REKLAMA

Co strzyka w kościach tancerzy?

OFF Czarek
Data emisji:
2022-12-16 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w Trade tak pani prof. Joanna Gorwa z Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu od ponad 20 lat bada tancerki tancerzy i ich ciała i ich kości można tak powiedzieć to jest w ogóle fantastycznej fascynujące, bo ci, którzy nie tańczą zawodowo, ale tak bardzo bardzo zawodowo to pewnie z baletem spotykają się przy okazji spektakli w różnych teatrach wielkich lub lub niewielkich albo właśnie oglądających spektakle wtedy jesteśmy pełni podziwu dlatego jak bardzo elastyczne stają Rozwiń » się ciała tancerek tancerzy pewnie pamiętamy, że to jest bardzo krótka kariera, że w dwudziesto 7830 letni tancerz tancerka to jest właściwie już ktoś, kto jest na wylocie, bo zaraz już nie będziemy tej giętkości, które wymagana takiej ekstremalnej giętkości sprawności fizycznej, ale zastanawiam się czy czy zastanawiamy się co właściwie się dzieje z kończynami z kościołami z ciałami tancerek tancerzy, jaki sposób to czym się zajmują wpływa na ich ciała, ale też na ich duszy jeśli tak można powiedzieć co się dzieje z ich psychiką jak to się dzieje, że kiedy sezon zbliża się ku końcowi mówią nie mogę już tego dłużej zrobić to jest koniec nie znoszę siebie nie znoszę tego co robię, dlaczego to wybrałem dla siebie wybrałam nigdy więcej a kiedy zbliża się kolejny sezon mówią nie mogę doczekać, kiedy się zacznie nie mogę się doczekać jestem uzależniony i uzależniona przykładem pewnie całe cały, czas więc daj pani głos dzień dobry dzień dobry państwu witam państwa bardzo serdecznie tylko szybciutko prostuje, że bada nie tylko kości, ale także zmniejszenie siły reakcji podłoża po wylądowaniu technikę ruchu równowagę rozkład ciśnień pod stopami czynności elektrycznej mięśni i zakres ruchu w stawach, czyli to wszystko co można nazwać ogólnie biomechanika układu ruchu człowieka no ja generalnie uwielbiam taniec w ogóle moje korzenie są taneczne dlatego w ogóle zabrałem się za to kończąc fizykę medyczną w 1999 roku wylądowała w katedrze bio mechaniki Akademii wychowania fizycznego i od samego początku chciałem badać taniec tancerze i wszystko co jest związane z ruchem cóż mogę powiedzieć po tylu latach sama nie mogę uwierzyć, że w tylu lat Robbie, jeżeli chodzi o takie obiektywne spojrzenie na taniec zawodowy to można powiedzieć, że to środowisko zawodowe jest bardzo zaniedbana, jeżeli chodzi o taki aspekt aplikacyjne badań, czyli praktyczne, czyli taki, że można by coś kanclerzowi podpowiedzieć ułatwić ewentualnie zdiagnozować i wyleczyć w Polsce badania w środowisku tancerze zawodowych jak gdyby dotyczą bardzo pojedynczych sfer takich jak właśnie zdolności motorycznych czy pomiarów antropometrycznych, bo to jest takie bardzo widowiskowe, że tancerz ma ogromny zakres ruchu fenomenalną giętkość tak jak pan redaktor tutaj zdążył wspomnieć albo są to takie jednorazowe działania w treningu jednorazowej koniec i już nic dalej z tym się nie dzieje znalazłam, robiąc taką ogromną analizę dostępnej wiedzy naukowej w w swoim czasie programy prewencyjne prozdrowotne dla tancerzy, ale to były działania zagraniczna nie polskie i dotyczyły tak naprawdę rzeczywiście tylko wybranych sfer takich jak kontuzja gen nosi zapobieganie tym, że kontuzja, a ponieważ od dziecka mam taki charakter bardzo drążą bardzo ciężko było się dogadać z trenerami, którzy nie potrafili mi np. wyjaśnić, dlaczego tak mamy coś robić albo dlaczego tak się dzieje powoływali się na swoich Mistrzów, bo to jest tak jak gramy wyciągana z akt przekonuje zdane na tego świata mistrza na ucznia, ale nikt nie podawał żadnych twardych dowodów dlatego sama już będąc dorosłym człowiekiem mając narzędzia bio mechaniczne staram się odpowiedzieć na pewne rzeczy, które zakiełkowało u mnie w dzieciństwie im parę lat temu już ładnych zaproponowałam projekt badawczy w nocy nazywa się grantami i dostałam finansowanie z ówczesnego ministerstwa szkolnictwa wyższego na przeprowadzenie badań w tym specyficznym środowisko no i tam zaproponowałam oprócz sił reakcji podłoża i właśnie badania kinematyki ruchu, czyli obserwowanie techniki i analizy potem chce artystami tejże techniki jej wpływu na poprawność techniczną wykonania elementu właśnie gęstość kości, które dzisiaj troszeczkę dłużej chciałabym powiedzieć równowagi sklepienia stóp czy właśnie aktywności elektrycznej mięśni to wszystko pewnie dość enigmatycznie brzmi na antenie, jeżeli ktoś nie jest bio mechanikiem fizykiem bądź kimś, kto pracuje w laboratorium, ale proszę wierzyć, że przez 20 lat nauczyłam się mówić językiem popularnonaukowym, ponieważ jazd tymi badaniami wracam do artystów to jest mój cel powiedziałbym nawet, że jest to moja misja ja to po prostu kocham zawsze chciałam prowadzić badania naukowe, które nie lądowały jako opasłe zakurzone tomy gdzieś na półce tylko to co mnie nakręca to jest właśnie fakt aplikacyjne ości tych badań, czyli popularną naukowym języku praktycznego wykorzystania ich potem na scenie na salach treningowych czy w salach fizjoterapeutycznych to jest z tymi badaniami przychodzi pani czy wynikami badań przychodzi pani do choreograf Chmara leki dotąd całe idące staramy się mówią no ale mój mistrz robił tak, a choreografowie mówiono my wiemy lepiej, bo pierwsze to zajmujemy najpierw jako tancerza potem jako choreografowie więc, o co chodzi jest to bardzo hermetyczne środowisko faktycznie bardzo często trudno było dotrzeć jednak od kilku lat zauważam spore zmiany szczególnie w takich dużych zespołach typu np. Ludowego jak zespół pieśni tańca Śląsk jak teatr wielki w Poznaniu jak szkoła baletowa nasza ogólna kształcąca szkoła baletowa stron także mam stały kontakt czasy takiego Wardzała bardzo wielkiego zamknięcia na naukę się skończyły tego nie wolno robić tak jak w sporcie trzeba pozwolić z optymalizować pewne rzeczy, żeby działać prozdrowotne proszę pamiętać, że zawód tancerza zawodowego w Polsce nie jest zawodem atrakcyjnym to nie jest atrakcyjny zawód kiedyś istniała jeszcze tzw. emerytura artystyczna, która pozwalała człowiekowi po czterdziestym piątym roku życia tak jak w służbach wejść na wiek emerytalny i ewentualnie jeszcze dorabiać sobie gdzieś tam na tej emeryturze teraz tego nie ma artysta w Polsce tańczy do sześćdziesiątego piątego roku życia pracuje do tegoż punktu czasowego swojej kariery a w jaki sposób to zrobi no to jest właśnie już druga strona medalu prawda dlatego uważam, że tutaj oprócz aspektów takich mechanicznych prozdrowotnych, których będziemy się mówić również stent aspekt społeczny aspekt społecznej takiego nie dopatrzenia pewnych rzeczy nie docenienia tej ogromnej skali no wartości artyzmu, bo cóż ci ludzie mają powiedzieć, jeżeli powiedzmy tak jak pan redaktor zauważył do trzydziestego roku życia byli na pierwszych stronach gazet na plakatach, a po trzydziestce cóż mają sobą zrobić, jakie role w balecie ktoś zaproponuje NATO nie będą pierwszoplanowe role oni całe życie byli przygotowani do tego to zresztą to jest domena tańca zawodowego, że nadrzędnym celem życiowym jest dostanie się do elitarnej grupy baletowej i bycie solistą to jest najważniejsze nic poza tym się nie liczy i dlatego też takie luźne rozmowy jeszcze przed wywiadem pozwoliłam sobie powiedzieć rzecz moim zdaniem najważniejszą po 20 latach pracy, którą dostrzegam człowiek, który nie tańczy nie zrozumie człowieka, który tańcem zarabia na życie to to jest nie do przeskoczenia moim zdaniem, jeżeli ktoś nawet nie poczuł tego tańca w sobie jakiś innych stylach już nie mówię z tym stricte klasyce mówi Modern tańcu towarzyskim nie zrozumie człowieka jak ważny jest taniec i tutaj na gminie słowa barwnikowe, które w jednym z wywiadów powiedział, że dla niego taniec ze jak oddech on po prostu bez tego nie przeżył we i to jest właśnie taka najważniejsza złota myśl, która pozwala mi napędza mnie i wraca do tych wracam do tych ludzi właśnie z tymi wynikami, czyli pani uczy oddychać inaczej oddychać inaczej dokładnie tak bardzo cieszę się z takiego podsumowania, bo miałam okazję rok temu podsumować z przyczyn zawodowych właśnie to dwudziestolecie swoich badań i w momencie, kiedy dla komisji, której były ważne pewne punkty wypisałam te aspekty aplikacyjne swoich badań to naprawdę zrobiło się tam gęsto i z tego jestem najbardziej dumna właśnie to co te moje badania wniosły taniec zawodowy co zaproponowałam do tego czasu znajdą się gęsto w kościach tancerzy to zależy, w których miejscach, jeżeli możemy wrócić do tego to oczywiście jak najchętniej o tym porozmawiam, dlatego że gęstość kości tancerzy zawodowych badałam 3 punktach układu ruchu zazwyczaj jak lekarz wysyła ortopeda na badanie gęstości kości to tam obszarem aparatu ruchowego badanym jest szyjka kości udowej ja to też zrobiłam, ale interesowała mnie też gęstość kości tancerze odcinku lędźwiowym kręgosłupa dlatego jak przeanalizuje się fazy lądowania po skoku baletowym to kręgosłup jestem punktem, który bardzo często odczuwa niepoprawną amortyzację po skoku w trzecim punktem aparatu ruchowego, które zostały przez nas zbadane była 13 długości kości promieniowej, czyli coś co potocznie nazywamy nadgarstkiem, a generalnie z punktu widzenia fizyki te 2 pierwsze punkty są obciążane uderzeniową po skoku baletowy np. Aten trzeci punkt już nie i proszę sobie wyobrazić wyniki badań, które zaskoczyły nas właściwie jeży włos u lekarzy ponieważ, że od wyników powróciły na pracę, żeby zbudować mały służb dobrze pani prof. Joanna Gorwa z Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu opowiada o tym co w kościach tancerzy czeka nie tylko w mięśniach oczywiście do 20 lat pracy, ale trochę rozpocząć od kości i od gęstości i powrócimy do kości i gęstości rymuje zostanę raperem po informacjach Radia TOK FM informację o jedenastej 20% wówczas jak pani prof. Joanna Gorwa z Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu od 20 ponad 20 lat bada tancerzy kończyny mięśnie nadgarstki kolana łydki i kostki wszystko się zbadać przed informacjami mówi o gęstości kości to badanej w różnych miejscach czy też różnych kości coś co się okazało co co wyniki tych badań opublikowano takim renomowanym czasopiśmie medyka problem w Platformie partii dlatego jestem bardzo dumna z tej pracy ona może nie jest jakoś wybitnie punktowana przez nasze ministerstwo, ale generalnie mam ogromną satysfakcję, że tam właśnie ukazała się ta praca zresztą mam dwoje profesorów z naszej uczelni jest współ autorami tejże pracy no i sprawdziliśmy tak jak wcześniej wspomniałam być może niektórzy słuchacze dopiero dokończy dołączyli do nas gęstość kości 3 punktach aparatu ruchowego obciążonych takich jak szyjka kości udowej i kręgosłup i nieobciążonych nadgarstek co się okazało okazało się, że wcześniej identyfikowane przeze mnie siły reakcji podłoża tego w ogóle zaczęła się przygoda naukowa moja tańcem, że zmierzyłam, jaką siłą stopy tancerza uderzają w podłogę po podstawowych w skokach wykonanych chorą graficznie poprawnie odbijają się na aparacie ruchowym człowieka przecież nie od dzisiaj wiadomo, że ruch sprzyja gminy realizowaniu kośćca Noto czegoś nie spodziewałam spodziewałem się, że tancerze będą mieli szyjki kości udowych jak beton i także się stało zarówno tancerze płci męskiej jak żeńskiej szyjki kości udowej mają wybitnie zmineralizowane grubo ponad normę o tak narodził się bardzo dobrze pan bardzo dobrze, dlatego że w innym przypadku przy takich dużych obciążeniach zawodowych oni się po prostu łamali szyjka kości udowych albo w kręgosłupie to bardzo dobrze, ale cóż się okazało ten ostatni punkt nadgarstek 13 długości kości promieniowej była bardzo kiepsko realizowana właściwie można powiedzieć ostał polityczna i to nas właściwie wprowadziło bezdech, bo nikt wcześniej tego nie sprawdził jesteśmy pierwszym zespołem badawczym na świecie, który coś takiego zaobserwował naukowo i cóż tu chodzi z tymi aparatami słuchowymi tancerze co się da, gdzie jest ich kosztami doszliśmy do wniosku, że organizm wytwarza jak gdyby taki ogromny mechanizm metaboliczny, gdzie minerały podaży sprowadza te miejsca, które są obciążane uderzeniową, czyli szyjki kości udowych i kręgosłupy, a te części układu ruchu, które nie są uderzenia obciążane po prostu nie gmina realizuje tak wybitnym poziomie jak rak szyjki kości utrata mineralizację nadgarstków była mniejsza niż bytowania łączy działa bardzo bardzo mocno mniejsza niż zwykły zjadacz chleba proszę sobie wyobrazić może być o to że, gdyby jakiś skończony zasób Mineral marnie woleli ją też nie od dzisiaj wiadomo, że tancerze są bardzo mocną finansowani na swoim wyglądzie oni po prostu muszą dbać lustro to jest najlepszy przyjaciel tancerzu ono szczególnie w klasyce, jakkolwiek w wśród tancerze tańca folklorystycznego wśród tancerzy hiszpańskich Flamengo wśród tancerzy uprawiających styl ten sam model takiego finansowania na szczupłość nie ma to klasy cena muszę muszę twardo powiedzieć, że także to jest powodem niepoprawne odżywianie się także pancerzy palenie tytoniu picie sporych ilości kawy to wpływa właśnie na to, że z pewnych obszarów ciała teraz już wiemy, z których tych nieobciążonych minerały są po prostu nie obsadzane czy teraz upadek na, a i asekuracja siadł z nami może oznaczony takie najnowsze badania naukowe dowodzą, że jednym z takich strasznych przypadłości starczego wieku czy podeszłego wieku to są upadki i teraz asekuracja na kończyny górne Unii świadomego tego tancerza, bo to jest jeszcze inne zapędzono problem, dlatego że zwykle ortopeda wyśle takiego tancerza przy identyfikacji gęstości kości na pomiar szyjki kości udowej, które u tych ludzi jest niemiarodajna, bo nie przedstawia tak naprawdę rzeczywistego obrazu całego kośćca wspomniała pani o piciu kawy tak i paleniu tytoniu tak tak większość osób nikt nie kojarzy tego z gęstością kości no to to jest akurat bardzo błędne podejście, bo na pewno palacze wzmagają ten proces demineralizacji tak samo duże spożycie nadmiar kofeiny również wpływa na fakt zamiany realizowania kośćca i nie tylko to szczególnie właśnie podaż i w jednych swoich takich praktycznych zaleceń dokładnie właśnie w tym czasopiśmie medyka problem z performance Artist proponujemy, żeby ten odcinek aparatu ruchowego, czyli 3003. procent długości kości ramieniowej u tancerzy zawodowych na podczas badań medycyny pracy obok szyjki kości udowych był tym miernikiem co rzeczywiście dzieje się w strukturze kostnej tancerze zawodowi myślę, że będzie to dotyczyło także innych grup zawodowych, które podobnie funkcjonują, czyli obciążają bardzo mocno kończyny dolne kręgosłup, a nie obciążają kończyn górnych są jeszcze chciałbym powiedzieć przy okazji badania densytometrycznego tam wykorzystujemy promienie rentgena okazało się proszę sobie wyobrazić, że 100% tych młodych ludzi 44 osoby wszystkie mają zmiany zwyrodnieniowe w kręgosłupie, czyli ten kręgosłup też nie jest miarodajnym punktem mineralizacji całości kośćca ja uważam za swoje największe największa najważniejsza obserwacje naukowe podczas całej tej dwudziestoletniej żmudnej empirycznej laboratoryjnej organicznej pracy, bo tak to wygląda, zanim ukaże się artykuł ja po prostu muszę zwerbować tych tancerze okleić ich zbadać zebrać dane czytać dane włożyć do tabeli rzucić statystykę i napisać artykuł to jest coś takiego czy zależy to, że teraz, czerpiąc informacje z badań są różne ścieżki 1 ścieżka to jest praca ze szkołami czy choreografami mówiąca o tym w jaki sposób korygować na co zwracać uwagę, ale druga ścieżka to też jest informowanie czy edukacja tancerek tancerzy, żeby oni też czuli, że mogą się czegoś domagać tak, bo mogą myśleć inaczej, że oto chodzi oczywiście o to chodzi moim marzeniem byłoby zaliczenie np. całości edukacji tancerza w Polsce już do tej kariery zawodowej śmiało mogłabym nazwać ogólnokształcącą szkołę zawodową przepraszam unoszącą szkoły baletowej już przygotowaniem do zawodu więc, dlaczego tym ludziom, którzy już przez tyle lat proszę zobaczyć jak długi okres przygotowania przed zawodowego do no bardzo krótkiej kariery zawodowej ile to jest wysiłku, żeby przygotować takiego tancerza to dlaczego na tym etapie nie krocie wkroczyć z uświadamianie bio mechanicznym finezja logicznym prozdrowotnym dietetycznym psychologicznym to jest ten czas, żeby żeby, żeby to zrobić Dunajcem też z przedmiotów, które w Polsce zaczęły funkcjonować właśnie po realizacji moich badań jestem autorką programu biomechaniki tańca kino dialogi tańca laboratoria biomechaniki tańca czy w końcu higieny układu ruchu tancerza zawodowego te wszystkie przedmioty mamy na Akademii wychowania fizycznego, gdzie mamy kierunek taniec w kulturze fizycznej i tam kształcimy przyszłych tancerzy z nazwą tancerz choreograf lub instruktor tańca tańca i jakiegoś tam strażak przepraszam no teraz można w każdym bądź razie możemy także wykorzystać to w terapii taniec w terapii tak to mi o to chodzi i najnowsze nasze dziecko jest też kierunek body and my też są studia magisterskie, gdzie dokładnie mówimy o tym co tancerz powinien widzieć tylko moim osobistym zdaniem dostajemy dorosłych tancerzy rozmawiali już za późno troszeczkę późno ja bym chciała jeszcze z tą edukacją ciut wcześniej wkroczyć naprawdę na deski Ogólnokształcącej szkoły baletowej, gdzie ta świadomość wieku 1314 lat tych młodych ludzi zaczyna się kształtować, żeby oni zrozumieli człowiek młody człowiekowi młodemu ciężko zwrócić uwagę na to rząd nie zawsze będzie młody i doskonały, że te ciała mają jakąś wytrzymałość tak jak zmęczenie materiału w technice mamy zmęczenie materiałów biologicznych tu też to będzie miało miejsce, więc lepiej zapobiegać niż potem obserwować życiowa tragedia, bo nie zapominajmy czym jest dla tancerza taniec to jest po prostu jego być lub nie być największym naj ogromnie się tragedią dla tancerza jest poważna kontuzja, która wyklucza go ze spektaklu, jeżeli jest pierwszym tancerzem wyklucza go to ze spektaklu, ale ma od razu zastępstwo czy to zastępstwo będzie jednorazowe czy to zastępstwo będzie już na wieki teraz takie myśli rodzą się w głowie kontuzjowanego artysty mistrza, który uważa, że jest w tym co robi rewelacyjne nie zastąpią mnie to to są tego typu problemy pani profesor czy można albo jak i w jaki sposób może zwiększyć mineralizacji kości albo czego unikać, bo wspomnieliśmy palenie tytoniu wspomnieliśmy nadużywaniu kawy czy też jak rozumiem napojów zawierających kofeinę tam też nie tancerzy, bo niska mineralizacja kości to jest przecież wyzwanie w ogóle tak to jest wyzwanie przede wszystkim akurat środowisko tancerzy zawodowych, gdzie wydaje się, że mam prawo wypowiadać się na te tematy no to jest kwestia podaży, czyli odpowiedniego odżywiania, ale nie tylko, ponieważ należy wdrożyć dodatkową diagnostykę, ale także suplementacja wapniem witaminom de, a przede wszystkim ekspozycją na promieniowanie słoneczne, bo jeżeli przeanalizuje się czy dzień życia oraz miasto kości, ale za to rak skóry no nie szłabym w tym kierunku możemy możemy się zabezpiecza to nie o to chodzi, ale chodzi o to, że wita witamina musi być przyswajalna zrobimy to tylko wtedy, kiedy eksponujemy się na działanie promieni słonecznych, a jeżeli teraz ktokolwiek miał do czynienia z zawodowym tańce tancerzem i przeanalizuj jego grafik to kiedyś ten biedny człowiek na słońce ma wejść tak naprawdę nocą tylko na chłopów no właśnie chyba Finlandii, ale generalnie jest nie do zrobienia bardzo często to są dlatego ta moja wypowiedź o tym, że ktoś niebędący z tego świata tak ciężko rozumuje strategię funkcjonowania podejmowania przez nich i wyzwań i życiowych decyzji to jest bardzo trudne do zrozumienia dla kogoś, kto nie tańczy no właśnie oprócz tego tej suplementacji wapnia witamy w lecie oczywiście ja zaproponowała by szczególnie w szkołach baletowych ćwiczenia oporowe dla kończyn górnych no bo ich dotyczy tych ten problem przede wszystkim one są obciążane w żaden sposób uderzeniową tak jak stopy kończyny dolne kręgosłup tancerza jak gdyby przeciwstawiają się siłą nie jest niejednokrotnie pięciokrotnie przewyższającą ciężar ciała wykonującego tancerza element taneczny to nadgarstki nie są obciążane uderzeniowa to jest fascynujące pani profesor i myślę, że należałoby zbadać, jeżeli wtedy będziemy badać nadgarstki to czy w organizmie weźmie tego wapnia w kosztach już nie, więc to jest rzecz o te mechanizmy to nie jest tak proszę jeszcze masa badań przez panią cała masa badań przede mną po tych 20 latach mogę powiedzieć, że wiem, że nic nie wiem bardzo pani dziękuję pani prof. Joanna Gorwa Akademii wychowania fizycznego w Poznaniu opowiadała o tym jak w ogóle funkcjonalna ciała szczególnie te ekstremalne ciała tancerek tancerzy dziękuję serdecznie dziękuję serdecznie za rozmowę do zobaczenia informacji Radia TOK FM o godzinie 1140 już za kilka minut po informacjach program kultura osobista dzisiejszy program przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością naszych połączeń czuwał Kamil Wróblewski Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA