REKLAMA

TK: "Sposób odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości jest niekonstytucyjny". Posypią się wnioski o odszkodowania?

TOK360
Data emisji:
2022-12-13 18:30
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
09:03 min.
Udostępnij:

Sposób odbierania prawa jazdy za przekroczenie prędkości jest niekonstytucyjny. - Skutki wyroku będą widoczne dopiero po jego opublikowaniu w dzienniku ustaw - zaznacza ekspert. Czy ukarani w przeszłości kierowcy dostaną odszkodowania i kogo mogłoby to dotyczyć? Co zaproponuje rząd? W ocenie mecenasa Adama Jasińskiego, przepisy budziły wątpliwości już na etapie legislacyjnym.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
, a gościem TOK 360 jest Adam Jasiński prawnik zajmujący się ruchem drogowym dobry wieczór dobry wieczór Trybunał Konstytucyjny bez sędziów dublerów w składzie uznał, że odbieranie prawa jest za prędkości przewożenie zbyt dużej liczby osób w samochodzie jest niezgodne z konstytucją czy będzie rozmowa o słusznej bądź nie walce z piratami drogowymi czy może o tym jak nieudolnie czasem w Polsce pisze prawo ja myślę, że ta druga odpowiedź będzie właściwa dlatego, że Rozwiń » to mojej ocenie już na etapie legislacyjnym ten konstrukcja przepisów budzi wątpliwości nowy regulamin zakwestionowało granie ograniczenie zakwestionował procedurę procedurę tu sposób sposób znaczy mamy od patrzący od samej góry aż po sądu do obywatela, czyli od konstytucja nawet wyżej o prawa Międzynarodowego publicznego mamy np. europejskiej konwencji dostrzegł art. 6 gwarantujący na każdym etapie prawo do sądu prawo do sądu nie może być prawem iluzorycznym na każdym etapie postępowania to samo mamy poza powtórzeniem konstytucji w art. 145 tutaj Trybunał co prawda tylko art. 2 wskazał naruszenie art. 2, czyli Formuły demokratycznego państwa prawnego ale, toteż będę pewnie będzie wynikać z tego, że Trybunał nie może orzekać ponad skargi czyli, jeżeli ktoś uprawniony podmiot występuje do Trybunału ze skargą czy z pytaniem prawnym tak jak było w tym przypadku no to ty tylko w tym zakresie Trybunał może odnosić i myślę, że tutaj jest problem taki, że ich też problem interpretacyjny, dlatego że Trybunał powiedział, że ten przepis o zatrzymywaniu praw jazdy za tzw. 50 plus czy za przekroczenie prędkości jest niekonstytucyjny tedy, kiedy zrozumiany, że podstawę wydania tej decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy przez starostę stanowi wyłącznie informacja organu kontroli ruchu drogowego prawda, czyli chodzi o takie przypadki, gdzie te ciekawi powietrza fizycznie się na drodze zatrzymuje prawo jazdy i on już następnego dnia nie może kierować może jechać do pracy nie może wiedzieć dziecka przedszkole itd. i przez w przesyła się to tą informacją do starosty starosta niejako z, działając niejako z automatu wydaje decyzję administracyjną o zatrzymaniu prawa jazdy i IT, a decyzja, choć de facto wchodzi w życie 1 przez 3 miesiące nie może kierować pojazdem, a za czy sprawa będzie, jeżeli będzie w ogóle rozpatrzona przez sąd to upłynie dużo więcej i nie ma możliwości jak gdyby skontrolowania tej decyzji co jest susza przez sąd na tym etapie i jasne co teraz po wyroku Trybunału Konstytucyjnego czy ci, którzy pojadą 52 km na godzinę w terenie zabudowanym trochę jazdy, więc ja myślę, że nie ja myślę, że nie to jest tak skutki tego te w wyroku Trybunału Konstytucyjnego będą widoczne po pierwsze po publikacji tego wyroku dzisiaj mamy tylko informację medialną, że ten wyrok zapadł natomiast to musi ukazać po pierwsze w Dz.U. prawda nie znamy mniej oni uzasadnienia Bono nie zostało, niemniej opublikowane, więc też nie wiadomo, jakimi motywami dokładnie jak i jaka była procedura czy się kierował tym Trybunał Konstytucyjny, więc jeżeli się okaże w Dz.U. jeżeli bo za różne przypadki, że orzeczenie na publikację orzeczenia Trybunału czekało się rok prawda czy ponad rok później były transparenty prawda Beata publikuj, więc może być różnie, ale zakładam, że w ciągu kilku dni ten wyrok się karze, jeżeli się okaże no to wówczas pewny, że będziemy mieli taką sytuację, że te przepisy dalej będą w obrocie prawnym poza tym wskazanym w rozumieniu właśnie tego, że organ administracji, czyli starosta tak naprawdę nie będzie mógł się opierać tylko na tym, że będzie miał informacje o tym, że powiedzmy kierujący został ujawniony, czyli tam na dobrą sprawę jakich przypadków to może dotyczyć to sobie wyobrażam w ten sposób, że to może dotyczyć tych przypadków, gdzie strona postępowania kwestionuje swoją winę, czyli np. kierowca twierdzi, że pomiar prędkości nie dotyczy jego pojazdu prawda teoretycznie, rozważając albo kierowca twierdzi, że nowe urządzenie pomiarowe kontrolne wykazało po 51 km na godzinę przekroczenie prędkości takie są to no tak, ale urządzenie ma błąd ten głos został odliczony, czyli znów wracamy do tej procedury związanej z odwołaniem z jakąś weryfikacją tego czy policja się myli też nie oni z grubsza 2 różne lekarz obowiązuje, ale nie obowiązuje dotychczasowa interpretacja tak tak w skrócie bym tak to tak to ze względu na kałuży już stracili prawo jazdy ana, bo teraz mają zawieszone prawo jazdy czy taki Donald, więc ja się do żądania odszkodowania ja bym generalnie podzielił na 2 grupy te osoby, które już ten w stosunku, do których ten przepis został już zastosowany i one przez 3 miesiące były pozbawione możliwości kierowania pojazdami to ja bym to osoby podzielił na 2 grupy po pierwsze, bo w większości przypadków to ta sprawa już została wyjaśniona przykład w sądzie, bo doszło jednak do postępowania sądowego i tam po kilku miesiącach ta wpłynęła na wokandę i są np. orzekł owinie czy niewinności, więc teraz od tego bym uzależniał od postępowania, dlatego że generalnie zatrzymywanie praw jazdy jest regulowane były kodeksem postępowania administracyjnego prawda ten art. 102 ustawy o kierujących pojazdami mówi tylko kiedy ten starosta zatrzyma zatrzyma prawo, jakie wyda decyzję natomiast cały rok jest regulowany przepisami kodeksu postępowania administracyjnego w kodeksie postępowania administracyjnego są przepisy, które stanowią co wówczas, kiedy ta decyzja administracyjna została wydana w oparciu o przepis, który później Trybunał uznał za niekonstytucyjny jest nie wykluczam, że w sytuacji takiej gdzie, bo finalnie finalnie można by było rozpatrywać stawiać pytanie odpowiedź jeśli pod techniczną mamy art. 417 ze znaczkiem wzięte pierwszy w kodeksie post cywilnym prawda, który mówi, że od skarbu państwa takiemu członkowi może się należeć odszkodowanie, ale po pierwsze trzeba było wykazać szkodę, a po drugie to odszkodowanie wówczas, kiedy właśnie decyzja została wydana o przepis, który okazał się niekonstytucyjny, ale mówię to jest droga daleka, więc chciałbym też o tym, że po pierwsze, termin od publikacji wyroku jest miesiąc czasu na wznowienie tego postępowania administracyjnego i trzeba ścieżki uruchomić, żeby dalej iść ewentualnie do sądu cywilnego z roszczeniem przeciwko skarbowi państwa, ale nie sądzę, żeby tych przypadków było dużo skutecznych jeśli chodzi o odszkodowanie to będą te przypadki, których np. człek miał zatrzymane prawo jazdy nie miał możliwości kierowania przez 3 miesiące, po czym sprawa w sądzie karnym o wykroczenie, która toczyła sąd uznał, że powiedzmy, że to był błąd rzeczywiście uniewinnił tego człowieka, bo np. czy dawno z różnych to samo mówi różne przypadki mogą być to jest czy to błąd urządzenia jakiś no tak jak możemy się pod uwagę tego może być prostą jeszcze na koniec dopiero od tych, którzy nie mają w tej chwili mają zawieszone uprawnienia do kierowania pojazdami tak to chyba nowe finalnie jeżeli, jeżeli to jest, jeżeli ten 3 ma teraz zawieszone uprawnienia i rzeczywiście kwestionuje swoją winę, bo to to też to też był w szczegółach, jeżeli ono zawieszone uprawnienia kwestionuje swoją winę i sprawa o wykroczenie wpłynęła do sądu przed wnioskiem o ukaranie, bo nie ma nie jest mówił o przypadkach, kiedy został nałożony mandat karny został nałożony mandat mamy prawomocne rozstrzygnięcie w sprawie i sprawa jest, że tak kończy ta zamknięta agencja ją kwestionuje swoją winę i sprawa o wykroczenie toczy się przed sądem karnym w wydziale karnym Sądu Rejonowego no to wówczas można też wzruszyć to w ciągu miesiąca od publikacji czysto składają do starosty odpowiednie odpowiedzi środek, żeby starosta jednak nie opierał się na tylko uchylił decyzję o zatrzymaniu i poczekał na werdykt sądu karnego ja to tak rozumie, ale podejrzewam, że to już lepiej poczekać 3 miesiące dostęp z powrotem prawo jazdy tak patrząc z o ogólnie na tempo działania różnego rodzaju organy administracji publicznej, że w Polsce bardzo prosili o kulach bardzo źle, jeżeli jesteśmy na początkowym etapie tego okresu trzymiesięcznego, czyli jest to pierwszy miesiąc myślę, że warto i sprawa toczy się przed sądem karnym myślę, że warto ją wzruszyć jeszcze na etapie starosty, czyli wydział komunikacji, a jeżeli już końcówka to rzeczywiście to trzeba było poczekać na wyrok sądu karnego i wtedy ewentualnie myśleć o roszczeniu przeciwko skarbowi państwa 417 bardzo dziękuję Adam Jasiński prawnik zajmujący się z ruchem drogowym był gościem TOK 360 już za chwilę prof. Jacek Haman fundacji Batorego o tym czy bać się czy się nie bać zmian w kodeksie wyborczym, które szykuje prawo sprawiedliwość Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TOK360

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA