na 60USD za baryłkę to więcej niż za góralską ropę płacono w ubiegłym tygodniu w porcie morskim, ale mniej niż chciały kraje G7, którym zależało na ustaleniu jak najróżniejszych reguł by nie doprowadzić do braków ropy na świecie i kolejnego galopującego wzrostu jej ceny teraz o tym dlaczego limit cenowy wprowadzony przez 7 państw i Unię europejską będzie mieć znaczenie dla globalnego handlu rosyjską ropą tu w jednej z głównych ról występuje kanał La Manche dlaczego, bo to jedna z najbardziej zatłoczonych morskich autostrad właśnie tam następuje najwięcej kolizji morskich statki potrzebują polis ubezpieczeniowych bez tego niema żeglowania, a 95% światowej floty tankowców ma ubezpieczenie w krajach mniej 7, czyli Kanadzie Francji Niemczech Włoszech Japonii Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych i tu dochodzimy do sedna jest limit cenowy jest ubezpieczenie nie ma limitu nie ma ubezpieczenia tankowiec nie wystartuje i nieważne, pod jaką konkretnie banderą pływa i na koniec o tym czym to się wszystko skończy dla naszych kieszeni z dużym prawdopodobieństwem w najbliższym czasie niczym dramatycznym przynajmniej gdy chodzi o ceny benzyny większość państw europejskich znalazła sobie nowych dostawców ropy w miejsce Rosji, a Polska nadal też odbiera surowiec rurociągiem inne większym problemem może być globalne ograniczenie wydobycia Rosja odgraża się, że nie będzie sprzedawać ropę po limitowanej cenie nawet gdyby miała pozamykać szyby naftowe i namawia kraje OPEC plus do przykręcania Kurka wyceny ropy wzrosły na razie jednak kraje wydobywające surowiec postanowiły poczekać z decyzjami, a jeden z powodów są Chiny tamtejsza gospodarka kręci się coraz wolniej, bo rząd nadal stosuje politykę 0 covid w, choć po masowych protestach ograniczenia właśnie zostały nieco luzowane są eksperci nie są pewni czy kurs ponownie się nie zaostrzy, ale to już zupełnie inna historia podcast przygotowała Anna Augustyn przedstawił Wojciech Kowalik do usłyszenia podcast powstał przy współpracy z domem maklerskim Oanda TMS Brokers Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY PODCAST GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA