REKLAMA

Ceny paliw nie mogą być niższe - dla "naszego dobra"

Światopodgląd
Data emisji:
2022-12-09 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
12:34 min.
Udostępnij:

A także dlaczego ceny paliw w USA są tańsze, mimo iż paliwa jest mniej? Jaka będzie przyszłość surowca, który jest "krwią" w gospodarczym obiegu?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ka świat podgląd Agnieszka Lichnerowicz 3 ceny proszę państwa paliw benzyny na stacjach benzynowych są w tej chwili niższe niż były rok temu, czyli przed 2004. dlatego przed rosyjską eskalację wojny w Ukrainie tak jest w Stanach Zjednoczonych najczęściej pojawia się pytanie, dlaczego tam tak jest u nas nie i też oczywiście pytanie dlaczego, czego oczywiście to tylko tym pytaniem zajmą się mniej, ale skoro ceny są niższe niż były rok temu to to, jakie inflacji tam się Rozwiń » mają obawiać z czego na siebie, ale myślę skupiam na tym pytaniu, dlaczego właśnie w stanach Zjednoczonych ceny paliw są w tej chwili na stacjach benzynowych niższe niż były rok temu, a u nas niekoniecznie, a nawet tak nie jest połączyliśmy się z Robertem Tomaszewskim dzień dobry dzień dobry starszym analitykiem do spraw energetycznych w polityce Insights nowy dlaczego, dlaczego mamy do czynienia z sytuacją, w której rzeczywiście Amerykanie teraz znacznie bardziej korzystają z tej no dekoniunktury, jaka się pojawiła, jeżeli chodzi o cenę ropy naftowej one spadły już do tego poziomu wręcz na końcówki zeszłego roku mamy teraz baryłka ropy Brent po 76USD no i tak samo spada również amerykański będzie Marka amerykańska ropa WTI, więc dzięki temu Amerykanie rzeczywiście mają do czynienia z lepszą sytuacją cenową, toteż ta różnica na korzyść Stanów zjednoczonych, jeżeli chodzi o ceny benzyny w stosunku do starego kontynentu wynika również sytuacji tamtejszego sektora rafineryjnego, który no jest ono w lepszej kondycji niższe niż nasze europejskie to znaczy pierwsza rafineria ma do czynienia z nowym wy my, bo może tę cenę lepiej obniżać bardziej obniża też Amerykanie bardzo aktywnie działają na, jeżeli chodzi o zarządzanie rezerwami rezerwy zostały i ropy paliw mocno wpuszczane rynek co jest obniża ceny na stacjach benzynowych tylko z drugiej strony mamy do czynienia z sytuacją, w której te rezerwy paliw w stanach są najniższe od 2001 roku, więc Amerykanie w pewnym momencie będą musieli zacząć je odbudowywać, więc teraz mamy akurat no let lepszy moment, ale ja bym się raczej spodziewał, że te ceny już bardziej chyba spadać nie będą jakimś trendzie bocznym się znajdziemy co też oczywiście będzie wiązało się z globalną sytuacją na rynku ropy ona jest dość niestabilna w tym momencie, bo nie wiemy co zrobi Rosja po wprowadzeniu limitów na jej ropę odgraża się Moskwa, że będzie ograniczała eksport swojego surowca do krajów, które takie rozwiązanie wprowadziły, jeżeli tak się rzeczywiście wydarzy, jeżeli Rosja będzie ograniczało swoje wydobycie eksport no to cele zacznie ropy znowu rosnąć nie wiemy wreszcie zrobi OPEC plus które, czyli Targ państw naftowych na czele z Arabią Saudyjską, ale też Rosją, który się, który koordynuje i decyduje o tej podaży ropy naftowej na świecie na razie te decyzje sprzed kilku dni wskazują, że OPEC plus wszedł taki moment by oczekiwania na to co się wydarzy przede wszystkim, jeżeli chodzi o Chiny przede wszystkim, jeżeli chodzi o globalną koniunkturę finalizują swoje regulacje dotyczące covid-u, więc ten spowolnienie gospodarcze powinno być w państwie środka troszeczkę mniejsze co ma związek też będzie miało z tym, że popyt na ropę nie powinien aż tak bardzo spadać, więc mamy bardzo wiele czynników, które tak naprawdę będą tutaj konstytuowania te ceny ropy naftowej i paliw na zachodnich rynkach w 2003. roku to i jeszcze będziemy właśnie do konsekwencji sankcji na rosyjską ropę, ale ja uczę się zapytać jeszcze komisja jeszcze raz wykład, dlaczego my nie możemy mieć niższych cen ropy benzyny oni mogą w Ameryce jest już w takim w ogóle specyficznym momencie, że od stycznia chodzi nam dwudziesto 3%owy VAT na paliwa, które w tym momencie no jest minimalnym poziomie, więc tutaj cena będzie jeszcze dodatkowo podbita tej różnicy prawdopodobnie nie zobaczymy w sposób szokowy, bo Orlen i to też pokazują dane statystyczne ja, jeżeli chodzi o ceny w hurcie już zaczął, jakby włączać ten podwyższony VAT, chociaż jeszcze nie obowiązuje do tej ceny detalicznej, więc my płacimy teraz relatywnie więcej za benzynę niż powinniśmy w związku ze ze spadkiem cen ropy naftowej na światowych kresu wraca, dlaczego w to jest związane z tym, żeby właśnie 1stycznia nie doszło duszą, a coś takiego czym więcej, żeby się nie szokować w styczniu zakłada 2 tysiące 1 stycznia namówiły przyprawić o palpitację serca razem dla nadzorować to Odra SA, a nie pytam organistę czy bardzo detaliczny Orlenu są bardzo wysokie teraz tak to znaczy oni teraz rzeczywiście korzystają na tej sytuacji tego, że musimy ten wyższy VAT po prostu od 1stycznia znowu wprowadzić jednolite paliwa będą już takich poziomach podwyższonych pozostaną tutaj krytyczną datą będzie jeszcze 5lutego dziwi, że do tego wejdzie zaraz, ale jemu jest to pytanie rozmowę o tym m.in. z panem od miesięcy, ale je być może to jest populistyczne pytanie ale dlaczego muszą być wyższe ceny, nawet jeżeli VAT idzie wyższe, a teraz szczególnie w areszcie bez VAT nie ma skoro organ ma taką nadwyżkę zysku to przecież nie musi podnosić z tych centa nie udało się wprowadzić tych wszystkich podatków, które choćby wielka Brytania wprowadziła na te nadmiarowe zyski z żywicy jest także Orlen korzysta z tej sytuacji bardzo wysokich marż rafineryjnych ma rekordowe zyski, a on nie może obniżyć ceny paliwa z tej prostej przyczyny że, gdyby to zrobił w sposób taki rynkowy to znaczy obciął swoje marże i doprowadził do tego żeby, żebyśmy mieli naprawdę bardzo niskie ceny w stosunku do z Europą i tak są teraz tym momencie jest jedna z najniższych w Europie, gdyby zrobił to mielibyśmy do czynienia no trochę powtórką scenariusza węgierskiego to znaczy sytuacją, w której te paliwo z Polski po prostu zaczęłoby wyciekać czy opłacałoby się przyjechać do Polski zatankować samochód zatankować kanistry i wywozić za paliwo i sprzedawać się w Niemczech w Czechach na Słowacji itd. będzie to przerobili sobie wprowadzili ceny maksymalne w listopadzie zeszłego roku co sprawiło, że w ogóle nie opłacało się tam eksportować Paris trzeba było wszystko produkować na miejscu w momencie, kiedy doszło do zaburzenia produkcji paliw, czyli oraz rafineria Budapeszt pańska przestała produkować, bo przestała płynąć ropa z Rosji, bo zostały zaatakowane sieci przesyłowe energetyczne Ukrainy i ten przez stanu doszło do załamania doszło do paniki na stacjach paliw zaczęło brakować itd. więc gdybyśmy wprowadzili taki mechanizm u nas, żebyśmy bardzo radykalnie obniżyli ceny wówczas mielibyśmy do czynienia z czymś bardzo podobny fakt znacznego uchwalają rady w miejscach zacząłby brak wzrostu musi być Orlen zarabiać jak muszą tę cenę być wysokie korzystne dla Orlenu, bo tak jest racjonalność wolnego rynku po prostu tak musi być Norah i tu trzeba wprowadzać mechanizmy, które no do takiej informacji to znaczy zabierają te nadzwyczajne zyski i stan tej strony dzielić się tą pulą i re dystrybuować by poprawiać się pozycję odbiorców, którzy są w najgorszej sytuacji, bo z innych jesteśmy wspólnym rynkiem pracy, gdybyśmy gdy, gdybyśmy byli autorkę gospodarczą to akt można byłoby to prace tego rodzaju rozwiązania wprowadzić natomiast te paliwo może po prostu wyciec dobrze dobrze dobrze tyle racjonalności tego wolnego rynku to w takim razie jeszcze po 5lutego, dlaczego stracę jeszcze bardziej może być jeszcze trudniejsza 5lutego wchodzi w życie unijne embargo na rosyjskie paliwa mamy już do czynienia z unijnym embargiem na rosyjską ropę, które weszło w życie 5grudnia no i 5lutego to obejmie paliwa, czyli przede wszystkim benzyny i olej napędowy i ten olej napędowy jest najważniejsze wiza jest krwią gospodarki można powiedzieć to znaczy celem jest by olejem napędowym dzięki niemu jeżdżą ciężarówki transport firmy spedycyjne wszystko wszystko wokół tego oleju napędowego, jeżeli chodzi o taki ciężki tonaż się kręci, więc Rosja jest bardzo dużym dostawcą cały czas tego oleju napędowego do państw Unii Europejskiej obecnie to najnowsze statystyki pokazują, że my konsumujemy 10% polskiej konsumpcji oleju napędowego to jest cały czas diesel dostarczany z Rosji, więc w momencie, w którym i mniej więcej troszeczkę więcej jest w Europie w momencie, w którym do wejdzie w życie to embargo my będziemy musieli znaleźć ne innych dostawców tego oleju napędowego nasze rafinerie nie do końca są w stanie tak skokowo zwiększyć produkcję w tej mówimy o narzędzie na 1,51 000 000 ton oleju napędowego to nie są te skały to nie jest skala, która pozwoliłaby nam zwiększyć produkcję w Płocku czy w Gdańsku, więc ten olej napędowy będziemy ściągać wciągać morzem całą wysoką, jakiej może czy to się zapadnie my was bardzo możliwe tak bardzo możliwe, że zarząd Saudyjskiej będzie ten olej sprowadzany możliwe, że ze Stanów zjednoczonych, które tutaj będą mogły przekierować część dostaw, bo np. otwierają się nowe rafinerie w Afryce tam bardzo dużo oleju napędowego ze Stanów zjednoczonych właśnie płynie w tym momencie, więc no, ale trzeba będzie zabezpieczyć, a to co jest sporo wąskich gardeł nasza infrastruktura, która ma nam umożliwić no i import tego paliwa może jest dosyć po blokowana Polska to też warto pamiętać jest potężnym eksporterem diesla na Ukrainę w tym momencie nasze i tego historycznie nie było tak nie istnieje eksportu byliśmy takie ilości tańsze dla zapewne wolny tak to znaczy dla co dokładnie tak dokładnie tak przede wszystkim czołgów, ale też szczególnie w ostatnich tygodniach dla generatorów energii wyjaśnia dla generatorów diesla ukraińska sieć energetyczna nie działa mamy do czynienia z częściowymi lub całkowitymi tutaj do wyłączenia prądu na długi okres w ciągu dnia w dużej ilości te generatory diesla po prostu zastępują tam sieć, ale one potrzebują tego oleju napędowego, więc w kolejnych miesiącach należy oczekiwać tego jest również, że temperatura będzie spadać, że ten popyt będzie rósł, a Polska strategiczna, jeżeli chodzi o dostawy, więc my importujemy, ale jednocześnie eksportujemy też bardzo duże ilości po tych 10 miesiącach tego roku mamy 1 000 000 ton prawie 1 000 000 ton diesla, który w Polsce przez Polskę przepłyną i został dostarczony na Ukrainę dzięki niemu te czołgi mogą po prostu, jeśli więc tutaj rzeczywiście ta sytuacja będzie trudna to też widać w cenach jak mijamy stację benzynową to widzimy, że Air to benzyny dziewięćdziesiątki piątki 106,5zł natomiast, jeżeli jest złotówkę, a więcej Drozd, więc to też związane z tym, że jego po prostu mniej bardzo bardzo dziękuję za za cierpliwości, a zatem wyjaśnienia Robert Tomaszewski starszy analityk do spraw energetycznych w ośrodku medycznym polityka Insights był państwa gościem, a jeżeli chodzi o uniezależnienie się od innych krajów i transformację energetyczną rzecznik Prawa i Sprawiedliwości na konferencji prasowej zapowiedział, że projekt ustawy zwanej 10 cha, czyli ustawy Wiatrakowej, która ułatwi budowanie w Polsce wiatraków nie będzie procedowany na najbliższym posiedzeniu Sejmu, ponieważ trwają w tym momencie rozmowy polityczne, które zaangażowany bezpośrednio premier Morawiecki itd. tak dalej informacje Radia TOK FM taka świat podgląd Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA