REKLAMA

50 lat Polskiej Orkiestry Kameralnej

OFF Czarek
Data emisji:
2022-12-05 10:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
32:00 min.
Udostępnij:

W tym roku mija 50 lat od powstania Polskiej Orkiestry Kameralnej Jerzego Maksymiuka. O historii jednego z najbardziej znanych i docenianych polskich zespołów klasycznych opowiada podcast "Nastrój się na Varsovię" SŁUCHAJ

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka rozpoczęliśmy muzycznie i powiem państwu szczerze że, gdyby 50 lat temu grupa szalonych mężczyzn kobiet nie wpadła na pewien szalony pomysł to dzisiaj studia nie siedziałby pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia dzień dobry do państw i to był fragment tej grupie Jarzębski tam budżetach już legendarną utwór legendarne nagrania polskich orkiestr kameralnej chyba taki wzorzec z jak grać z picanto w orkiestrze kameralnej jak grać Rozwiń » absolutnie doskonały jest nagranie, do którego my członkowie Sinfonii Varsovii wiele razy odnosimy, żeby słuchać słuchać tego mistrzostwa to takie było wtedy 30 lat temu jak Polska orkiestra kameralna powstawała w członków zespołu opery kameralnej pan dr Sutkowskiego w wszyscy młodzi zupełnie w bezkompromisowy z Maksymiukiem Jerzym Maksymiukiem dyrygentem wspinaczkowe w chyba taka grupa ludzi, która zdecydowała się na realizację zupełnie szalonych pomysłów, a jest to Maksymiuka bez żadnych ograniczeń wtedy nikt nie oglądał UBS do trzynasty zapisano w Klanie czy do trzynasty tylko jak trzeba było grać sygnału przez cały dzień sam nowości powiem bym przyznał panu panie dyrektorze, że myśląc o 50 leciu polskiej orkiestry kameralnej w ogóle polskiej orkiestrze kameralnej myślałem też o tym wielkim sportowym wydarzeniu, które rozgrywa się w Katarze od pewnego czasu w no i Polacy klasycznie tak tutaj prawda wielkie nadzieje oczywiście mamy taką drużynę, że możemy no i tradycyjnie gdzieś tam, którym momencie Polacy nic nie stało znowu wracamy na tarczy i patrzymy do kalendarza jak i jakie kolejne mistrzostwa świata Europy czegoś innego, kiedy będziemy sobie obiecywać, że no, że znowu znowu będziemy się wspinać spróbujemy się wspiąć na szczyt znowu spróbujemy pokazać może podobnie, ale zupełnie inaczej się postąpić grupa ludzi, którą znamy jako polską orkiestrę kameralną państwo pomyśleli no też chcemy być na szczycie tak znaczy są takie orkiestry na świecie, które no, które po prostu ten szczyt okupują właściwie, czego nam brakuje czym jesteśmy od nich gorsi no trening, proszę bardzo, to to robimy trening to właśnie tak jak powiedział ćwiczymy nie, że do trzynastej potem przerwa tylko ćwiczymy ćwiczymy ćwiczymy ćwiczymy ćwiczymy jeszcze ćwiczymy aż po prostu będziemy grali tak niemal jak wygrała maszyna, chociaż z ludzką z ludzkimi emocjami tak, bo i w przeciwieństwie myślę tutaj do polskiej drużyny udało im się ten szczyt osiągnąć to lepiej Kd pikanterii dodaje w to, że był wtedy mówimy zupełnie innym systemie gospodarczo polityczno społecznym tak, czyli o PRL-u w to są lata siedemdziesiąte w, czyli ten sukces oznacza zupełnie albo jeszcze coś innego niż dzisiaj sukces tak, bo to jest w ogóle w przepustka do do innego świata wydaje się, że teraz sukces jest możliwy do osiągnięcia i szybciej, bo to łatwiej z tego względu, że te sale koncertowe świata są bardziej otwarty, że ktoś ma dużo pieniędzy może sobie w należne z mniejszą salę świata czy nowy Jork kradnę hol Polska orkiestra kameralna nie wynajmowała samej sali ona była zapraszana do sali wielokrotnie, żeby grać koncerty wydają się, żeby się zbiegło kilka elementów przede wszystkim zaistnieją pojawił się Jerzy Maksymiuk absolutnie ekstraordynaryjna osoba, która ma w sobie tyle jakości wyobraźni, która w wielokrotnie w obraża sobie o wiele szybciej ten dźwięk brzmienie artykulację styl niż była w stanie to zwerbalizować stawy w ich był wspaniały dziś Jerzy Maksymiuk była grupa młodych ludzi, którzy chcieli wyjść na świat chcieli wyjechać faktycznie zaistnieć w największych salach koncertowych, a chyba też chcieli zobaczyć ten świat przy wtedy żyliśmy za żelazną kurtyną IT wyjazd był zupełnie sporadyczne, a właśnie jakością, a nie znajomościami, a nie z politycznego układu to artysta w sferze świat ci, osiągając jakość absolutnie najwyższą na świecie, ale oczywiście ta jakość była okupiona gigantyczną pracą, kto nie była taka zwyczajna Fransa wtedy nikt nie przychodził do kiesy, bo przychodzi, bo otrzymuje wynagrodzenie nie wydają się wtedy męczyło się ta wspólna idea i ona była na tyle silna była w stanie w zburzyć tę granicę lat jest i to było już witał było wręcz sensacyjne targi była zapraszana do najlepszych koncertowych sal najlepsze festiwale współpracowała ze świetnymi solistami i tu nie ma żadnej przesady w tym, żeby powiedzieć, że Polska orkiestra kameralna była jedną z najlepszych orkiestr smyczkowych fotki świata, więc chyba czasami satysfakcja z wydarzeń jakiegoś zespołu artystycznego może być większa niż z wydarzeń zespołu sportowego i na ile to było silne na ile miało to w wpływ tych badań postrzeganie tego wykonawstwa artystycznego w Polsce może świadczyć świadczyć fakt, że przestał się wspomina się tą jest, jeżeli gdzieś wchodzimy w rozmowy teraz już jako Symfonia masowej przypominamy, że Sinfonia Varsovia została zbudowana w, kiedy na bazie muzyków polskiej orkiestry kameralnej w no to tak ci starsi agenci i wspaniały Sarko sezon no tak no to faktycznie musi być ta jakość, jeżeli zbudowaliście co na bazie polskiej w tym kameralnym 100 wspomnienie czegoś zupełnie niezwykłego, bo i chyba na tamte czasy chyba bardziej na współczesne czasy ten twórca fenomen odkrywcy chcący grać razem za wszelką cenę ponoszą spece z pewnością ofiary życia prywatnego no właśnie z pewnością ktoś nie da tego ukryć, że że, że to takie zaburzenie takiego normalnego życia było ogromne to jest to jest ciekawe, bo wspominaliśmy o tym, że to był inny system społeczno-polityczny, ale to też inny system technologiczny, jaki i wyjazd do innego państwa szczególnie dla tych, którzy mieli rodziny małe dzieci oznaczał znaczne utrudnienia w komunikacji nie było telefonów komórkowych rozmowy trzeba było zamawiać np. na poczcie tak często, jeżeli w to była rozmowa z z trans ocenił na jak to się zamawiało kilka godzin wcześniej albo z in i to się pod warunkiem, że my, że te rodziny w Polsce miały telefon, bo przecież nie wszyscy mieli telefon stacjonarny w domu czasami trzeba, bo się umawiać z sąsiadem sąsiadką, że dobrze będzie dzwonił może z Ameryki o w trzeciej rano, więc albo pomiędzy trzecią rano ósmą, tak więc życie to dajcie znać także to jest coś, czego sobie nie wyobrażamy miałem przyjemność zaszczyt by porozmawiać z członkami polskiej orkiestry kameralnej niektórzy z nich właściwie rozpoczynali kończyli karierę w Polskiej orkiestrze kameralnej, więc to taka z nową no właściwie to, żeby moja jedyna praca, jaką znali i z tych rozmów powstały też podcasty także, jeżeli państwo są zainteresowani są fascynujące historie to zachęcam albo w aplikacjach na stronie tokfm odnaleźć taki i taką grupę odtworzono nastrój się na Warszowie tam znajdą państwo kilka rozmów m.in. właśnie z panem dyrektorem Januszem Marynowskim, ale my, ale także z muzykami i muzykami jak dzisiaj byśmy wypowiedzieli, którzy w Polskiej orkiestrze kameralnej w różnych okresach w grali, ale też wspomniany maestro Jerzym Maksymiukiem także tam m.in. falująca rozmowa z panem Grzegorzem Kozłowski i Pawłem godziną o tym jak co znaczyło dla rodziny dla młodej rodziny także to znaczy dla rodziny z małymi dziećmi no podbijanie świata właśnie to bycie częściej ze swoimi kolegami na trasie niż z rodziną los niesamowite wyrzeczenia, ale do rocznic 550 rocznicy powstania polskiej orkiestry kameralnej powrócimy po informacjach Radia TOK FM jak rozpoczęły tego że, gdyby nie nie szalony pomysł 50 lat temu to pan dyrektor Janusz Marynowski dzisiaj tutaj nie siedział, bo losy nie tylko menedżerskie pana dyrektora tarnowskiego, ale także artystyczne są związane z polską orkiestrą kameralną w jaki sposób tego dowiemy się po informacjach informacje o 1 dania oraz dziesiąty 20 już kilka minut za chwileczkę pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia powie rozsypuje tę zagadkę muzyczną, ale przedtem listy od naszego słuchacza pana Leszka z Krakowa, który pisze zostaje czy zostaje się czy słuchaczy z ławki wiedzą, skąd brała się kompletna losowość czasu oczekiwania na zamawianą rozmowę Otóż panie centrali telefonicznej te, które zostawiały takie połączenia miały tzw. karuzelę na karuzeli krążyły kartki zamówieniem połączenia jak zwalniała się linia to pani brała pierwszą kartkę w Krakowie przy przejeżdżała jak się nie udało połączyć odkłada kartkę karuzel jak to miał szczęście to wylosował połączenie w pierwszym podejściu jak miał pecha tego kartka krążyła na kurs Eli bardzo długo właśnie wspomnienia z połączeniami z polską z zagranicy, iż już, którzy Gran Fondo są też mieliśmy często wierzyliśmy do Niemiec tam chodziło się do budki telefonicznej i tam, bo był tak jak dziwny system nie zawsze można było od razu dostać połączenie z polską, a czasami trwa 20 pół godziny i kto szybciej wysiadł z autobusu przydaje się do hotelu wieczorem już zmęczeni po koncercie usta kolejka do budki telefonicznej staraliśmy się dodzwonić się zawsze budował w 2 wspomniałem o tym, że pana życie zawodowe i prywatne lotów w takim sensie, że właśnie były takie czasy, kiedy życie zawodowe wkraczały do prywatnego też związane z polską orkiestrą kameralną pan już jako młody fan muzyki adept muzyki chadzał na koncerty i z wypiekami na twarzy przysłuchiwał się czy wsłuchiwał się chłoną nie da się tego lepiej określić faktycznie tak było jak miałem tu Sowie kilkanaście lat czym się szkoły muzycznej nie można było nie być na każdym koncercie polskiej jest WIG jest kameralny czasami kupując bilet nie to właściwie nigdy nie kupię w Pile zaczyna już deszczówkę chodzi lub wśród tych w Filharmonii udało się liznąć, ale to było zawsze wielkie święto zawsze wielkie przeżycie to jest wtedy jednak grała bardzo dużo na świecie zobaczyć szczątki na żywo nie tylko posłuchać płyty to było naprawdę wielkie wydarzenie i ich w szczególności pamiętam 1 koncert gramy muzykę współczesną na festiwalu warszawska jesień i przy końcu FOT grali tak piano tak płci, choć właściwie nic nie było słychać było złe żadnego brzmi, ale było widać, że wygrał to było zjawiskowe i to właśnie chodziło o utrzymanie tej uwagi uwagi słuchacza do samego końca i odrobinę dłużej z sobą właśnie tam ten fenomen doskonałości przed chwilą usłyszeliśmy fragment pierwszej części koncertu na odkrywce Grażyny Bacewicz taki sztandarowy utwór Polski były orkiestry kameralnej na początek symfonii Vesović również czym grywaliśmy tą płód sam grałem na kontrabasie w swoim zasobie wielokrotnie się koncert na okres wyrażamy Bacewicz, ale w sumie temu związek z prośbą o wygląd transakcji nie był pana pierwszym instrumentem szkole muzycznej to nie pił pierwszym był fortepian, ale nie szło, więc pr.bud. Jerzy Rączka Wybrańczyk na swej drodze spotkałem zostałem zrzucony z Watykanu i jako ten, który nigdzie na klarnet wdawał się to dla mnie zupełnie oczywisty wybór nie był mój wybór przyznam się nauczyciele tak zadecydowali i okazało się, że moim nauczycielem klarnetu tym pierwszym powstańcy wybrańców to była zupełna przygoda, chociaż na początku nie zorientowałem, że żyję, że właśnie ten legendarny Franciszek gracz, który ma mówiąc boję się coś wspólnego z polską są kameralna później swoją rasową, czyli jest po prostu dyrektorem i menadżerem tej od jest i pamiętam wielokrotnie jak przekazał przykładał lekcje się pan Franciszek składne moje lekcje mówi nowie U2 wjeżdżamy do nowego Jorku albo wracamy z Hiszpani trochę później został wcześniej odbędzie, więc jakoś żyłem takimi żyłem w polską orkiestrą kameralną tylko trochę wadę serca w szwach składem koncerty jest składem swoich zajęć być może, dlatego że zajęcia były tak przesuwane, ale z pewnością, dlatego że po prostu w żadnym nie był mój moment nagle na 2,5 roku przed egzaminem wstępnym na studia osób pan Franciszek też szczerze, że coś mi cokolwiek wspólnego z muzyką musi zwiększyć sumę kochany nie nadajesz wszyscy za słaby i padło na kontrabas to było do żadnego kontrabas no tak pan wręcz, które również puszczały powiedział wiesz co na żadnym instrumencie w 2,5 roku nie nauczy grać, żeby zdać egzamin na uczelnie okej przyznaję się zawzięła wtedy dosyć intensywnie nauczyłem się ze światem kontrabasie będą już później na czwartym roku studiów nagle Paweł Jańczyk zwani mówi są przesłuchania do symfonii czasowi pomysłem są w w HOKEJ chyba trzeba starać do przesłania zdałem egzamin i tak od 1987 roku i jestem związany z z sutka co i to jest w sumie całe moje świadome życie człowieka już Niewiem do emerytury zostało 8 lat mam nadzieję, że dotrwa w jakiej formie związane z tą orkiestrą, więc tak przyznaje, że można związać całe swoje życie całe życie z 1 instytucją, ale naprawdę fenomenalną instytucje nie dziwię się, że muzycy wielu muzyków, którzy zaczynają grać u nas jako studenci czy w tuż po studiach też przechodzą na emeryturę właśnie w tej orkiestrze to jest wzruszające, bo to jest na budowaniu takiej wspólnoty wokół piękna wokół muzyki wokół wspólnych przygód, bo nie można powiedzieć, że to jest tylko i wyłącznie ciężka praca obu są chwile różne wyjazdy wspaniałe do płyt to tylko do Meksyku do Stanów zjednoczonych do Argentyny no właściwie z polską orkiestrą kameralną Sinfonią Varsovia muzycy mieli szansę zeznania absolutnie całego świata najbliższy wyjazd z końcem Francji na tworzone do nauki właśnie do Francji, gdzie zagramy 16 koncertów to jest dopiero wyjazd, a o tym w jaki sposób pan Franciszek Wybrańczyk znalazł się w ogóle w Polskiej orkiestrze kameralnej Sinfonia Varsovia to państwo dowiedzieć się właśnie rozmowy z panem Waldemarem dąbrowskim Januszem Marynowskim w podcaście nastrój się na Warszowie, które znajdą państwo albo w aplikacji Radia TOK FM albo na stronie Radia TOK FM wystarczy w wyszukiwarce podcastów wpisać nastrój się na Warszowie albo nastu się z pewnością znają państwo właśnie ten podcast nastrój na Warszowie, jeżeli państwo będą tego programu słuchać na stronie w formie podcastu owej to zamieszczą także link do tego zbioru wywiadów m.in. wśród tych rozmów z rozmów wywiadów rozmowa z panem Jakubem House funk, który uczestniczył może być taki drugiej odsłonie polskiej orkiestry kameralnej, kiedy to maestro Jerzego Maksymiuka zastąpił maestro Nigel Kennedy, a ja mówię o tej rozmowie, dlatego że pytałem pana Jakuba Hofer, który z koncertów polskiej orkiestry kameralnej czy w zapamiętał najbardziej okazuje był taki najbardziej spektakularny taki po prostu któregoś nie zapomnieć no i okazuje się że, że w tym KON cen konsumpcyjnych był występ w Carcassonne we Francji w a dlaczego m.in. dlatego że najwyższą formę i to nie tylko muzyczną, ale i taneczną w zaprezentowało kontrabasista twarz Jan Maria ostatni taki projekt, który po prostu to trzeba zobaczyć Szanowni Państwo, że państwo sobie piszą w symfonii Varsovia i należy zabrać Kari Carcassonne to tam to jest styl by było to były koncerty, które trwały wiele godzin przy czym duża część tych godzin to były opowieści Nigela Kennedy ego mniejsza była muzyka, niemniej jak zagrali zagrali w ale w wśród utworów klasycznych były też takie zupełnie nieoczekiwany kompozycje jak np. śmiechem wyliczał Henryk Pach suchej czy też jakaś tradycyjna muzyka irlandzka zdaje się tam jest taki właśnie, a już dzik, przy którym pan dyrektor Janusz Marynowski wtedy jako kontrabasista po prostu rusza ku parkiem Kaczor Donald chce dziękuję za piętno określenia tego czym te z wystaw po dobrze informacje wraca performance to to wbrew pozorom Szanowni Państwo także Polska orkiestra kameralna Nigel Kennedy dowódcą był ten w tamtym okresie można powiedzieć, a na i bardziej skoczne dyrektor Janusz Marynowski ten to ten koncert właśnie w Carcassonne znajdą państwo w jednym z serwisów z tymi gorących na YouTubie dobrze nie będę mieć takie zbyt tajemniczych, a to był wspaniały koncert bardzo szczególny dla mnie szczególny też dla pana Jakuba Hof Choceń mistrza symfonii zasoby, bo wtedy właśnie grał jako solista razem z tęczowym Kanady, więc grać w kartkach są filmowane Konsek przy kilku tysiące słuchaczy razem z mężem kredyt to było coś dla mnie dosyć szczególny muszę przyznać, że to, słuchając fragmentów tego koncertu coś mi ciarki przechodzą to był mój ostatni koncert w życiu, grając na kontrabasie na razie w tym jest może też 2 pół roku uważa się w Polsce nauczycieli podkomisja z powodu nauczy co znajdujemy te panie dyrektorze to był mój ostatni koncert wspominam wspominam ten okres fotkę z bycia tylko łączy kontrabasistą lata 25 jako okres pan redaktor podpuszcza niesamowicie ZUS zakład, żeby się pan nauczył kontrabas Andrzej kontrabas zespół zaczął nauczy się pan do z czerwca 2025 roku no dobrze może być składa pan obietnicę publicznie składa obietnice zaś deficyt otrzymał seksu sumy jak no kurczę grafa skarga sąd w studiu Radia TOK FM pan nie zagra na ochronę w TOK FM na pewno zagram dlaczego, bo to ich dyskryminuje pan o wiele większa odpowiedzialność za to co tam zbyt ciemno zabrano maksymalnie 3 lata do końca 2025 roku efekt w wracał sekret tego koncertu ten okres, kiedy byłem tylko włącznie z kontrabasistą wódki wspominam jednak jako okres od wiecznych wakacji szczęśliwości, bo scena to jest takie miejsce, gdzie można naprawdę się wypowiedzieć żadnych granic tylko Horyzonty w obrazie horyzont wyobraźni tylko 9 minuty ogranicza czasami nota w sensie gra bez nut chociażby tuż przed chwilą usłyszeliśmy, więc takim prześmiewczym elementem jest to, że zakończę swoją karierę w dotychczasową karierę kontrabasisty utworem zupełnie niebędącym biblioteki utworów muzyki klasycznej tylko piosenką irlandzką, ale to wszystko oczywiście ma szeroki wspominam to naprawdę wielkim rozrzewnieniem i z emocją, ale to oczywiście Polska orkiestra kameralna jako ten absolutny fenomen w tym w tej chwili możemy odbierać z płyt czy odbierać z relacji wspaniałych artystów, którzy tworzyli tą jest jakoś się by państwa bardzo zachęcić do whisky typu katów sam się dowiedziałem kilku rzeczy sytuacje, w których nie widziałem, więc naprawdę w fakty posłuchać również od rynku właśnie pan Jakub chałwa zmiany przez pana opowiada o swoich przygodach w orkiestrze polskiej orkiestrze kameralnej, a jeżeli mówimy o maestro Kennedym to jesteś taka powiedziałbym ciekawa paralela pomiędzy sposobem w jaki Yehudi Menuhina trafił do walk jest Polski orkiestry kameralnej i Nigel Kennedy jako dobrze, że w którymś momencie w menadżer and Yehudi Menuhina doszedł do wniosku że, ponieważ rozpoczyna się nowa era w wydawnictwie muzycznym, a mianowicie era płyt kompaktowych no co te wszystkie rzeczy, które ma stronę nagrał na płytach winylowych trzeba będzie powtórzyć i chyba nawet długo nie zastanawiali się jak orkiestra powinna z maestro menu nam zagrać oczywiście orkiestra Sinfonia Varsovia no i kiedy po nagraniach pan dyrektor Waldemar Dąbrowski odwoził maestro Menuhina na lotnisko co jest na ścieżkę rezydenci zwolnień z braciszkiem Wybrańczyk jem tam zaproponował mu objęcie funkcji pierwszego tak dyrygenta i pierwszego dyrygenta Sinfonii Varsovii to było niezwykłe, że masuje Chudy miał on naprawdę się wtedy nie zastanawiał tylko właśnie taki dokument podpisał się w pewnym sensie skorzystałem z tej historii po kilkunastu latach od, wożąc także Kenneth na lotnisku kiedyś po znakomitym koncercie w Warszawie już sobie wcześniej przygotowany taki papier po niższym Łukasza artystów dyrektor Nigel Kennedy i zapyta mając podpis SO też nie zostawiać to było wspaniałe, bo się znajdzie Kennedy był studentem Yehudi Menuhina był uczniem Yehudi Menuhina, więc ta kontynuacja z pewnością nastąpiła później od miejsca się zaczęła przekształcać już w większy zespół mamy nadzieję, że za te kilka lat będzie już taki pełnoprawną duży symfoniczny zespół też mam cichą nadzieję, że kiedyś opowiemy o tej historii symfonii wesoły co w ciekawe, bo z pewnością państwo zdają sobie sprawę, że różnego rodzaju instytucje artystyczne poszukują takich głośnych nazwisk, aby firmowali swoim głośnym nazwiskiem działalność instytucji bardzo często są to osoby, które udzielają nazwiska, ale nie aż tak często pojawiają się w tych instytucjach raczej tak powiem umowa polega na tym, że pan pani udaje, że jest tutaj mam stoi na czele, a my w ramach kontraktu, gdyby zatem piękny płaszcz promocyjny płacimy w przypadku Yehudi Menuhina było zupełnie inaczej, bo z Sinfonią Varsovia już wtedy zagrał masę koncertów w tej chwili tak jest, że jest jakiś szef orkiestry artystyczne to w ciągu roku aż 7 programów 8 programów w ciągu roku ze smutkiem snu, a my chodzimy innego się po 60 koncertów rocznie zwolnienie powtarzalne niż później powiedział swoje agencje Engie, że chcecie, żebym dyrygował koncerty to róbcie te koncerty inform prasowych i w sumie tak było i użyto nagrania, o których wspomniał pan redaktor Czyż nagraliśmy wszystkie symfonie Ludwika van Beethovena wszystkie symfonie Schuberta znakomitą taką zyskają chcą humorem płytę z wektorami Jackiem Rossiniego, gdzie i, gdzie faktycznie to poczucie humoru Yehudi Menuhina słuchać tych utworach w SA prawdę mnóstwo nagrań i jest bardzo istotny udział w naszej historii fonograficzne i Polskę artysty kameralnej Sinfonii Varsovii no bo to jest myślę ponad 20 płyt w tym zestawie ponad 330 płyt, które współ środki nagrały, więc takich zmian im bardzo się angażował bycie słodkie są mogę powiedzieć, że do samego końca, bo przez zmarł w trakcie trudne z nami w Niemczech graliśmy wszystkie symfonie Johannesa Brahmsa przed koncertem w Berlinie zemdlał w hotelu i zabrano do szpitala i kilka dni później Mariusz byliśmy z powrotem w Polsce nagle 2 dni po śmierci przychodzi list i chodzimy nosi swoje ostatnie słowa w życiu, które napisał ze szpitala skierował je do muzyków Sinfonii Varsovii to chyba najbardziej wzruszający przekaz, jaki można sobie wyobrazić funk, więc cały czas jesteśmy świadomi tej odpowiedzialności jako tego co ta, choć jest to otrzymała w życiu tych absolutnie fenomenalnych artystów w zmieniamy się mamy wreszcie swoje miejsce jesteśmy w środki są bezdomną jesteśmy teraz tak się rozstrzygania przetargu na remontowanie zabytkowych budynków by wreszcie móc mieli gdzie ćwiczyli, gdzie mieli miejsce swoje na przygotowanie się indywidualne do skończą się wielu zagra koncert ani nie tak niektórzy mają takie obawy nie nie mogą się skończyć jednak czujemy się jako orkiestra jako instytucja ambasadorem kultury polskiej na świecie studia muszą być oczywiście w dalekiej przyszłości czy będziemy mieli piękną najwspanialszą salę koncertową będzie mieć swój sezon artystyczny własnej sali dla własnej publiczności, choć piszę te koncerty nie będą rzeczy Wąbrzeźno i tak Wojtak nie będzie tylko, że trzeba wyjechać, bo trzeba się utrzymać, ale już to być może będzie miało inne winny być nie możemy się doczekać tej sali, bo tej nowej sali nowoczesnej sali koncertowej nie ma w stolicy tego pięknego państwa oczywiście bardzo szacowna długą tradycją same instytucje Filharmonia w żyłach siedział już zapytałem co to lepiej słuchać w z pewnością jest to walkmana cudowna sala do wykonywania do słuchania Haydna Schuberta Beethovena oczywiście w tych gigantycznych składach gigantycznych może już na przestrzeni nie jest wystarczające, ale proszę państwa jest nadzieja sala koncertowa nowa na Pradze z pewnością będzie dla przede wszystkim dla państwo oczywiście będzie siedziba orkiestry, ale głównie myślimy o tym, żeby państwo mieli gdzie przyjść na koncert spędził czas przez z dziećmi na różne programy edukacyjne, które już od wielu lat są realizowane u nas u nas właśnie napadł nowe cudowne miejsce wyjęty z tego świata realnego będziesz chciał odpocząć spotkać z pięknem po, choć muzyki nabrać sił przychodzi z dostępem do sowy kurczy się porównać Polskę artyście kameralnej dobrze w Kluczach to w rękach prezydenta wszystko związanych w PE także 50 lat temu szalony pomysł grupa muzyków w i maestro Jerzy Maksymiuk, którzy pomyśleli sobie kurczę może jakoś inaczej musimy dojść na szczyt ten szczyt nie jest szczytem łatwym, ale właściwie, dlaczego nie tak, jeżeli będziemy świetnie grać no to NATO na szczyt wyjdziemy i to naprawdę wielki sukces później orkiestra w Polska orkiestra kameralna rozszerzyła swój skład maestro Maksymiuk po 10 latach, bo tak przeszedł do BBC Scottish orkiestrze lub trochę jednak, chcąc grać także inny repertuar niż repertuar kameralny z pewnością z polską są kameralne, że sam wtedy powiedział zagrałem z wami wszystko wielokrotnie Bacha wielokrotnie Vivaldiego Rossiniego potrzebuje większego instrumentu do tej ekspresji swoje artystyczne no tak zamienił kameralną orkiestrą na wielką symfoniczną jest, ale szczęśliwie dzięki naprawdę takim wizjonerstwo i Waldemara Dąbrowskiego Franciszka Duńczyka nie pozwolili wtedy na to by dodatki to przestało istnieć oczywiście to była autorska orkiestra Jerzego Maksymiuka dlatego też później została stworzona nazwa ZOZ został zwiększony skład jest on został jako zaproszony do współpracy i choć menu naj największy najsłynniejszy najwspanialsze artysta wszech czasów, a skąd się wzięła nazwa to znajdą państwo w tych spotkań Stach nastrój się na Warszowie podcasty w aplikacji Radia TOK FM, ale także bezpłatnie na stronie Radia TOK FM w zakładce właśnie w wyszukiwarce podcastów nastrój na Warszawie tam 10 rozmów m.in. z panem dyrektorem Januszem Marynowskim, ale także właśnie z panem dyrektorem Waldemarem dąbrowskim z instrumentalistami instrumentalistami no i także z maestro Jerzym Maksymiukiem także różnego rodzaju anegdoty, ale też kwestie, a jednak szczególnie zachęcam by też odkryć, kto prowadzić podcast o sam chętnie do dobrze trwa faza dziękuję czy pan Janusz Marynowski dyrektor orkiestry Sinfonia Varsovia państwa moim gościem informację już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA