REKLAMA

Polskie Tabu i Boska Komedia. Czy detabuizacja w Polsce dokonuje się poprzez teatr?

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-12-06 11:40
Audycja:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

Polskie Tabu - temat przewodni tegorocznego 15. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia. Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej był Bartosz Szydłowski - reżyser teatralny, dyrektor artystyczny Festiwalu Teatralnego Boska Komedia.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska jutro w Krakowie rozpoczyna się piętnasta jubileuszowa edycja Międzynarodowego festiwalu teatralnego Boska komedia Bartosz Szydłowski pomysłodawca i dyrektor festiwalu jest dzisiaj gościem kultury osobistej na łączach warszawską krakowskich Witaj serdecznie dobry dzień dobry motywem przewodnim tegorocznego festiwalu jest polskie tabu co pod tym sformułowaniem kryje się dziś w Polsce Anno Domini 2022 przede wszystkim czy twoim Rozwiń » zdaniem de etap realizacji wszelako dzisiaj dokonuje się właśnie w teatrze właśnie poprzez teatr razem się, że w teatrze najbardziej to znaczy jakaś przestrzeń takiej w wolnej myśli cały czas mimo pewnej presji, którą odczuwamy wszyscy i to w jakim sensie bardzo globalnie, że po prostu zaczynają dominować w naszej rzeczywistości demagogiczne hasła slogany etykiety uproszczenia, a jakiś wysiłek, żeby zrozumieć różnego rodzaju mechanizmy czy właśnie porozmawiać o sprawach trudnych tożsamościowych im się zmagamy zostaje dziś odłożone na bok i tak okazuje się, że tę odpowiedzialność biorą na siebie artyści artyści teatru w sposób odważny bardzo rozsądny refleksyjne problem na nowo przepracować szukać nowych perspektyw, żeby porozmawiać np. na temat relacji polsko-żydowskich na temat polskiego katolicyzmu pułapek zmian, które następują świat wiąże też naszego kościoła w sprawy związane z rolą artysty, który też jakiś sposób dokonuje jakiejś autorefleksji i samokrytyki w pewnym sensie wobec zmieniających się rzeczywistości reali romantyzmu, który ciągle jak cień w tej naszej historii się unosi, mimo że mamy 2001. jak jest mnóstwo tych tam tematu się pojawia one one niestety się zwiększają to jest przedziwne, że my mamy od historii polskiego teatru od początku zawsze wokół tematów tam się kręcącego jeśli Chin ten proces edukacji nie postępują żołnierze strzegą cały czas na nowo powtarzać, a nawet często sięgać ponad metra w no to przełamywanie polskiego tabu już zaczynacie od samego początku festiwalu na początek śmierć Jana Pawła II Jakub Skrzywanek aspektach, który wygrał kilkanaście dni temu festiwal sztuki reżyserskiej interpretacje, który bierze udział w konkursie głównym w tym konkursie bardzo mocna reprezentacja w tym roku tak bardzo się w ogóle cieszy, że tak się mówiło trochę ten sezon tak jest nie do końca wyraźny wielu krytyków mówi, że może tak nie najmocniejszy, a to nieprawda jakaś niesamowita dojrzałość wypowiedziach artystycznych w takim sensie bezwzględny wobec samego siebie co u artysty bardzo bardzo potrzebne np. głos młodego pokolenia Jakub Skrzywanek nie jest debiutantem ma za sobą kilka spektakli, ale cały czas reżyserem bardzo młodym podobnie z Katarzyną Jankowską lekarz w konkursie, a praktycznie nie może, więc swoim spektaklu cudzoziemka, ale wracając do spektaklu, który wymieni właśnie to jest znakomity spektakl się nie dziwię, że wygrał Konrada dla Konrada, dlatego że w sposób niesamowicie z dużym wyczuciem dotyka bardzo trudnego tematu, który można powiedzieć od razu się kojarzy z tym, że będzie awantura od razu będzie protest od razu właśnie zostanie zakłócona percepcja nic takiego się dzień wielkie wyczucie skupienia cierpieniu człowieka pozwala nam na jak na nowo przeżywać coś w tej perspektywie meta, czyli już z i obserwować samych siebie prezydent spektakl per formuje nas samych widzów Jan Paweł II umierający bardzo herbaty i Wskaż forma i obserwował widzów różnych widać było różnie reagują spektakl wszyscy wychodzili w skupieniu z refleksją my się takiego rozmachu takiego taki rozmach właśnie potrzebujemy w teatrze g oczywiście na samym początku 2× 17 dwudziesty 30 wszystkich, którzy chcą z wielkim otwarciem mówiąc naprawdę wielkie otwarcie w Krakowie szczególnie znaczące zainaugurować boską komedię zapraszam serdecznie w sekcji Inferno także odlot Anna Augustynowicz także anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce Michała te Legii bardzo młodego twórcy znów w ogóle młodzież pojawili w konkursie, bo uważam, że po prostu ta sekcja Paradis, która trochę ich zapanowała od możliwości wzięcia udziału w konkursie była nie do końca sprawiedliwa, zwłaszcza kiedy się pojawiły głosy na tyle dojrzałe na tyle ważne, że mogą się konfrontować z tymi głosami mistrzowskimi czy jest wyrazista dojrzalszych Augustynowicz Anna zrobiła od lat jest bardzo smutne przedstawienie Bono kolej na podstawie tekstu zalana Fajfera w tej inscenizacji Anna Augustynowicz miałem wrażenie zmarł subiektywne ocena to jest jakiś rodzaj takiej porażki i tego indywidualnego twórcy tego przedstawiciele tzw. elit, które raz czytałem rzeczywistość kodami kulturowymi, podążając za kodami właśnie literackimi ważnymi figurami romantycznymi próbuje nawiązać kontakt ze społeczeństwem okazuje się właściwie rozległy świat przecinających się osobą Jana, kiedy takie poczucie, że pan poseł równoległe rzeczywistości ta scena na całe życie poświęca na odczytywaniu świata przez figury intelektualną filozoficzną literackie i rzeczywistości jest coraz dalej co dalej od tego myślenia natomiast Michał Telega robi spektakl właśnie tożsamościowy my odreagowuje sprawy seksualności pewnej przemocy w teatrze z tego zdamy ten spektakl będzie pokazywany takim niewielkim offowym teatrze krakowskim teatrze Baracka, które nie jest miejscem dosyć ważne na mapie, dlatego że potrafią zbudować wokół siebie społeczność pewną widzów działają dziewczyny Ania Nowicka tam z znakomitą energią i bardzo wielu młodych reżyserów znajduje tam miejsce do swego 0102. spektakl w powiedziałeś o kwestii przemocy, którą w swojej twórczości Michał Telega rozpracowuje już w tych wcześniejszych swoich spektaklach to jakby sam wywołały temat, więc spytam czy tabu przemocy bowiem, że Boska komedia zajmie się właśnie tabu przemocy w tym roku to po zeszłorocznym festiwalu, który wziął udział oskarżany o mobbing Paweł Pasini co wywołało wiele protestów i sprzeciwu wobec festiwalu powiedz co poprzedziło to swoiste podsumowanie pewnego procesu właśnie, bo rzeczywiście ta sytuacja na zeszłorocznym festiwalu jak najmniej zareagowaliśmy na taki sposób, żeby bez presji medialnej bez konfrontacji tak powiem publicznej pogłębić rozumienie tego, o czym tak naprawdę rozmawiamy i co się dzieje znając przemocy zaprosiłem senator Cardin legnicką wprowadzenia całorocznego części cyklu spotkań warsztatów dyskusji na ten temat wzięło w nich udział kilkadziesiąt osób są ze środowiska były to bardzo przejmujący spotkania, których celem może nie było próba odnalezienia odpowiedzi na poziomie jak dziś takich regulacji prawnych i jakie pragmatycznego spojrzenia raczej powolnego procesu rozumienia tak naprawdę co wszyscy jak ja się dzieje czy mamy do czynienia naprawdę było to znakomite czas na podsumowanie czas 1 podsumowanie, czyli będzie kilka dni debat rozmów oraz warsztatów, ale też mam nadzieję jakiegoś kolejnego otwarcia wydaje się, że jest to temat, który należy cały czas rozmawiać poddać go właśnie procesowe Emu i działaniu bardziej niż tylko wyłącznie spotkania o charakterze tak bardzo otwarte i intymność skupienie jest tutaj niezwykle ważne, bo chodzi też o to, żeby przejazd tym procesem bardzo konkretne rezultaty, a nie tylko pozostał w sferze dyskusji nazw w repertuarze festiwalu jak zwykle w reakcji na to co dzieje się istotnego, bo właśnie Boska komedia zawsze taka była taka myśl będzie w tym roku 2 spektakle ukraińskie przez kogo stworzone to są to to są to po pierwsze, spektakl, który zrobił rzeczywiście grupy ukraińskich artystów, którzy odnaleźli się w Polsce z pomocą polskich instytucji kultury w teatru w Bydgoszczy teatru w Toruniu oraz teatru śląskich stworzył 2 spektakle jeszcze poluje na jedno wydarzenie muszę powiedzieć o własne często reaguje szukamy miejsca dziewczyny, które zrobiły 500 UE wykona zrobiło ostatnio czuje, kiedy miętę spektakl znakomity podobne głosy są jakieś fenomenalne już próbuje ściągnąć na gorąco jeszcze taką osobistą wypowiedź zaprezentować to jest bardzo ważny temat ważny nie tylko, dlatego że dane miejsce i głos, dlatego że odwołujemy się też do nowej publiczności, którą strasznie zapraszamy serdecznie Ukraińców, którzy są mieszkania w tej chwili w Krakowie, ale jesteś temat ma uruchomić kolejny proces i dyskusje i zastanawianie się na temat jak dzisiaj instytucja kultury teatr się zmienia wobec zmieniającej się też struktury społecznej przyjeżdżających emigrantów Ukraińców, którzy znają i nie tylko Ukraińcy co my jako instytucja możemy wnieść, jaką odpowiedzialność ponieść jak zmieni swój profil jak rzeczywiście budować zainteresowanie i pogłębiać to relacje pomiędzy Polakami Ukraińcami byśmy pozostali tylko wyłącznie w przestrzeni pomocy, ale to jej ale, żebyśmy znowu uruchomili procesy pogłębione i identyfikacyjne empatyczne, które będą owocowały trudny nad już na to nie na pewno nie jest łatwa sprawa wiemy co się wydarzyło ostatnio w Krakowie jak Party starano się przy spotkaniu z panią Oksaną Zabużko i jest mnóstwo nieporozumień w tej kwestii dlatego też podejmujemy ten ważny temat łyżka dziegciu na koniec jeśli pozwolisz z powodu braku dotacji ministerstwa kultury nie odbyła się w tym roku mała Boska, czyli część przeznaczona dla dzieci czy ty wierzcie mu wasz doceniany przecież niezwykle potrzebny projekt przepadł w ministerstwie jak system bezradny po prostu bezsilne w tej sytuacji, kiedy muszę tłumaczyć to przede wszystkim tym młodym ludziom, którzy po prostu się dobijali do naszego teatru i rodzice czekając na to wydarzenie przede wszystkim presją maksymalną ilość punktów merytorycznych więc, dlaczego odparł, dlaczego nagle ni stąd niezawodnie znalazł się w tzw. punktacji strategicznej naprawdę to pytanie trzeba kierować do ministerstwa ja liczę na to, że przyszłoroczna mała Boska komedia odbędzie się festiwal absolutnie fenomenalny, ponieważ on jak bardzo mocno aktywizuje młodych ludzi, którzy są w ilości kilkudziesięciu osób jurorami oceniają te spektakle są dyskusje warsztaty powstaje spektakl też są z młodymi ludźmi nowe wielopoziomowe działanie jestem bardzo potrzebne jak się okazuje nie ma wielu okazji do tego, żeby sprowadzić do Krakowa najlepsze spektakle młodzieżowe, bo my się też tak bardziej profilu jemy właśnie taki młodzieżowy, żeby rozbudzić w tych młodych ludziach nastoletnich zainteresowanie teatrem w momencie, kiedy zaczynają rzeczywiście coraz bardziej świadomie mówić rozmawiać osobie o relacjach społecznych jest niesamowicie ważne, więc jest we mnie dużo rozczarowania i goryczy, ale równocześnie też nadzieję na to, że to się zmieni w przyszłym roku i że mała Boska powróci na razie cieszmy się, że Boska komedia w Krakowie jest rozpoczyna się piętnasty jubileuszowy międzynarodowy festiwal teatralny już jutro początek w sumie do 16grudnia 31 spektakli także Kraków czeka Boska czeka ja dziękuję bardzo, Bartosz Szydłowski pomysłodawca dyrektor festiwalu był gościem kultury osobistej dziękuję bardzo, dziękuję Tomaszowi obce za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Mikołaj Lizut i a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA