REKLAMA

Bez karpia i mięsa na Święta? Filozofia wegańska przy wigilijnym stole

OFF Czarek
Data emisji:
13-12-2022 10:00 (Powtórka: 25-12-2022)
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
33:55 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dzień dobry Cezary łasiczka witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie wkrótce święta czas prezentów różnych setek dziesiątki prezentów już widzę sklepy zapełniły stoimy w kolejkach kupujemy różne rzeczy, ale święta to także spotkanie rodzinne i uginające się stoły no pewnie wigilie mięs będzie mniej będą mięsa ryby, ale już pierwszy dzień świat i kolejne to dania mięsne także stoły uginające się także obfitość obfitość prezent Rozwiń » dzielenie się, bo wydaje się, że w ten sposób chcemy dać sobie do zrozumienia chcę by sobie przekazać nam na nas z zależy wzajemnie tak zapraszamy się do domów i gościmy się dając sobie prezenty, ale także ale, przygotowując pyszne posiłki, a tymczasem może może już nadszedł czas dawno, aby przemyśleć kupowanie dawanie wymienianie się o zmianie może nie, ale też tę obfitości suchość naszych świątecznych stołów państwa moim gościem jest pani prof. Joanna handel filozof kas Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego dzień dobry pani profesor dzień dobry pani profesor jest autorką wielu interesujących książek najnowsza nosi tytuł filozofia wegańska została wydana przez wydawnictwo centrum kultury dworek Białoprądnicki no pewnie tak jakby tytułu sugerował pani profesor raczej odradzała jedzenie mięsa w tym ryb, a tak zgadza się przy czym zacznijmy może od tego, że to co mamy na talerzu jest na końcu to jest najpierw pewien proces tak jak pan powiedział, choć święta prawda wszyscy już jesteśmy w takiej aurze Świątecznej kupujemy różne produkty różne towary i trzeba sobie np. uzmysłowić, że jeżeli chodzi o sam pokarm to marnujemy rocznie około 5 000 000 ton jedzenia w tym prawda mięsa i tutaj mówimy tylko gospodarstwach domowych z drugiej strony trzeba sobie też uświadomić prawda, że świat wyprodukowanie 1kg mięsa obarczone jest emisją około 5 do 6 kg gazów cieplarnianych, więc to już pokazuje prawda, że kupowanie i potem marnowanie pożywienia też tak naprawdę marnowanie planety to jest przysparza nie choćby globalnego ocieplenia kryzysu klimatycznego i 3 też oczywiście krzywdzenie zwierząt chce nową budę, gdy mówimy o diecie właśnie o świętach to oczywiście karp prawda jest takim głównym bohaterem przynajmniej w Wigilię na myśli długo długo w kulturze europejskiej zakładali, że ryby w ogóle prawda nie odczuwają dzisiaj już wiemy, że mają receptory bólu rozmieszczone i mózgu na całym ciele receptory np. na głowie powodują, że dotykanie karpia 3, lecz trzymanie go również dla na blacie jest dla niego ogromnie bolesne jest tutaj mamy bardzo dużo takich czynników pokazujących, że to święta nie dla wszystkich są radosne, a konsekwencje mogą być bardzo bolesne tak naprawdę dla nas wszystkich wszystkich istot żyjących przypominam sobie, kiedy byłem małym chłopcem mama mówiła nie zjadły nie dokończyła śniadania, a dzieci w Afryce głodują ten argument ZTE przekonywał mnie, żeby zmusić siebie resztki tego co nie bardzo smakowało aż w końcu chyba takie początki filozofii mojej głowie się obudziły poślę sobie no dobrze, ale jeżeli zjem albo nie wiem to w jaki sposób te dzieci w Afryce nie będą dzisiaj budowały Otóż to z no właśnie zostawia się tym masz przy, jakby połączeniami przepływami Otóż to, bo tutaj tak naprawdę potrzebujemy jak takiego podwójnego spojrzenia z 1 strony rzeczywiście jako konsumenci konsumentki możemy bardzo dużo, bo jednak idą do sklepu, wybierając pewne produkty dajemy znak jasny i tym, którzy produkują dla nas towary co lubimy co chcemy jeszcze niekoniecznie musimy dać się prawda zwieść reklamie marketingowi co pokazuje choćby ilość produktów wegańskich, których z roku na rok jest coraz więcej one są coraz bogatszej oferty no oczywiście też czy ich cena maleje na szczęście natomiast z drugiej strony potrzebujemy też zmian strukturalnych, bo jeżeli sobie uświadomimy, że ciągle np. mamy dotacje z pań państwowe czy unijne na hodowlę wielką połać ową produkcję mięsa netto tak naprawdę z byłym naszych pieniędzy wszystkich podatników jest finansowany przemysł, który tak jak wcześniej wspomniałam generuje ogromną ilość cierpienia, ale również gazu prawda cieplarnianych, więc my dopłacamy do czegoś co nas niszczy więc dobrze by było prawda zmienić tutaj politykę państwa unijną należy przyzwyczajenia pani profesor, aby zagrać jej do do przecież dopłacamy do alkoholu dopłacamy do tytoniu dopłacamy do używek dopłacamy do komunikacji naszej osobistej takie co, czyli generujemy mogę raka różnica masy innych chorób właściwie na własne życzenie może jesteśmy tak kim takim gatunkiem samobójczym takimi lemingami no jesteśmy troszeczkę rzeczywiście istotą przedziwną, ale pamiętajmy to on na to zwrócił uwagę choćby Francji zbywalne nasza ewolucja sukces ewolucyjny polega na tym, że jednak potrafimy kooperować kooperacja między gatunkowa jest nie tylko prawda kultywowana przez człowieka, więc jesteśmy w stanie się zmienicie depozytem to widać choćby po Krakowie prawda, gdzie aktywiści aktywistki walczą ze smogiem wreszcie prawda wywalczyli w tym mieście był zakaz palenia w tzw. kopciucha no, więc możemy dużo zrobić natomiast wymaga to od nas pewnej zmiany świadomości o tym m.in. jest właśnie ta moja książka, bo to szalenie ważne, żebyśmy np. czy zadali sobie pytanie, dlaczego nie tylko pana mama, ale tak naprawdę każda mama w pewnym momencie czy babcia mówi ja zjedz wszystko albo więc, zwłaszcza mięsko, dlaczego jest albo agresorzy porcja, dlaczego nie nie dokończyły przez nasze mamy babcie rządziły tobyśmy co ten kryzys nowość już wtedy się zaczął tak dziś, tak więc to jest pytanie prawda, bo mamy pewien mit mięsa jako produktu, który jest zdrowy, który przede wszystkim pozwala choćby dziecku rosnąć czy osobie chorej wyzdrowieć co za wszystko oczywiście mity no bo jak przyjrzymy się w diecie roślinnej to wszystkie prawda potrzebne przede wszystkim witaminy minerały czy VAT nie znajdziemy oczywiście w produktach również roślinnych też po prostu kwestia przyzwyczajenia, ale też wzorców kulturowych tak jak w tym karpia prawda to jest pewnego rodzaju tradycja, która w pewnym momencie pojawia się w Europie, a tradycją tak jest prawda żona jest przekazywana jako pewnego rodzaju wartość taka wartość sama sobie jak to się pojawiła znany w PRL rząd chciał się pozbyć po prostu nadwyżek kapie z to to jest chichot historii swoją drogą natomiast już w pewnym momencie w kulturze źródła pewnych wzorców znikają albo nie są istotne prawda, czyli parę osób zainteresowanych sprawą może nam zrobić taką rekonstrukcję natomiast już powszechnej świadomości mamy takie myślenie ugruntowane, który będzie mówiono musi być karp może to da, bo jest pan raz, że to jest wcale nie jakaś stara relacja jechać poza polskie i poza Polskę i powiedzieć o u nas tradycyjne skarp i zobaczyć ten przerażony wzrok ludzi, którzy ją serio to wy to jecie rybek śmieciową z no nic dobrze pani profesor to właśnie i teraz pytanie brzmi w jaki sposób, gdy dokonuje się zmiana w jaki sposób przekonać do zmiany pani i jednym z jedną ze ścieżek rozumie jest ta książka filozofia wegańska ale w jaki sposób w ogóle działać, aby zmiana dokonała o tym będziemy rozmawiać po informacjach Radia TOK FM pani prof. Joanna handel Rek filozof Ka z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego przekonuje do świata wegańskiego co, dlaczego i jak o tym będziemy rozmawiać po informacjach informacje o dziesiątej 20 w pani prof. Joanna Haider filozof ska z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego autorka m.in. książki filozofia wegańska opowiada o zaletach może ją wadach weganizmu książka ukazała się nakładem wydawnictwa centrum kultury dworek Białoprądnicki, a przy okazji wspomnę, że jeżeli ktoś czuje niedosyt weganizmu netto z panią prof. Joanną ani Darek będzie można się spotkać, aby wysłuchać też rozmowy w piątek 16grudnia o godzinie dziewiętnastej spółdzielni ogniwo chyba tak zapamiętałem zgadza się dobrze książka książka Szanowni Państwo Szanowna pani filozofia wegańska książka interesująca, choć miał takie wrażenie pani profesor, że dla kogoś, kto mówi o równości gatunków i o tym, że właściwie tak rozumie wszystkie gatunki mają takie samo prawo do niem do życia do do szczęścia jeśli tak można powiedzieć to właściwie strasznie pani to wszystko antropolog FIZ-ów je tak jakby jednak człowiek, czyli wciąż ten jeden z wielu gatunków miał prawo do tego, żeby wyznaczać co jest właściwe czym jest szczęście, kto ma prawo do czegoś czy można to odwrócić powiedzieć, że ja to wszystko ze zwierzęcą w, ponieważ schronienie używa jednak języka ludzkiego, a nie zwierzęcego, a oni tak, ale proszę zwrócić uwagę jesteśmy i z wieszakami i teraz mniejsze rzeczy myśmy się przyzwyczaili do podziału właśnie człowiek zwierze, gdzie człowiek traktujemy jako pojęcie, które jest dziś wyższa ją zwierze ten bydlę prawda głupie mówił świnia jest takim ze zwierzęcej niem my o charakterze negatywnym w związku z tym teraz w momencie, kiedy zaczynamy mówić pisać czy myśleć o zwierzętach w kategoriach, które są na co dzień przypisane człowiekowi takim jak emocje potrzeby, ale też rozumienie budowanie języka czy budowanie świata to włączają się nam takie alerty pt. ojej je rów cienie nie, ale artysta śliskie alerty taki, że zwierzęta wciąż są przedmiotem tylko, że człowiek wymyśla sobie na niej inną perspektywę tak, czyli w w 1 wersji mówimy to jest pokarm albo bym tam nie wiem pianek świnia głupi jak osioł, a z drugiej perspektywy mówimy one są nam równe powinniśmy zapewnić to i to, ale zwierzęta wciąż są podmiotem to człowiek ustala co tym zwierzętom trzeba tak pani, gdyby mówiąc o szczęściu zwierząt sama ustaliła czym jest część zwierząt trochę nie, pytając zwierząt o to albo, mówiąc że tak zapytałam wyczytałam z oczu no wciąż jest to, gdyby uprzedmiotowienie zwierząt tylko innego rodzaju ne tutaj tak naprawdę chodzi inna kwestia, bo w momencie popatrzmy na lak klikę psu Donald son czy NATO zrobi Dariusz Gzyra, jeżeli sobie uświadomimy, że myśmy się tak bardzo świecie rozpanoszył-li, że całej biomasy tzw. dziś cieszyć wolnym zwierzęta to jest już niecałe 4% to zwierzęta potrzebują tzw. rzeczników i tutaj, odwołując się do zamazywania strony nauki, a niekoniecznie prawda, bo z reguły rzecznika zostanie osoby, które mają jakąś tam wiedzę prawda dotycząca, ale same zwierzę, ale same zdecydowały, że będą rzecznika kierowane, a tak, bo te zwierzęta sanacyjnego zarząd rozważa et no niestety te to wynika z tego, że zwierzęta na naszych oczach trwa wielkie w ustawie wymieranie i one giną prawda ginął rzeźnia zginął hodowla wielką połać owych, więc jeżeli zaczniemy mówić ich imieniu to kultura, która nauczyła nas właśnie do takiej myśli o tym, że człowiek jest najważniejszą istotom i nie pozwoli nam zauważycie kosztu naszego rozwoju cierpieniem właśnie zwierzęcia, więc może potrzebujemy takich rzeczników, nawet jeżeli są jak pan samozwańczy natomiast współczesna nauka, choć pani ma sta di kobiety w istocie taka prawda czy neuronauki pozwalają nam już jednak bardzo głęboko wejście w świat odczuwania potrzeby zwierząt ich inteligencję en jak się przyjrzymy to to jedno z takich starszych książek Carla Sagana i Adrian pokazuje nam, że tak naprawdę różnica między nami zwierzętami jest charakteru ilościowego jakościowego prawda czyjaś niektóre zwierzęta mają np. doznania czy inteligencja na poziomie dwuletniego dziecka tam pięcioletniego dziecka siedmioletniego, więc już dużo wiemy, a Marcin chodzi o film filozoficzny filozoficzne kontrakt wychodzi, bo panie z filozofką i proszę sobie wyobrazić, więc zastanawiam się rozwiązać taki filozoficzny konflikt np. pomiędzy rzecznikiem szczęścia Lisa, a rzecznikiem szczęścia kury albo rzecznikiem szczęścia Wilka, a rzecznikiem szczęścia Zająca było w przypadku filozofii to tutaj znajdziemy i wrogów i sprzymierzeńców, bo to właśnie filozofia nas w dużej mierze ukształtowała w takim myśleniu idealistycznym prawda, że człowiek to dusza to sfera duchowa to coś więcej niż zwierzę i filozofia jak zmieniają strukturę naszego myśli przed wszystkim hierarchie prawda zmienia strukturę hierarchicznego myślenia sieciową może nas teraz nauczyć się innego podejścia zresztą to robi przez cały dwudziesty wiek prawda, bo pojawili się Eko etycy weźmy choćby Pitera Singera drużyna musi rowerem wokół w taki trochę darze, ale jak rozwiązać konflikt z pani profesor zwyczajny konflikt pomiędzy rzecznikiem Lisa, który chce zjeść kurę, żeby nie zdechnąć z głodu i rzecznikiem kury, która za chwilę zostanie zjedzona przez Lisa z, a w znaczy to jest pierwsza rzecz umrzeć nie zdechnąć, bo proszę zwrócić uwagę już pan użył pewnego języka, który bardzo właśnie Andreu procent ręczne i deprecjonujący natomiast z drugiej strony oczywiście, że pewne konflikty pozostaną i weganie brzmieć czy walce o dobrostan zwierząt chodzi o to, żeby np. te wyeliminować śnieg, bo tego nie zrobimy natomiast możemy doprowadzić do sytuacji, w której np. wycofując się z istniejących czy tych już skrawków pozostały teren tzw. dzikich i damy ekosystemu przez to również zwierzętom na powrót do do pewnego rodzaju znowu wstępu życia naturalnego czy chodzi o to, że element jest, żeby cierpienie zadawały inne zwierzęta zwierzętom, a niekoniecznie Homo sapiens a gdy przede wszystkim chodzi o to, żebyśmy my nie tworzyli takiej struktury przemocy i cierpienia, w której usprawiedliwiamy cierpienie, w której pogłębiamy cierpienie, bo my tak naprawdę często też znęca się nad zwierzętami to jest właśnie choćby kwestia hodowli wielką połać owych wizji, ale polujący, na które tak jak zauważył robi to, bo musi prawda, bo on inaczej umrze natomiast człowiek, który zamyka kury w hodowli wielką połać owej tak naprawdę torturuje, bo jeżeli ten tak ma wielkość kartki A4 do dyspozycji, jeżeli prawda te kury nie widzą światła nie mogą prawda spełniać swoich podstawowych potrzeb jak opieka nad małymi 3, że panie w ziemi czy latanie prawda czy chodzenie to wszystko powoduje pewnego rodzaju taką ogromną przemoc, gdzie te kury tak naprawdę w tym łączeniu chorują umierają czy cierpią na różnego rodzaju depresje nerwice, więc to nie jest porównywalne do momentu, w którym Lis poluje na kurę rada, zwłaszcza że tych kur tak naprawdę nie potrzebujemy zjadać, bo mamy produkty, które możemy wykorzystać choćby roślinne natomiast to jest zupełnie innego rodzaju sytuacje my powinniśmy sobie imamy możliwość uświadomienia sobie taka pani pani o tym pisze w swojej książce o o tym sukcesie marketingowców, którzy przekonali nas, że mieć raczej niż być nie jest tym co świadczy o naszej wartości tak mam nowsze rzeczy albo najnowszej mody albo najdroższe albo najnowszej technologii albo największej tak dalej tak dalej to mogę w jakiej w swojej grupie wzbić się na szczyt mówiąc, proszę bardzo, jestem najlepszy, bo mam, bo jest najbogatszy tak, bo mamy najnowszy samochód najnowszy model telefonu czy też najnowszy krzyk mody na grzbiecie prosto z Paryża czy tam nie wiem, skąd teraz przewozie rzeczy w no i teraz właśnie pytanie brzmi w jaki sposób od tego odejść, bo można grozić tak można straszyć można też promować inne modele myślenia można zakazywać prawnie tak można perswazji wadzi można wychowywać można sugerować narzędzie wiele niektóre z tych narzędzi albo jaki zestaw narzędzi pani proponowała na a aby doszło do zmiany oczywiście gdzieś tam najbliższe jest mi pracę u podstaw, czyli wychowywanie edukowanie przekonywanie natomiast nim dojdziemy do tego, aby 1 rzecz zaznaczyła człowiek w toku ewolucji na szczęście też nauczył się nie tylko empatii, ale takiego działania, które ma charakter bardzo altruistyczne czy wykraczający poza nasze materialne potrzeby i to można wykorzystać popatrzmy choćby na te święta en tą strukturę można było odwrócić wystarczy zaangażować choćby popkulturowy przekaz bajki choćby dla dzieci w tej chwili rzeczywiście zrobiło się z tego takie święta marketingowe cały grudzień już prawda z są różne produkty reklamowane i sprzedawane, ale można było idąc jak też za ideą tych świąt prawda nowo dla osób wierzących następuje tutaj dosyć niesamowity moment narodzin Boga, który prawda jeszcze z tych ideologii i czy ideach wierzących urodzi się po to, żeby umrzeć za ludzkość można było np. grudzień zrobić miesiącem charytatywnej działalności prawda takim miesiącem, w którym np. rzeczywiście kupujemy prezenty, ale np. na bazarkach, których dochód jest przeznaczone na wspieranie różnych fundacji różnych fundacji było, bo tych potrzeb ludzkich poza ludzkiej jest bardzo dużo już takie pewne małe drobne zmiany, które były angażowane dzieci młodzież uczyłyby nas innego podejścia do życia natomiast dla mnie takim też drugim bardzo ważnym elementem jest przepracowanie tak naprawdę nas samych to trzeba zacząć od siebie, czyli od uświadomienia sobie, że wszystko co robimy wiąże się z odpowiedzialnością zakupy w ogóle całej cała struktura konsumpcjonizmu, która prowadzi nas do tego, że mamy właśnie te najnowsze gadżety albo mamy pewne pokarmy na talerzu nie jest niczym ne z niczym neutralne wystarczyłoby np. zrobić sobie taki 1 dzień, w którym chodząc prawda kupując coś liczymy np. w ślad węglowy, czyli zadajemy sobie pytanie, skąd dany produkt do nas dotarł i Knighta, uświadamiając sobie prawda, że kupujemy coś co tak naprawdę będzie wpływało np. na nasze dzieci wnuki czy za chwilę na nas samych też bylibyśmy w stanie przepracować naszą świadomość mamy duży tak naprawdę tak możliwości powrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM pani prof. Joanna handel Rek filozofka z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego namawia do wegańskiego stylu życia także w swojej książce filozofia wegańska wydanej przez centrum kultury dworek Białoprądnicki informacje o dziesiąte 40 po informacjach wracamy moment pani prof. Joanna handel Rek filozofka z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego namawia do wegańskiego życia w więcej argumentów znajdą państwo w książce pani profesor zatytułowanej filozofia wegańska wydanej przez wydawnictwo centrum kultury dworek Białoprądnicki myślę sobie pani profesor, że bardzo trudne zadanie jest przed panią nie tylko przed panią nasza słuchaczka pani Marlena Warszawy napisała jestem weganką, ale tak się składa, że moje dziecko jest chory, więc akurat gotuje dla niego rosły ne to oczywiście 1 głosów, ale myślę sobie, że pewnie kolejne głosy byłyby takie, że zbliżają się święta, więc skoro mamy korzystać z lokalnych tylko produktów wegańskich no tak do widzenia cytrusy do widzę miano właściwie większość owoców słodyczy może też są nie ekologiczne, bo prawda kawa kakao z Puszcza le, gdyż teściowa itd. więc powrót do ziemniaków, czyli takich trochę czasu PRL-u myślę sobie będzie strasznie trudne przekonanie społeczności społeczeństwa polskiego chociażby, chociaż pewnie różnie także wszystkich innych do tego, że w no, że warto warto zmienić nasze przyzwyczajenia warto zmienić nasze postrzeganie warto zmienić jadłospis to 2 rzeczy, bo z 1 strony trzeba też pamiętać, że weganizm jest pewnym procesem, a więc nie jesteśmy od początku weganami gankami większość z nas jednak dorasta w rodzinach, gdzie bierzcie praktycznie wszystko, a więc to jest pewnego rodzaju proces dostrzegania problemu klimatycznego dobrostanu zwierząt naszego wpływu naszych możliwości czy to jest właśnie kwestia polityki natomiast z drugiej strony też czas sobie uświadomić, że weganizm wbrew pozorom nie jest ani trudny ani jakiś bardzo siermiężny to nie tylko ziemniaki tak naprawdę wszystko zależy też np. przypraw od tego w jaki sposób nadania będziemy tak naprawdę przygotowywać się kunsztem Gdańska jest wstanie wyczarować z roślinnych produktów bardzo dużo w zasadzie wszystkie te potrawy, które tradycyjnie znamy możemy przygotować roślinnych zamiennikach w nie sądzi pani rejestrująca, a tak na marginesie takie trochę oszukiwanie, bo mówimy tak niem kiełbasek, ale kurcze smakuje kiełbasa, więc będę ja po prostu sobie przyprawioną wyglądająca jak kiełbasy, ale jeżeli komuś to sprawia przyjemność to czemu nie tu przecież nie chodzi o to, żebyśmy się martwią Ali tylko, żebyśmy działali tak naprawdę dla świata dla planety czy pomyśleli o skutkach naszego życia prawda żyjemy pamiętajmy jednak żyjemy w czasach kryzysu klimatycznego, który już prawda pełznie naszą stronę możemy obserwować różnymi zmianami klimatycznymi pożarami powodziami huraganami doświadczamy już tych zmian prawda Europa doświadcza tych zmian Boga pustym nie jest topią się lodowce, więc my działamy trochę pod presją i kryzys klimatyczny w Sydney nie jest czymś abstrakcyjnym w związku z tym to jest raczej kwestia teraz zadania sobie pytania co możemy zrobić prawda nawet w takim małym zakresie i teraz przedstawienie się na kuchnię roślinną zamiast np. sernika zrobienie tą Górnika czy jak rolnik KE tutaj można się bawić nazwałem prawdę nieważne, ale smaku będzie mieć podobne doznania jest pewnego rodzaju takim negocjowanie z rzeczywistością prawda, czyli rodzinie czy sobie dostarczam tego smaku, do którego jestem przyzwyczajony czy przyzwyczajono dzieciństwa z drugiej strony robi wszystko jednak, żeby tego klimatu i zwierząt poza ludzkich nie obciążać to jest do zrobienia tylko dajemy to jest też pewnego rodzaju procesy zaczyna się czasami drobnymi kroczkami od jakiegoś niepokoju czy świadomości prawdę świat c co się dzieje wystarczy, że zobaczymy transport zwierząt wiążą związek z, które są 2 wieziony do rzeźni czy 3 prawda zobaczymy, jakie firmy z rzeźni czy hodowli wielką płciowej czy po prostu zacznie liczyć tak mu świat węglowe prawda w końcu młodzież innym wychodzą stał ulice, gdy mówię o strajku klimatycznym młodych nam pokazała, że myśmy już długo przejada świat ich przyszłość, więc myślę, że to też czas na odpowiedzialność za przyszłe pokolenia no to na poziomie idei to brzmi fascynująco pani profesor tylko to to jednak oznacza całą masę wyrzeczeń tak i ale wrócę do tego Dwurnika to naprawdę nie jest wyrzeczenie, a ja mogę mieć się też inny czas to czy pyszny obiad muszę się oczywiście trochę nauczyć innego rodzaju gotowania, ale no mówi pani przeczytać, że osoby uprzywilejowana jednak za panią, która przez ile sprawa to jest inna sprawa, że niestety żyjemy też w świecie ogromnych nierówności dlatego niewiele lepiej niż jako los ludzi pouczać prawda elity mają naturalne tak dlatego powtórzę procesy organizmu to proces i absolutnie tutaj musimy pamiętać o tych nierównościach społecznych są osoby, których po prostu nie stać, bo żyją w skrajnym ubóstwie czy w kryzysie bezdomności prawdzie są takie organizacje, które pomagają jak choćby trudno, bo wspomagają osobą w kryzysie bezdomności, przygotowując posiłki wegańskie, ale umówmy się to jest jednak ciągle margines, więc tu też potrzebujemy tych zmian takich poważnych strukturalnych przede wszystkim prawda zadbania o osoby, które żyją albo skrajnej nędzy albo już prawda są w kryzysie bezdomności i wiadomo, że w tym momencie myślę, że nikt sensownie myślący nie oczekiwałby od osoby, która walczy tak naprawdę z każdym dniem o przetrwanie, że podejmie pewien trud walki o przyszłość prawda to jest rzeczywiście przywilej elity, żebyśmy się mogli zmienić i ta elita zaczyna się moim zdaniem już przy takim komfortowym w momencie, w którym mamy nauczkę stałą pensję czeki stały dochód to już powinniśmy się poczucie elitarny prawda natomiast w momencie, kiedy tych dochodów nie mamy z różnych względów np. chorujemy prawda 3 czy doświadczamy jakiegoś nieszczęścia typu pożar domu czynsze i inne katastrofy to o schodziły z inną sytuację i oczywiście też prawda wrócę do empatii do współpracy to od nas zależy ci, którzy mają, żeby się podzielić się znowu sprawdza grudzień czemu niech ten ten miesiąc w ramach właśnie świąt nie jest takim czymś takim miesiącem wykonania skonta sobie pani profesor, bo mamy co 20 kilka tysięcy hektarów areał produkcji są w Polsce w z soją jest ogromny problem, ponieważ Soja no ta hodowana w Polsce też prawda to są monokultury, czyli to jest wyjałowienie ziemi to jest skazanie potem na już ciągłe prawda chemiczne i kastracja do, tak więc więc tu w zasadzie powinniśmy próbować wracać do rolnictwa, które będzie tzw. zrównoważonym rolnictwem są takie próby np. te odtwarzania zbóż i 3 czy właśnie takich hodowli, które były jak najbardziej jak najbardziej optymalnie odpowiednie dla naszego klimatu do, więc i też, ale wracamy prawda do kwestii świadomości świadomości konsumpcyjnej produkcyjnej także to jest bardzo złożony proces taki powiedziałbym polityczny ekonomiczny i też dziś egzystencjalne stąd prawda ten proces takiego myślenia holistycznego 3 czy etycznego wymaga zaangażowania wielu polach i czasami rzeczywiście są sytuacje, w których my nie jesteśmy w stanie podjąć pewnych działań choćby ze względu na kryzys ekonomiczny czy chorobę czy jakieś inne niezależne od nas czynić pani profesor bardzo dziękuję za rozmowę wspomnę jeszcze o tym spotkaniu w piątek szesnastego i grudnia o godzinie dziewiętnastej w Krakowie spółdzielnię ogniwo to przy ulicy Smolki 11, a to spotkanie, na które można się pojawić to jest online owe spotkanie jak najbardziej można się pojawić można też oglądać online będziemy też tam na miejscu także zapraszam serdecznie filozofia wegańska, czyli siostrzeństwa braterstwo weganizm to jest też podtytuł tego spotkania bardzo pani dziękuję dużo pracy przed panią pani profesor trzymam kciuki dziękuję GU Vega z w dobrze go vegan mówi pani prof. Joanna handel filozofka z Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego, a my od firm z filozofii wegańskiej przechodzimy do mniej kontrowersyjnych tematów, czyli do wojny, ale to po informacjach o godzinie jedenasty Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA