REKLAMA

Premier ogłasza miliardy na autostrady. Kolej dostaje ochłapy

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-12-15 14:20
Prowadzący:
Czas trwania:
09:08 min.
Udostępnij:

Dodatkowe nakłady na kolej nie wystarczają na zapotrzebowanie inflacyjne. Co jest potrzebne, żeby pociągi mogły konkurować z samochodami w Polsce? Pytamy dr Jakuba Majewskiego z Fundacji ProKolej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej jest z nami dzień dobry panie doktorze dzień dobry w tym tygodniu premier ogłosił, że uruchamia rządowy program budowy dróg wart ponad 290 000 000 000zł te pieniądze mają być jak mówił Mateusz Morawiecki zagwarantowane w kolejnych budżetach za te kwoty mają być przede wszystkim dokończone trasy z września 1112 przygranicznego dwójki za 5 do 10 lat Polska będzie jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie powiedział Rozwiń » Mateusz Morawiecki przekonamy się należy o tym chciałbym się z naszym gościem teraz porozmawiać panie doktorze wyobraźmy sobie, że premier Morawiecki wyszedłby i ogłosił wart ponad 290 000 000 000zł, ale rządowy program budowy kolei czy to w ogóle do wyobrażenia czy za 5 do 10 lat, gdyby coś takiego się wydarzyło Polska byłaby jednym z najlepiej skomunikowanych krajów w Europie zdecydowanie tak wprawdzie wydaje nam się, że mówimy oczywiście jest niemożliwe, ale 1520 lat temu tak samo niemożliwe wydawało się zbudowanie w Polsce spójną sieć autostrad nie zaczynamy dzisiaj budować drogi o niskim obciążeniu ruchu na najlepszy przykład dokończenia dwójki do granicy z Białorusią wydaje się, że kierunek ani politycznie ani strategicznie zdecydowanie nie na warunkach nie będzie go będziemy budować na Białoruś autostradę no to widać w tym programie dużo absurdów drogi, na których natężenie ruchu i wynosi 1510 000 pojazdów na dobę, czyli drogi, które nigdzie w Europie nie mają parametrów 2 pasów ruchu w każdym kierunku uparcie budujemy drogi kompletnie, ignorując kolej, bo w tym samym momencie na tym samym posiedzeniu Sejmu nie stanął wniosek o to, żeby krajowy program kolejowy zwiększyć uwaga 100 000 000zł tu mamy 300 000 000 000 mamy 100 000 000 to bardzo wyraźnie pokazuje jak rozkładamy priorytety w transporcie i rozkładami kompletnie nie europejską w tej chwili w Europie budujemy koleje dużych prędkości budujemy koleje towarowe, które mają zdjąć tiry dróg zupełnie inaczej postrzegamy zrównoważony zielony transport i budowa autostrad już de Mode to jest passe to jest coś co było w latach pięćdziesiątych sześćdziesiątych nie, sięgając nawet głębiej do historii niezbyt sławetnej, skąd te autostrady topie po raz pierwszy budował, a my uparcie buduje autostrady to jest moim zdaniem kompletnie chybiona strategia transportowa i będzie mieć więcej samochodów będziemy więcej wypadków będziemy więcej zanieczyszczeń i będziemy się bardzo dziwić, że w końcu staniemy kiedyś wszyscy w 1 wielkim korku na naszych pięknych nowych autostrad to jest milionów złotych, o których pan mówi to jest chyba kwota, która nie pokryje nawet kosztów wynikających z inflacji, jaką mamy do czynienia, z jaką mamy do czynienia w ostatnich miesiącach zgadza się ze 100 000 000zł zwiększenia, bo to nie mówi, że cały budżet krajowego programu kolejowego tyle wynosi, ale zwiększenie na to, że inflacja, że zwiększone potrzeby wykonawców, że rosnące ceny materiałów budowlanych czy wynagrodzenia osób pracujących na budowach to wszystko powoduje, że trzeba kontrakty indeksowe na drogach indeksacja jest już dawno faktem generalna dyrekcja dróg krajowych autostrad od blokowała możliwość mieszania kontrakt z po 10% mówi od 20%, bo inflacja szaleje na kolei nie ma indeksacji nawet na poziomie 10% stoimy na 5 dyskutujemy ja byłem ostatnio na pot posiedzeniu komisji sejmowej był minister finansów zapytany, dlaczego na drogach można na kolei nie można, dlaczego na drogi są pieniądze, a na kolej nie ma, dlaczego tam się mówi o tym, że trzeba budować, więc trzeba zwiększać budżety, a na kolejne trzeba powiedział jedno znamienne zdanie takie są priorytety rządu to jest to nie jest przypadek to nie jest brak wiedzy świadoma decyzja chcemy dróg nie chcemy kolej i po wydawało się renesans kolei po tym, jak weszliśmy do Unii pojawiły się duże pieniądze na kolei zaczęliśmy inwestować w tabor zaczęliśmy inwestować dworce kolejowe chcieliśmy zmodernizować linie kolejowe dzisiaj wracamy skłóceni z Europą chcemy znowu postawić wyłącznie na transport samochodowy to bardzo smutna konstatacja, bo z tymi obostrzeniami klimatycznymi z tymi elektro mobilny mi samochodami jesteśmy w ogonie Europy nasza motoryzacja bynajmniej nie jest nowoczesna mamy najwyższe wskaźniki średniego wieku samochodów mają najwyższe wskaźniki wypadków na drogach i zostawiamy tylko wyłącznie motoryzację żadnych alternatyw na jednocześnie mamy przykład tuż za Odrą Niemców, którzy postanowili jeszcze bardziej postawić na kolei wprowadzić bilet za 9EUR, który doprowadził do tego, że w ciągu kilkunastu miesięcy chyba nagle się okazało, że właśnie to jest droga, że przyciągnięcie pasażerów kolei generuje bardzo duże zyski wszystkich operatorów tak naprawdę w całym kraju tak przede wszystkim zmienią mobilność to jest także spadł ruch na drogach związku z tym nawet ci to nie jeżdżą pociągiem powinni trzymać kciuki za sukces kolej, jeżeli część pasażerów, którzy razem zemną stoją w tym samym korku przesiądzie się na pociąg to ja samochodem dojadę szybciej, jeżeli prawy pas drogi nie będzie Zaproś zablokowany przez tiry, bo kontenery jadą na platformach kolejowych to będzie łatwiej wyprzedzić itd. itd. dobra kolei w interesie absolutnie wszystkich gospodarki pasażerów przedsiębiorców i nawet kierowców i redukuje inflację co też pokazał przykład Niemiec tak zdecydowanie tak była tarcza antyinflacyjna to był pomysł na to jak i umożliwić ludziom podróżowanie w wakacje gigantyczny sukces wydaje się, że w naszych warunkach nie do powtórzenia 1 powodu u nas jest za mało pociągów u nas jest za mało podaży u nas możemy wprowadzić bilety za darmo a, ale natychmiast pociągu wypełnią się pod dach i nawet nawet ci co chcieliby zapłacić nie będą mieli jak jechać kolej w Europie kolej atrakcyjna jest kolej, która kursuje często co godzinę co pół godziny co 15 minut wtedy jest alternatywą dla samochodu, który przecież stoi na parkingu można w nim do niego wsiąść w każdej w każdej sekundzie u nas jest także linie kolejowe, na których pojeździ, na których kursują 3 pociągi na obydwa pociągi na zdobycie jak się później czekam na śpię na ławce siada następnego dnia taka kolej nie będzie dla nikogo alternatywą i musimy radykalnie zwiększyć częstotliwość kursowania pociągów, żeby w ogóle to było coś co bierzemy pod uwagę naszych wyborach transportowych częściej szybciej punktualnie w dobrej jakości taką kolej musimy budować tego bez pieniędzy nie da zrobić w dal to jest jego pani panie doktorze pan mówi rzeczy, które by nie trzeba być też wielkim naukowcem, żeby sobie poskładać cegiełki ne te rzeczy, które też były nawet szeroko opisywane w mediach w ostatnich miesiącach zastanawiam się, skąd właśnie bierze się to zdanie, które pan wypowiedział wcześniej, które zostało usłyszane na komisji, że taka jest polityka rządu, że stawiamy na drogi wciąż zachodzę w głowę, gdzie tutaj ta polityka rzeczywiście może się zwrócić i skąd w ogóle ten pomysł, żeby tak uparcie trzymać się właśnie tego budowania kolejnych tysięcy i autostrad km autostrad wydaje się, że przez wiele lat czy nawet dziesięcioleci politycy przyzwyczaili się do tego, że zbiera się głosy wyborcze na obietnicach budowy dróg na biznesach remontów dróg my mamy nowe pokolenie, które szuka czegoś innego tylko ci politycy mają czas 506070 lat oni tkwią gdzieś w swojej bańce wszędzie jest samochód jest wciąż elementem statusu społecznego wyznacznika stażu, a poza tym nie widzą alternatyw to są ludzie którzy nigdy by przez ostatnich kilkanaście lat jechali pociągiem nie mają biletu miesięcznego nie umieją nawet kupić oni umieją tylko zatankować swój samochód najczęściej służbowy i oni patrzą przez pryzmat swojego wąsko pojmowanego interesu nawet nie swoich wyborców nawet nie mieszkańców regionu, w którym w, którym są wybierani do swojego własnego oni chcą szybko swoim samochodem dojechać i wędrują do roku Sejm bardzo wyraźnie widać wszystkie miejsca są zastawione samochodami, ale którymi się za szlabany, żeby nawet nie zapłacić za ten parking, żeby jezdnie nie zmarnować ani złotówki na to, żebym ja mógł wygodnie tanio, bo przecież te drogi są bezpłatne to już kolejny absurd by budujemy kolejne drogi i nie zwiększamy systemu poboru opłat marnujemy miliardy złotych, które mogłyby służyć na rozbudowę tego systemu na utrzymanie tego systemu, dlaczego drogi w Polsce są bezpłatne, dlaczego to jakiś taki jednak niewielu urząd publiczny w tej żądamy wysokiej jakości nie, chcąc nic do tego dołożyć no to jest też wyraz tego jak pan jak pojmujemy jak pojmujemy system drogowy zagraniczny tych, którzy tranzytem przez Polskę nie płacą za to nic my z podatków budujemy dla nich drogi to jest działanie na szkodę budżetu na szkodę również mieszkańców są mam wrażenie takie pewne pierwiastki zmian jeśli chodzi o Polski Sejm być może przy kolejnej wymianie pokoleniowej zawarł z głosowania ta polityka się zmieni będziemy obserwować bardzo serdecznie dziękuję panie doktorze dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej z nami dziękuję dziękuję bardzo, i to wszystko co przygotowaliśmy dla państwa dzisiaj popołudniu Radia TOK FM program przygotowała czuwała nad nim Martyna Osiecka realizował Szymon waluta jest godzina 1433 zbliża się przewodnik TOK FM na zdrowie potem informacje, a następnie raport gospodarcze, na które zapraszam wymienia Wojciech w imieniu Wojciecha Kowalika ja nazywam się Filip Kekusz dziękujemy państwu bardzo spokojnego popołudnia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA