REKLAMA

Kino w Europie, Europa w kinie - Patrick Wellinski o "Pięknym poranku" i Europejskich Nagrodach Filmowych

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-12-10 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
21:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a inicjowana ty dzień dobry magazyn filmowy do zobaczenia ze mną Patryk Zieliński z niemieckiego Radia mój kolega po fachu, ale właśnie z Niemiec Czech Patrik dzień dobry część Witaj będziemy rozmawiać dzisiaj o filmie, który wchodzi właśnie w ten weekend do kin w Polsce akurat to jest piękny poranek Mia Hansen lew francuskiej reżyserki, która zresztą za ten film otrzymała nagrodę w KZD realizator na ostatnim festiwalu kamy jest to również reżyserka być może państwo Rozwiń » pamiętacie takiego filmu, który parę lat temu bardzo zachwycała co przynosi przyszłość dla wyniku będziemy nieco właśnie mi Hansen szef rozmawiać w pierwszej części magazynu filmowego do zobaczenia, a po informacjach Radia TOK FM przyjrzymy się nominacją do tegorocznych europejskich nagród filmowych, ponieważ no dzisiaj wieczorem w Reykjaviku te nagrody zostaną przyznane tam również 3 takie nominacje dla polskich filmów, ale w ogóle zaprosiłam Patryka po to, żebyśmy nieco przyjrzeli się szerzej co te nominacje mówią nam o europejskim rynku filmowym, ale zaczynamy od nich Hansen lewie pamiętam, że rozmawialiśmy nieco ten film przy okazji festiwalu w Cannes ostatniego, bo to właśnie tamten film miał swoją premierę tak jak wspomniałam zdobyły nagrodę pamiętam, że sobie ten film się bardzo w Cannes właśnie podoba zwróciły na niego uwagę już wtedy podczas premiery tak oczywiście to jest FIM takim bardzo mały bym powiedział w pierwszym momencie film o kobiecie tłumaczce matka córki, która nie ma partnera i tej kobiecie się żyją, że dużo rzeczy dzieją takiej ojciec jest za straszny zachorował muszą go oddać do domu opieki po prostu człowiek zapomina ma jakąś chorobę euro generator mną i z czasem ta kobieta, która zresztą grana przez lasy nie zapomnimy o tym jak a przez to, że tłumaczką musi też się nauczyć tłumaczyć rzeczy, które dzieją życiu tak, czyli tłumaczenie jest takim motywem, który ciągnie przez cały film jak to być matką małej córki w tym momencie tracić jakąś ojca jakoś nie chce tego ojca stracić cały czas patrzy na jego bibliotek, bo to człowiek z filozofii był tłumaczył chciała koniecznie, żeby tę bibliotekę jakoś nie wyrzucić, żeby utrzymać przy sobie jakimś momencie też chciała przez to może ojca ratować boczek pamięć tego ojca, która się kryje w tych książkach i miesiąc dla opowiada o tym bardzo cicho w jaki sposób bardzo francuski też tak, przypominając kino może Erika Romera to taki właśnie bardzo europejskich firm takiej tradycji europejskiej którymi się bardzo podobał, które w ogóle ma ten na kreacje aktorskie w ogóle tak nie tylko lasy dół, ale Pascal Greg owi taki bardzo znany francuski aktor też klasom wielką w ogóle naprawdę bardzo udana mała filozoficzna komedia o życiu, która też opowiada dużo reżyserce, bo to moim zdaniem dużo też biografii w ten film o, a widzieć to ciekawa, dlaczego to zaraz do tego filmu wrócimy, ale to skoro powiedziało się tej biografii to co tam widzieć właśnie z tego życia ich cenę, jaką spotkałem 34 dni temu w Berlinie, bo pokazywała ten film rozmawialiśmy właśnie o tym, że ona w nawet jakby chciała pisać scenariusz o czymś innym mówi to zawsze jesteś oni ona też straciła ojca mniej więcej tak jak to widzimy, a w tym filmie ojciec też był filozofem tak mam, które tłumaczy niemieckich filozofów Hegla Kanta na francuski ona w ogóle pochodzi z rodziny, gdzie tyle języków ją otaczało francuski niemiecki włoski angielski także ona też jako dziecko musiała cały czas sobie radzić z tłumaczeniem tych różnych języków i ona mówi, że zawsze robi filmy o tym co ona chciała nam opowiedzieć o sobie jak ciężko być matką i w tym momencie stracić ojca tak jeszcze jest jakość córkom jesteś też matką tracisz tych rodziców jak się do tego ustosunkować się oni jeszcze mogą czymś pomóc co znaczy być nagle sam na tym świecie i mieć bardzo podobało jak ona opowiadała o tym, że po prostu nie umie napisać scenariusz, który nie jest on jej i o tym jak ona na ten świat patrzy i w tym momencie mamy tutaj naprawdę taką autorkę kina w takim bardzo ścisłym sensie tak tak zgadzam się w 100% w tym wszystkim co mówił też są to jest takie doświadczenie też bardzo uniwersalne ostatnio nawet w prywatnej rozmowie en usłyszałam takie określenie kobiety kanapki i się zdziwiłam, o co chodzi to są właśnie kobiety, które są w średnim wieku jeszcze muszą się opiekować swoimi małymi dziećmi, ale również już muszą się opiekować swoim miejsca żyjącymi rodzicami i nagle są często również np. co po rozwodach albo tutaj akurat w przypadku tego filmu mamy do czynienia z młodą wdową prawda, ale są samotnymi matkami, które opiekują się właśnie również rodzicami w jaki sposób próbują piąć te 2 życia i przez cały czas wieś to życie ich jest dla kogoś prawda one w pewnym momencie swego życia przestają żyć trochę dla siebie, a właśnie żyją tą opieką albo dzieci albo rodziców może to niezbyt ładne określenie kobieta kanapka, ale wydaje się, że bardzo symboliczne tak co myśli też podatki francuskim, gdzie ten wątek właśnie, że rodzice się starzeją chorują umierają jest bardzo popularny rosła rząd też o tym na 5 firm także jest generacja reżyserów, których znamy, którzy po prostu, kto ich dotyczy też z tego robią filmy, które nie są na tyle autobiograficzne, ale też uniwersalne to co mi się podoba w tych francuskich filmach, że oddanie rodziców do domu opieki np. zawsze też kwestia finansowa tutaj w tym filmie też to jest pytanie ile to będzie kosztować nas 3 znajdziemy w ogóle miejsca dlatego ojca, że to będzie miejsce w Paryżu czy poza Paryżem, bo wyważania publiczne kwestie ekonomiczne są bardzo ważne tak tak no to jest bardzo istotne, aczkolwiek ja np. dla mnie te kwestie emocjonalne tutaj wybrzmiewały nieco mocniej te kwestie ekonomiczne one się pojawiały gdzieś może nieco były tłem dla całej tej opowieści, ale być może ten uniwersalizm tej opowieści polega właśnie wynika z tego, że te emocje te tego właśnie rozdarcia i tego o odchodzeniu rodziców to jak ona mówi pięknie swoim tacie, że ma wrażenie, że on się topi en, że gdzieś zanika po prostu w tej w tej chorobie na to wszystko było bardzo uniwersalne oczywiście jest to też rodzina no inteligencka prawda to to też pewnie zupełnie innych problemach byśmy rozmawiali jeślibyśmy mieli do czynienia ten jednak z inną jednak klasą społeczną również w tym społeczeństwie francuskim, a jednak emocje są uniwersalne prawda tak oczywiście też odpowiedź, że jej rodzice są po rozwodzie matka żyje innym życzymy sprawie aktywistką chęć stąd tak bardzo śmiesznych komediant w tym syn rebelianta ona idzie na demonstracji ona cały czas jakby jeszcze miał 1819 lat chce ratować świat, a sprawą swym ojcem jest emocja jest ciekawy, bo tutaj ten człowiek nie umiera tak nie zdradzamy za dużo, ale po prostu jakaś część jego znika dla tej córki to bardzo trudne, że to co kochała w tym ojcu to może nawet ten intelektualista jego i to właśnie znika dlatego ona ma taki straszny stosunek do tych książek, bo matka mówi trzeba wyrzucić książki mówi nie tych książek nie wolno wyrzucać potem rozdaje studentkom ojca książki tak jakby rozdawała część jego tak dalej, czyli ta miłość córki do ojca poprzez miłość do tych książek ma taki fajny i tam moment myśleniu o tym co stracimy jak nie straciliśmy całego człowieka, ale to część może kochaliśmy najbardziej w nim tam padają takie piękne słowa, że bardziej odnajduje mojego ojca w tych książkach niż w tym DPS-ie, w którym został umieszczony tam jest jego ciało, ale to jest jego dusza Patryku zaraz wrócimy do naszej rozmowy zapraszam teraz państwa na informacje Radia TOK FM amen już po nich być może jeszcze nawiążemy do pięknego poranka, ale skupimy się przede wszystkim europejskich nagrodach filmowych Adam Poliński krytyk filmowy z Niemiec jest dzisiaj moim gościem Radia niemieckiego no i przyglądamy się temu co w europejskim kinie słychać nieco podsumowujemy to europejskie kino rozmawialiśmy przed informacjami o pięknym poranku Micha cele, które wchodzi do kin teraz w weekend w całej Polsce, ale dzisiaj wieczorem w Reykjaviku rozdanie europejskich nagród filmowych to zawsze jest taki en taka wspaniała okazja, żeby przyjrzeć się temu co w tym europejskim kinie się dzieje, jaki to był rok dla europejskiego kina ja tylko krótko dodam, że pewnie będziemy nawiązywać do i o Jerzego Skolimowskiego, ponieważ Jerzy Skolimowski jest nominowany za najlepszą reżyserię właśnie tego filmu, ale również Paweł Łosiński za film balkonowy kategorii filmu dokumentalnego na Paweł Mykietyn już został nagrodzony za muzykę właśnie do filmu i o jest również nominacja dla innych ludzi to w takiej kategorii europejskie odkrycie roku tutaj gorące gratulacje dla Aleksandry Terpińskiej właśnie również za tę nominację na właśnie ale zanim tych polskich akcentach powiemy to czy patrząc na te nominacje do najlepszego europejskiego filmu roku ma takie poczucie, że to był dobry rok dla europejskiego kina tam zlote główną nagrodę startują Alcaraz blisko Holy pajdę gorsecie oraz firm w trójkącie w zasadzie wszystkich tych filmach również ich magazynie filmowym opowiadaliśmy państwu jest zawsze takie trudne pytanie czym jest europejskim tak, ale należy zadać informacjami, że właśnie na rodzinny poranek to jest taki europejskich firm Czechy i oczywiście no tak ma rację nie to był na pewno dobry rok dla europejskiego kina tylko pytanie czy to się odzwierciedla w tych nominacjach mamy tutaj zwycięzca Berlinale Alcaraz tak z Hiszpanii Katalonii czy być dokładni mamy film, który jest tak naprawdę irańskim filmem zrobionym przez reżysera, który mieszka w Europie także patrząc na to widzę przede wszystkim młodych reżyserów reżyserki jak np. Lukas dąb, który nakręcił blisko albo Carla Simon przez to też dopiero drugim filmie, który nakręcił Alcaraz, a to są firmy, które tak często streścić na 1 temat mamy firmy, które bardzo są emocjonalne bardzo patrzą na stosunki międzyludzkie potem mamy taką raczej polityczką polityczną farsę jak w gorsecie np. a no i oczywiście w trójkącie ta gra w Cannes film trudno moim zdaniem cały czas opisania myślę, że za 56 lat o tym firmy nie będziemy wspominać za dużo, ale może raczej powiedzmy także europejskie kino jest jak najbardziej jakoś międzynarodowe jakimś sensie tematycznie też językowym, bo w koncie zresztą firmy, które prawie cały plan dziecku także są te nominacje ciekawe, ale czy od wiedzy czy naprawdę widać przez to czym jest europejskie kino to tutaj znak zapytania jeśli chodzi o właśnie te nominacje w kategorii najlepszy europejski reżyser roku tak jak powiedziałem to to tutaj też możemy im dalej mówić o tej różnorodności, bo też różnorodności takiej wiekowej generacyjna wręcz, bo mamy właśnie Lukasa Donata młodziutkiego przecież reżysera reżysera filmu blisko obok Jerzego Skolimowskiego i też ta różnorodność gatunkowa i w takim patrzeniu na świat jest bardzo duża tak oczywiście dla niech Jerzy Skolimowski nawet jak jest najstarszym reżyserem w tej szóstce nominowanych nakręcił film jak najmłodszym jest jak film jak i oczekuje właśnie od studentów filmów na cały w całej Europie, ale nie dostaje ich od nich z tą właśnie to dziwne, a po drugiej stronie mamy nominowaną list Jop za sąd mea to są i sądom to są filmy, które też powinny być nominowane za najlepszy w tym roku tego nie rozumie jak może być najlepszy europejski reżyser, który nakręcił najlepszego filmu co robi reżyserka reżyser na końcu robią fenomenalny film, a listy i pies np. taką reżyserką już na przyszłość to jej filmy będziemy oglądali przez następne 3040 lat tak samo jak Marco ojca, która mam teraz w Niemczech taką falę filmach o o księży o pani Sisi Austrii dach, a to jest ceną tak mamy seriale mamy firmy w ogóle jak by ją na nowo odnaleźli w sobie reżyserzy scenarzystka szyn scenarzystki moim zdaniem Marit wraca też bardzo ciekawą reżyserką, ale w moim zdaniem nie ma porównania do listy obcy do Jerzego Skolimowskiego, którzy naprawdę taksy takimi filmowcami na skalę naprawdę światowego kina tak to my za najsilniejsze reżyserze w tej szóstce no zobaczymy bardzo z tym ciekawa na tych tych werdyktów dzisiejszych ale, korzystając jeszcze z z tej rozmowy z tobą to powiedz mi, jakie znaczenie dla Niemców ma nagroda za całokształt twórczości dla Margaret kontrakty bardzo duży magnetofon rota w ogóle w ostatnich 2 lata też za to, że 8 lat skończyła miała dostała dużo nagród też niemiecką nagrodę filmową za całokształt bardzo takie emocjonalne momenty trzeba powiedzieć ona była jedną z pierwszych reżyserek zachodnich Niemczech, która zaczęła kręcić jeszcze za sprawą jej byłego męża kaszle dorf razem nakręcili utracona cześć Katarzyny Blum wtedy jeszcze skreślono ją w ogóle, żeby nie widać, że ona współtworzyła ten film z nią, a potem zaczęła po prostu przebijać przez ten taki mur powiedzenia nie kobieto kobieta, która kręci film tego nie chcemy to jeszcze w latach siedemdziesiątych tak nie mówi o 5060 tych on po prostu zaczęła robić od pewnego momentu jak wygrała złotego, a lwa w Wenecji za czas ołowiu osiemdziesiątym pierwszym zaczęła robić przede wszystkim filmy o ikona feminizmu tak róży Luksemburg Hildegard von Bingen Hani Arendt i w tym momencie zrobiła się naprawdę reżyserka, która nie tylko jest jakimś sensie feministką, ale kręć kręć też filmy o tym jak ciężko mają kobiety, żeby dojść po prostu do własnego głosu w świecie, który zdominowany przez mężczyzn dlatego moim zdaniem ona jest w jakim sensie bardzo europejska też, bo jej wpływy to francuska nowa fala ma Berg ma bardzo kochał jeśli my też, czyli jak najbardziej zasługuje na to też w tym momencie w niemieckiej prasie właśnie czytać takie teksty, że ona w jakim sensie jest też bardzo europejsko reżyserką powiedz mi Patryku jak wygląda w tym momencie rynek niemiecki filmowej i najpierw zapytam o filmy później zapytam o widzów, o czym teraz filmowcy w Niemczech opowiadają poza czy cesarz cesarzową Sissi, o czym powiedzieliśmy no jest też nominowany do europejskich nagród na Zachodzie bez zmian jest produkcja tak Sowa, czyli mamy znów temat jak zawsze Niemców z pierwszej drugiej wojny światowej to jest bardzo popularny temat mamy też jakimś sensie też kino raczej młodszych reżyserek i reżyserów, które stawiałem sobie też pytania co to jest świat, którym dzisiaj żyjemy czy firmy, które pytałem o to właśnie stosunek kobiet do tego świata bardzo często teraz my się pojawiają, gdzie kobiety są w głównych rolach postaci kobiet walczą przede wszystkim przeciwko patriarchatowi trzeba było powiedzieć w tym momencie, czyli jest jakaś różnorodność niemieckim kinie mamy też takie jak każdy naród raczy głupie komedie, ale za to Komedzie, do których ludzie chodzą do kina mamy też bardzo mocny moim zdaniem też kino autorskie młodego pokolenia jest film, który się nazwa firmy myślały o flash Heleny Witt man, który zaistniał na festiwalu w Locarno w tym roku, który należy naprawdę to jednak odkryć nawet europejskich w tym roku to jest film, który siedzi na śródziemnomorskiej na morzu Śródziemnym to jest film, który nawiązuje też do kina kler dni, o których wspomnieliśmy, która w moim zajmie fenomenalny rok jako reżyser ma też w Europie, która nie jest nominowana do nagród europejskich, czego absolutnie nie rozumie także niemieckie kino jest różnorodny ma problem w tym, że to finansowanie mamy nową Pani Minister kultury w tym roku chce dużo rzeczy zmienić, bo moim zdaniem finansujemy Niemczech jak niektóre projekty, które nie potrzebują dofinansowania, a te, które potrzebują np. druk projektu reżyserek i reżyser nie dostają tych pieniędzy także mamy taki strukturalny deficyt w dofinansowaniu firmy w Niemczech, a czy polskie firmy w ogóle w kinach niemieckich się pojawiają czy zdarza dzisiaj zobaczyć jakiś Polski tytuł oficjalnie rzadko teraz o Skolimowskiego wchodzi do kin to już takie 3 czy filmy Pawła Pawła Pawlikowskiego wchodzą do kin to już bez problemu, ale już takie raczej boczne filmy nawet, tak więc mowy firmy Polski nie wchodzą do kim to jest też problem w tym, że za dużo filmów wchodzi na niemieckie ekrany każdy inny niemiecki, który dostanie dofinansowanie musi wejść na co najmniej 2 lub 3 tygodnie do kin ska idiotyczne reguła, która zapycha nam pogodzić te ekrany w Niemczech jest bardzo trudno też dla innych kinematografii zaistnieć obok bardzo oczywiście mocnej wersji amerykańskich angielskich filmów oprócz niemieckich filmów także nawet kino europejskie w ogóle nawet nie Polska czy czeskie kino węgierskie nawet morskie kino rzadko wchodzi na niemieckie ekrany, a na koniec jeszcze powiedzmy czy są widzowie, dlatego że od do kilku tygodni ja prowadzę szereg rozmów zresztą za tydzień w magazynie filmowym do zobaczenia zrobimy taki duży okrągły stół gliniarzy będziemy się zastanawiać również pomiędzy Narodowym forum kina, że będziemy się zastanawiać jak en no przekonać ludzi, żeby znów zaczęli do kin chodzić nie ani, żeby oglądali wszystko w internecie na zastanawiam się jak to wygląda w Niemczech również boxoffice en podsumowujące rok 2022 no wyglądają nie zaciekawia czym czy może nie czy Niemcy jednak do Chin ciągle chodzą nie nie chodzą i moim zdaniem też przez pandemię już przestawali chodzić, ale teraz przez pandemię już naprawdę dziura jest straszna mamy w tym roku 2 Box Office, który może trochę coś pokazują w stronę jakiegoś polepszenia, w których koncie w Niemczech zostało 130 000 widzów to jest bardzo duży jak na takich firm, a film Fatiha Akina chata taka biografia rapera niemieckiego ma ponad 500 000 to są naprawdę wyjątki absolutne wyjątki, a nie ma w ogóle problem z publicznością w kulturze w ogóle i teatrach nie ma już publiczności i operach i w kinach w ogóle nie ma i nie ma w ogóle na to, jakie sił w jakiś pomysł tak nikt nie wpada na jakiś pomysł nie ma akcji żadnych ratunkowych proszę wszyscy myślą, że któregoś dnia to jakoś ustabilizuje, ale w tym momencie widzę to raczej czarno muszę powiedzieć o jej to zakończmy, jakim echem pozytywną cechę pozytywnym jednak tutaj myślą pozytywną na koniec może powiesz mi co w kinach no w Niemczech teraz pewnie co wszyscy na Avatara czekają po tak wszyscy Avatara czekają i oczywiście na nowy film Stevena Spielberga w tym momencie już niemieckiego mimo za 2 tygodnie chodzi o Skolimowskiego do naszych kin ma nadzieję, że to też takich firm, które tutaj, chociaż paru wciągnie doki na być może będzie miał również laury europejskiej nagrody filmowej zobaczymy czy nagrody reżyser reżyserskiej dla Jerzego Skolimowskiego zobaczymy jak to wszystko dzisiaj się potoczy bardzo dziękuję za rozmowę Patryk Zieliński krytyk filmowy z Niemiec niemieckiego Radia mój kolega po fachu był dzisiaj z nami dziękuję bardzo, dziękuję teraz informacje Radia TOK FM po nich wracamy wracamy z Dorotą Pomykała, która zagrała główną rolę w fantastycznym polskim filmie kobieta na dachu wg wielu najlepszym polskim filmie tego roku będziemy z Dorotą właśnie o tej roli rozmawiać Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcastowe produkcje oryginalne, podcasty z audycji TOK FM oraz Radio TOK FM bez reklam z 40% zniżką! Dobrego słuchania w 2023!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA