REKLAMA

Nastrój się na Varsovię: Waldemar Dąbrowski, Janusz Marynowski (część 2)

Gościnnie: Nastrój się na Varsovię
Data emisji:
2022-12-02 00:20
Prowadzący:
Czas trwania:
18:37 min.
Udostępnij:

Okres przemian lat 80. wspominają Waldemar Dąbrowski i Janusz Marynowski. Z czego wynikło przekształcenie się Polskiej Orkiestry Kameralnej w Sinfonię Varsovię i jaką rolę miał w tym procesie Franciszek Wybrańczyk? Czym była "lodówka" i na jaką podstawową potrzebę orkiestry zbierano w niej środki? Oraz skąd się wziął tytuł "pierwszego gościnnego dyrygenta" Sinfonii Varsovii, który nadano Yehudiemu Menuhinowi?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nastrój się nawet sowy chciałbym jednak rzeczy jeszcze powiedzieć była bardzo ważna o losach historycznych narodu państwa o zamożność narodu państwa świadczy także katalog instrumentarium artysty narodu państwa czym dysponujesz w jakiej klasy z przepisami dołączyła czy waltornię i w Polsce to było bardzo skromne im wiedzieliśmy, że jedną z bazy ktoś przekroczy się podniesienia jakości instrumentów, bo ludzie mieli to co mieli ani dziadkowie ani rodzice nie byli w Rozwiń » stanie zbudować podstawy materialnej, która pozwala kupić dajmy na to wyłączone z 20 000 badań o to by wartość bardzo dobrego samochodu, którym dysponowali średnio liczny i Franek wynosi taki system, że część tych zarobków orkiestrowych była odkładana w specjalnym funduszu, który pozwala kupować kolejne instrumenty podnoszące jakość jest w fundusze nazwał lodówką, bo przechowywane w kasie Pancernej kształcie lodówki oczywiście każdego wyrazu coś zostawało jakieś finanse wszystko w gotówce ta pani żadnych w tym okresie przelewów i jeżeli ktoś przychodził napędza ktoś chciałby kupić instrument nawet sam, ale nie mam pieniędzy chciałbym by pożyczyć wystarczy, że pan w tej ciszy otwiera swój kajak tam po prostu zapisywał dzień nazwisko kwotę z określeniem, kiedy ktoś młodych bez żadnych odsetek bez żadnych zaświadczeń sprawdzenia dowodu bez, ale wysokie to był system, bo to był system jest tam nie było przypadkowych decyzji w rezultacie jako instrumentów symfonii Varsovii na przestrzeni paru lat bardzo wzrosła nie dało się tego porównać z szamba czy powiedzmy z artystami z Petersburga Moskwy dzięki Wyspach żadna instrumentarium teatru wielkiego to sprzed wojny nie ma niczego wybitnego tango, bo tak okrutnie obeszła się z nami jest historia mają czas czy spuszczana łańcuch z tak, że to pokazuje to myślenie Francesco z zupełnie oderwana od realiów rzeczywistości polskie tak abstrakcyjną umiejętności wyobrażam sobie świata lepszego, a potem realizowanie tego lepszego świata tak jak był w ja przez wielokrotnie uczestniczyłem w różnych sytuacjach na świecie, w których okrasą zadziwia błyskotliwymi myślami i nawet takimi konstrukcjami elektrony są czasami wydawały się przewrotnej przedziwna ma w końcu okazywało się do czego prowadzą ostatnio rozmawiałem z legendarnym agentem francuskim Jacques celę, w który był jednym z pierwszych, który zorganizował trudne polskiej od jest kameralny po Francji opowiada mi, że już jadą 2 godziny autobusem żadnej przerwy nie ma jadą 3 korzystne trzecią godzinę autobusem i wreszcie Żak się pyta pana Franciszka Stefczyka czy nie uważa, że trzeba zapytać środki jest może sobie życie na przerwę obie czy już pan też Żydów nie należy kreować potrzeb CIT od podstaw była tak samo oczywiście przy tym wszystkim, że niezwykle się nami opiekował pan też wykończyć naprawdę myślał o nas myślą ona zawsze indywidualnie, jeżeli jakiś próbie czy koncercie zobaczył, że np. ktoś gra nie do końca taktu tym ostatniego brał za rękę to taki charakterystyczny gest mówi wiesz tam wszyscy grają przy Żabce tych zaś przypisu właściwie, dlaczego tak jest wytłumacz Schmitz już było wiadomo, że to sygnał bardzo mocno ostrzegawczy jednak trzeba skupić władzę moc z, kiedy mówimy o polskiej orkiestrze kameralnej Sinfonia Varsovia to właśnie padają te międzynarodowe konteksty najlepsze sale koncertowe świetni soliści, ale przecież to jest też cała masa koncertów w Polsce to też jest przecież ten kaganek oświaty muzycznej, który trafiał do najmniejszych miast w Polsce i właśnie ta legenda polskiej orkiestry kameralnej i to przekonanie Jerzego Maksymiuka obojętnie czy gramy w Carnegie Hall czy gramy Słupsku czy w Radomiu musi być w sposób tak wspaniała jakość, jakbyśmy grali ostatni koncert w życiu, więc sami się, że ich jak żadna orkiestra oświata orkiestra była doświadczona granie w najdziwniejszych miejscach i najmniejszych największych może to też te czy studia w warunkach szczególnych kostki wong bardzo trudne, kiedy świat stał zresztą jakimś w Wybrzeżu morza Śródziemnego w to naprawdę, bo takie wspólne doświadczenie, które było jednak oparto pojęcie wzajemnego szacunku i wzajemny szacunek kolegów wobec siebie koleżanek, chociaż koleżanek, bo niestety ale, ale też były to także szacunek dla publiczności nie miało znaczenia czy to jest wyrafinowana publiczność Ken SENT 3 to jest publiczna właśnie w Międzyzdrojach, gdzie następnie osoba ukrywała właśnie bywaliśmy przecież na trudnym w festiwalu gwiazd byli wtedy zapraszani przez przez pana Waldemara Dąbrowskiego szefostwa nawet dzisiaj jesteście bo, odkąd jest tam to zawsze urodzinowy koncert Sinfonii Varsovii rys tak długo ja będę tak długo będzie koncert w, dlatego że mam poczucie wspólnoty los nie należy kreować potrzeby w tych czasach od wróćmy do sir Yehudi Menuhina on został, a czy objął funkcję promesy podest kontraktor taka była propozycja ze strony pana dyrektora czy rozum z 1 strony chodzi o to, żeby na czele orkiestry stała wybitna osobowość, a jednocześnie wiadomo było, że z racji jego zajętości no nie będzie będzie na stałe nie będzie stał z artystą natomiast ilość koncertów z Zachodem nasze, bo ogromna i artystami poczucie, iż to jest właśnie ciekawe, bo przecież on był kiedyś wybitnym skrzypkiem wielką osobowością muzyczną, ale też stał się osobistością rangi światowej jak wychodził przed jest to ich mobilizował magią obecność Białek jakiś nadzwyczajnie sprawny w tym, czego uczą się agenci nie różnego rodzaju szkołach w natomiast wystarczyło, że stawał sprzedawcy są wszyscy wyzwalać siebie tak nadzwyczajne właśnie aurę tak taką zdolność przeniesie się w sferę metafizyczną, bo wielka muzyka na tym polega ucierpieć w natomiast potrzebni byli jeszcze artyści agenci, którzy będą współpracowali na zasadach no nie incydentalnych koncertów, ale takich, które m.in. co Jerzy z powodu, którego tak naprawdę pozdrawiamy będzie słyszał rozważaliśmy przez jakiś czas jako potencjalnego dyrektora muzycznego, ale nowy katalog współpracujących z legend polskich nie Polski Bogdan może nie takiej wielkości jak maluchy na Gerlach np. w ale z kolei szali była także zakres ten katalog elegancki nabył nieustannie otwarty, ale co było, gdzie możliwe tylko dzięki temu, że faktyczny dyrektor orkiestry po Franciszek Wybrańczyk to współpraca z Hutmenu innym, kiedy on oświadcza z opiekującej się nim agencja ono hop, że on już naprawdę proszę, jeżeli nie ma grać koncerty na całym świecie, żeby to właśnie fonia Varsovia i przez ostatnie lata współpracy g 60 koncertów w roku tylko samym Yehudi Menuhina to naprawdę nie zdarza nawet przy dyrygenci, który ma tytuł szefa dyrygenta reszcie do końca że, choć jeszcze graliśmy do końca koncertu były setki kilkukrotnie graliśmy cały cykl z form Ludwika van Beethovena czy Strasburgu czy Wiedniu przed przed pasem 3, budząc się w teatrze szans ze to już był ten czas, kiedy gram w orkiestrze to wszystko przeżyłem i to właśnie chciałem wspomnieć potwierdzić, o czym przed chwilą był uprzejmy pan dyrektor powiedzieć od tworzenia atmosfery samą obecnością w Strasburgu przechodzimy do siódmej symfonii Beethovena jest to wychodzi na scenę unosi ręce, ale w Puszcza i tak przez 4 minuty w absolutnej ciszy stoi kreuje tak gigantyczne napięcie tak kreuje gigantyczne napięcie, że później wybrzmiewa pierwszy akord z jak eksplozja oczywiście później już właściwie tylko musi nam wskazywać pewne kierunki, bo nie dyrygować fizycznie, bo wiem, że nie był genialnym dyrygentem jeśli chodzi o technikę fale był fenomenalnym artystą i to było nie i to było absolutnie nie do zapomnienia chyba lubił z nami grać Heniu kochał pan darzy traktował, zwłaszcza jak z o swoje dziecko i też i oddawaliśmy ten miłość oddawaliśmy też chyba my rozumieliśmy kim mamy do czynienia i IT wszystkie nasze umiejętności pochodzące z polskiej orkiestry kameralnej, czyli zdolność grania jak w kameralnym składzie już będą wszystkie są to w sumie ratowała bardzo wiele sytuacji, bo byłam w stanie na koncertmistrza zagrać, który musiał być czasami o wiele bardziej sugestywne niż sam Yehudi Menuhina dota tutaj wygrywali kolosalną rolę osią stanie Jurek Klocek to co to takie osobistości, które zarządzały jako przedłużenie ręki dyrygenta i ale do mnie wróciły teraz moment wzruszenia, kiedy zadzwonił do mnie Stanek usłyszała te już mocno starszego pana płaczącego przez reformę z tego stan okazało się, że w odmianach zmarł w testach płakała jak dzieci i autentycznie pokazaliśmy to było w trakcie naszego trudne trudne po Niemczech daliśmy symfonię symfonię Brahmsa i 2 dni przed koncertem Filharmonii w Berlinie były 2 dni wolnego mają co poleciał do swojej żony wtedy bardzo się, że ciężko chorej Lucjan, żeby zwie się spotkać wrócił z Londynu i w hotelu zemdlał w recepcji zabranego do szpitala już po kilku godzinach było wiadomo, że nie jest możliwe kontynuowanie trudne, że sytuacja poważniejsza, więc następnego dnia wracamy do Warszawy i po 3 dniach nagle dostałem informację, że ma jest to nie żyje, a 2 dni po jego śmierci docent sztuki ludzi przychodzi list napisany w szpitalu przez Yehudi Menuhina do org jest cudem on bardzo dziękuję od 3 GTA wspaniale grało, że cieszy się, bo tuż ustalił z agentem, że te koncerty nie są odwołane tylko przełożony późniejszy termin, że dziękuję Franciszkowi Adamczykowi Ewie wasze ręce mi za zainteresowanie jego stanem zdrowia i za wszystko jak później dowiedziałem to były ostatnie słowa napisane przez Yehudi Menuhina w jego życiu i to były słowa do symfonii Varsovie, jaki to jest symboliczny akt tego łączenia ich zmienność na swoją pasją i w sumie współpraca piętnastoletnia 15 lat kilkadziesiąt koncertów w ciągu roku kilkadziesiąt wspólnych płyt zagranie wszędzie, gdzie tylko można w każdym miejscu, które coś znaczy dla muzyki na świecie nie da się tego przebić do sytuacji tego nie da zastąpić innym artystą oczywiście te, ale sprawia, że są z siebie był Janusz Paz więcej już artystą, dlatego że oczywiście kondycja artysty jest czymś szczególnym co znaczy, że pan punkcie przy urodzeniu trzymał troszkę dłużej niż innych poseł jakiś nadzwyczajny talent z przesiadką Yehudi Menuhina mówimy też o osobistości rangi świat same świadczenia, jaką sięga po telefon dzwonił do kanclerza Niemiec, zwracając uwagę na pewne nieprawidłowości w demokracji dyski akt już nie podobają czy soli do prezydenta Chin w do bolały naruszenie praw człowieka w co by taki rodzaj kosmicznej osobowości zawartych w bardzo skromnym wciela on nieprawdopodobny dyspozycja fizyczna czy potrafi w czasie przerwy w koncercie Stana głowy mając 60 parę lat to w reszcie co jest trudne do pisania ale, żeby nie wchodzić to jest smutne sam jest takim za własnym doświadczeniu moim zaproszonego 70 lecie co odbywało się w Queen Elizabeth show z udziałem absolutnych osobistości świata muzyki dość powiedzieć, że to Ast wznosi roztropnych pannach stoję w punktach Anglików Amerykanów Francuzów w probówce szewską bywa w swoje i słucham prosto wciągającego pan związku widzę, że publiczność reaguje, bo tylko ja rozumiem ten jego toporny rosyjski akcent im fakt ubogie słownictwo pick-up jedynek, który przeżył urodzinowy czas ten, kiedy wygłoszone przez wzrost oblicza z uwagi na jego specyfikę w te już od ZUS w wzajemnie w sam fakt kuny za byt, choć cała czołówka świata muzyki z głównych szans na 8 Krzysztof zorganizowali inny on przy przyjmujący audyt no to było takty przeżycie, w którym tak naprawdę chyba jedyny raz w życiu byłem beneficjentem tego, że pochodzą zza żelaznej kurtki FOT Rico zgrubiały w post zdrowy przez ścisłe fakt ostro powiedzieć, a właśnie to siła, choć man China i przekonanie że, że musi jakoś wykorzystać swoje umiejętności nie tylko jako artysta na scenie, ale również jak jednak ambasador dobrej woli to ambasador dobrej woli dla mnie zawsze było przykładem na koncert w Filharmonii w Sarajewie 1,5 roku po zakończeniu działań wojennych nagły, choć Machno wpada na pomoc musimy tam pojechać razem do tych muzyków, którzy grają w 1 orkiestrze de facto są z 2 zwalczających się stron trzeba jakoś z 1 strony usiąść między nimi albo się po to, żeby łączyć i nagle jesteśmy w Sarajewie tam nie da dolecieć z lotniska zamknięte właśnie wtedy Yehudi Menuhina dzwoni poprzez agencje do ministra obrony Niemiec i Niemcy dają nam samolot w dziwnych barwach, bo artysta mógł dolecieć na lotnisko w Sarajewie tam wsiadamy w konwój, który nas z zawodzi do miasta ten, choć będą z tym przekonaniem, że bez względu na przeciwności trzeba to zrobić po prostu dla niego miejsca osób nie można, ale wspólna krakowskim wydaniu tak nie jest on fantastycznie rozumie, ale jeszcze w tym spektrum w tak niezwykłych cech schody do Chin, które osiągną coś poza wyobraźnią, a w bardzo utalentowanego człowieka to on jeszcze sobie taką taki pokład potrzeby dawania siebie młodym zdolnym ludziom tak na ląd tam wziął pod opiekę i edukował stworzył Gstaad ja tylko festiwal lata, ale ta szkoła musi nasz szkoła Menuhina, czyli tego spektrum było kompletne od rozmowy prawda minister obrony Niemiec kanclerzem Niemiec co słyszałem własne uszy po dzieci utalentowane dzieci, którym rodzice byli w stanie zapewnić czegoś co on mógł dać w dni to było wspaniałe to była taka pełnia i właśnie te utalentowane dzieci jednym z nich był Nigel Kennedy i później jako sztukę sta szewska powiedział dojrzałe ja sobie przypomniałem sytuację waszą po Waldemarze stanowiskiem dyskusji, choć menu kinem i odwożą na czoło Kanady na lotnisko na to samo lotnisko Okęcie wyciągałem kartkę tak napisano w Polsce, bo USA tyski dyrektor Nigel Kennedy zapytałem się ciąg podpiszą by oczywiście, że podpisze tak się zaczęła nasza przygoda z uczniem Yehudi Menuhina zupełnie inna w innym charakterze z innego typu rzeczami rezerwowi kontynuuj to absolutnie bardzo panu dziękuję za dzisiejszą rozmowę za dzisiejsze spotkanie pan Waldemar Dąbrowski dyrektor teatru wielkiego opery narodowej, gdzie zaczęła ich padliną i można powiedzieć przepraszam zaprotestować nikt się sny prawdziwość warzywa ojciec i upadł, że pan coś pozostaje nam prezes państwu, że jestem skromna bardzo chciałbym, żebyście wy o tym wiedzieć i pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dziękuję zapraszam do wysłuchania kolejnych odcinków podcastu nastrój się na Warszowie nastrój się nawet sobie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: NASTRÓJ SIĘ NA VARSOVIĘ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA