REKLAMA

''Kobieta na dachu''. Jadowska: Rola kobiet w tradycyjnym modelu jest mocno ograniczona

Kultura Osobista
Data emisji:
2022-12-09 11:40
Audycja:
W studio:
Czas trwania:
13:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj w polskich kinach kobieta na dachu reżyserka filmu Anna jadowska dziś gościnią kultury osobistej Witaj serdecznie w dobry kobietę na dachu została doceniona inaczej by film Festival w nowym Jorku oraz podczas oczywiście ostatniej edycji festiwalu polskich filmów fabularnych w Gdyni w obu przypadkach nagrody aktorskie dla Doroty pomagały, bo jest fenomenalna w roli Milki głównej bohaterki filmu była Rozwiń » pierwszym twoim jedynym aktorskim wyborem nie był to długi żmudny casting już mieliśmy wyznaczoną datę zdjęć i nie mieliśmy aktorki zrobiły robiło się troszeczkę gorąco no i w pewnym momencie Marta Nieradkiewicz, z którą się koleguje w takim stresie mnie złapała się ten dobry ale gdyby to, gdyby zdjęcia były i jutro musiałaby zdecydować natychmiast kto by to był, więc pomyślałam sobie nawet nawet chyba nie zdążyłem pomyśleć tylko od razu powiedziała Dorota Pomykała moim zapowiedziano pozwolimy do niej, dlaczego tak pomyśleć ile do dechy mieszkała automatycznie skojarzy wraz z innymi rolami niż my właśnie prawybory obsadziło myślę, że taka intuicja, ale strasznie lubię pamiętam taki film nawet nie pamiętam kogo jakiś krótki metraż taki gdzieś się w głowie zapisały chyba z czasów moich studiów jeszcze pierwszych polonistyki, gdy do tego na taką kobietę, której znika kamienica na wracamy miejsce jak słyszę, że tego domu nie ma pytam Dorotę z kim zrobi, ale nie pamiętam też niestety nazwiska może jakoś to mi się połączyły bardzo lubiłem w tej roli, ale rzeczywiście znamię teatru zresztą Martę Nieradkiewicz zagrała świetnie razem strzępki Nie-boskiej komedii, więc rzeczywiście Dorota ma takie pierwsze plus mała, bo taka jest na życie jest bardzo energetyczna wesoła i zazwyczaj wszystkie spotkania z publicznością są takie, że film jest smutny mimo tego, że Kamilka jakaś tam wyzwala do życia, a potem się pojawia Dorota, która jest po prostu zaprzeczeniem tego wszystkiego co jest na ekranie, a więc bardzo śmieszny do tego jak Dorota Pomykała wspaniale filmie występuje Niemcom, że nazwa występem wrócimy jeszcze, ale powiedzmy tak dla tych, którzy nie wiedzą, o czym jest film co to jest historia to jest opowieść o 60 letniej położnej Mirze, która nieoczekiwanie dokonuje napadu na bank nic mają do tego prowadzi dotyczy to rzeczywiście widział jakieś dodatki prasowej, że coś takiego się komuś wydarzyło ja zaczęłam zastanawiać co jest za tym tak naprawdę było wydaje się, że taka decyzja, a o wyjściu z takiej codziennej rutyny zrobienie czegoś takiego absurdalnego jest jakoś niewyobrażalna, więc tak się zaczął ten proces myślenia o filmie i pisząc scenariusz w rozmawiałam z wieloma kobietami, które zaciągają długi najczęściej są jakieś para banki chwilówki itd. bo właśnie kobiety najchętniej z różnych powodów sięgają po takie tymczasowe rozwiązanie albo czują odpowiedzialność by łatać budżet albo, żeby na święta kupi więcej czegoś albo komuś prezent zwyczaj wpadają w taką pułapkę często są też pod presją pewną ich co nie wiem czy to moich chęci, bo przecież najchętniej myślę, że notach tak oczywiście są najczęściej zmuszone do tego oczywiście są zmuszony, a natomiast, jakby nie nie winie kobiet za to mam wrażenie ten system jest jednak chory moim zdaniem to że, a funkcjonują takie instytucje to nie mówi, żeby się zabierać z siekierą jak w zbrodni karze na lichwiarskie natomiast moim zdaniem jest to z gruntu niesprawiedliwe, bo żeruje rzeczywiście na ludzkiej naiwności pani przychodzi do domu podpisujesz dostajesz pieniądze zamiast no za łatwo to wygląda bardzo często tacy ludzie wpadają w jakąś taką spiralę długów nie mogą z tego wyjść kilka stron w internecie, gdzie stojących prawnicy, którzy pro Bono pomagają takim ludziom, ale najczęściej są wielkie wielkie tragedie nie chodzi o pieniądze na zakup jachtu czy nie wie jakich dóbr luksusowych, ale rzeczywiście czy na święta będzie ryba czy kupić dziecku prezent itd. są takie wybory w jest oczywiście opowieść o tym też właśnie takiej spirali zadłużenia, ale myślę, że to jesteś bardzo historia uniwersalna i i wiele kobiet pomyśli sobie, że to jest historia, nawet jeżeli nigdy żadnego długu nie zaciągnęły tych kobiet na dachu wydaje mi się jest bardzo duża my jesteśmy tymi kobietami tak często czasami kobietami niestety na krawędzi dachu również no właśnie Mira Mira zaciąga dług szalone zaciąga ten dług, dlatego że żyję dla innych, dlatego że koncentruje się na potrzebach swoich najbliższych także swoich pacjentek i nagle orientuje się, że jest jeszcze życie poza służenie poza tym Dexia pomyślałam jak nas uczono na katechezie, że dając innym niczego nie oczekuj jest to nie mam rozwiązanie, a na tę sytuację natomiast myślę, że rola kobiet jest bardzo mocno, a w takim tradycyjnym modelu ograniczona pytanie ile można dawać, a ile trzeba dostawać, żeby energii się jednak jakaś wypełniały porównywałem wyrównywał i tak mam wrażenie, że w Polsce jednak ten system, który funkcjonuje, do którego kościelni rządową jesteśmy namawiani jednak troszeczkę nie możemy nawet troszeczkę tylko bardzo mocno żeruje na tym, że ktoś jest jednak ofiarą tej sytuacji ktoś musi więcej poświęcić to są najczęściej kobiety, bo one muszą rezygnować ze swoich potrzeb nie tylko emocjonalnych, ale tak szef wyborów życiowych, bo nikt nie ma łatwej drogi jeśli chodzi o urodzenie dziecka nie mając już dziecka niepełnosprawnego itd. to nie są rejony, które jest są raportowane przez przez państwo natomiast w sytuacji mojej bohaterki jest rzeczywiście także na pierwszy raz przez taki krytyczny moment jak właśnie sięgnięcie po ten musi pójść do banku na sobie uzmysławia, a jeszcze inny głos w jej głowie, który został na długo, jakby zamkiem głos naprawdę takiej szalonej dziewczyny, która może wyjść poza rutynę i zrobić coś niestandardowego ten głos zaczyna wracać do niej w związku z tym ona patrzy na tę sytuację prozaiczne, które się wokół niej wydarzają w relacjach z rodziną z innymi ludźmi i rozumie, że może mówić inaczej, że może być troszeczkę bardziej asertywną mimo tego, że samo ją to przeraża w mówimy o kobietach mówimy o kobiecie mężczyźni jakich mężczyzn chciała pokazać swoim filmie mamy tutaj 2 bohaterów w roli męża Bogdan koca no zna Adam Bobik tak myślałam o tym mężczyzna w ten sposób szczególnie o mężu nie myślę, że oni również są ofiarami tego systemu, bo są uczeni tego, żeby nie okazywać emocji od najmłodszych lat zamykani w jakiś taki ciasnej skorupy kliszy jakiegoś takiego w cudzysłowie dużym mężczyzny, który nie płacze i w związku z tym na każdą z trudną sytuację krytyczną reagują agresją, bo inaczej tego nie potrafią nie potraf nie mają języka nie mają narzędzi, żeby te swoje emocje na coś racjonalnego dobrego partnerskiego przełożyć tylko właśnie za to agresją stoi strach przed tym, żeby się uzewnętrznić pokazać zmieni troszeczkę nie mają takich miękkich zdolność ich nie ma nie wiem, jaki procent mężczyzn w Polsce tak funkcjonuje, ale myślę, że nawet imię trudniej się zmienić niższy kobietą domagać się swoich praw tak naprawdę w jeszcze wracając do Doroty Pomykała powiedział, że wrócimy właśnie do tej fenomenalny gry w postaci roli jak się do tego dochodzi, żeby tak fantastycznie zagrać właśnie wycofanie cierpienie jak się wydobywa aktorsko siebie ten niemy krzyk, który gdzieś w mi, że jest, która krzyczy do świata gdzieś o pomoc szacunek miłość zrozumienie jak zagrać też taką nieobecnością, której mówiłaś przezroczystość czy to czy wspólnie dochodziło do pewnych rozwiązań no oczywiście, że wspólnie Neinver tego się nie da zrobić ja nie jestem magikiem, a jakoś mam wrażenie, że w dialogu nam się udało coś stworzyć porozumieć szukać razem, a mnie rzeczywiście zależało, jakby od początku już, pisząc scenariusz, że to będzie takie charakter stadium, że skupimy się na tej bohater tak naprawdę nie będzie to opowiadania nie zbrodni ani jej sytuacji rodzinnej tylko o tym, że jakaś mała zmiana jakaś pre konflikt racja w tej bohaterce następuje najistotniejsze były dla mnie te momenty, kiedy ona sama ze sobą, kiedy taka organiczne obecność na ekranie nad tymi momentami pracowałyśmy, jakby tak dużo cierpliwości czasu łączy włożyliśmy przed zdjęciami, żeby te momenty złapać, a ja już na planie pracowałyśmy to oprócz tego, że robiłam dużo dubli toteż, jakby próbowałyśmy wiele Dorocie zamykać także ta postać nie jest ekstrawertykiem kamienne miałyśmy wrażenie, że więcej się dzieje wokół, więc jest myśli skłębione w głowie to kamera to jednak wyłapujemy jest bardzo czujna nawet ciut mniejsza niż ludzkie oko czasem no właśnie powiedział kamera autorka zdjęć i te bronie Zaid niezwykle czule podchodzi z ronda do bohaterki filmu myślę też, że w ogóle wasza trójka to spotkanie było czymś bardzo wyjątkowym, że nie ma żadnego przypadku kart te rzeczywiście bardzo wyjątkowe spotkanie lubimy się nadal spotykać są też po nie wszystkich filmach ma miejsce, więc myślę, że koszty energii się tutaj skumulowały doszło do jakiś koniunkcji idea jest operator koło Wrocławia tak jak Diaz z okolic Wrocławia skończyła też łódzką szkołę, ale tam się minęliśmy, bo jest młodsza ode mnie mieszka w kwestii, gdzie jako pierwsza kobieta dostała takiego świeckiego Oscara za zdjęcia pracuje też Skandynawia robi tam dużo filmów i to jest nie pierwszy film w Polsce, ale ostatni już mam nadzieję, że będzie więcej myślę, że ona rzeczywiście ma taki, a taką umiejętność intymnego kontaktu z bohaterem takiego przyglądania się cierpliwości wielkiej ona też dziękowała film to nie jest tak częste zazwyczaj w Polsce za kamerą jeszcze ktoś operator siedzi ze mną przed przy poglądzie ona była cały czas przy Dorocie, że ten kontakt też był bardzo istotny jakoś tak wpływał na taki właśnie intymny ogląd tej bohaterki w takich bohaterek jak Mira kobiet dojrzałych kobiet wołających o uwagę jest raz więcej również w Polskim kinie się, że ta zmiana nadeszła zmianę takiego przesunięcia proporcji, które do tej pory były aresztant mam nadzieję, że tak jest, że to się dzieje właśnie na naszych oczach rzeczywiście w kinie jest coraz więcej takich filmów chociażby ten ostatni film Emu Thompson, gdzie to ciało jest jej obecnej ona wyraża swoje potrzeby itd. w Polskim kinie też są takie filmy natomiast ciągle jest to rzadkość co ciągle to jest margines takie ciągle też coś co jest ewenementem, o czym się wspomina, że kobieta postument powiązana jest główną bohaterką filmu widać tam ciało i pokazuje się jej emocje my skomplikowane niejednoznaczne nie, zanim babcią staruszką tylko taką osobą z krwi kości, które ma swoje wątpliwości popełnia błędy itd. myślę, że w jeśli chodzi o mężczyzn w tym wieku jest bardzo dużo filmów, gdzie oni ciągle, a są pełni życia dokonują jakichś wyborów, które zmieniają życie zupełnie, więc mam nadzieję też jakoś równe w proszę państwa koniecznie koniecznie do kina od dziś na kobietę na dachu reżyserka filmu Anna jadowska była gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję bardzo, rzeczywiście zapraszamy do kin od 9grudnia od dzisiaj tak Tomaszowi obce dziękuję za pomoc w przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia za chwilę Mikołaj Lizut, a teraz na poważnie informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA