cześć nazywam się Anna Sobańska i zapraszam napotka spółka z książkami, a jest to podcast, który rozmawiam o ciekawych książkowych nowościach, a moimi gośćmi są autorzy tych tytułów i to właśnie ich pytam najciekawsze wątki opisanej historii w dzisiejszym odcinku tematem rozmowy będzie książka odejść, że to polskim rasizmie, która ukazała się nakładem wydawnictwa krytyki politycznej autorką porozmawia o tym czy rasizm jest problemem, który dotyczy Polski w
Rozwiń »
cofniemy się do początków dwudziestego wieku, kiedy nasz kraj miał swoje ambicje kolonialne wyjaśnimy, dlaczego słowo Murzyn nie jest w Polsce określeniem neutralnym i przyjrzymy się temu co polskim rasizmie mówi stosunek Polaków do mniejszości romskiej zaprasza moim dzisiejszym gościem jest Agnieszka Kościańska profesorka w Instytucie etnologii antropologii kulturowej Uniwersytetu Warszawskiego autorka takich tytułów jak zobaczyć łosia historia polskiej edukacji seksualnej od pierwszej lekcji do internetu czy płeć przyjemności przemoc kształtowanie wiedzy eksperckiej o seksualności w Polsce, a także współautorka książki odejść rzecz o polskim rasizmie, o której dzisiaj będziemy rozmawiały Witaj Agnieszko dzień dobrem dzisiaj porozmawiamy o problemie, który wg niektórych w ogóle nie dotyczy Polski no bo tak nasz kraj nie ma historii związanej z kolonializmem do naszego kraju nie przywożono niewolników z Afryki, a obecnie społeczność osób czarnych nie jest zbyt duża i jakoś intensywnie widoczna na naszych ulicach i to wystarczy, żeby niektórzy uważali, że jak problem rasizmu w ogóle Polski nie dotyczy tymczasem wasza książka pokazuje, że jest zupełnie inaczej tak my też tak kiedyś myśleliśmy, że rasizm jest po prostu w Medyce i nawet jak widzieliśmy w Polsce przejawy dyskryminacji osób niebiałych albo widzieliśmy jak się niektórzy gapią na ulicy jak ktoś jak to się pojawi o innym kolorze skóry to wydawało nam się takie przypadkowe, że ktoś spojrzał ktoś coś powiedział ale, że to nie jest żaden system, że to są po prostu ci może ciekawość trochę może niechęć, ale nie nieco systemowego tylko czas coś bardzo takiego przypadkowego po prostu co się wydarzyło na ulicy mogą być w zasadzie zdarzyć każdemu, ale zmieniliśmy myślenie w 2015 roku w czasie tzw. kryzysu uchodźczego, kiedy nagle zdaliśmy sobie sprawę, że ze wszystkich stron pojawiają się głosy, które są otwarcie rasistowskie bezpośrednio odwołują do rozmaitych koncepcji rasistowskiej i z 1 strony mieliśmy jednego z czołowych polskich polityków, których obiektu, który mówił o tym, że uchodźcy przenoszą pierwotniaki dla nich są niegroźne dla nas mogą być groźne sugerując, że my oni to są jakieś 2 odrębne typy ma 2 odrębne typy są też tak to po prostu jest bezpośredni niemalże cytat z takich koncepcji medycyny kapitalny niemieckiej medycyny tropikalnej dziewiętnastowiecznej no, która była częścią tego co nazywamy naukowym rasizmem z 1 mamy to z drugiej strony mamy po prostu tzw. zwykłych ludzi, którzy zaczynają opowiadać rzeczy w stylu tego, że ci uchodźcy to są czarnuszki, które tu, których nie chcemy tutaj oni są tacy sami jak jak Murzyni w Ameryce to cytat i nagle połączenie, że Syryjczycy Afroamerykanie w takie przeniesienie Syrii do Afryki takie uczelnie nie w ogóle całego tego procesu, choć czy uchodźczego uchodźców w zaczął wszystko układać, że to, że jednak nie jest tak, że jesteśmy oddzieleni od takiego glob, że jest jakiś globalny system rasizmu globalny system myślenia Kate kategoryzowanie Ania na białych czarnych tam, gdzie biali są lepsi Czarni są gorsi i tym czarnym nie należy się żadne prawa w związku z tym, iż jakiś globalny system, którego my też jesteśmy częścią i on gdzieś jest w naszej kulturze w naszym społeczeństwie i w tym 2015 roku to rzeczywiście wypłynęła i często też była mocno podszyte takimi wątkami odnoszącymi się do naszej własnej historii, gdzie 1 ze intern autów napisał, żeby przyjmować, żeby tak, żeby otworzyć znowu Auschwitz tam przyjmować uchodźców, więc jestem ten ta makabryczna układanka poprzez spowodowała, że spowodowane zaczęliśmy myśleć o tym nie to jednak gdzie systemowy rasizm no i należy się przyjrzeć zaczęliśmy tak skrobać to i granie w Polsce mało mało się historii kolonializmu mało się mówi, a właśnie problematyce problematyce rasizmu na świecie tak to takie tematy często pomijany w polskiej w Polskiej debacie publicznej i pomyśleliśmy, że ty trzeba się temu przyjrzeć trzeba o tym napisać właśnie, żeby lepiej zrozumieć co to co działo się wtedy 2015 roku, dlaczego Polska tak bardzo chciała przyjąć kilku tysięcy uchodźców i oczywiście w tej chwili mamy sytuację na granicy polsko-białoruskiej oraz kontynuację tamtej sytuacji, mimo że tę książkę napisaliśmy napisaliśmy, zanim się zaczęła to mam wrażenie, że to jakoś też odnosi się do, a do tego kryzysu na granicy polsko-białoruskiej no tak, bo od tego kryzysu pierwszego, choć tego, który od, którego zaczął się zaczęło wasze zainteresowanie tym tematem to mam wrażenie, że ten problem zaczął nas bardziej dotyka z racji tego, że po prostu napływ imigrantów w naszym kraju był coraz większy i to się nie kończy to pewnie nie skończy, więc też nie mamy co łudzić, że będziemy żyć naszej jednolitej bańce kulturowej przez przez długi czas sprawdzano, gdy kryzys uchodźczy pewnie będą się powtarzały z różnych powodów również klimatycznych w przyszłości tak na pewno też może warto pamiętać o tym, że ta w jak powiedziałaś Banik jednolita ona nigdy nigdy nie była jednolita tylko my żeśmy chcieli widzieć jako jako jednolitą i jeżeli przyjrzymy się np. historii PRL i takiego komunistycznego podejścia do mniejszości to starano się zrobić wszystko, żeby stworzyć obraz Polski jednolitej etnicznie rasowo i wszystkie mniejszości, a jakoś tam spolonizowanej asymilować, żeby nie było widać i to jest polityka anty białoruska anty ukraińska antysemicka oczywiście przede wszystkim antyromskie, ponieważ Romowie byli tą mniejszością, która te najbardziej wyróżniała w związku z tym władza ludowa bardzo dużo robiła, żeby chamów jak to wtedy często mówiono ucywilizować i żeby Stali się częścią czystego etnicznie polskiego społeczeństwa żeby, żeby nie wyróżniali żaden sposób, więc nie wydaje się, że my mamy te historie relacji z różnymi grupami odmiennymi czy to Azję etnicznie rasowo, ale zapominamy o niej po prostu wybieramy to myślimy właśnie w Polsce jako kraju historycznie przedniej czasów drugiej wojny światowej właśnie jednorodnym, ale on nigdy takiej nigdy tak nie tylko zanim rozmawiano właśnie troszkę tej historii rasizmu w Polsce to chciałem też zacząć od takiego ogólnego ujęcia tematu rasizmu, bo wspomniane na początku o tym, że to jest taki globalny problem i one tym bardziej niezrozumiałe, że przecież nauka naukowe badania mówią o tym, że czegoś takiego jak biologiczna genetyczna rasa nie ma na tak to jest to jest właśnie ten mają także, że nie ma nie ma rasę, a jest za rasizm i ale rasa w ogóle sama matce to pojęcie rasy koncepcja rasy to jest to jest koncepcja naukowa, która tutaj oczywiście ona formowała się na bazie rozmaitych wcześniejszych uprzedzeń, ale przede wszystkim ona była obecna w 1919 wiecznej nauce nauce, która sprzyjała rozwojowi rozwojowi kolonializmu i ta koncepcja rasy służą takie cechy manipulacji pewnych grup, które można było sobie podporządkować i nie dawać żadnych praw itd. i w tym sensie ona tak od samego początku była była rasistowska wtedy w tym 19 wieku na początku dwudziestego prowadzono różne pomiary, które miałyby pokazać, że 1 grupy należał do jednych raz, a inne grupy należą do innych ras i oczywiście kiedy, odkąd zaczęły się badania genetyczna to okazało się, że nie sposób żadnych wyznaczyć sztywnej granicy wszyscy, że ta ludzka jest jest bardzo bardzo mocno zmieszane ze sobą także w takim sensie genetycznym ta koncepcja raz jest nie do utrzymania to powtarzają wszyscy wszyscy badacze, ale jednocześnie te wyobrażenia rasistowskie trzymają się bardzo dobrze, czyli mimo, że mimo, że ta koncepcja rasy gdzieś tam odeszła przynajmniej z zna Ługi na to gdzie rasizm jako taki pozostał jako sposób myślenia jako sposób kategoryzowanie ja no i on to sposób wytwarza na nową koncepcję koncepcje rasy, która służy wyłącznie takim celom politycznym i powoduje nienawiści do innych grup i humanizacji tej grupy warto o tym pamiętać, że ta koncepcja raz rasy ma ogólną genealogię, ale potem wyszła z nauki auto zostało zaprzeczone jej, ale bardzo dobrze funkcjonuje z by w życiu codziennym w debacie publicznej i jest jest osobą rozmaitych uprzedzeń i trzeba pamiętać, że w Polsce również prowadzono badania nad nadawcą to nie jest także, że jakaś amerykańska koncepcja natomiast teraz przyszła Polsce antropolodzy fizyczni również badali rasy i badali rozmaite trasy też na terenie na terenie Rzeczpospolitej to była taka bardzo mocno ta nauka zaangażowana w ograniczony projekt budowania czystości rasowej i podnoszenia polskiego składu rasowego polepszania gogli generalnie chciano, żeby jak najbardziej reprezentowany był typ typ rasowy północno europejskiej, czyli możemy powiedzieć taki niemiecki albo aryjskiej nie bójmy się tego słowa także te różne koncepcje, które w Polsce też były rozwijane i cały czas byliśmy wtedy też byliśmy związani z tymi z tym globalnym myśleniem o trasie, bo wyjaśnimy troszkę słuchaczom, że to co my mamy na myśli mówiąc o rasach w takim potocznym rozumieniu to są tak naprawdę cechy wyglądu zewnętrznego po prostu no tak możemy tak już w sensie takim takim potocznym rozumieniu tak no tak no tak to jest to, że uważamy, że równa osoby inaczej wyglądają jedni jedni są biali inni nie są biali, ale oczywiście to jest taka rzecz na pierwszy rzut oka, ale za tym idzie cała historia tego, dlaczego uważamy, że jedni są biali, a inni nie są biali i jednocześnie cała właśnie taka hierarchia także ci co są Biel wsi są uważani za lepszych ci są to co są ciemniejsze są uważani za gorszych i polskich rad jak powstała świecie się wykonania i jakoś uzasadniała, dlaczego biali mogą zdominować resztę świata Polska faktycznie świecie kolonialnym nie bardzo uczestniczyła, aczkolwiek zapędy takie były co opisuje w swojej książce powiedz tak krótko jak to wyglądało, bo to głównie było dwudziestolecie prawda międzywojenne Polska zdecydowanie nie miała nie miała kolonii chyba za planie uznamy tereny na Wschodzie coraz częściej słyszę taką interpretację, ale jeżeli chodzi o konie zamorskie to Polska ich nie miała, ale oczywiście bardzo chciała mieć ich chciała mieć o to żeby, żeby pokazać swój mocarstwowy Karakter swoją przynależność do domu coś nowego Zachodu to bardzo dobrze widać czytaj, kiedy czyta się publicystyka kolonialną z dwudziestolecia międzywojennego, gdzie cały czas się pojawiają, a argumenty, że Polacy jako wielki naród musiał Expander owa muszą odejść od takiego myślenia o swojej o swoim kraju jako kraju tutaj na tej ziemi Kong na tym kontynencie i muszą zacząć myśleć o sobie globalnie jako kraju który, który może morze miasta by globalnie mocarstwowe tak samo to jest cały czas w domyśle jak kraje Zachodu Europy, które skolonizowały całą resztę świata, więc jeżeli chcemy być częścią tego tego bez klubu mocarstw to musi musimy zdobyć w kolanie to jest o tyle dex produkcyjnej jest zadziwiające, że do końca pierwszej wojny światowej Polska była pod zaborami m.in. na tym najbardziej chyba znienawidzonym zaborcy byli Niemcy, którzy byli mocarstwem kolonialnym, którzy stosowali w stosunku do ludności polskiej podobne metody, jakie stosowali w stosunku do do równości swoich koniach afrykańskich i tutaj zamiast rozpoznać Solidarność między nami, a innymi Cisy uczelnianymi chcieliśmy jako jako naród po prostu skolonizować i Tychy, gdzie niegdyś kolonizowanych przez Niemców i pojawił się pomysł, żeby uzyskać część dawnych kolonii niemieckich po po pierwszej wojnie światowej pomysł nie został zrealizowany ale, ale pisano o nim sporo i to w jaki sposób nakręcało takie wyobrażenia na temat tego czym powinna być Polska czy powinna być nasze państwo jak jak powinna mieć charakter jak jak ma stać się prawdziwym mocarstwem z tego co piszecie książce to Józef Piłsudski nie był zwolennikiem tego rozwiązania dlatego za jego życia temat nie był specjalnie podejmowane dopiero później cała ta myśl jakość była rozwijana do czasu drugiej wojny światowej tak tak ostatnie lata drugiej Rzeczpospolitej ten rozkwit oraz tego tego myślenia oczywiście ono było wcześniej, ale dopiero na poważnie zaczęto ani mówić o tych w tych ostatnich latach, ponieważ Piłsudski dopóki miał wpływ na to to stosował tego typu namnażania no też takich z takich względów może były to pomysły raczej bliższy endecji i to i to wydaje się, że to jest atlety o tyle ciekawe, że ten koniec lat trzydziestych w Polsce na to zgadzam się kojarzy właśnie ze tego eksplozja antysemityzmu, ale rośnie eksplozja antysemityzmu towarzyszyła też też eksplozja tych wyobrażeń tych mrzonek można powiedzieć kolonialnych, które właśnie miały miały ten element rasistowski także, że chcemy eksponować chcemy być mocarstwem po to, żeby uciskać innych tych, którzy inaczej wyglądają i w związku z tym nie są nie są równi no tak za tym szła cała ta retoryka mówiąca o tym jak inni i oczywiście gorsze są ci którzy, który chcemy organizować tak myślę, że jesteś dobry to dobry moment żeby, żeby powiedzieć parę słów na temat na temat słowa Murzyn, którym wiele dyskutowano ostatnio w ostatnich latach i bardzo to pierwszy taki taki argument, że to, że to słowo Murzyn to on w Polskim kontekście neutralne, ponieważ nie mieliśmy kolonii nie mieć niewolników to tym samym posługiwano się normalny sposób i do pewnego stopnia tak jest w kontekście PRL, ale jeżeli swoje spojrzenie do pewnego czasami po tej duża było takich prześmiewczych elementów wtedy z kolei, ale jeżeli przyjrzymy się tej publicystyce koniecznej z okresu dwudziestolecia międzywojennego na te tam użycie słowa Murzyn jest zawsze pejoratywne Murzyn jest leniwy głupi i dlatego dlatego powinien być niewolnikiem i dlatego powinniśmy powinniśmy wykorzystać by korzystać go do tego żeby, żeby pracował na naszą potęgę te właśnie charakteryzację ludności Afryki kroplówkę pojawiają się właśnie w kontekście kontekście dyskusji o polskich koloniach i możliwych polskich koloniach netto one zawsze zawierały ten komponent, że tam jest, że państwa ludność lokalna akurat nie ma żadnych potrzeb nie dorosła do naszego cywilizowanego trybu życia trzeba ucywilizować, zanim się cywilizuje to trzeba trzeba po prostu ją my zacząć do zagadnień prace i może spokojnie zrobić, ponieważ jest ona no te nie są wtedy sami ludzie jak my tak tutaj taki element humanizacji i właśnie Marta pejoratywnego obrazu, który się wyłania wyłania z tych wypowiedzi no jest po prostu szokujące o tym, że słowo Murzyn w języku polskim wcale nie było takie neutralne świadczy też to, jakie zwroty gdzieś tam się utrwaliły tak być 100 lat za Murzynami one generalnie w większości nie są neutralne czy pozytywne na tak tak Murzyn zrobił swoje morze może odejść tak to jest to jest też ma swoje miejsce może może pracować, ale nic więcej może wykonać jakąś pracę i dlatego mówię, że po PRL, kiedy jednak inaczej pisane dotychczas szkolenia niż wcześniej to jednak jednak ten element pogardy, gdy towarzyszącej temu słowo może też był i chociażby to powiedzenie może zrobić swojemu może odejść pojawiać np. zmian alternatywy 4 w kontekście studenta Harvardu doktorant Harvardu, który miał tam posprzątać jakoś posprzątał tak ani skomentował jego jego pracy, więc więcej do tego cały czas wraca w takim właśnie prześmiewczym kontekście komedii, ale 1, ale jednak jest, więc też też mógł też jest pejoratywne czy właśnie takie komediowe niepoważne, więc wydaje się, że warto naprawdę porzucić to słowa to też zadziwiające, że wielu osób zaś tak do niego przywiązany że, że broni go bardzo zawzięci mimo tych wszystkich argumentów, a jednak jest to spora grupa to wystarczy w poczytać jakiekolwiek forum pod artykułami dotyczącymi problemu rasizmu zawsze się pojawi, a ten ten argument tak dokładnie, ale Tety skupmy się wraz z PRL-u, bo PRL starał się być anty rasistowskiej tylko to było takie dosyć powierzchowne i skierowane głównie przeciwko Ameryce tak, ponieważ rasizm był tam i to pokazywało Amerykę w tym złym świetle natomiast działania, jakie podejmowano choćby wobec mniejszości romskiej pokazują, że PRL anty rasistowski nie był tak to zdecydowanie zdecydowanie ten rozdźwięk między oficjalną oficjalną propagandą, a działam działaniami państwa w stosunku do mniejszości darowali kat g i też kontekstem sześćdziesiątego ósmego często mówiło się wręcz oczyść czystce rasowej, którą wtedy przeprowadza przeprowadzano także także też ten antysemityzm projekt miał taki był przedstawiany jako element jak rasizmu, bo takich rasistowskich kategoriach, ale jeżeli chodzi o te o propagandę z okresu para to jest szalenie ciekawa, ponieważ zarówno zarówno Polska ludowa jak inne kraje kraje bloku wschodniego ze związkiem Radzieckim na czele na arenie międzynarodowej w tym kontekście zimna zimnowojennej wojennym prezentowały się zdecydowanie po stronie anty rasizmu antypolonizmu antyfaszyzmu i bardzo dużo pisano na temat na temat właśnie rasizmu w stanach Zjednoczonych Raźny w Europie zachodniej zbrodniczego wymiaru kolonializmu tego że, gdyby powiązania kolonializmu niewolnictwo niewolnictwa ze kpi z kapitalizmem tak i powiązania rasizmu innymi formami wykluczenia np. z dyskryminacją kobiet ten dalej jest bowiem bardzo ciekawe rozważania, które wydaje się, że tego wyprzedzały swoją epokę, bo ten ten pomysł na to, że rasizm często łączy się z innymi formami dyskryminacji to jest tak taka optyka w naukach społecznych obecnie nazywa perspektywa Inspekcja Mono to jest dosyć nowa perspektywa, a jeżeli chodzi, ale światowej nauki społeczne no to tam w tej propagandzie lat pięćdziesiątych wczesnych sześćdziesiątych to rzeczywiście się pojawia myślę, że jest naprawdę jeszcze Warta głębszego chyba z badań, ale jednocześnie przed całym tym anty anty rasistowskim antykomunizm nastawieniu władza ludowa na swoim tej Kolusz traktowała mniejszości podobnie jak Amerykanie traktowali Afroamerykanów tak jak stany Zjednoczone traktowały ludność afroamerykańską właśnie przeszedł dla mających ich i ograniczając możliwości rozwoju tak dalej i też bardzo często, a więc innej strony krytykowano działania państw kolonialnych czy działania Stanów zjednoczonych w stosunku do ludności afroamerykańskiej, a z drugiej strony robiono to samo nawet nawet nazywano to tymi samymi słowami jak to co krytykowano w kontekście kontekście Zachodu wyśmiewano się z tego że, że zachód prowadzi kolonizację winien prowadził kolonizację imię tzw. misji cywilizacyjnej, a jednocząc mówią, że no tych Cyganów jak wtedy nazywano trzeba cywilizować więc, więc i na poziomie retorycznym też na poziomie praktycznych taktycznych działań to było bardzo bardzo podobna w ogóle jakiś sposób w Polsce traktuje się społeczność romską jest dość szokujące tutaj, gdyby historia, która wydarzyła się w Mławie w dziewięćdziesiątym pierwszym roku dziś mówiła mi się uszy, ale nie znała szczegółów poznałam dopiero w waszej książki, żeby tak mogło w 2 zdaniach powiedzieć tam wydarzyło wówczas dobrze, gdy będzie też ważne ważne jest kontekście całych płyt sam początek sam początek trzeciej w sposób Rzeczypospolitej w Polsce wreszcie skończy się komunizm zostajemy tym krajem demokratycznym krajem bardzo mocno aspirującym do tego żeby, żeby być częścią Europy, gdzie duża mówi o pluralizmie demokracji o tolerancji, ale jednocześnie w tym okresie dochodzi do całej serii przemocy przemocy anty romskiej, który naj naj najbardziej takim brutalnym przykładem jest właśnie to właśnie wydarzenia w Mławie, gdzie potem jak doszło do do wypadku samochodowego, który został spowodowany przez przez rama przez młode młodego Roma ludność Gawłowska jak mówią o tym jak Romowie o niej na łamach ruszyła to po paru dniach uważano, że policja nic nie nabyli państwo nic nie robi to to była nieprawda już sprawcę tego tego wypadku zgłosił się na na policję, ale mimo wszystko, a okoliczna ludność uznała, że trzeba wymierzyć sprawiedliwość spory tłum ruszył na na romskie osiedle kompletnie zdemolował w relacjach z tego czasu bardzo widać taki jakiś silny rasistowski komponent, gdzie są napisy np. Europa dla białych krzyczano Cyganie do gazu itd. więc więc na to miały taki, jaki komponent rasistowski atak na początku była było przedstawiane wiele się o tym pisało, że tak właśnie przykład uczy ksenofobii nietolerancji słono razić może może czas nie nie padało na padały powiedzmy logiczne określenia jednak stopniowo zaczęto na mowę patrzeć jak ona na efekt transformacji to jest taki element ekonomiczny nas wtedy wtedy źle się działo uważam, że ta ta społeczność Śląska to jakaś szczególnie bogata najbardziej szokujące są właśnie tłumaczenia niektórych polityków nawet media w tłumaczenia tej mieszkańców Mławy, którzy za zaatakowali społeczność romską, że to, dlatego że Romowie dorobili się tak uważam, że dorobili się w nieuczciwy sposób i to oczywiście jest jest dosyć problematyczna chęć piętrzenie oni tak wspaniale wspaniale dorobili dzisiaj wiemy, że tutaj mamy też badania na ten temat pokazujące, że społeczność romska była tą społecznością, która najbardziej ucierpiała na transformacji to bardzo często ramowy w pierwszej kolejności byli zwalniani prace na początku lat dziewięćdziesiątych więc, więc te wyobrażenia na temat tej niesłychanej niesłychanej zamożności Romów są te wszystkie opowieści są mocno przesadzone i też pojawiać taki taki argument, że oni rozbijają się luksusowymi samochodami na ten chłopak, który spowodował, a wypadek jechał Łada Samara, a więc nie wiem czy Niewiem czy słuchacze pamiętają ten od motoryzacji na zdecydowanie nie nie był to samochód samochód luksusowy nawet w latach dziewięćdziesiątych, więc jest zdecydowanie przerysowane te opowieści o niesłychanym bogactwie Romów, ale one spowodowały, że dziś ta narracja, że to był, że to był rasizm, że to była dyskryminacja na na tle etnicznym, że tutaj bardzo mocno zaczęło funkcjonować te wyobrażenia właśnie antyromskie one, że z tego wynikała ta przemoc to gdzieś, gdzie stopniowo zaczęło umykać dyskusji jak zostaną za zaczęto mówić o tym Nora mowy, jeżeli nie chcą być my, a ofiarami przemocy może zmienić może dostosować, że ani tej psują obraz Polski, która chciałaby być takim, a europejskim krajem gdzieś te wspaniale uporządkowane itd. wiem, więc wręcz, że ta, że ten wysyp przemocy w stosunku i do Romów mieszkających w Polsce tradycyjnie, a także w stosunku do do Romów rumuńskich którzy, którzy migrowali migrowali wtedy i też pojawili się w Polsce i Niemiec w tym set też bierze ponad lat dziewięćdziesiątych osiedla Rządz powstało takie właśnie osiedla Romów rumuńskich płatna Stemm mostem Grota w Warszawie zostało przez policję straż miejską zniszczone wśród w środku nocy przy po prostu aprobacie warszawiaków, którzy w żadnym sondażu powiedzieli tak dobrze zrobiono myślę, że to jest coś takiego, o czym zapominamy, że trzecia za Rzeczpospolita zaczyna się od wybuchu przemocy w stosunku w stosunku do Romów to jest jak inny może w ten sposób spojrzenia na jak Ross rozwija się na nasze państwo po osiemdziesiątym dziewiątym roku i czasu zapominamy o tym, że ten element przemocy tam zdecydowanie był, a jednocześnie też bardzo dużo w tym samym czasie pisana, a o migracji uchodźca pan się tego, że oni, że oni będą przyjeżdżać, że zaleje nas fala uchodźca to i to tak ktoś takie kwestie, które ktoś obawiał już w latach dziewięćdziesiątych, gdzie kwotę na początku lat dziewięćdziesiątych, bo 300 uchodźców już wtedy prasa pisała, że to jest fala, która nas zalewa więc, że dziś chętni słyszymy na to tonie dziś my się, bo mamy długą historię tak takiego przedstawiania obcości dobrze to powiedzmy na zakończenie twoim zdaniem, gdzie jesteśmy dziś z tym rasizmem jak to wygląda, bo z styczność z ludźmi innej kultury innej no powiedzmy rasy jest coraz większa by uchodźców będzie u nas coraz więcej i w jakim miejscu jesteśmy jako Polacy myślę, że jesteś chyba ostatnim miejscu jak jak byliśmy wcześniej i cały czas uważamy, że te kwestie to co powiedziała na samym początku cały czas uważam, że ta kwestia nas kompletnie nie dotyczą, że to nie jest nasza sprawa, że jeżeli są uchodźcy ta to my nie mamy żadnego związku z tym, że oni tutaj pojawiają w takiej lidze tak mam wrażenie, że cały czas uważamy że, że jako jako kraj jesteśmy kompletnie odseparowanie od globalnej historii od globalnej teraźniejszości tego, że te procesy masowych migracji czy czy uchodźstwa wynikają z tego to nie także nagle nagle ludzie postanowili postanowili opuścić swoje domy i przyjść tutaj zniszczyć naszą kulturę tak jak ciasto jest prezentowana tylko to jest efekt rozmaite rozmaitych procesów tego, których kryć my też byliśmy częścią np. Hej, przykład wojny w Iraku, który przecież miało brać udział nasza nasza armia i Niemiec nie mówiąc o tym właśnie takich takich długo długofalowych procesach, że jesteśmy częścią Unii Europejskiej, która w dużej mierze zbudowana przecież na potędze wybrał wypracowane w okresie w okresie kolonializmu jesteśmy częścią tego świata musimy zapytał uświadomić zastanowić się w jaki sposób możemy przezwyciężyć nasze nasze uprzedzenia i myśleć o wszystkich potrzebujących jako o równych sobie i zastanowić jak my byśmy się czuli jak te, jakbyśmy musieli uciekać na uciekać naszych domów a, a inny kraj, który myśleliśmy że, że będzie tam fajnie zamieszkać po prostu to pozwala, żebyśmy umarli na w zimnym lesie no właśnie i w procesie oswajania tego tematu myślę, że bardzo ważna jest świadomość też zarówno tych tych historycznych kwestii związanych z rasizmem jak tego jak to u nas wszystko działo kształtowało jak wygląda obecnie myślę, że ta świadomość i mówienie o tym i też zwracanie uwagi na języki na różne gesty, które pozornie mogą się wydawać takie błahe czy niewinne tym razem wszystko ma znaczenie, bo to wszystko jest związany jest z całym tym problemem, który z planem globalnym i nie ma co udawać, że nie jesteśmy tego częścią zdecydowaniem zdecydowanie jesteśmy częścią i pamiętajmy zatem w taki zapraszam bardzo serdecznie do lektury książki odejdzie z polskim rasizmie, bo ona pozwala zobaczyć szersze aspekty i też umiejscowić nas gdzieś w tym wszystkim też zrozumieć właśnie to, o czym mówiłyśmy, czyli to, że jesteśmy tego częścią i nie możemy jak udawanie, że nie, że jest inaczej to nas nie dotyczy nie zwalnia nas też z odpowiedzialności za ten problem niestety nie bierze nie będziemy mówić to to nie znaczy tak nie ma w moim dzisiejszym gościem była Agnieszka Kościańska współautorka książki odejdzie z polskim rasizmie drugi autor Michał Petryk nie mógł być dzisiaj z nami, ale serdecznie pozdrawiamy dziękuję Agnieszko zatem bardzo ciekawą rozmowę bardzo dziękuję to był spotka spółka z książkami, a one finansowania zapraszam do kolejnego odcinka
Zwiń «