REKLAMA

60 procent mniej widzów na polskich filmach, amerykańskie kino trzyma się na dobrym poziomie. Na co chodzimy do kin i jak radzą sobie kina po pandemii?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-12-17 10:00
Prowadzący:
Czas trwania:
39:39 min.
Udostępnij:

W studio Marlena Gabryszewska, Prezeska Stowarzyszenia Kin Studyjnych, Tomasz Jagiełło, Prezes Sieci Kin Helios, i Adam Trzopek, dyrektor warszawskiego Kina Muranów.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
agencja Panek dzień dobry rozpoczynamy magazyn filmowy do zobaczenia dziś magazyn filmowy poświęcimy kinom i tego czy chodzimy do kin czy jesteśmy jakimiś kryzysie może zmianie sposobu w jaki oglądamy filmy od kilku miesiącach mieszkańcy trochę narzekała na te Box Office, aczkolwiek mam wrażenie, że jesteśmy właśnie w jakiej takiej zmianie tego w ogóle czym kino oglądanie filmów w kinie oglądanie filmów razem jest no i zaprosiłam tutaj do studia praktyków osoby, które Rozwiń » zajmują się właśnie kinami trochę są być może od tej drugiej strony niż my widzowie, bo to są właśnie osoby, które prezentują nam filmy, które czasami być może siedzą nawet w tych ciasnych pomieszczeniach kinematograficznych taki i tam wyświetlają nam firmy Marlena Gabryszewska prezeska sieci kin studyjnych dzień do renty dobry Tomasz Jagiełło, który jest prezesem sieci kin Helios i członkiem zarządu Agory dzień dobry witam granicą oraz Adam szopek, który jest kierownikiem kina Muranów bardzo znanego kina studyjnego w Warszawie dzień dobry dzień dobry witam wszystkich na i cóż mamy taki weekend teraz, kiedy do kin wchodzi nam awatary dystrybutorzy ponoć obawiali się, że Avatar ta, tak więc te inne firmy teraz wszyscy już do końca roku będziemy chodzić tylko na Avatara ja chcę trochę zacząć od takiego pytania, a w kontekście Avatara to jest film, który trochę nam Uro uratuje te podsumowania Box Office SUV z całego roku i może Marlena zacznę od ciebie, bo ty wiesz, jakiej kondycji są te attyki na lokalne kina w całej Polsce, które z takich moich osobistych rozmów z kina żakami mają nadzieję, że trochę ten awatar pozwoli im się odkuć po tym, niełatwym roku myślę, że Avatar to jest akurat psy bardziej domena kin wielo salowych niż kin studyjnych, aczkolwiek rzeczywiście rzeczywiście ten obraz studyjnych obecnie wygląda nieco inaczej niż w latach pięćdziesiątych wtedy, kiedy te kina studyjne się, kiedy powstawały kiedyś formułowały wówczas kina studyjne to był rzeczywiście kino, które pokazuje firma artystyczna i wielu żona tylko dane teraz trochę ratują teraz zmienia się obraz kina w ogóle zmienia się, ale dotyczy to też się tego, że część naszych kinie w miejscowościach, w których innych kin nie ma dlatego też etyki na obok tego repertuaru artystycznego pokazują też, że rozrywka, ale wysokiej jakości i rzeczywiście biorąc pod uwagę dziedzictwa Avatara i to jak przełomowym filmem był była część pierwsza ten film zapewne też na wielu ekranach kin studyjnych zagości zagościł jest obecne i mamy nadzieję, że rzeczywiście one pomoże trochę to o ten Box Office kin pojedynczych, a wzmocnić i ten bilans roczny będzie nieco bardziej optymistyczne, bo tak jak mamy tutaj konkluzję stojak jak wszyscy tutaj siedzimy po tym pierwszym roku pan po pandemiczny, w którym działamy normalnie bez lockdownu bez obostrzeń tak jak UE kina rozrywkowe kino amerykańskie przede wszystkim wróciło z pełną mocą tak kino artystyczne ma się nieco słabiej z różnych względów tutaj nie możemy mówić tylko pandemii, ale jesteśmy w roku, w którym wybuchła wojna za naszą wschodnią granicą, kiedy szaleje inflacja mamy kryzys ekonomiczny tych problemów mamy bardzo bardzo dużo i rzeczywiście też może potrzebujemy trochę inna tego typu nowa to też wymrzeć zaś teraz wszystkie tematy, o których będziemy dzisiaj rozmawiać Adama szopka na razie nie pytam absolutnie Avatara, bo w Muranowie jak rozumiem Avatara zobaczymy, ale bardziej jeszcze mnie interesuje właśnie teraz ta strona multipleksów czy do wszyscy patrzymy z nadzieją na Avatara, który ram przylatuje tam też przypływa bardziej do do kin teraz te bardzo ważny film chyba raz oczywiście gigantyczna frekwencja gigantyczna nie tylko w multipleksach analny niż w Polsce tam świecie branża czekała na Avatara ponad rok czekając na tę datę mamy wyprzedane szansę, a bardzo biletów sprzedaje w związku z tym, a ten wynik roczny nam się nam się poprawi będzie będziemy grupą grubo powyżej 40 000 000 widzów, a z nadzieją na 50 000 000 w przyszłym roku już myślę, że to, że to to ta odbudowa okresu przykładem licznego one się odbywa dosyć systematycznie zgadzam się z Marleną, a że kino amerykańskie kino rozrywkowe praktycznie wróciło do pełnej mocy, a my żeśmy dla swoich potrzeb medali najlepsze 10 filmów tego roku hollywoodzkich, porównując do najlepszych 10 filmów frekwencyjnie sprzed pandemii w latach 1718 dziewiętnastym roku mamy dokładnie sam rezultat, czyli ten Top jest absolutnie najwyższej formie zresztą odruchowo też czujemy, że na sukcesy minionki ołów czy ta gan Elvisa do teraz cięcia Batmana to jest wszystko by strona absolutnie poziomie, którego producenci oczekiwali kina oczekiwały i tutaj podział prawie 100% tych tytułów jest troszkę mniej mamy dziurę produkcyjne szczególnie tych mniejszych średnich firm jest mniej znany problem firm polskim, czyli jak Mala powiedziała, że mamy problem z kinem artystycznym zgadzam się tak mamy również problem z lokalną produkcją, bo tutaj mamy spadek 10%, a 60% czy to jest tutaj nam widownia zniknęło 80% tego, że nie spodziewałam, że to, że aż tak źle dla 60% niż dziewiętnastym roku ludzi przyszło na polskie filmy hale doki trzeba to przepraszam, że Total już nie mówimy tutaj Oki nie tylko artystycznym polskim, ale w ogóle o kinie polskim także tym rozrywkowym na dobrze już nam się teraz utworzyły płacze pola do dyskusji za chwilę zastanowimy się też nad kinem europejskim kinem polskim zastanowimy się z czego wynika właśnie ta oferta jest rozczarowująca dla widzów właśnie przenieśliśmy się trochę w tym także o grzechach nie oglądaniem, gdzie indziej panie Adamie no jeszcze zapytam w takim razie o to kino europejskie i o to jak kino Muranów w tym roku sobie radziło, czyli czy jest tak źle jak się wydaje może jest jest jest jednak trochę lepiej zaczniemy dyskusję teraz wrócimy do niej po informacjach Radia TOK FM wysłał nawet podłączenie do takiej ogólnej sieci chodzenia do kina na świecie i w Polsce widać u nas też tak to gdzie spadki to jasne mamy w coś za granicą 325% natomiast ewidentnie widzimy, że film jest bardzo bardzo wiele mam film w sensie widowni mówi bardzo wiele jest za męża i tak nie wiem czy on nie ośmiesza użytego słowa, a nawet bardzo wiele i też nie dają rady dać wszystkim na swoich 4 ogromnych salach i duża oferta jest bardzo bardzo bogata oprawa jest znacznie więcej niż było do 17216 np. czyli filmów jest bardzo duża, a widzów trochę mniej i jej jak to sobie nie wiem tłumaczy cieczy czy jesteśmy zmęczeni czy za dużo czy właśnie oglądamy tych filmów do kina czy odzwyczaili się po pandemii do chodzenia do kina nie umawiamy się już na randki w kinie myślę, że też robimy to jest film taki film eventy w postaci chociażby spotkań reżyserami albo festiwali albo premier wtedy działa bardzo dobrze natomiast przy tej ilości filmów jeśli premier League średnią i tak przychodzi do nas na 2 tygodnia, więc jest rzeźbą on tak naprawdę co weekend albo jeszcze częściej, więc siłą rzeczy następuje selekcja to lekcja pewne tytuły z tego boksu wyrzuca po informacjach Radia TOK FM wrócimy do tych do tych Annę wszystkich tematów przypominam, że dzisiaj w magazynie filmowym do zobaczenia rozpad rozmawiamy o kinach kondycji kim o tym czy po pandemii wróciliśmy do do kin jeśli nie to dlaczego informacja Radia TOK FM i wracamy tuż po nich agencja Wanat to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia dzisiaj proszę państwa rozmawiamy o kondycji kin w studiu ze mną Marlena Gabryszewska prezeska sieci kin studyjnych Tomasz Jagiełło prezes sieci kin Helios oraz Adam szopek dyrektor kina Muranów no i teraz chciałbym, żebyśmy trochę rozebrali na części pierwsze to wszystko, o czym powiedzieliśmy spadki w Chinach są mniej do kin chodzimy kino amerykańskie się broni kino polskie poległo kino europejskie tak sobie w PE my Night dobrze teraz pytanie czy wy macie jakieś pro jakąś prostą odpowiedź na, dlaczego tak się stało, dlaczego tak to wygląda czy po prostu po pandemii faktycznie zostaliśmy w domach łatwiej nam jest od odpalić projektora albo albo wręcz niem laptop i oglądać filmy filmy tam Marlena Gabryszewska proszę myślę, że nie ma 1 prostej odpowiedzi ta sytuacja jest bardzo złożona i myślę, że nie tylko jako kniazia cała branża bardzo mocno przygląda się trendom rynkowym przekładają się producenci dystrybutorzy, bo to, że jesteśmy w w czasie bardzo dużych przemian jest faktem to do czego nas to doprowadzi ciężko w tym momencie przewidywać myślę, że powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka przede wszystkim to to, o czym wspomniałam w pierwszej części rozmowy, czyli inflacja kryzys ekonomiczny jeśli nie stać nas po prostu nas na nowo wiarę, że nie stać było kino wciąż jest jak najtańszą formą rozrywki natomiast w momencie, kiedy tak jak wspomniał Adam tych filmów mamy bardzo dużo w ofercie widzowie może 3× się zastanowią czy chcą pójść na konkretny typ filmu do kina być może niektóre gatunki filmowe myślę tutaj komediach romantycznych Polski chociażby czerpią z tego powodu, że one za chwilę będą na Platformie streamingowej jest tylko teoria też nie są jakiejś, czyli ponad mamy płacić za bilet do kin jeśli za chwilę zobaczymy to w abonamencie cały problem polega na tym, że te historie są dosyć do siebie podobne po drugie mamy tych filmów teraz bardzo dużo, ponieważ część tych produkcji została nam czasu pandemii wtedy, kiedy nie mogły być w tradycyjny sposób przedstawione w kinie, bo był lockdown, więc te daty premier się przesunęły nastąpiła bardzo duża kumulacja konkretnego gatunku filmowego w kinach być może mówiąc kolokwialnie troszeczkę nam się to kino przejadło i łatwiej jest nam poczekać aż ono trafi na Platformę streamingową, zwłaszcza że ta okna też się trochę się skróciły, więc też ma to zapewne znaczenie, jeżeli chodzi o wybór środka, przez które oglądamy film jest kino czy jest to Platforma streamingowa i też więc, jakby z 1 strony otoczenie ekonomiczne, a z drugiej strony jest to czynnik formy spędzania wolnego czasu pamiętajmy o tym, że przez 2 lata byliśmy przez bardzo długi długie okresy zamknięci w swoich domach i wracamy do życia na rok do normalnego życia i do normalnego sposobu spędzania czasu myślę, że wiele osób ma taką świadomość tego, że coś straciła i ten powrót to nie tylko powód to pracę i powrót do łatwego sposobu spędzania czasu, czyli kina, czyli restauracji, ale też chęć innego innego sposobu spędzania czasu chęć rozwoju samorozwoju coraz więcej osób chodzi na jogę może stracić dobrze rozumiem, że konkurencją dla kina nie jest tylko inne kino tylko to też, że to jest wszystko to właśnie jest joga kolacja z przyjaciółkami rozmawiamy spędzania czasu to jest ekonomia to jest to są oczywiście Platforma streamingowa która, ale odrzuciły roszczenie to błąd roszczenie to Platforma miała istniały też przed pandemią, a jednak kino wygrywało to jest też kwestia tego, że mamy bardzo dużo filmów na rynku, więc też następuje fragmentaryzacja i podział, czego widz także w momencie, kiedy byśmy mieli 1 premiera polskiego filmu w tygodniu zakładam, że frekwencja na niej byłaby inna niż w momencie, kiedy mamy 3 premiery polskich filmów w latach godnie no dobrze, ale skoro polskie kino zostało wywołane tutaj do odpowiedzi, bo to już wiemy, że komedie romantyczne poległy filmy Patryka Vegi tak dalej i to co zbierało ogromną widownię nagle przestało działać, ale przecież powstało tyle różnych gatunkowo polskich filmów w tym roku i niechęć mamy apokalipsę czy mamy Silent Twins mamy bułka, który teraz jeszcze jest w kinach mamy kobietę na dachu przecież taka różnorodność gatunkowa, iż mimo wszystko jakoś to do polskiego kina nie przemawia nie no i o co chodzi zawsze mieliśmy polskie polskie firmy Tomasz Jagiełło także słuch może odnieść wysłałem Legia 1 mamy na to dzisiaj mówię wydaje się, że marże tutaj wytłumaczenie prostsze zgadzają się z większością jest natomiast nie wpływają na końcowy tego co obserwujemy przy kasach wg mnie i dowodem na to właśnie kim amerykańskiej o ludzkie, które najszybciej po pandemii uporządkowało się ekonomicznie wyznaczyło grupę filmów, które skieruj kierują do kin i grupę filmów, które kierują platform i uratowało to co przed pandemią rzeczy było wiadomo, że jeżeli Display urnę, a Sony, wprowadzając do kin to jest wysoko jakościowa produkcja, którą warto do kina filmy mniejsze niszowe, które mogą liczyć np. niewielką frekwencję one są kierowane na Platformy tutaj linia podziału PiS jest drastyczne warto także przybyło były filmy, które są produkowane telewizji i filmy są produkowane tu kina toczy to nie jest drastyczne, jeżeli pomyślimy tak było zawsze, a i pomieszała nam się troszkę w czasie pandemii, bo firmy nie mogą wejść do kina no to były kierowane na Platformy studia nie wiedziałem co inwestować pieniądze nam nie wiadomo czy nawet otwarte zaczęły produkować tzw. Originals, czyli filmy bezpośrednio już założenia, które miały premierę na Platformie i troszeczkę nam się widzom w tym momencie, a z Hao nowo odbiór właściwie, z czym mamy do czynienia czy, jeżeli chodzi mi się na na Platformę którąkolwiek nie będę tu żadnej próbą mam filmy fabularne również teraz odruch to było w kinie to wiem, że to jest jakiś taki mocniejszy i wynosi kilkanaście filmów, które nie słyszeliśmy nigdy nie wiem i nie już filmy złe tylko ich produkcja była skierowana do kina czy oni dostały znaku jakości ten znak był bardzo ważny dla widza odbiorca wiedział do kina idzie po coś innego niż włączę telewizor dzisiaj telewizor Slash, a Platforma i nagle, jeżeli studia po zająć może 1,5 roku po pandemii uporządkowały swoją politykę to, aby mamy tę samą frekwencję przed pandemią natomiast nie nastąpiło w przypadku filmu polskiego i kina artystycznego tego niszowego i teraz dzisiaj widz nie ma czasu nie chcę się oczekuje na impulsy marketingowe on nie wie, który z tych 3 filmów jest wysoko jakościowy, który z nich jest filmem kinowym tu zgadzam z Marleną ten chaos okien tego, że niedługo będzie na Platformie o zniechęca do poczucia wydarzenia jest prawidłowo zrobiona praca producenta dystrybutora i kin to mamy 1 000 000 widzów nadzorem nagle się udało prawda, ale tutaj jest jakaś kont praca koncepcyjna to jest film kinowy wysoko jakościowy z prawidłową promocją i do ludzi dociera informacja, że warto na niego iść i co nie zostają w domu nie idą na jogę i do kina da się tylko musi tutaj jakby musi musi się rynek uporządkować to samo jest filmami i oczywiście artystycznymi, bo to jest są bardzo często firmy niedrogie, czyli produkuje się dużo zgadzam się zadania i nadprodukcję filmów, a w branży pieniędzy firm branży produkcyjnej sobie o wiele wiele więcej, bo również karmić Platformy i w związku z tym wszystkie moce produkcyjne na całym świecie tłuką łączą te filmy i on się w jaki sposób przypadkowe, a to pójdą do kina, a to od razu na Platformę pod jakiś festiwal i jest nadprodukcja jest nadprodukcja i ona dzisiaj, a dręczy widza i kina, bo nie wiadomo jak ten wybór abdykował nie ma znaku jakości festiwal będzie jednak, że każde dziecko porządku złota palma wszystko będziemy mieli pełne Kik to samo z filmem polskim zrobiono wiele komedii romantycznych były w magazynach przez pandemię i wreszcie grać ludzi był siódmy film o miłości w tym miesiącu i nagle zatracili zdolność widzowie rozróżnienia na co ławą idziemy, gdzie rodziną idziemy na randkę jak mówisz, a co można by albo jeszcze inne, a za tydzień będą na Platformie, bo może za miesiąc i to troszeczkę musi się wg mnie rynek ustabilizować od strony produktu i to moja główna różnica z tezą Marleny ani widza myślę, że nie zmienili daje lubimy te same restauracje najwyżej znany jest to sprawa będziemy chcieli, choć na Majorkę by myśmy się nie zmienili i chcemy chodzić do kina, bo to jest taki pierwsza baza gwaranta albo gdzie dziecko rodzicami tutaj my to wszystko jest, bo udowadniają to film amerykański tu frekwencja wróciła 100%, ale to znaczy patrzy czas na Adama szopka to znaczy, że filmy europejskie tak będzie oglądać tylko te ze złotą Palmą złotym niedźwiedziem złotym Lampartem ich 100 to nie jest złe, że żadnych gości porządkujemy taką właśnie dzięki złotą Palmą dzięki temu, że coś na duże kantorze taka fajna, ale takie szlachetności jak coś jest w kinie równie studyjny znaczy, że jest dobre, więc warto szukać na to Puszcza warto zaryzykować, więc nam się podoba jeśli chodzi o by White House w miastach Polski, że to co dajemy na duże ekrany na afisz to jest warte straconego czasu 2800 oraz czas chciał powiedzieć natomiast jakby, kiedy też europejskie np. w trójkącie, czyli ostatnia owalna idzie całkiem nieźle dostał ten stanowi to godzinę przed premierą rokowaniach wobec podmiotów rocznie dostał ten stempel jakości, które zaczyna trasę koniecznie działać pudłem festiwal w Cannes było zamieszania było trochę jak skandalu i tak do tego doszła nakręca to sposób funkcjonuje bez istotniejszych tytuły wchodziły zupełnie cicho po pandemii to one właśnie sygnał to czas, bo to wartościowa ale, ale tu znaczenia wpływu jest też gra w drugą stronę, że niestety Platformę kupują nazwiska, chociaż Paula Sorrentino czy też nadal budowali oni będą robić tylko 8 część w poście swojej pracy na na 1 poza dużym ekranem to też prowadzi mały chaos, ale strony róbmy swoje jednocześnie też dajemy stempel jakości to wtedy będziemy mogli ekonomicznie wprowadzać tytuły, które będą z już zastosowania na takim rozwiązaniem też jest za ile Marlena też Adam docencie takim rozwiązaniem jest np. wprowadzanie filmu, który jest produkowany przez Platformę będzie na tej Platformie i wprowadzane w jakiej bardzo małej dystrybucji tutaj myślą o płatność, który potem wywiązaniu się na razie polskie rady europejskiej tak dalej to prawda, że ma tylko rodzaj filmu eventu oni tak w kinie się obroni nawet do PiS częściowo w tych kinach obronił w Polsce i częściowo nowi przychodzą ludzie ze środowiska alpinistycznego brzozą następnie ze wzorami to też po to, jesteśmy, żeby zobaczyć wokół siebie ludzi nie tylko na komputerze w kuchni sobie, że tytuł natomiast na dłuższą metę łączenie nie mają sensu tak naprawdę nie ma takiej sytuacji, że film jest na Platformie długo i nie robić dobre wyniki 2 minutach WIG do informacji zaraz wracam nagradza 2 tematy od razu w tej, odnosząc się do do platform, że to nie jest jakby złe zły układ wprowadzenia do kin filmów, które dofinansowują Platformy, bo wiadomo, że budżety są wówczas inna to tutaj musimy pamiętać o tym, żeby też zachować odpowiednie okno, żeby też ten film mógł wybrzmieć odpowiednio długo w kinie, a nie do kina było tylko o formę reklamową tego filmu dla właśnie tej Platformy streamingowej później, tak więc są też jest istotna, bo myślę, że mamy tak duży rynek i znajdzie się na nim miejsce tak naprawdę dla każdego, zwłaszcza jeżeli ma też odpowiednie budżety, że możemy się tym rynkiem podzielić natomiast musimy zrobić też bardzo rozsądnych proporcjach natomiast, jeżeli mówimy tutaj o porównanie rynku amerykańskiego do polskiego europejskiego, toteż nie możemy zapominać o kwestii promocji tych filmów filmy amerykańskie też to mówił Tomasz to też jest pewien pewna forma eventu wyjście NATO Kan do kina niż obejrzenie go w domu na na ekranie nawet dużym ekranie, bo jednak to jest na widowiskowe co jest to są obrazy to są to jest to jest dźwięk, ale też ten film zupełnie inną promocję siłą rzeczy globalną promocję niż taki film jak klubu chociażby, które dostał nagrodę festiwalu w Gdyni którym, gdzie no słyszymy jednak deklaracja dystrybutora, że budżet reklamowy firmy na tym poziomie się nie zmienia, ale zmieniają się ceny reklam, więc też te budżety reklamowe przekładają się na nieco inna forma promocji i tym samym dotarcie do widza, więc też tutaj jest kluczowy sposób forma i koszt dotarcia do widzów, jeżeli chodzi o firmy Polski europejskiej i filmy światowa Tomasz coś powiedzieć, ale informacji Radia TOK FM od definicji głos zaraz po informacjach Radia TOK FM przypominam, że dzisiaj w magazynie filmowym oraz na rozmawiamy o rynku kin za chwilę wrócimy jeszcze do na do do tej promocji i pozwala właśnie Tomaszowi Jagielle odniesie do tego co powiedziała Marlena Gabryszewska, ale chciałabym, żebyśmy też zetknęli trochę zagranica zagranica zobaczyli jak inni to robią i być może czegoś możemy się też nauczyć, a jeśli nam wystarczy czasu też zadam takie kontrowersyjne pytanie czy powinniśmy dotować bardziej kina i w jaki sposób tutaj włożyć pieniądze na świat promocję Chin, ale taką ogólną czyli, żeby ludzie po prostu, żebyśmy widzowie do kin wrócili Anny za chwilę wracamy, ale po informacjach Radia TOK FM to jest wciąż magazyn filmowy do zobaczenia, a ze mną w studiu wciąż Marlena Gabryszewska prezeska sieci kin studyjnych Tomasz Jagiełło prezes sieci kin Helios oraz Adam szopek kierownik kina Muranów Warszawskiego kina Muranów obiecałam, że oddam Tomaszowi Jagielle głos chciałem odnieść do tego co Marlena mówiła o promocji m.in. budżetach na promocję filmów amerykańskich polskich europejskich i to kontrowersyjnie chciałem uzupełnić, bo tutaj jeszcze 1 element jeśli chodzi o o koszty promocji bo, a potwierdzają to ja zupełnie szczerze mówię, że nie uznaje platform streamingowych za sektor przeciwstawne kinu uznaje, że on po prostu zastępuje na naszych oczach telewidz telewizję linearną to myśmy, czyli współpraca na dnie konkurencja jest realizacja nie będzie współpracy pewnie nam wiele nie będzie natomiast by opowiedział o tym, że kino było od 100 lat z kinami mają swoją pozycję nr 1 w na tej linii eksploatacyjnej natomiast my obserwujemy dzisiaj jak Platformy zastępują jeśli chodzi o firmy nie mówią sporo informacji zastępują telewizji, a obserwujmy ciekawością to jak Platformy dzisiaj walczą o miejsce na rynku miejskim nami, a między sobą i i są też ten po ten czas post pandemiczny to jest czas one dzisiaj walczą o tych o swoją pozycję, czyli subskrybentów i a no niechcący my jesteśmy jako sektor kinowy jesteśmy ofiarami olbrzymich pieniędzy wydawanych na promocję przez Platformę do walki między sobą widzimy setki metrów kwadratowych wielkich billboardów w Warszawie z tytułami filmów są na Platformie że, a nie ma tych pieniędzy na promowanie filmów kinowych, bo nawet Avatar wydarzenie nr 1 proc na tym i Odra od lat, toteż nie ma takiego budżetu, bo jest rynkowy, żeby wykupywać całe ściany w Warszawie i się promować promowane są seriale Netflixa prawda Broad peaku i Czyż nie, dlatego że te firmy mają przynieść Platformie gigantyczne pieniądze mają doprowadzić tego, że Platforma wygra walkę osób z Trydentu konkurencyjną Platformę wmyśl biało mamy Disneya wchodzi ska autami, więc troszeczkę żeśmy ofiarami nie rynkowego ponad reklamować produktów platform, bo nierynkowe czy dane te firmy nie zostanie przez tych pieniędzy co się wydaje na reklamy, a my musimy ręką darzy te budżety zgadzam się z Marleną pewnie doznały erozji inflacyjnej, więc pewnie na promocję kina dzisiaj widać może mniej ryzyko większe, bo większy straży, że przyjdzie mniejsza liczba widzów, ale przede wszystkim i to zresztą pewnie mnie już wręczy osobiście i życie się zmieniło po pandemii nie widzę sposobu dotarcia do niego mamy jakieś zmiany jeśli chodzi o strefę Digital ową jeśli chodzi o analizowanie grup odbiorców, a trochę Trolla telewizji linearnej spada, który kiedyś miała w reklamie królewską pozycję mówimy, że internet rządzi, ale co to jest internet czy są portale czy może Social media i coraz trudniej złapać dotrzeć do widza bezproblemowo ja pamiętam czasy sprzed dekady wszystko wiedziałem, że film wychodził z lodówki, a wystarczyło, żeby na 2 portalach miał kilka reklam w telewizji, którą wszyscy oglądali i billboardy nam jeść wszystko było gazety pisały recenzję wszystko fajnie w tej chwili bardzo mamy utrudnione dotarcie mówi szum wokół tras współczuje dystrybutorowi, który mając jakieś limitowany budżet próbuje dotrzeć do odbiorców wszystkich, żeby poinformować, jaki jest fajny wartościowy film naprawdę jest to coraz trudniejsze zadanie i jeżeli dziś mamy problem wydaje się najbardziej w sferze komunikacyjnej no i jeszcze do tego dodałabym rynek medialny, który obcina drastycznie działy kultury wyrzuca krytyków filmowych i również niszczy ten rynek coraz więcej krytyków filmowych przechodzi po prostu drugą stronę np. do dystrybucji albo promocja to temat nie NATO rozmowy, aczkolwiek to też powiązane po prostu jeśli ktoś no nie będzie też tego rynku tych osób, które będą mówić o filmach no to też firmy same na tym ucierpią, ale chciałbym bo, ponieważ mamy 10 minut jeszcze i chciałem zerknąć właśnie zagranica jak to robią inni, bo możemy możemy się czegoś nie wiem w 1000 jakieś pomysły, czego Szcze nauczyć, a wiem, że wszędzie nie jest ciekawie tydzień temu rozmawialiśmy z Patrykiem Zielińskim, który mówił, że w Niemczech jest to po prostu bardzo źle ostatnio też słucham takiej audycji w radiu francuskim, gdzie też jedno wszyscy narzekali, że ten Box Office są dużo dużo niższe i Barnet francuski czwarty największy na świecie rynek filmowy wiadomo, że Francuzi po prostu gromadnie na filmy francuskie chodzili, a teraz jakoś właśnie też nieco przestali chodzić pytanie, dlaczego Adam Czopek i tak wrócimy z konferencji Europa Cinemas i tam ewidentnie tak to sesji odpowiedział, że budżety promocyjne na pomoc firmom oraz utrzymanie kin nie będą mieć będą powiększane, że konsekwencje co promować na wychodzenie do kina, czyli będą dotacje będą studia 20 swoje uznanie dla SLD nieraz wąskiej brukowanej wiem chodzi o to, że najważniejsze w tym, że on nadal uważają, że to jest dobro narodowe, że to jest ważna rzecz kino i chcą wspierać nie poddają się w tej walce walce z okna notabene pomiędzy platformami i to wszystko jest dosyć spraw realizowane ewidentnie chcą jak budować tę walkę nadal są w 2 i wierzą w kina, choć Włosi są na południu spać są spadki ogromne nawet mówi ludzie z południową zamek i 65% spadek w stosunku do do 219 źle się Hiszpania no i też dla Niemiec, które nigdy nie było uniesień to dziś wchodzi się działka została droga, więc wydaje się, że ci, którzy zauważają potrzebę konsekwentnego utrzymania systemu, który chociażby jak w Polsce wskazał i procentuje, bo każdego biletu wędruje potem do Instytutu ci zwyciężą no właśnie to zadam to pytanie być może kontrowersyjne czy kina powinny być dotowane czy czy powinny dostawać taką samą pomoc nie wiem jak teatry czy galeria od od państwa absolutnie tak myślę, że to nie jest kontrowersyjne pytanie absolutnie ten rynek trzeba wspierać, bo pamiętajmy o tym, że kina mają nie tylko funkcję rozrywkową nie tylko funkcję miłego spędzania czasu pójścia na randkę kina, zwłaszcza kina studyjne, ale nie tylko multipleksy też prowadzą jakąś formę edukacji także mają też funkcję wychowywania widzów wychowywania społeczeństwa i tworzenia społeczeństwa świadomego wrażliwego społeczeństwa obywatelskiego to też dzieje się przez kultura sztuka jest niesamowicie ważny aspekt, ale kina to także biznes nie możemy zapominać o tym, że to są miejsca pracy to są setki tysięcy miejsc pracy i także to są oni tylko sprzedaż filmów to jest także sprzedaż barowa to jest sprzedaż reklam to jest bardzo skomplikowane rynek, który trzeba inwestować absolutnie absolutnie się z tym zgadzam i to, o czym wspominał Adam być może we Francji ten rynek też Kuleja, ale prezes stowarzyszenia kin francuskich mówi ściągamy się, ale czułam się do 160 000 000 sprzedanych biletów 2022 roku, a nie 40 przy czym na rynek jak populacja Francję zaledwie 30 000 000 większa niż Polsk, więc ta różnica jest kolosalna między 40 000 000 w Polsce oraz 610 we Francji, na której jest wciąganie się ale, toteż czegoś wynika to wynika z tego co wspominał Adam, czyli tego co jest tego dbania o te kina uważam, że jest to dobro narodowe, które też trzeba dotować nie tylko sam film w sobie, ale też kino, zwłaszcza myślę, że te kina małe studyjna, bo tutaj jak już mam głos to jednak muszę podkreślić, że sytuacja wciąż jest bardzo zła w kinach studyjnych, dlatego że spadła frekwencja na filmach polskiej spadła frekwencja na filmach artystycznych być może mamy możliwość działania już bez przeszkód bez obostrzeń, ale pamiętajmy o tym, że jest, że ich teraz żyjemy w dobie kryzysu kryzysu energetycznego rosną koszty pracownicze rosną koszty utrzymania kin, więc to, że mamy możliwość działania bez przerwy mamy możliwość organizowania wydarzeń to koszty, jakie my ponosimy w Chinach versus spadająca liczba widzów albo odbudowujące się bardzo bardzo powoli sprawia, że my nie wracam ja nie mówię tutaj o 2019 roku, bo to jest jakby na razie pieśń przyszłości mam nadzieję niedalekiej, ale nie możemy się do 2019 roku w tym momencie porównywać mówimy nawet 2018 siedemnastym sytuacja wciąż bardzo bardzo zła i aby utrzymać liczba kin, którą mamy w tym momencie myślę, że musimy branżową zastanowić się co możemy z tym zrobić, aby utrzymać też nie tylko kina, ale też kondycję polskiego filmu też myślę, że obraża musimy usiąść zastanowić co możemy z tym zrobić Adam już głosy Tomaszowi Jagielle, ale chciałam zapytać teraz mamy 40 000 000 sprzedanych biletów mniej więcej tak 2900 osiemnasty to były jak widać, że źródłem 60 000 061 okej Tomasz Jagiełło czy powinniśmy notować kina i kto powinien to robić może prawda jest jednak z Marleną zgadzam sytuacja kin finansowa jest bardzo bardzo zła łamane przez dramatyczne protesty tym co ten biznes był ukształtowany na pewną ilość widzów, który dzisiaj 30% dzika czy tak będzie można się, że 4060 też czy 30% zdaniem dusza z bardzo duże ciężko wyobrazić, żeby raz, żeby można było tak konwertować swój model biznesu w ciągu 1 roku z drugiej strony cały Celtic cała machina mówi nie nie powinno się dotować firm ranking to są to są, ale powstała jako przedsiębiorstwa rynkowe od 100 lat zarabia pieniądze na sprzedaży biletów i to nie jest sposób natomiast to nawet nie tędy droga uważam zresztą mam doświadczenia, bo pewnie każda dobra idea była zdeformowana byłem współautorem pomysłu w czasie covid-u, kiedy kluby zamknięte na państwową pomoc dla dla kin i dodawanie przez Polski sektor sztuki filmowej reklam miesięcznie w tym okresie zamknięcia po zamknięciu i o dziwo, ten pomysł przeszedł tylko po drodze wyeliminował pomysłodawcy czy nie uważam, żeby było właściwe, dlaczego mamy dotować jedyne kino w Skierniewicach, a nie możemy w 2 calowe, ale jeżeli to sieć multipleksów nie możemy dotować Teresa nowego kina w Stalowej woli, a do takiej patologii doszło w związku z tym mówię tak się skończy na tym, że pewnie będą notowane na tylko samorządowe albo małe przedsiębiorstwa, więc to nie jest model, który uratuje kino czy to nie tylko tam straciliśmy 30% w części docent dostaliśmy w Polsce, więc natomiast, jeżeli państwo i tak powinno być powinno dbać o tym tkankę do to szukałbym jednak rozwiązań w wsparciu produktu który, jeżeli wszyscy pamiętają tam widzę problem, czyli promocji kina promocji filmów konkretnych dofinansowaniu wyników konkretnych filmów ogród, który ma walczyć tak tych ze znakiem jakości jakikolwiek sposób, który w, którym mądrzy ludzie uznają za właściwe, ale raczej próbował odbudować frekwencję niż dofinansował dofinansowywać nas w tym w tych kłopotach finansowych i tutaj położył położył nacisk objęty w jaki sposób, chociaż zgadzam się z każdym, kto widział Marlena przyczyny tego, że jest bardzo bardzo źle jest bardzo bardzo źle, ale my musimy odbudować frekwencję, a nie dofinansowywać strat no dobrze to musimy kończyć mamy 30 sekund, ale nie chcę kończyć na tym, że ich bardzo bardzo źle, więc może powiedz mi wasz ulubiony film tego roku proszę tak szybko niebyła aha właśnie najgorzej prawda ja wiem wiem też nie potrafi odpowiedzieć na te pytania, ale w aleję zadam ja wolę nie musi nawet udawać specjalnie ani tam odnosi się do do filmów festiwalowych nie wolno multipleksów, a ale, ale zaskoczyć wiście oczywiście te dane to film, na którym leciała tak myślała oczywiście ja zapraszam, więc już widziałem będzie już niebawem w kinach się w trójkącie lub na ląd naprawdę świetna rozrywka moda na niski poziom ryzyka oraz lubelska na kino amen takie jak popiera prokuratury, czyli 2 głosy na trójkącie i jej 1 głos na dziennego proszę państwa, chodźmy do kina po prostu je zamawia w ten sposób zakończy, choć będą kina czy wolicie państwo kino polskie czy artystyczne czy właściciel europejski jesteśmy po rozdaniu europejskich nagród filmowych czy to ma być właśnie kino widowiskowe czy chcemy po prostu pójść całą rodziną i wiaderkiem popcornu sieć po prostu spędzić sobotnie popołudnie w ten sposób po prostu, chodźmy do kina wyjdźmy z domu i chodźmy do kina, bo właśnie ktoś powiedział przed wejściem na antenę rzeki pewnie nie upadnie, ale może upadną gliniarze, więc dbajmy o to, żeby tak się jednak nie stało bardzo wam dziękuję za bardzo ciekawą rozmowę Marlena Gabryszewska prezeska sieci kin studyjnych Tomasz Jagiełło prezes sieci kin Helios członek zarządu Agory oraz Adam szopek kierownik kina Warszawskiego kina Muranów bardzo wam dziękuję dziękuję bardzo, dziękujemy, a ja dziękuję państwu za całą godzinę to był magazyny filmowe do zobaczenia i zapraszam za tydzień po godzinie dziesiątej Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA