REKLAMA

Koniec Lex Czarnek 2.0. A co z zaangażowaniem rodziców w życie szkoły?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2022-12-15 15:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:05 min.
Udostępnij:

O niespodziewanym wecie Prezydenta Andrzeja Dudy w sprawie prawa oświatowego opowiada Danuta Kozakiewicz, Dyrektorka Szkoły Podstawowej.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jest 6 minut po godzinie piętnastej popołudnie Radia TOK FM dziś w czwartek 15grudnia dzień dobry mówi Paweł Sulik razem ze mną Katarzyna Morawska, która przygotowywała wydaje dzisiejsze popołudnie Adam Szurek, który będzie realizował po godzinie 16 przy państwa zapytamy się jak to się stało, że nasz kraj zablokował unijne wsparcie dla Ukrainy to po szesnasty po szesnastej 20 opowiemy o tym, że w obawie przed rosnącymi wpływami Rosji Chin w Afryce Amerykanie zorganizowali Rozwiń » szczyt z udziałem państw właśnie z tego kontynentu, jakie są skutki tego szczytu czy uda się państwa afrykańskie przekonać, że Ameryka jest okej rozpoczynamy od rozmowy z Danutą Kozakiewicz dyrektorką szkoły podstawowej nr 103 w Warszawie dzień dobry czy słyszymy dzień dobry słyszymy świetnie dziś informacja dnia dla wielu to jest informacja o tym, że prezydent zawetował projekt nowelizacji ustawy w skrócie nazywanej lex Czarnek 20 on powiedział prezydent Andrzej Duda powiedział dostałem 133 listy protestacyjne niektóre podpisało kilka organizacji jedno są od osób prywatnych inne podpisane przez kilkanaście tysięcy osób niestety nie udało się osiągnąć kompromisu społecznego, a czy pani wysłała list do prezydenta była jedną z tych osób, które podpisały taką właśnie listę było oczywiste dla mnie nie budziła żadnych wątpliwości, że trzeba protestować co prawda był taki moment, kiedy pomyślałem sobie po co ja to wszystko mówię po co ja to wszystko robię przecież nikt tego nie słucha no na szczęście okazało się jednak, że myliłam się, iż ktoś posłuchał jest to dla mnie bardzo ważne, bo to znaczy, że jednak o dobro edukacji o dobro szkoły trzeba walczyć trzeba mówić głośno jeśli jest nie tak, ale czy w protesty czyje wg pani zrobił największe wrażenie na prezydencie nie możemy tak tak sobie tutaj trochę wyobrażać sobie, ponieważ w część osób twierdzi, że tak naprawdę w momencie, kiedy uczniowie zaczęli się pokazywać kartkami stop lex Czarnek to to wtedy prezydent mógł stwierdzić, że to rzeczywiście jest najrówniej jak to mówi niepokojów społecznych ja mam wrażenie, że po pierwsze, ten protest objął bardzo szeroko społeczeństwo protestowały właściwie wszystkie grupy, które jakiś tam swój własny prywatny interes mają w tym, żeby szkoła była dobra to znaczy protestowali pracownicy dyrektorzy rodzice zaczęli protestować uczniowie protestowały również te osoby, które prowadzą różnego rodzaju i losy, więc ten protest objął całe społeczeństwa, ale myślę, że była to też jeszcze inna troszeczkę rzecz to było takie zachowanie, które powodowało poczucie pewnego oszustwa pewnego działania niezgodnego z podstawowymi zasadami, ponieważ głośno wszędzie w mediach ogłoszono, że następuje poprawa sytuacji rodziców w szkole, że rodzicom daje się głos, a jednocześnie, jeżeli ktokolwiek czytał się te przepisy widział, że tylko rodziców obciąża się pracą dodatkową, czyli tymi konsultacjami natomiast ostateczny głos ma jednak kurator, więc było to mówienie, czego innego niż miało być podpisane dlatego nikt nie lubi druga wstecz raz już zostało zawetowane, jeżeli te zmiany były tak małe, a myśmy widzieli, że te zmiany sensu i ducha tego prawa absolutnie nie zmieniały to podpisanie w sobie tego samego to o takim motywowaniem, jakie było wcześniej nie miałoby sens a, czyli drobne dobrze rozumiem, że pani perspektywy perspektywy pani szkoły czy najistotniejsze było by co było najistotniejsze w tym proponowanych zmianach czy ta kwestia decentralizacji czy ta kwestia organizacji pozarządowych, który z tych elementów takich, kiedy pani patrzy nam na swoją placówkę to byłby najbardziej, gdy ta ustawa weszła w życie, że tak w razie bolesnym obie te rzeczy byłyby bardzo bolesne, ale najbardziej bolało mnie to, że mógł to być pierwszy krok, że nie był to krok ostateczny tylko pierwszy krok dokonywania zmian w bardzo złym kierunku w kierunku odebrania jakiejkolwiek możliwości działania wewnątrz szkoły centralne sterowanie byłaby to rzecz, która położyła, aby większość bardzo nowatorskich działań szkoły to, że szkoła działa na bazie przemyśleń na bazie innowacji, które mają miejsce wewnątrz szkoły to, że szkoła reaguje na codzienne życie i zaprasza do współpracy różne instytucje to jest obowiązek szkoły, a jednocześnie podstawowe uwarunkowanie rozwoju, jeżeli to zostałoby nam odebrane bo aby to klęska dla szkoły, a lex Czarnek było jednak ograniczonym pierwszym krokiem w kierunku pełnej centralizacji i odebranie auta nam szkoły nie mają raz ja rozmawiam mówi Teresa wpływie rodziców na obecność takich ani innych organizacji pozarządowych to muszę zapytać skoro pojawiają się takie głosy, że będą prace nad kolejną wersją ustawy, a no i prezydentowi na tym zależy, żeby rodzice mieli kluczowy wpływ na decyzję jak organizacja społeczna, jaka organizacja społeczna będzie działać w szkole i tam się pojawia idea referendum rodziców to znaczy, zanim jakaś organizacja pojawi się w szkole to będzie referendum i teraz jak pani to widzi z 2 poziomów jak to wpłynie na edukację w ogóle, ale z drugiej strony muszę chyba zapytać czy państwo jest w praktyce wyobraża coś takiego, że rodzice pani szkole po prostu zawsze robią referendum przed każdą decyzją jeśli chodzi o każdą organizację która, aby zacząć działać skoro przede wszystkim szkole są osoby są uregulowania prawne, które świetnie funkcjonują to znaczy po to, wybieramy rady rodziców, żeby z każdym drobiazgiem nie kierować do wszystkich rodziców całej społeczności po to jest dyr, żeby część decyzji podejmował sam osobiście nie, pytając wszystkich o zdanie po to jest rada pedagogiczna, żeby również reprezentowała interes szkoły i potem mamy reprezentację, żeby przy każdym drobnym działaniu nie było referendum, bo to jest paraliż szkoły paraliż szkoły czy też praktycznie do przeprowadzenia pytam panią, dlatego że pani, ale badanie pani dyrektor po pamiętam tak nauczycieli, kiedy część środowiska mówiła jakiegoś powodu część rodziców wcale nas nie rozumie już na pewno nie wspiera i tu jest moment, kiedy państwo mogliby rzeczywiście wyciągnąć rękę do wszystkich rodziców i jeśli ta idea pojawi to poprzeć prezydencką idea referendów rodziców, bo wtedy państwo mówią zapraszany, proszę bardzo, proszę mieć wpływ na to jak organizacja u nas będą państwo mrożenie czytanie mówi, że nie, że to będzie paraliżujące tak nie można robić referendum można pytać wszystkich oczywiście, ale tylko wtedy, kiedy mamy kontrowersyjne jakieś sposoby działania natomiast najlepszym rozwiązaniem jest to rozwiązanie, które wprowadziliśmy w tej chwili w naszej szkole w momencie, kiedy musieliśmy zaprosić do szkoły seksuologa, bo zaistniała taka potrzeba wprowadziliśmy zasadę każdy rodzic wypowiada się czy chcę, żeby jego dziecko uczestniczyła w tych zajęcia i pozostali rodzice mają prawo wyrażenia zgody na udział innych dzieci natomiast sami z udziału własnych dzieci rezygnują nie może być także, jeżeli ja nie chcę, żeby moje dziecko czymś brało udział to jednocześnie swoją decyzję paraliżuje działania innych rodziców każdy rodzic decyduje o swoim dziecku nie mogą rodzice reprezentujący jakieś poglądy decydować o dzieciach wszystkich tutaj się zgadzam, że jeżeli rodzice mnie chcą, żeby dziecko brało udział, w jakich zajęciach np. będzie losami ma ten rodzic do tego stuprocentowe prawo natomiast referenda czy wprowadzałaby właśnie wtedy, kiedy wiemy, że w naszym środowisku jest to kontrowersyjna decyzja natomiast nie w każdym momencie, kiedy zapraszamy np. w celu przeprowadzenia zajęć dotyczącego bezpieczeństwa w ruchu drogowym ba to byłoby już stanowczo za dużo rozumiem, że gdzieś tam ktoś będzie decydowała rozejm dyrektor co się kontrowersyjne czy czy nie i robimy w tej kwestii referendum tak dyrektor reprezentacji, czyli rada rodziców i rada pedagogiczna rada rodziców wypowiada się w tym zakresie czy jest coś co mogą sami zadanie dla czy też jest to na tyle kontrowersyjne, że chcieliby zapytać rodziców do bieli Brusa takie zapytanie można skierować zupełnie spokojnie i otrzymamy szybko odpowie chcę zapytać miast proszę mówić pamiętajmy też o tym, że nie do końca rodzice tego chcą popatrzmy na to jak duża grupa rodziców bierze udział w wypełnianiu wszelkiego rodzaju ankiet wszelkiego rodzaju zapytań, więc nie widać wielkiego zainteresowania wypowiadaniem się w każdej drobnej sprawie rozumiem proszę powiedzieć czy pani perspektywy ten protest wobec już nawet drugi druk drugie weto prezydenckie wobec tej ustawy z udziałem niektórych uczniów, bo niektórzy uczniowie protestowali wg pani to jest proces edukacyjny też to znaczy czy ktoś dorośnie będzie wspominał pierwszy raz kwestie obywatelskie mnie autentycznie zajęły brałem w nich udział podczas protestów przeciwko ustawie czytaj czy i czy widzi pani też drugą stronę, że ktoś mówi no to jest jednak trochę może nie politycy politycy rację, ale jakieś uświadamianie takie nie niezgodne być może podstawą programową jakiś jakieś dziecko stoi czy młode osoby z transparentem politycznych w sumie no tutaj pada pytanie co jest ważniejsze podstawa programowa czy konstytucja naszego kraju Otóż prawa obywatelskie są podstawą i mieć programowo tylko podstawę funkcjonowania społeczeństwa zawsze będzie znacznie ważniejsze i uczenie dzieci tego, że mają prawo do oceniania do wypowiadania swojego zdania do walki o swoje interesy oczywiście muszą być to rzeczy prowadzone bardzo rozsądny sposób, ale fakt, że młodzi ludzie, którzy potrafią już docenić i zrozumieć swoją rolę w społeczeństwie jest to, że bardzo korzystna jestem jak najbardziej zatem, żeby ci młodzi ludzie mówili co myślą widać chociażby w sprawach klimatu oni wypowiadają się oni walczą o swoją przyszłość tam, gdzie dorośli nie zawsze dają radę, bo inne rzeczy wydają im się tu dzisiaj ważniejsze tam młodzi ludzie krzyczą bardzo głośno w imieniu naszej ziemi naszego Jana młodzi ludzie są często da bardzo mądrze po prostu, dlatego że patrzą bez tych wszystkich uzależnień, które my dorośli nazywamy w miarę upływu czasu nie aktor bardzo dziękuję za dzisiejszą rozmowę Danuta Kozakiewicz dyrektorka szkoły postawił nr 103 w Warszawie była z nami dziękuję do widzenia każdy jest 18 lat później 15 zachód informacji Radia TOK FM Japonii przeniesiemy się na granicy między Kosowem, a Serbią Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA