REKLAMA

Konferencja w sprawie przyszłości Europy: obywatele oczekują więcej od UE

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2022-12-05 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
54:27 min.
Udostępnij:

2 grudnia przedstawiciele instytucji UE oraz ponad 500 obywateli wzięło udział w wydarzeniu oceniającym prace nad propozycjami Konferencji w Sprawie Przyszłości Europy

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór w poniedziałek 5grudnia dzisiaj mam co najmniej rozdarta fundusze mieszane uczucia, a także poczucie zawodu od wielu tygodni dla wszystkich interesujących się sprawami Unii Europejskiej było wiadomo, że w piątek 2grudnia w Brukseli dokładnie w sali plenarnej parlamentu europejskiego odbędzie się wydarzenie poświęcone konsekwencjom konferencji o przyszłości Europy, gdyż ona bowiem uroczyście zakończyła 9maja tego roku no padła taka obietnica, że zostanie Rozwiń » oficjalnie przedstawiony jakiś rodzaj raportu podsumowania z wytycznymi co dalej, jaki będzie los uzgodnionych z uczestnikami konferencji, a więc obywatelami Unii 49 propozycji rekomendacji, którą stronę wspólnota ma zmierzać co jak powinno się zmienić poprawić reformować Tzu spora część Europejczyków debatowała na ten temat przez 12 miesięcy, uczestnicząc w tzw. panelach obywatelskich, a liderzy różnych grup interesów unijnych instytucji dodatkowo dyskutowali na sesjach plenarnych konferencji, a skoro tak się działo to przecież trudno zlekceważyć, kiedy wcześniej pompatycznie zapowiadano, że Unia ma być bliżej ludzkich spraw i po konferencji wymyślono by to obywatele wypowiedzieli się co im leży na sercu przywódcy polityczni mieli potem zgodnie z ich wskazaniami zaproponować kierunek i kalendarz realizacji woli ludu no i zgodnie z zapowiedzią ostatni piątek reprezentanci obywateli pojawili się w gmachu parlamentu powitała ich przemówiła Roberta Metsola, czyli Pani Przewodnicząca było też kilku komisarzy dosłownie kilku dwoje reprezentujący czeską prezydencję minister do spraw europejskich Mikulasz Bek spotkanie trwało wiele godzin znowu padło wiele wzniosłych słów o tym jak trzeba słuchać obywateli działacz dla nich zgodnie z ich wskazaniami Roberta Metsola w swoim przemówieniu przypomniała, że została wybrana zaledwie 11 miesięcy temu, a już zdążyła jako przewodnicząca spotkać się z setkami jak nie tysiącami ludzi z różnych środowisk ze wszystkich 27 państw członkowskich jak podkreśliła cytuje wiele z tych spotkań ma 1 wspólną cechę wszyscy chcą ze mną porozmawiać o przyszłości Europy pytają mnie konferencje propozycje, które wielu własna tej sali pomogło sformułować pytają mnie o wzmocnienie powiązań między obywatelami, a ich wybranymi przedstawicielami oraz zwiększenie przejrzystości podejmowania decyzji w unii jedno jest jasne ludzie chcą więcej europejskiej demokracji koniec cytatu pięknie powiedziane pora, więc wyjaśnić, skąd to moje pierwsze zdanie, w którym mówiłem mieszanych uczuciach i poczuciu zawodu po prawda jest taka, że pewnie trochę ryzykuje nikt z państwa słuchaczy tej audycji nie słyszał o tym spotkaniu oczywiście to państwa wina, ale właśnie polityków liderów przywódców niektórych mediów, którzy konferencję o przyszłości Europy od początku traktowali jako coś co trzeba odbębnić może trochę pokazać jak bardzo politycy liczą się głosem obywateli pytałem kolegów dziennikarzy akredytowanych w Brukseli redakcje zamieniły jakich materiałów z tego piątkowego wydarzenia radna przecież nie było ani 1 ważnego w ich kategoriach polityka żadnej afery słowy i ciekawego od razu dodam, że jest w tym też trochę winy unijnych instytucji, które także w sprawie konferencji popełnił wiele wizerunkowych błędów, wspierając się, która w jej organizacji jest ważniejsza, kto jej przewodniczyć zasiadać w prezydium i takie tam wszystko to nie martwi, bo wydano całkiem pokaźną kwotę ponad 20 000 000EUR z pieniędzy europejskich podatników, a praktyczny skutek konferencji jest co najmniej skromne, aby ten mój obraz już zakończyć dodam, że obywatele też średnie popisali stworzono wiele możliwości dzięki cyfrowym technologiom by zabrać głos wziąć udział polemizować skorzysta z tego ci, którzy na co dzień interesują się polityką sprawami społecznymi, którym zależy na tym byśmy żyli zdrowszym politycznie klimatycznie otoczeniu zdecydowana większość woli z fotela krytykować psioczyć na Unię niespecjalnie się interesujący to po tej sporej porcji narzekania marudzenia pora oddać głos ekspertom, którzy w konferencji wiedzą dużo więcej będą z nami za chwilę pani prof. Karolina Borońska Hryniewiecka z Instytutu politologii Uniwersytetu wrocławskiego z sieci eksperckiej tym euro i pan dr Melchior Szczepanik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych analityk w programie Unia europejska może goście są większymi optymistami niż przekonajmy się zaprasza Maciej Zakrocki przedstawia na sam już z nami zapowiadani goście pani prof. Karolina Borońska-Hryniewiecka Instytut politologii Uniwersytetu wrocławskiego oraz sieć ekspertka tym euro dobry wieczór dobry wieczór państwu dobry wieczór panie redaktorze i pan dr Melchior Szczepanik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych analityk w programie Unia europejska dobry wieczór dobry wieczór, zanim przejdziemy do wyżej wydarzenia piątkowego to jednak poprosiłbym państwo może nawet tak trochę encyklopedyczny acz, a ciekawie przypomnienie co takiego była konferencja o przyszłości Europy, kto wymyślił jak postawiono temu cel może może zaczniemy od pani profesor, więc sen może rozpocznę od tego, że w zasadzie ta nazwa konferencja w sprawie przyszłości Europy dosyć niefortunną nas, bo ona moim zdaniem już na wstępie zniechęca, kto lubi siedzieć na konferencja Our napraw i właśnie przez rok to jeszcze paneli ME tak naprawdę można powiedzieć, że to był ten eksperyment trans narodowe w postaci takiego bardzo rozbudowanego procesu konsultacji i deliberacji deliberacji, czyli dyskusji pomiędzy instytucjami Unii Europejskiej, a obywatelami Unii Europejskiej UE pomysłodawcą tego chcą tego, żeby zbierać obywateli o przyszłość Unii Europejskiej, bo francuski prezydent Emmanuel Macron, które w swoim przemówieniu z kilku przemówień także takiej odezwie do narodów Europy, która została opublikowana ten kilku takich kluczowych w dziennikach europejskich, a mnie wezwał do tego, aby Europa otworzyła się najbardziej demokratyczny sposób podejmowania decyzji, ponieważ manualna krą lubi odgrywać takie pierwsze skrzypce w polityce europejskiej czy dobrze wiemy z mediów ME ta inicjatywa została podjęta przez komisję europejską przez instytucje europejskie przez parlament również przede wszystkim i zdecydowano się taki proces rozpocząć 8 i rozpocząć co prawda rok wcześniej, czyli 2020 roku, ale z powodu pandemii został przesunięty rok rozpoczął się 2020 pierwszym i również zahaczył niestety pandemia może ja skończę na tym, a mój współ rozmówca uzupełni elementy szczyt tej to może, zanim oddam głos panu doktorowi to ja powiem troszkę tak oczywiście specjalnie uszczypliwie, że usłyszeliśmy przed chwilą wersje dla prasy natomiast prawda była taka, że Emmanuel Macron, owszem, no miał jakieś swoje też doświadczenia z polityki wewnętrznej francuskiej, gdzie też angażował coś właśnie można powiedzieć w rodzaju obywateli przez takie debaty z nimi jak powinna wyglądać polityka krajowa, ale miał przed sobą wybory prezydenckie jest, z których wynikało, że może musi zrobić coś takiego co by mu pomogło te wybory wygrać im tak kombinowane żeby, żeby ta konferencja o przyszłości Europy jako jego pomysł kończyła się mniej więcej wtedy, kiedy zbliżały się te wybory prezydenckie albo on mógł się w tym pochwalić no i drugi właśnie dra dla prasy argument, z którym siedzieć tam spotykałem miało być tak ładnie i właśnie podchwycili jak mówiła pani profesor liderzy instytucji unijnych i zaraz zaczęli się kłócić organizację tej konferencji o to kto tam stać na czele czy ma być ten czy tamten i to wrakami to prawda trąbka w umowie tylko dodam, zanim przekaże głos rozmówcy, że tak naprawdę to należałoby tutaj jeszcze Mn troszeczkę tego Macrona zganił bardziej za to, że w zasadzie pre ta konferencja prezes ma trwać 2 lata w zamierzeniu miał trwać 2 lata, a z powodu tych właśnie krótko terminowych, a strategicznych obliczeń wyborczych na skrócono ten proces 1 roku co też pewnie w naszej dyskusji wybrzmi później jako 1 jest 1 ze słabości tego tego całego eksperymentu dlatego właśnie, żeby się tak brzydki sposób wyrobić na te wybory, o których pan redaktor wspomniał wybory prezydenckie we Francji PE w tym roku także niestety ten proces, jakkolwiek bardzo szczytne i świetny krok dobrą stronę został jednak podporządkowane w pewnym sensie interesem politycznym 1 polityka także zgarnął doktorze pewnie rzeczywiście tak było, że harmonogram konferencji dostosowano trochę do francuskiego kalendarza politycznego, ale ja myślę, że była jeszcze 1 przyczyna, dla której te konferencje skurczy skrócono Otóż, gdyby ona się zaczęła w 2020 roku to mogła być mogłaby trwać 2 lata natomiast trudno z rozpoczynającą roku 2001. trudno było przyjąć dwuletni termin, ponieważ no i instytucje chciały jeszcze po tej konferencji móc coś zrobić w tym sensie, że chciałem móc wdrożyć te rekomendacje, które płynęło obywateli, a do wyborów do parlamentu europejskiego mamy mniej niż 2 lata, więc to jest taki to był też wybór pragmatyczny taki, żeby dać instytucjom czas na realizację tych propozycji, które od od obywateli miały przy płynąć jeszcze samej konferencji może 2 słowa Otóż czym ona była powiedziałbym, że można można ją tak podzielić się schematycznie na 2 elementy pierwszy element to był ten element obywatelski to jest ten eksperyment trans narodowej demokracji, który wspominała pani profesor i to polegało na tym, że losowo wybrano we wszystkich państwach członkowskich grupy grupę 800 obywateli, którzy zostali podzieleni na 4 panele tematyczne 1 pan zajmował się głównie kwestiami gospodarczymi drugi kwestiami instytucjonalnymi i wartości demokracji europejskiej trzeci panel to był taki panel klimatyczny środowiskowy i wreszcie el wreszcie pana czwarty dotyczył roli Unii Europejskiej w świecie i ci obywatele spotykali się trzykrotnie dyskutowali o o tych problemach na koniec przedstawili swoje swojej rekomendacji to jest ten pierwszy element element drugi to to jest konfrontacja obywateli polityków inni przedstawiciele paneli obywatelskich mieli okazję skonfrontować te konkluzje, które płynęły z obrad paneli z politykami to znaczy z posłami do parlamentu europejskiego z parlamentarzystami państw członkowskich i tak, że z przedstawicielami rządów państw członkowskich to to miało miejsce na na forum posiedzenia plenarnego, czyli można powiedzieć właściwej konferencji o przyszłości Europy i to właśnie z konfrontacji i konkluzji paneli obywatelskich i opinii polityków powstał dokument końcowy konferencji, której zawiera szereg rekomendacji jest podzielony z kolei na takich 49 głównych punktów i z kolei dalej podzielony na ponad 300 takich konkretnych konkretnych propozycji można powiedzieć, że większość tych pomysłów, które wpłynęło do obywateli zostało zostały została zachowana politycy nie nie chcieli jakoś bardzo ingerować nie chcieli bardzo modyfikować tych propozycji obywateli to byłoby no tak wizerunkową nie nie najlepsze, gdyby politycy chcieli jakoś bardzo zmodyfikować te pomysły płyną płynące od paneli więc, więc co stworzy obywatel jest ogólnie rzecz biorąc znajduje się w konkluzji konferencji par i delegacji parlamentu europejskiego i na tym na finiszu obrad udało się wprowadzić kilka elementów takich post głównie są postulaty wzmacniający rolę czy domagające się wzmocnienia roli parlamentu europejskiego i w polityce europejskiej i no dobrze, ale dzień będziemy też co się jednak aby się, żebyśmy jeszcze powiedzieli taką 1 rzecz, bo i, jeżeli przyjmujemy takie założenie, że się o to obywatele mają zabrać głos na temat kształtu przyszłego kształtu Unii Europejskiej no to powinni mieć możliwość zabrania tego głosu to na pewno też sami powinni mieć jakąś możliwość zaangażowania się w taki proces no tutaj może warto jeszcze powiedzieć takiej Platformy internetowej, gdzie można było tam wpisywać różnego rodzaju swoje pomysły do tych różnych bloków tematycznych ale, ale czy w efekcie udało się inicjatorom owi inicjatorom później już tym, którzy za przebieg tej konferencji odpowiadali rzeczywiście zaangażować obywateli, gdy musi spojrzeć na te dane statystyczne, które mamy po zakończeniu konferencji no to można uznać, że to rzeczywiście był element takiej jak to się ładnie mówi demokracji partycypacyjnej rzeczywiście trudno w tej chwili by lekceważyć te głosy no bo tak wiele osób się wypowiedziały czy te niewiele osób powiedziało albo się nie chciało zaangażować albo albo mnie było odpowiednie nie wiem woli politycznej, żeby również politycy poszczególnych państw liderzy państw zachęcali do udziału w tej dyskusji czy może wręcz przeciwnie czasami odnoszę wrażenie, że szczególnie szefowie rządów to najchętniej chcieliby przemilczeć, że toczy się dyskusja, bo tak, jakby wyczuwali, że będzie tam sporo postulatów, które się po prostu im nie podobają liter właśnie to jest bardzo dobre pytanie na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ z moich obserwacji śledzenia całego procesu należy powiedzieć wynika to, że szklanka jest do połowy pełna to znaczy mamy tutaj 2 strony medalu w tym z pierwszej pozytywnej strony absolutnie należy należy stwierdzić, że jest to był to jak to nadal trwa proces klubu bardzo słusznym kierunku, czyli wzmocnienia elementów demokracji Obywatelskiej w ME Unii Europejskiej bezpośredniego wymiaru demokracji ta, która nie miała nigdy swojego miejsca w procesie podejmowania decyzji, że poza tą inicjatywą europejskiej inicjatywy Obywatelskiej natomiast jeśli chodzi o liczbę no to biorąc pod uwagę tak, że do tych panel europejskich 4, o których wspomniał mój rozmówca i zostało zaangażowanych 8800 obywateli, a populacja Unii Europejskiej wynosi po 450 000 000 zlote możemy mówić o jakiejś, a one znikome kropel AC OC, a nie demokratycznych postulatów preferencji te noce całe, jakby całe spektrum różnych demonów 27 państw UE, ale z drugiej strony, jeżeli w dobrej zimy sobie ile wysiłku też ile trans narodowej dynamiki jednak wymagało to, aby ci tych 800 obywateli w dotykały się ze sobą w sposób etniczne 3× w różnych miejscach trzeba powiedzieć, że oni przyjeżdżali do konkretnego miejsca EMA i których te panele obradowały to była np. europejski Instytut we Florencji Instytut Master ich nawet Natolin nasz grał bardzo dużą tutaj rolę i w ci ludzie z różnych krajów mówiący różnymi językami posiadający bardzo różne doświadczenia życiowe to byli to były osoby od szesnastego roku życia do nauk, o ile się nie mylę osiemdziesiątego mogli wymieniać ze sobą swoje spostrzeżenia mają jednocześnie to tłumaczenie symultaniczne, a także będą wspomagany przez ekspertów, którzy pomagali tym osobom zrozumieć też sposoby funkcją społeczną akcję nowa Ania Unii no bo nie oszukujmy się to nie byli eksperci to byli obywatele, których wiedza o o tym czym jest Unia jak podejmowane decyzje jako wpływają konkretnie na nasze życia są przekładane na decyzje polityczne jest jest znikoma wiedza, więc biorąc to pod uwagę jeszcze biorąc pod uwagę, że wszystko odbywało się w czasach pandemicznych, a już końcówka konferencji oczywiście w okresie wojny na Ukrainie i że to się udało zakończyć i że tak naprawdę jak teraz spojrzymy na ten wolę ład, który pewnie teraz będziemy rozmawiali, czyli efekty one one są konkretne my z tych 49 BM rekomendacji takich ogólnych i ponad 300 szczegółowych UE mamy taką świadomość teraz o tym od piątku po tym spotkaniu podsumowującym, że w zasadzie lwia część 9 ponad 90% tych rekomendacji znajdzie może znaj swoje odzwierciedlenie lub już znalazła albo w programie legislacyjnym Unię na komisji europejskiej, bo ile decyzje, które nie wymagają zmian traktatowych, a tylko 5% tych wszystkich rekomendacji wymagać by będzie, bo wymaga obecnie pochylenia się nad pytaniem czy otwieramy traktaty i czy jest zgoda tylko sensu na podjęcie tego tematu na mnie to jest pozytywna strona negatywna natomiast jeszcze w 2 słowach jest taka, że ta konferencja niestety nie uzyskała odpowiedniego wystarczającego nam może atencji ze strony mediów mediów narodowych oczywiście, bo media na poziomie europejskim są bardzo znikome to jest taki zalążki były regionalne moment tworzenia tych pewnych agend informacyjnych, ale głównie mówimy tutaj o telewizjach radiach w państwach członkowskich ten temat nie został podjęty tak u nas państwo akurat pani parafią jest jednym z wyjątków takich mediów, które podejmują tematy i z tego też względu moim moim odczuciu świadomość na poziomie Narodowym obywatel konkretnych państw coś takiego się w ogóle odbywało, że Unia europejska demokraty buduje się w sposób faktyczny nie dotarło ja mam doświadczenie ze swoimi studentami i to nawet we Francji tutaj, a których, których uczyłam się 2 lata na Sorbonie na Sorbonie Macron przemawiał w 2017 roku mówiąc właśnie o potrzebie konsultacji jeśli pytam czy wiecie czym jest konferencja sprawie przyszłości Europy kwestia to gry pomysłodawcą takim pierwotnym na 30 osób tylko 2 podniosły rękę w górę, więc to jest symptomatyczne to jest negatywna strona całego tego procesu czarnych Szarapowej to tak tylko, że to ma swoje konsekwencje prawda, bo raz, że mniejsze wydaje, że właśnie zainteresowanie też mediów tak zgadzam się, ale właśnie elit politycznych było niewielkie no bo z 1 strony właśnie do nawet jeśli weźmie udział w takiej de lidera 1 000 000 ludzi to co to jest na 450 000 000 to po pierwsze po drugie to od wielu wielu lat widzimy wszystkie kryzysowe sytuacje z wojną ostatnio na czele raczej powodują, że Unia europejska staje się czy nam się to podoba czy nie coraz bardziej tak sądzę Unia znowu między rządową i na dobrą sprawę jesteś nawet w rodzaju takiego oczekiwania obywateli, żeby rządzący podjęli działania, żeby wzięli odpowiedzialność no właśnie czasy są takie, jakie są i przy całej takiej oczywiście no deklarowanej sympatii do do demokracji deliberacyjnej uczestniczącej w tą tak na dobrą sprawę, a jest jak wybuch kryzysu w wyniku wojny to dzisiejsze martwimy to ile będzie kosztować prąd ani tamte ezt rekomendację czyta ma być nie wiem lista europejska wybory do parlamentu europejskiego panie redaktorze kogo to teraz w ogóle obchodzi no i w efekcie potem mamy taką sytuację jak w piątek może teraz 2 słowa o tym co się wydarzyło w piątek taktycznie chyba żadne media się nie zająknęli w Polsce, że w ogóle coś takiego miało miejsce ale, ale też nie miało tutaj jakiegoś wsparcia powiedziałbym to przedsięwzięcie ze strony państw członkowskich, bo jeżeli największym bohaterem ze strony instytucji unijnej reprezentującej rządy jest skądinąd bardzo sympatyczny minister do spraw europejskich pan mi Kulas Bek jeśli komisji europejskiej przychodzi troje komisarzy to no to no to media nie zainteresuje ona taka prawda co się wydarzyło w piątek panie doktorze po zakończeniu konferencji, czyli wiosną tego roku 3 instytucje zobowiązały się, że będą starały się każda w swoim zakresie wdrażać te rekomendacje, które sformułowali, bo są w konferencjach i przede wszystkim obywatele i im zobowiązali się też będą i obywateli na bieżąco informować jak to wdrażanie przebiega i a więc to wydarzenie piątkowe było właśnie takim miało na celu właśnie poinformowanie obywateli uczestnik przede wszystkim uczestników konferencji, ale także w ogóle opinię publiczną o tym co się przez te kilka miesięcy, które upłynęły od zakończenia konferencji czy coś od coś co się wydarzyło jak instytucje starały się te pomysły zrealizować, czyli zaproszono wszystkich uczestników paneli obywatelskich do Brukseli z 1 strony nie wysłuchali wystąpień przedstawicieli instytucji Unii Europejskiej, ale mogli zadawać pytania mogli też wyrazić wyrazić swoją opinię to była taka powiedziałbym pierwsza pierwsza bezpośrednia konfrontacja z instytucji z obywatelami od zakończenia od zakończenia konferencji każda z tych instytucji jak wspomniałem stara się czy ma własną strategię własną wizję tego co należy robić jak najlepiej, jakie są przede wszystkim, które z tych rekomendacji wyrażonych przez obywateli najważniejsze jak należy wdrażać tutaj takim głównym aktorem jest parlament europejski jak wspomniałem delegacja parlamentu europejskiego wygrała dość sporą rolę na finiszu konferencji udało się przekonać innych uczestników do kilku postulatów, które wzmacniają pozycję parlamentu mają wzmocnić pozycję parlamentu europejskiego parlament europejski domaga się inicjatywy ustawodawczej proponuje też Eli wyeliminowanie jednomyślności tam gdzie, gdzie jeszcze ona obowiązuje, czyli m.in. w kwestiach związanych z polityką zewnętrzną z podatkami i parlament europejski zaproponowały zmiany te zmiany traktatów zaproponował powołanie konwentu, który ma być tak taką instytucją przy, przygotowując zmiany traktatu w ramach tego konwentu mieli obradować przedstawiciele rządów parlamentarzyści państwo z państw członkowskich i posłowie parlamentu europejskiego, czyli parlament europejski taką naj naj najbardziej aktywną politykę prowadzi ono od czasu zamknięcia konferencji na drugim biegunie jest jest rada, która jest tym niema tak jednoznacznego stanowiska parlamentu i oczywiście też należy może podkreślić, że parlament nie jest całkowicie Zjednoczone tak te postulaty, o których wspomniałem mamy są one zostały poparte przez 23 posłów, więc nie jest także wszyscy posłowie reprezentują jakieś jedno stanowisko, ale jednak jest jest silna większość, która właśnie postulatach, o których wspomniałem poparła i rada jest rada jest podzielona ten pomysł zły otwarcie debaty o rewizji traktatów popiera część państw między nim największe państwa Francja Niemcy Hiszpania też państwa z jeśli można powiedzieć o dłuższym stażem w unii europejskiej to znaczy bene LUKS natomiast jest duża grupa państw, która jest sceptyczna wobec rozpoczynania tej debaty o zmianie zmianie traktatów przed szczególnie teraz w warunkach wojennych jeśli już nawet powiedzieć uważa, że są tak ta grupa państw to są państwa Europy Środkowej i z północnej przede wszystkim państwa twierdzą, że w tej chwili są i na inne priorytety natomiast, że większy, a także podkreślają, że większość postulatów konferencji można zrealizować w tym istniejącym w ramach istniejących tak traktatów, czyli wizyty w istniejącym stanie prawnym mamy analizy właśnie to właśnie powiedzmy no ale czy wracając do samego wydarzenia no 3 czy sam fakt, że właśnie taki był skład uczestników mówię tutaj tych osobach właśnie, na których często się uwaga też mediów skupia no, czyli państwu szczerze na taki trochę drugi garnitur oczywiście przewodnicząca parlamentu jako gospodarz gospodyni tego miejsca była i wygłosiła mowę, ale właśnie w domu nie było szefa rady szefa szefowej komisji nie było jakiegoś Niewiem no właśnie ważnego premiera jakiegoś ważnego kraju i no właściwie nad poza tym, że powtórzono m.in. te postulaty, o których pan pan powiedział w tym zmiana traktatu o no to to, jakie to miało znaczenia jak właśnie tutaj już we wstępie mówiłem do mówiłem słuchaczom, że rozmawiałem z korespondentami w, a akredytowanymi w Brukseli pytałem czy śledzili to piątkowe wydarzenie trwało kilka godzin transmitowane było na tym kanale Biesów mówi że, skąd w ogóle żadna redakcja w ogóle nic nie zamawiała z tego z tego wydarzenia na to pani prezydent jak można taki jest takiego czegoś zrobić coś co teraz wszyscy się tym mają przejmować w błąd polega na tym, że już jakiś czas temu Unia europejska w zasadzie o uniesienie nauczyła mówić sobie i prowadzić narracji mówiąc Unia nam na myśli instytucje unijne instytucje unijne to głównie komisja parlament rada Unii czyli, czyli państwa członkowskie no ale jednak mówimy tutaj na poziomie ponadnarodowym Unia jako jako system polityczny swoisty system polityczny politolodzy kraj kwalifikują nie jako system polityczny w przeciwieństwie do zwykłej organizacji międzynarodowej wielu względów możemy o tym porozmawiać ME ten system nie ma w dobrze funkcjonującego mechanizmu komunikacji pewnej narracji i dlatego, jeżeli czasami słyszymy, że o deliberacji i konsultacje obywatelskie na temat reform Unii jej, ale to nudne, ale jeżeli zajrzymy głębiej i zobaczymy, że tak naprawdę te dyskusje dotyczyły naszego życia nad dotyczyły funkcjonowania naszych rynków pracy dotyczyły funkcjonowania naszej polityki energetycznej naszego naszej ochrony klimatu UE naszych funkcjonowania przedszkoli edukacji to tak naprawdę można stwierdzić, że życie obywateli w ramach tych paneli świetnie zdiagnozowali jakich obszarach potrzeba przebudowy reformy Unii i w zasadzie jeszcze, iż te sytuacje zewnętrzne kryzysem, czyli wojna na Ukrainie oczywiście wcześniej pandemia pokazały tutaj nie zgodziłaby się do końca z panem redaktorem, który powiedział, że wszyscy się wracają do raczej państw członkowskich mówiąc niech rząd coś zrobią my widzimy jako analitycy jako obserwatorzy, że badania opinii publicznej na tym poziomie trans Narodowym wybrzmiewa potrzeba Obywatelska, aby zacieśnić integrację to znaczy obywatele chcą teraz bardziej skutecznej Unii Unia Unii, która będzie chronić w ekonomicznie, czyli Unii progresywnej społecznie Unii UE, która będzie fair będzie dystrybuowała dochody w sposób ME w sposób sprawiedliwy unikną będzie bronić również militarnie wojskowa UE, która będzie graczem na arenie międzynarodowym tej widz bawi i Chiny widzami Rosja vis-a-vis być może stany Zjednoczone również o Unii, która będzie potrafiła zapewnić nam bezpieczne dostawy energii itd. i tak daje oczywiście do tego dochodzą kwestie instytucjonalne, które są można powiedzieć mniej chwytliwe mniej sekcji, bo no, bo obywatele też nie posiadają takiej wiedzy, żeby zacząć mówić o tej przebudowy instytucjonalnej oni chcą powiedzieć, czego potrzebują, jakie są bolączki to brzmiało ja uważam, że to trzeba docenić, dlatego że AMD jest to, gdy taki element, który nie był obecny do tej pory się funkcjonowaniu Unii mówiło się zawsze, że to jest struktura technokratyczny, że ta Bruksela oddalone tyle kilometrów od obywateli MO mentalnie również w Szymanach, jakby z kontekstu MO często mogli mówią populiści eurosceptycy prawda nawet dochodzi do sytuacji, w której mamy laboratorium Polity zapis tej Unii ściera się różnych poglądów okej zgadzamy się mikro wymiarze, ale od czegoś trzeba zacząć i tutaj chciałabym znowu być bardziej pozytywna niż negatywna, bo warto zauważyć, że jednym z takich efektów moim zdaniem transformacyjnych dla co w funkcjonowaniu Unii Europejskiej to, że powstaną już w zasadzie powstają panele obywatelskie stałe, które będą towarzyszyły procesowi decyzyjnemu Unii procesowi stanowienia prawa i będą umożliwiały właśnie wybrałem Select wyselekcjonowane na zasadzie przypadkowości obywatelom Emu wypowiadać się i jakby wystosować rekomendacje odnośnie projektów prawa unijnego, bo do tej pory nie było takiego elementu mamy doradcze instytucja komitet regionów czy komitet ekonomiczno-społeczny tam są grupy interesu tam są, a konkretnie aktorzy czy organizacje pozarządowe w zakresie i takie społeczeństwo obywatelskie też jest jako ten trzeci filar jest zmiana, ale są jednak zinstytucjonalizowane grupy interesu, które mają struktury swoich przewodniczących przedstawicieli tutaj będą indywidualne osoby jednostki, która będą miały prawo wypowiedzieć się i no miejmy nadzieję, że to zostanie wzięte pod uwagę pierwszy taki panel obywatelski już wystartuje teraz 16grudnia będzie dotyczył marnotrawienia żywności rewizji dyrektywy na ten temat i to jeden z postulatów obywateli być może nas dzieli być może nie, ale właśnie bezpieczeństwo żywnościowe było jednym z takich punktów, które wybrzmiały drugi panel obywatelski będzie kontynuowany czy powstanie w przyszłym roku będzie dotyczył mobilności edukacyjnej przed bardzo ciekawy i nowatorski czy dotyczą regulacji no tzw. wirtualnej rzeczywistości, czyli metawersum, bo Unia musi również na nas tak w takich obszarach się wypowiadać i próbować regulacje jednak wprowadzać, a więc te panele są na pewno jeden z takich namacalnych efektów tego procesu i ja bym nazwała tę konferencję, jakby takim krokiem w konkretną stronę, ale jednocześnie krokiem jakościowym już nie wrócił do tego co będzie wcześniej, a ta ten element deliberacji inny będzie już od dzisiaj obecny w procesie decyzyjnym czy będzie wymagał MO ulepszeń i czy będzie dobrze funkcjonował to zobaczymy, ale nie, bo nie zapominajmy o tym, że czegoś trzeba leczący w jatkę przypomnę właśnie nie zapominajmy ja przypomnę, że gość audycji są Pani Poseł Karolina Borońska-Hryniewiecka Instytut politologii Uniwersytetu wrocławskiego biuro pan dr Majcher Szczepanik Polski Instytut Spraw Międzynarodowych analityk w programie Unia europejska i teraz chciałbym, ale chciałby coś takiego, a ja oczywiście też staram się przyglądać różnego rodzaju badania i czasami się nawet dziwie, że obywatele właśnie tak pozytywnie oceniają różnego rodzaju działania Unii Europejskiej często mają ciepło opinię w parlamencie europejskim nawet cieplejszą niż w parlamencie parlamentach narodowych tylko, że tylko, że moim zdaniem to właśnie bierze co nie chcę oczywiście obywatelom dokuczać, ale tak z takiej trochę niewiedzy albo naiwności teraz moim zdaniem jakiś kłopot z tą konferencją jej wnioskami właśnie polega na tym co widzieliśmy chociażby na początku pandemii, kiedy we włoskich miasteczkach na północy, kiedy pamiętamy tam była staną na największy dramat prawda tej pandemii na początku widać było jak rządy poszczególnych państw zaczęły się zamykać i ograniczać możliwość pomocy dla Włoch to obywatele zrzucali unijne flagi z budynków publicznych tam, gdzie one wisiały wyrażali swoją wściekłość na Unię europejską, kiedy zaczęli ktoś zaczął tłumaczyć no nie wiem czy wtedy był na to czas, że Unia europejska nie ma kompetencji jeśli chodzi o możliwość pomocy w zakresie służby zdrowia no to byli niektórzy zdziwieni niektórzy mówili no dobra nie ma, ale to i tak powinna pomagać w co zresztą potem w jakim stopniu miało miejsce właśnie wszystkie te elementy, które również pani profesor wymienił takie jak chociażby właśnie związane też nie wiem z obronnością, która teraz jest taka ważna w kontekście wojny to jak wiemy właśnie małym stopniu jest domeną Unii Europejskiej dlatego wracam do do tego punktu, że mówiłem że, że rządy i tak będą robić swoje, a ponieważ w małym stopniu można pewne sprawy, które dzisiaj rzeczywiście niepokoją obywateli rozwiązywać na poziomie unijnym i też, dlatego że rządy niechętnie będą już pomijam, że sami to jest niemożliwe, ale rządy będą niechęć, żeby oddawać właśnie te kompetencje państwowe czy narodowe należy na poziom wspólnotowy także wróci kwestia właśnie tej ewentualnie dyskusji na temat czegoś co tam się tak mądrze nazywa subsydiarność i i stąd jest moim zdaniem w tej chwili taka trochę patowa sytuacja, że właśnie obywatele mają oczekiwania obywatele chcieli obywatele stworzyli pakiet spraw którymi ich zdaniem Unia powinna zająć, a no za chwilę rządy będą bardzo sceptyczne dobrze wiemy, że praktycznie każda inicjatywa integracyjna największe opory spotyka w radzie prawda panie doktorze wszystkie te wątki, które się i pojawiły w naszej rozmowie przed chwilą były też obecne w debacie KONS debacie podczas konferencji i były też obecne w konkluzjach tutaj obywatele jednoznacznie powiedzieli, że chcieli oczekują tego, że zarówno rząd jak instytucje europejskie i będą bardziej otwarte będą się z nimi konsultować, ale wyrazili też potrzebę lepszego potrzebę wiedzy i potrzeby informacji do takiej informacji miarodajnej zweryfikowanej, więc to był właśnie element, który się pojawił tak mocno zaakcentowany konkluzja, że obywatele chcą, żeby to co się dzieje na i w ramach polityki europejskiej byłoby lepiej lepiej komunikowane to jest tym czy to jest zadanie zarówno dla mediów jak dla rządów natomiast jeśli chodzi o od wyzwania, których pan wspomniał przed chwilą to tutaj i do mamy za i po pojawia się zarówno potrzeba większej koordynacji współpracy to obywatele widzą, że wiele wielu wyznań po prostu nie można nie można stawić czoła nie można ich odpowiednio rozwiązać bez współpracy europejskiej, czyli o rządy do takiej współpracy wzywają, ale jednocześnie pojawiła się tam też zmieniona przez pana subsydiarność to znaczy nie jest także nie jest także obywatele wzywają do takiej współpracy nad na dni na hura czy czy po prostu był twierdzą, że zawsze ta zawsze czy lepiej jest przerzucić więcej decyzji na poziomie europejskim koszty powinny być robione mądrze na tam, gdzie nikt tam, gdzie współpraca jest potrzebna to jak najbardziej jest takie wsparcie obywatelskie dla jakiejś rewizji podziału kompetencji natomiast obywatele dostrzegają też to, że niektóre sprawy lepiej rozumie rozwiązuje się czy lepiej reguluje się na poziomie regionalnym na poziomie państw członkowskich, więc i i za takim rozsądnym podziałem się opierają to oczywiście otwiera pole konfliktów i pole do debaty, bo często jest także inny, że ten, że ta decyzja o tym na którym poziomie należy jakąś decyzję podejmować i czy to państwo członkowskie najlepiej rozwiążą daną sytuację czy czy decyzje powinny być podejmowane przez nadal na forum unijnym to jest oczywiście od obiektem sporów, a więc czym czy to te konkluzje konferencji nie nie rozwiązują problemu tak pokazują po prostu dąży też, że ogólnie rzecz biorąc w ramach takich wyzwań jak wyzwania geopolityczne czy zmiany klimatu obywatele dostrzegają konieczność współpracy, ale też nie twierdzą, że nagle wszystkie decyzje należy podejmować na forum europejskim i oczywiście instytucji europejskiej i interpretują te konferencje zgodnie z ZES ostatni z ze swoimi preferencjami ta powiedziałbym pro integracyjnych większość parlamencie europejskim oczywiście bardzo mocno odwołuje się do konkluzji konferencji twierdzi, że no i obywatele to daje tak jednoznacznie jednoznaczny sygnał dla właśnie dla zmiany traktatów dla takiej dość daleko idącej rewizji w zakresie zarówno kompetencji instytucji, jaki podziału kompetencji między państwa członkowskiej i wspólnotę i natomiast tym i można też widzieć w w tej konferencji można też postrzegać w konkluzji tej konferencji nieco inaczej właśnie tak czynią niektóre państwa członkowskie podkreślać raczej to, że Unia europejska dotychczas radziła sobie względnie dobrze wraz z rozwiązywaniem problemów zarządzanie kryzysami w ramach tego obecnego układu traktatowego i może i może lepsze wrogiem dobrego to znaczy próba rozpoczęcia dyskusji o zmianach traktatu jakiś mem o zmianie tej delikatnej równowagi instytucjonalnej nie przyniesie korzyści natomiast może tylko wywołać dodatkowe spory między państwami członkowskim, a więc wino ja i tak oddał już w sektorze gospodarki zdaniem 1 drugi jak chciał powiedzieć, że takie konkludując, to, że raczej te tak ta konferencja nie przyniosła jego zbliżenia stanowisk powiedziałbym co raczej po prostu dała potwierdzenie tego, że są różne podejścia do przyszłości Unii do tej równowagi instytucjonalnej w jajach głos pani resort właśnie chodzi o to, żeby żeby, żebyśmy zwracali też uwagę na to że, że to jest też groźne dla dla całego projektu nie tylko konferencja Unii Europejskiej jako całość jest to co się moim zdaniem w tej chwili wydarzyło, bo paradoksalnie ta konferencja miała właśnie przybliżyć Unię obywatelom tak miała zainteresować jak ona funkcjonuje wskazać na na różne jej słabości po to, żeby m.in. również zastanowić nad pomysłami jak jak poprawić, ale jeżeli chociażby to, o czym pan doktor mówi w ważnym postulatem tej konferencji zwołanie konwentu konwentu do rewizji traktatów, a nie będzie na to zgody w ciągu najbliższych 2 lat, czyli do wyborów europejskich to może doprowadzić do nieprawdopodobnej frustracji część zaangażowanych obywateli nawet obecny proeuropejski kurs może powiedzieć oni NATO to ja dziękuję bardzo, tak zostałem oszukany no i 1 chyba trochę marudzę w tej naszej rozmowie, bo po prostu się partie no i jeśli ci obywatele, którzy będą rozczarowani, a będą chcieli się obrazić na niepełny to znaczy, że nie był i uważnym obserwatorami procesu, a ponieważ to nie instytucje unijne takie stricte plan narodowej, czyli komisja parlament są przeciwne otwieraniu traktatów albo w ogóle rozpoczęcie dyskusji nad zmianami traktatów ba umówmy się, że MO zwołanie konwentu nie musi zakończyć się reforma traktatu to jest jakby początek pewnej dyskusji między instytucjonalnej oczywiście otwarcie puszki Pandory, ale jeżeli się okaże, że na końcu dnia na końcu z procesu nie będzie consensusu oczywiście nie nie będziemy mieli nowego traktatu, ale wracając do do tego właśnie, o czym pan ulica pana frapuje jem mnie to również frapuje, ale wydaje mi się, że kluczowe jest tutaj to, iż obywatele zrozumieją, kto jak grać jak jacy aktorzy są hamulcowymi pewnych procesów reform reformy na lepsze reform en bardziej skutecznie ją tych działań Unii są państwa członkowskie oczywiście nie są to wszystkie państwa członkowskie, ale np. na tym naszym, a jeśli konferencji widzimy, że 13 państw, a zaraz po 9maja jak się skończyła oficjalnie konferencja dziś to inaugurację wystosowała taki non Paper, czyli pewnego rodzaju list taki dokument, w którym MF przestrzega przed zbyt pochopnym tutaj cytuję otwieraniem traktatów to były takie państwa jak dania Estonia Finlandia, ale również państwa naszego obszaru, czyli Polska Chorwacja Litwa Bułgaria na Węgry oczywiście i widzimy zatem zadać sobie pytanie, dlaczego te państwa są sceptyczne ja uważam, że należałoby właśnie tych liderów tych państw zaprosić na to spotkanie piątkowe 2grudnia, aby to po kolejnym oficjalnym obywatelom, dlaczego nie chcą otwarcia traktatu 23 dania to byłaby doskonała okazja do tego, aby obywatele skonfrontowanie-li te siły te wpływy międzyrządowe AAA dynamikę ponadnarodową, czyli zobaczyli też tak naprawdę odpowiada za nieudolności Unii bardzo wielu kwestiach to, że Unia nie przyjęła bardzo szybko szóstego pakietu sankcyjnego tak tak szybko jak wcześniejszych np. to, że teraz mamy blokowanie podatku od końca korporacji trans Narodowym Węgry dziesiątego pakietu i dziewiątego pakietu sankcyjnego to nie jest duży Unia jest nieudolna jak rozumiemy Unię Unia tu państwa członkowskie, jeżeli mamy wymóg jednomyślności, a w przypadku kwestii, o których wspomniałam mamy taki wymóg no to, jeżeli jedno państwo winie wszystko stoi i Elle darzy pani w Jaworznie potem winna jest Unia przy nawet rząd bierze taką robią propagandę tak wracając z tego co wraz z konkret kolejnego szczytu mówią walczyłem jak lew z tą Unią tak, do której należy to w ogóle chore, żeby tak to przedstawiać, a potem właśnie ono będzie ono chciałem, ale tam się je tamten się nie zgodził tak no ale ale w efekcie winna jest Unia na nic od tego są właśnie media od tego są edukatorzy od tego są też parlamenty narodowe parlamentarzyści różnych opcji, żeby o tym mówić, żeby komunikować my jednym z 1 zdaniem jednym z 1 zapisem jedno regulacją tego nie zmienimy to jest proces ten drążenie skały proszę zauważyć, że tą listą i euro sceptykom doskonale udało się wydrążyć skałę, ponieważ przekaz od wielu lat jest po pierwsze, prosty po drugie, emocjonalny wypływających z ich serc, a nie z umysłów natomiast ta strona można powiedzieć projekt Grace na mówi w sposób skomplikowany w sposób ekspercki bardzo taki skomplikowany i zastanawiam się jak ja jako zwykły obywatel kupiła bardziej emocjonalny przekaz nauczmy się to też powiedziałem sekretarz komisji europejskiej, a Fina, który powiedział mówmy serca nie mówmy jest z głowy z umysłu, ponieważ to jest skomplikowane tak przegrać tak przegrany musimy tę narrację oczywiście nie może być to musi być oparte o prawdę to musi być oparte o fakty, ale też naprawdę te fakty przemawiają na korzyść Unii, bo ja wrócę tutaj na kłódkę do tego co pan redaktor powiedział o szczepionkach, że na początku faktycznie państwo się zamknęło wewnątrz i bronił swoich własnych MO, że powiem suwerenności narodowych zdrowotnych natomiast ten co się stało za chwilę za chwilę okazało się, że to Unia europejska postaci właśnie wspólnej umowy na zakup szczepionek dla 37 państw uratowała sytuacji życia wielu państwa, bo przecież Polska nie wynegocjował, aby sobie tak szybko umowy o zakup szczepionek, gdyby nie to, że właśnie w tym jednak wypadku czy Francja czy Niemcy zgodziły się, aby to się stało pod parasolem wspólnym presja Niemcy mogli sobie o wiele szybciej kupić szczepionki, a wiele drożej i załatwili sprawę siebie, ale jednak ta sytuacja szczepionkowa świetnie pokazała wartość dodaną ponadnarodowych decyzji i na pewno się tak pamiętam jak to rząd sprawnie dystrybuować szczepionki rząd sprawnie wszystko zorganizował rząd sprawnie zorganizował magazyn lodówki itd. tej Unii tam było tyle, co kot napłakał zresztą dobrze pani wie niedawno głośna sprawa otwierano jakiś tam tunel na zakopiance i przedstawiciel komisji europejskiej może ponad połowa pieniędzy była z budżetu unijnego nawet nie mógł zabrać głosu przez to rząd ten tunel tam zrobił, więc ja po prostu się właśnie cały czas obawiam, że ten brak dobrej komunikacji, który pani profesor powiedziała cały czas powoduje właśnie że, że grozi nam coś rodzaju również w kontekście tej konferencji takiego rozczarowania to przed wyborami europejskimi, że właśnie miało być jednomyślności, ale rządy się nie zgodziły NATO będzie nie będzie list stan trans narodowych, bo rządy nie zgodziły by obywatele chcieli, ale nie będzie parlament europejski czy dostanie inicjatywę ustawodawczą w wątpliwie no ale tutaj nie chcę przesądzać konwentu też nie będzie, bo rządy nie zgodził zdradza obywatele właśnie to co żeście tak bardzo apelowali o to na razie przynajmniej możemy możemy odłożyć ad Acta, bo panie doktorze minutę panów zostawia niestety za bardzo dzisiaj na drodze nie jest żadnym wypadku bardzo bardzo krótko rzeczywiście niektórzy obywatele mogą być rozczarowani, jeżeli konwent nie zostanie z powołanym ani, jeżeli nie Unia europejska nie zdecyduje się do osiągnięcia jednomyślności w tych w tych kilku kwestiach, o których wspominaliśmy natomiast nie zapominajmy też, że jednak ta konferencja czy konkluzje konferencji to niebyły tylko kwestie instytucjonalne wykładu jest cała cała bateria innych problemów i wydaje się, że kluczem do New usatysfakcjonowani obywateli będzie właśnie działanie też skuteczne działanie tych w takich dziedzinach jak chociażby tworzenie bardziej zrównoważonej gospodarki marzyć dróg zrównoważonego rolnictwa, czyli i ograniczanie negatywnych konsekwencji właśnie aktywność naszej aktywności na nasze na środowisko na klimat to było coś co obywateli most mocno podkreślili z tego też będą rozliczali instytucji, więc nawet jeśli w tych w tym przypadku w tych kwestiach instytucjonalnych nie uda to jest jeszcze spore pole do popisu i można wiele wież z konkluzji zrealizować skuteczni przypomnijmy, że to będzie wzrost realnych fundacji i właśnie może być osiągniętych zrealizowane bez zmian traktatowych także pamiętajmy też proporcja po kolejnych panele będziemy się co jakiś czas spotykać i rozliczać ja obiecuję, że będę mniej marudził i będziemy wyjaśniać tłumaczyć no między właśnie po to, żeby nie było potem jakiś nieporozumień przykrych rozczarowań dzisiaj już muszę podziękować bardzo pięknie dziękuję Pani Poseł Karolina Borońska-Hryniewiecka Instytut politologii Uniwersytetu wrocławskiego euro pan dr Majcher pani Polski do spraw międzynarodowych analityk programu Unii Europejskiej bardzo bardzo państwu dziękuję dziękuję dziękujemy podziękowania dla Małgorzaty Raczyńskiej, która audycję wydawała Maciej Zakrocki usłyszymy jutro o tej samej po pan Maciej Zakrocki przedstawia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA