do wysłuchania podcastu zaprojektuj biuro przyszłości zaprasza spółka biurowa Skanska dzień dobry państwu dzisiaj porozmawiamy o biurach przyszłości o tym jak powinny one wyglądać jak powinny być dostosowane do pracownika, aby ten z kolei chciał i z przyjemnością spędza w nich dużo czasu sprawdzimy czy naprawdę ważna jest lokalizacja biura i jak zorganizować biura bez przydziału na też pracy hybrydowej, a naszymi gośćmi są pani Karolina Dudek, a Shade director w dziale
Rozwiń »
People and Space z 2 i serem firmy Colliers oraz pan Arkadiusz Rudzki wiceprezes wykonawczy ze spółki biurowej Skanska dzień dobry dzień dobry dzień dobry Drodzy Państwo to zacznijmy może od wspomnianej lokalizacji wg raportu zaprojektuj biuro przyszłości biuro wcale nie musi być ścisłym centrum, choć bardzo wiele osób nadal uważa, że tak, że jak biuro to tylko ścisłe centrum ścisłe Śródmieście czy jesteśmy w stanie jakoś obalić ten nic ostatnie 3 lata z naszej perspektywy jako specjalistów branży nieruchomości troszkę postawiły na głowie sytuację percepcję naszych klientów czy pracowników naszych naszych klientów naszych najemców wiele osób zmieniło miejsce zamieszkania wyprowadziło się poza centralną lokalizację i zaczęło pracować z domu przez lockdowny, które mieliśmy okazję uczestniczyć w natomiast po zakończeniu już tego takiego najcięższego okresu pandemii, kiedy my zaczęliśmy się swobodnie przemieszczać firmy zaczęły również wymagać od pracowników częstszego pobytów w biurze i wprowadzenia pracy hybrydowej no to jednak okazuje się, że te dalsze lokalizacje, które pracownicy mieszkają oczywiście są bardzo wygodne i bardzo komfortowe z takiej perspektywy mieszkania przebywania w tamtym tam miejsce natomiast, że już chodzi o dojazd do do miejsca pracy czy budo budynku, które firmy mają biura w podróż ta sytuacja wygląda troszkę mniej ciekawie, chociaż komunikację, zwłaszcza dużych miastach w dużych aglomeracjach mamy przecież już coraz lepszą prawda oczywiście tak komunikacja jest się rozwija my również Skanska bardzo bardzo promujemy i dlatego też nasze budynki biurowe które, które budujemy we wszystkich lokalizacjach zasadzie na w we wszystkich biografiach, których jesteśmy są takie miejsca, które do, których można dotrzeć komunikacją publiczną najłatwiej czyli, żeby były no w miarę blisko przystanku prawda autobusowego, żeby tam była dziś stacja rowerów albo hulajnóg tak to tak to przynajmniej bym widział no jak będzie bardziej wszystkie środki transportu tak naprawdę nie tylko będą autobusy czy rowery również tramwaje metro ścieżki rowerowe my chodzi o to, żeby to miejsce było łatwo dostępne dla wszystkich no i widzimy, że byłem dosyć duży powrót do komunikacji publicznej w trakcie pandemii bardzo dużo osób przesiadło się z powrotem na samochody wybierze też one podrożały również te używane bardzo duży popyt na rynku na zakup samochodów ludzie bali się jeździć komunikacją publiczną pomimo tego, że przyjeżdżali do biura niewielki odsetek, ale jednak była część część osób, które w biurze pracowały dzisiaj okazuje się, że zdecydowana większość osób korzysta z komunikacji publicznej, chociaż korki na mieście są takie samo jak przed pandemią orzeczoną przeze mnie lub nawet większe niejednokrotnie też dużo inwestycji chociażby w Warszawie się dzieje sytuację no właśnie na tym zastanawiał niemalże codziennie, bo właśnie skończyła się powiedzmy pandemia i wróciły korki autobusy są nadal pełne prawda ja jeżdżę większość dni w tygodniu jeździ komunikacją jeździ autobusem jeździ metrem i no w autobusie jest tłok, ale na ulicach też jest tłok na szczęście autobusy mają taki prosty genialny wynalazek, jakim jest buspas co prawda w Czechach to prawda dlatego powrót do tej do korzeni na ziemi w ten sposób dać, czyli do promocji komunikacji publicznej coraz powszechniejszym staje się coraz lepiej rozbudowane oczywiście źródłem dotarcia do miejsca, do którego chcemy dotrzeć a co by mówić centra miast są na zawsze najlepiej skomunikowane, więc jeżeli mówimy o takiej perspektywie czy biuro w centrum czy jednak poza która, która lokalizacja jest jest lepsza to ja ze swojej perspektywy mogę powiedzieć oczywiście, że kluczowym elementem wyboru naszych klientów miejsca, w którym w, którym oni będą prowadzili swoje operacje jest dostęp do komunikacji publicznej i idąc krok dalej, jeżeli dostęp do komunikacji publicznej to jednak centrum jest najlepiej skomunikowanym miejscem w mieście i w zasadzie wszystkie nasze projekty które, które budujemy aktualnie zbudowaliśmy są w centralnych lokalizacjach lub takich gdzie, bo głębokiej analizie przy etapie zakupu działki mamy pewność, że dostęp komunikacją publiczną do tego miejsca jest równie dobre jak ja w centrum i model mogę podać kilka przykładów np. budynek po 180, które buduje aktualnie w Warszawie na na Mokotowie jest dosłownie na stacji metra centralnie nad stacją metra dokładnie jest utrzymanie Puławskiej i i Domaniewskiej, czyli przy stacji Wilanowska tak przy stacji metra Wilanowska nawet nasz projekt w Poznaniu nowy rynek jest dawny dworzec autobusowy dworce autobusowe z natury znajduje się w centrach miast, więc ten projekt jest jest Super centralnie zlokalizowany w Poznaniu kolejny przykład centrum południe we Wrocławiu no to jest miejsce, gdzie mamy największą ilość linii autobusowych tramwajowych w całym mieście przy głównej arterii komunikacyjnej wszystkie te miejsca również komunikowane by ścieżkami rowerowymi więc, aby z to jest zapis lotu ptaka jak my patrzymy na wybór lokalizacji pod kątem naszych kolejnych inwestycji zawsze kierujemy się podstawową maksymą, która jest nieruchomościach czy lokalizacja lokalizacja lokalizacja, ale także komunikacja publiczna komunikacja publiczna komunikacja publiczna to lokalizacja myślę, że to jest ważna pod kątem centrum albo bardzo bliskiego połączeń komunikacyjnych to jest myślę też ważna ze względu na to, że firmy zapraszają gości prawda ten gość jak ma do nas przyjechać no to fajnie było nie musi mu tłumaczyć mu przez nie wiem pół godziny jako patron dojechać może mu się uda może mu się nie uda oczywiście nawigację itd. to też nie zawsze doprowadza do celu ma faktyczne centrum miasta jest takim takim miejscem że, że ten gość powinien zawsze do nas dotrzeć na te rozmowy np. jakiś tam biznesowe oczywiście, że da ja dodałbym jeszcze 1 aspekt, który jest myślę kluczowy trakt przy przy wyborze lokalizacji jest dostęp do tzw. usług oczywiście my możemy sobie stworzyć w miejscu, w którym których nie ma w ramach budynku biurowego kompleksu biurowego czy wielofunkcyjnego kompleksu mieszkaniowe biurowe go natomiast on zawsze będzie ograniczony tym, że tych usług jest ograniczona ilość nadmorską centralne lokalizacje charakteryzuje się również tym, że mamy nieograniczony dostęp do zarówno infrastruktury komunikacyjnej, które już mówiliśmy, ale także do infrastruktury kulturalnej rozrywkowej restauracji kin wszystkiego tego, czego o właśnie w tym nie centralnych lokalizacjach nie nie mamy pracujemy bawimy się wypoczywamy spotykamy się ze znajomymi właśnie w centrum mieszkamy spędzamy czas wolny poza ceną jest taka, że myślę też zdrowa i zdrowy balans z takiego z perspektywy dobrostanu każdego z nas takie troszkę oderwanie się także niby jadę do pracy, ale bardzo lubię swój dom swoje mieszkanie, ale jednak potrzebuje troszeczkę troszeczkę dalej odjechać, że tak powiem trochę się oddalić od tego miejsca w, którym śpię, w którym spędzam właśnie wolny czas myślę, że tak tak można określić tym, że tutaj stracę co wyszło też z naszych wspólnych badań, które były przeprowadzone w lipcu w sierpniu przez koleje sen ze Skanska nie pytaliśmy o to właśnie jak ludzie oceniają ekosystem taki szeroko rozumiane środowisko, w którym pracują tu braliśmy pod uwagę zarówno przestrzenie biurowe jak biurowce same okolice biurowca, jaki to co właśnie mamy w domach ta praca hybrydowa to nie tylko praca w 2 przestrzeniach, ale też przede wszystkim ruch pomiędzy tymi przestrzeniami i i ten ruch trochę też generuje korki, które są w Warszawie, bo mimo tego, że ludzie pracują częściowo zdalnie to jednak przemieszczają się kilka razy w tygodniu do biura jak nie do biura swojego to do klientów albo na jakąś konferencję ne i to i to właśnie sprawia, że ta komunikacja to jest to miejsca, w których pracują jest dalej istotne mimo tego, że częściowo to praca jest za pośredniczy ona przez narzędzia, które umożliwiają komunikację online im pytaliśmy o to m.in. ile czasu ludzie dojeżdżają średnio do swojej pracy i w zasadzie większość z nas dojeżdża w taki im w takim czasie do nie za długi do 30 minut około 35% około 40% do godzinę myśleliśmy, że to ile czasu poświęcamy na to jest taki główny czynnik, który sprawia, że lubimy swoją lokalizację lokalizację naszego biura albo nie, ale pytaliśmy również o to jakiegoś, jakiego rodzaju środkami dojeżdżamy do miejsca pracy i następnie zbadaliśmy to jak te rzeczy ze sobą korelują no właśnie to jest to jest ciekawe też te środki komunikacji dokładnie środki komunikacji bardzo mocno wpływają na naszą percepcję tego czy ten pojazd był dogodne, jeżeli mamy możliwość dojechania komunikacją miejską dogodnie własnym samochodem czy na rowerze no to ten czas okazuje się jest mniej istotne możemy na ten pojazd poświęcić więcej czasu, ale właśnie ta możliwość poruszania się dogodnymi środkami komunikacyjnymi jest dla nas bardziej istotna, ale co wygrała pani Karolina tak naprawdę własny samochód czy komunikacja miejska czy ewentualnie hulajnoga albo jedno drugie, bo np. często dojeżdżam do pracy autobusem metrem jeszcze tam przed dniem 400m jadę na hulajnodze czy tak 42% z nas dojeżdża komunikacją miejską i komunikacja miejska w tym sensie wygrywała kolejnych 22% to osoby, które wybierają własny samochód i na końcu mamy jeszcze dosyć dużą grupę osób, które dojeżdżają rowerem jest około 13% ne oczywiście są też inne środki, które ponad umożliwiają komunikację natomiast one są, jakby w tej mniejszej Poli w pozostałych procentów ciekawi mnie to Dash to, że oni jeżdżą tam 40% jedzie komunikacją leczą lubią to czy jadą komunikacją, bo chcą, bo muszą czy, bo nie mają innego wyjścia to jest trochę także to jest kwestia też wyboru właśnie tego wygodnego środka dlatego, że jeżeli mamy możliwość przemieścić się komunikacją miejską możemy połączyć również z zakupami po drodze, bo też przemieszczanie się przez miasto z domu do pracy to jest nie tylko kwestia dojechania do tego miejsca, gdzie możemy wykonać czynności związane z życiem zawodowym albo później pojechać do domu do miejsca, gdzie żyjemy, ale czasem coś po drodze musimy jeszcze załatwić prawda dokładnie i wstępujemy w różne miejsca idziemy zrobić zakupy idziemy do fryzjera spotykam się ze znajomymi załatwiamy coś w urzędach banku, więc bardzo często właśnie to przemieszczanie się też gdzieś tam połączenie tego, że wychodzimy z 1 miejsca przechodzimy przez szereg różnych przestrzeni i następnie właśnie wracamy do domu dlatego też komunikacja miejska jest dla nas tak istotna, bo daje nam też tę swobodę przemieszczania się po mieście wmieście dużym nie wszędzie da się dojechać wygodnie samochodem, bo są korki, bo nie można zaparkować dlatego komunikacja miejska wygrywa tak jest jeszcze kwestia tego parkowania prawda wiele osób też nie decyduje się na samochód, bo firma np. nie oferuje parkingu albo w pobliżu właśnie w tym ścisłym centrum są wszędzie parkomaty i teraz, jeżeli firma nie daje parkingu pracownikowi to niestety za 8 godzin musi musi płacić to dzisiaj i to dzisiaj niemało to prawda, ale ja jeszcze podkreślę 1 rzecz niż my też patrzeć na to w jakim kierunku idzie strategia rozwoju miast wiele miast europejskich już zamyka dojazd do centrów miast samochodom osobowym oczyszczono już stania w różnego rodzaju normy i promuje komunikację publiczną i również naszych miastach taki scenariusz zaczyna się materializować natomiast myślę, że tak konkludując, może ten ten element dostępu do komunikacji publicznej takiego wyboru optymalnego rozwiązania z perspektywy firmy, które miejsce powinno być zlokalizowane biuro, jakie kryteria powinny zostać wzięte pod uwagę w takim w takim procesie nie ma idealnego ida od odpowiedzi dla ich dane dla wszystkich każda firma ma swoje potrzeby, które muszą zostać zdefiniowane, ale przede wszystkim musi uwzględnić potrzeby swoich pracowników, bo oni determinują tak naprawdę w jaki sposób chcą funkcjonować bardzo powszechnym ćwiczeniem, które firmy doradcze tak jak to jest robota o taką analizę kod Pocztowy tarczy, z których stron miasta dojeżdżają pracownicy jak jest najbardziej optymalny czas dojazdu możliwość dotarcia dla dla pracowników czy taka i pozbierać narzędzia, które pozwala zoptymalizować proces decyzyjny wyboru wyboru lokalizacji są takie takie narzędzia, które istnieją którymi kierują się w trakcie wyboru lokalizacji natomiast do jak podziemna na początku moim zdaniem presja na na centralne lokalizacje będzie coraz większa presja na to, żeby ta infrastruktura komunikacyjna komunikacja publiczna jeszcze lepiej się się rozwijała po jednak będzie zwierzęciem stadnym społecznym potrzebuje innych ludzi do tego, żeby czuć się dobrze funkcjonować w społeczeństwie centrum daje bardzo dużo dużo możliwości, aczkolwiek są oczywiście lokalizacje poza centralne, które będą się dobrze rozwijać pod warunkiem, że inwestorzy deweloperzy, którzy przygotowują takie inwestycje zadbają o to, żeby te najpotrzebniejsze usługi i ta infrastruktura i restauracyjna gastronomiczna rozrywkowa, bo w pobliżu do wysłuchania podcastu zaprojektuj biuro przyszłości zaprasza spółka biurowa Skanska
Zwiń «