jest 1342 Adam Ozga gościem popołudnia Radia TOK FM jest dr Paweł Polski dyrektor muzeum karykatury imienia Eryka Lipińskiego dzień dobry dzień dobry byłem w takiej sytuacji, że szukałem wierszyków rytmicznych pełnych rymów rymów dokładnych no i rodzinnie sięgnęliśmy po Koziołka Matołka to była wydanie z lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku takie wydanie, które myślę, że moje pokolenie pokolenie moich rodziców to mamy się przez domy przewijało akurat Koziołek
Rozwiń »
skończył w środy 90 lat, więc jest dobry pretekst do tej rozmowy na temat postaci stworzonej przez Kornela Makuszyńskiego Mariana Walentynowicza no i odrobinę rodzinie zdziwiliśmy, dlatego że np. postać czarnych były przedstawione bardzo stereotypowo to były kolczyki w nosach to były takie słomiane spódniczki to był dziwny w rękach im mieliśmy poczucie, że do dzisiejszych czasów ten Koziołek Matołek z tymi rysunkami klasycznymi przecież rysunkami mimo wszystko nie przystaje słuszne poczucie słuszne zdecydowanie widać, że w, że w wielu przypadkach twórczość sprzed lat i komiksy wierszyki i powieści nie przystają do naszej współczesnej wrażliwości do tego jak odnosimy się do innych ras innych nacji jak traktujemy rozmaite rozmaite sprawy koloru skory zachowań kultur i myślę że, że to jest duży to kłopot duży duże zadanie walki ze stereotypami i z 1 strony są to stara typy historyczne, które znajdujemy w dziełach właśnie takich jak Koziołek Matołek, gdzie pojawiają się treści, które w, których nie jesteśmy w stanie znieść i tak bez nerwów była pewnego poruszenia, że o Matko kochałem tę postać tak bardzo te 304050 lat temu okazuje się, że może że, że to już w niektórych miejscach pomoc nie w całości myślę, ale w niektórych miejscach bywają tam treści cokolwiek kłopotliwe ale, ale to to jest też problem szerszy i właśnie w muzeum karykatury gości teraz taką dużą wystawę muzeum karykatury w austriackim kremu Donald ma inny ostry, gdzie właśnie twórcy wystawy z 1 strony zajmowali się pięknymi rysunkami Kaczorów Floriana za Singera świetnego rysownika twórcę postaci rysunkowych jednocześnie włączyli w to badaczka z uniwersytetów graczy, która właśnie zastanawia się na tym na tym na ile w komunikacji rysunkowej, tworząc opowieści, tworząc baśnie filmy animowane na ile papież używamy stereotypów jeszcze do produkował jemy to znaczy potrzebuje podtrzymujemy ich żywotność myślę sobie tak karykatura często pewnie nie zawsze może już nie trochę opiera się na wy brzmieniu pewnych cech i bardzo często były to czy jeszcze są cechy fizyczne w taki to jest właściwie duży problem związany z karykaturą i z jej współczesnym funkcjonowaniem właściwie współczesnej prasy szczególnie polskiej karykatura zniknęła nie ma niemal karykatury traktowanej to jeszcze dopowiedzmy jako portret satyryczny portret złośliwy, bo muzeum karykatury swej nazwie używa karykatury jako szerszego pojęcia obejmującego wszystkie żarty rysunkowe satyrą rysunkową w tym także właśnie portret i i to myślę jest też kłopot czy dzisiejszy z tym jak jesteśmy w stanie znieść czy średnie czyjąś złośliwość mniejsza lub większą i i właśnie rzeczach w ogóle to bywa problem z dzisiejszą satyrą co znaczy na ile możemy pozwolić sobie na zranienia kogoś uszczypnąć się na ile to nie będzie traktowane jako właśnie naruszenie czyjejś sfery delikatnej naruszenia, czego czyjegoś dobrostanu cienka granica skoro jesteśmy w tym miejscu, bo w łatwą odpowiedzią będzie to, że silniejszym nie powinien się śmiać ze słabszego słabszy możesz mieć silniejsze to to zasadniczo mogłoby tak być, ale dobrze wiemy że, że w przypadku satyry jest na używane jako broń ciężka przez tych, którzy mają siły możliwości do śmiania do napiętnowania do do takiego znaczenia i wskazania palcem, że to jest ktoś, kto nie powinien być częścią społeczeństwa albo powinni takie Wiki typ zachowań powinien być wyrugowanie ze z drugiej strony satyra jako siła bezsilnych oznaczył jako jak już nie możemy go pokonać to przynajmniej śmiejemy i ich nad z tego wynikał u umyśle też najweselszy barak w obozie socjalistycznym w Polsce, gdzie także dowcip kwitu polityczny społeczny i była też forma odreagowania tego, czego się w działaniach politycznych nie dawało zrobić, ale myślę dziś, że dzisiaj też ostrze satyry jestem piło się i mam poczucie, że nawet nie w tym sensie, że dowcip jest mniej cięty niej złośliwy mam poczucie że, że w ostatnich latach satyra rysunek satyryczny żart rysunkowy nie tyle jest sposobem napiętnowanie co bardziej lustrem przełożonym społeczeństwo na wystawie, którą muzeum pokazywało ostatnie wakacje patrzę czuję rysuję, gdzie pokazywaliśmy rysunki współczesnych polskich rysownik czeka najczęstszą reakcją było tak jak mnie to mnie i to jest bardzo ciekawy mechanizm, który obserwujemy w sposobie odbierania satyrze można powiedzieć stereotyp albo albo gdzie współdzielony obyczaj wracając do Koziołka wracając do ewidentnych w nim stereotypów jakoś trzeba na nią odpowiedzieć tuż oczywiście włącza kasę charczy, ale też są metody odpowiedzi polegająca na tym, żeby skądinąd sympatyczny Koziołek, który nie może dojść do Pacanowa nie oberwał rykoszetem to prawda sam rolkarze mają też przepisywany była wersja przedwojenna była wersja powojenna to tego wymagała historia i duch dziejów, aby tak rzecz natomiast w z tym rykoszetem to to bywa kłopotliwe, bo nigdy nie wiadomo, którą stronę pójdzie jak dotkliwie poradni jakieś zjawisko jakąś osobę autora czy czy czy postać i w tym sensie nasze muzeum podjęło próbę przypomnienia po pierwsze, że w tym roku obchodzimy 90, lecz tej postaci i jest to 1 zna i trwalszych najbardziej rozpoznawalnych postaci w Polskiej popkulturze to mam poczucie, że niewiele tak popularnych tak rozpoznawalnych mamy, jeżeli chodzi o takie zajęcia rzeczy w tej frazie realnych możliwości franczyzowe, a z drugiej strony też w na wystawie, którą którą, którą będziemy w styczniu o otwierać chcemy zaprosić najmłodszych widzów w wieku od 4 do 10 lat do takiej zabawy do sikania Koziołka Matołka w jego towarzystwie w towarzystwie jego przygód które, które też będą zmuszały do ruchu do przecież wręcza się przez coś albo wykonania pewnego zadania i chcielibyśmy tę najmłodszą publiczność z nim zapoznać, żeby trwała pamięć Koziołka Matołka z drugiej strony jednak mamy poczucie że, że z Rze, że pewnych wątkach właśnie choćby związanych z tym że, że pojawiają się tam stereotypy, których już nie akceptujemy to w takim programie towarzysząca leżącym dla dorosłych dla rodziców chcemy też omówić w ramach wykładów towarzyszących, ale no właśnie, ale są dzieci, które nie wiem czy zobaczą na wystawie czy nie te nie nowych zadań należy wyznaczyć tych wspomnianych spódniczek nie nie znają nie znajdą, bo z 1 strony zależało nam na tym, żeby wybrać jak najciekawsze przygody to powiedziałbym bez bez cenzurowania się w tym sensie że, że nie było także wybierzmy coś co będzie bezpiecznego tylko o te przygody, które nam pasowały do do scenariusza wystawy to z 1 strona z drugiej tamy mieliśmy poczucie sami, że to jest tak że, że niektórzy dziennikarze zainteresują się z władz mogą sobie mogą być pytania o to właśnie czy właśnie nie ma tam treści których, które należałoby omówić należałoby no zwrócić uwagę że, że tego nie akceptujemy do mamy poczucie że, że w muzeum będziemy organizować wystawę plac zabaw i właściwie w taki z takiej bezpiecznej przestrzeni zabawy uśmiechu i wygłupów natomiast natomiast od do samych dzieci bezpośrednio nie będziemy pokazywać wiecie Koziołek jest fajne, ale niektóre przygody to już nie z takiej takiej narracji nie będzie budować wznawia się trochę wyparcie Nieee no nie wybieramy tego, ponieważ też chcemy o tym rozmawiać z rodzicami, którzy jeśli wrócą do domu będą sięgać po książeczki, bo to co nam chodzi o to, żeby ta postać żyła mówi muzeum karykatury, które interesuje się dziejami polskiego rysunku i polskiej ilustracji i polskiego komiksu Koziołek jest jedną z takich punktów historycznie ważnych, a z drugiej strony właśnie zależy nam na tym żeby, żeby myśmy byli świadomi pewnych pewne trudności wydaje się, że ten element konfrontowanie się z tymi stereotypami jest tutaj chyba niezwykle ważne, dlatego że wycięcie Koziołka czy jakichkolwiek innych postaci, które w dzisiejszych czasach się nie bronią czy to rysunkiem czy zachowanie rozmawialiśmy z wydawcami Martyną Osiecką wilku i Zającu, który z innych powodów też może mieć teraz kłopoty, ale rozmawialiśmy o papierosach, które tam był atak po powszechnie palone w istnej rozwiązań to w ten sposób, że wyświetlają plansze plan nie można pominąć, że tym programie wystąpią stereotypy, które dzisiaj nie akceptujemy natomiast, gdybyśmy z wycięli fragmenty zaprzeczyli byśmy istnieje przyszłość, więc musimy się skonfrontować tam się wydaje dobre drogi zgadzam się i plaża przed Koziołka Matołka tak tylko problem polega na tym, że my nie w nie rzeź z wiekiem wielu 120 przygód Koziołka Matołka wybraliśmy kilka Rze i pytam ogólnie ale, ale myślę że, że Rze że, że tego rodzaju ostrzeżenie może być potrzebna myślę, że razem z rosnącą wrażliwością, bo to też jest sytuacja, która wydaje mi się zmieniać na naszych oczach to znaczy jeszcze 10 lat temu blackface w Polskim teatrze nie wzbudzał pomalowanie białego aktora na czarno jako właśnie reprezentacja czarnoskórego była traktowana jak przezroczysta ewentualnie problem innej kultury innej kultury mamy przecież jesteśmy jednolitym społeczeństwem po 10 latach już już w widać, że to jest kompletnie nie akceptowane to znaczy no i podobnie rzecz i możemy się śmiać pana postać Abrahama Lincolna alternatywach 4 ale, toteż to też to też było działanie, które dzisiaj nie mogłoby nie być zastosowane nie mogłoby być wprowadzone w życie, ale też widzę, że same teatry zarówno teatry, które wysłał bardziej poszukujące nazwałbym to otwarte na nowe języki one same też uczą się tej wrażliwości to znaczy to nie jest tak, że dotyczy dotyczy tylko po chciałbym teatrów, które są kurs konserwatywne kulturowo mam poczucie, że my wszyscy tej wrażliwości uczymy i to i to odbywa się w ostatnich latach to znaczy widzę wyraźnie, że osoby, które dla, których to był temat przezroczysty 10 lat temu teraz wiedzą, że Rze że, że to po prostu nie jest akceptowana szczególnie szczególnie jeśli stykamy się z innymi krajami z krajami, które są mój klient etniczne to wówczas nasz brak wrażliwości nasz bez nasz brak zwrócenia uwagi na to nie ma żadnego wytłumaczenia co znaczy można odpowiedzieć jeśli zapytam, dlaczego macie do nas pretensje jako Polacy, którzy byśmy takim kwasem pojechali na zachód to powinniśmy otrzymać odpowiedź jak o rodzaju premiera Trudeau to znaczy, ponieważ mamy rok 2022 i pewne rzeczy się zmieniły i wrażliwość też światowa czy ogólnoeuropejska się zmienia w pewnych kwestiach i jeśli chcemy być traktowani jako ludzie jednak cywilizowani i muzycy z takim odpowiednim podejściem do różnych kultur różnych nacji różnych ras to należy być te wrażliwości na fakt że, że malowanie się na czarnego nie jest rzeczą odpowiednio bardzo dziękuję dr Paweł Polski dyrektor muzeum karykatury imienia Eryka Lipińskiego w Warszawie był gościem popołudnia Radia TOK FM jest 1357 za chwilę informacje pani prof. Radosław Rybkowski amerykanista z uniwersytetu Jagiellońskiego o tym, że TikTok będzie zakazany w stanach Zjednoczonych na razie na urządzenia rządowych
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM
-
10:32 W studio: Mariusz Sztal
-
12:38 W studio: Paulina Sobiesiak - Penszko
-
13:03 W studio: Roy Subramoney
-
12:13 W studio: Marek Józefiak
-
12:26 W studio: dr hab. Paweł Kowal
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
29.09.2023 08:00 Poranek Radia TOK FM33:35 W studio: Konstanty Gebert , Magdalena Chrzczonowicz , Roman Imielski
-
29.09.2023 07:00 Poranek Radia TOK FM11:24
-
29.09.2023 07:40 Poranek Radia TOK FM14:43 W studio: Krzysztof Kwiatkowski
-
29.09.2023 07:20 Poranek Radia TOK FM11:50 W studio: Mateusz Orzechowski
-
29.09.2023 06:59 Codzienny podcast gospodarczy06:10 TYLKO W INTERNECIE
-
29.09.2023 06:40 Pierwsze Śniadanie w TOK-u12:16 W studio: prof. Szymon Ossowski
-
29.09.2023 06:20 Pierwsze Śniadanie w TOK-u09:35 W studio: prof. Krzysztof Koźbiał
-
-
-
-
29.09.2023 06:00 Pierwsze Śniadanie w TOK-u11:31 W studio: Robert Hojda
-
29.09.2023 09:20 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka25:04 W studio: Justyna Piszczatowska , Konrad Sadurski , Marek Chądzyński
-
29.09.2023 09:00 EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka12:02 W studio: Aleksandra Gawlikowska-Fyk
-
-
29.09.2023 14:59 Półka z książkami
-
29.09.2023 10:10 Gościnnie: Wyborcza, 8:1019:09
-
29.09.2023 12:00 A teraz na poważnie10:19 W studio: Jacek Dehnel
-
-
-
29.09.2023 10:30 Twój Problem - Moja Sprawa
-
29.09.2023 11:00 OFF Czarek22:38 W studio: prof. Wojciech Szafrański
-
29.09.2023 11:40 Kultura Osobista10:37 W studio: Marcin Liber
-
29.09.2023 10:00 OFF Czarek36:16 W studio: Gabriela Jeleńska
-
29.09.2023 13:40 Połączenie23:54 W studio: prof. Patrycja Grzebyk
-
29.09.2023 14:40 Raport Gospodarczy12:12 W studio: Rafał Benecki
-
29.09.2023 14:20 Połączenie06:58 W studio: prof. Małgorzata Myśliwiec
-
29.09.2023 16:20 Światopodgląd10:50 W studio: dr hab. Konrad Talmont-Kamińsk
-
29.09.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:50 W studio: dr hab. Paweł Kowal
-
29.09.2023 13:00 Połączenie21:21 W studio: dr Anna Kwiatkowska
-
29.09.2023 16:00 Gościnnie: Wysokie Obcasy21:43 TYLKO W INTERNECIE
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL