REKLAMA

Jóźwik: Martwię się tym, jak wyglądają wynagrodzenia osób, które pracują w kulturze

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-12-05 11:40
Audycja:
Czas trwania:
13:00 min.
Udostępnij:

Cykl: Jak sytuacja gospodarcza wpływa na kulturę? Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej był Artur Jóźwik - dyrektor Biura Kultury w Urzędzie M.St. Warszawy

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj jak co poniedziałek w kulturze osobistej rozmowa na czas kryzysu, czyli spotkanie wokół sytuacji, jakiej znajdują się instytucje kultury, których nie omija kryzys gospodarczy gościliśmy w naszym cyklu już dyrektorów dyrektorki teatrów dyrektorkę dyrektora szkół artystycznych rozmawialiśmy również samorządowcami, którzy budżetami kultury w danych miastach się zajmują strzegą mamy nadzieję tego jak najmniej Rozwiń » cięć w tych budżetach było dziś gościem moimi państwa jest Artur Jóźwik dyrektor biura kultury w Urzędzie Miasta stołecznego Warszawy witam serdecznie dzień dobry, zanim jednak to budżetu Warszawy na kulturę przejdziemy muszę zapytać o inną kryzysową sytuację sprawę, którą cała Polska na pewno Polska teatralną żyje od kilku dni na jakim etapie panie dyrektorze państwa, czyli władz Warszawy i działania jest sprawa Moniki strzępki co, do której wojewoda Mazowiecki przypomnijmy, chociaż słuchacze TOK FM dobrze pewnie pamiętają wiedzą zastosował dość rzadko stosowaną figura, czyli unieważnił jej wybór na dyrektorkę teatru dramatycznego w Warszawie tak jest rzeczywiście kryzys goni kryzys i Warszawy nie tylko musimy ostatnio zajmować się finansami, ale również działalnością wojewody, który zdecydował się na całkowicie bezprecedensowy krok strony do tej pory mieliśmy do czynienia to znaczy w ramach zarządzenia nadzorczego unieważnił zarządzenie prezydenta akt, które powołaliśmy Monika Strzępka na dyrektorkę teatru dramatycznego w myśl teraz obowiązujących przepisów mamy 30 dni na to, żeby złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego metra wraz ze sztabem miejskich prawników przygotowujemy odpowiednie zaskarżenie zakładam, że w przyszłym tygodniu powinniśmy powinniśmy złożyć natomiast to co trzeba podkreślić to, że dotychczas władze rządząca no określały wybierały dyrektorów przede wszystkich państwowych instytucji kultury albo instytucje, których pełno pełnią rolę współprowadzących pierwszy raz mamy do czynienia, kiedy to samorządowej instytucji kultury do tego kogo komisji konkursowej kogo prezydent miasta zdecydował się wskazać na dyrektora dyrektorkę no wkracza wojewoda sam sposób na właśnie tak jest to sytuacja zupełnie bez precedensu po kilku dniach od decyzji dochodzą do państwa informacje bardziej szczegółowe jeśli chodzi o źródła tej decyzji wojewody czy przedstawiciele ratusza np. rozmawiali z wojewodą czy to wszystko odbywa się na zasadzie oficjalnych pism coś odbywane na podstawie oficjalnych pism, ale jak myślę słuchacze Radia TOK FM wiedzą organizacja ordo iuris pochwaliła się, że rzeczywiście uczestniczyła albo inspirowała ten ten krok z pewnością państwo pamiętają, że po rozpoczęciu kadencji przez Monika Strzępka na stronie ordo iuris rozpoczęło się po zbieranie podpisów jak akcja protestacyjna ma też odpowiednio wcześniej prowadziliśmy także korespondencję warto jury w tej sprawie cechą w na czym ta korespondencja polegała no ta korespondencja jest bardzo podobna do tego jak wygląda zarządzenie nadzorcze wojewody to znaczy jest głównie dyskusje ideologiczne o tym jak powinien wyglądać Polski teatr i jak powinien wyglądać etat dramatyczne, a przypomnę, że Monika Strzępka wybrała komisja konkursowa w jej skład wchodziło 9 osób w tym 2 osoby z ministerstwa kultury 2 osoby przedstawiciele związków twórczych 2 osoby załogi w pierwszym głosowaniu Monika franka zdobyła 7 na 9 głosów i oczywiście to też nie jest tak, że komisja konkursowa ocenia wyłącznie koncepcję programową bo gdyby tak było to nie byłoby po potrzebne spotkanie z kandydatami każdy z członków komisji konkursowej przeczytał by koncepcję programową na tej podstawie mogliby głosować kluczowa jest rozmowa z kandydatem kandydatką, gdzie my jako komisja konkursowa mamy wtedy szansa na to, żeby pewne wątki rozszerzyć w no tak czy po tej decyzji wojewody blady strach powinien paść na inne instytucje kultury w Warszawie myśli pan, że ten rozpędzony pociąg prewencyjnej cenzury wojewody Radziwiłła, bo chyba tak to trzeba nazwać się zatrzyma czy też jego następcy już głośno mówi się możliwej zmianie nad stanowisk, a ja mam nadzieję, że oczywiście nasze zaskarżenie zostanie przyjęta przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, jeżeli nie to tak to będziemy korzystać z dalszej drogi, czyli pójdzie do Naczelnego Sądu Administracyjnego, ale na pewno no nie pozwolimy na to, że wojewoda w taki sposób wkracza w kompetencje samorządu terytorialnego, ponieważ przypomnę to jest instytucja kultury, dla której organizatorem jest tylko i wyłącznie miasto stołeczne Warszawa w niestety te granice zostały właśnie przekroczone przez wojewodę przejdźmy do budżetu wydatków na kulturę w Warszawie projekt budżetu Warszawy jest już gotowy będzie głosowany z tego co wiemy w połowie grudnia, o ile mniej w porównaniu z zeszłym rokiem jest w nim przeznaczone na sekta zaznacza trzeba więcej, a w, ale przy założeniach inflacyjnych rozumiem, że pod względem kwot wygląda w ten sposób, że w projekcie budżetu jest założona kwota 596 000 000zł na całą kulturę w Warszawie w budżecie na rok 2022 była to kwota 506 000 000zł, czyli jest to wzrost o 17 prawie 18%, ale oczywiście prawie tyle ile wynosi w Polsce inflacja prawie tak na doku dokładnie tak z tym, że musimy wziąć pod uwagę parę istotnych rzeczy jak, które mają wpływ na ten budżet to znaczy przede wszystkim przejęcie muzeum sztuki nowoczesnej, ponieważ budżet tej instytucji związku z tym, że od 1stycznia muzeum sztuki nowoczesnej będzie tylko instytucją samorządu Warszawskiego to też odpowiednio obciąża budżet miasta w związku z tym to nie jest także nakłady na kulturę po prostu wzrosło 17% i też nie jest też tak, że to 17% powoduje, że nagle mamy po prostu więcej pieniędzy na kulturę, ale po prostu w ten sposób reagujemy na szalejącą inflację na wzrost kosztów energii, ale wśród inwestycji, których realizacja zostanie przesunięta w czasie jest m.in. budowa siedziby teatru Rozmaitości symfonii Varsovia mówiła rzeczniczka Urzędu Miasta stołecznego Warszawy nie są najpilniejsze, choć oczywiście potrzebne, ale nie stać nas dziś na nie na tę inwestycję co to oznacza w praktyce jeśli, choć właśnie od 2 budynki, jeżeli chodzi o Stefanie w Warszawie to tutaj podjęliśmy decyzję, że budowa zostanie podzielona na 2 na 2 części pierwsza część to jest modernizacja zabytkowych budynków przy Grochowskiej, a druga część inwestycji budowa sali koncertowej rzeczywiście teraz będziemy się koncentrować przede wszystkim na modernizacji tych zabytkowych budynków Sinfonia Varsovia oraz jest w trakcie procedury przetargowej zobaczymy oczywiście co się wydarzy po otwarciu kopert, bo to czy sami są bardzo spektakularne zdziwienia, bo może zalegające zwroty za brakujące kwoty, więc zobaczymy co, jakie kwoty zobaczymy wtedy będziemy dalej dalej decydować, jeżeli chodzi o TR Warszawa TR Warszawa teraz jest na etapie aktualizacji dokumentacji wykonawczej, więc też jest w procesie media bez niestarannie nie zatrzymujemy niczego wszystko zależy od pieniędzy od tego na co co się wydarzy będziemy otwierać koperty na różnych etapach w przetargów dobrze jak pan myśli czy w związku z projektem na razie budżetu na 2023 rok wedle pana wiedzy są takie instytucje kulturalne w Warszawie, który mogą np. nie przetrwać albo drastycznie ograniczy działalność nie będzie stać na normalne funkcjonowanie tak jak do tej pory wszystko robimy, żeby tak nie było, ponieważ przede wszystkim patrzymy jak wyglądają koszty energii elektrycznej koszty czynszu i tam, gdzie to możliwe staramy się odpowiednio na to reagować także w taki sposób, żeby ten wzrost kosztów inflacja nie miała wpływu na działalność statutową instytucji, więc zakładam, że mogą być różnego rodzaju trudności, ale jednak nie będzie także zamrażamy jakąś instytucję kultury po prostu ona tylko jest sama dla siebie to jest zaprzeczenie funkcjonowania działalności kulturalnej, więc zakładam, że jednak tam, gdzie będzie potrzeba będziemy wkraczać, ale na razie wydaje się, że większość instytucji jest zabezpieczona Ewą, czyli nie jest tak, że pan jako dyrektor biura kultury w Urzędzie Miasta stołecznego Warszawy zasypiają ma jakieś koszmary związane właśnie z budżetem na kulturę w stolicy mam koszmary, ponieważ cały czas martwi się to jak wyglądają wynagrodzenia osób, które pracują w kulturze i panie wasz rzeczywiście tak jak mówią wszystkie raporty ogłaszane w internacie notę stawki znacząco odbiegają od stawek rynkowych my staramy się gonić inflację, ale nie jesteśmy w stanie tego w ten sposób zrobić podwyżki która, a zostały zrobione 2022 są planowane w 2023 no nie są w stanie dogonić inflacji, więc to jest rzeczywiście bardzo duże wyzwanie no bo niestety ludzie kultury to grupa, która jest najmniej najmniej zarabiamy w 2022 podwyższy dziś ma pasję dla bibliotekarzy dla pracowników też pana dzielnicowych instytucji kultury, czyli teatrów no ale to cały czas zdaję sprawę z tego, że to nie jest wystarczające są państwo jako miasto w takim bezpośrednim kontakcie z dyrektorami instytucji kultury w Warszawie rozmawiać uspokaja formalnych szukać rozwiązań tak jest i ze związkami zawodowymi przedstawicielami załogi, więc to jest jakby ciągły dialog niedobrze mimo trwającego kryzysu energetycznego i ekonomicznego Warszawa nie rezygnuje z 1 rzeczy mianowicie z iluminacji świetnych wiemy, że lampki będą świecić krócej nie wiem czy zapalania lub nie lampek leży w gestii dyrektora biura kultury, ale pytam, jakie są argumenty za iluminacją w czasie, gdy wiele miast tej akurat atrakcji rezygnuje to tak jak pani będzie akurat biuro kultury za iluminację nie jest odpowiedzialny, więc szczegółowo nie wiem czy będą w stanie podać wszystkie argumenty, ale rzeczywiście to oświetlenie jest ledowe i pod tym względem nie jest to wielki koszt po drugie, oświetlenie też wynika z zobowiązań już podjętych przez miasto w związku z tym wycofanie się z tych tych realizacji mogłoby narazić miasto na różne kary w związku z tym zdecydowano, że OLT ta iluminacja będzie kontynuowana, a też biorąc pod uwagę rosnące koszty udziału we wsi w różnych przedsięwzięciach kulturalnych sportowych to jest też rodzaj atrakcji, która jest równościowa otwarta dla wszystkich mieszkańców Warszawy powiedzmy jeszcze w takim razie na koniec ważne inicjatywie, korzystając z pana obecności mianowicie startuje jubileuszowa dziesiąta edycja budżetu obywatelskiego w stolicy projekt można już zgłaszać na realizację pomysłów mieszkańców Warszawy przeznaczono ponad 100 000 000zł myślę, że to jest ważne, żeby o tym powiedzieć również w kontekście kultury może za te pieniądze teatru nie da się prawda wybudować czy siedziby orkiestry wyremontować, ale można jakoś się do inicjatyw kulturalnych dobrych potrzebnych przyczynić tak jest serdecznie zapraszamy czekamy na bardzo ciekawe kreatywne pomysły z przyjemnością je zrealizujemy, więc zapraszamy do odwiedzenia strony budżetu obywatelskiego w Warszawie i z pewnością czy na pewno czekamy na pomocy, które uda się zrealizować co roku są to dość ciekawe pomysły także dotyczące kultura dotyczące kultury do kład w zgłaszanie projektów potrwa do 25stycznia na bardzo dziękuję ja również Artur Jóźwik dyrektor biura kultury w Urzędzie Miasta stołecznego Warszawy był moim państwa gościem dziękuję Tomaszowi kopce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację za chwilę Mikołaj Lizut i a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Więcej niż na antenie! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj i słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA