REKLAMA

Wreszcie będą pieniądze za streaming dla polskich muzyków?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-12-09 12:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Agnieszka Parzuchowska-Janczarska dyrektorka start, czyli organizacji zarządzania zbiorowego, która reprezentuje ponad 7000 muzyków w Polsce jest gościem państwa dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwu chciałbym, żebyśmy dzisiaj porozmawiali o nowelizacji prawa autorskiego w Polsce w kontekście właśnie muzyków, których pani organizacja reprezentuje ta nowelizacja w dalszym ciągu jest opracowana przez ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego w tej chwili w fazie Rozwiń » drugiej już konsultacji międzyresortowych to jest implementacja dyrektywy Unii Europejskiej my z tą dyrektywą Zosią jesteśmy spóźnieni już ponad 2 lata we wdrożeniu jej, ale moje pierwsze pytanie jest takie co nowe prawo autorskie zmienia w sytuacji muzyków zmienia tak naprawdę wszystko, dlatego że obecna ustawa o prawie autorskim jest można powiedzieć ustawą analogową ustawą, która gdzieś się zatrzymała na początku 2001. wieku i jest zupełnie niedostosowana do realiów oraz płatne anachronizm, bo dotyka rzeczy których, które właściwie przestały funkcjonować tak dokładnie i w 22 lata później w wkraczał my tak naprawdę dopiero ten 2001. wiek, jeżeli chodzi o prawa autorskie i ustawa powinna dostosowywać to w jaki sposób korzystamy z tej muzyki, a większość najpopularniejszym sposobem słuchania muzyki przez Polaków jest obecnie streaming, który generuje ponad 65% przychodów dla branży muzycznej artyści z tego tytułu nie dostają nic albo prawie nic w dalszym ciągu, więc ustawa zmienia sytuację artystów w tym względzie, że wprowadza prawo do niezbywalnego wynagrodzenia za streaming ta właśnie artystów wykonawców utworów muzycznych słowno-muzycznych tantiem w raju wal no właśnie, bo muzycy to właściwie jedyna grupa artystów, którzy w ogóle są pozbawieni tantiem jeśli chodzi o te streaming muzyce również aktorzy, ale chciałabym się rozmawiać głównie o muzykach rzeczywiście zrobiliśmy wg ankiety, która została przeprowadzona 2020 roku w ramach kampanii tej reformy, które również start uczestniczył tam to badanie zostało przeprowadzone w Unii Europejskiej również Wielkiej Brytanii jak w wśród po około 66000 artystów muzyków okazało się, że 52% muzyków w Polsce nie otrzymało żadnego wynagrodzenia za streaming wykonań w internecie, a 26% otrzymało mniej niż 100EUR rocznie to jest 22 tysiące dwudziesty rok natomiast zapytaliśmy naszych artystów teraz w niedawno parę tygodni temu jak wygląda sytuacja i nie wiem czy tam państwo zdają sobie sprawę z tego, że wybitny muzyk gitarzysta, które gra w zespole, który na pewno wszyscy państwo znają i większość państwa kocha, którego solówki ci pół Polski, który osiągnął widzę na ewidentny sukces, ponieważ na Spotify wykonanie, w którym wiele utworów, którym gra zostało wyświetlone 5000000× 3 z tego tytułu 500zł to gitarzysta niestety nie mogę pani, chociaż znaną w chciałabym bardzo, ale zostawiam profesjonalnym artystą wykonawcą artyści dlaczego, dlaczego też nie mogę powiedzieć o tym, chociaż mam wiele wiele innych przykładów wokalistka 200 000 wyświetleń na YouTubie 0zł artyści muzyce orkiestrowej 13 000 000 wyświetleń 0zł i mogłabym tak kontynuować, ale mamy mało czasu, skąd to się bierze no właśnie bierze się z tego, że prawo jest kompletnie niedostosowane do do realiów i mamy nadzieję, że projektowi projektowana ustawa odwróci tę sytuację zmieni i wprowadzi równowagę pomiędzy osobami, których jest szansa, zwłaszcza że z tym anachronizmem jesteśmy mocno spóźnieni, bo 1,5 roku 1,51,5 roku, choć implementacje natomiast my o to walczymy już od ponad 15 lat od momentu, kiedy ten streaming tak naprawdę zaczął być powszechne w pandemii to się tylko uwydatnił oraz właściwie wszystko przyspieszyło i cała twórczość została wpuszczona do internetu i doskonale zdajemy sprawę jak jak jak słuchamy muzyki w jaki sposób jak każdy projekt mojego pokolenia zawsze marzyłem o tym, żeby być muzykiem, ale zdaje się, że to nie jest taki łatwy kawałek chleba z czego w Polsce żyje muzyk mam na myśli takiego muzyka szeroko rozumianego monstrum czy niejasne zakupowego taktem na czym w muzyce jest to też grupa bardzo zróżnicowana, ale oczywiście muzycy żyją z koncertów i pandemia pokazała w momencie, w którym z dnia na dzień nie mogli już z tej formy kontaktu z publicznością korzystać w muzyce pokazała jak jak tak naprawdę, jaką mają trudną sytuację i w byli słuchani są słuchani w internecie natomiast to nie przykłada absolutnie na ich sytuację finansową, ponieważ internet właśnie można by zmienić paradygmat jeśli chodzi o twórczość muzyczną wszędzie na świecie jeszcze w latach dziewięćdziesiątych no podstawowym właśnie z zyskiem muzyków to była sprzedaż płyt w szeroko rozumianych także tych na kasetach oczywiście polscy muzycy mieli o tyle słabo, że ten ten czas wielkiego boomu sprzedaży muzyki na tradycyjnych nośnikach przypadł na gigantyczne piractwo właściwie muzycy byli na każdym kroku okradani z własnej twórczości no, a internet wywrócił stolik jak teraz wygląda w ogóle jak wyglądają te proporcje jeśli chodzi o płyty versus dale tak jak powiedziałem 65% zysków branży muzycznej generuje streaming artyści są sercem streamingu bez artystów streamingu nie było, a są pomijani w tym łańcuchu biznesowym dlatego walczą walczymy o ich prawa o to żeby, żeby sytuacja była zbalansowana co tej nowelizacji właściwie zapisano to znaczy 3 wejścia w życie nowego prawa autorskiego oznacza, że muzycy dostaną tantiem np. YouTube ba dokładnie tak liczy chodzi przede wszystkim o oto, żeby wynagrodzenie było niezbywalne niezależna od relacji biznesowych artysty z dużymi korporacjami ze koncertami z platformami streamingowym czy producentami, bo szoł biznes wygląda taka nie inaczej i doskonale sobie zdajemy z tego sprawę, że osoby tak jak producenci muszą mieć swobodę w korzystaniu i decydowaniu w pewnym zakresie o oddanych w wykonaniach czy w utworach natomiast artysta powinni zagwarantowane właśnie niezbywalne prawo do wynagrodzenia, które niezależnie od tego co zrobi w stosunkach umownych z osobą trzecią ostro, której powierzy też do wykonania te tantiemy będą zawsze podążać za artystą i jest to rozwiązanie najbardziej adekwatna jest to krok absolutnie, który powinien być podjęty i każde inne rozwiązanie jest tak naprawdę krokiem stać tutaj bardzo ważna jeszcze takie rozróżnienie, ponieważ muzycy artyści mają różne prawa to są np. prawa do tekstów melodii tymi sprawami zajmuje się ZAiKS inna organizacja zbiorowego zarządzania, a start zajmuje się prawami wykonawczymi to są też inne prawa przysługujące artystą powiedzmy na czym polega różnica prawa do artystycznych wykonań są prawami tzw. pokrewnymi do prawa autorskiego są to prawa do wykonań, czyli artysta wokalista DJ dyrygent muzyce towarzyszące wszyscy mają prawo do wykonań może być wiele wykonań 1 utworu i wybieramy te, które nam najbardziej przypada do stołu i to jest ta różnica pomiędzy twórczością, a prawami do artystycznych wykonań przecież internet streaming zmieniły model no także model biznesowy tak to nazwijmy dokładnie tak muzyki to chciałbym zapytać, kto w tej chwili ogromna to znaczy jest artystach, który pisze tekst melodia wykonuje ją następnie, ale bardzo często płyty w sensie fizycznym nie wydaje tylko ta płyta ukazuje się na jednym z serwisów streamingowych ile może na tym zarobić można zrobić bardzo dużo pytanie, kto na tym zarabia los, bo w większości przypadków tak jak wiemy artyści na tym zarabiają zarabiają bardzo niewiele pieniędzy zarabiają na tym Platformy streamingowe zarabiał na tym producenci bardzo niewielkim zakresie nie wszyscy artyści tylko tacy, którzy mają silną pozycję negocjacyjną, a artyści towarzyszące czyli, w czym muzycy sesyjni czy artyści, którzy biorą udział w danym wykonaniu jest czasem są 4 osoby czasem, jeżeli chodzi o większe zespoły orkiestry jest kilkadziesiąt osób nie dostają ze streamingu nic w obecnej sytuacji dlatego dlatego to nie zbywalność praw do wynagrodzenia jest bardzo istotna i i to wydaje mi się, że zostało zrozumiane przez ministerstwo głos muzyków zostało usłyszane oczywiście jest to pierwszy krok dopiero cieszy wciąż w ścieżce legislacyjnej, ale liczymy na to, że no z powodzeniem tutaj artyści to prawo w jak mieli zapewnia jak, więc wygląda różnica pomiędzy polskim muzykom wykona muzykiem wykonawcą, a jego pomysłem niemieckim francuskim kolegom dyrektywa w dalszym ciągu jest implementowana do do porządku prawnego krajów Unii Europejskiej nie wszędzie jeszcze została implementowana, ale prawo do właśnie do takiego wynagrodzenia niezależnego od od relacji kontraktowych pomiędzy artystą, a platformą streamingową np. jest już zapewniona w 2006 roku w Hiszpanii i tam artyści dostają wynagrodzenie proporcjonalne do tego ile ich fani od słów lata w zależności od odsłon w streamingu, czyli odsłonę w YouTubie czy Spotify tutaj Realu czy innych platformach streamingowych prawa do niezbywalnego wynagrodzenia również zostało wprowadzone bardzo niedawno w Belgii została również prowadzone w Niemczech w ograniczonym zakresie ale, ale również również artyści będą mogli tutaj pobierać tantiemy z właśnie z serwisów typu YouTube i czekamy na resztę na resztę kraju natomiast wydaje się, że nasza implementacja dyrektywy w tym zakresie póki co idzie w dobrym kierunku bardzo dziękuję Agnieszka Parzuchowska-Janczarska dyrektorka start był gościem państwa moim ogrodzonego jakich wszystko co przygotowaliśmy dzisiaj dla państwa z Anną Piekutowska program realizował Szymon waluta za chwilę informacje Radia TOK FM, a oni jeszcze więcej mundialu zapraszam w imieniu Michała Waszkiewicza i jego list do usłyszenia, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA