kultura osobista dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska jeszcze do 20grudnia Urząd Miasta stołecznego Warszawy czeka na zgłoszenia do konkursu na stanowisko dyrektora naczelnego teatru TR Warszawa sprawą konfliktu w teatrze zajmujemy się w kulturze osobistej w ogóle w radiu TOK FM od czasów, kiedy zespół teatru ogłosił, że dłużej już nie wyobraża sobie współpracy ani dyrektorem artystycznym Grzegorza Jarzynę ani z dyrektorką naczelną, czyli Natalią, gdzie
Rozwiń »
Łużycką ostatnio w mediach ukazało się oświadczenie zespołu aktorskiego TR Warszawa i związkowców działających w teatrze wyrażającego poparcie dla jednej z kandydatek andrychowskiej pedagożka teatru i koordynatorki zespołu do spraw edukacji w tezie, która jest dziś gościnią kultury osobistej witam serdecznie dzień nowe jest nam również Aleksandra Popławska aktorka członkini zespołu aktorskiego ter witam w lipcu podczas rozmowy w kulturze osobistej z członkami zespołu aktorskiego TR Warszawa Rafał Maćkowiak pytany przeze mnie sytuacje w teatrze powiedział tak we wrześniu wracamy do piekła konfliktu no właśnie wróciliście mamy grudzień jak wygląda na tę chwilę sytuacja w tej erze i wasze zespołu stosunki z obecną dyrekcją pamiętam rozmowę byłam nawet podczas tego jak Rafał to powiedział i rzeczywiście dużo się zmieniło od tego czasu ponieważ Grzegorz złożył wypowiedzenie Grzegorz Jarzyna miasto stołeczne Warszawa ogłosiło konkurs już właśnie tak jak pani wspomniała dwudziestego kandydaci muszą złożyć papiery i jesteśmy bardzo pozytywnie teraz nakręceni mamy swoją kandydatkę kandydatka, na którą chcemy, którą chcemy wspierać i przedstawiciel naszego zespołu aktorskiego mamy wyłonionego przedstawiciela który, który też, jakby mamy mamy nadzieję wesprze naszą kandydatkę i to jest czas, kiedy patrzymy w przyszłość optymistycznie Ania była wieloletnim pracownikiem tego teatru osobą też zaufania przy wielu konfliktach zna ten teatr otworzy od podszewki zna jego problemy, ale także jest jakby wierną fanką myślę czy też nie ręczne można odpowiedzieć tej linii programowej, którą byśmy chcieli zachować TR Warszawa zawsze stawiał na problemy społeczne na tematy, które gdzieś korespondują z tym co dzieje się w rzeczywistości tu i teraz i to linię programową byśmy chcieli bardzo zachować przy pomocy mam nadzieję ani Ciechowski w pani Anna jest pani związana z tym Warszawa 26 lat w obliczu tego co działo się dzieje w teatr że, tym bardziej nie miała pani wątpliwości, żeby startować w konkursie już dzisiaj mogę powiedzieć że, że nie, chociaż to też jest to było dług, gdyż do tak długie dojrzewanie do decyzji, bo jestem żydowskim pedagożka teatru i pracuje z widzami uczestnikami warsztatów z młodzieżą dorosłymi z seniorami no generalnie całe moje zawodowe życie to była praca z widzem teatralnym, więc nie jestem z zawodu dyrektorem nad, więc dojrzewania do tej decyzji trwało parę miesięcy i też jest wynikiem tak naprawdę bardzo takiego poważnego myślenia o o tym teatrze o zespole o pragnieniu zachowania tego wyjątkowego zespołu rozwijanie jego potencjałów no i jak w obliczu tego co się wydarza przez ostatnie 23 lata tej degradacji niszczenia tego wyjątkowego zespołu podjęłam tej tej misji żeby, żeby pociągnąć zespół w górę panią też to niszczenie dotknęło jestem bardzo związana z TR Warszawa cała moja zawodowa droga od studiów wiedza 3 bardzo kandydat kocham bardzo nam zależy, więc mnie osobiście, jakby takie prywatne jak moje zawodowe kamiennych nigdy nie nigdy żadne kamienie nie spotkały raczej byłem cenionym pracownikiem i moje wypowiedzenie było trochę szokujące dla dla Dyrekcji było związane z tą sytuacją, że tak takie jak też wprost powiedziałam, że odchodzą lata również nie mogę zgodzić na to co się dzieje w teatrze więc, odpowiadając na pytanie czy mnie dotknęło to niszczenie no to przede wszystkim dotknęło mnie to że, że niszczeje teatr czy zniszczone od środka teatr, który naprawdę ma gigantyczne potencjały wiele lat był zawsze w awangardzie i tak jak teatr czy tak się życie zmienia tak się też ten teatr zmieniał i za każdym razem dawał inną odpowiedź na dzisiejsze czasy i miauczą taką totalną niezgodę na to co się dzieje na niszczenie, więc można siedzieć tak dotknęło mnie bardzo prywatnie do głębi, bo przez nie zgadzam się na niszczenie tego teatrów zespół w swoim oświadczeniu napisał, że w sytuacjach kryzysowych, do których jak wiadomo w ostatnim czasie wielokrotnie dochodziło w tej Warszawa to właśnie pani była zawsze pierwszą osobą łagodzącą spory i i że pani działania prowadziły do rozwiązywania trudnych sytuacji jakich sytuacji np. było formalnie osobą zaufania w teatrze to jest taka funkcja dość ważna społeczna funkcja, która ma pomóc Dyrekcji w tym, żeby nie dochodziło do do spraw, w którym mogą się przerodzić się w sytuacji dyskryminacji czy mobbingu do bardzo mocne słowa oczywiście natomiast ich, zanim dojdzie do mobbingu dyskryminacji dochodzi do silnych konfliktów tych konfliktów było za dużo w ostatnich latach wiadomo, że teatr jest miejsce, gdzie jest dużo silnych emocjach w momencie, kiedy te emocje opadają jesteśmy w stanie ze sobą rozmawiać przeprosić się widzieć siebie nawzajem wtedy jak wszystko z porządku, które w momencie, kiedy konflikty rodzą się jedno z drugim i zapętlenia się nie mają tego ujście tego tego przeproszenia zobaczenia się to jest ten moment, kiedy trzeba bić na alarm Aleksandra Popławska wiele takich sytuacji pani pamięta z udziałem właśnie andrychowskich i ja się nie byłam w takiej sytuacji musiałam poprosić osoby zaufania, którą była Ania z rozmów natomiast też przeżywamy członek zespołu wiele wypowiedzenie osób bardzo wartościowych dla tego teatru, która odeszła, bo już nie nie dawały rady, bo takie rozmowy ostatecznie nie przynosiły pewnego porozumienia natomiast myślę, że to jest też jeden z naszych argumentów, dlaczego popieramy, a nie, ponieważ Ania przy wszystkich kompetencji, które posiadam ogromnych jest również osobą empatyczną in na tym nam teraz zależy najbardziej, żeby nasz dyrektor był osobą, która jest osobą, która posiada uczucia jest osobą empatyczną i potrafi spojrzeć na pracownika trochę szerszym kontekście dobrze by było, gdyby empatia została wpisana w jakieś założenia konkursowe nie tylko w przypadku konkursu na dyrektorkę dyrektora TR Warszawa wiemy co jest wpisane zadaniem kandydata jest kandydatki jest opracowanie pięcioletniego programu teatru wiem, że nie może pani zdradzać wszystkiego, ale takie główne założenia, jakie są tanie jak pani myśli też jak długo zajmie naprawianie tego co złego wydarzyło się w term tak to tu zresztą jak ten program naprawczy też jest wpisany w zasady konkursu będą dla nas absolutnie naturalne, że od tego gdzie myśmy zacząć, ale uczy się nie znaczy, że będziemy się zamykać, bo teatr żyje i naprawy wtedy, kiedy pracuje, więc oczywiście planujemy premiery i wydarzenia artystyczne i jakby rozwijanie tego potencjału, który już mamy w, a jednocześnie będziemy pracować nad naprawą relacji w zespole przed wszystkim naprawą i odtworzeniem tego poziomu zaufania i otwartości, który mieliśmy wobec siebie lata temu, ale też jak myśląc o teatrze myślę w takich 3 kategoriach troski 1 kategoria to jest kategoria troski o zespół to jest właśnie ten element naprawczej takiego widzenia komunikacji między sobą wspólnie Ania misji no bo też trzeba zauważyć, że te odejścia 30 osób w ciągu ostatnich 2 lat spowodowało to, że przyszły nowe osoby, które zawsze wciągamy nowe osoby do pracy, ale i tych osób jest za dużo to też nie mają czasu zintegrować z nami, więc ten ten czas będzie bardzo potrzebny taki troski takiej uwagi na zespół test 1, jakby aspekt drugi aspekt to jest troska o od artystycznej jakości TR jest słynny z tego, że ma fantastyczny zespół aktorski ma oddanych techników i ten to zaplecze teatru tu też będziemy prace nad tym i też reżyserzy, których zaprosiliśmy do współpracy reżyserzy reżyserki są to osoby najważniejsze dla nas środowisku bardzo znane osoby, które z nami albo pracowały albo pragniemy, żeby pracowały i też ten program, którego dzisiaj jeszcze nie zdradza mam nadzieję, że będę miał okazję stać na czele tej wprowadzenia tego programu jest też wypracowany i zespołem aktorskim i zespołem programowym są to nazwiska osób, które tworzą najlepszy test teatr proponują też najbardziej można być etyczny sposób prac jest dziś bardzo dla nas ważne i trzeci element tek trzeci taka trzecia troska nasza jest troska o widzów i to akurat jest niż ja no jestem pedagożka teatru zajmowała się widzami to też badanie potrzeb publiczności dzisiaj i odpowiadania na te potrzeby jest też gdzieś tam bardzo ważny dla nas elementem teatr artystyczny zawsze był dla ludzi i chciał wiedzieć, że TR Warszawa zadawał kłam temu, że jest to sztuka bardzo elitarna my zawsze szukali sposobów dochodzenia do poszerzenia tej publiczności i poszerzenia by poza ten taki nasz stały zestaw ludzi, którym nazywa się patrioci TR Warszawa to jest ta widownia teraz już 45 plus, która jest wierna od 1007. roku przychodzi po prostu, więc poszerzamy publiczność nie tylko, że chcemy poszerzyć, ale wszystkim chcemy badać potrzeby, a potrzeby we współczesnym środowisku bardzo zmieniają taki w ten sposób, jakby prześcignęła mnie pani zadawaniu pytań, bo chciałam zapytać właśnie tego widzę stęp nią na konferencji o przyszłości kultury w teatrze powszechnym na jednym z paneli padło takie sformułowanie nowy kontrakt widzę nowy Sojusz widzę, że trzeba coś takiego jak zakładać w tym świecie, który się tak bardzo re definiuje ją właśnie chciałem zapytać, jakiego również widzę też chciałby szukać mu oferować nawet już, że tak powiem pani zawarła z nowych w tej odpowiedzi start w konkursie zapowiedziała już w lipcu dotychczasowa dyrektorka Natalia Rusiecka myśli pani, że wizja obecnej dyrektor i pani wizja bardzo różnią trudno jest mi jednak o tym mówić dlatego też Natalia Rusiecka nie jest do końca czy kin teatrów i to jak wskazała dyrekcja ono opierała bardzo na no jak stronie czynne na propozycja Grzegorza Jarzyny ryby odpuszczając stronę artystyczną, więc ja, gdy de facto nie jestem pewna, jaki jest jej program artystyczny jak bardzo się różni od programu, którym proponujemy czy jak różni od tego programu, który jest TR Warszawa nie jest w stanie zbadać jej tych teatralnych kompetencji, a trudno się powoływać na różne rozmowy takie prywatne na temat tego co lubi co, czego nie lubi takim chyba ważnym faktem jest to, że obroniliśmy jako jako zespół spektakl moja walka w reżyserii Michała Borczucha, który Natalia chciała chciała zdjąć sem repertuar ze względu na NATO jest to spektakl duży wymagający dużych kosztów glany ATM je, a wiadomo, że ta scena jest bardzo kosztowną trzeba było ograniczać już spektakli wniosku z tym pod młotek miały pójść miałyśmy walkę nie pozwoliliśmy na to jako jako zespół programowy bardzo walczyliśmy gospodarstw po prostu świetny świetny ważny spektakl i okazało się, że zmieści się na Marszałkowskiej 8 czy te walkę wygryźć tak bardzo dziękuję czekamy w takim razie w czekamy nawet w wyniki konkursu, bo to, że kandydatury można składać propozycje do 20grudnia to wiadomo, a wyniki konkursu będą w styczniu za w także w styczniu chwilę rzeczy może się okazać ja bardzo dziękuje jedna z kandydatek kandydatów na dyrektorkę TR Warszawa, czyli Anna Wachowska pedagożka teatru była dzisiaj gościnią kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję też taka Grochowska była z nami była z nami również Aleksandra Popławska aktorka dziękuję dziękuję bardzo, Tomaszowi obce za pomocą przygotowaniu programu Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
-
13:39 W studio: Małgorzata Sobieszczańska
-
10:40 W studio: Michał Pepol
-
11:19 W studio: Jan Holoubek
-
15:24 W studio: Tomas Venclova
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
21.09.2023 12:00 Dzień po wyborach
-
21.09.2023 12:40 A teraz na poważnie13:21 W studio: Dominik Skoczek
-
-
21.09.2023 12:00 A teraz na poważnie11:22 W studio: Włodzimierz Cimoszewicz
-
21.09.2023 13:00 Połączenie10:30 W studio: dr Marcin Gabryś
-
21.09.2023 18:59 Sabat symetrystów
-
21.09.2023 13:40 Połączenie11:06 W studio: dr Oskar Pietrewicz
-
21.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:42 W studio: Rafał Bochenek
-
21.09.2023 13:20 Połączenie12:38 W studio: Konrad Popławski
-
21.09.2023 15:00 Światopodgląd10:55 W studio: Iwona Kaliszewska
-
21.09.2023 11:40 Kultura Osobista14:30 W studio: Agnieszka Wiśniewska
-
21.09.2023 14:00 Połączenie10:11 W studio: dr Ludwika Włodek
-
21.09.2023 14:59 Gościnnie: Nowa Europa Wschodnia11:32
-
21.09.2023 14:20 Połączenie10:22 W studio: Wojciech Wojtasiewicz
-
21.09.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:51 W studio: Michał Szczerba
-
21.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy14:16 W studio: Bartosz Turek
-
-
-
21.09.2023 18:40 TOK36006:36 W studio: Daniel Długosz
-
21.09.2023 19:59 Gościnnie: Polityka Insight podcast17:27 W studio: Joanna Sawicka
-
21.09.2023 17:40 Wywiad Polityczny11:31 W studio: Katarzyna Ueberhan
-
-
21.09.2023 16:20 Światopodgląd12:12 W studio: Marek Świerczyński
-
14:42 W studio: dr Mirosław Oczkoś
-
21.09.2023 17:59 Panoptykon 4.050:10 W studio: Anna Cieplak , dr hab. Michał Krzykawski
-
21.09.2023 15:40 Światopodgląd13:02 W studio: Gabriela Łazarkiewicz-Sieczko
-
21.09.2023 19:11 TOK36003:37 W studio: Monika Mroczko
-
21.09.2023 19:59 Gościnnie: Puls Biznesu do słuchania49:16 W studio: Kira Sukhoboichenko , Klaudia Lubelska , Minika Stołowska , Natalia Florek
-
21.09.2023 16:00 Światopodgląd10:59 W studio: Maria Książak
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL