REKLAMA

Polska droga do UE. 20 lat temu w Kopenhadze rząd Millera sfinalizował negocjacje akcesyjne

Maciej Zakrocki przedstawia
Data emisji:
2022-12-13 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
53:38 min.
Udostępnij:

O finale negocjacji opowiadają bohaterowie wydarzeń sprzed 20 lat: Danuta Hübner, Włodzimierz Cimoszewicz, Jarosław Kalinowski i Leszek Miller

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Maciej Zakrocki przedstawia dobry wieczór we wtorek 13grudnia ze studia radiowego w parlamencie europejskim w Strasburgu 20 lat temu rząd kierowany przez premiera Leszka Millera zakończył w Kopenhadze negocjacje akcesyjne przed polską do członkostwa pełnego w unii europejskiej było jeszcze referendum, w którym my wszyscy mieliśmy zagłosować czy chcemy czy nie być w unii europejskiej jednak mieć pewność, że taka będzie decyzja Polaków trzeba było właśnie zamknąć Rozwiń » wieloletnie negocjacje akcesyjne sukcesem z poczuciem, że to co było możliwe zostało uzyskane tak się składa, że po 20 latach kluczowe osoby tamtego dnia w Kopenhadze pracują w parlamencie europejskim stąd cieszę się, że tak mi łatwo udało się zaprosić do 1 studia w ten wtorkowy dzień przeznaczony w tym cyklu historia polskiej gośćmi audycji są pani prezes Danuta Hübner witam proszę przypomnieć wtedy 20 temu, że tę g 32 w jak my wszyscy zresztą już okazję byłam też szefową Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej, a potem minister do spraw europejskich no właśnie Leszek Miller jak wspomniałem premier rządu wtedy witam państwa w Jarosław Kalinowski wtedy wicepremier w rządzie Leszka Millera, ale też lider koalicyjnego PSL wtedy dobry wieczór witam państwa Włodzimierz Cimoszewicz wtedy minister spraw zagranicznych dobre wykonanie przyłącza w chciałem zacząć takie pytania, bo pamiętam, że to mnie zaskoczyło, kiedy się znalazłem 12grudnia wieczorem na konferencji premiera Andersa Fogh Rasmussena z szefem komisji Romano Prodi in, bo oni przedstawiali sytuację w taki oto sposób rząd Polski no właściwie zachowuje się nieodpowiedzialnie, bo przyjeżdża na szczyt, żeby negocjować, kiedy negocjacje są zakończone oni przekazani nam taki komunikat to proszę wyjaśnić 3 strony polskiego rządu rzeczywiście do prezydencji duńskiej wcześniej nikt nie nie wiem nie dzwonił nie pisał nie mówił, że my chcemy przyjechać jeszcze negocjować oni oni naprawdę byli zaskoczeni też jakiś element gry z tamtej strony na skoro mówił, że rząd Polski przyjrzy się negocjować to znaczy, że wiedzieli zrywa się przyjeżdżamy z jakimi problemami co prawda wszystkie pozostałe państwa z tej dziesiątki zamieszkującej zadeklarowały, że oni skończyli negocjacje ale, ale my przyjechaliśmy z tym przy mieliśmy przyjechać Leszek Miller zaprezentował to w czasie pierwszego spotkania z Rasmussenem ani nie byli uczciwie, że tak mówili, dlatego że musieli wiedzieć, iż my mamy kilka jeszcze rzeczy do 70 negocjacji natomiast jak przy przylecieli my też zorientowaliśmy, że scenariusz jest taki bardzo świąteczne to znaczy negocjacje są skończone nikt nie będzie niczego się domagał zrobimy sobie zdjęcia, a potem pójdziemy na uroczystość do królowej to wszystko właściwie biura byliśmy jedyną delegacją, która nie zgodziła się na tego rodzaju scenariusz tylko powiedzieliśmy, że przyjechaliśmy na prawdziwych negocjacji, ale jeszcze państwa pytam tak trochę z punktu widzenia znowu tego co już co już wiemy no to dlaczego jechaliście negocjować, a dopiero w nocy z dwunastego trzynastego zwołuje pan premier posiedzenie takiej rady ministrów i ustalać właściwie co chcecie jeszcze negocjować pełnienie to co chcieliśmy negocjować to było wiadome od dawna my wtedy, kiedy już przylecieliśmy do Kopenhagi spotkaliśmy się w gronie kierownictwa rządu, żeby przyjąć tylko wyłącznie taktykę to znaczy sposób zachowania się w czasie tych negocjacji i pozyskaliśmy najnowsze informacje, które przyniósł nam pan Truszczyński, który właśnie wynikało, że Duńczycy nie chcą żadnych negocjacji, więc nad tym zastanawialiśmy jak skruszyć w niechęci do niczego natomiast lista postulatów leżało od dawna na stole, a zatem Bylica ono także Niemcy byli Niemcy w Kopenhadze, którzy myślą nie byli zaskoczeni, że my jeszcze mamy listy i którzy chyba nas dba parli sądzę, dlatego że ten taki pierwotny by stosunek z lekkim dystansem ze strony Duńczyków co znaczy, jakby zaskoczeniem to jednak bardzo szybko zmienił się jej byliśmy zaproszeni do negocjacji odbyliśmy najpierw spotkanie w całym gronie jest premierem potem pan premier Leszek Miller został poproszony na tę 4 oczy rozmowy które, które przecież była już wejść wtedy na zaproszenie pierwszy nie daliśmy do tego pokoju była na zaproszenie premiera, więc oni przeszli pewną ewolucję i woleli, żeby nie tylko zdjęcie i jest teraz mogę powiedzieć, że pomysł, żeby negocjować wąskim gronie to był pomysł ministra Cimoszewicza najpierw od 2 rundy odbyliśmy w szerszym gronie, ale potem minister Cimoszewicz jako wydatek wytrawny negocjator powiedział Sulej zabrakło zaproponuje raz synowi, żeby się spotkać 11 wtedy łatwiej negocjuje i to zrobiły mi Rasmussena osobiście przyjął od razu tak jak czytałem właśnie we wspomnieniach pana premierami Cimoszewiczem to chodziło jak rozumiem o to, że skoro w szerszym gronie powiedział nie ma negocjacji to potem w szerszym gronie byłoby trudno negocjować tak byłoby się w jakim sensie no musiał przyznać do pewnej słabości Jarosław Kalinowski no ale pan ze swoim najbliższym doradcą do spraw rolniczych panem Jerzym lewą no właśnie, jakby chciał skorzystać z sytuacji, czyli jednak trochę chcieliście jeszcze coś dopisać pan tak jakby w ostatniej chwili rzutem na aż ja może wrócę troszeczkę do czasu czy do okresu przed Kopenhagą 1,5 tygodnia dniem drugiego albo trzeciego mieliśmy specjalne posiedzenie rządu, na którym rząd pana premiera Millera nasz rząd określał ostateczne stanowisko negocjacyjne no posiedzenie rządu nie dość, że było bardzo długie rozpoczęły się jak pamiętam o godzinie 830, a o tym z przerwami trwało w Rzeszowie dwudziestej pierwszej można dłużej, gdzie ostateczne stanowisko zostało przyjęte były tamte postulaty, które potem były premierowi oraz stanowi postawione i były też sprawy dotyczące rolnictwa wtedy na posiedzeniu rządu już Niechcę wchodzić szczegóły to były olbrzymie, bo dla nas wszystkich dla mnie może szczególnie mówię o tym w tym obszarze rolnictwo żyje przyjęliśmy na radzie ministrów kwestie związane z kwotą mleczną jedziemy z kwotą mleczną, że negocjować zwiększenie kwoty mlecznej na wielkość dopłaty długość dochodzenia do tych pełnych płatności to były te 3 kluczowe kwestie no aptek na tym spotkaniu, o którym pan wspomniał z dwunastego trzynastego minister Truszczyński mówiąc o rolnictwie mówił, że bardzo możliwe, że w sprawie rolnictwa jest możliwość negocjowania szerszej palety postulatów no i rozdawał nam trzeba było się zastanowić, które wcześniej stawianych przez ziemie spraw dotyczących rolnictwa było naprawdę sporo no odpowiedzialny sposób postawić dla tych negocjacji w trakcie tych negocjacji w Kopenhadze oczywiście tę listę 3 postulatów uzupełniliśmy o kilka innych nawet kilka udało się w tym dramatycznym krytycznym szczęśliwym na końcu dniu to ten katalog uzyskanych w pozycji poszerzyć problem polegał na tym, że jeszcze przed 13 grudnia Duńczycy w imieniu całej piętnastki oznajmili publicznie, że negocjacje skończyły, że wszystkie kraje się porozumiały i jest tylko Polska, która ma jakieś drobne nic nieznaczące kwestie, które się szybko rozwiąże ani sobie sami zatrzasnęli drzwi i potem, kiedy okazało się, że my oczekujemy normalnych negocjacji nie mamy drobnych postulatów tylko naprawdę bardzo istotne no to im trudno było pełno własny język ja pamiętam pierwszą naszą rozmowę z nimi właśnie patrzyła w lodowatej atmosferze usłyszeliśmy między m.in. to, że nie rozumiemy kultury negocjacji, bo nie otwiera się, czego zostało zamknięte, a po drugie, jeżeli mamy tyle postulatów to znaczy, że Polska nie jest przygotowana do wejścia do Unii Europejskiej niech spróbuje za za kolejnym razem, ale troszkę pociągnę ten wątek może panią profesor zapytam no właśnie negocjowaliśmy może niektórzy słuchacze pamiętają rozdziały tak i rzeczywiście ja pamiętam jeszcze z poprzedniego rządu pana premiera Buzka jak czasami pan Jan Kułakowski na spotkaniach z dziennikarzami mówił zamknęliśmy kolejny rozdział, ale czy to oznacza, że to czym państwo 13grudnia poszliście do do oraz musem oznaczało, że to to jest rozdziału właśnie niezamkniętych zawsze po każdym zamknięciu każdego rozdziału na tych już kawałka rozdział zawsze ta słynna formularzy nic nie jest zamknięty dopóki wszystko nie jest zamknięty, dopóki nie skończy negocjacji wszystko jest ciągle otwarte, dlatego że w każdym następnym rozdziale pojawiają się jakieś związki z poprzednim rozdziałem pojawiają się możliwości zrezygnowania z czegoś zamiast czegoś także myślę, że to oczywiście z dnia dania musiała ponieść dania była przygotowana na kolacji na NATO zdjęcie natomiast myśmy przyjechali jako Niewiem na mniej dojrzały przyszły członek Unii Europejskiej chcieliśmy wszystko prowadzić dalej, ale pamiętajcie też, że myśmy od kiedy rząd rozpoczął w październiku 2001 do końca listopada praktycznie te szkody jest to piątek chyba listopada była rada do spraw ogólnych wtedy oni ogłosili, że wszystko w sprawie w zamknięty, żebyśmy z tych 30 rozdziałów negocjowali 13 i to nie takich łatwych, bo na koniec zostały wszystkie najtrudniejsze chwile to była rzeczywiście to było tempo nieprawdopodobne praktycznie w ciągu roku myśmy zrobili niesamowitą robotę i na jeszcze rolnictwa całego nie udało wcześniej tylko trzeba było jeszcze na na koniec, ale tam dodatkowe pieniądze przecież Kopenhadze się pojawiły także to ja myślę, że to było zupełnie naturalna to, że ktoś chciał, żeby to wyglądało inaczej ten ten ten 12 trzynasty no dobrze, ale myśmy chcieli tak, żeby to było z pełną korzyścią pamiętajmy, że wszystkie rozdziały, które zamykaliśmy zawsze słyszeliśmy, że Polska dostała lepsze warunki niż pozostałe państwa negocjujące w Kopenhadze zostało ewidentnie potwierdzonej i nie zapomnę nigdy Kovač pana ministra spraw zagranicznych Węgier, który po prostu nie mógł nie mógł zrozumieć, dlaczego ja nie powiedział wcześniej my będziemy negocjować także jest to nasi nasi należy zacząć się na nas bardzo obrazili nie pamiętam, kiedy te negocjacje się już naprawdę skończyły to koledzy, zwłaszcza z grupy Wyszehradzkiej przyszli z pretensjami, że jako i teraz wrócą do domu będą mieli problemy z własną opinią publiczną, bo tu o Polakach jest cały czas taka narracja, że postawili się chcieli negocjować zdobyli w najzimniejszym z myśmy spędzili bardzo trudną sytuację na odpowiedź była prosta trzeba było o uprzedza się negocjować nie zadowolić się lampką szampana uznać, że wszystko załatwione, ale tak na marginesie Jarosław Kalinowski na marginesie to pozostałe państwa z nami negocjujące kandydujących do członkostwa akurat w rolnictwie skorzystały z tego mechanizmu możliwości przesunięcia uzupełnienia, czyli podwojenia dopłat bezpośrednich skorzystały wszystkie państwa, który razem z nami przystępowały nie moja pamięć oczywiście tych spraw tam było bardzo dużo tuż przed Kopenhagą i w trakcie no nie było od jakiegoś nawet minimalnej próby współdziałania w ramach państw kandydujących każdy tak Pm zajmował się swoimi prawami to premier Miller na pewno więcej na ten temat, bo w listopadzie było spotkanie grupy Wyszehradzkiej było porozumienie podpisane i potem to się wszystko nam jakoś nie ma mówi wspólnie mówi o tym, dlatego że gdyby udało się wtedy w ramach porozumienia o tych głównych państw mówi głównych jako TP członków grupy Wyszehradzkiej wspólnie razem stawiać postulaty być może skończyłoby się inaczej ale gdy po walce wam przypomnieć, o czym rzecz mianowicie, a coś co miało miejsce mniej więcej pół roku przed zakończeniem negocjacji Otóż wtedy zaprosiłem do Warszawy minister spraw zagranicznych wszystkich pozostałych 9 państw kandydujący z taką właśnie sugestią, żebyśmy trochę koordynowali swoje działanie w końcówce negocjacji, czyli my wyciągnęliśmy rękę do wszystkich, gdyby z ich strony było zainteresowanie poważne lojalne to rzeczywiście moglibyśmy stworzyć projekt taki pakiet do negocjacji i psuje o to zabiegać, ale okazało się wkrótce potem, że te warszawskie ustalenia, bo wszyscy się z tym zgodzili co proponowaliśmy, a wszyscy zaczęli na własną rękę kończyć prawda odnosi takie drobne sukcesie nowej wygłaszali zakończyliśmy negocjacje zakończyliśmy negocjacje prawda tutaj się Polska raptem prawą rękę, a dalej skończą się skończył wie też, że w tym duchu, bo pamiętamy akurat negocjowaliśmy sprawy dotyczące transportu umówiliśmy się z niektórymi państwami z grupy Wyszehradzkiej, że nie kończymy tych negocjacji, że akurat się w Berlinie bez rozmowy odbywały, po czym oczywiście okazało, że wszyscy skończyli tylko myśmy otrzymali ten nasz rozdział otwarty natomiast bardzo dobry dzień mogę jeszcze jedno przypomnieć panu premierowi Millerowi, że negocjator świń minister odpowiedzialny za całość czy przygotowania do członkostwa czeski liczb KE na jakiś konferencji specjalnie nie przepadał za koncepcją taką, żeby ta dziesiątka razem wchodziła do Unii Europejskiej takich konferencji w Hiszpanii, gdzie oczywiście miałam swoich znajomych powiedział, żeby nie czeka, żebyście tak naprawdę to jednak trzeba przyjąć tych wszystkich trochę mniejszych, a Polska poczeka na następne rozszerzenie oczywiście już tego samego wieczora ktoś do mnie zadzwonił ja, zwalniając pana premiera pan premier dzwoni natychmiast premiera Zemana premier zaraz wzywał kolegę swojego ministra i mówił, żeby takich rzeczy więcej nie robi, więc tego typu cały czas wydarzenia oczywiście miały miały miejsce, ale generalnie to jednak grupa, która miała chyba wspólny wspólny cel, żeby do tej Unii wejść na początku byliśmy podzieleni to były 2 piątki tak naprawdę potem się z tego zrobiła dziesiątkę i znowu Niemcy, jeżeli mogę przytoczyć Niemców to pewnie pan minister musieli też pamięta Günter Verheugen od czasu do czasu powtarza bez Polski tego rozszerzenia nie będzie także to był przypomnę słuchaczom to komisarz komisji europejskiej odpowiedzialny właśnie za to sza, który był takim ciągnącym właściwie ten ten cały proces przy wsparciu kanclerze Kola, więc też era przepraszam, że naszym kanale call wcześniej, tak więc z 8 Hoerl ją tak mówił, ale np. premier Węgier mówił Chazana obchodzi Polska jesteśmy prymusem miej proszę nas tutaj dobrze niech pan powie co to za premie roczne do premier Orbán to jednak tak jak ten pan, że dzisiaj w sprawie dzisiejszy pierwszy zabierali jedynie MK problem polegał na tym, że kiedy obejmą obejmą objęliśmy władzę w październiku 2001 zobaczyliśmy, że Polska niestety jest ostatnim miejscu, jeżeli chodzi o zaawansowanie to było związane też z taką bardzo ryzykowną jak się okazało potem zupełnie skuteczną taktyką negocjacyjną nasi poprzednicy naj największe problemy najtrudniejsze problemy i postanowili zostawić na koniec z takim czymś tak myślę, że ta również w końcu zmęczy i ta końcówka będzie taka łatwa lekka i przyjemne, ale uniesienie zmian Szymek co więcej co więcej te pozostałe kraje kandydackie, które raz wyprzedziły mówiły w krajach Polska nie jest przygotowana jak Polska nie jest w stanie ich razem z nami w takim tempie to niech Polska wchodzi w następnym razem przyczyną tych trudności zamknięcie niektórych przynajmniej rozdziałów Włodzimierz była też sytuacja w dno poprzedni rząd właśnie w rządzie AWS AWS-u z premierem Buzkiem, kiedy się pękł trzonek tego rządu PRL jak przebiegało spotkanie, na którym dyskutowano o tym o jaki okres przejściowy na sprzedaży ziemi dla cudzoziemców obywateli unijnych, jaki okres przejściowy jak długi wystąpić o ne i dla ta miała miejsce takie w moim przekonaniu dosyć kompromitujące licytowanie się, kto jest bardziej patriotyczny to bardzo broni polskiej ziemi przez widywano panuje chyba do 17 lat się nasze 18× zdalne absurdalna wysokość i czasie w ogóle nie nadawał do negocjowania, kiedy powstał rząd Leszka Millera pierwsza rzecz, którą zrobiliśmy z Danuta Hübner Jan Truszczyński przygotowaliśmy koncepcję zmian strategii negocjacyjnej m.in. zaproponowaliśmy skrócenie tego oczekiwanego przez nas okresu przejściowego na co stać się wnioskiem nie w 2 równości dla mnie jak reszta to przetrwałem, ale to dopiero otwierało drogę do szukania jakiegoś rozsądnego kompromisu i do tylko tylko ja też słyszałem jak rozmawiałem pamiętam właśnie z panem Janem Kułakowski to on też mówił, że dodatkowym problemem było to, że to była już końcówka tego rządu, kiedy wszyscy również w Europie ci, którzy nazywali z tym rządem mieli świadomość, że ten rząd, który raczej nie ma szansy na odnowienie mandatu jest rządem słabym w związku z tym, że też nie powinno się takich bardzo trudnych spraw załatwiać z tym rządem, który być może już niema mandatu społecznego, więc taka duża jednak ewidentna taka koncepcja życia tworzyć kryzys z tego kryzysu wychodzić to część jak myśmy przecież pamiętać, że jak i październiku zaczęliśmy pierwszy pojawił się dziś Verhofstadta rezydencja belgijska pierwsze pytanie to było takie czy zostajemy w tym kryzysie czy zaczynamy negocjować wchodzić do Unii razem razem zresztą stąd ta praca po nocach, żeby jak najszybciej tę strategię negocjacyjną przygotować doskonały dobrze proszę, a ostatecznie z tą ziemią, jeżeli mogę jeszcze raz przypomnieć to rzeczywiście z tych z tych 18 lat zrobiliśmy jeszcze 2 opcje, bo najpierw ten okres krótszy dla sprzedaży ziemi na inwestycje, ponieważ zależało nam jednak na nowe mają bezpiecznie robić potem druga związana już z to było chyba 5 lat jeśli dobrze pamiętamy 12 lat to była ta ziemia rolna były te obawy bawi, którzy przyjadą bogatsze Niemcy wywiozą wrocławianka wiaderka czy czymś na ziemię na co odziedziczyliśmy po raz w poprzednim rządzie nad rzeczywiście było 18 lat na rzeczywiście jest racjonalne stanowisko dopiero teraz myśmy zmienili prawie 18 myśmy zmienili to pierwotnie myśmy jako nasz rząd na 12 wiedząc też, że to jest kolejny etap negocjacji no prawda jest taka, że każdy okres negocjacyjny kiedyś skończy nawet osiemnastoletni też by się skończył już minęło 20 lat do tego momentu, kiedy negocjowaliśmy to był też olbrzymi problem wnioskowali do członkostwa, a więc te skończyły się pół roku temu to był bardzo poważny problem też w ramach naszej koalicji to moje środowisko stawiały sprawę niezwykle mocno i tam były kwestie merytoryczne do dzisiaj powiedzmy wprost szczerze rzeczywiście obawy oparte na jakich podstawach merytorycznych z drugiej strony był to była to kwestia niezwykle emocjonalna polityczna wykorzystywana do do la przez przeciwników członkostwa Polski w unii europejskiej do walki politycznej uderzania tych, którzy akurat negocjowali trzeba znaleźć rozwiązanie okresu ostatecznie był skrócony do 7 lat zróżnicowała Polska została zróżnicowana na 2 części także taktem północno zachodnia z dłuższym okresem pozostała część Polski z krótszym, ale zaproponowałem wtedy, żeby w naszych rozwiązaniach ustawowych krajowych i wprowadzić pewne instrumenty preferujące rolników naszych rolników na wzór rozwiązań francuskich czy duńskich i co żeśmy wpisali do naszych ustaw, że tak to zostało przyjęte to już nawet po naszym rozstaniu się koalicji już w 2003 roku Sejm przyjął te rozwiązania pan prezydent Kwaśniewski podpisał byłem uczestnikiem byłem zaproszony przez prezydenta, żeby być obok, kiedy składał swój podpis pod tą ustawą, która te kwestie związane z zagrożeniami przed wykupem ziemi eliminowała potem się w praktyce okazało, że żadnych zagrożeń po prostu już nie był właśnie towarzyszyły nam 2 mit 1 jest po stronie polskiej to było, żeby takie to takie przekonanie, że ziemi nie sprzedaje, bo matki nie sprzedaje, a ziemia to jest nasza matka wielokrotnie słyszałem ze strony działaczy ludowych, a po stronie niemieckiej lub takimi jak otworzyć granice na swobodny przepływ ludzi to bez to Polacy rzucą się na niemiecki rynek pracy po prostu mniejszą i związki zawodowe w Niemczech różne poznał rozmaici politycy itd. przestrzegali ówczesny rząd, że musi być jakiś okres przejściowy, ale w końcu te 7 lat te 7 lat tak, ale szczęśliwie udało się go podzielone na tego nie wierzą, że część jak wiele na 3 części, więc jest większy zakończyłem 3 lat po 5 latek zauważcie, że obydwie sprawy dotyczyły Niemców, bo u nas mówiono, że Niemcy przyjadą i nam ziemie wykupią jak mówiłem Federowicz mówił słuchaj, owszem, między jeżdżą, ale do Hiszpanii będzie się do ciepłych krajów tam kupują ziemię, bo skoro sobie emeryturę nazwę do Polski po co mieliby mieliby się do Polski przyjeżdża nawiasem mówiąc no właśnie były takie irracjonalne dużym stopniu obawy o ustawach, ale Niemcy do Polski ostatecznie nie przy nie przyjechali masowo kupować ziemię, a Polacy znaleźli wytrych do rynku niemieckiego rysowali jednoosobową działalność gospodarczą jak ja-li w ten sposób ten okres przejściowy na zatrudnianie się, więc pamiętać, że wykona tylko 2 kraje zgodziły się przyjąć Polaków do pracy od razu z dniem wejścia do Unii Europejskiej, czyli 1maja to była Irlandia wielka Brytania świec świeże wersja 33 kraj czeka tak natomiast właśnie Niemcy Austria to były kraje które, które ten okres przejściowy rzeczywiście do końca wytrzymałe ich badaniem nie mówimy o Kopenhadze, ale przecież spotykaliśmy się każdy tak pan w swoim obszarze ja z ze swoimi odpowiednikami w ministrami rolnictwa PE państw piętnastki z komisarzem Hitlerem też miałem dość częste kontakty i chcę powiedzieć naprawdę dużej życzliwości, którą zamiast osobiście się spotykać, ale mnie ja tylko problemy, które tam żeśmy stawiali i państwem kilkakrotnie tak było za rozmowy z komisarzem w Wiśle RM oficjalne on przez reprezentował komisję, a potem nieoficjalne, gdzie mówił słuchaj ja na twoim miejscu to ten problem co bym rozłożył na części to część prawda gdzieś trochę inaczej to inaczej naprawdę to była w pod tym względem też wspaniała praca poznawanie opinii tych tych naszych partnerów po drugiej stronie przyjaciół tak naprawdę, którzy byli nam bardzo życzyli ja często na dzisiaj dużo się mówi jak Niemcy nas czyhają w ogóle jak to straszna straszna rzecz w moje odczucie wtedy było takie, że największymi orędownikami naszego członkostwa i najbardziej wspierali nas negocjacje właśnie Niemcy spór to ja sobie dobrze bardzo dobrze, ale moja pozwolę by dokończyć w tak się zastanawiam z czego wynika jasno tłumaczy to w ten sposób raz na pewno mieli jakieś wyrzuty sumienia historyczne co tu dużo mówić drugie wdzięczność za to, że mur berliński nie przewracał się w Berlinie tylko tak naprawdę Gdańsku i w Warszawie, a trzecia trzecia sprawa no przecież rozszerzenie Unii Europejskiej to jest sprawa nas wszystkich całej Europy gospodarcza również niemiecka, ale bardziej nasza niż niemiecka no i żeśmy na tym bardzo wygrać to jest bardzo prosta logika, który wielu ludzi nie działa nie chce dziś do dzisiaj zrozumieć, że korzystniej jest mieć sąsiada, któremu się dobrze powolnych my nie mielibyśmy się lepiej, gdyby Ukraina była rozwiniętym spokojnym krajem prawda oczywiście, że jest nieszczęście w postaci rosyjskiej agresji, ale przez bardzo wiele lat naprzód Ukraińcy tracili czas też osiemdziesiątym dziewiątym roku PKB per capita Ukrainy Polski za taki sam, a potem był dystans rozwiążę, powiększając program nie jest tak Niemcy mieli interes w tym, że Polska dobrze prosperowała własność sąsiada naprawdę mieliśmy sporo życzliwości ze strony naszych ówczesnych partnerów to przełom taki przykład pewnie się zastanawiamy dlaczego weszliśmy do Unii Europejskiej 1maja 2004 roku nie 1stycznia 2004 roku były na początku takie pomysły, żeby po prostu w pierwszy dzień nowego roku 2004 to był dzień, kiedy Polska staje się pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej, ale chodziło po prostu o to, żeby zmniejszyć naszą składkę 5 w pierwszym roku, żebyśmy nie płacili za 12 miesięcy tylko 12-5, ponieważ nie mnie tak, ponieważ nie można, bojąc się tego tak tego zrobić to po prostu nasi partnerzy zaproponowali zaproponowali nam takie rozwiązanie myśmy je przyjęli pamiętaj, że w tych wszystkich negocjacji tych obszarów, które negocjowaliśmy już my w tym rządzie 20012002 to były takie właśnie budżet finanse my negocjowaliśmy całą politykę regionalną, więc to były rzeczy niebagatelne właściwym dla mentalne szczególnie dla dla Polski na rolnictwo było też tym, które działy, które zamknęliśmy ta polityka regionalna i rolnictwa to już prawie cały budżet unijny, więc wiadomo, że to ważne sprawy, ale to wcale no 13 nie chciałem wrócić do tej Kopenhagi na chwilę, bo w końcu to jest taki lejtmotyw przynajmniej mam nadzieję naszego spotkania, bo to też jest interesujące myślę dla dla słuchaczy to zostało powiedziane, że pan żonie położył te propozycje no oraz Senna na początek właśnie tam mówi, że chyba nie bardzo, ale zrobiła cisza no pan zaproponował to zrób przerwę, bo to jest najlepszy sposób na to, żeby jakoś oswoić z tą sytuacją należy się spotkamy 2 godziny co było właśnie zapowiedział że, że może jednak jakieś rozmowy będą myślę, że byłoby ciekawe to ludzie uwielbiają kulisy polityki co się działo w w czasie tych 2 godzin w państwa gronie no bo bo bo, bo widzieliście to reakcja Rasmussena byliście pewni, że oni pękną albo albo, że może trzeba bym już szykować dziś plan beże może ostrzegać zrezygnujemy nawet z tych 6 i wszystkie zostają to może w ramach tych 6 nie wiem nie 2 000 000 000 tylko 1 000 000 000, a może tam tej kwoty mlecznej trochę mniej by jak życie ten żart przeszła ten był taki mamy, że zapadła ciężka cisza i myśmy się patrzyli na Duńczyków and łączący nas nie wiedzieliśmy co robić de facto brakowało jeszcze sekundy, żeby np. Rasmussen powiedziano dziękuję to w takim razie Polska może wracać do domu skoro macie tyle problemów i nie mają to znaczy, że jesteście przygotowani do wejścia do Unii Europejskiej ja wtedy powiedział dobrze Panie Premierze to zróbmy przerwę, bo ja wiedziałem, że musi iść do swoich kolegów, którzy tam czekali na innym więcej pili kawę i powiedzieć, jaka sytuacja, a jednocześnie wiedzieliśmy, że my mamy kilku naszych kolegów waszych lekko, a i tak się stało jak ja wtedy przyszedł zrobiłem spotkanie kierownictwa delegacji powiedziałem, jaka jest sytuacja, a jednocześnie umawiają się z persony z premierem Szwecji i i Schrödera mi się konspiracyjnie spotkaliśmy pani nam powiedzieli, jaka jest atmosfera tam powiedziałem, jaka jest u nas atmosfera no i w otworzyliśmy kolejny rozdział, czyli za 2 godziny spotkaliśmy się z nową i ma wydawało się w tym momencie, że zmiana nie jest możliwe, żeby zablokowano nam się do Unii Europejskiej to było w interesie także politycznym wszystkich inaczej byłaby klęska także tej piętnastki no ale stuprocentowej pewności mieć nie można było w teoretycznie wchodził w rachubę jednak taki scenariusz jak wydłużenie negocjacji z nami zapowiedź, że potrzebujemy się czasu państwa kilka miesięcy po to, żeby zwiększać się, więc to była ryzykowna gra, ale PAA postanowiliśmy nie zmieniać swojego stanowiska tylko właśnie Leszek Miller miał zacząć rozmawiać 4 czy z Rasmussenem zorientować się, aby rozpoznanie bojem w zorientować się w trakcie tej rozmowy, a czy są punkty nie do przejścia okazało się, że może nabywać kruszyć ten płot czy ten mur i też do apotem mamy moich kolegów pytałem premierów od jedno do, a co byście zrobili, gdybyśmy wtedy wstali i powiedzieli dobrze Panie Premierze to my wracamy do Warszawy czy, jakbyśmy wsiedli samochody zaczęli jechać na lotnisko to ktoś by nas dogonił powiedział nie wracajcie czy nie i nie potrafili mi odpowiedź na to pytanie mówili właściwie ta powinniśmy was dogonić przy ich zaprosić z powrotem, ale z drugiej strony nie mieliście tylko przyjaciół mieliście też takich partnerów, którzy zacierali ręce mówili dobra niech jadą będzie więcej pieniędzy dla nas na pierwszy rozszerzeń ja myślę, że Duńczycy nie nie zmierzali do tego żeby, jeżeli Polska będzie trudna to, żeby po prostu, żebyśmy pojechali oni to spokojnie przyjmuje się, że ambicją jednak było przyjęcie jeśli całość Monika to było to był absolutny absolutnie niemożliwe to byłaby klęska tak jak dokładnie te to była klęska jeszcze tego całego procesu rozszerzenie bez Polski byłoby porażką też wielką prezydencji duńskiej, ale w ogóle całego szczytu pewne zastrzeżenie bez Polski możliwe pierwsze rozszerzenie element zwraca się do dotychczas szych momentów i naszego mojego już wtedy spotkania z premierem Millerem po wyjściu z tego pierwszego spotkania z Rasmussenem no trzeba wrócić do pieniędzy no bo ze naszym postulatem było co, żeby zwiększyć te 2 000 000 000 środki dla Polski nawet bezpośrednio do budżetu, żeby to co było wcześniej nie być netto płatnikiem w pierwszym roku z tego co ja wiem na dany przez to nie pojawiło się w Kopenhadze premier Miller rozmawiał na ten temat z etapem ze swoimi zaufanymi premier Rafik piętnastki wcześniej i klimat ku temu był czyniony natomiast Rasmussen z tego co co wiemy powiedział, że nie koniec nie ma żadnych dodatkowych pieniędzy tam berlińska decyzja ta o kwotach przeznaczonych na rozszerzenie jest sztywna i nie będzie ani ani 1EUR więcej no po trudnych momentach, kiedy tą informację przyjmowaliśmy tam przy stoliku ci, którzy nie uczestniczyli bezpośrednio spotkaniu z Rasmussenem rozpoczęło się poszukiwane jak z tego wejść jak znaleźć 2 000 000 000 jak ostatecznie się znalazły nie z rozszerzenia całej puli, którą piętnastka przeznaczała na rozszerzenie, ale w ramach tego budżetu, który był przeznaczony na rozszerzenie dostaliśmy do budżetu wyniki różnych przesunięć też, ale jednak na poprawę naszego bilansu w pierwszym roku członkostwa w 2 000 000 000EUR znalazło i jak to zostało już tam prawda przekonani zostali premierzy z piętnastki tutaj działania premiera Millera indywidualne spotkania, jakby odtworzymy tamtą pierwszą furtkę do kolejnych etapów negocjacji w Kopenhadze te 2 000 000 000 były takim takim takim atakiem latania nad nami wisiał mies przez referendum my my przecież zdawaliśmy sobie sprawę, że trzeba będzie wygrać referendum, a opozycja antyunijna wtedy wcale nie była słaba co więcej dzisiejsze niektóre hasła o tym jak Unia nas dręczy zabiera nam suwerenność itd. w 20 lat temu występowały i jak miałem, jakby się okazało np. że my w pierwszym roku jesteśmy płatnikiem netto to nie mogliśmy wygrać takiego referendum, bo codziennie opozycja znani politycy opozycyjni wtedy by mówili narodowi Słuchajcie nie możemy ich do Unii, gdzie więcej musimy płacić niż uzyskać dlatego tak staraliśmy się, żeby te dodatkowe pieniądze uzyskać myślę, że w końcu pod koniec dnia także nasi partnerzy partnerzy zrozumieli czy Janusza Łukowicza rząd chce powiedzieć, że zrobi, bo ta wiąże ją trochę do dyskusji dotyczących rozliczeń z Niemcami finansowych to jednak pamiętajmy o tym, że nie był tylko na te rozmowy ze Schroeder, które te pieniądze zawsze kreowały, ale to była także potem 2005 roku przy negocjacji wieloletniego budżetu była pani kanclerz Merkel, która w wydziałach po prostu otwarcie zabieram 100 000 000EUR Bawarii właśnie, bo konkretniej daje na wschodnią Polskę, którą wtedy wylansowali program dla wschodniej Polski, więc to były takie wydarzenia, które NIK, który jednak k, który dziś znaczy wieś świadczyły dobrze o tym kto jest rzeczywiście państwem członkowskim wspierającym nasz nasz udział w tym wielkim przedsięwzięciu integracyjnym też nie zapominajmy, bo tak mówimy wciągu tych pieniądzach, licząc od 1maja na pamiętajmy, że prawie 6 000 000 000EUR dostaliśmy w okresie przedakcesyjnym już, kto pamięta Faro pamięta Sarę, kto pamięta izbę to były sam raz struktury tak to było programów i to było sporo nam ówczesne czasy to było ogromne pieniądze i jak bardzo o tym pamiętać, że myśmy byli goście też rządami to za pana premiera Cimoszewicza były ty tę kwestię pomocy przedakcesyjnej bardzo istotną rolę odgrywały też dodatkowe środki w Szwajcarii Norwegii wszystko wtedy negocjowaliśmy i mieliśmy, więc Polska Stowarzyszenie wsparcie na wsparcie na te wszystkie okresy przejściowe jeszcze nie mówiliśmy o tym co właściwie negocjowaliśmy pradawnych trzydziesto działa dla nas to było jeszcze z taka dygresja Otóż dla nas było olbrzymie pieniądze ex miałem mają kolacje w domu państwa Schroeder w Hanowerze, kiedy wystąpił problem 11 000 000 000USD i Szreder sfer genem mówili to jest niemożliwe itd. przysługiwała się tej dyskusji ówczesna żona Schrödera i w pewnym momencie Daria Szreder mówi Gerhard, a co to jest dla ciebie misja, która po 1 000 000 000EUR mówi daj spokój Gdańską jak ja potrzebuję dat właśnie tylko, że w tym wszystkim co co państwo mówią 1 rzecz może się znowu wydawać zastanawiająca, bo w fazie no takie mamy wyobrażenie, że negocjacje polegają też na tym, że ktoś mówi no dobra wy chcecie 100 no to my mówimy, że wam damy 80 no ale na końcu się spotykamy na 9 rekord to są Future no ja oczywiście, ale tak jest wyobrażenie zwykłych ludzi o negocjacjach mówiąc krótko zawsze się mówi na końcu musi być kompromis po to jest właśnie ta kultura negocjacji dlatego są partnerzy przyjaciele natomiast wydaje się właściwie że, że to stanowisko rządu było takie, że żądamy tego koniec w ogóle nie ma tutaj żołnierza spędzę w reakcji na to w niektórych fragmentach tego co negocjowaliśmy tak właśnie było nie chcieli nabrać ile 25% do Paryża ta jednak mielibyśmy 100 rozpocząć realizowane na 55 do nadania to jak maty mleko można właśnie tak nowego zbierałem te propozycje, które kładła komisja europejska na stole tylko nam wszystkim państwom kandydującym no z czego wynikały one nie brały, że od tak chmury były lata referencyjne dla mleka 90 dziewiąty rok i wtedy sprawdzano statystycznie przez TK dane były do w każdym kraju do wzięcia i ile w dziewięćdziesiątym dziewiątym roku Polska w Polsce przetworzono mleka chwilę przetworzone w Polsce 1009. przetworzoną 7 020 000 ton mleka i to była propozycja komisji w tyle dla nas dla każdego państwa członkowskiego ta kwota była statystycznie ustalona i żaden kraj nie dostał więcej tylko Polska dostała więcej, ale to wynikało też nie dlatego rządy, bo chcieliśmy się potargować, dlatego że no specyfika polskiego rolnictwa również w tym obszarze lekka polega na tym, że bardzo duża ilość tego mleka była na miejscu konsumowana w gospodarstwach sprzedawana tak bez odbył po bezpośrednio przez rolników lokalni trzeba było to uwzględnić w momencie, kiedy wstępowaliśmy do Unii Europejskiej, gdybyśmy nie zostali mówi o 2004 roku, gdybyśmy nie mieli tej kwoty hurtowej większej tusz w pierwszym roku byśmy przekroczyli kwotę tą, którą pierwotnie proponowano, czyli z 1 strony no trzeba było tam mocno starać, ale z drugiej strony też był argument na czym to trzeba było oprzeć z czego wynikają te nasze propozycje prawda, ale chyba silniej zadziałał argument Millera do RTG na ziemi się rząd wsparcie to na schodach wcześniej Miller służą dodajmy, że ta, która nas ta ostatnia rozmowa ta ostatnia runda z Rasmussen była tak zdarza mówi tak zmęczona zmęczony rozmarzony owi panie Miller czy pan mówi, że panie dostanie tego mleka co o nie będziecie mogli zakończyć negocjacji mówię tak i pan mówi, że pan się koalicja rozpadnie oto mleko, tak więc tak tak coraz bardziej takim mówi i mówić hip hip pan mówi, że cały ten szczyt nie zakończy się sukcesem tak panie dostanie tego mleka, a jednak pani premier suchy nos mówi to chciałem panu powiedzieć, że z upoważnienia kolegów ma bardzo lekarz bardzo chcę tutaj realizuje to rzeczywiście ciągle wraca pytanie ja przez rozumiem uwarunkowania koalicyjne polityczne i działania samoobrony Ligii polskich rodzin w Polsce i również napięcia wewnątrz samego PSL-u nie da gdzie, gdzie wiadomo było, że trzeba właśnie ten sukces zaprezentować jak największy, ale ciągle jednak wraca pytanie zresztą stawia również trzeba, a Aleksander Kwaśniewski, a właśnie powiedział do pana Jarosława Kalinowskiego, bo przed wyjazdem do Kopenhagi był pan na wszyscy byliśmy no Time mieli na imieninach i mówiły tylko proszę pamiętać, że nie jest zajęciem po Żabno go rak no i że tego lata było dla hot hot całe wejście Polski do Unii Europejskiej uzależnić od zgody producent Eureka, ale oczywiście len prezydent Kwaśniewski mówił dla mnie z niedzieli poziom glukozy, bo moi partnerzy koledzy premierzy ministrowie nawet nie wiedzieli w jakim kontekście prezydent powiedziała powiedział to, dlatego że na przestrzeni kilku tygodni miesięcy wcześniej spotykałem się z prezydentem i pytał mnie jak tam postępy w tym rolnictwo jak to wygląda w tych negocjacjach zajmuję prezydentowi, że jest duża globalna światowa firma, która zainwestowała w Polsce olbrzymie pieniądze ma zdolności produkcyjnej zwykle izoglukozy takie ataki, a w negocjacjach mamy 1 wszakże połowy nawet nie znam komisja proponuje mówię nie wydarzy proszę o wsparcie dobrze nam się spotyka w no i jechaliśmy tą akurat za punkt, żebyśmy przerwali ta sprawa została przegrana w arbitrażu by później byłem świadkiem rządu polskiego już już rządu w czasie koalicji ustawy po następnych wyborach, ale to nieistotne ale, ale to no masa tych spraw była o tych kwot, zwłaszcza w rolnictwie było strasznie dużo oczywiście jest z glukozy jak my nie postawili już w Kopenhadze, bo nie było szans, żeby po prostu wszystko postawić, a ja się na odpowiedź 1 rzecz to, że rolnictwo wydawało się, że jest, jakby nagle w imieniu wszystkich Polaków walczymy wyłącznie rolnictwo to były tak jakby zewnętrzny przejaw może tych negocjacji wiążący się także z tym, że pan premier Kalinowski był bardzo głośni natychmiast się do Radia i tam wszystko opowiadał natomiast wali w razie pewnych rzeczy nie upubliczni to jest chleba rozrzucone natomiast, jeżeli popatrzeć na wszystkie okresy przejściowe, jeżeli popatrzeć np. że dla ochrony środowiska prawie 15 000 000 000 dodatkowych pieniędzy dostaliśmy, jeżeli wziąć pod uwagę właściwie to, że te wszystkie okresy przejściowe, które uzyskaliśmy przy zachowaniu praw do pełnego członkostwa, bo tak naprawdę to to logika była taka, że mniej okresów przejściowych tym pełniejsze członkostwo od razu tym większe korzyści od razu ja się tego zawsze najbardziej Bella i udało nam się mieć te okresy przejściowe jest specjalny rozwiązaniem jest wielkie pieniądze szczególnie na ochronę środowiska natomiast jednocześnie pełnie członkostwa również od pierwszego dnia jest do niej dostęp, jeżeli tam wszyscy mieliśmy z tyłu głowy to, że jednak referendum będzie do referendum trzeba wygrać oczywiście wszyscy byliśmy przekonani, że wie, że tak będzie należna ale, choć środowisku które, które reprezentowałem on no, gdyby wyniki referendum, że tak powiem tylko obowiązek w stosunku do rolników na to nie byliśmy w unii wtedy oczywiście moją satysfakcję już po latach było to, że potem pyta pytany o poszczególne grupy zawodowe, kto jest najbardziej zadowolony z członkostwa w unii europejskiej rolnicy byli na pierwszym miejscu pod względem satysfakcji z członkostwa nawet dla mnie podwójna w takim razie satysfakcja no każdy klub razie na, jakby już ten szczęśliwy koniec tu tylko króciutki fragment tego co powiedział pan premier dziś jesteśmy świadkami wzruszającego zdarzenia od polskiej Solidarności które, która wywalczyła demokrację wolność Europie środkowej wschodniej do prawdziwej Solidarności europejskiej Solidarności Europejczyków przywołuje ten fragment m.in. dlatego, bo na w tych ostatnich minutach może byłoby dobrze nie tyle może zacząć narzekać jak teraz jest ale, ale np. bo właśnie rolnictwo ziemia ochrona środowiska mówiliśmy tutaj o polityce regionalnej o takich właśnie, a w ogóle nie mówimy jak wyglądały negocjacje dotyczące wymiaru sprawiedliwości praworządność na rodzaj 2004. rozdział nie było wtedy zastrzeżeń czy Polska jest niewiele nie był niedziela był winny rząd od porządku w już chwili nawet jednak 2 lata chyba negocjowane były oczy marynarza wzrostu były oczywiste rzeczy my swoje swoją pracę domową odrobiliśmy w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych mieliśmy jeszcze tylko taki drobny problemy w w momencie uchwalania konstytucji pamiętam, bo do nowej obecnie obowiązującej konstytucji orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dla swej ważności wymagały potwierdzenia przez parlament i przyjmując konstytucję postanowiliśmy zmienić zrobiliśmy jest statek własny okres przejściowy na 2 lata, ale od tamtego momentu już tak było, więc Polska stała się wychodzi konstrukcję prawa instytucji procedur itd. w pełni praworządnym kraju i praktyka potwierdza, a potem problemy w tym obszarze zaczęły się wtedy, kiedy przestaliśmy zainteresowanie, żeby wejść patentowych system europejski, czego dzisiaj nie mogę zrozumieć czy też, żeby ostatnie wydarzenia, jakie było, które trudno było zrozumieć jest także odrzucenie wejścia do systemu prokurator i prokuratora europejskiego natury prokuratury europejskiej, gdzie nawet odmawiają obecny rząd odmawia współpracy, ponieważ nie jesteśmy członkiem tego przedsięwzięcia w związku z tym nie mamy obowiązku informować ani goście specjalnego robić natomiast, jeżeli coś dotyczy także dotyka spraw polskich to pytanie prokurator ma prawo poprosić Polskę współpracy Polska systematycznie jako jedyne państwo członkowskie odmawia tej współpracy jest zwolnienie pojętej to też dodatkowe jak dokłada się jako taki taki kamyczek do do do tej złej opinii o Polsce w w tym samym zakresie wymiaru sprawiedliwości, że nawet w takich przy takim obszarze współpracujemy ja tylko może wyjaśni króciutko no, żeby tak wyglądało że, dlaczego 2 lata negocjowano jak nie byłoby, czego negocjować oczywiście, ponieważ tam w tym rozdziale oprócz wymiaru sprawiedliwości były też sprawy wewnętrzne, więc mieliśmy spełniać i na tym na czym polegały te negocjacje warunki wynikające z układu Schengen, a więc kwestia związana z ochroną granic była sprawa wzmocnienia jest prawa w kontekście z praniem brudnych pie pieniędzy mieliśmy przyjąć nowy krajowy program przeciwdziałania narkomanii mieliśmy przyjąć do naszego systemu prawnego normy dotyczące nielegalnych imigrantów i pracowników też trochę fałsze i korupcji, więc coś tam było, ale to rzeczywiście jak rozumiem nie było żadnego sporu nie ma sporu między polską, a Brukselą wtedy w tych sprawach no tak trudno udowodnić, że potrzebujemy okresu przejściowego musieliśmy przyjąć cały system prawny generalnie negocjowaliśmy tylko okresy przejściowe pieniądze zdobywa się 2 obszary negocjacji tak niektórzy właśnie może też ciekawe jak się negocjuje członkostwo w unii europejskiej negocjuje okresy przejściowe, czyli właśnie ona ma ze świadomością, że pewne rzeczy będą wymagały więcej czasu niż myśmy nie mieli dużo okresów przejściowych Mac to okresy przejściowe tylko dotyczyły rzeczy najbardziej kontrowersyjnych, a pozostałe kwestie były zamykane bez okresów przejściowych no dobrze to w ostatnich minutach naszego programu to może w takim razie rzeczywiście jednak poprosiłbym NATO dwudziestolecie takie przesłanie trochę na przyszłość co można by zrobić, żeby ten sukces sprzed 20 laty nie został zaprzepaszczony, bo mimo wszystko coraz częściej słyszymy, że tak jak z demokracją nie jest dana raz na zawsze to członkostwo w unii nie jest dane raz na zawsze Panie Premierze maja uważam, że trzeba przeciwstawić się ze wszystkich sił, aby widoczne, choć powolne wypychanie nas z Unii Europejskiej zatrzymać, bo obecne władze traktują Unię europejską jako niepotrzebną Kotwicę, która utrzymuje nas w kręgu demokracji liberalnej, choć bardzo zubożał, więc jeśli chcemy, aby Polska została w unii europejskiej, żeby wróciła na dobrą drogę, żeby pozycja Polski wzrastała to musimy odsunąć tych, którzy działają przeciwko temu, choć jednocześnie działają przeciwko Polsce NATO ówczesny wicepremier oraz w, wstępując do Unii Europejskiej staliśmy się częścią europejskiej takiej strefy bezpieczeństwa i rozwoju Polska nigdy tak dynamicznie się nie rozwijała nigdy niebyła tak bezpieczna jak i jakie dzisiaj praworządności ani parlament europejski ani komisja europejska Unia europejska w Polsce nie przywróci musimy uczynić sami świadomi tego, jakiego szczęścia doznaliśmy szanse możliwości musimy w przyszłym roku kartką wyborczą to po prostu przywrócić normalność pani profesor nie ma na szczęście ligi polskich rodzin, chociaż jakieś pokrewieństwo nie można znaleźć różnymi ruchami społecznymi nie ma samoobrony natomiast cały język sprzed ponad 20 lat właściwie wraca te wszystkie argumenty i tego nam nie wolno akceptować mówi na mnie politykom, ale nam wszystkim jako jako Polakom i wydaje się to na pewno chcę powiedzieć pewnie podejrzewam że, że ostatni, którzy będą zabierać głos w tej chwili tego nie powiedzą, więc ja chcę powiedzieć, że raz jeszcze, że jest ogromnym błędem Polski, że tak lekceważymy wspólną walutę, że z tych teraz wchodzi Chorwacja, która weszła do Unii 2013 roku 1stycznia jest członkiem strefy euro z tej całej naszej dziesiątki z 2004 roku jesteśmy tylko my Czechy i Węgry i to oznacza to nas autentycznie marginalizuje to nie jest slogan to nie jest coś co powtarzamy nie mówiąc w ogóle opowiada to jest autentyczna marginalizacja sami zresztą widzicie, że rozmowy tutaj jak się toczy Europie wszyscy w domyśle mają obszar wspólnej waluty kraju ze wspólną walutą natomiast my nawet my zlikwidowaliśmy nasz obecny rząd zlikwidował wszystkie te elementy naszej struktury administracyjne, które służy przygotowywali się naszego nasze przygotowania do członkostwa w euro uważa przywrócić Łodzi mieście, a byliśmy przez kilkadziesiąt od grudnia na negocjowaniu kwestii materialnych ekonomicznych finansach i tak itd. a może na koniec warto powiedzieć, że przecież przystąpienie do Unii Europejskiej niebywale wprost rozszerzyło krąg praw a jakie zaczął zwijać Polakom, a i ja głęboko wierzę, że nie tylko to przeświadczenie jak jak bardzo Polska materialnie korzystała korzysta na członkostwie w unii, ale przywiązanie do tych rozmaitych praw uprawnień wolności możliwości legalnego ba być mieszkania pracy nauki tak dalej wszystko to spowoduje, że właśnie w przyszłym roku, a większość się obywateli naszego kraju zrobić coś niezbędne, żeby się zabezpieczyć przed tym złym scenariuszem, który mówił Leszek Miller, czyli próbą formalnego wyprowadzenia z polskim jednocześnie, że to zablokuje dalsze takie nieformalne odsuwanie się standardów europejskich w bardzo państwu dziękuję dziękuję również za to co udało się zrobić państwu 20 lat temu dla mnie też to było wtedy wielkie przeżycie miałem świadomość chyba dzisiaj tak jest to jedno z najważniejszych moich zawodowych przeżyć być wtedy w Kopenhadze, kiedy się wszystko wydarzyło bardzo dziękuję byli z nami dzisiaj Leszek Miller bardzo dziękuję pani prof. Danuta Hübner Jarosław Kalinowski Włodzimierz Cimoszewicz dziękujemy dziękujemy bardzo podziękowania też dla organu Schmidt, który audycję realizował Małgorzaty Wólczyńskiej, którego wydawała Maciej Zakrocki do usłyszenia jutro o tej samej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MACIEJ ZAKROCKI PRZEDSTAWIA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA