REKLAMA

Nastrój się na Varsovię: Waldemar Dąbrowski, Janusz Marynowski (część 1)

Gościnnie: Nastrój się na Varsovię
Data emisji:
2022-12-02 00:20
Prowadzący:
Czas trwania:
24:43 min.
Udostępnij:

Okres przemian lat 80. wspominają Waldemar Dąbrowski i Janusz Marynowski. Z czego wynikło przekształcenie się Polskiej Orkiestry Kameralnej w Sinfonię Varsovię i jaką rolę miał w tym procesie Franciszek Wybrańczyk? Czym była "lodówka" i na jaką podstawową potrzebę orkiestry zbierano w niej środki? Oraz skąd się wziął tytuł "pierwszego gościnnego dyrygenta" Sinfonii Varsovii, który nadano Yehudiemu Menuhinowi?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nastrój się nawet sowy Cezary łasiczka witam serdecznie w kolejnym odcinku podcastu nastrój się na Warszowie goście dzisiejszego programu to pan Waldemar Dąbrowski dyrektor generalny teatru wielkiego opery narodowej i ojciec chrzestny orkiestry Sinfonia Varsovia czy ojciec nawet nieszczęsny zaraz do tego dojdziemy w i pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia witam panów bardzo serdecznie dziękuję dzień dobry to ustali ojcostwo był taki moment na lotnisku Chopina Rozwiń » jeszcze zanim ono wyglądało tak dobrze jak dzisiaj wygląda, kiedy pan dyrektor Waldemar Dąbrowski po pobycie w Warszawie sir Yehudi Menuhina przed jego odlotem i zapytał maestro czy maestro nie zgodziłby się poprowadzić tej wspaniałej orkiestry, z którą jest spędził ostatnie miesiące no i maestro Yehudi Menuhina spojrzał piękne oczy pana dyrektora Dąbrowskiego wyciągnął pióro i powiedział w Waldemarze o kurs tak, że Dyzma ona plaża ma honory przy 1 przez odpowiedzialne tornistra to niezupełnie tak do końca dobrze ustalmy fakty ustalone fakty to było po koncercie Filharmonii narodowej, do którego przygotowywaliśmy się w sposób szczególny i rzeczywiście trwający ponad 3 miesiące tak naprawdę artysta urodziła się z pewnego faktu, który z 1 strony niewiarygodnym sukcesem Energę Maksymiuk, ale równocześnie źródłem bólu i znakomitych muzyków polskiej orkiestry kameralnej krzyczy nagle z zostali bez swojego świata mało powiedzieć autentycznego lidera o kogoś, kto wprowadził na wyżyny muzycznego świata niż się dziwił temu, że Jurek przyjął propozycję Scottish BBC okres tra, a ponieważ miał za sobą znakomity czas z polską są kamera raportu kameralne powtarza, gdyż limitowany i grania oraz 50 tego samego utworu w te same trasy ile tam płytę nagrać ogromnie dużo je ma itd. no trzeba pamiętać kontekst kontekst mutacji Warszawa szara smutna czas stanu post stanu wojennego co nagle taki błysk polskiej orkiestry kameralnej kolorowe szaliki Maksymiuka światowej pojawiających się nagle dostają ofertę poprowadzenia wielkiej orkiestry Symfonicznej znaczących na Wyspach brytyjskich Europy w z otwarcia osoby cudownego nielimitowanego repertuaru symfonicznego tego rządu, jaką muzykę, a wręcz się da porównać z nagrodą Nobla czy czymkolwiek, ale w tamtym czasie to chyba jeszcze więcej takie wyjście z tej na co druga da się tak bardzo smutnej sytuacji Polski w wyroku 81003. pamiętam dokładnie to boję się 83 w na dobre co zrobić z tymi wspaniałymi muzykami jak sobie podać teraz zobaczcie, jakie są zbiegi okoliczności ile przypadek decyduje w życiu człowieka Ellen rób Eleną chorób pisze do mnie, że Master Yehudi Menuhina poszukuje org jest takie Schuberta z pomocy natowskiej, ponieważ zmieniła się technologia nagrywania też kolejny przypadek pana przyszliśmy z czarnej płyty nad CDU w postanowił nagrać to wszystko co ma na czarnych płytach właśnie z o nową artystą na NAC CD i wtedy z Franciszkiem ogranicznikiem trochę depresja jest wielką nadzieją na to, że uda nam się uratować całą sytuację postanowiliśmy zaprosić młodych utalentowanych muzyków z całej Polski, a równocześnie wybitnych muzyków wielu orki z Polski, którzy byli mistrzami w poszczególnych instrumentach, bo to głównie chodziło kwintet mieliśmy tak poddanie z drewna blachy do całego do tego został na coś rodzaju warsztatów cały etat studio był nasycony mini próbami taką pracą warsztatową to był większa to mało powiedzieć, skąd obywatel gigantyczna praca niezwykle utalentowanych ludzi słynęliśmy wyłonić tych 20 paru, który do pełną polską orkiestrą kameralną formę zupełnie nową formację i to przebiegał wspólnie niezwykła atmosfera wtedy szansę wybrać czy pokazać całą swą maestrię w budowaniu sensu ortez znaczy zachowanie walorów indywidualnych i wykreowanie relacji silnej wspólnot tak to jest budowanie orkiestr orkiestra musi być harmonicznie zespolona, a równocześnie mieć silną indywidualność ten proces stał się miesiąc rzeczywiście doprowadził do koncertu Filharmonii narodowej w efekcie, którego mogły na tym lotnisku nie chciałbym państwa opowiada dlatego, że to jest przykre wspomnienia jak wtedy wyglądało w szczególności przykre jest jak wygląda salon Witowski da nie wiem też chyba szybami z państwa nie jest w stanie wyobrazić jak wygląda sprawa VIP-owskich na ówczesnym lotnisko Okęcie doszło do tego momentu, w którym tworząc nastaną Fina na lotnisko razem z Frankiem zresztą położyliśmy karteczkę, na której osobiście napisał, że będzie jego zaszczytem i przyjemnością przejęcie odpowiedzialności artystycznej za gest Sinfonia Varsovia, ale przedtem może pan taką historię która w co też pokazuje euro ówczesnej Warszawy wprowadzaliśmy po koncercie oraz własnym nowatorskim świętej pamięci już niestety mają blisko wówczas współpracownikiem i będą finały do hotelu Victoria dom nawiasem mówiąc jedynego wówczas przyzwoitego hotelu Warszawy przez Victorię ustawa pani zbyć tam kwiatów i momencie Germanów schody do środka pani wyciąg na rankę wręczyła mu ten kwiatek do kieszeni jakieś symboliczne 10zł i mszy głos Warszawy z paniami miast meloman nawet tutaj na mnie czeka los jest z w dotyczą przypadków w celu pewne luzy, które hip hip sprawią, że sobie bliżsi i na potem jeszcze może warto wspomnieć, że zadzwonię do Krzysztofa Pendereckiego poprosimy o przyjęcie machina w Krakowie, bo wiedziałem, czego muszę jakoś z tym Krakowem uwieść, bo Kraków tak wygląda zupełnie inaczej niż Warszawa w Krzysztofa, żeby tworzyli taką wspaniałą parę reprezentującą polską kulturę naściennych oczywiście znał stary maluch nawet w przy czym przyjechaliśmy do Krakowa odbyło się wspaniałe przyjęcie z sądowym krakowską starszy Radwan Jerzy Adamski wielu innych wybitnych ludzi w krakowskiej kultury wtedy wiedziałem, że menu nie znamy no tak zostało na lata, ale warto też skoncentrować na postaci Franciszka Wybrańczyk, bo w ówczesnej Polsce to nie o coś naturalnego wręcz powiedziałbym to coś nietypowego, żeby szefem orkiestry był ktoś inny niż dyrygent swoje było nietypowe to było nie do pomyślenia w Polskę kulturze testowy i jeśli ma wyższe to moja największa zasługa w tym procesie rodzenia się sygnalizacja polega na tym, że zobaczy na franku lidera przyszłego dyrektora tego jest on bronił rękami nogami naprawdę nie chciał w umiał wszystko, ale obrażenia pozwalała zobaczyć siebie na miejscu ten powinien być drogę, aby lepsza wszystkich studentów polskich razem wziętych taco w jak dyrektor artysty, ponieważ czuł muzykę za pulpitem ostatnim czuł koncertmistrza czuł sens w jak wszystkie subtelne sensy materii muzycznej materii orkiestrowej oczywiście także potrafił współpracować z agentami jak ich inny, bo przecież byliśmy w punkcie wejścia w Mannheim był wciąż jest Maksym, którego jest to bardzo kochałam chciałabym dalej współpracować, chociaż to był trudny moment rozstania analiz, aby znaleźć się cały szereg innych agentów, którzy wyznaczali tę drogę w kierunku wielkiego świata muzycznego czy wielkich festiwali świetnych nagrań najważniejszych sal koncertowych taką drogą poszło w stronę był nadzwyczajny tu trzeba powiedzieć, że jego droga do wielkiej muzyki zaczął się w Śląskiej chłopskiej rodzinie, gdy taki Janko muzykant, czyli w planach muzykant urodzi się jak jakieś Bryłka kształcie diamentu wysokowydajne potem trafił do zespołu Mazowsze Mazowsze do chwili darmowy potem wyjechał w do do Libanu, gdzie nawet stworzył kwartet z świetnie grającymi ambasadorami różnych ważnych państw uzupełnił wykształcenie lingwistyczne mówi biegle po francusku angielsku nauczył się niemieckiego i siłą rzeczy miał w takie mam niezwykłe kompetencje muzyczne międzynarodowe, które pozwoliły mogli wybitnym dyrektorem Sinfonii Varsovii współpracować z największymi dyrygentami świata, a pamięta pan, kiedy pan po raz pierwszy usłyszał polską orkiestrę kameralną oba mniej więcej połowa 702 połowa lat siedemdziesiątych dają mieliśmy do czynienia z absolutem zjawiskiem powiało wielkim światem te niesamowita precyzja dyrygencką Maksymiuka zawrotne tempa prawdę mówiąc zawsze byłem sprawny podjął już w Info Higgs był szybszy niż obiad w parze muzycy jak jako dojrzali IAM stworzył formację która, która zachwyciła z melomanów na całym świecie przecież to też naznaczonej wielkimi salami koncertowymi festiwalami nagraniami ma moment już, który ma nawiązali współpracę z ma dla nas legendarną wytwórnię płytową to by takie pasowanie pasowanie na rycerza, a pan tam pamiętam w Serenada Karłowicza i koncert Nor jest Grażyny Bacewicz ten wtedy w tym programie, który absolutnie zachwycił plus jakieś walce Czajkowskiego coś takiego czuł pan, że wasze losy się przetną w przyszłości nie, a wtedy jeszcze nie mogłem tego czuć, ale z zachwyciły się za okres jak z osobą Jerzego Maksymiuka, kiedy zostałem szefem centrum sztuki studia to jak sen centrum sztuki studia miałem sytuację teatru narracji plastycznej Józefa Szajny prawda was 3 czym dziedzictwo wielkiego kreatora polskiej sztuki, bo to tu z plastyki malarstwa grafiki rysunku od zawsze nam niezwykle wszechstronnym artystą miałem w taki teatr osobny Jerzego Różyckiego, który wyznaczono pewien rdzeń sensu artystycznego tego miejsca do tego była założona przez geriatrów bardzo rozwojowym, czyli tam teatr przekraczających granice języka, a miana sztuki wizualne, które przekracza w sposób oczywisty jakiekolwiek ograniczenia i zapragnął mieć muzykę, która dopełni sensu wspólnoty sztuk pod 1 dachem tego korespondent zza romantycznej idei wspólnoty sztuki w to zwróciłem się do Jerzego Maksymiuka, który wtedy stał na czele jest bezdomnych, bo rozstały się za sobą Polska orkiestra kameralna z operą kameralną, a tak już za ciasno prawda co trudno dalej byli przyjaźni ze Stefanem Witkowskim tak dalej, ale i artystą była bezdomna wtedy złożyłem propozycję, żeby Polska orkiestra kameralna stała się częścią tak uniwersum centrum sztuki studia taki był początek naszej współpracy wspomnienia są absolutnie niezwykłe mniej więcej pokrywają się z moimi wspomnieniami była też pamiętam koncert w Filharmonii narodowej w kwietniu 1984 roku oczywiście trochę innego punktu widzenia z punktu widzenia bardzo młodego człowieka na przełomie średniej szkoła studiów siedziałem na pierwszy, bo konie na schodach magnetofon okiem firmy Sony to pamiętam do dziś nagrywałem zupełnie legalnie ten koncert i właśnie to olśnienie i ten zachwyt spotkanie z jakością, której się wtedy nigdzie indziej nie dało spotkać i to porównywanie od razu porównywanie polskiej orkiestry kameralnej słodkie są one willa Marinera sama definicja cnoty taki najwspanialsze najcudowniejszy od stycznia ATA, ale moja przygoda z wątkiem są oczywiście wtedy będąc uczniem siedząc, siedząc na tym balkonie sobie wtedy marzyłem żeby, chociaż 3 minuty zamień słowo z muzykiem z tej tak jest no teraz się to bowiem wspaniale mam 3 związki zawodowe, więc podyskutujemy w ale wtedy wtedy było to absolutne marzenie, ale ta przygoda znajomość z legendarnym dyrektorem Franciszkiem Adamczykiem dla mnie zaczął się wcześniej, a ponieważ w średniej szkole tam Franciszek uczymy grać na klarnecie byłem jego uczniem klarnetu i topu okazuje się niezwykle ważna osoba w moim życiu, bo to właśnie człowiek, który za mnie podejmował wszystkie decyzje troszkę wstyd się przyznać, że w życiu był taki człowiek, który te główne decyzje życiowe powiązanie po pierwsze, była taka, że Janusz nie gra zbyt dobrze na klarnecie z tego nie będzie zechcesz mieć cokolwiek wspólnego z muzyką na żywo uważam, że przerwa to był jeden z talentów franka, który polegał na tym, że on potrafi przykre rzeczy powiedzieć taki sposób, że nie odbierałem tego jako przykrość tylko jako mądrość, która kieruje się piętro wyżej w swoich decyzjach życia wspaniale to powiedział szkoda, że dopiero na 2 pół roku przed egzaminem studia nagle powiedział jedyny instrument w tym ewentualnie ma szansę to kontrabas chodź pójdziemy do nauczyciela kontrabasu i byłem bardzo przeciwny, bo myślę, że kontrabas tylko trzyma kwintet zespoły folklorystyczne, ale okazało się, że także Franciszek Wybrańczyk dziś zauważyć, że to będzie mój instrument to faktycznie stało się moim instrumentem powiedział w jakości nie będzie wychodziło to najwyżej zasadnie Sypniewa sobie oczywiście mówi to w racie bardzo dużo, więc ja wspomina Franciszkowi Duńczyka z tego okresu, kiedy był moim nauczycielem klarnetu z tego, że zimą niedogrzane sali w szkole na Krasińskiego uruchomią takie słoneczko swoi miał zastosowanie do szafy wagową i żeby utrzymać tego młodego ucznia klarnet w jakim Średzkiej Voo w odpowiednim tempie miał takie swoje znane powiedzą tak tak tak taka think-tank tynk tak to zawsze śpiewa, żeby jakoś tam trzymać trzymać w odpowiednim tempie też wspominam go z tego, że ciągle nie było cały czas wyjeżdża z coś się tłumaczył, że to będzie zastępstwo pana też dostaje Walda też takiego legendarnego nauczyciela w ślad mówi Wierzba ATA zwierzątka są do nowego Jorku, a teraz do Tokio, a teraz do Berlina teraz do Paryża, a więc dla młodego człowieka wchodzącego dopiero w świat mózgi no to było w wycenie chcemy pana Boga za nogi sam fakt, że można było słuchać tych opowieści w i później sytuacja po kilku latach, kiedy pan w tej ciszy mówi do mnie wiesz co będą przesłuchania dot jest przeżyć, a ja byłem, choć ściany tą sytuacją i okazało się, że po to, wstępne przesłuchanie zakwalifikowałem się do takiej szkółki przy symfonii Varsovii i i ta szkółka to był naprawdę genialny wasz wspólny wspólny pomysł przy centrum sztuki studio przez cały rok w każdy weekend spotykał się tych kilkunastu młodych adeptów, którzy przeszli wstępne przesłuchania i ćwiczyliśmy z Jerzym swobodą młodym dyrygentem taką osobą niezwykle wymagającą tak wszystkie weekendy spędzało się z centrum sztuki studia to było zupełnie niebywałe i chyba jest swoboda chciał przekroczyć granicy wymagań samego Jerzego Maksymiuka było przeznaczonych krew przelała czasami taty fruwa jakiś złości awanturę, że ktoś nie przygotował i przy końcu tego roku te szkółki był wspaniały koncert w Łazienkach Królewskich w Berlinie Concert House Sinfonia Varsovia wtedy miał urlop i my jako zupełnie młoda orkiestra to szkółka Sinfonii Varsovii koncertem pojechaliśmy później te przesłuchania niezwykle ciekawe, bo przesłuchania już główne przesłuchania do kiesy grało się z kim ci ku czy osób 1 osoby z każdego instrumentu i wydaliśmy oczywiście utwory, które były ćwiczone przez autorkę, ponieważ chętnych skrzypków było było o wiele więcej niż osoba listów więcej grałem wszystko takiej decyzji ustawę tek w pewnej chwili się pomyliła mogą poprawić i później to wspaniała wiadomość no tak przyjmujemy dodatki jest ten pierwszy rok nie będzie się etatu wyższe musimy obserwować tego no ale w rytm pierwszy rok to był rok 1987 i później dla mnie ta zupełna niesłychana propozycję tak od pierwszego środka możemy przyjąć już nawet do orkiestry i później pójścia na wizytę do pana dyrektora Waldemara Dąbrowskiego i utrzymanie umowy właśnie od niego, więc pierwsza moja umowa w życiu pracę ja co żołnierz bardzo panie dyrektorze, a przede wszystkim pamięta ten mowy o naprawdę pamiętam bardzo dokładnym oczywiście nie mogę pamiętać wszystkich sytuacji tego typu, ale Janusza pamiętam wysoki bardzo szczupły już zbudował w tych wszystkich przedszkolnych z cięciach w jakąś swoją pozycję poza tym bezgranicznie wierzyłem kompetencji intuicji frank to oprócz zresztą było zupełnie jasne, że ona tych sprawach rozstrzyga formalnie podpisywany pamiętam ten moment jak w podpisaliśmy umowę ze są parę lat temu przyniosła śmieją, bo masz swoich archiwów w tym wzór spojrzeliśmy na dokument z sierpnia 80 też w akt wynagrodzenia 220zł beat act z już, które tak Lec też na tym polega fenomen wynagrodzenie 220zł, ale Sinfonia Varsovia podjeżdżała pod studio podczas studia to wszyscy aktorzy patrzyli z podziwem zachwytem być może nawet za droższą na te samochody którymi powierzyli pojazd prawdziwe zarobki polegały na tym ów etacie, które otrzymywali Mondo rzeczywiście bardzo skromne tylko na możliwości podróży artystycznych uhonorowane w troszkę lepszego czy parki to jeszcze przed rokiem 1989 Marta Tang no taka stworzenie takiej instytucji stworzenia takiego jest gdzie młody człowiek wchodzi naprawdę czuje się olśniony tymi artystami, których widywało się na scenie, których się podziwiało wszystkie koncerty polskich orkiestr kameralnych chociażby na festiwalu warszawska jesień i te legendarne wykonania, kiedy się właściwie widziało grało Bush grali tak absolutne 5 mu, że można było usłyszeć i to właśnie dyscyplina energia jednak szaleństwo Jerzego Maksymiuka Jana jestem członkiem tego zespołu to było coś niebywałego grałem z największymi artystami świata, bo i Hutmenu i Krzysztof Penderecki Mścisław z powyższą można by wymieniać po prostu niechęcią wobec budowy rzecznik wysoka nawet kogo chce ze szczytów jak z tymi wspaniałymi artystami zwiedza się naprawdę cały świat gasi najlepsze sale koncertowe świata jeszcze za to płacą nie do końca to na początku było dla mnie zrozumiała, dlaczego za to płacą, ale właśnie debata wspólnotowości tworzenie 1 ciała to była niezwykła umiejętność z pan, że chora z ciężko wręcz, którego nazywaliśmy Francesco znaczy nas 2 tak mówionego Jurek taksy dla, ale jakoś oddawało tą łączy jeszcze włoską naturę renesansową tako taką renesansową równocześnie śpiew no w jaki sposób naprawdę tak jak on czuł muzykę z Sas obecność z artysty w zespole to ja w swoim życiu nie spotka nikogo innego w symfonii pasem między naszą dlatego sukces wprowadziła pan reguł żelaznych, które były niepodważalne pierwsza była taka że nikt by się odważył przyjść na próbę, żeby czytać nut co było normą w większości polskich w torze trzeba pracować w domu być przygotowanym przyjść na próbę szanować siebie nawzajem z się pracować w domu, ale później ten system prób sekcyjnych przez pierwszą próbą cały okres jednak ćwiczyliśmy ćwiczyliśmy w grupach oczywiście wtedy tort jest cena była dużo mniejsza w tej chwili na etacie mamy 74 muzyków wtedy to było 42 było 3 wiolonczele 2 kontrabasy naprawdę mało składzie wszystko bardzo dobrze słychać nie było możliwości, żeby przyjść nieprzygotowany, bo naprawdę czujne oko czy pana Andrzeja Staniewicza czy Grzegorza Kozłowskiego wystarczy, że spojrzeli, a wyraża stanie w drzwiach szesnastym, a w tym okresie byli tacy panowie i aspekt to wie 2 inspektorów zupełnie spektakularny, bo Andrzej stanie rzeczy Paweł godzina człowiek na samo ich spojrzeniu siedzieć cicho, a potem Józek kolejny jest następnie z kolejnych, tak więc takie wspaniałe postaci tego zespołu, ale chyba też świadomość, że można było jednak w każdej chwili, jeżeli 3 opuszczał g czy coś mu bardzo mi pasowało można było prawie z dnia na dzień zostać ktoś został wraz zostać podziękowałem w nastrój się nawet sowy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: NASTRÓJ SIĘ NA VARSOVIĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA