REKLAMA

Kłamstwo oświęcimskie i antysemityzm w dobie social mediów

BOS - Bodnar o Społeczeństwie
Data emisji:
2022-12-12 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:14 min.
Udostępnij:

10 grudnia obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Praw Człowieka. Przy tej okazji warto powiedzieć o źródłach nienawiści, stereotypach i uprzedzeniach. Wyjaśnić czym jest antysemityzm, a także przestępstwo kłamstwa oświęcimskiego. Jak media społecznościowe i internet mogą pomóc lub zaszkodzić walce o prawdę i poszanowanie drugiego człowieka. Co z problemem antysemityzmu ma wspólnego amerykański raper i wolność słowa w USA. O tym wszystkim rozmawiamy z dr Agnieszką Gliszczyńską-Grabias z Instytut Nauk Prawnych PAN.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Szanowni Państwo drogi słuchaczki słuchacze opowiem państwu historię ostatnio prowadziłem zajęcia z moimi studentami na temat prawa Antydyskryminacyjnego zacząłem opowiadać o mowie nienawiści co takiego jest jak się przed nią bronić, jakie są orzeczenia sądów mówiłem o źródłach nienawiści o stereotypach uprzedzenia wyjaśniałem czym jest antysemityzm, jaki związek pomiędzy antysemityzmem, a tzw. kłamstwem oświęcimskim nagle mojemu zaskoczeniu wcale się ożywiła i Rozwiń » padła cała seria pytań co pan sądzi o amerykańskim rapem, że kanie US, który pochwala Hitlera albo dlaczego może w ogóle mówić takie rzeczy jeszcze ma do tego gigantyczne zasięgi w mediach społecznościowych albo co zrobić z influencerami na TikToku, którzy przebierają się za ofiary Holokaustu budują gigantyczne zasięgi i przyznam się szczerze państwu, że nie znałem precyzyjnych odpowiedzi na te pytania i pomyślałem, że w sumie to jest dobra okazja, aby w okolicach Międzynarodowego dnia praw człowieka porozmawiać o tym z najlepszych ekspertką od prawnych aspektów antysemityzmu i walki z mową nienawiści z panią dr Aleksandrą Leszczyńską Grabias już dach rozmowa, a teraz Kaja oraz transparentach orkiestra utworzy Warszawo ma autorem utworu jest Andrzej Włast, a właściwie Gustaw miał liter Polski poeta pochodzenia żydowskiego, który zginął przy ucieczce z getta Warszawskiego Drodzy Państwo Szanowni słuchacze drogie słuchaczki to był utwór Kai oraz trans objęta orkiestra Warszawo ma, a studio Radia TOK FM jest pani dr Aleksandra Gliszczyńska Grabias dobry wieczór dobry wieczór państwu dobry wieczór Adam bardzo dziękuję za zaproszenie przyjemność po mojej stronie Drodzy Państwo kilka słów na temat pani doktor na temat Oli tak będę się zwracał do ciebie pani dr Aleksandra Gliszczyńska Grabias jest adiunktem w Instytucie nauk prawnych Polskiej Akademii Nauk jest ekspertką w zakresie prawa Antydyskryminacyjnego wolności słowa oraz praw pamięci współpracowała z różnymi uniwersytetami na świecie spędziła 1 rok na Uniwersytecie Yale w takim bardzo ważnym centrum badań nad antysemityzmem przygotowuje różnego rodzaju publikacji książki poświęcone prawom człowieka oraz także prawo pamięci jest częścią takiego zespołu kierowniczką jednego z zespołów międzynarodowy, który zajmuje właśnie prawami pamięć może od tego by zaczął co to są te prawa pamięci memory loss w języku angielskim to jest trudne pytania i właśnie w tych badaniach, które wprowadza staram się na nie udzielić odpowiedzi tak najbardziej ogólnie prawa pamięci to są te prawa te regulacje prawne, które są ustanawiane uchwalane w celu jakiegoś rodzaju zarządzania pamięcią zbiorową i tego jak postrzegamy jak myślimy jak mówimy publicznie o przyszłości o różnych zdarzeniach w historii takim najbardziej klasycznym powiedziałabym prawem pamięci są prawne zakazy negowania ludobójstwa w tym przede wszystkim Holokaustu i oczywiście prawo pamięci mogą być definiowane znacznie szerzej i wykracza też poza te karnoprawne regulacje prawami pamięci mogą być np. regulacje dotyczące lustracji i procesów lustracyjnych, więc to jest szerokie pojęcie, ale generalnie mówimy o prawach pamięci w kontekście właśnie jakiś prób regulowania pamięci zbiorowej przeszłości, a po co w ogóle regulować prawa pamięci, dlaczego w ogóle używać prawa do kształtowania tego co się wydarzyło, dlaczego nie zostawić tego historykom edukacji uświadamianiu społeczeństwa po co używać instrumenty prawne motywacje są zapewne różne można jednak chyba najprościej podzielić na też to ryzykowne zapewne określenia dobre złe motywacje te dobre to na pewno chęć zachowania pamięci o ofiarach przeszły zbrodni i podkreśleniu ich cierpienia jak również podkreśleniu sprawstwa zbrodni i takiego zadekretował Ania tej pamięci właśnie w celu upamiętnienia ofiar zbrodni to bardziej skomplikowane może może lepiej nazwać ich tak jednak motywację to jakaś potrzeba władzy najczęściej władz państwa no nadania tonu pewnego rodzaju narracji o przyszłości i podkreślania tych zdarzeń w tej przyszłości przyszłości danego państwa narodu, które zdaniem rządzących no no takie właśnie mocniejsze podkreślenie zasługują, a czasem motywacją jest chęć ukrycia czy właściwie zapomnienia zdarzeń tych niezbyt chwalebnych i dumnych, które również miały miejsce w historii, czyli mówiąc wprost chodzi też czasami o wybieranie pamięć, czyli przedstawianie poprzez właśnie różnego rodzaju dekrety rozwiązania prawne takiej interpretacji historii, która odpowiada aktualnie rządzącym, czyli to są te złe intencje tak tak można je jednak podsumować przy czym zazwyczaj się to nie udaje na szczęście, ponieważ na pamięć składa się tak wiele innych elementów, że prawo w tym aspekcie wydaje się nie tylko na pewno najbardziej skutecznym efektywnym, choć uważam, że bardzo ważnym w szczególności jeśli chodzi o to właśnie dobre intencje i o chęć zachowania tej tej pamięci ofiar, a czy przepis w ustawie o IPN-ie o kłamstwie oświęcimskim, czyli o zaprzeczeniu temu, że Holokaust miał miejsce to był przepis przyjmowany w dobrych czy złych intencjach wydaje się, że jak najlepszych zresztą on jest bardzo podobny do przepisów, które obowiązują w szeregu innych państw i większości właściwe państw europejskich, które jakiś sposób regulują tę pamięć o Holokauście o ofiarach Holokaustu i zakazują negowania tej zbrodni niektóre z nich zakazują też negowania innych zbrodni ludobójstwa, choć tu pojawiają się już różnego rodzaju kontrowersje, które doprowadziły wręcz do takiego rozstrzygnięcia europejskiego Trybunału praw człowieka w sprawie negowania ludobójstwa Ormian, która akurat zostało inaczej traktowane niż negowanie Holokaustu to bardzo kontrowersyjna rozstrzygnięcie Strasburga rozumiem chodzi o sprawę Perin czek przeciwko Szwajcarii aktualnie sprawy, w której które jest też słynna można powiedzieć powiedzieć w tabloidach, ponieważ amal Clooney występowała, czyli znana prawniczka żona Georga Clooneya występowała w tej sprawie, dlaczego rozstrzygnięcie było inne niż w przypadku właśnie kłamstwa oświęcimskiego w przypadku kłamstwa oświęcimskiego raczej w przypadku skarg kłamców oświęcimskich kierowanych do Strasburga europejskiego Trybunału praw człowieka, w których to skargach właśnie o ukaranie na tym poziomie krajowym kłamcy oświęcimscy twierdzili nadal twierdzą, że ich wolność wypowiedzi została ograniczona niesłusznie ograniczona Strasburg we wszystkich tego rodzaju sprawach do tej pory stwierdzał, że nie doszło do naruszenia wolności wypowiedzi tych osób, ponieważ oni swoim działaniem tym zaprzeczanie holokaustowi właściwie próbowali zniweczyć samą istotę gwarancji wolności wypowiedzi, a większość z nich miała motywację antysemickie do tego, więc z Strasburg stwierdzał, że tutaj ta ochrona wolności słowa się nie należy natomiast przypadku sprawy Pańczyk przeciwko Szwajcarii, której o, których mówimy no tu Strasburg w postaci wielkiej Izby nawet orzekł, że doszło do naruszenia wolności wypowiedzi osoby, która może on wręcz nie negował wprost faktu ludobójstwa natomiast podważał prawną kwalifikację tych czynów twierdził, że to były no jakieś przestępstwa zabójstwa natomiast nie ludobójstwo jako takie no i Trybunał dokonał pewnego rodzaju ekwilibrystyki prawniczej, próbując uzasadnić, dlaczego w w tej w sprawie podszedł do tego zagadnienia inaczej niż w przypadku kłamstwa oświęcimskiego moim zdaniem nie były to powody przekonujące, ale mamy takie rozstrzygnięcie, które jest właśnie co istotne różne od tych wszystkich dotyczących kłamstwa oświęcimskiego, ale zostawia się w jaki sposób podchodzić do tych kwestii, kiedy są tak ściśle związane z historią danego państwa z tożsamością narodową wyobraźmy sobie, że ktoś w Polsce głosi jakiś tezy, które są absolutnie sprzeczne sprawami historycznymi i z rzeczami, które są ścigane w innych państwach NATO w Polsce nie jest to w ogóle uregulowane lub też można by powiedzieć, że przecież ktoś posługuje się kłamstwem historycznym to dlaczego się może, dlaczego ta osoba byłaby ścigana z jakichś odległych zakątkach świata, a w Polsce nie jest ścigana skoro też podważa fakty historyczne, czego się bierze, że nie jest taka rozbieżność w innych państwach pewne kwestie reguluje innych nie do końca to na pewno ma związek właśnie z historią danego państwa i narodu tutaj też znowu, przywołując tras BUR bardzo wielu sprawach dotyczących antysemityzmu jeśli tych sprawach występowała Austria lub między Trybunał tej podkreśla w szczególności ten związek historyczny pomiędzy zbrodniami, które dokonały się wobec Żydów i podczas drugiej wojny światowej, a historią tych konkretnych państw no jest to też myślę element również polityki określonych rządów, które wybierają w pewnym sensie co chcą regulować, dlaczego chcą regulować i na pewno tutaj też właśnie ten wątek relacji międzynarodowych ma znaczenie, ale najczęściej jest jednak także reguluje się to co jest najbliższe historii właśnie danego obszaru danego państwa narodu myślę, że Rze, że trudno odnosić się też do za pomocą prawa instrumentów prawnych do jakich zdarzeń właśnie w odległych miejscach na świecie myślę, że wtedy ten związek jest na tyle luźny, że również zrozumienie i odbiór takiego prawa pozostaje wówczas problematyczny moi studenci, z którymi na temat rozmawiałem przedstawili mi przykład z TikToka jak kanie nie używam ja też jak właśnie jest stopą podobno jest to aplikacja, która bardzo tak wciąga i Chin i włącza różne emocje związku bardzo trudno się tego łączyć bardziej wolę prewencyjnie nawet nie rejestrować natomiast jest oczywiście bardzo popularna wśród młodzieży dzieci nawet i pojawili się tam influencerzy, którzy zaczęli się przebierać za ofiary Holokaustu gdzieś tam sobie dorysować jakiś blizny jakieś rany jakiś, jaki i w ten sposób się przedstawiać jest nawet ma nawet fachową nazwę ciało opon no jak w ogóle do tego podchodzić jak słyszę, że takich historii, że takie rzeczy się dzieje jak do tego podejść punktu widzenia właśnie tego, o czym rozmawiamy, czyli kłamstwa oświęcimskiego czy w ogóle dotychczasowe definicje pojęcia także stosowane w Polskim prawie w Polskiej doktrynie są odpowiednie do ujęcia tego typu zjawisk, a może w ogóle wręcz pozytywne zjawiska, że ktoś może już nie znaczy przedstawia historię ta nazwa, którą wymieniłem brzmi strasznie, ale myślę, że to to właśnie trzeba trzeba rozróżnić, ponieważ ja wiem z kolei o osobach, które występują na TikToku tak mają tą swoje swoje konto swoje kanały są to osoby ocalałe z Holokaustu i one za pomocą TikToka chcą właśnie trafić do najmłodszego pokolenia i opowiedzieć w ten sposób o tym co miało miejsce o tym co one przeżyły jest to jedno z form no tej powiedziałabym nawet dziś najbardziej nowoczesnej edukacji, która w rzeczywistości, jakiej funkcjonujemy żyjemy być może okazać się tą najlepszą, a wręcz jedyną, która przynosi jakiś skutek, ale ja się boję szczerze mówiąc tego rodzaju działań, o których wspomniałeś, ponieważ one nie są dla mnie jasne czytelne i nie wiem, jaka motywacja wy nimi stoi zapewne różna, ale pozbawione jest w pewnym sensie takiej takich kontroli ze odbioru nie wiem jak można do tego podchodzić, widząc takie takie kanały takie przekazy, a jednocześnie nie mając wiedzy takiej podstawowej nawet, bo przecież tak też może być na temat Holokaustu i tego co się stało jest boję się, że może też dojść do bardzo wielu wypaczeń i nadużyć, które mają miejsce właśnie poprzez poprzez takie przekazy na TikToku czy czy inne media społecznościowe może ma związek z tym, że Holokaust jest po prostu bardzo takim popularnym znanym pojęciem i łatwiej jest użyć tego sformułowania, aby uzyskać zasięg może to po prostu chodzi nie chodzi wcale pamięć tylko chodzi o budowanie jakiś popularności powiedziałbym na plecach ofiar zapewne części przypadków tak właśnie jest i tutaj no właśnie pojawia się pytanie czy oceniamy to w kategoriach moralnych oceniamy to również kategoriach prawnych czy tutaj mówiąc kolokwialnie powinien przykład wkroczyć prokurator tak uważam, że to bardzo zależy od od wymowy tych treści tego co jest tak naprawdę przekazywane prawo powinno wkraczać tylko w ostateczności, bo mówimy tutaj przecież cały czas właśnie wolności wypowiedzi taką wolność ekspresji, która nawet w jaki sposób niewerbalny może być wyrażana za pomocą obrazów i jakiś nagrań więc, więc tą reakcją prawną ostrożnie, ale pytanie o motywację jest tutaj najważniejsze tak naprawdę inny przykład w debacie publicznej pojawia się czasami używanie pojęcia Holokaust to innych sytuacji np. zdarzają się w wypowiedzi obrońców praw zwierząt, którzy mówią, że o właśnie tutaj w tej formie dochodzi do Holokaustu zwierząt ze względu na masowe mordowanie kurczaków bydła świń, jeżeli słyszysz używanie słowa Holokaust w tym kontekście to co wtedy myślisz jako prawniczka działaczka mnie osobiście to razi staram się na pewno ja nie nie stosować takich takich określeń takiej zbitki w połączeniu z innymi przez bardzo ważnymi problemami myślę, że to ma na celu używanie takiego właśnie takich sformułowań, których pojawia się Holokaust w kontekście innym niż zbrodni dokonanej na Żydach w trakcie drugiej wojny światowej najczęściej jeśli chodzi właśnie aktywistów środowiskowych czy obrońców praw zwierząt nie wynika ze złych intencji tylko właśnie tej motywacji chęci wzmocnienia przekazu ja bym tego nie robiła, ale być może ze względu na taki bardzo osobiste relacje z tematem, ale też nie sądzę, żeby to był akurat powód do ingerencji prawa myślę, że jest to po prostu taki zabieg retoryczny wzmacniające przekaz różnych definicjach, które są związane z antysemityzmem i pamięć o Holokauście pojawia się takie pojęcie zniekształcania Holokaustu czy zniekształcenia pamięci o Holokauście nie wiem czy jest dobre tłumaczenie polskie, bo w języku angielskim to brzmi Holokaust w stołecznym czym się różni od czego negowania czy rewizji pamięci o Holokauście na czym będzie tata to zniekształcenie polegał no właśnie to 108 weszło już właściwie też do języka naukowego i badania, które są obecnie prowadzone również obejmują zniekształcanie pamięci nie tylko o Holokauście, ale również winnych ludobójstwa tak w najprostszy sposób do takiego zniekształcenia zaliczamy np. trial izolowanie zbrodni, które zostały popełnione umniejszanie celowe liczby liczby ofiar podważanie sprawstwa określonych zbrodni, ale również przypisywanie ofiarom winy za to co spotkało co jest spotkał więc, że jest szereg bardzo jak już układy ciśnienia przychodzi to coś do głowy takie bardzo konkretnego, żebyśmy mogli tak słuchaczką słuchaczom to przedstawić, że to jest właśnie przykład takiego typowego Holokaust stał się oddałabym może przykład właśnie obwiniania, a ofiar a dlaczego się nie bronili przecież było tak wielu lub też stwierdzanie, że na pewno te liczby są przesadzone, a przesadą są, dlatego że tutaj najczęściej pojawia się ten zresztą bardzo antysemicki argument, że Żydzi próbowali coś na zwiększeniu liczby ofiar ugrać zawyżając, zawyżając liczbę ofiar w poszczególnych zbrodni czy w ogóle generalnie Holokaustu, więc to są takie przykłady zjawisk, które włączamy do tej kategorii 108, ale ona jest coraz szersza przez to również właśnie za pomocą mediów społecznościowych coraz więcej różnego rodzaju teorii spiskowych stwierdzeń właśnie podważających istotę Holokaustu ma miejsce Drodzy Państwo niedawno weszło w życie rozporządzenie unijne, które popularnie nazywane ustawą o usługach cyfrowych Digital Services act już za chwilę porozmawiamy właśnie o tej relacji pomiędzy ochroną pamięci o Holokauście, a tym wszystkim co się dzieje w mediach społecznościowych posłuchajmy tymczasem utworu piano man wykonaniu byli udziela wydział jest osobą, która też można państwo rodzinie mieście pamięć o wydarzeniach dwudziestego wieku jego rodzice 30 latach wyemigrowali z Norymbergi do do nowego Jorku no i dzięki temu przeżyli Billie Jean Drodzy Państwo szanownej słuchaczki Szanowni słuchacze to jest audycja boss, a studio Radia TOK FM jest pani dr Aleksandra Gliszczyńska Grabias rozmawiamy o różnych formach zniekształcania pamięci o Holokauście i także o tym co się dzieje w mediach społecznościowych, rozpoczynając audycję nawiązałem do postaci rapera bardzo znanego amerykańskiego rapera Kan GU ESTA teraz prosi, żeby go tytułować je zmienił swoje imię Kamienna je natomiast ostatnio zasłynął tym, że zaczął opowiadać głupoty o Hitlerze i zaczął mówić mi, więc taki w taki sposób, że no w sumie to on wszystkich ludzi na ziemi kocha i że każdy coś przynosi dobrego dla ludzkości ją kocha i Żydów kocha też na nazistów i nie ma ich to tak krytykować Hitler to w ogóle podobno wynalazł autostrady mikrofon w związku z tym czemu ludzkość ma go do niego pretensji więcej taka to była narracja co wywołało masę reakcji no i mam pytanie do siebie, że taki gość jak kanie jest dziś mówi takie rzeczy ma jakieś gigantyczne wielomilionowe zasięgi w mediach społecznościowych i to trafia do umysłów młodych ludzi tych jego wszystkich fanów część oczywiście zareaguje część nie, ale media społecznościowe pozwalają na to, żeby tego typu treści po prostu powtórzyć powtórzyć powtórzyć jeszcze do tego co się odbywa w stanach Zjednoczonych, gdzie podejście do wolności słowa jest inne niż w Europie jak sobie poradzić myślę, że na razie nie wiemy jak sobie z tym poradzić i tutaj na myśli zarówno społeczeństwo obywatelskie działaczy, którzy pracują różnego rodzaju organizacjach międzynarodowych krajowych jak również prawo jako taki i instrumenty prawne przytoczyła przykład taki ekstremalny, ponieważ jest to osoba również ekstremalnych poglądach, ale ekstremalnych zasięga ach, w mediach społecznościowych, a do tego właśnie ten kontaktem kontekst amerykański, gdzie właściwie dozwolone jest powiedzenie praktycznie wszystkiego ja nie nie stanowi bez bezpośredniego wezwania do przemocy, która może nastąpić w każdej chwili tak to można ustalać takie podejście, że każdy racjonalny obywatel z tego z tej plejady poglądów na różne tematy wybierze sobie te, które są odpowiednie związku z tym większym zagrożeniem dla demokracji byłoby jak ograniczenie to poglądy niż, jakbyśmy wszystkie dopuszczalne tylko później mamy takiego faceta on nie tylko głosi i nie jest jakimś facetem na marginesie życia publicznego tylko jednak każde jego słowo rezonuje bardzo Jarek tak samo jak rezonuje to coś się ubiera co je co pije, w jakich miejscach się pojawia czy obiad z Trumpem czynienie prawda mnóstwo rzeczy, które są śledzone przez jego fanów ona akurat mówił wiele jeszcze gorsze rzeczy niż te, które przytoczyłem Adamie i te wątki uwielbienia jakiegoś podziwu szacunku takiego to określił dla nazistów dla Hitlera tam pojawiały często również takie stwierdzenia, że on jako osoba czarnoskóra nie może być antysemitą, ponieważ tak naprawdę on jest ona jest mitom różnego rodzaju przedziwną konstrukcję i tak jak powiedział szef American Jewish Committee tutaj nawet kwestia podejrzewanych czy diagnozowanych zaburzeń psychicznych nie jest wytłumaczeniem dla jawnego antysemityzmu tej osoby te zasięgi to, że o on może w sposób nieograniczony właściwie, chociaż były próby prawda czy nawet zdjęto niektóre z jego kont zamknięto je na jakiś czas płynie przywrócona to wszystko to są właśnie moim zdaniem taki wyraz bezradności naszej wobec wobec takiego przypadku, a ich są setki tysięcy na świecie oczywiście być może mniejszy zasięg ach, ale równie równie niebezpieczne właśnie kontekst amerykański o sprawie również, że być może tam ta wiedza taka powszechna o tym co się wydarzyło w Europie o Holokauście jest mniejsza i nie można wykluczyć, że również dla setek tysięcy odbiorców tego rodzaju treści są one prawdą objawioną i tak też będą podchodzić zarówno do historii do Holokaustu jak jak do Żydów tutaj ten antysemityzm moim zdaniem dostał ogromne wzmocnienie właśnie za sprawą tego przykładu kamienista nie ma dobrych mechanizmów, które regulowałyby obecność tego rodzaju treści w mediach społecznościowych wydaje mi się, że nie do końca jest w ogóle możliwe żeby, żeby regulować, ponieważ ich ilość i sposób tej komunikacji właściwie pozostaje poza zasięgiem prawa, choć oczywiście nie uważam, że nie należy podejmować reakcji prawnych tam, gdzie jest to możliwe, ale jednak skala wydaje mi się nie do opanowania w 2 lata temu Marian Turski osoba, której nie trzeba przedstawiać słuchaczom słuchaczką Radia TOK FM napisał list do Marka Zuckerberga szefa mety Facebooka, pisząc o tym, że Facebook dopuszcza promowanie treści takich właśnie jak kłamstwo oświęcimskie Facebook na to zareagował w tych standardach społeczności nastąpiły odpowiednie zmiany i zostało to określono, że tego typu treści będą wykreślane z Facebooka dalej jest jedną z mediów społecznościowych teraz pojawia nam się na arenie europejskiej rozporządzenie o usługach cyfrowych, które w pewnym sensie wzmacnia ochronę przed mową nienawiści, ale jak myślisz czy to będzie faktycznie skuteczne czy jednak to technologia i różne nowe media będą krok do przodu przed jakimikolwiek regulacjami mechanizmami prawnymi zawsze będą krok do przodu taka już jesteś natura regulowania pewnych rzeczy przecież sam proces ustanawiania takich instrumentów prawnych rozporządzeń decyzji ramowych itd. trwa czasami lata, w trakcie których wszystko się zmienia tak naprawdę, ale oczywiście dobrze, że taka regulacja powstaje jak zwykle najważniejsze będzie implementowania do krajowych porządków prawnych i to jak ona w rzeczywistości będzie będzie stosowana co do wielkich platform wymieniłeś Facebook, który zareagował i który zmienił zmienił własne wewnętrzne regulacje to oczywiście bardzo dobrze i gdyby większość tych największych graczy tak postępowała być może mielibyśmy do czynienia z problemem trochę mniejszej skali, ale tutaj też widzę pewnego rodzaju zagrożenie, ponieważ to są wewnętrzne regulacje tych firm na ile one są zgodne z prawem i krajowym międzynarodowym określony w określonych miejscach na ile osoby, które decydują o tych kodeksach postępowania uregulują wolność słowa właściwie tak wewnętrznie na ile właśnie ten element prawa jest uwzględniany to oczywiście zależy od przypadku od konkretnego przypadku, ale widzę tu pewnego rodzaju zagrożenie również w kontekście zbyt daleko idącego ograniczania wolności wypowiedzi, bo za chwilę okaże, że w ogóle nie można dyskutować i nie można poddawać wątpliwość nawet jakiś być może ustalonych faktów historycznych w sytuacji, kiedy odkryjemy jakieś nowe rzeczy będzie to interpretowane, że właśnie zaraz podważamy jakiś kwestie co, do których przyjęła 1 interpretację czy Tomasz myśli tak w części tak, a choć wydaje mi się, że jednak wiedzą nawet na temat istniejących regulacji prawnych albo choćby tych regulacji właśnie facebookowych czy innych jest też ograniczona wśród użytkowników, więc nie będzie także że, że wszyscy będą też wiedzieć, czego nie mówić i nie będą tego mówić i też nie o to chodzi, żeby o tym nie mówiono ten przykład, który podaje się bardzo dobry nie można zakazać dalszych badań nawet nad faktami, które zostały jakoś ustalone nie na tym polega przecież wolność badań naukowych jest to wręcz jej i zaprzeczenie tego rodzaju ograniczanie, ale myślę, że trzeba bardzo wystrzegać się zbyt daleko idącej cenzury, a jednocześnie zrobić wszystko, aby wolność wypowiedzi nie służyła do szerzenia nienawiści i zniekształcania informacji o historii faktów historycznych z tą intencją właśnie najczęściej mającą wzbudzić jakiegoś rodzaju negatywne emocje wobec mniejszości, której te fakty dotyczą mówiła, że media społecznościowe mogą być wykorzystywane także w dobrym celu do promowania postaw do promowania wiedzy myślę, że w Polsce mamy taki dobry przykład to jest profil twitterowy muzeum Auschwitz, ponieważ to jest profil, który mam gigantyczne zasięgi pamiętam taki moment, kiedy takie fajne wsparcie dlatego prócz tego profilu okazał Mark Hamill, który grał luka Skywalkera w jednych wojnach to naprawdę wzrosły jakoś wtedy gigantycznie nie pamięta dokładnych liczb, ale na pewno ponad 1 000 000 followersów na Twitterze często są to są naprawdę świetne świetne zasięgi natomiast właśnie reakcją na tę Słowak Kamil sta było także publikowanie na jego różnych profilach świadectw świadectw ofiar rodzin ofiar osób, które były były w Auschwitz natomiast musimy pytać jak w Polsce można byłoby to zrobić w Polsce moglibyśmy dziś w jaki sposób zachęcić młodzież, żeby właśnie w ten sam sposób walczyła z przejawami antysemityzmu, żeby też nie zamieszczały różnego rodzaju informacje śmiała pomysły dla polskiej młodzieży może też dla polskich nauczycieli co można byłoby zrobić ja myślę, że to jest doskonały przykład tego jak powinno się reagować na tego rodzaju treści jak głoszone przez USA to co powiedziałeś o zamieszczaniu na jego profilach tego rodzaju świadectw i takie rzeczy też dzieją w Polsce jest znakomity forum dialogu, który koncentruje się właśnie na działaniach wśród młodzieży forum dialogu, czyli organizacja społeczna kierowana przez Andrzeja Folwarczny ego, która zachęca nauczycieli nauczycielki uczniów do właśnie prowadzenia różnych działań edukacyjnych i też ma taką bardzo ciekawą współpracy międzynarodową z organizacjami Izraela ze Stanów zjednoczonych ule są społecznością, która zainteresowana pamięcią o tym co się w Polsce udział tak tamten osobisty kontakt jest bardzo ważny polskiej młodzieży z przeszłością tą tą żydowską polską żydowską myślę, że to ma ogromną wartość szereg działań tego rodzaju podejmuje też otwarta Rzeczpospolita Stowarzyszenie przeciwko antysemityzmowi ksenofobii poprzez różne akcje edukacyjne poprzez taki program głosi nienawiść, gdy każdy może zgłosić przypadek nienawiści w sieci, w którym się spotkał to też jest propagowane wśród młodych wśród młodzieży wśród studentów to bardzo też rozbudza mam nadzieję taką Obywatelską postawę wśród młodego pokolenia właśnie polegającą na tym, żeby nie być obojętnym tutaj znów Marian Turski więzień dokładnie, bo to jest chyba tak naprawdę jedyna możliwa odpowiedź na to wszystko co się dzieje również w tym świecie online nie pozostawianie rzeczy, które nie tylko tych, które są bezprawne albo, które naruszają prawo, ale również tych, które wewnętrznie nie akceptujemy wiemy, że są częścią niczym złym, żeby nie pozostawiać bez odpowiedzi bez naszej reakcji, więc myślę, że takie narzędzia są jak najbardziej potrzebne i co najważniejszych bardzo skuteczne zapewne bardziej skuteczne niż regulacje prawne wspomnieliśmy 2 organizacje pozarządowe forum dialogu między narodami oraz Stowarzyszenie otwarta Rzeczpospolita ale jakby na to patrzeć są to inicjatywy jak sama nazwa wskazuje pozarządowe, a jaką widziała rolę rządu w promowaniu odpowiedni rzeczywistej prawdziwej pamięci o Holokauście co można byłoby zrobić tego poziomu centralnego, jakie polityki publiczne można byłoby w tym zakresie wprowadzić z 1 strony myślę, że czym dalej w ogóle rządzący są od kwestii historycznych tym lepiej i badania historyczne powinny pozostawać poza ich zasięgiem, ale jednocześnie przecież mogą wspierać im finansowe składnię życia właśnie do tego dlatego założyłam, że jednocześnie nie na przeznaczanie funduszy na badania często też międzynarodowe w obszarze historii pamięci to jest bardzo ważny element wspierania poszukiwania takiej prawdy historycznej poza tym bardzo istotna jest edukacja chyba właśnie cały czas wracamy do tej edukacji i tutaj rolą rządzących jest taki zapewnianie, które pozwala właśnie młodym ludziom na zapoznanie się z różnymi powiedziałbym odcieniami tej przeszłości w środowisku, która akceptuje otwartą dyskusję, ale które również właśnie zapewnia dostęp do rzetelnych badań źródeł historyków taki konkretny pomysł wyobraźmy sobie, że mamy nowego ministra edukacji nauki i jeśli chodzi o stronę naukową to już powiedziała, że przeznacza odpowiednie fundusze naprowadzenie rzeczywistych pogłębionych badań historycznych w tym temacie bez żadnych tutaj takich naleciałości w kierunku promowania określonej tezy pożądanej przez polityków tylko przy oparciu o podstawową wartość, jaką jest wolność badań naukowych, ale mamy ten komponent jeszcze edukacji i minister mówi okej to zróbmy taki problem program, że wszyscy uczniowie klas trzeciej czwartej liceum ma, bo dostaną wsparcie albo być może wręcz jest to robione obowiązkowo, żeby pojechać do Auschwitz do innego o nazistowskie tylko obozu koncentracyjnego Stutthof Gross-Rosen i żeby tam zobaczyć jak to wyglądało porozmawia z przewodnikami, ale też, żeby później mieć jakiś moment na refleksji co byś powiedział o takim pomyśle bardzo się ten pomysł podoba i nie wiem, dlaczego nie mielibyśmy apelować o jego wprowadzenie również do obecnego ministra, a właściwie każdego który, który przyjdzie również po nim to jest dokładnie tak mi się wydaje jedyny sposób, żeby w tym najmłodszym pokoleniu zaszczepić wartości, które nie pozwalają być obojętnym no dobrze, ale jeżeli jeszcze ten uczeń szkoły średni nie dostał tej oferty Okaj jedziemy zamiast jechać nie będą muzeum piernika w Toruniu to policzmy do Auschwitz taka oferta się ze strony szkoły nie pojawiła to co ten uczeń może teraz na tym etapie zrobić, żeby się trochę więcej dowiedzieć co myśli komentował na pewno no wojna trudno jest mówić właśnie im trudno jest oczekiwać od najmłodszych, którzy są otoczeni też taką ilością przekazów treści jak ja sobie zapewne z moim dzieciństwie też nie wyobrażałam w ogóle istnieją, żeby oni sami siebie szukali sięgali po jakieś jakieś informacje materiały wydaje się, że to jest w całej rozciągłości nasze zadanie nasza odpowiedzialność, żeby ich zachęcić właśnie do tego, żeby pojechali do Auschwitz może w pierwszej kolejności dopiero w drugiej do muzeum piernika w Toruniu w telegraficznym skrócie, gdybyś miała polecić 1 książkę 1 film, który każdy z 1718 latek powinien zobaczyć na temat Holokaustu co by było w kontekście polskim na temat Holokaustu może niedokładnie, ale chciałabym, żeby każdy młody człowiek w Polsce przeczytał książkę Jarosława Kurskiego, a Dziady buki, bo ona jest w Polsce i o polskich Żydach no Tim film bardzo trudne bardzo trudne pytanie nie wiem, kto w tym momencie nie wiem cud firmowy co tworzy nowy, który został też nakazany przez sąd do wejrzenia w 1 ze spraw dotyczących antysemityzmu może tak może on jest również bardzo Polski w kontekście więc, więc tak Drodzy Państwo miałem przyjemność rozmawiać z panią dr Aleksandrą Wólczyńską Grabias na temat różnych sytuacji zniekształcania przekazu pamięci o wokaliście bardzo serdecznie dziękuję za rozmowy bardzo dziękuję Drodzy Państwo program wydawał Tomasz Krzemiński realizował Jacek Kozłowski, a na sam koniec usłyszymy utwór Asaf Avidan na utwór, który być może państwo kojarzą koniec tej wersji, ponieważ jest to piosenka Conings Hong, która została przekształcona przez DJ-a one Helmuta stało się takim można powiedzieć hitem, ale w tej oryginalnej wersji jest bardzo bardzo dobra i warto ASA wydana słuchać dziękuję bardzo Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: BOS - BODNAR O SPOŁECZEŃSTWIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA