REKLAMA

Jutronauci: Jak znaleźć motywację, żeby ruszać się mimo chłodu i mroku?

Gościnnie: Wyborcza, 8:10
Data emisji:
2022-12-09 10:10
Prowadzący:
Czas trwania:
18:59 min.
Udostępnij:

133. odcinek podcastu w programie "Jutronauci". Zbliża się nowy rok i noworoczne postanowienia. A wśród nich zapewne to, żeby więcej się ruszać. Jak zrealizować to postanowienie? I czy powinno ono być na naszych barkach? Może to pracodawca powinien zapewnić w czasie pracy przestrzeń do ćwiczeń i ruchu? Czy sport będzie benefitem przyszłości? O tym wszystkim Joanna Sosnowska rozmawia z Mateuszem Banaszkiewiczem, psychologiem zdrowia z uniwersytetu SWPS. Rozwiń »
Więcej tekstów i rozmów o przyszłości znajdziesz w najnowszej edycji programu "Jutronauci": https://wyborcza.pl/jutronauci Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca InCredibles programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców to jest ósma 10 podcast gazety wybory klub trwał zastanawiamy się czy biurze w przyszłości będzie miejsce na sport ósma 10 podcast gazety wyborczej w witam państwa w podcaście cena akcji to Anna Sosnowska z gazety wyborczej, a moim gościem jest Mateusz Banaszkiewicz psycholog zdrowia Uniwersytetu SWPS dzień dobry dzień dobry przed Rozwiń » nami Sylwester i nowy rok i zapewne długa lista postanowień noworocznych część z nich pewnie będzie brzmieć w 2023 roku będę się więcej ruszać czy brak, więc ruszać, jeżeli za oknem ziąb w ciemno pada dosyć ciekawe dane w tym zakresie dostarczyła nam badaczka Carol Powidz, która prowadziła badania skandynawskie i okazało się, że takim czynnikiem, który mobilizuje ludzi do ruchu nawet wtedy, kiedy pogoda jest bardzo intensywna, kiedy jest mroźna, kiedy jest ciemno to przekonania związane z tym jak tego typu aktywność wpływa co nam daje to znaczy znacznie bardziej aktywne będą te osoby wtedy, kiedy mówimy o aktywności na zewnątrz, które mają takie przekonanie, że być na zewnątrz wiąże się z ratowaniem naszego ciała może też hartowanie naszej psychiki te osoby, które mają takie poczucie że, żeby tak naprawdę docenić bycie w domu bycie w cieple bycie w takich warunkach, gdzie możemy poczytać książkę pod kocem, żeby ocenić potrzebujemy co jakiś czas wyjść na zewnątrz i właśnie aktywność fizyczna albo po prostu jakiś łagodny spacer to jest wszystko to co będzie sprawiało, że potem możemy z tego bardziej skorzystać, ale jeśli już takiego typu warunki u nas zbyt intensywne no to możemy też poszukać alternatyw np. pewnie rodzaj aktywności uprawiać w domu w tej chwili wykorzystanie internetu czy po prostu po tańczenie sobie do muzyki albo do jakiegoś teledysku to wszystko są rzeczy, które możemy robić i łatwiej będzie nam taką aktywność podjąć wtedy, kiedy pomyślimy sobie, że właśnie te warunki, które w tej chwili panują na zewnątrz tam to umożliwiają, bo np. standardowo mielibyśmy ochotę spędzić czas ze znajomymi restauracji, a tym razem, ponieważ pogoda jest taka trudna tak może określić pozostajemy w domu wykorzystujemy ten czas właśnie o to, żeby o siebie zadbać poczuć lepiej, a są jakieś takie sztuczki, które można byłoby zastosować, żeby wyrobić sobie taki nawyk ruszania się niezależnie od tego kto będzie na zewnątrz wewnątrz dobrze pamiętać o tym, że na początku, kiedy wprowadzamy jakieś modyfikacje w naszym stylu życia to rzeczywiście może wymagać większej ilości energii może sprawiać się pewne konkurencyjne aktywności do tej pory uprawiane będą sprawiały, że będziemy oni mieli tendencję myśleć, czyli jeśli ktoś zwykle po pracy np. wolą iść do kina albo ogląda sobie np. jakie seriale na Platformie streamingowej to w tym momencie, kiedy podejmujemy stopniową decyzję, żeby zacząć sport uprawiać taka tendencja się będzie pojawiała, żeby zrobić coś co było do tej pory standardowy było przyjemne było łatwe, więc pierwsze możemy pomyśleć sobie o tym co będzie takim pierwszym najbardziej realistycznym krokiem i możemy się zastanowić, jaki poziom trudności będzie tym dla nas takim akceptowalnym, czyli jeśli ktoś chce zacząć uprawiać sport np. regularnie chodzić na siłownie to taki plan, w którym od razu konkretnego tygodnia zaczniemy chodzić 3× w tygodniu pojawimy się na siłowni to może być trudne jest to przykład dla kogoś taka decyzja, które ktoś stwierdzi, że dobrze to na początku tygodnia wybiorę się raz na początek przez 2 pierwszy albo może 23 tygodnie to będzie coś co będzie potencjalnie bardziej realistyczne czyli, podsumowując zastanowić, jaki krok będzie dobry na początek, jaki będzie realistyczny, ale pamiętać, że z czasem jeśli wytrwamy na pewnym etapie jest szansa, że będzie łatwiej, ale nawet jeśli ten swój taki wymarzony rodzaj aktywności to częstotliwość, która ma być większa niż to początkowa niższa jeśli to aktywność zwiększymy co czasem też motywacja będzie spadała, bo doświadczamy różnych wyzwań w naszym życiu zawodowym w naszym życiu prywatnym kiedyś będziemy niewyspani kiedyś będziemy czuli się po prostu zmęczeni i warto o tym pamiętać, że spadek motywacji jest naturalne i czy to się zadzieje to świadomie podejmuje decyzję o tym, że Okaj teraz może jest czas, aby zwolnić, aby np. tego sportu nie uprawiać, ale naturalne jest to ważny jest to co zrobi za kilka dni odpocznę następnego dnia, kiedy odpocznę i takim nastawieniem idzie znacznie łatwiej radzić sobie tzw. kryzysami czy załamaniami właśnie z realizacji swoich aktywności, na których im zależało, a może lepiej zacząć ruszać, jakkolwiek np. od marca, gdyż będzie ładniejsza pogoda będzie trochę jaśniej i po prostu będzie łatwiej znaleźć sobie te motywacje to jest też bardzo ważną myśl po z 1 strony jako osoby dorosłe możemy czasem podjąć decyzję, że wprowadzenie jakiejś aktywności będzie lepsze na innym etapie nie mogę tak anegdotycznie podać mój własny przykład po wielu latach wprowadzałem ponownie trening sztuk walki do mojego stylu życia i pomyślałem sobie o tym, że poczekam do wakacji to było mniej więcej 2 miesiące przed poczekam do wakacji, bo to będzie czas, kiedy będę więcej przestrzeni więcej energii będę mógł wprowadzić coś co będzie nowe wymagające i powoli po prostu ćwiczyć się właśnie tego typu treningu tak się stało i mniej więcej 1,5 roku ten wynik już jest w moim stylu życia obecnym, więc czasem rzeczywiście warto jest przyjrzeć się temu czy aby jakąś aktywność wprowadzić nie warto jest np. poczekać, bo coś domknąć, bo np. zdrowotnie jakąś konkretną kwestię wcześniej zadbać, ale jednocześnie bardzo takim typowym uniwersalnym mechanizmem jest to, że ludzie ulegają takiej pokusie, której mają takie poczucie, że tu i teraz w tej chwili mam takie łatwe poczucie kontaktu z tym, że czuje się zmęczony zmęczona w moim życiu pojawiają się trudne emocje presja w pracy i ludzie mają taką tendencję, żeby przewidywać, że przyszłość będzie lepsza łatwiejsza mamy taką tendencję myślę sobie, że dobrze, ale rok za tydzień, bo za kilka tygodni albo za kilka miesięcy właśnie będę bardziej wyspany wypoczęty więcej motywacji będziemy łatwi do zmiany wprowadzić, kiedy regularnie ulegamy tego typu mechanizmowi to niestety wielu z nas tych zmian po prostu nie wprowadza, więc moja rekomendacja byłaby taka, żeby poszukać złotego środka to znaczy z 1 strony obiektywnie spróbować pomyśleć sobie o tym czy faktycznie musi czekać kilka miesięcy, bo potrzebuje pewne zmiany stylu życia czy moim zdrowiu wprowadzić, żeby mieć szansę np. ten sport uprawiać, a czy przypadkiem nie jest także tego typu myślenie, gdzie poczeka na lepszą pogodę albo poczekam na to aż 2 moi przyjaciele też zmobilizują do sportu może po prostu być realistyczne i dla wielu z nas lepszym podejściem będzie zrobić pierwszy krok nawet jeśli nie będzie takim ogromnym wyzwaniem jak docelowo chcielibyśmy odpowiedniej intensywności częstotliwości czy coś konkretnego właśnie w zakresie aktywności fizycznej robić przed zrobieniem tego pierwszego kroku często powstrzymuje nas chłonę częsta wymówka, która brzmi nie mam czasu i tak zastanawiam może wyjściem z takiej sytuacji byłoby wprowadzenie zajęć fizycznych albo jakiegoś rodzaju US w miejsce pracy tak naprawdę to taką tendencję już obserwuje od ponad 10 lat na tym etapie takich możliwości już znacznie znacznie więcej pandemia sprawiła, że takie propozycje pojawiły się również wersją dla psów, kiedy osoby pracujące zawodowo po prostu pracują z domu i im z moją perspektywę takie przyglądanie się tematowi zmiany zachowań zdrowotnych i badań, które mamy w tym zakresie pokazuje, że wszystko to co zrobimy, żeby nasze środowisko na umożliwiało podejmowanie aktywności to będzie czynnik, który to aktywność będzie zwiększał częstotliwość właśnie mobilizowania się do ruchu, więc jak najbardziej nie chodzi oczywiście o to, żeby jednoznacznie założyć, że ktoś pracuje zawodowo ma teraz uprawiać sport tylko w godzinach pracy, a po godzinach pracy nie robić już nic bardziej chcemy, aby zwiększyć taką realistyczną podejmowania aktywności, czyli nagle osoba, która np. po godzinach pracy ze względu na etap życia już musi zająć się dziećmi albo konkretnymi obowiązkami, które sprawiają, że na ten sport poświęci czasu w godzinach pracy nagle to możliwość ma inna osoba w godzinach pracy np. korzysta z pełnej aktywności, która będzie miała właściwości bardziej energetyzujące, a po godzinach pracy skorzysta z czegoś będzie wycisza organizm, więc chodzi o to różnorodności chodzi o to, żeby w naszym środowisku cokolwiek by oznaczało czy mamy na myśli miejsce, gdzie żyjemy w tym przypadku właśnie to, że nasza praca czy pewne rozwiązania umożliwiają w godzinach pracy z czego skorzystamy chodzi o to, żeby nasze środowisko mam po prostu zwiększało szansę na podjęcie aktywności fizycznej tylko do tej pory takim najpopularniejszym benefitem pracowniczym w kategorii sport były KDT na siłownię, a może właśnie przyszłość benefitów sportowych to ćwiczenia wykonywane w biurze, czyli np. joga w biurze albo nie stojące biurka jednak drugi ma sens karnety sprawiają, że możemy wybierać sobie obiekty sportowe możemy wybierać sobie różne aktywności jeśli podróżujemy wręcz możemy skorzystać z aktywności w innym mieście to wszystko wartość z kolei ćwiczenia, które realizowane są w biurze czy np. czym zsumowane online wtedy wykorzystujemy aktywność fizyczną pracując po prostu w domu to wszystko to co wpływa na to jak się czujemy jak funkcjonujemy to znaczy jak pomyślimy sobie o tym, czego wymaga od nas pracy to potrzebuje być skoncentrowani rozwiązywać trudności być pewni często kreatywni potrzebujemy radzić sobie z presją i to są tylko przykłady tego co zyskuje na tym, że uprawiamy sport, o czym collie byśmy nie pomyśleli jako takim wyzwaniu zawodowym to jest ogromna szansa najprawdopodobniej jeśli człowiek korzysta z aktywności fizycznej w tym zakresie poczuje się lepiej będzie radził sobie lepiej i tak właśnie działa to znaczy często czekamy na aktywność fizyczną po pracy, ale tak naprawdę jeśli w godzinach pracy doświadczymy ruchu doświadczymy pobudzenia układu sercowo-naczyniowego to po prostu będziemy czuli się lepiej będziemy bardziej skoncentrowani będziemy lepiej sobie radzili i też długofalowo na tym zyska nasze zdrowie i perspektywy np. chorób układu sercowo-naczyniowego, które cały czas jeszcze są jedną z głównych przyczyn zgonów to jest coś co wymaga bardzo szybkich wartościowych działań my tylko przykład tego co możemy zrobić, żeby właśnie pod tym względem zadbać oczywiście dobre pracodawców, ale też przede wszystkim jako pracownicy o swoje własne, a powinni bardziej oczekiwać od pracodawcy organizowania tego typu zajęć czy raczej postawić na takie samodzielne ćwiczenia np. 50 ćwiczeń przy biurku ja myślę, że jednak drugi ma sens to znaczy jeśli kultura miejsca pracy będzie obowiązywała w taki sposób działa taki sposób, że pewne procesy przede wszystkim są dobrze poukładane ludzie nie żyją cały czas pod presją albo nie ma takich sytuacji, gdzie w zespole jest zbyt mała liczba pracowników pracownic i przez to presja jest ogromna to jest bardzo ważne pierwszy krok kolejny krok jest taki że dobrze by było, żeby faktycznie miejsca pracy przyjmowały taką politykę, która będzie sprawiała, że ludzie będą mieli czas ludziom będzie wolno zorganizować się czy właśnie organizowane będą zajęcia, które sprawiają, że to jest taki bodziec mobilizację ku temu, żeby właśnie o to swoje zdrowie zadbać, więc znowu jak mówimy w takim środowisku, które będzie sprzyjało poprawie swojego dobrostanu tutaj ważny krok, ale kolejny oddzielnymi również bardzo ważnym krokiem jest to, żeby inicjatywa wynikała z samych, bo jeśli to my zbudujemy sobie nowych, które będą sprawiały, że będziemy regularnie patrzyli w dal w ten sposób dając możliwość też rządowi wzroku odpocząć jeśli będziemy aktywizować swoje ciało przez jakieś delikatne ruchy rozciągające czy właśnie pobudzającym układ sercowo naczyniowe do wzmacniamy tak energicznie po prostu podnosimy ten nasz dobrostan, bo nagle się okazuje, że i godzinach pracy była pewna zorganizowana aktywność, gdzie skonstruowano w jaki sposób konkretne ruchy wykonywać 2 sami mamy pewne umiejętności w ten sposób właśnie sprzyjamy temu, abyśmy się na tle niżej, abyśmy obudzili pracy naszego serca korzystny sposób i nagle też po pracy dzięki temu, że w tym stylu naszego życia tej aktywności jest dużo mamy więcej siły, więc ochoty więcej motywacji gotowości, żeby również, w jakich form aktywności skorzystać i w ten sposób w takim cudzysłowie idealnym świecie bylibyśmy osobami, które bardzo bardzo na tym zyskiwały do tej pory rozmawialiśmy o dorosłych, ale rozumiemy tras o dzieciach w wyborcze wielokrotnie pisaliśmy, że wśród dzieci w wieku szkolnym zmniejsza chęć chodzenia na wf i uprawiania sportu i w statystykach w Polsce mamy największy przyrost osób z nadwagą otyłością w Europie skoro dorosłych uda się namówić na uprawianie sportu to jak trafić to tej młodzieży w wieku szkolnym myślę, że to jest takie zjawisko, które warto jest komentować co najmniej 2 perspektyw i 1 jest taka typowo szkolna nie pamiętam wyniki takiego projektu, które nazwał się aktywne szkoły Multisport będą realizowane w 2018 roku i tam celem było to, żeby sprawdzić, jaki jest poziom sprawności młodzieży, żeby sprawdzić co motywuje młodych ludzi do aktywności i też przeprowadzić interwencję na wyniki były spektakularne, bo okazało się, że sprawność średnia młodych ludzi biorących udział w tym projekcie po kilku miesiącach podniosła się około 43% takim bardzo ważnym też rezultatem analiz w tym projekcie było to, że okazało się, że nie więcej 69% młodych ludzi to są osoby, których motywuje do aktywności dobra zabawa na tym też ten projekt zbudowane znaczy celem było to, aby dostarczać propozycja aktywności w takiej formie, która będzie obejmowała doświadczeń emocji pozytywnych przyjemność poczucie kontaktu z innymi i to będą zajęcia po prostu atrakcyjne i to jesteś tyle taka ciekawa refleksja, bo pomyślimy sobie aktywności fizycznej dorosłych ludzi to bardzo często osoby, które np. tylko dorośli zaczęli chodzić na zajęcia fitness to są osoby, które deklarują, że to jest zupełnie inny rodzaj aktywności niż ten, który pamięta ze szkoły, bo szkole zajęcia z aktywności fizycznej kojarzyły się z poczuciem oceny poczuciem zagrożenia wyśmiewania porównywania niestety tego typu doświadczenia są dosyć uniwersalne nagle na zajęciach fitness mamy muzykę mamy bezpieczną relację mamy zachęcanie ani ocenianie krytykowanie tego właśnie potrzebowalibyśmy jak najwięcej także w szkołach tak z perspektywy powiedzmy systemowej natomiast z perspektywy życia rodzinnego to co powiem nie jest łatwe, bo w trakcie c jeśli chcemy, żeby nasze dzieci była aktywna to bardzo ważnym takim czynnikiem wpływającym na to, jakie będą ich postawy, a potem nawet długofalowo jest to czy w życiu rodzinnym aktywność jest czy rodzice chodzą na świadome spacery czy rodzice deklarują, że aktywność ważne to przekłada się na ich zachowanie, gdyby miał miejsce to samo w sobie też będzie bardzo ważny czynnik drugi jest taki, że na tym etapie, ponieważ technologia umożliwia bardzo duży łatwy dostęp do rozrywki i sam smartfon nagle może być źródłem rozrywki w postaci filmu czy serialu przy jeśli myślimy o grach również dostępność bardzo bardzo duża to potrzebujemy właśnie skorzystać z tego, że młodzi ludzie mają takie poczucie, że dobra zabawa to jest coś co jest dla nich atrakcyjną rzeczą w tej chwili smartfon czy komputerem umożliwia potrzebujemy, żeby coś z tym kojarzyła się aktywność fizyczna, więc znowu jeśli rodzina jeśli bliscy też odnajdują przyjemność z tego, że wspólny spacer jest czasem doświadczenia pozytywnych emocji rozmowy o rzeczach pozytywnych to też będzie taki czynnik, który będzie konkurował z taką rozrywką, jaką naukę gry komputerowe versus sytuacja, gdzie rodzina jeśli wspólnie spędza czas tylko przy stole oglądając telewizję do wtedy nie ma co dziwić, że za młode osoby atrakcyjniejszy będzie smartfon no właśnie, bo miałam pytać trochę przewrotnie sam pan tego nawiązał czy technologie mogą nam pomóc w takim utrzymywaniu chęci do ruchu do ćwiczeń czy metaverse może nam pomóc w takich wspólnych ćwiczeniach albo przed tą wersją może wirtualna rzeczywistość cha już teraz jest troszkę rozwiązań, które w ogóle umożliwiają są pewne technologie, które sprawiają, że nagle ktoś w swoim domu może mieć wrażenie, że bierze udział w rywalizacji sportowej np. grze w tenisa i wtedy pozytywne jest to, że rzeczywiście taka osoba, korzystając z wirtualnej rzeczywistości wykonuje ruchy stoi rusza się ma też okazję się spocić też niektóre gry w ten sposób działają, że człowiek nagle musi być skoncentrowany, ale rusza się zmienia pozycję ciała, więc jest to pewna alternatywa ja mówi alternatywa dlatego, bo badania, które mamy, które przyglądały się temu w jaki sposób reaguje organizm jak reagują ludzie, którzy korzystają z np. aktywności fizycznej w grupie do badania pokazały, że takie osoby mają potem wyższy poziom optymizmu poczucie przynależności do grupy zyskują na tym obniża się poziom lęku, więc to są pewne korzyści, których warto pamiętać nikt nas mobilizuje do standardowej aktywności, ale właśnie jednocześnie badania na graczach wskazują na to, że pewne korzyści także takie związane z przynależnością do grupy możemy w ten sposób uzyskać, więc długofalowo prawdopodobnie to będzie interesujący rodzaj alternatywy tylko właśnie ważne jest takie monitorowanie tego, jakiej formie uprawianie sportu przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii to będzie właśnie chroniło młodych ludzi, ale też dorosłych przed tym, żeby nie kończyło się izolacją, żeby nie kończyło się np. zmniejszaniem aktywności swojej życiowej do pozostawania tylko w domu, więc pewna alternatywa jak najbardziej jak to przełożyć na metę wersu nie wiem też prawdopodobnie będzie mocno zależne od tego na co nam pozwoli technologia, ale myślę, że jest pewna dosyć interesująca alternatywa, bo media społecznościowe technologia i tak już z nami będą, więc jeśli już mają być to byśmy wykorzystywali też te narzędzia właśnie taki sposób, który również będzie sprzyjał aktywności, a my też myślę bardzo dobre podsumowanie państwa moim gościem był Mateusz Banaszkiewicz psycholog zdrowia z Uniwersytetu SWPS ja nazywam się Anna Sosnowska dziękuję do usłyszenia gazety wyborczej partnerem programu Jutronauci jest Sebastian Kulczyk międzynarodowy inwestor twórca im kredę, bo z programu mentoringowego dla młodych przedsiębiorców w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: WYBORCZA, 8:10

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA