dzień dobry przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Jan Englert dyrektor teatru Narodowego w Warszawie aktor reżyser jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie jeszcze pedagog pedagog oczywiście akademie uważany na Warszawie już chyba sił co robię ważna była premiera miała moim Milan tropił jak dla mnie pani tez nie takie niezwykłe w ciągu ostatnich lat premiera, dlatego że miałem przyjemność przyjemność lub przyjemność z pracy przyjemność obcowania z tym
Rozwiń »
tekstem udzielę jakiegoś wywiadu przed rozpoczęciem luzie czy wręcz na początku klub, a pytanie, dlaczego robię powiedziałem, że w modzie w tej list i Golonka z chrzanem, a ja zrobię Ptysia w usta akcji po premierze prezent koszulkę różową z napisem, gdyż na pewno mam przyjemność w tej chwili obcowania z dobrą literaturę ma tego, a ja lubię wieś bardzo wiersza zwane sztuki chyba ostatni jak je jako reżyser przedstawienia, których muszę reżyserować aktorów formę styl, a nie przychodzić do historii gorzej nie mam parcia na przychodzenie historię albo mówienia rzeczy niezwykle ważnych one same muszą się rodzić kary nie może być świetlicą trybuną polityczną trybuną nawet w najróżniejszych spraw moim zdaniem powinien dotykać powinien uderzać nie powinien pouczać pani uczyć jest nie nauczać uczyć i dotykać nazwać kierunki adresy za nim interesować problemem ani głosić hasła to jest moje osobiste przemyślenie w tym oczywiście nie neguje możliwości uprawiania innego teatru mówię o tym co mnie mnie w tym 1000 wartości właśnie w Łodzi, ale dodatkowo w tym wybrała się grupa ludzi przy tym Milan tropie czy się dobrze pracował w związki 1 osoby reszta to byli moi studenci w trochę rozumiemy w ułatwi ci się relacje się zmieniły niektórzy są z tymi moimi mistrzami, a nie jest ich mistrzem, ale relacje są naturalne i gdyby estetyka chyba jest podobna wtedy się przyjemnie pracuje w coś nowego pan znalazł w tym moje ruskim dramacie wystawionym od strony personalnej przykład fenomenalny Jerzego Radziwiłowicza Moliera mamy lekko przestraszonego połączeniami boja moich zadłużonego takiego powiedział na stację minister z tego Moliera bardziej Moliera uczelnią kapelana jest kilka sztuk poważnych moli śląskich, który wszyscy wiemy z tych sztuk najdrożej jest grane mizantrop najczęściej chyba dążyło Świętoszek, a mizantrop jest trudniejszy troszkę nie ma fabuły bardzo bogaty nie jest zero-jedynkowy no i dzięki Radziwiłł wójtowi dajże sen zajęcie się tym co mnie teatr interesuję się formą stylem jednak często są nut i trzeba opanować umiejętność śpiewania wypadku wiersza to nie jest wspieranie tylko mówienie pierwszym, a nie reklamowanie, iż rozmawianie wierszem to wymaga umiejętność słabe aktem nie wymaga tego, a matur na pewno nie gra to już są umiejętności, ponieważ USA uczyń Lubka ryby powtarzać dla mnie kryterium wartości i w ogóle nie tylko teraz są umiejętność, czyli rozsuwa inaczej mając, więc tutaj już czasu umieć, żeby zagrać no tak, ale tu tłumaczenie rzeczywiście niezwykle ważne, bo mizantrop w tłumaczeniu Jerzego Radziwiłowicza to jest oczywiście cały czas ten sam mizantrop mówiony wierszem, ale z drugiej strony pozwalający na wiersze rozmawianie co pan przed chwilą powiedział muszę przyznać, że niektóre kwestie brzmią w tym spektaklu bardzo współcześnie, choć wydaje się, że nie są ukłonem w stronę współczesności tylko bardziej takim zaproszeniem współczesności do dialogu z klasy LaSalle kiedyś, kiedy prześwietlą pytania czy będzie przedstawienie tradycyjnie współcześnie się wściekł powiem dziennikarzowi, że Molier Szekspir zabrali kilkaset lat bezustannie nie schodzą z afisza na razie są permanentnie współcześni to samo z modelem w TGE w, zwłaszcza tych kilku elementarnych walnych sztukach jest współczesny bólu raziły niczego przecież, zwłaszcza że te tłumaczenia kilkanaście lat, a brzmienie napisany był wczoraj en tekst, dlaczego chyba ja mam taką właśnie ono nie nie chcę się mądrzyć, ale ale, dlatego że oni pisali o ludziach ani o problemach o tym co ludzie wyprawiają warunki determinują ludzi ludzie stwarzają warunki, który ich determinują stąd chyba się nic nie zmieniło poza narzędziami którymi posługujemy to co do samolotu, aby było niewielkich grup osób tych elit praktycznie w tej chwili jest stuprocentowe jeśli organa postrzeganie świata, czyli naprawianie świata nie naprawianie siebie czy uznanie, że świat jest paskudne, ale ja jestem piękny jeszcze nie tak dawno nawet możemy tak oni nie, a teraz już nawet nie mamy wy ja i oni no to jest bardzo współczesne wygląda na tak było napisane dzisiaj, ale jest dowodem na to, że jeśli chodzi o nas jako twór biologiczny nie zmieniamy się wcale mamy te same gruczoły te same te tęsknoty same niewiadome tylko inaczej rzeczka akcenty są rozłożone emigrantów mizantrop dla pana to jest idealista czy to jest Szałek łatwo, ale został w ogóle określić zdefiniować czym właśnie ta trudność w określeniu tej postaci czyni z niej taką jak fascynujący Małecki broni tej postaci Grzegorz Małecki tak powiem tak nadzieje z dziennikarzy przy Adamie nawiewu, a u naczytał się wcześniej o o Filantropii i że to straszna postać niż ludzi ani 12 nie jest prawdziwe z pełnowymiarową właśnie postać człowieka, który jak nie akceptuje rzeczywistości czy pewnego sposobu życia funkcjonowania innych krytykuje wszystkich bezwzględnie, ale sam popełnia te same błędy jest egoistyczny bólu wiele zdań zaczyna studia albo mnie, a co znamy dziś żyć w, a więc nie umiem powiedzieć czy to jest pozytywne czy negatywna postać pełnowymiarowa na tym polega geniusz właśnie tego autora, że tak potrafił postać napisać, że jesteśmy na zmianę, zanim albo przeciw konie w na bunt polegający na tym, żeby się schować się odejścia od tego świata nic robić, bo nie ma co jest, bo te, które zrozumiały w moim wieku jak nam czasami ochotę wziąć na siebie rolę pustelnika i pojeździć w Puszczy Białowieskiej przyjadą czasem porady albo umowę ktoś umrze w Jana karmi wiewiórki wyjdą powiem parę banałów ogłoszą pod świętym w nim wiele też podobno już tak nie da niestety to jest zbyt w ogóle w tej chwili trudno jest szukać jakichś określeń, które były no pewnik kami Antyle wątpliwości mówiąc w tej chwili do pani, a zmagamy wygłasza jakich sądy i ledwo kończy zdanie ma wątpliwość miał rację już coś takiego ten nie jest kwestia wieku kwestia zburzenia hierarchii wartości zbliżenia kryteriów ocen pomieszanych pojęć mylenie kompromisy konformizmem elity są burze elity zmiany sensu słów patriotyzm nacjonalizm nam się wszystko myli w tej chwili nie jest dokładnie zrozumiane i wolność nam się myli anarchią itd. nagle w więc, więc strategię strasznie trudno jest ferować jakiekolwiek ostateczne wyroki ostateczne mądrości i mieć pewność, że ma rację zazdroszczę tym, którzy nie mają mam znam takich, którzy wiedzą na pewno na Zachodzie tak niewymierne jak mówił jak nasz też dobre dobre lekarstwo na sukces nie mieli wątpliwości, a o tym kompromis, którym pan powiedział chciałem pana zapytać właśnie w kontekście mizantrop one, bo wiadomo skupienie na ja, ale ze sta jest jest dosyć drażniące on się na tym ja koncentruję w każdym swoim działaniu, ale też jest silna kobieta w celi MEN w tej roli Justyna Kowalska taki pierwowzór można by powiedzieć kobiety walczącej o swoje swoją pozycję w świecie może nie prawa pozycji szacunek dla tak, ale tutaj też to jak kroczy na przedzie tak się zastanawiam czy-li kompromisu nie będzie czy kompromis za kończy się Besko placach ludzi słabych dążenie do niego może nie będzie, ale tez i dlatego są wszyscy przegrani, bo my ciągle kompromis używamy jako przykładu na, czego już niegodnego czegoś wartościowego uważam, że kompromis, ale prawdziwy kompromis służy sprawie kompromis służy budowaniu ani rujnowania w nawet małżeństwie nie tylko w polityce, a konformizm, który jest mylony z kompromisem to jest kompromis, gdyby moich własnych korzyści to nie jest kompromis to już działanie egoistyczne i jedno jedno jednostkowe, a to co dla mnie korzystne szukam kompromisu korzystnego dla mnie to już nie jest kompromis pan mm właśnie za bardzo często słyszę jak zamach studentów mówi, że nie wolno nie wolno mi na żadne kompromisy byli bezkompromisowi w tym zawodzie nie mają żadnych szans nie pójdą na kompromis najmniejszych tylko tylko pełnić co mówią myślą o tym, że nie życzymy, żeby właśnie byli no jak gdyby rycerzami buntu w, więc innego Mrożek napisał w tangu bunt jest kościołem postęp prawda tak jest tylko nie może być alibi na niegodziwości i na koniec wracając do samego spektaklu jak wychodzę z teatru z jakiegokolwiek przedstawienia myślę sobie zawsze zadaję pytania dla kogo i dlaczego bardzo mnie ucieszyło, kiedy przeczytają Rzeczpospolitej wywiad, jaki z panem przeprowadził Jacek Cieślak, który mówił pan tych kryteriach Witkacego po co jak i dla kogo, tym bardziej czuje się ośmielona, żeby zapytać, bo po co wiem jak też już wiem, a dla kogo, a może dla kogo szczególnie tego nikt nie wie teraz to znaczy są takie przedstawienia, który zostają na boku jak i po co z góry są robione dla kogo wiemy dla kogo adresujemy co chcemy powiedzieć kogo chcemy zaatakować chcą chcemy uderzyć one są bliżej, jakby powiedział demonstracji politycznych czy trybuny politycznej co informacją o części przekazał jak wiadomo sił myślę, że teatr, który w sposób funkcjonują czy ten gatunek sztuki teatralnej w pandemii, kiedy był online był szczęśliwy, a także ilość widzów swymi swoim przesłaniem docierali zwiększył się wielokrotnie nie tylko w teatrze, a ja byłem nieszczęśliwy dla mnie ważne jak dla mnie najważniejszym pytaniem jest jak tylko, żeby być uczciwym trzeba przypomnieć, że Witkacy powiedział również w tym pułkownik był płytą, że jeśli napytanie po co dla kogo nie ma odpowiedzi trzecie pytanie jak traci sens w ich, więc to jak nie może być wyjęta z kontekstu płace dla kogo bardzo trudno w tej wypowiedzi dla kogo, dlatego że jesteśmy tak właśnie pukałam już mówiłem nie mamy punktów odniesienia nie mamy etycznych estetycznych i Wanga pojęcie awangardy umarł wobec czego Awangarda nie ma MKK mógł zgubiliśmy kanony musieliśmy hierarchię i dlatego poruszamy się po takim torfowisk nie toniemy, ale cały czas jest grząski teren, po którym chodzimy bardzo, ale bardzo trudno ferować opinię recepty podsumowywać coś, a stąd również, że mówiąc tak jak już powiedziałem mówiąc to co w tej chwili nawet mówił styczniki mówiąc już zastanawiam czy słusznie mówi w bo nie mam punktu odniesienia bardzo dziękuję Jan Englert dyrektor teatru Narodowego w Warszawie reżyser aktor pedagog był gościem kultury osobistej, a ja zapraszam państwa do teatru Narodowego nami Saint-Tropez proszę się pytać, o ile chce podobno nie jest łatwo i mizantrop oczywiście wyreżyserował moim państwa gościnna gra dziękuję bardzo, dziękuję bardzo
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA
-
-
12:12 W studio: Włodek Pawlik
-
-
10:53 W studio: Jerzy Illg
-
14:36 W studio: Krzysztof Czyżewski
REKLAMA
POPULARNE
-
26.01.2018 19:00 Kultura Osobista21:44 W studio: Jakub Majmurek
-
-
-
12.12.2016 17:40 Kultura Osobista13:28 W studio: Marcel Andino Velez
-
29.10.2020 19:00 Kultura Osobista21:42 W studio: Maria Peszek
-
06.11.2020 19:00 Kultura Osobista21:22 W studio: Zbigniew Mentzel
-
16.05.2022 11:40 Kultura Osobista13:02 W studio: Anna Dymna
-
18.03.2022 11:40 Kultura Osobista12:16 W studio: Daria Kosiek , Maciej Harna
-
02.12.2021 11:40 Kultura Osobista13:58 W studio: Andrzej Stasiuk
-
05.01.2022 11:40 Kultura Osobista12:54 W studio: Ewa Ciepielewska
-
08.02.2021 11:40 Kultura Osobista12:47 W studio: Waldemar Tatarczuk
-
23.09.2022 11:40 Kultura Osobista13:50 W studio: Maciej Kraszewski
-
09.02.2021 11:40 Kultura Osobista34:57 W studio: prof. Andrzej Syska , prof. Jarosław Kozłowski , prof. Jarosław Jakubowicz
-
25.07.2022 11:40 Kultura Osobista13:46 W studio: Ewa Szabłowska , Stach Szabłowski
-
29.08.2022 11:40 Kultura Osobista15:22 W studio: dr hab. Agata Zbylut , Eliza Proszczuk
-
30.09.2022 11:40 Kultura Osobista14:13 W studio: Karol Palczak
-
28.12.2021 11:40 Kultura Osobista14:54 W studio: Michał Nogaś
-
14.10.2022 11:40 Kultura Osobista13:41 W studio: Maciej Kawalski
-
03.10.2022 11:40 Kultura Osobista17:39 W studio: Michał Nogaś , Wojciech Szot
-
27.12.2021 11:40 Kultura Osobista13:39 W studio: Maciej Miłkowski
-
26.06.2020 19:00 Kultura Osobista21:37 W studio: Manuela Gretkowska
-
21.02.2022 11:40 Kultura Osobista15:48 W studio: Krzysztof Głuchowski
-
22.09.2022 11:40 Kultura Osobista13:31 W studio: Małgorzata Potocka
-
06.05.2022 11:40 Kultura Osobista13:53 W studio: Maciej Stuhr
-
10.10.2022 11:40 Kultura Osobista14:22 W studio: Julia Holewińska , Sławomira Łozińska
-
29.04.2022 11:40 Kultura Osobista14:10 W studio: Andrzej Muszyński
-
27.08.2020 19:00 Kultura Osobista21:59 W studio: Marek Niedźwiecki
-
24.01.2022 11:40 Kultura Osobista11:52 W studio: Jakub Majmurek
-
04.10.2022 11:40 Kultura Osobista12:58 W studio: Piotr Domalewski
-
28.10.2022 11:40 Kultura Osobista15:04 W studio: Diana Dąbrowska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL