REKLAMA

Jakie biuro sprzyja pracy hybrydowej? Pracownicy oczekują w nim różnorodnej przestrzeni, która pozwoli im efektywnie wykonywać zadania

Audioprezentacja
Data emisji:
2022-12-07 06:30
Audycja:
Czas trwania:
31:40 min.
Udostępnij:

Hybrydowy model pracy to już standard w wielu firmach. Jest nie tylko najbardziej popularny, ale i najbardziej preferowany przez pracowników. Okazuje się jednak, że organizacja przestrzeni biurowej w sytuacji, gdy pracownicy łączą pracę z domu z pracą z firmy, to nie lada wyzwanie. Rozwiń »

O nowych, popandemicznych oczekiwaniach wobec miejsca pracy opowiadają Karolina Dudek, Associate Director w dziale People and Places Advisory w firmie Colliers i Arkadiusz Rudzki, wiceprezes wykonawczy ze spółki biurowej Skanska.

Eksperci podpowiadają, jakie lokalizacje dla biur są najbardziej cenione przez pracowników i jaką rolę odgrywają w tej kwestii warunki dojazdu i otoczenie biurowca. Z podcastu dowiemy się także, jak powinno być zorganizowane biuro, żeby sprzyjało pracy hybrydowej. Zapraszamy do wysłuchania.

Partnerem podcastu jest spółka biurowa Skanska Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
do wysłuchania podcastu zaprojektuj biuro przyszłości zaprasza spółka biurowa Skanska dzień dobry państwu dzisiaj porozmawiamy o biurach przyszłości o tym jak powinny one wyglądać jak powinny być dostosowane do pracownika, aby ten z kolei chciał i z przyjemnością spędza w nich dużo czasu sprawdzimy czy naprawdę ważna jest lokalizacja biura i jak zorganizować biura, aby sprzyjało też pracy hybrydowej, a naszymi gośćmi są pani Karolina Dudek, a Shade director w dziale Rozwiń » People and Space z 2 SA firmy Colliers oraz pan Arkadiusz Rudzki wiceprezes wykonawczy ze spółki biurowej Skanska dzień dobry dzień dobry dzień dobry Drodzy Państwo to zacznijmy może od wspomnianej lokalizacji wg raportu za projekt biuro przyszłości biuro wcale nie musi być ścisłym centrum, choć bardzo wiele osób nadal uważa, że tak, że jak biuro to tylko ścisłe centrum ścisłe Śródmieście czy jesteśmy w stanie jakoś obalić ten nic ostatnie 3 lata z naszej perspektywy jako specjalistów branży nieruchomości troszkę postawiły na głowie sytuację percepcję naszych klientów czy pracowników naszych naszych klientów naszych najemców wiele osób zmieniło miejsce zamieszkania wyprowadziło się poza centralną lokalizację i zaczęło pracować z domu przez lockdowny, które mieliśmy okazję uczestniczyć w natomiast po zakończeniu już tego takiego najcięższego okresu pandemii, kiedy my zaczęliśmy się swobodnie przemieszczać firmy zaczęły również wymagać od pracowników częstszego pobytów w biurze pomimo wprowadzenia pracy hybrydowej no to jednak okazuje się, że te dalsze lokalizacje, w których pracownicy mieszkają oczywiście są bardzo wygodne i bardzo komfortowe z takiej perspektywy mieszkania przebywania w tamtym tamtym miejscu natomiast, że już chodzi o dojazd do do miejsca pracy czy MFW do budynków, których firmy mają biura podróży sytuacja wygląda troszkę mniej ciekawie, chociaż komunikację, zwłaszcza dużych miastach w dużych aglomeracjach mamy przecież już coraz lepszą da oczywiście tak komunikacja jest się rozwijamy również Skanska bardzo bardzo promujemy dlatego też nasze budynki biurowe które, które budujemy we wszystkich lokalizacjach zasadzie na w we wszystkich biografiach, których jesteśmy są takimi, które do, których można dotrzeć komunikacją publiczną najłatwiej czyli, żeby były no w miarę blisko przystanku prawda autobusowego, żeby tam była dziś stacja rowerów albo hulajnóg tak to tak to przynajmniej bym widział no jak będzie bardziej wszystkie środki transportu tak naprawdę nie tylko będą autobusy czy rowery również tramwaje metro ścieżki rowerowe by chodzi o to, żeby to miejsce było łatwo dostępne dla wszystkich no i widzimy, że byłem dosyć duży powrót do komunikacji publicznej w trakcie pandemii bardzo dużo osób przesiadło się z powrotem na samochody wybierze też one podrożały no również używane bardzo duży popyt na rynku na zakup samochodów ludzie bali się jeździć komunikacją publiczną pomimo tego, że przyjeżdżali do biura niewielki odsetek, ale jednak była część część osób, które w biurze pracowały dzisiaj okazuje się, że zdecydowana większość osób korzysta z komunikacji publicznej, chociaż korki na mieście są takie same jak przed pandemią orzeczoną przeze mnie lub nawet większe niejednokrotnie też dużo inwestycji chociażby w Warszawie się dzieje tu rację no właśnie na tym zastanawiał niemalże codziennie, bo właśnie skończyła się powiedzmy pandemia i wróciły korki autobusy są nadal pełne prawda ja jeżdżę większość dni w tygodniu jeździ komunikacją jeździ autobusem jeździ metrem i no w autobusie jest tłok, ale na ulicach też jest tłok na szczęście autobusy mają taki prosty genialny wynalazek jak jest buspas to prawda w Czechach to prawda dlatego powrót do tej do korzeni na ziemi w ten sposób dać, czyli do promocji komunikacji publicznej coraz powszechniejszym staje się coraz lepiej rozbudowane oczywiście źródłem dotarcia do miejsca, do którego chcemy dotrzeć a co by mówić centra miast są na zawsze najlepiej skomunikowane, więc jeżeli mówimy o takiej perspektywie czy biuro w centrum czy jednak poza która, która lokalizacja jest jest lepsza to ja ze swojej perspektywy mogę powiedzieć oczywiście, że kluczowym elementem wyboru naszych klientów miejsca, w którym które nie będą prowadzili swoje operacje jest dostęp do komunikacji publicznej i idąc krok dalej, jeżeli dostęp do komunikacji publicznej to jednak centrum jest najlepiej skomunikowanym miejscem w mieście i w zasadzie wszystkie nasze projekty które, które budujemy aktualnie zbudowaliśmy są w centralnych lokalizacjach lub takich gdzie, bo głębokiej analizie przy etapie zakupu działki mamy pewność, że dostęp komunikacją publiczną do tego miejsca jest równie dobre jak ja w centrum model mogę podać kilka przykładów np. budynek po 180, który buduje aktualnie w Warszawie na na Mokotowie jest dosłownie na stacji metra centralnie nad stacją metra dokładnie te skrzyżowania Puławskiej i i Domaniewskiej, czyli przy stacji Wilanowska tak przy stacji metra Wilanowska nowa nasz projekt w Poznaniu nowy rynek to jest dawny dworzec autobusowy dworce autobusowe z natury znajdują się w centrach miast, więc ten projekt jest jest Super centralnie zlokalizowany w Poznaniu kolejny przykład centrum południe we Wrocławiu no to jest miejsce, gdzie mamy największą ilość linii autobusowych tramwajowych w całym mieście przy głównej arterii komunikacyjnej wszystkie te miejsca również komunikowane by ścieżkami rowerowymi więc, aby ktoś sobie z lotu ptaka jak my patrzymy na wybór lokalizacji pod kątem naszych kolejnych inwestycji zawsze kierujemy się podstawową maksymą, która jest nieruchomościach czy lokalizacja lokalizacja lokalizacja, ale także komunikacja publiczna komunikacja publiczna komunikacja publiczna ta lokalizacja myślę, że też jest ważna pod kątem centrum albo bardzo bliskiego połączeń komunikacyjnych to jest myślę też ważna ze względu na to, że firmy zapraszają gości prawda ten gość ma do nas przyjechać notowań nie było nie musi mu tłumaczyć mu przez nie wiem pół godziny, jaką ma tam dojechać może mu się uda może mu się nie uda oczywiście nawigację itd. to też nie zawsze doprowadza do celu jest faktycznym centrum miasta jest takim takim miejscem że, że gość powinien zawsze do nas dotrzeć na te rozmowy np. jakiś tam biznesowe oczywiście, że tak ja dodałbym jeszcze 1 aspekt, który jest myślę kluczowy trakt przy przy wyborze lokalizacji jest dostęp do tzw. usług oczywiście my możemy te usługi stworzyć w miejscu, w którym których nie ma w ramach budynku biurowego kompleksu biurowego czy wielofunkcyjnego kompleksu mieszkaniowe biurowe go natomiast od zawsze będzie ograniczony tym, że tych usług jest ograniczona ilość nadmorską centralną lokalizację charakteryzują się również tym, że mamy nieograniczony dostęp do zarówno infrastruktury komunikacyjnej, które już mówiliśmy, ale także do infrastruktury kulturalnej rozrywkowej restauracji kin i wszystkiego tego, czego o właśnie w tym nie centralnych lokalizacjach nie nie mamy pracujemy bawimy się wypoczywamy spotykamy się ze znajomymi właśnie w centrum mieszkamy spędzamy czas wolny poza ceną jest taka, że myślę też zdrowa i zdrowy balans z takiego z perspektywy dobrostanu każdego z nas takie troszkę oderwanie się także niby jadę do pracy, ale bardzo lubię swój dom swoje mieszkanie, ale jednak potrzebuje troszeczkę troszeczkę dalej odjechać, że tak powiem trochę się oddalić od tego miejsca w, którym śpię, w którym spędzam właśnie wolny czas myślę, że tak można określić tym, że tej strony co wyszło też z naszych wspólnych badań, które były przeprowadzone w lipcu w sierpniu przez koleje sen ze Skanska na pytaliśmy o to właśnie jak ludzie oceniają ekosystem taki szeroko rozumiane środowisko, w którym pracują tu braliśmy pod uwagę zarówno przestrzenie biurowe jak biurowce same okolice biurowca, jaki to co właśnie mamy w domach, bo praca hybrydowa to nie tylko praca w 2 przestrzeniach, ale też przede wszystkim ruch pomiędzy tymi przestrzeniami i i ten ruch trochę też generuje korki, które są w Warszawie, bo mimo tego, że ludzie pracują częściowo zdalnie to jednak przemieszczają się kilka razy w tygodniu do biura jak nie do biura swojego to do klientów albo na jakąś konferencję ne i to i to właśnie sprawia, że ta komunikacja dojazd do miejsca, w którym pracują jest dalej istotne mimo tego rzeczywistego to praca jest za pośredniczy ona przez narzędzia, które umożliwiają komunikację online i pytaliśmy o to m.in. ile czasu ludzie dojeżdżają średnio do swojej pracy i w zasadzie większość z nas dojeżdża w taki wóz takim czasie nie za długi do 30 minut około 35% około 40% do godzinę myśleliśmy, że to ile czasu poświęcamy na to jest taki główny czynnik, który sprawia, że lubimy swoją lokalizację lokalizację naszego biura albo nie, ale pytaliśmy również o to jakiegoś, jakiego rodzaju środkami dojeżdżamy do miejsca pracy i następnie zbadaliśmy to jak te rzeczy ze sobą korelują no właśnie to jest to jest dość ciekawe też środki komunikacji i dokładnie środki komunikacji bardzo mocno wpływają na naszą percepcję tego czy ten pojazd był dogodne, jeżeli mamy możliwość dojechania komunikacją miejską dogodnie własnym samochodem czy na rowerze nie to ten czas okazuje się jest mniej istotne możemy na ten pojazd poświęcić więcej czasu, ale właśnie ta możliwość poruszania się dogodnymi środkami komunikacyjnymi jest dla nas bardziej istotna, ale co wygrała pani Karolina tak naprawdę własny samochód czy komunikacja miejska czy ewentualnie hulajnoga albo jedno drugie, bo np. często dojeżdżam do pracy autobusem metrem jeszcze tam przed dniem 400m jadę na hulajnodze czy tak 42% z nas dojeżdża komunikacją miejską i komunikacja miejska w tym sensie wygrywa kolejnych 22% osoby, które wybierają własny samochód i na końcu mamy jeszcze dosyć dużą grupę osób, które dojeżdżają rowerem jest około 13% na oczywiście są też inne środki, które ponad umożliwiają komunikację natomiast one są, jakby w tej mniejszej puli w pozostałych procentów ciekawi mnie to też to, że oni jeżdżą tam 40% jedzie komunikacją, lecz lubią to czy jadą komunikacją, bo chcą, bo muszą czy, bo nie mają innego wyjścia to jest trochę także to jest kwestia też wyboru właśnie tego wygodnego środka dlatego, że jeżeli mamy możliwość przemieścić się komunikacją miejską możemy połączyć również z zakupami po drodze, bo też przemieszczanie się przez miasto z domu do pracy to jest nie tylko kwestia dojechania do tego miejsca, gdzie możemy wykonać czynności związane z życiem zawodowym albo później pojechać do domu do miejsca, gdzie żyjemy, ale czasem coś po drodze musimy jeszcze załatwić prawda dokładnie i wstępujemy w różne miejsca idziemy zrobić zakupy idziemy do fryzjera spotykam się ze znajomymi załatwiamy coś w urzędach banku, więc bardzo często właśnie to przemieszczanie się też gdzieś tam połączenie tego, że wychodzimy z 1 miejsca przechodzimy przez szereg różnych przestrzeni i następnie właśnie wracamy do domu dlatego też komunikacja miejska jest dla nas tak istotna, bo daje nam też tę swobodę przemieszczania się po mieście wmieście dużym nie wszędzie da się dojechać wygodnie samochodem, bo są korki, bo nie można zaparkować dlatego komunikacja miejska wygrywa tak jest jeszcze kwestia tego parkowania prawda wiele osób też nie decyduje się na samochód, bo firma np. nie oferuje parkingu albo pobliżu właśnie w tym ścisłym centrum są wszędzie parkomaty i teraz, jeżeli firma nie daje parkingu pracownikowi to niestety za 8 godzin musi musi płacić to dzisiaj i to dzisiaj niemało to prawda, ale ja jeszcze podkreślę 1 rzecz niż my też patrzeć na to w jakim kierunku idzie strategia rozwoju miast wiele miast europejskich już zamyka dojazd do centrów miast samochodom osobowym oczyszczono stania w różnego rodzaju normy i promuje komunikację publiczną i również naszych miastach taki scenariusz zaczyna się materializować natomiast myślę, że ta konkludując, może ten ten element dostępu do komunikacji publicznej takiego wyboru optymalnego rozwiązania z perspektywy firmy, które miejsce powinno być zlokalizowane biuro, jakie kryteria powinny zostać wzięte pod uwagę w takim w takim procesie nie ma idealnego ida odpowiedzi dla danej dla wszystkich każda firma ma swoje potrzeby, które muszą zostać zdefiniowane, ale przede wszystkim musi uwzględnić potrzeby swoich pracowników, bo oni determinują tak naprawdę w jaki sposób chcą funkcjonować bardzo powszechnym ćwiczeniem, które firmy doradcze tak jak to jest robota o taką analizę kodów pocztowych tarczy z, z których stron miasta dojeżdżają pracownicy jak jest najbardziej optymalny czas dojazdu możliwość dotarcia dla dla pracowników i jest taka by wybrać narzędzie, które pozwala zoptymalizować proces decyzyjny wyboru wyboru lokalizacji są takie takie narzędzia, które istnieją którymi kierują się w trakcie wyboru lokalizacji natomiast do tria z podziałem na na początku moim zdaniem presja na na centralne lokalizacje będzie coraz większa i presja na to, żeby ta infrastruktura komunikacyjna komunikacja publiczna jeszcze lepiej się się rozwijała po jednak będzie zwierzęciem stadnym społecznym potrzebuje innych ludzi do tego, żeby czuć się dobrze funkcjonować w społeczeństwie centrum daje bardzo dużo dużo możliwości, aczkolwiek są oczywiście lokalizacje poza centralne, które będą się dobrze rozwijać pod warunkiem, że inwestorzy deweloperzy, którzy przygotowują takie inwestycje zadbają o to, żeby te najpotrzebniejsze usługi i ta infrastruktura i restauracyjna gastronomiczna rozrywkowa były w pobliżu przypomnę, że naszymi gośćmi są dzisiaj pani Karolina Dudek Suszek dyrektor w dziale People and Space Advisory firmy Colliers oraz pan Arkadiusz Rudzki wiceprezes wykonawczy spółki biurowej Skanska Drodzy Państwo dobrze mamy biuro, ale jak wiemy jest również praca hybrydowa prawda, czyli pracownicy Niewiem 3 dni są w biurze 2 dni są w domu zdalnie w jak zorganizować biuro w takim razie, żeby sprzyjało pracy hybrydowej warto dodać, że ten model hybrydowy jest o wiele bardziej skomplikowane to 2+3 to jest coś się zwykle na początku opowiada, ale potem się okazuje, że rzeczywistość jest złożona i takim 2+3 nie do końca się wszystkie sytuacje ograć potem się okazuje, że są ci, którzy jednak muszą być zawsze biurze są ci, którzy zawsze chcą być w biurze są ci, którzy mogą być bardziej uzdolnieni są ci, którzy dochodzą do wniosku, że 2+3 to w wypadku ich sposobu pracy nie do końca się sprawdza oni wolą przejść raz na 34 tygodnie, ale za to przez tydzień intensywnie pracować wspólnie w tym czasie się przeszkolić skoordynować działania pomiędzy projektami i następnie przez kolejne tygodnie znowu pracować zdalnie i żeby tak różnorodne style pracy różnorodne mobilności też wesprzeć to euro trzeba po pierwsze, zaprojektować różnorodnie różnorodność wspiera różnorodność różne przestrzenie zarówno do pracy indywidualnej takiej efektywnej pracy w skupieniu, jakie miejsca, w których można popracować zespołowa, ale też niekoniecznie takie konwencjonalne salki konferencyjne to zespoły, które pracują dużo zdalnie w momencie, kiedy przychodzą do biura przychodzą też po to, żeby to biuro wykorzystać jako narzędzie do bycia razem narzędzie, które pomaga im budować relację narzędzie, które pomaga im wymieniać się wiedzą i w ogóle planować różne rzeczy, które wymagają interakcji z jakimiś przedmiotami mazania po ścianach wykorzystywania karteczek całej takiej pracy kreatywnej, który jest dosyć dużo w organizacjach i żeby też biuro było dobrze przygotowane na hybrydę musi też dobrze wspierać właśnie tę pracę kreatywną, ale też spotkania w biurze i właśnie to bycie razem to nadrabianie tych zaległości społecznych, które powstają w momencie, kiedy pracujemy zdalnie, bo to się tak może wydawać prawda pozorny, że ta praca zdalna praca hybrydowa co to za problem postawić 2 laptopy podłączy się do internetu i po wszystkim to takie do końca chodzi także nie takie proste daje właśnie jakieś też mamy tę różnorodna jest w przestrzeni to ona też musi być odpowiedni sposób przestrzeni porozkładane, bo takie konwencjonalne biura epoki przed pandemicznej bardzo często miały takie miejsca w biurze, gdzie te salki konferencyjne były zgromadzone razem to było takie centrum konferencyjne biura ne, ale dzisiaj bardzo ważne, żebyśmy mieli te salki, do których możemy zejść, aby odbyć Cola czy, żeby popracować właśnie w skupieniu wtedy, kiedy koledzy koleżanki w przestrzeni pracy właśnie w jakiejś interakcji coś planują omawiają na i tak by ta różnorodność musi być też róże równomierny sposób rozłożona w całej przestrzeni tak, żeby wszystkie dodatkowe przestrzenie wsparcia były w zasadzie w zasięgu wzroku, żebyśmy mogli zobaczyć, że aż ta salka jest wolna to możemy się udać danie i odbyć Cola albo właśnie zobaczyć rzecz nie ma sensu wstawać od biurka, bo jakieś przestrzeni w tej chwili popracujemy, bo już jest zaś, proszę bardzo, wejdę słowo, bo tutaj może nie wszyscy nasi słuchacze znają dobrze słownik korporacyjne, gdybyśmy mogli wytłumaczyć co to znaczy odbyć Cola, czyli połączyć c poprzez takie narzędzia, jakim psy jak zoom czy czy nawet Gogół nic, bo też korporacje z tego systemu korzystają, żeby połączyć z naszymi kolegami koleżankami, którzy w danym momencie nie są w odbiorze i to czasami wymaga takiej interakcji my i komputer z osobami, które są gdzieś tam rozproszone w różnych miejscach, a czasem się okazuje, że tych osób, że w biurze, które razem zasiadają takiego kole jest kilka i po drugiej stronie też jest kilka osób technologia musi wspierać odpowiednio obie sytuacje takie, kiedy indywidualnie łączymy się online z osobami, które nie są w biurze jak te sytuacje, które nie wymagają połączenia właśnie tych rozproszonych uczestników poza biurami tych osób, które się już zgromadziły no jak się łatwo domyślić to ta druga sytuacja jest o wiele trudniejsza bardzo dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie pan Arkadiusz coś jeszcze chciałby dodać tak chciał jeszcze 1 jedenastek podkreślić tutaj zgadzam się pan Ross Ross ciągłości w tym co powiedział pani Karina w natomiast ja chcę zwrócić uwagę jeszcze 1 rzecz technologia, której mówiliśmy przed chwilą tych przysłowiowych kolanach spotkaniach online mgły musi nas wspierać w funkcjonowaniu zarówno w pracy hybrydowe zarówno w domu jak i jak w biurze jak jesteśmy dlatego tak ważne jest, żeby budynek, a zasad nie tylko budynek, ale no miejsce, które do, którego przychodzą o pracownicy pracować jest i powierzchnia biurowa danej firmy sam budynek, jaki to co się wokół tego budynku znajduje wspierał taki sposób pracy i dlaczego mówimy o tym, że możemy pracować każdego miejsca dzisiaj tak praca hybrydowa definiuje też może pracować z domu kawiarni restauracji natomiast już rok jesteśmy w tym biurze jesteśmy jego o wielu części to również możemy możemy korzystać z infrastruktury, którą oferuje budynek kompleksu biurowego bezpośrednim otoczeniu mówił o tym istotnym zjawisku tutaj użyje angielskiego słowa play making, czyli tworzenia miejsc ta my jako tak odpowiedzialny deweloper staramy się, żeby każdy z naszych projektów był tak wpisane otoczenie tak zaplanowane wykorzystaną przestrzeń zarówno w środku części wspólne budynku, jaki to co się dzieje na na zewnątrz, żeby one też przez sprzyjało integracji współpracy osób, które w budynku pracują, że mogą korzystać z czasu, który czy to poprzez budowanie tarasów dostępne dla pracowników Lodzi balkonów amfiteatru ów jako jako przestrzenie wspólne placów nie można spędzać czas są kawiarnie restauracje, żeby to wspomaga też absolutnie ten to praca hybrydowa, bo praca hybrydowa to nie tylko pamiętamy podział pomiędzy biurem, a domem to jest praca w różnym miejscu 3 ta elastyczność, która przysłowiowa, która jest potrzebna dzisiaj, a pracownikom do tego, żeby mogli dać wykorzystywać w pełni i potencjał swój potencjał technologii i też pozycją miejsca miejsca pracy czy też czy też domu, bo w domu też trzeba potrzebna odpowiednia infrastruktura, żeby pracować w sposób sprawny my się wydaje też, że warto zachęcać pracowników do przyjeżdżania do biura Drodzy Państwo, gdzie indziej jak nie w biurze jak na tym przysłowiowym balkonie, którym pan Arkadiusz wspomniał będziecie mogli pogadać, ale poplotkować ploteczki są bardzo istotnym elementem prac wzrusza chce w korporacji co będziemy czarować dostęp do tzw. nieoficjalnej ścieżki informacyjny jest krytyczny pięknie pan określił plotka taka mama zdarta takie określenie czegoś co może niekoniecznie jest prawdziwe albo ta się tutaj tworzyli informacja nieformalna ścieżka informacyjna bardziej korporacyjne nazwa przepływu informacji firmie nieoficjalne nieoficjalne przepływ informacji przed tą zostawiamy sobie na balkon i Drodzy Państwo jeszcze propos tej infrastruktury w biurze wokół biura ja np. chodzą na siłownie i często, jeżeli muszę zostać dłużej to nie mam na nią już czasu, więc myślę, że warto inwestować w tego typu miejsca też właśnie na terenie na terenie naszej pracy na terenie naszego biura potem ten ten nasz oddech taki fizyczny wysiłkowy też jest ważny zdecydowanie dzisiaj centra fitness siłownie i centra jogi medytacji różnorakie sprzyjające takim dobro stanowi pracowni czemu usługi stały się standardem, bo to już nie jest nic takiego nowego to są wręcz bardzo są oczekiwane przez pracowników wiele firm robi też na swoich powierzchniach nawet nie tylko są takie siłownie, które są ogólnodostępne te, w których można wykupić abonament i korzystać z nich dowolnie, ale bardzo wiele firm robi takie tego typu udogodnienia na powierzchni swojej powierzchni najmu oczywiście cała infrastruktura gastronomiczna o spożywcza ATA sklepy takie pierwszej potrzeby, żeby zrobić zakupy, zanim wrócimy do domu kawiarnie restauracje centra opieki medycznej do usługi konsjerża w budynkach deweloperzy również my bierzemy udział w tych w tym wyścigu staramy się odczytać jak najlepiej oczekiwania pracowników naszych klientów po to, właśnie, żeby stworzyć takie miejsce, gdzie będą mieli wszystko w 1 kompleksie w 1 miejscu może nawet nie chodzi o to, żeby zrobić jakieś wielkie zakupy na cały tydzień, ale chociażby parę drobiazgów kupić, na które potem już możemy mieć chęci czasu tak zgadzam, żeby w połączeniu z po skorzystaniem z komunikacji publicznej to, o czym mówiła też też pani Karolina to bardzo praktyczny choćby prace robimy małe zakupy wracamy do domu nie musimy już później o to martwić możemy się spotkać ze znajomymi też w kawiarni na dole zjeść kolację w restauracji pójść poćwiczyć na na siłownie pójść do lekarza do centrum medycznego, który jest w kontekście generalnie widzimy że, że tworzy się taka potrzeba to już nawet zostało zdefiniowane tzw. hotel aplikacja biur czy miejsce, do którego przyjeżdżamy to mamy bardzo dużo różnych usług w 1 miejscu czujemy się troszkę tak jak w hotelu mam wszystko pod ręką czy to jest potrzebne do do funkcjonowania w biurze oprócz tego, o czym pan powiedział jeszcze tylko brakuje jakiś pokoik do spania, a tak nie odbyły mogę powiedzieć, że takie takie tak takie udogodnienia również są widać nie jak niepokoje to wygodne sofy, gdzie można sobie również odpocząć pokoje medytacji pokoje z fotelami do do masażu także mogę zapewnić pana słuchać również, że tego typu rozwiązania funkcjonują już dzisiaj wielu powierzchniach biurowych również w naszym biurze, ale myślę że, że u wielu słuchaczy, którzy będą co z nami będą słuchać podcastu też mają takie świadczenia to jest świetna sprawa, bo myślę, że myśmy kiedyś z tego śmiali patrzyli zazdrośnie na zachód, że mają coś takiego, ale przecież Drodzy Państwo dzisiaj czasem musi zostać dłużej w tej pracy i potrzebujemy tej godziny, żeby się, żeby wyciągnąć przysłowiowej nogi po prostu na pół godziny godzinę i mieć takie pomieszczenie, a nie musieć np. chodzić do garażu prawda i sobie w samochodzie chwilę posiedzieć, bo to nic wygodnego więcej z tym męczarnie niż tego odpoczynku ja może też dodam, że są zespoły, które zawsze tego potrzebowały, dlatego że takie zespoły księgowość zawsze mają zamknięcia miesiąca zamknięcia kwartału zamknięcia roku, kiedy pracują przez kilka dni po kilkanaście godzin dziennie w wielu firmach niestety nie da się tego sprawniej zorganizować wynika to po prostu z tego, że muszą przygotować odpowiednie dokumenty nie mogą zrobić wcześniej zespoły IT bardzo często w sytuacji, gdy jest jakaś awaria jest jakiś kryzys też musiał osiąść pracować aż problem zostanie rozwiązane i niejednokrotnie okazuje się, że ta liczba godzin też urasta do kilkunastu ne i pewnie te przykłady można by mnożyć to są oczywiście też specyficzne potrzeby specyficznych zespołów, ale jest po prostu bardzo dużo nagle tych wyjątków się zrobiło duże od reguły i musimy po prostu też uwzględnić w projektowaniu przestrzeni, a dodatkowo jeszcze to, że pracujemy zdalnie, że pracujemy bardzo dużo w sposób za pośrednictwem, że nie jest już także wychodzimy mamy ten oddech w ciągu dnia od komputera, bo mamy spotkanie na żywo w sali konferencyjnej tylko mamy to spotkanie online również siedzimy przed ekranem to sprawia, że takie problemy migrenowe czy po prostu też bardzo duże zmęczenie kognitywne, które dopada wciągu dnia to też jest coś co wymaga odpowiedzi ze strony przestrzeni musi być to miejsce, do którego możemy się udać, żeby na chwilę po prostu zamknąć oczy i dojść do siebie jak dotąd tylko jeszcze 1 rzecz dzisiaj wiele firm wciąż zmaga się wyzwaniem w jaki sposób za chęci pracowników do powrotu do biura firmy oczywiście, które mówią pracujemy z biura koniec Krupka i tak mamy formułę są firmy, które dają elastyczność wprowadzają ten hybrydowy wprowadziła hybrydowy model model pracy w nas są firmy głównie z branży technologicznej IT, które jednak w dużej mierze mnie mają wezwanie ze ściągnięciem pracowników do biur i w związku z tym to biuro chorobę jest zaplanowane przemyślane zaprojektowane i udostępnione pracownikom na koniec musi się charakteryzować bardzo prostym i takim elementem ono musi oferować pracownicom coś więcej niż w domu, jeżeli będzie to samo co mało co ma w domu dostęp do takich samych rozwiązań nie będzie musiał przyjeżdżać do Biela nie będzie mu się chciało oczywiście ten aspekt społeczny pomijam w tym w tym momencie, ale to jest pracownicy są sobie w stanie skompensować to spotkania wieczornymi gronie w gronie znajomych natomiast widzimy to rozmawiam z naszymi klientami no i kreatywność architektów i klientów samych najemców jest tak dalece idąca po to, właśnie, żeby zachęcić pracowników do do powrotu do biura biorą się oferować naprawdę coś więcej niż to co mamy w domu jeszcze pani Karolina na 2 słowa się zgłasza na koniec tego badania, które przeprowadziliśmy jasno wynika, że jeżeli biuro jest efektywne to, czyli daje możliwość pracy w skupieniu, ale też daje taką różnorodność przestrzeni odpowiednich przestrzeni do odpowiednich typów zadań, które musimy w ciągu dnia wykonać to jak najbardziej pracownicy chętnie z tego biura korzystają i te osoby, które twierdzą, że mają efektywną przestrzeń biurową są w biurze dla naszych badań o 1 dzień dłużej niż te osoby, które mówią, że ich biura niestety im tego nie zapewnia zgadzam się absolutnie to jest pani kolejną tutaj mam wiele czynników, które wpływają też nowe rozwiązania technologiczne jeśli chodzi chociażby wentylację klimatyzację oświetlenie, bo to jest bardzo istotny element ja sobie zawsze kombinuje, że kiedyś nie było klimatyzacji i się zastanowią jak myśmy siedzieli w tych biurach w tej pracy przy upałach 30 stopniowych otwierało się okna wietrzymy tylko tyle zostawało to klimatyzacja zastąpiła nam dzisiaj otwieramy okna klimat wewnętrzny w budynkach biurowych jest tak stworzony, żeby ta wilgotność powietrza temperatura była optymalna oświetlenie odpowiednim natężeniu światła, żeby nie męczyło wzroku, żeby dynamicznie zmieniało się wraz z natężeniem zewnętrznego o osiedlania zewnętrznego od zażycia słońce mocno operuje czy jest jaśniej jest ciemniej, że technologia tutaj myśli już za nas i rozwiązuje te takie wyzwania, które kiedyś wydawały się zapomnieć do pokonania akurat torturę, a to wcale nie minęła tak wiele lat bardzo pięknie państwu dziękuję moglibyśmy tak biurach przyszłości jeszcze długo długo rozmawiać, bo to jest istny temat rzeka, ale może jeszcze będzie kiedyś okazja naszymi gośćmi byli dzisiaj pani Karolina Dudek, a 6 director w dziale People PSS Advisory firmy Colliers i pan Arkadiusz Rudzki wiceprezes wykonawczy spółki biurowej Skanska bardzo dziękuję dziękuję do wysłuchania podcastu zaprojektuj biuro przyszłości zaprasza spółka biurowa Skanska Zwiń «

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA