REKLAMA

Chiny zaczynają kontrolować katolików w Hong Kongu

OFF Czarek
Data emisji:
2022-12-07 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ścianę jak kilka temu Szanowni Państwo o Watykan próbował w jaki sposób unormować relacje z Chinami relacje dotyczące m.in. w powoływania biskupów w Chinach i w Hongkongu i 2018 roku taki taka umowa została podpisana odnowiona niedawno pomyślał, żeby na chwileczkę tego tematu wrócić także, dlatego że w tygodniku The Economist ukazał się wydanie 26listopada ukazał się właśnie bardzo interesujący artykuł dotyczący zacieśniając się kontroli nad katolikami w Chinach Rozwiń » i w Hongkongu, chociaż pewnie jeśli to jest jeszcze do niedawna może być zdobył 2 organizmy dzisiaj już 1 państwa moim gościem jest pan Piotr Popiołek współpracownik Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry witam serdecznie dobry właśnie wprowadźmy słuchaczki słuchaczy w tę sytuację w tę umowę pomiędzy Watykanem, a Chinami i coś się jak jak umowa działa jak funkcjonuje, jakie są skutki rezultaty czy może, żeby takie tło zarysował bardzo, że spot może warto wspólnie właśnie, że tak naprawdę do lasu tej umowy jeszcze teraz nawet no kościół katolicki w Chinach to coś takimi 2 torami, czyli od czasów tych prześladowań komunistycznych 1003. roku, kiedy kościół w zasadzie przestał można powiedzieć istnieć w roku pięćdziesiątym siódmym zawiązano tzw. patriotyczne Stowarzyszenie katolików chińskich, które działa oficjalnie właśnie pod redakcją pod państwem pod niezależnie od Watykanu no i kość istnieją równolegle kościół podziemny, który właśnie miał ten jakieś relacje z Watykanem właśnie często przez Hongkong przez Tajwan nuncjatura Apostolska też dotychczas istniała właśnie na Tajwanie też warto wspomnieć, że tak naprawdę z całej Europy w Watykanie jedynym ostatnim państwem, które uznaje Tajwan jako niepodległe państwo utrzymuje z nim stosunki dyplomatyczne, ale właśnie od tego 2018 roku postanowiono właśnie z co jest sprawą kardynała tylko sekretarza stanu Karolina Watykanu i za papieża Franciszka właśnie, żeby te stosunki zacieśnić wcześniej było takie lekkie próby za będę też szesnastego Buli stosowane do katolików chińskich, które też próbował łagodzić te relacje to znaczy wskazał na to, że biskupi wyjść, więc biskupi Apator z potocznego stołeczne katolików chińskich, mimo że z zaciągają sobie pewne stopnie ekskomunikę poprzez to rzeczywiście tego bez zgody zgody Watykanu to jednak ich sakrament święceń są ważne, mimo że niegodne zresztą w tym języku kościelnym mówi oraz Benedykt XVI też odebrał przywileje Kościołowi podziemne mu do mianowania biskupów właśnie, więc już widzimy, że wtedy już będą też szesnastego była próba uregulowania stosunków ze rządem chińskim później za Franciszka to poszło jeszcze dalej, więc taka próba niem stworzenia jakiejś relacji z rządem chińskim, który no raczej i no jest znany z tego, że prześladuje te środowiska religijne jak ogranicza wolność religijną prawda czy przez niepubliczne też się różni bardzo mocno na wskazał tej lokalnej prawda od od zarządców ten podpowiemy w prowincji nawet miast w poszczególnych dużym stopniu wygląda relacja z kościołem podziemnymi czasami jest całkowity zakaz taki, że kościoły są oburzone czasami także można spotkać nawet obecność kościoła podziemne, które jakoś funkcjonują można powiedzieć, że tak na uboczu nie będąc prześladowany czyli, czyli rozumiem, że trochę chodziło o to, że Watykan zastosował tutaj Realpolitik w takim sensie, że mógł udawać, że oczywiście nie będzie się uginał przed nie demokratycznym państwem mi nie raczej odwoływał się być może do Instytutu i instytucji pozaziemskich, ale jednak mówi dobrze trzeba sprawę w jaki sposób uregulować być może próba czy być może uregulowanie w jaki sposób sprawi, że będą mniejsze prześladowania, że będziemy mieli dziś relacje będziemy mogli rozmawiać o różnych kwestiach, czyli dokładnie to była taka u nas powiedział kard następnie troska o to, żeby jednak ten kościół podziemny przyłączył się do tego tego go Stowarzyszenie katolików chińskich, żeby stał się w jakim stopniu oficjalny by jego działalność była legalna i żeby nie dochodziło do tych, jakie tam aktów przemocy wobec członków to zwykły wiernych czy czy przez duchownych oczywiście niesie za sobą też spore spore koszta tej są różne osoby, zwłaszcza to właśnie z Hongkongu obawiają prawda o to, że strony takie myśli mówi to w ocenie takie pod autobus prawda, że jednak to jest 1000 była kosztem tych ludzi, które dotychczas właśnie niewierni prawda szyi do więzienia nawet można podejrzewać, że takimi czynnikami zawiera tutaj za plecami natykali się dogaduje właśnie z rządem tak no i to rzekomo miało sytuację poprawić tygodnik The Economist raczej mało optymistycznie podchodzi do tej kwestii nie pisząc, że oczywiście na razie takim pierwszym nurtem, który chciałby, żeby władze chińskie chciały przeprowadzić to jest nadanie szczególnie temu Kościołowi i w Hongkongu takiegoż sinologii innego kształtu tak czyli, żeby ją i oprawa i wygląd był mniej i nie chiński bardziej chiński czy aktor ten stan populacji z racji, które jedno to postulował i 7 King też teraz to też Stowarzyszenie to taktyczne Stowarzyszenie katolików chińskich w tym w sierpniu był zjazd właśnie tego etycznego stowarzyszenia jak i konferencji biskupów chińskich, gdzie właśnie też powtórzyli można i to w formie uchwały to to dążenie do od nie tyle stylizacji, ale tam też były postulaty tego, żeby jednak o krzewienie patriotyzmu Krzewienia socjalizmu, więc podpisanie się po tym wszystkim postulatami komunistycznej partii chińskiej że, że właśnie duchowni ci biskupi powinni kości powinien dążyć do tego, więc tak to zresztą przed czym ostrzega właśnie czy duchowni z Hongkongu, którzy jednak noszą kontener przesądu długo od okresu za zachował niezależność ani, jakim jest ta świadomość innej osobnej tożsamości tych kontynentalnych Chin, jeżeli chodzi oto stylizacje taką właśnie kulturową to też zależy jeszcze, w których miejscach Chin byśmy byli, bo no jak jeszcze za czas w tym właśnie misji jezuicki był ten ostatni kuracji to oni się stanu faktycznego można, więc czasami jest jak my w kościołach chińskich katolickich jest także wyglądają bardzo europejska prawda, że możemy jakoś bardzo za tym jak u siebie trochę niekiedy jednak wpływy chińskiej kultury chińskiej sztuki chińskiej są no i osoby są bardzo duże i ogólnie raczej bym powiedział, że nawet na południu właśnie w Kantonie Dina nie są takie kościoły, które jeszcze bardziej oznaczają właśnie tu z niezachowaniem w Hongkongu jak Sojusz wewnętrznej tylko, o których ja bym akurat kościół katolicki mniej raczej właśnie anglikański kościół tak bardzo znany tam nawet scenariusz Torańskiej, które jest budowane nadzór taki kompleks ateistycznego architekta od strony architektonicznej, więc różnie trudno nawet faktycznie w przypadku kościoła katolickiego ten proces realizacji został zahamowany osiemnastym wieku, zwłaszcza te chińskie, które tam, czyli ten Kutz oddawanie ciszy, odkąd Konfucjusz owi dalej w ramach liturgii jak pobożności też poza liturgicznej zostało to zakazane później tak został przewrócony dwudziestym wieku, a szkody jest mało praktykowane szybujące jak byłem w Chinach przez rok to ani razu nie pamiętam ten, gdzie ja chodziłem nie spotkam się więc można powiedzieć faktycznie jest kino zawsze ten postulat tej specjalizacji religii, które unik uniesie znajdują prawda bardzo dobrze do tego od Unii zależy od uzależnienia też Religi, które są w Chinach od wpływów zewnętrznych, więc to jest też ten postulat właśnie komunistycznej partii Chin i zarzut prawda, że kościół katolicki w Chinach jest zbyt uzależnione właśnie tych wpływów zachodnich, bo wiadomo jest też lęk związane z z tym co było miał miejsce przez stulecia czyli związek z kolonizacją prawda się przecież to było utożsamiane przez długi okres czasu na słusznie prawda z pracami organizacyjnymi miasta to, że powrócimy, jeżeli pan pozwoli naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM, bo te się zbliżają ja mam państwa, a także, którzy są zainteresowani tą sprawą czy tym artykułem właśnie do tygodnika The Economist wydanie 26listopada klasy Ada Mik to jest tytuł tego artykułu net dotyczący właśnie kampanii, która ma na celu finalizację katolików także w Hongkongu ale gdyby Chin kontynentalnych przenosi się też do Hongkongu państwa moim gościem pan Piotr Popiołek współpracownik Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego informacje o jedenastej 20% wówczas jak mu państwa moim gościem jest pan Piotr Popiołek współpracownik Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego tygodnik The Economist wydanie 26listopada pisze o kampanii finalizacji katolików, która przenosi się do Hongkongu rozmawiamy o tym na czym ta stylizacja polega i co będzie się dalej działo i czyta tata umowa podpisana przez Chiny i Watykan czy nasze sprawdza czy nowo ta umowa została Ross pod odnowiona przepraszam i zastanawiam się co to oznacza dla katolików dla kontroli państwa czy władz chińskich nad katolikami czy czy to jest to właściwie czy jest tak można powiedzieć to jest to, czego oczekiwał Watykan czy to rozwiązuje te wyzwania czy trochę Watykan być może przelicytował Niemcy czy mamy narzędzia aby, aby to ocenić tak ona jest faktycznie odnawiana co 2 lata była też razy 2018 wynik z jest no i teraz niedawno zostało odnowione trzeba podkreślić to, że nie znamy nie znamy treść tej umowy tak on jest tajna umowa, więc tutaj można spekulować jak po zewnętrznych aktach tylko jak te relacje wyglądają co może się w niej znajdować ostatnio ma już po wydaniu tego artykułu co pan wspominał była sprawa, że został, że Watykan oskarżył Chiny o złamanie tej umowy mianowicie został ustanowiony biskup pro niecelnie, która jest też uznawana przez Watykan przecież będą też nie ma takiej decyzji został wyznaczony biskup, który wcześniej był biskupem już za zgodą Watykanu innej diecezji no i chodzi o to, że po prostu i intronizowany tego biskupa bez bez zgody Watykanu te są zarzuty właśnie Watykanu, że dokonano tego bez pozwolenia, więc no trudno powiedzieć i jakie tutaj też są dokładne w tej umowie z reguły dotyczące tej intronizacji biskupów podobno Watykan ma prawo weta, czyli ma prawo nie zgodzić się na biskupa proponowanego przez te patriotyczne Stowarzyszenie katolików chińskich dotąd mógłby wskazywać, że właśnie ta umowa została złamana w sensie nie poinformowano w ogóle Watykanu o tym, że ten dyskurs jest mianowany albo albo Watykan nie zgodzi bez zgody tutaj to ta intronizacja zaszła, więc gdy, więc no tak wygląda troszkę na teren ten relacje na pewno nie są łatwe ja sądzę, że oni będą się długo doszlifować też not jest ta jest były takie sytuacje np. tego kościoła podziemnego prawda, że biskup, który wcześniej właśnie w Budzisku tego kościoła tzw. podziemnego właśnie, które był zatwierdzony przez Watykan niezatwierdzone przez rząd chiński dotyka musiał się umknąć pod kinami i i zaakceptował biskupa, którego oni zaproponowali nam tego, że tak zdegradowani do funkcji biskupa pomocniczego i w ogóle są właśnie te ten taki jeszcze no nie dość nie doszło tej fuzji właśnie kościół pod jednym z kościołem oficjalnym, więc nie wiadomo jak długo będzie trwało no Watykan liczy na to, że faktycznie dojdzie tego i niechby tego połączenia takiego, że nie będzie potrzebny kościół podziemny że, żeby kościół będzie mógł działać w sposób legalny nawet trochę trochę zna tak jak odpuszczając rządowi chińskiemu prawda, żeby w kwestii mianowania biskupów czy działalności kościoła o tych postulatów, które pan słynną inscenizację, ale też tego Krzewienia socjalizmu i patriotyzmu to właśnie bony zastanawiam się, bo cały czas spełniała tylko o kościele podziemnym rozumiem, że te ruchy Watykanu miał w pewnym sensie zapewnić bezpieczeństwo, ale tutaj w tygodniku The Economist pojawi się też taki wątek, że nie to jest narzędzie, które władze Chin wykorzystują właśnie, żeby dotrzeć do na przedstawicieli kościoła podziemnego szczególnie przywódców tych grup powiedzieć odwlecze, ale my już z Watykanem dogadaliśmy nie ma sensu się ukrywać się wychodzić przenośnie uwierzcie na powierzchnie no to daje szansę też kontrole być może także prześladowania tych, którzy by się nie godzina stylizację czy też na bycie włączonymi całość tego oficjalnego kościoła zeznawania czy trzeba też zaznaczyć, że wg tych oficjalnych statystyk ważnego kościoła chińskiego należą do niego do o niecałe 6 000 000 Chińczyków jeździcie uwzględni te są szacunkowe dlatego Kasia zimnego co będzie, gdy katolików 2× więcej, więc to mówimy o tym o koszty będziemy w zasadzie druga siła do drugie tyle katolików co w tym okresie oficjalnym, więc na czas są jeśli chodzi o to się też ta sunia w nuncjaturze Apostolskiej, która jest na Tajwanie nóż z rząd chiński dąży do tego, żeby zmarginalizować tak by te relacje były utrzymane przede wszystkim rośnie z kinem tam było w tym artykule co pan pójdą też mowa o tym od tych dokumentach z Hongkongu transportowanych do Watykanu, dlatego że zrobi się centrale w Chinach Episkopatu w tym momencie no ta dokumentacja będzie musiał się znaleźć w Pekinie, czyli te m.in. właśnie dokumenty informacje wszelkie na temat kościoła podziemnego, które dotychczas się kontaktował się z Watykanem np. właśnie przez przez Hongkong no tutaj właśnie ten także, że ten lęk może kościół u poza tym, że właśnie można do tych unormowania stosunków to jednak władze lokalne czy centralne będą wykorzystywały te dane do do prześladowań kościoła tego podziemnego jako wspólne właśnie temu anegdotę kiedyś spotkałem właśnie na konferencji jezuitów, którzy robili badania terenowe w Chinach, a oni wspominali właśnie o tym, że zdarzało im się jak oka i właśnie na podstawie starych danych przedwojennych jeszcze szukać kościołów chińskiej, które czasami były przed albo całkowicie złożona przerwę na spiżarnię na inne budynki użytkowe to zdarzało się spotkać członków kościoła podziemnego, którzy na wręcz ich nawet wydania ze wsi, dlatego że bali się, że oni są obecnie 5 agentami wysłanymi przez rząd chiński nadal, więc nie chcieli w ogóle do gier, ale jest uniknąć czy nie tak doskonale rozumiem te obawy też się bał jezuitów, więc trochę trudno porównywać to jednak czasami robi analogii do tego jak działa kościół katolicki w Polsce jednak tym się wydaje, że to jest trochę trochę jednak zbyt daleka analogia do tego atmosferę udziału kościoła do tego jak, jakie zmuszone działać zmuszony był przez te lata z łatwością właśnie w Chinach tak mam mam wrażenie, że pamięta główna różnica była taka, że władze w Polsce w czasach PRL chciały swoje cele osiągnąć szybko niemalże natychmiastowo tek natomiast polityka władz chińskich jest bardziej długofalowa długoterminowe to są jakieś pewne cele zna wyznaczone na za wiele wiele lat po prostu metodą małych kroczków są czy by dąży się do nich tak też czas zwróć uwagę, że oko jednak kino niezależne tak bardzo legitymizacji swojej władzy poprzez przez kościół prawdę tak jak u nas jeszcze można było mówić o tym, że i jest to w jakim stopniu potrzebne prawda, dlatego że jednak z tą to praca katolików jest duża oto mamy to jest 12 000 000 przez można nawet powiedzieć przeszacowane 12 000 000 kart S-max ile szacuje na 1,51 000 000 000 obywateli data jest znikoma świadczeń z zewnątrz kościół tam nie jest żadną siłą tak powiem, która mogłaby ona robi w jakikolwiek nacisk na na władze chińskie prawo to nie jest ani od strony politycznej ani od strony demograficznej to nie jest to nie żadna siła, czyli chodzi po prostu o uregulowanie jednak dużej grupy tak, żeby mieć nad nimi kontrolę i przyglądać się czy w sensie rozumie działanie prewencyjne czy tak no dla kraju nie ma też stosunki jeszcze cały czas Tajwanem VAT silna może zależeć na tym, że faktycznie jako ten ostatni taki bastion też na międzynarodowym Watykan w nim, że nie dużym państwem to jest jednak te te relacje z nim unormowane też no nie to, że jak prestiż, ale na pewno ten lepiej to robione na międzynarodowy, gdyby były w ten unormowane stosunki z nim prawda tak zdecydowanie, mimo że faktycznie tej siły politycznej i jakiś tam dłużej nie ma, ale bardziej od strony może właśnie taki no medialnej czy rzecz czegoś takiego bardzo bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę państwa, którzy są zainteresowania co do tego artykułu w tygodniku The Economist artykuł zatytułowany klasy, a de MIC pan Piotr Popiołek współpracownik Instytutu religioznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego sprawę wyjaśniał informację o godzinie 1140 po informacjach program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Szymon waluta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA