REKLAMA

Polska szkoła obroniona. Prezydent Andrzej Duda zawetował Lex Czarnek

A teraz na poważnie
Data emisji:
2022-12-15 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
08:54 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
szef po dwunastej Mikołaj Lizut witam państwa, a gościem programu jest dr Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji sieć organizacji społecznych dla edukacji i inicjatywa wolna szkoła dzień dobry dzień dobry panu dzień dobry państwo Andrzej Duda zawetował lex Czarnek 20 to wiadomość, którą usłyszeliśmy jeszcze przed chwilą nie widzę społecznego kompromis nie było wysłuchań publicznych nie było szerokich konsultacji społecznych projekt nie uzyskał społecznej Rozwiń » akceptacji powiedział prezydent potrzebujemy spokoju społecznego otrzymałem 133 listy protestujące przeciwko ustawie od skrajnej lewicy do skrajnej prawicy można powiedzieć, że także pani sukces to jest mój sukces to jest sukces innych nauczycieli nauczyciele rodziców obywateli obywatelek to jest taki piękny sukces, pod którym naprawdę może się podpisać całe cała wielka grupa osób w tej chwili, przygotowując się do rozmowy z państwem starałam się policzyć ilu i ile nas było w tych ostatnich momentach półtorarocznej walki o lex Czarnek i przeliczyła ponad ponad setka osób aktywnie zaangażowanych ponad setka organizacji to była ogromna ogromna inicjatywa i ogromny wysiłek całej rzeszy osób jak widać te argumenty dla pana prezydenta okazało się drugi raz istotne bardzo ważne przy podejmowaniu decyzji no to bardzo ciekawe, bo ewidentnie prezydent zmienił zdania uznanie dość powiedzieć, że przedtem prezydenccy ministrowie dawali takie sygnały, że tym razem Andrzej Duda podpisze lex Czarnek tak się nie stało jak pani sądzi co tutaj zadziałał czy zadziałały rzeczywiście argumenty rodziców nauczycieli i uczniów protestujących przeciwko temu Krańcowej na polskie szkoły czy może jakieś względy polityczne o względach politycznych wolałbym nie dyskutować, bo nikt z nas tak naprawdę nie zna nie znaku, bo nie zna tej kuchni podejmowania decyzji z kancelarii, ale rzeczywiście skoro pan prezydent na te argumenty się powoływał to pozostaje nam wierzyć w to, że one rzeczywiście były były jakimś stopniu w jakim sensie decydujące, dlatego że argumenty te 133 listy protestacyjne listy, o których pan prezydent mówił były podpisane przez kilkaset osób to są wyborcy to są ludzie to są obywatele obywatelki to nie jest taka ustawa, która mogłaby przejść niezauważona być może pracownicy kancelarii prezydenta zdali sobie sprawę z tego, że koszt przepychania tej ustawy kolanem celowo używam tego sformułowania, dlatego że prezydent to już raz zawetował i teraz powrót tej ustawy i przepychanie na siłę przez projekt poselski być może okazałby się po prostu, żeby zbyt kosztowne i zbyt trudne do skonsumowania nawet przez sam obóz rządzący także być może tutaj w tym pośpiechu po prostu pogubiony jakąkolwiek racjonalność jakiekolwiek argumenty i prezydent po raz kolejny okazał się w tym przypadku w przypadku tej ustawy o tą osobą, która rzeczywiście chyba przeczytała co do niego napisano i przeczytała wszystkie te te opinie i te wątpliwości, które się przy ustawie pojawiły no właśnie to jest klęska także ministra edukacji Przemysława Czarnka, bo na on i jego obóz polityczny z uporem godnym lepszej sprawy lansowali te zmiany w prawie edukacyjnym myśli pani, że będą w będzie to oznaczało dla niego jakieś kolejne polityczne konsekwencje nie wiem w jakim stanie w tej chwili jest jest zarządzanie planowanie strategii w ministerstwie, ale rzeczywiście pan redaktor użytego sformułowania z uporem godnym lepszej sprawy naprawdę mamy lepsze sprawy oświaty, które wymagają tego uporu, które wymagają, a koncentracji takich zasobów pracy, które tutaj tą ustawę włożono ustawę, która kompletnie nic by nie poprawia w Polskiej szkole spowodowałaby tylko to, że byłoby dawniej dużo dużo trudniej w niektórych miejscach byłoby po prostu dramatycznie sam sposób w jaki minister Czarnek o tej ustawie nie podał sam sposób w jaki jakiej wieki komentowano kwestię rozmów z panem prezydentem to sam się do prezydenta mogłoby w tej prezydent postawiony w roli takiej osoby, która w zasadzie musi podpisać to było konsultowane i koniec tematu nie mamy o czym rozmawiać było to w naszej ocenie w ocenie organizacji społecznych takim aktem też braku szacunku dla pewnego porządku prawnego jego fundamentalnego braku szacunku dla osoby prezydenta mam wrażenie, że też mogło być jednym z argumentów za zawetowaniem tej ustawy rząd jednak prezydent pan decyzję podjął robienie sobie żartów prezydenta, a w takie zapowiedzi o tym, że oto wszystko załatwione w zasadzie prezydent podpisze były czymś absolutnie absolutnie niestosownym mamy naprawdę w oświacie bardzo dużo problemów do rozwiązania i mamy trochę jak obywatele obywatelki oczekiwać, że minister ten właśnie zajmie, a nie zajmie się ustawą, która skonsumowała 1,5 roku pracy kompletnie niepotrzebnej, a i wreszcie będzie mógł zająć się tym co szkole z tych najistotniejsze no ale dotychczasowe doświadczenia no może poza lex Czarnek jeśli chodzi o przepychanie ustaw bez konsultacji bez oglądania się na opinię społeczną są zgoła inne ja przypomnę reformy Anny Zalewskiej w poprzedniej kadencji dzik antyczną zmianę w polskiej oświacie i pomimo tego, że organizacje społeczne zebrały naprawdę bardzo bardzo wiele podpisów pod protestem w sprawie tej jak nazywały deformę no to jednak Sejm tę zmianę uchwalił ówczesna premier pani Beata Szydło mówiła, że żadnego referendum w tej sprawie nie będzie no, a prezydent podpisał, więc mamy tutaj do czynienia jednak z pewnym Novum, czyli z patrzeniem na właśnie opinię publiczną na organizacje społeczne na na tych, którzy oświatą po prostu się zajmują, którzy w oświacie pracują to prawda to jest to jest nowa sytuacja to jest nowa okoliczność, która się pojawiła, ale to się nie pojawił spóźnienie pojawiło się znikąd, dlatego że to, o czym pan redaktor mówi protesty przy reformie Anny Zalewskiej nie było także wtedy nikt nie protestował to nie było także profesor udzielane na ile pamięta oczywiście było 1 000 000 podpisów prawie 1 000 000 podpisów pod wnioskiem o referendum tak i Sejm poradził sobie wczoraj było po wniosku po referendum, chociaż likwidacja gimnazjów była również na podstawie referendum wniosków, które w, które podpisywano także ten protest społeczny wtedy dosyć szybko podeptane ale, toteż taka lekcja, którą klasa polityczna odrabia, którą też odrabia społeczeństwo obywatelskie, dlatego że edukacja przez całe lata była takim obszarem trochę zboku trochę takim ciekawym do dyskusji, bo to w sumie tylko dzieci kobiety, które tam pracują ci nauczyciele, którzy ciągle czegoś chcą taki temat, który wiadomo, że służba zdrowia czy sądownictwo są takie tematy którymi warto się zajmować się nagle okazało, że w edukacji jednak jest ponad 4 000 000 osób plus ich rodzice i to są obywatele obywatelki jeśli oni zaczynają mówić 1 głosem pewnych sprawach to jest naprawdę siła głos, który bardzo trudno jest lekceważyć oczekujemy od polityków mówi w swoim imieniu, ale też w imieniu wolnej szkoły, że politycy naprawdę potrzeba mamy chyba problem z połączeniem z panią Igą Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji i inicjatywy wolna szkoła mam nadzieję, że to połączenie w tej chwili rozbudowę mam wrażenie, że nie uda nam się już niestety wrócić do tej rozmowę Iga Kazimierczyk Fundacja przestrzeń dla edukacji inicjatywa wolna szkoła to był gość tej części programu państwo zapraszam na informacje, a teraz na poważnie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA