REKLAMA

Czy strajk generalny będzie gamechangerem w Iranie?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-12-08 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
09:30 min.
Udostępnij:

Przedsiębiorstwa w ponad 50 miastach w Iranie zostały wczoraj zamknięte. To jednen z największych strajków generalnych od dziesięcioleci

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siada po dwunastej Mikołaj Lizut witam państwa gościem programu jest dr Mateusz kła dziś ironista i geolog z Instytutu orientalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu w Iranie rozpoczął się największy w historii tego kraju strajk generalny przypomnijmy, że od połowy września, gdy Iranka zginęła w niejasnych okolicznościach zatrzymana przez policję obyczajową za pokazywanie włosów trwają masowe protesty czym się skończy Rozwiń » panie doktorze o te bardzo dobre pytanie, na które nie znajduje w tym momencie odpowiedzi, a nie chciałbym tutaj wróżyć z fusów czas pokaże, chociaż sytuacja rzeczywiście bardzo wyjątkowa i wszyscy chyba mamy takie wrażenie, że jesteśmy świadkami bardzo ważnych wydarzeń, które niewątpliwie przyniosą ze sobą jakieś zmiany natomiast, jakie będą charakter miały zmiany to jeszcze zobaczymy w waszą historię rano można powiedzieć, że na idei historia się powtarza przypomnijmy, że w w czasach szacha było właściwie odwrotnie to znaczy hidżab były oficjalnie zakazywane, a społeczeństwo irańskie zmuszany do życia na modłę zachodnią o rewolucji ajatollahów po powrocie Chomeiniego do Iranu sytuacja stała się dokładnie odwrotna tutaj trzeba wyjaśnić kilka kwestii po pierwsze, taboru w Iranie były zakazane przez bardzo krótki czas między 1930 siódmy, a czterdziestym pierwszym, a prochy na wzór modłę rozwiązań odzieżowych Atatürka na 500 czterdziestego pierwszego roku Iranki mogły Zana zakładać swobodnie tabory czas na pewno stał się takim elementem pewnej deklaracji politycznej, zwłaszcza w latach siedemdziesiątych to był taki wyraźny raźno oznaka przy zewnętrzny przejaw przynależności poglądów politycznych, które rzeczywiście stawały w kontrze do oficjalnej takiej bardzo nastawionej na modernizację i bez sterylizacji społeczeństwa politykę ostatniego cesarza Mohammada Rezy Pahlawiego, ale też bardzo pani, że ta modernizacja czy western zlecana była bardzo powierzchowna, więc zwrot ku tradycji to była pewnego rodzaju odpowiedź bunt sprzeciw wobec tego co państwo oferowało swoim obywatelom i też w sumie w Republice islamskiej na początku kwestia czadu nie była do końca tak jasna i pewna właściwie dopiero z pierwszej połowy lat osiemdziesiątych ostatecznie państwo zdecydowało się na zdecydowało się na nakazanie Iranki noszenia zasłony w miejscach publicznych swoją drogą nie pani państw o się więcej, ale w tym momencie Iranie jedynym wywrze tak naprawdę nad świecie państwem, które rzeczywiście zmusza swoje obywatelki do zakładania tych zasłon nie dając im w tej kwestii żadnej żadnego wolnego wyboru natomiast pewnie i słusznie pan zauważa, że tak historia Iranu to jest pewnego, zwłaszcza historia XX-wiecznej historii pewnego rodzaju powtórzeń takich powtórzeń zrywów rewolucyjnych i o ile mówiło się o rewolucję jak Polaków Renault 7879 premier bardzo dum Pen proletariacką lewicowy szyny, że jest odpowiedzią na wcześniejszą rewolucję konstytucyjną z początku dwudziestego wieku tak dzisiaj mówi się, że to nie był ostatni akord w tej grze i tak naprawdę to co wstrzymamy dzisiaj do czynienia z kolejnym epizodem w poszukiwaniu przez Irańczyków przez państwo irańskie własnej politycznej tożsamości w swoją drogą to wie pan to jest jakoś fascynujące, bo Iran z takiej wydaje mi się masowe inteligenckiej wyobraźni Europejczyka jawi się jako taki kraj poetów kraj Asghara Farhadiego wspaniałego filmowca, który tak pięknie opowiada o współczesnym Iranie to zupełnie inne miejsce niż na niż ta kalifa ty powstałe dwudziestym wieku typu, a ISIS, a jednocześnie no z perspektywy powiedz amerykańskiej Iran jawi się jako gwiazda śmierci współczesnej współczesnego świata gdyby, gdybyśmy rozmawiali tak twarzą twarz to zobaczyłby pan, że bardzo się ich szeroko serdecznie do pana uśmiecham, zwłaszcza kiedy usłyszałem o Iranie kraju poetów to rzeczywiście jest taki pewny pewnego rodzaju obraz wizja Iranu no ona ma oczywiście swoje uzasadnienie w kulturze historii tego państwa natomiast ja postrzegam współczesny Iran troszeczkę jako taki system, w którym państwo bierze na siebie rolę takiego ojca przewodnika rodzinnego lidera i w ten sposób zmusza swoich obywateli do realizowania własnej wizji własnych poglądów własnych pomysłów na życie czy mamy takiego ojca patriarchy, który zleca swoim dzieciom wnukom żoną córką zadania konkretne i rzeczywiście bardzo mocno przestrzega tutaj tego przydziału ról, które narzuca z góry podczas gdy nie ma trochę świadomość, że świat z nie stoi w miejscu zmienia się ewoluuje i to co powiedzmy znajdowało kiedyś rację bytu w społeczeństwie w postaci określonych wzorców kulturowych dzisiaj właściwie nie zawsze jest akceptowana przynajmniej w takiej formie, którą państwo chce narzucić, więc pojawia się coraz większy rozdźwięk mówi pan objeździe śmierci jasne i o tym trzeba też pamiętać, że Iran bardzo mocno da broni swojej tożsamości polityk, ale na ile właśnie reżim irański boi się takiego koktajlu, który składa się z niewydolności Państwowej mamy strajk generalny plus pragnienie wolności, bo jednak te protesty, które trwają od połowy września no to jest wydają się być bardzo silnym takim ruchem kontr ewolucyjnym wira i to jest dobre pytanie na częste trzeba pamiętać, że państwo irańskiej i czy system Republiki islamskiej istnieje w takim systemie zewnętrznego zagrożenia właściwie od samego swojego początku ma od samego początku to jest państwo, które będąc przedmiotem różnego rodzaju sankcji ekonomicznych głównie ze strony Stanów zjednoczonych zbudowało sobie wytworzyło sobie pewne mechanizmy obronne niepełne lata na ternie prawda w no chyba nie wiem czy taki system jest w ogóle wykonalne swoją w przypadku tak ogromnych systemów ekonomicznych nadać z pewnością nauczyli się Irańczycy obchodzić na różne sposoby państwo irańskie nauczyło się o chodzić na różne sposoby ograniczenia system jest bardzo mocno osadzony ja studia zacząłem w 2001 roku pamiętam wtedy pokrył też tak 90 tego dziewiątego mogę się oto system polityczny w Iranie zaczyna zaczyna kruszec ten beton zaczyna pękać jesteśmy 23 lata po po drodze mieliśmy jeszcze kilka zrywów takich protestacyjne i za każdym razem mówi się o tym, że już za chwilę za chwilę ten system upadnie w mojej ocenie nie upadnie tak łatwo i tak szybko, dlatego że on wypracował sobie mechanizmy, które w, którego bronią oczywiście władze chciałyby protestów chciałby mieć Święty spokój, ale to, że są zdeterminowane do tego by protesty zdławić jesteśmy tego świadkami to znaczy strzelania do tłumu z ostrej amunicji z używania gazów gazu pieprzowego np. czy gazu łzawiącego ostatnie liczne, ale jednak wyraźnie eksponowane wyroki śmierci to są wszystko działania zmierzające do pokazania protestującym, że siła determinacja jest po stronie rządzących by system, który obecnie w Iranie funkcjonuje dalej istnieć bardzo dziękuję dr Mateusz kła dziś ironista i Afganki LOK z Instytutu orientalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego był gościem państwa i moim dziękuję, a teraz informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA