REKLAMA

Sebastian Łach czyta tekst Marka Bieńczyka "Sfinks Hollywoodu"

Gościnnie: Mistrzowie Słowa Gazety Wyborczej
Data emisji:
2022-12-10 04:00
Prowadzący:
Czas trwania:
29:54 min.
Udostępnij:

Greta Garbo miała być chłodna, była intuicyjna, a nie inteligentna, władcza, lecz duchem często nieobecna, płciowo nieostra. Wypisz wymaluj klasyczne przymioty bóstwa, które na kilkanaście lat wpadło na ziemię - w 92. odcinku "Mistrzów Słowa" Sebastian Łach czyta tekst Marka Bieńczyka "Sfinks Hollywoodu". Rozwiń »
Co tydzień w sobotę publikujemy dla klubowiczów "Wyborczej" jeden tekst czytany przez wybitne aktorki i wybitnych aktorów. Dołącz do Klubu "Wyborczej", kupując najwyższy, klubowy pakiet prenumeraty cyfrowej na Wyborcza.pl/prenumerata. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry witam państwa mistrzem słowa nazywam się już piecza jestem wydawczyni podcastów gazety wyborczej mistrzowie słowa podcast, w którym mistrzowie sceny czytają Mistrzów pióra co tydzień w sobotę przedstawiamy nasze teksty czytane przez wybitne aktorki wybitnych aktorów Grety Garbo nazywano Sfinksem z Hollywood była kimś nieprzenikniony niejasnym i pełnym tajemnic przed państwem Sebastian Łach w banku kongijski francuski pisarz znany u nas ze świetnego kierunkach wykłada Rozwiń » filmoznawstwo w Kaliforni 1 ze swoich ostatnich felietonów opowiadał seminarium, podczas którego wspomniał o słynnej scenie filmu nagi instynkt, w której szarą stąd podczas policyjnego przesłuchania rozpyla prowokacyjnie no i odsłania przez chwilę przyrodzenia żaden ze studentów nie słyszało o imieniu wiedział kim jest szarą z tą Głogowa gorączkowo do końca zajęć od premiery nagiego instynktu minął raptem 30 lat wykładowca nie krył zdumienia ignorancji studentów filmoznawstwa co prowokuje od 2 łatwych wniosków Witajcie wczasach post kultu pierwszy dotyczy naszej pamięci Otóż bezwiednie zakładamy, że wszyscy wokół pamiętają przynajmniej w dziedzinie kultury to co my pamiętamy wiedzą o faktach, o których my wiemy, do których chcemy nawiązać nic bardziej mylnego, a ta niewiedza innych jest oznaką naszego starzenia się drugi wniosek dotyczy historii filmu dawno temu skończył się w nim czas kultu przepraszam za słowo nastąpił czas postu kultu po polsku oznacza, że nowe ikona aktorski mająca skrócić czas życia stał się efemeryczne, kiedy wręcz jak strzykawki jednorazowe nie chodzi tylko gwiazdy 1 sezonu celebrytów używana jako mięso reklamowe dla produkujących portali, lecz narastający proces wizerunkowej karuzeli, która wraz z rozwojem mediów społecznościowych kręcić coraz szybciej rzuca w foteliku chwilowych szczęśliwców wepchnąć w nowych najbardziej aktualnych przypuszczam jednak, że uczniowie, ale mogą wiedzieli kim była Greta Garbo jestem pewien, że milenialsi, którzy sięgają po magazyn książki wiedzą również co do reszty młodzieży całkowitej pewności jednak nie mam jeszcze mniej pewny jestem po nauczce, jaką dostał banku czy wiedzą kim była np. Claudia Cardinale albo już Bardo po prostu instrument mierzenia wiedzy którymi łatwo było operować jeszcze 20 lat temu wypadły nam z rąk sam zapewne nie znam wielu ikon milenialsów natomiast przewiduje żadna z nich nie zostanie z nami na zawsze tak jak Bumar sami, choć urodzili się lata po zakończeniu kariery została Greta Garbo ani dobrze ani źle głębokie retro pamięć przeszła funduje kultury jako proces żywej tradycji nigdzie nie jest powiedziane, że pamięć płytka nie może być całkiem kreatywna ukazała się na kolejną książkę o Grecie Garbo tym razem znanego krytyka Roberta Gottlieba użyczonego boginią jak większość piszących można rozumieć te fascynacje nie tylko ze względu na samą aktorkę i każdy okres pionierski założycielskiej rośnie czasem naszych oczach pierwsi osadnicy pierwsi reżyserzy pierwsza aktorki pierwsi aktorzy stąpają dla nas pięknie, a my pompujemy aureola nad głowami świecą przez dekady pierścienie Saturna początki są religijne uświęcone skinął złote lata kina trzeba było uwierzyć wierzono zatem tłumnie zapełniają sale jak podczas Świątecznej mszy nawet podczas wielkiego kryzysu później tylko do kina chodzono niedawno zmarły Jolie godach twierdził w ostatnich wywiadach, że firmy są coraz gorszej płaski jak nowe ekrany Garbo urodzona w 1905 trafiła idealnie w najbardziej magiczny czas kina jego nie ma początki stary testament jego dźwiękową rewolucja nowy testament miała 36 latka zagrała w ostatnim filmie została do przeżycia o wiele więcej, bo lat blisko 50 do dziejów kina już zupełnie nieistotnych nie dane było szczęście umrzeć w miarę młodo tragicznie dzień zdjęcie Marin mądrą, aby jeszcze podrasować własną legendę, ale miała wystarczająco poczucia smaku przez półwiecze prowadzić żywot na tyle dyskretne ostrzegła przed atakiem prozaiczną ości, która dla publiki legendę by ten gryzła choćby w przypadku Badowski raczej zamieniła głośno tajemnicę swego filmowego geniuszu na cichą tajemnicę znikania pamiętnym wierszu Szymborskiej śmierć ludzka jest skandalem tego się tu nie robi tutaj skandalem jest długie życia tegoż limitowi nie robi sądzi się, że Garbo to sobie aż nadto dobrze uzmysłowiła świadectwo życia pożyczenie brakuje jeszcze tu i ówdzie garbu bywała poznawała u nas słów Churchilla pada ofiarą fotografów, lecz nieodmiennie samotna bez żadnego trwałego związku Pustelnik dużym mieście stawała się powoli widmem Koda się do Michała początki kina niemego eksponował obecny jeszcze fantomowe niepełną krwistą wyblakły postaci zdawał się projekcjom romantycznych duchów dopiero z czasem nabierający cielesności, kiedy zjawy stawał się nieodparcie zjawiskowe w ośrodku piękności fałszywy akord najbardziej brutalnie zerwaniu Grety Garbo z kinem mówił Ingmar Bergman wspominając odwiedziny krajanki w jego studio w półmroku tego pokoju piękność była nie przemijająca, gdyby była aniołem jakieś Ewangelii powiedziałbym, że piękność unosiła się wokół niej istniała jako witalność wokół wyraźnych czystych rysów twarzy czoła kraju oczu szlachetnie ukształtowanej Brody wrażliwości nozdrzy inne po chwili światło lampy padło na twarz Garbo wtedy zobaczyłem coś, czego wpierw nie dostrzegłem jej usta były brzydkie dla pary otoczona poprzecznymi zmarszczkami, bo to dziwne i oburzające cała ta piękność pośrodku piękności fałszywy akord tych ustaw tego co opowiadały nie mógł żadnymi czarami zmieni żaden chirurg plastyczny charakteryzator odczytała natychmiast moje myśli umilkł zniechęcona kilka minut później pożegnaliśmy się studiowałem w ostatnim filmie miała 36 lat twarz piękna, ale napięta usta pozbawione miękkości wzrok przeważnie nie skoncentrowanej smutnymi komediowych sytuacji jej publiczność przeczuwała może coś na co jest pierwszy dał odpowiedziało przełożył Zygmunt Ulanowski Bergman świetnych zdaniach wyraża ostatecznie najbardziej prawdopodobne, ale też może aż nadto oczywisty powód odejścia Gg niszczyć własnego wizerunku ukryć nielegalną pracę czasu oszczędzić rozczarowań innymi sobie uszanować religijnymi itd nie wycofywać z marzeń fantazji publiki Boska w drodze po chleb zapewne tak zaczęła się coraz bardziej zasłaniać ciemnych okularów uczyniła trwałą maska z kapelusza innych nakryć głowy schron galanterii nadał egzystencjalną wartością oczywiście chroniła się w ten sposób przed rozpoznaniem nie tak wiele to dawało jeszcze przez długie lata ulicę nowojorskiej zamieniało się scenę, przed którą nie mieli przechodnie wpatrywali się boską, która szła po chleb jednak nie można wykluczyć, że nie tylko lęk przed maskę akcją samospalenie mitów w tym znikanie chodziło również narastający dystans wobec siebie zaprzeczanie sobie porzucenia własnej przeszłości zerwanie nie tyle kinem z własną postacią publiczną, a niektóre spośród rzadkiej wypowiedzi mogło o tym świadczyć na planie była fantastycznie obecna dokładna, ale od początku stronił od ludzi mniej lub bardziej odradzała się od Hollywoodu ostatecznie niczego nie wiem tak jak nie wiemy właściwie nic przyczyna zniknięcia Challengera dzisiaj, gdy proces starzenia się podlega Kamil gotowi wszystko mogłoby wyglądać inaczej, choć w przypadku Garbo niezwykle trudno sobie wyobrazić aktorki Catherine Deneuve kiedyś Gilowska piękność dnia częściej odrzucają wstyd i walczą z przemijaniem i gotowe są ujawnił, czego efekty ze stoickim spokojem, uznając kolei rzeczy wyroki natury, akceptując to co jest pokazują światu, że starzy można się godnie i dalej zarabiać, ale też żadna nie wspięła się tak niebotycznie wysoko Garbo i Ukrainy niedościgłym mitów, a zatem 36 lat ostatnie Fin śmieć artystyczna jeszcze jakaś próba powrotu niezrealizowana przed czterdziestką kurtyna ostatecznie zapada w innym miejscu czasie 40 lat śmierć rzeczywista mądrą 2 śmierci w młodym wieku symbolicznej realna łączą grę tej marki reszta jest różnicą jako ikony dzieli obie bardzo dużo ligi wydaje się przeciwieństwem MO nie mówiąc o innych technologicznych aktorkach monodram jak wspomniano wyżej BBI c wg barometru mitów jest największą rywalką nie tylko ze względu na długo życia mniejszą tragicznych losów przejmie pozornie, gdyż tragiczną ości nigdy nie da się wymierzyć można grzebać w życiu rozważać kolejne zdarzenia romanse kryzysy zachowania fakty codziennej wysnuwać z tego wnioski interpretować fakty aktorskiej estradowej życie to nieskończone zawsze atrakcyjny materiał czy jednak nie jest, choć na pierwszy rzut oka realistyczne podejście jeszcze bardziej fantazyjne niż oddanie się własnym Fanta ma to mówienie o aktorkach ogniach bez biograficznych obciążeń bez grzebania w ich intymnym życiu w ten sposób mniej czynimy krzywdy nie jest narażamy siebie tylko czy nam się jeszcze po tylu innych piszących chce wnikać w tamte wizerunki by, opowiadając o tamtych legendach dać się rozgrzać własnym odwiecznym Fanta matą brunetki blondynki wchodzić w karcie własnej wyobraźni co jeszcze tak długim czasie niemal 100 latach w przypadku Garbo 60 w przypadku MON można z mitem pociąć, dlaczego ma służyć mu Fanta ma podzielone przez wielu to mowa twarzy twarz Garbo temat ten przysypany tonami słów jeszcze 1kg mojej stronie, czego nie zmienia nie Doda rozumiem jednak aż nadto dobrze gorączkową od spekulacji odnosi się wrażenie, że mówić o tych twarzach to rozważać samo sedno to jest ewentualnym usprawiedliwieniem tych rozważań tylko jedno czego zacznę od tego, że ME czy raczej ciało IMM jest też Giovanni rejsy Kowa ne w tak rzec anty genderowe pozostaje niezmiennie obiektem męskiego głównie pożądania jego kształtu ujawniają się łatwo epatują naturalnie, bo jak ukryć ten biust i pozycyjne no bo jak go nie uwidocznić najistotniejsze poza MME wymyślone dla fotografa nie przestają uwodzić za każdym razem jeśli się o esencji kobiecości otwartym pogodnym erotycznie za każdym razem, bo nic niewiele się zmienia twarz MMA jest wciąż do siebie podobna co najwyżej raz jest trochę starsza, kiedy indziej trochę młodsza jest zdecydowanie ładniejsza twarz Gg treść twardy jest piękniejsza dlatego sobowtóry gmin mamy bez liku czy to na konkursach sobowtórów Czempinia stylizacja wydaje się w miarę prosta sobowtóra Grety urodziło się niewiele najtrudniejszym była Czeszka Karolina Nowak, która trafiła do Hollywood pod koniec lat dwudziestych miała nawet wyręczać Gg jak i spotkaniach towarzyskich chodzi wszak o to, że powtórki ME nawet bardziej odległe od pierwowzoru rozpoznajemy od razu w przypadku Garbo to niemożliwe niczym u słów Garbo i czasie przede wszystkim oblicza wielkie oczy do tego stopnia, że filmową można by się obyć się tak wyraża bez całego ciała począwszy od miejsca pod obojczykiem Wdą jest tak bardzo jej tak bardzo Garbowski, ale w końcu taki był wzorem kobiety od wieków twarz dekolt i ewentualnie stopy, które mogły wzbudzić obsesyjną adoracja Odry Cliffa Breton polecam gorąco jego pana Mikołaja, który ukazał się raz w tym roku Brunona Schulza jednak dla nich stopy Garbo metr 70 wzrostu byłoby pewnie zbyt duża serwetka jest mniej atrakcyjna sylwetka ME nie przyciąga wzroku rzecz jasna Garbo grała w innych czasach, gdy aktorki były bardziej kute w długie szaty, lecz nawet rzadkie ujęcia w kostiumach kąpielowych okropnych przybiera sportowy nie wywoływały dreszcze ci te, którzy zakochiwali się w niej o tym mówili wpadali sidła jej twarzy to twarze pragnęli trzeba mieć dla nich zrozumienia nawet uznanie prawdziwa miłość rodzi się tam, gdzie to właśnie twarzy się pożąda Simon de Voix twarz Garbo miała niedookreślone wyraz człowiek mógł na nią zaprojektować absolutnie wszystko nie da się w projektowaniu niczego na twarz Bardot jest tym czym jest oczywiście na drabinie sublimacji menu mądre ustawy wiele wyżej niż Bardo tuż pod Gretę Garbo debel w przeciwieństwie do nich obu nie wytwarzała żadnej aury tonie twarz była pożądana, ale nawet twarz en była tym czym była koniec z Hollywood film miał tego, ale na oczy miała nagle reżyserze kręcący mimo to nowy film śmieszy mnie najbardziej ostatnia scena jest już po światowej premierze amerykańskiej gazety nie zostawiał na dziele suchej nitki całkowite 0 absurd pseudo filozoficznym jedzenie nic się nie trzyma kupy, ale później nadchodzą gazety francuskie arcydzieło niespotykana głębia zupełnie nowe kino Robert Gottlieb zamieszcza swej książce różnym Rostowski świadectwa interpretacje poświęcone Boskiej, a teraz jeszcze 1 francuski punkt widzenia zapowiada wreszcie mam wrażenie śmieje się w duchu, bo wiadomo niespotykana głębia oczywiście chodzi o Rolanda Barth pada cytat z jego krótkiego klasycznego dla historii kina tekstu zatytułowanego twarz Garbo zamieszczonego w mitologiach 1957 i Bart kreśli przeciwstawienie między twarzą Garbo twarzą gry Chabel ta pierwsza jest idea ta druga w istocie mogłaby być twarzą każdej innej aktorki poza Gg wydarzeniem innymi słowy twarz Garbo pozostał jeszcze po stronie esencji modelu, który zaraża powszechną istotę rzeczy prawdę bytu jako takiego podczas gdy twarz Audrey Hepburn innych aktorek jest jednostkowa pojawia się ogranicza do tu i teraz wydarzenia w danej chwili znaczy tylko to co należy do jej indywidualności ani to co należy do wartości uniwersalnych Greta Garbo należy jeszcze cała owej chwili historii filmu, kiedy widok ludzkiej twarzy rozpytywał w tomach najwyższy niepokój, kiedy dosłownie biorą się twarzy człowieka wciąż jest napoju, kiedy twarz stanowi jakby Absolut ciała, którego nie można było ani dosięgnąć ani porzucić kilka lat wcześniej twarzą Adolfa Walentynowicz wywoływała samobójstwa oblicze Grety Garbo uczestniczy jeszcze w podobnym władz 2 Wolski miłości, kiedy ciało rozwija widzach uczucie mitycznej wspólnoty przełożył Jan Błoński w książce Gottlieba najlepsze są co nie jest dla niej Ujma fotografie kilka operujących światłocieniem kadrów wyjętych z filmów absolutnie fenomenalnych, ale twarz Gg pozostaje nieuchwytna właściwie nie wiem jak wygląda za każdym razem ujawnia się inaczej profil, eksponując długi nos nie zgadza się z oblicza fas wysokie wąskie łuki brwiowe mające ze starożytnych przedstawi i co japońskiego teatru no dla mnie jest, więc coś nieprzyjemnie bezosobowego to nie jest łatwe piękno przetwarza mam się odpoczywa czy twarz, kiedy trzeba się wysilić jak przy interpretacji wiersza przejść przez fazę zwątpień fascynacji polskiej przyciągania niechęci zachwytu bardzo Puszcza możliwość lektury poza płcią niejako twarze kobiet, lecz twarzy Turku nie tyle dodałbym jako obiektu pożądania tej konkretnej osoby ile pożądania bytu wedrzeć się w twarz to znaleźć w samym środku miał istnienia oszaleć z poczucia, że nie jest na tym świecie absolutnie tak bardzo, że aż o zawrót głowy kadry filmu wielokrotnie przedstawiają twarz Garbo twarzy filmowych amantów kontrast jest ogromny nie wiem czy to co powiem jest bardzo poprawne czy bardzo niepoprawny, ale powiedzieć muszę prawdę znaną i ograne twarze męskie przetwarza albo stały się nudne ograniczone ujawnią banalność życia podczas gdy twarz Garbo przynosi na metafizykę taka jest zresztą ogólna prawidłowość twarze męskie nawet tych najświetniejszych aktorów mówią krótko konkretnie mogą wyrazić doświadczenie mądrość siła czy witalność każdy przekraczają granic twarze kobiece pokazuje Garbo bywają metafizyczne czy odlotowe odlatujące różne nieba bardzo uważa na koniec swoje analizy jednak pojawia się na twarzy Gar Borys również indywidualny coś w układzie nozdrzy uniesionych brwi co zaczyna wywodzić piękna esencją walnego piękno egzystencjalne i ten rodzaj piękna, które dominuje wkrótce film za chwilę Garbo kończył karierę piękną porażające okolicznościowe ustąp miejsca piękno ręcznemu oswojone mu krew nie są kolejne gwiazdy esencja to co przechodzi do mitu egzystencja co konkretnie porywa w danej chwili dla jednych wahadło wychyla się zdecydowanie na stronę pierwszej Francuzi dla innych na drugą sam mówiłbym o biegi raczej po francusku nawet wówczas, gdy przyjmuje filmach pozy tej konkretnej kobiety z krwi kości zakochany odrzucającej miłość Garbo w ramionach mężczyzny czy Garbo leżąca przy mężczyźnie wydaje się, że stoi leży w imieniu wszystkich kobiet tak idealnie to wygląda idealnie nie znaczenie świetnie znakomicie, lecz też wzniosłem idealnej realizacji idei niełatwo określić ideę gesty Garbo należą teoretyczną ości duchowej nie są nisko seksualne wzorcowe to znaczy możliwości ciała kobiecego wyprowadzające obiektywne poza artystyczne jeden z krytyków amerykańskich wybacz mu pani jego grzechy mówił o przerośniętej szyi łabędzia powinien być skazany na wieczne oglądanie zawodów sumo te najbardziej charakterystycznej lepszy gest w wykonaniu Guya odchylenie głowy w tył i obrażenie się do granic ujawniający samą istotę szyi i piękne radosne za chwilę obsypują pocałunki i 5 tragiczne, gdy Garbo w ostatniej scenie damy kameliowej umiera mówi staram się ustawić poza mówieniem o płci pięknej od dłoni aktorów czy ogólnie w dłoniach męskich filozoficznie ciekawszych od kobiecych mówiłbym podobny sposób ostatnie sceny damy kameliowej porażająca odsłania się z ochroną głową przyleganie do ukochanego osuwanie się braku sił ta szyja wygięta okresu do kresu człowieczeństwa dalej posunąć się w przedstawieniu naszego losu całego się trwanie z całą jego skończoność się nie da słania się sprzeda się do figury istnienie figurę pełni rozpaczy wszystkie scenariusze filmów Garbo zdają się wariantami 1 sytuacji ona oni faceci wokół niej wyimki z filmów Greta Garbo 3 minut na YouTube składają się w dużej mierze odmian 1 tej samej sceny on bierze ją w ramiona dopiero ciąg dalszy wprowadza różnice wyrywanie się odpychanie faceta czy unikanie go ustalić jego przytulenie nigdy zwierzęce znaczy od razu dialektyka dominacji uległości wyznacza rytm tych filmów genderowe spojrzenie chyba słusznie podkreśla przewagę postaci kobiece granych przez Gg nad mężczyznami tańczącymi wokół to one decydują albo chodzą do strzału wymykają się niedostępne albo całują pierwsze bez względu na to czy Garbo grała wampa femme fatale żadne Kariny zastrzegłem czasami pozornie potulne, ale czujnym gotowym do ataku lub do odlotu nazywana Sfinksem Hollywoodu czymś nieprzenikniony niejasnym nie tylko ze względu na osobowość rzecz sądzić można, a drugi liczną aura nosiła często po męsku była prawdopodobnie biseksualna nie do przesilenia Miriam człon autorka jednej z genderowej interpretacji kariery Gg zaczyna swoje rozważania od przytoczenia słów Garbo po przyjeździe do Hollywood też rząd w cały Black misję by następnie gracz na dwuznaczności słowa Type typ rodzaj blendera i wskazać w jaki sposób Garbo swoją grą wykracza poza hollywoodzkie konwencje granic typowe role właśnie wampa czy femme fatale narusza ustalone reguły źle przewartościowuje to co nazywamy płcią społeczną, a nie sam czasie jak później Marylin Monroe, która nie może się wyzwolić własnej weryfikacji przez męskie spojrzenie pożądanie, choć przecież tak rozpaczliwie próbuje tak jak Garbo neutralizować od razu świadomie czy nie patriarchalny układ sytuację, a męski taniec wokół niej stanie jej samej nie sprawiał Garbo, gdzie z pewnością własną drogą kwestia instynktu intuicji demiurga braku wykształcenia wszystko naraz intuicyjna pasjonat ara pisano nawet gdy grała w tenisa trzymała rakiety w nieznane innym sposób co nie zmieniało faktu, że piłki jeśli trafiały w kort był często nie do odbicia stąd od razu skażenie innym szwedzkim odludkiem Björna Borga, który zrewolucjonizował nietypowymi uderzeniami grę w tenisa czy można mówić rewolucji Garbo powtarzam osąd innych z punktu widzenia gry aktorskiej wydawała się wówczas sama swoim geniuszem oczywiście każdy sam siebie napędza sprawę, że przyśle pierwsze dokonania innych wspomnianych Doda nią inne zachwyty może mnie jeszcze niezwykle poruszyć aktor aktorka widziałem właśnie chwilą franka biorca Aga aktorka grająca główną rolę nazywa się z Hobart, puszczając specjalnie nie osiągnęła, ale w tej chwili jest nadzwyczajna udaje się wywołać ogromne wzruszenia Grecie Garbo budowało się to często, ale są krople dzieciom inne krytyka amerykańskiej powiedział nie miał poczucia humoru, lecz nie miał poczucia absurdu ten absurd wiąże się z występowaniem firma, która w zdecydowanej większości należały do artystycznej klasy BU zbyt mało też w ogóle zagrałam ról filmach Najwyższego formatu wielu uważa, że nie czuła idiotyzmu wielu scenariuszy Bożenie wyciągała z niego wniosków to prawda, że dzisiejszego punktu widzenia tamtej historii sposób opowiadania uderzają swoją przed miało czczą, kiedy patrzy się na kadrę z ówczesnych filmów widzi twarze aktorów mężczyznę, który mają wygląd Lordów artystów mędrców jeśli tylko woli się od Wąsika kontrast między poważnymi budzącymi respekt wizerunkiem bez zdaniami, które odpowiadają nie przestaje zadziwiać trzeba przestać myśleć anachronicznym w zanadrzu Bolero, skąd definicję piękna, która łączy to co przemijające powstałe w danej epoce nie tylko do niej należące, ale później niezrozumiałe z tym co ponadczasowe czystą porcją piękna, które dostrzega się będzie do końca świata jak jeszcze mówić o aktorstwie, zanim wynaleziono plastik słowo istniał dostarczyła go Greka plastik z nadające się do formowania słabe opowiadał z podziwem życiowej plastyczności Aleksandra wielkiego, który jest niczym wspaniały aktor improwizujący sztukę przez siebie odgrywaną Aleksandr jest wielkim cesarzem panem świata i zarazem kimś od własnej roli cesarza oderwanym kimś, kto pod monumentem własnej postaci przechowuje nie uformowano materię zdolną przybrać różne postacie czy sekret garbu polegał na doprowadzeniu do granic własnej plastyczności odgrywała rolę w sposób kompletny oddawała się cała zarazem zachowywanie określone w sedno siebie, o którym nie da się nic powiedzieć domieszką gliny gotową do dalszego formowania i pozbawioną uchwytny kształtów widzowie musieli wyczuwać tajemniczość niedostępność tego głębokiego bytu garbu, który zmieniał im kolejnych wcieleń aktorki kolejne postaci i nie mogą tego wytrzymać pada plackiem, ale są też inne interpretacje Arlet słowa aktorka francuska powiedziała nie dajcie się nabrać wyglądało to tak świetnie, bo miała twarz figura ramiona, lecz nie inteligencję nie była w stanie oderwać od niej oczu jej sekret polegał na tym przepadł jak historia Gg podobnie mało innych postaci w tym ME ze świata filmu to klasyczna historia Kopciuszka, który staje się księżną i wyciąganie się za kapturem z własnego dzieciństwa nędzy materialnej ubogiej rodziny upór siła marzeń od wczesnych lat self Made moment wczesne mianowanie w rodzinnym Sztokholmie przypomina dzieje duńskiej pisarki to owe Little sen opisane przez nią trylogii kopenhaskiej wydanie polskie 2021 dzieciństwo w kiepskiej nawet do dzisiaj dzielnice miasta szukanie grosza na lewo prawo łapanie się każdej pracy, lecz przede wszystkim szalone pragnienie bycia kimś spoza narzuconego rozdania społecznego czy raczej kimś radykalnie innym względem środowiska, w którym się wychowało pisarką w przypadku klapsem aktorką w przypadku Garbo dzisiaj, kiedy wróciła wraz z książkami Trigona Luisa świeżej bliski Arno moda na rozważania o awansie społecznym w kapitalizmie ciekawa byłaby lektura gruntownych opracowań o możliwości takiego awansu nie tylko holi ludzie, lecz także w Skandynawii początku dwudziestego wieku od książka w tle są już dostarcza sporo informacji podejrzewam, że mogłoby to być dla wielu bardziej interesujące, która nie kolejna biografia czy to wczesne niedostosowanie pochodna społecznego wykluczenia tworzy trwały wzór istnienia nawracający przymus ucieczka z 1 świata przemienia się bezkresne ucieczkę to wedle będzie pisała jak to sobie wymarzył, ale ostatecznie oni nie zaczepi rodzinę sławę podział narkotykowe tango nie osiądzie w żadnym domu popełni samobójstwa zaczepił się norma dzień Mortensen, ale zmarli mądrą Kreta Gustafsson, ale Greta Garbo dociągnie do końca, lecz nie da się wepchnąć w trybie hollywoodzkiej maszyny ani też tamtejsze życie towarzyskie artystyczne coś będzie w niej wjeżdżało też nie zaskakiwał krnąbrny Motor swej książce Gottlieb pragnie to i poza filmowe żyć jakoś uchwycić ryż na szczęście szybko rezygnuje, a w każdym razie nie robi tego metodycznie i nie kryje, że w ogóle nie ma szans by jego książkę mógł jak biografia dorównać biografia pióra barrego Parysa Greta Garbo abdykacji królowej wydanie polskie 2007, z której szczodrze korzysta nie odwoła się też do okropnego lekturze uwaga Faith Antoniego grono Wicia Greta Garbo wydanie polskie 1965, w którym nasz rodak emigrant podaje się z bliskiego przyjaciela aktorki pani biografii krótki treściwy tradycyjnej Aleksandra ukarał wydanie polskie 1987 próbuje chwilami wyrazić zdanie własne jej życiu artystycznym choćby na temat romansów okres związku Gg z Jackiem Gilberta wielką gwiazdą filmu niemego pisze np. jest zrozumiałe biorąc pod uwagę ostrożną skupioną na sobie praktyczną naturę Garbo wycofała się z tej relacji w obliczu jego porywczego niedojrzałego wręczyć innego zachowania chorobliwej ambicji i problemów z alkoholem zresztą była rozdarta nie tylko co do tego do kwestii własnych potrzeb, owszem, chciał uprawiać pszenicę i wychowywać siedemnaścioro dzieci w Montanie, ale jednocześnie gorąco pragnęła zostać zarówno wielką aktorką jak wielką gwiazdą on zatem również był skonsternowany może tak umorzenia może tak to wyglądało, a może inaczej może chodziło Montana, a może coś innego pisanie biografii, zwłaszcza po wielu latach jest jak malowanie martwej natury każdy gra inaczej maluje ten sam obiekt, ale jak pisał studio 2 gruszek ule z piwem z gruszki wyglądają inaczej, niżby chciał patrzące gotyk dużą część książki poświęca opowieścią interpretacją innych, ale przede wszystkim firmom Garbo i to jest jego kinomanów dobra decyzja streszcza z przyjemnością śledzi dokładnie role, które Guya odgrywa przeżywa jeszcze raz denerwuje się tam, gdzie ekipa filmowa autorzy, a autorzy nader często złości się, gdy składają na grę kiepskie stroje np. firmy, jaką mnie pragniesz niestety Greta ma o sobie znać rzeczy kostiumów zaprojektowanych dla niej przez Adriana czarne spodnie z ohydnym kominowa tym kołnierzem, kto sabotuje Fin diabli biorą, gdy widzi słabą grę aktorów grających przyp o konkrety tego owego miałby ochotę cytuje kopnąć ogrze von trochę mniej łaskawie ledwo udaje mu się wznieść na oczekiwane wyżyny sadyzmu co osoby Grety Gustafsson gorszy popiera się na różnych niekiedy sprzecznych świadectwach sugeruje kilka cech była skąpa miała być empatyczna błyskotliwa miała być chłodna była intuicyjna, ale inteligentna władcza z duchem często nieobecna płciowo nieostra wypisz wymaluj klasyczne przymioty bóstwa, które kilkanaście lat wpadło na ziemię Sebastian Łach tak dla państwa przeczytał tekst Marka Bieńczyka Sfinks Hollywoodu, który ukazał się w książkach magazynie do czytania polecamy się z kolejnym odcinkiem Mistrzów słowa już za tydzień zapraszamy też do słuchania naszych innych podcastów ósmej 10 Warszawy nadaje oraz zdrowej rozmowy i dziękujemy, że są państwo z nami w klubie wyborczej do usłyszenia kurz piecza Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GOŚCINNIE: MISTRZOWIE SŁOWA GAZETY WYBORCZEJ

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA