Cezary łasiczka to jest program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie i zapraszam na dzisiejsze spotkanie dzisiaj kolejny odcinek naszego cyklu Zmierzch nauki odcinek, który poświęcimy uczeniu właśnie, a ten głos to jest głos pana dr. hab. Piotra Kulczyka z wydziału fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz ile wasz dekolt w Londynie, że to za wahałem, bo właśnie uczeniu, ale dobrze możemy już tego słowa, bo to słowo, które jest popularne ani idziemy do
Rozwiń »
szkoły, żeby się oczy oczywiste czasem, a czasem nauczyć nawet jeszcze czasem idziemy też, żeby innych uczyć albo nauczyć jak jesteśmy akurat nauczycielami no i teraz w kontekście szkolnictwa wyższego w kontekście Akademii w kontekście Uniwersytetu właściwie jak uczyć i czego żyć pytanie wydawałoby się ze strony błahe z drugiej strony może bardzo ogólne, ale przecież kluczowe no bo od czasu do czasu, kiedy pojawiają się ministrowie edukacji, bo minister i szkolnictwa wyższego i zmieniają program albo zmieniają lektury albo wprowadzają nowe przedmioty albo coś jeszcze innego to część społeczeństwa mówi i skandal tak nie można kogoś uczymy kogo chcemy mieć te takie będą Rzeczypospolitej itd. itd. tej chyba nie zawadzi też tych z tymi pytaniami skonfrontować się na początku 2001. wieku, czyli jak uczyć i czego uczyć na szczęście Uniwersytet ma dużo bardzo autonomii w tym, czego uczy tylko ile, o ile szkoła podstawowa średnia to muszą słuchać programów, które tam przejdą z ministerstwa to my w zasadzie możemy uczyć czegokolwiek i możemy też uczyć tak jak chcemy też tej metodologii nikt na mnie narzuca i to ma różne konsekwencje tutaj w tych naszych spotkaniach mówiliśmy już o tym, że Uniwersytet to stoi na takich 3 nogach to się nazywa ją misję uczelni, które gdzieś tam są w ważnych dokumentach zapisane no i pierwsza noga to są badania naukowe o tym już mówiliśmy sporo jak to wygląda po co robić co co w zasadzie badacz druga to bardzo, że trzecia to jest trzecia misja uczelni te są te kontakty z otoczeniem społecznym gospodarczym ta noga jest bardzo z Horała moim zdaniem chyba nie tylko moim i ona ona jest tutaj bardzo kuleje mamy na ATA druga misja to właśnie uczenie, że jednak my jesteśmy uniwersytetem, czyli takim miejscem, gdzie przychodzą właśnie już młodzi dorośli tak też już nie są dzieci no i przychodzą i oczekują że, że tam się dowiedzą się nauczą, ale właśnie, czego i tak pan naszą rolą jest też, jakby zastanowić się co możemy im zaoferować i co dla nich będzie najlepsze na tym etapie życia i na tym etapie tej historii powiedzmy, w którym akurat się znaleźli a, a jak uczyć to jeszcze to może tego zawsze dobrze, że w razie czego uczyć no sport myślę, że jeden z głównych sporów dotyczących tego, czego uczyć to jest ta wiedza ma być przydatna tu i teraz szczytami zaraz tak to znaczy mamy tworzyć przyszłych pracowników być może bardzo wyspecjalizowanych branżach w ale jednak pracowników, którzy będą mieli umiejętności takie jakich potrzebują dzisiejsi i jutrzejsi pracodawcy i nie mówią no nie to nie jest rola Uniwersytetu to jest bardziej rola kursów zawodowych czy też szkoły zawodowej wyższej szkoły zawodowej, ale taka prawdziwa misja Uniwersytetu to jest nauczyć myślenia nauczyć rozwiązywania dać pewien zasób wiedzy, który być może nie przydaje się w życiu, ale sprawia, że szare komórki są wciąż w ruchu no tak to już takie jest anegdotyczna i nie wiem pewnie są też jakieś liczby, które pokazują, ale że pracodawcy w zasadzie stale mają taki obraz uczelni, że ona nie uczy niczego przydatnego, że przychodzą absolwenci rozmaitych kierunków do pracy w sejmie, choć ratusz kolarz oni nic nie umierają jest taki taki taki nie rozpatrzy czy zadumać się jeszcze coś innego, czego oni ich uczą na tym Uniwersytecie przecież nic nie umieją no to jest jakby 1 aspekt prawda na ile Uniwersytet może być taką w cudzysłowie szkołą zawodową na ile on powinien się jakiegoś namysłu dokonać jakiejś wręcz konfrontacji z tymi pracodawcami prawda czego, czego oni chcą też tak anegdotycznie można powiedzieć, że to często się mówi, że teraz świat się zmienia tak szybko, że my przy nawet nie wiemy do jakich pracodawców oni trafią tak ci studenci, którzy przychodzą na pierwszy rok nie zakładając, że nie spędza na Uniwersytecie 5 lat także będą chcieli zrobić studia licencjackie magisterskie to może się okazać, że to co nam się wydaje albo nawet tym pracodawcom się wydaje, że będzie za 5 lat potrzebne to właśnie nie już nie będzie przypomina mi się model australijski czy też jeden z elementów modelu australijskiej migracji czy polityki migracyjnej, czyli kogo przyjmujemy do siebie Amerykanie zwykle chcą tych, którzy ucierpieli z powodu politycznych chodzi cóż politycznych to jest pierwszy rodzaj najważniejszy rodzaj emigrant, który dzisiaj pojawiają w stanach Zjednoczonych Kanada nową bardzo takie szerokie programy humanitarne, pamiętając też, że z wielkim terytorium, które mało ludność, więc wyznacza sobie jakieś obszary i potem z nich bierze różnego rodzaju ludzi, ale bardzo szeroko Australia natomiast bardzo precyzyjnie wie albo wydaje się, że bardzo precyzyjnie wiedzą kogo będą potrzebowali za ileś lat i badają rynek pracy np. obserwują, że pojawiło się więcej i albo przyrost naturalny wzrósł, a liczba nauczycieli nauczyciele nie wzrosła, a więc jest szansa, że za lat 50 będzie potrzebna większa liczba nauczycieli nauczycielek bank w pojawiły się nowe technologie, ale nie wiem nie mamy wystarczającej liczby programistów, a więc w dresach taką liczbę zawodów oczywiście rzeczywistość potem weryfikuje czy mieli rację czy nie, ale ten klucz migracyjny to jest klucz za władze chorzy z myślenia o tych już dziurach jutra już dziś no tak wydaje się, że w takim systemie jak mamy w Polsce, czyli że państwo sponsorem jest edukacji wyższej, że ciągle jeszcze daje za darmo to wyższe wykształcenie młodym ludziom albo starszym to państwo ma również prawo kształtować te z taką politykę edukacyjną prawda skoro już mowa w tych krajach common Wa rów to w Australii jest teraz tak taki ruch się odbywa w stronę tego, żeby kierunki humanistyczne były znacząco droższe na studiach niż np. informatyka albo inżynieria lądowa Zielonkę jak też studiować literaturę brytyjską 15 wieczną tą to możesz, ale musi więcej zapłacić tak, bo my spodziewamy się, że zwrot z tego będzie także to studia też kosztują zwrot z nich pewnie będzie mniejszy też bardzo ciekawa uwaga, bo zastanawiają się czy Uniwersytet ma przygotowywać do zawodu czy też ma otwierać Horyzonty no chyba każdy zwrócił uwagę, że pewne kierunki studiów raczej są przygotowującym do zawodu no nie wiem rozumiem, że pewnie można skoczyć pielęgniarstwo albo medycynę po to, żeby się chwalić dyplomem przed kolegami koleżankami no ale podejrzewam, że po pierwsze, sporo ofert pracy lak po drugie to są dobre zarobki po trzecie to na tyle trudne studia, że to naprawdę trzeba być bardzo w zdeterminowany, żeby skończyć się od tak tylko dla przyjemna bardzo lubi chwalić tak natomiast, jeżeli ktoś idzie na filozofię no to w nie wiem pewnie zostanie dziennikarzem radiowym, jeżeli ktoś idzie na historię wiadomo, że potem będzie się zajmował polityką od mamy nad reprezentacyjnym wreszcie trochę żartuję, ale rozumie, że są pewne kierunki, które możemy się zastanawiać czy one przygotowują do czego nie dają narzędzia do gimnastyki intelektualnej to jest inne jak nie wiem informatyka inżynieria medycyna pielęgniarstwo są takimi czy fizyka praca w banku są takimi, które jednoznacznie mówią my pracujemy nad twoją przyszłością zawodową, ale pan pozwoli panie profesorze to powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dzisiaj zastanawiamy się jak i czego uczyć pytania banalne wydawałoby się, ale odpowiedź na nie wciąż jest chyba trudna i samą odpowiedź jest trudna, ale w kontekście zmieniającego świata może być nieoczywista pan dr hab. Piotr Wasyl czy wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz, ponieważ koledzy w Londynie jest państwa i moim gościem Zmierzch nauki odcinek kolejny Szanowni Państwo pan dr hab. Piotr Wasyl czy wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego próbuje odpowiedź na pytanie jaki, czego uczyć na Uniwersytecie na Uniwersytecie przed informacjami mówiłem, że niektóre kierunki automatycznie sugerują, że mamy do czynienia z przygotowaniem do zawodu inne niekoniecznie i ja tutaj w tych wszystkich naszych programach bardzo się wzbraniam przed takim, żebyśmy nie wpadli w taki podział na nauki pożytecznej pożyteczne albo użytkowe i wal stosowane i teoretyczne, bo to niczemu nie służy i chyba nie ma takiej potrzeby i też z tym z tym kształceniem to właśnie fizyka, a to, czego w zasadzie ma uczyć czy to ona ma kształcić przyszłych naukowców hodowców, bo to też taki zawód jest prawda zawód naukowiec o to, żeby podtrzymywać ten jest Uniwersytet przy życiu to też musimy wykształcić trochę naukowców, ale proszę zobaczyć Panie Pośle, dzierżawcą właśnie kształt bankowców bowiem fizycy kończą w bankach tak tam dostać zdarza się osady broni rozumiem wszystkie procesy, które się dzieją, ale jeżeli pewnie pan wejdzie na stronę różnych uniwersytetów polskich nie tylko to zwróci panu uwagę że, szukając informacji na temat kierunku studiów niektóre z nich od razu jak podpowiadają co z tym można zrobić co można zrobić tak, czyli mając licencjat z takiego takiego przedmiotu czy kierunku czy działu lub magisterkę Szanowny studencie ziarna studentką już jako absolwent możesz pracować w taki branża tak czy teraz ktoś, przechodząc na uniwersytety oraz może zobaczyć aha, jeżeli moja przyszłość jest w muzeum albo w bibliotece albo albo widzę siebie gdzieś tam to ten kierunek będzie dobry, jeżeli chce pracować w administracji Państwowej Lotto być może taki kierunek także, gdybyś mamy na poziomie wyboru informację, że ten kierunek należy łączyć z tym Lech raczej to mówię tak się wydaje, ale nie nie pamiętam dokładnie raczej nie ma czegoś takiego, że nauczymy myśleć niezależnie tak albo na ucięcie rozwiązywać skomplikowane zadania logiczne tak albo otworzymy przed tobą świat piękna, a może szkoda właśnie może tak powinny się wydziały reklamować jak ja myślę, że ostatecznie to to jak losy potoczą absolwenta to jest jakąś tam wypadkową chyba 3 takich sił, które ciągną różne strony pierwsza to właśnie, jakie on studia skończy druga, jakim jest człowiekiem prawda, jaką ma osobowość co lubi, jakie warunki pracy odpowiadają na Kaczy woli sam pracować w zespole w dużym zespole w małym zespole na wreszcie trzecia przypadek po prostu i to chyba nie da się też tego przecenić bo, bo to w końcu, że ktoś trafi do takiej nie innej firmy może być bardzo dużej mierze przypadek akurat koniunktura nie wiem na rynku pracy jest taka ani inna to się zmienia bardzo szybko teraz no właśnie ta tak czy kształcimy na rynek pracy czy twoi produkuje naukowców czy może elity intelektualne ja chciałem tylko jeszcze dodać, że Apropos tego kształcenia pracowników na to, że w wielkiej Brytanii, którą jako śledzę ten tam akademickie świat brytyjski już w tej chwili bardzo poważnie mówi się o tym, że będą że, bo już u nas jest coś takiego śledzenia losów absolwentów to znaczy uczelnie mają obowiązek sprawdzać co się dzieje z ich absolwentami to jest bardzo trudne tak, bo przez nie każdy absolwent chce takie dane ujawniać o sobie, więc jakoś tam próbujemy to robić, ale oni traktują na tyle poważnie, że już jest mowa o tym, że po prostu będą zamykane takie kierunki, które produkują bezrobotnych tak albo albo ludzi, którzy pracują dużo poniżej swojego wykształcenia także się okaże, że wydział Filologiczny, który połowa ludzi pracuje potem w restauracjach jako kelnerzy to też bardzo potrzebna praca tak, że nie muszą mieć wykształcenia Filologicznego no to taki wydział będziemy po prostu zamykać tak, bo nie muszą, ale być może chcą pracować tam nie chcą mieć pracę, lecz jest takie wykształcenie być może ale, ale państwo brytyjskie tak im nie będzie oferować tak nie wiem może sobie muszą wtedy poradzić jakoś inaczej ze swoimi marzeniami albo plan, czyli znowu pytanie czy edukacja powinna być płatna taka jak np. w stanach Zjednoczonych czy Kanadzie, ale jednocześnie wspomagana przez państwo czy Szkot systemem tanich niskooprocentowanych pożyczek czy powinna być płatna bezpłatna tak jak w Polsce no to ja już nie podejmuje się na odpowiadać na takie pytania wydaje mi się, że ciągle to, że państwo funduje nam wyższa edukacja to jest dobra inwestycja jest, jeżeli Tal uczelnie są w stanie zaoferować młodym ludziom jakiś rodzaj takiej intelektualnej przygody i jednocześnie nauczyć ich czegoś nazwijmy to już umownie w cudzysłowie przydatnego to jest dobry dobry pomysł chyba na życie jak się ma 20 parę lat oczywiście jak się chce pewnie zostać informatykiem, ale programistą raczej to niekoniecznie trzeba na Uniwersytet to być może lepiej wtedy po maturze zatrudnić od razu albo jeszcze przed jakieś bardzo dobrej firmie tam można się nauczyć jak programować jak i jak wpisać kod komputerowy, ale ciągle chyba jeszcze to jest niezły pomysł, żeby na Uniwersytet chyba chyba też nie szkodzi czy mam taką nadzieję przynajmniej że, że były w młodym ludziom ten to nie szkodzi no skoro zostawia się na tym jak czego uczyć można się przyjrzeć to kto uczy, a czyli, kto albo, kto decyduje albo co wiedzą ci, jaką wiedzę posiadają ci, którzy decydują jaki, czego uczyć, czyli co wiedział wykładowca profesor uniwersytecki czy profesorką inwestycja 100 lat temu, a co wie dzisiaj taki już szatę wspominaliśmy w jednym z poprzednio jedno w czasie jednego z poprzednich spotkań, że moje przynajmniej wrażenie z obserwacji tego jak to wygląda w fizyce i może lingwistyczne też jest takie, że my wiemy coraz mniej, żeby mamy po prostu mniej czasu, żeby sami się też uczyć prawda ażeby, żeby spędzać ja ileś godzin w tygodniu, ucząc się po prostu tak to nie jest także jak już jest profesorem się wie wszystko na pewno tak nie jest i w oczy i kilka tutaj znowu jest składowych pierwsza uczyć się samemu tego np. jak co nowego jest w tej naszej dziedzinie wiedzy, ale również wykonywać taki Namysł i pracę związaną z tym to właśnie jak my chcemy uczyć oczywiście jak się prowadzi ten sam wykład 20 lat nie ma nic prostszego jak wyjąć te notatki 15 minut przed wejściem do studentów rzucić okiem co tam dzisiaj i zrobić to samo dokładnie co poprzednio ja zresztą w czasie pandemii mieliśmy dużo wykładów online jeszcze niektórzy może pamiętają i ja wtedy miasto teraz wracam przez morze morze może też rozmawia z ogrzewaniem może to przed nami listach, ale ja wtedy pomyślałem dobrze na to skoro już wykłady tak są w komputerze no to trzeba je nagrać i potem po prostu studentom udostępnia, więc moje wszystkie wykłady wyglądają w tej chwili także ja spotykam się ze studentami w sali co 2 tygodnie, ale oprócz tego oni po prostu kiedy chcą i jakiej formie co mogą sobie w na fotelu mogą sobie na krześle mogą sobie w wannie słuchać takich wykładów nagranych do tego są materiały jakieś towarzyszące, gdzie mogą bowiem sprawdzić czy swoją wiedzę po takim wykładzie i wydaje się, że znakomita większość wykładów mogłaby właśnie w takiej hybrydowej formie odbywać, bo de facto jest to powtarzaniem co roku tego samego jak mówię moim kolegom o tym to oczywiście większość się burza, że nieprawda, że to przecież jest kontakt ważne ze studentami, że oni pytania mogą zadawać można jak się popatrzy tak szczerze na typowy wykład uniwersytecki to tam żadnego kontaktu nie ma tam tak bardziej to jest zwykła wcześnie albo późna tak, że na początku dnia również na raz ją oddać do 2 albo władze już jest siódmy ten tak każdy 1 przysypia drugi udaje, że słucha się coś tam czyta wart, więc jak ktoś ma ochotę o dwudziestej czwartej sobie uczyć się fizyki laserów to dlaczego nie prawda, dlaczego my nie możemy takiej dać takiego narzędzia pańską intuicję potwierdza Łaby może teraz już troszeczkę mniejsza popularność tzw. mógł SUV, czyli masy open online kursy to był taki ruch wciąż jest, ale już nie tak popularne dziś zdaje kim gdzie, kiedy Uniwersytet całego świata udostępniały może część swoich zasobów całkowicie bezpłatnie czy to zaczną od najlepszych, ale właśnie wszystkie w tym momencie tak czy można było sobie w albo słuchać kiedyś chciałem już za sobą zdanej dziedziny albo też były takie skonstruowany, że programy czy można było sobie w pierwszym tygodniu przeczytać to wysłać takiego wykładu być można dodać krótki esej, a w drugim tygodniu to i to w pewnym sensie dopingowało inne np. rzucały całość wnosi bardzo drogi studencie druga studentką jak sobie też, kiedy sobie chcesz, jeżeli chcesz opanować wiedzy jest takie dziedziny to tu jest 20 wykładów 15 artykułów i polecane lektura akt no i przyznam się pan, że to byłoby bardzo intrygujące i wiele osób rzuciło się na, bo nagle najlepsze uniwersytety na świecie udostępniają wykłady za darmo materiały za darmo no trzeba płacić setki tysiące dolarów tutaj mamy za darmo w czy w słuchanie wykładu nie wykładowczyni z Oksfordu czy Cambridge myślę, że równie fascynujące jak siedzenie na w auli prawda słuchanie nowo jednak słuchamy dla teść przede wszystkim ja rozumiem, że atmosfera, że to, że auto, ale Wiącek SA tak, ale jednak, ale jednak to, że może mamy dostęp do wiedzy kogoś, kto ten materiał przemyślał umorzył taki sposób rząd też jest interesujący jest tu był skłonny się zgodzić znaczy, że to zwykła taki właśnie raczej słuchamy to dlaczego nie we własnym czasie i np. wersji za pośredniczący, ale powrócimy do tych pytań do tych odpowiedzi po informacjach Radia TOK FM informację o dziesiąty 40 już za kilka minut jak i czego uczyć o tym rozmawia się z panem dr. hab. Piotrem Wasyl Czykier z wydziału fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz inwestycji kolec London wracamy po informacjach dr hab. Piotr Wasyl czy z wydziału fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytet kolec London opowiadaczy próbuje być na pytanie jak i czego uczyć przed informacjami zastanawialiśmy się czy wykład wykład, bo nie chodzi o ćwiczenia czy jakiś zrozumie studia, które naprawdę wymaga czy praca ma grupa nie wymagają interakcji wykład w sali jest równoważny wykładowe i w mediach społecznościowych na jej ślubie czy winny sposób by pan redaktor powiedział o tym, że najlepsze uczelnie udostępniają swoje wykłady za darmo i tak rzeczywiście jest ja bardzo często się zastanawiam ilu wykładowców zadało sobie takie pytanie dobrze skoro ten wykład, który tu prowadzę od kilku lat z fizyki z mechaniki to taras jest dostępne z najlepszej uczelni na świecie ma się coś z SS technolodzy to to jaki sens ma to co ja robię to znaczy całe to jak ci studenci znają angielski dobrze większość chyba na to jaki sens ma to, że tu co tydzień przychodzę i próbuje coś powiedzieć po polsku akurat to taka jest różnica czy ja jestem w stanie to zrobić lepiej albo tak samo dobrze jak ci wykładowcy za IT może tak, a może nie no, a to z kolei jak nie to to no właśnie to co dalej zresztą to, że to, że my mówimy o wykładach to już samo w sobie ciekawe prawda bo, bo ja wyobrażam sobie, że wykłady to jest takie to taka forma uczenia na Uniwersytecie, która powstała no w zasadzie razem z ruchu z uniwersytetem tak można sobie wyobrazić że, że gdzieś tam dwunastym wieku w Oksfordzie to tak właśnie wyglądało, że ktoś przychodził na wchodził na podwyższenie i mówił do zebranych zresztą taki najniższy stopień w karierze akademickiej Wielkiej Brytanii to nazywa się ciągle lider jak z czasów, kiedy taki ktoś wyciągał książkę pewnie jedyną książkę, która była dostępna w ogóle w całym państwie i czego z tej książki, a ci co tam chcieli się nauczyć na to nie słuchali może coś notowali, a tymczasem chciałbym sprzedać państwu takim cytat może troszkę dłuższy i często zadaje taką zagadkę, w którym roku z tak tak myśli się pojawiła i kto mógł powiedzieć, a cytat brzmi tak dzisiejszy sposób kształcenia Uniwersyteckiego opiera się głównie na 2 środkach wykładach, które podają najważniejsze wyniki danej dziedziny oraz ćwiczeniach nietrudno chyba zdać sobie sprawę, że wykłady w dzisiejszej postaci są przeżytkiem z czasów, gdy z powodu braku braku książek wykład był głównym czasem jedynym sposobem udzielania młodemu pokoleniu nagromadzonych zdobycie wiedzy 2020 w dużo wcześniej 100 lat wcześniej 1925 to Florian Znaniecki Polski socjolog znany też poza polską z takiej książki przedmiot i zadania nauki wiedzy, więc już wtedy było takie taka jakaś intuicja, że no tak wykład był świetny jak mieliśmy 1 książkę trzeba było ją przeczytać na głos, żeby inni mogli też świat wiedzy co jest w tej książce tak, ale dzisiaj po pierwsze, książek mamy dużo może może za dużo poza tym mamy wiele innych narzędzi i pytanie czy w ogóle taki sposób kształcenia jak wykład potem ćwiczenia może laboratoria jakieś tak na takich kierunkach, gdzie też potrzebne czy to ciągle jest ten system które, które najlepiej sprawdza właśnie propos jeszcze kształcenia to w czy jak czego uczyć w polskiej szkole, więc jeżeli ktoś idzie na powiedzmy nas wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego ktoś inny idzie na wydział nie wiem biologii to na dzień dobry dostaje rozkład, gdzie ma większość przedmiotów rozpisano będzie musiał być tego tego tego tego teraz z drugiej strony mamy przykład model amerykański czy kanadyjski znam tak duży brytyjskiego pan będzie mógł podzielić swymi doświadczeniami, że studiując np. fizykę musimy ukończyć ileś tam jakieś zasobu przedmiotów niż my z gatunku np. nauki ścisłe ukończyć nie 60% z nauki biologiczne i 40 nauki humanistyczne 20 jeszcze jakiś powiedzmy to nie specjalizacji rzucam 10 tak no i teraz czy te moje nauki humanistyczne to będzie historia Rosji 19 wieku czy poezja Miłosza czy też Niewiem próby przedstawienia natury we włoskiej wielce okresu od momentu to tylko zależy ode mnie więc, gdyby będąc fizykiem, który wybrał historię Rosji będę pewnie wciąż skutecznym fizykiem, ale będą zupełnie inne doświadczenie jeszcze do tego taki model dystans Olejnik tak czy taki też edukacji na odległość jeden z modeli kanadyjski, który musi przyglądałem był taki, że znowu nie tylko można sobie wybierać z puli mówimy o osobach które, gdyby nie uczęszczały na Gazeta, bo niecodziennie, ale może też wybierać z puli uniwersytetów żyli np. mogłem sobie wziąć typu przedmiotów z tych 60% np. ścisłych wybrać jakąś pulę Uniwersytetu toruńskiego, ale inną pule uniwersytetów kadry, a na 1 gdzieś tam nowej Fundlandii i mógł sobie tak zbierać, bo to jest łatwe w tym sensie, że te przedmioty mają jakąś wagę punktową jak teraz chodzi o to tylko, że zgromadził uwagę punktów od panią wagę punktów w odpowiednich kategoriach, ale czy będę robił siedząc, ucząc się w domu będę robił, ucząc się w sali wykładowej jest istotne dlatego, że to też trzeba dodać, że ci, którzy uczą na odległość to ktoś w końcu pojawiają się i zdają egzaminy z szefem na żywo akcję teraz nagle nawiązuje do tego co pan powiedział tym wykładzie nie wiem z Massachusetts Institute w TK czy, który jest najlepszy FR na potrzeby naszej dyskusji tak skoro nie ma nic lepszego to czemu nie dawać tego jak i po co produkować co roku następny rok właśnie skoro skoro możemy powiedzieć, proszę bardzo, chcesz być nie wiem Medykiem w Niemczech albo interesy niemiecka medycyna świetnie stój sobie na UW, ale część przedmiotów zaliczy zdalnie, czerpiąc z doświadczeń niemieckich niemieckiej Akademii no na szczęście akurat w tym to nie jesteśmy tacy źli, bo wiele bardzo programów studiów oferuje teraz już taką elastyczność w szczególności na naszym wydziale jest także studenci mogą sporo przedmiotów sobie wybierać również z innych wydziałów jeszcze chyba nie z innych uczelni ale, ale myślę, że pewnie to też byłoby możliwe także, jeżeli kogoś interesuje miałem też medycyna radio o leczenia izotopami mógłby wziąć jakiś wykład na Uniwersytecie medycznym to też mogłoby być zaliczone, ale tu zupełnie się nie umawialiśmy z panem redaktorem, ale mam drugi cytat dla Radzieckiego mąż za bardzo też na miejscu, gdzie on PiS drugi ostatni, gdzie on pisze, że najbardziej zabójcze dla drożności studentów do wiedzy są usiłowania szczegółowego uregulowania całego curriculum Uniwersyteckiego na pro żaden student, który chce sumiennie uczynić zadość stawianym mu wymaganiom w zakresie erudycji nie, a nie chce przedłużyć o 23 lata okresu studiów nie ma czasu i energii, aby cokolwiek samodzielnie przemyśleć wciągu całego swego pobytu na Uniwersytecie czy możemy znowu wpłacamy studentów takie ramy tych ścieżek nauczania one mogą być bardziej elastyczne tak może zbierać punkty dual albo gdzie indziej, ale ciągle jest tak, że właśnie zbiera te punkty tak i tych punktów mniej tyle daje tyle egzaminów kolokwiów no i teraz już Znaniecki się zastanawiał tak, gdzie jest miejsce na to, żeby oni pomyśleli o czymś i takie i takie są moje obserwacje 100 lat później studenci nie mają czasu co więcej również wykładowcy mają coraz mniej czasu, żeby czymś pomyśleć właśnie, bo mamy nowy system egzaminów to może innym razem byśmy o tym pan pozbawiani czyli w jaki sposób w ogóle dość no ale ciekawe jest to że, żeby studiować to to należy skończyć wcześniej to i to okej rozumiem, ale Czyż nie lepszym rozwiązaniem jest to, że jeżeli ktoś sobie daję radę w to sobie po prostu daje radę bez względu na to czy coś skończył czy nie wcześniej co znacznie wiem coś co może na studia magisterskie albo sobie radzi, aby sobie nie radzi sobie radzi to wszystko jedno nie ma żadnego wykształcenia i po prostu zwierzak zatem formalnego taki tę wiedzę nabył nie wiem siedzę przed komputerem taka, że ktoś sobie radzi to co z tego, że licencja miał zaliczony na szóstkę tak no to to z kolei podnosi pan tutaj tak bardzo ciekawy temat tego, że Uniwersytet jako instytucji wydającej pewien certyfikat prawda czy też najpierw szkoły, a potem następnej szkoły następnej szkoły musi mieć ten dokument Jan upoważni do tego, żeby zrobić krok dalej ja może powiem jeszcze taką historię na koniec, bo już chyba zbliżamy do końca, bo wiele osób jak rozmawiam z nimi takich właśnie nowych pomysłach nauczanie czy muszą być wykłady mój no tak jak to wszystko jest fajnie jak to dotyczy literatury tak hiszpańskiej albo albo czegoś takiego podobnego, ale w końcu tych lekarzy to musimy tak kształcić, że oni mają wykłady mają zajęcia swoje zdają egzaminy prawda inaczej tego nie da się zrobić nie chcę, żeby nie uczył lekarz, który tak sobie właśnie tu wybierał przedmioty, jakie musi podobają i ja mam przyjemność pracować z lekarzami właśnie w Londynie i jednego z nich, który jest światowej klasy chirurgiem okulistą zapytałem kiedyś czy gdyby do niego przyszedł taki zdolny człowiek po maturze i powiedział ja chcę zostać takim jak pan chirurgiem siatkówki to czy pan byłby w stanie go nauczyć jak bez żadnego wahania powiedział tak 3 lata na to potrzeba i wg niego cała wiedza taka właśnie akademicka uniwersytecka, którą on zdobył jest w zasadzie nie użyteczna on uczył się praktykując i podobnie teraz mógłby na takiej zasadzie mistrz uczeń wykształcić swojego następcę okazuje się, że cały do tego ten ta machina uniwersytecka nie jest nie jest potrzebna, a znowu pytanie machina inwestycji, ale dzisiaj pozostawmy to pytanie jeszcze nierozstrzygnięte pan dr hab. Piotr Wasyl czy z wydziału fizyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz towarzyskie kolec w Londynie był państwa moim gościem rozmawialiśmy o tym jak i czego uczyć informację już za kilka minut o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off czarek
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK
-
-
37:24 W studio: prof. Piotr Śliwiński
-
01:05:46 W studio: Katarzyna Kwiatkowska , Marta Kożuchowska-Warywoda
-
24:25 W studio: dr Iga Bałos
-
40:36 W studio: Alicja Knast
REKLAMA
POPULARNE
-
29.01.2018 11:00 OFF Czarek42:10 W studio: prof. Piotr Dyczek
-
-
-
30.01.2018 11:00 OFF Czarek42:01 W studio: prof. Magdalena Kamińska
-
12.10.2018 10:00 OFF Czarek38:27 W studio: prof. Paweł Strzelecki (matematyk)
-
-
02.02.2015 10:00 OFF Czarek42:33 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
22.02.2018 10:00 OFF Czarek35:23 W studio: prof. Ewa Kuryłowicz
-
22.01.2018 11:00 OFF Czarek40:09 W studio: dr hab. Stanisław Iwaniszewski
-
17.07.2017 11:00 OFF Czarek38:09 W studio: dr hab. Jan Rybicki
-
27.11.2020 10:00 OFF Czarek37:43 W studio: Diana Dąbrowska
-
19.01.2018 10:00 OFF Czarek35:08 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
20.02.2018 10:00 OFF Czarek35:45 W studio: prof. Stanisław Gawroński
-
26.01.2018 11:00 OFF Czarek43:00 W studio: Justyna Bajer
-
05.12.2017 11:00 OFF Czarek38:38 W studio: prof. Krzysztof Meissner
-
29.01.2018 10:00 OFF Czarek38:23 W studio: dr hab. Konrad Osajda
-
01.02.2018 11:00 OFF Czarek38:56 W studio: dr Piotr Podemski
-
-
31.05.2021 10:00 OFF Czarek39:19 W studio: Adam Twardoch , Mateusz Machalski
-
-
-
03.12.2020 11:00 OFF Czarek37:41 W studio: o. dr Paweł Krupa
-
-
25.06.2020 10:00 OFF Czarek37:10 W studio: prof. Bohdan Szklarski
-
28.06.2021 10:00 OFF Czarek35:36 W studio: dr hab. Grzegorz Pac
-
04.09.2017 10:00 OFF Czarek39:12 W studio: Kamila Łyczek
-
28.02.2018 10:00 OFF Czarek27:15 W studio: prof. Łukasz Niesiołowski-Spano
-
07.02.2022 10:00 OFF Czarek35:22 W studio: dr Łukasz Garbal
-
02.03.2018 11:00 OFF Czarek39:51 W studio: dr Tomasz Piekot
-
14.10.2020 11:00 OFF Czarek40:28 W studio: dr Jarosław Łachnik
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL