REKLAMA

Podróże lotnicze w święta, Nowy Rok i ferie zimowe: czy pasażerów wciąż czekają problemy?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2022-12-21 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
13:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raport gospodarcze czternasta 44 Wojciech Kowalik dzień dobry to jest środowy raport gospodarczy w radiu TOK FM na początek przegląd sytuacji rynkowej na rynku walutowym dziś spore umocnienie złotego euro kosztuje 4zł i 66gr dolar po 438 frank szwajcarski 474 brytyjski funt po 532 natomiast na warszawskiej giełdzie dziś na zielono zwyżki w tej chwili WIG w górę o pół procent, a WIG 207% poznaliśmy dziś kolejne dane gospodarcze za listopad ceny sprzedaż detaliczna, a więc to co Rozwiń » zostawiamy w sklepach w listopadzie wzrosła bardziej niż oczekiwali ekonomiści, ale wciąż widać w tych danych wyraźnie wpływ wysokich cen tzw. cenach stałych cha, więc mówiąc w uproszczeniu ile kupiliśmy sprzedaż wzrosła o 1 i 6% w skali roku, a w cenach bieżących, czyli za ile kupiliśmy o 18,5% i to tu przede wszystkim widać efekty inflacji w zakupach coraz bardziej ograniczamy się do podstawowych produktów widać wzrost zakupów odzieży w związku z sezonem jesienno-zimowym, a także przesunięcia z grudnia na listopad części zakupów świątecznych mniej potrzebne zakupy wciąż odkładany, choć w tych danych widać wpływ zakończonych mistrzostw świata w piłce nożnej w postaci odbicia kategorii zakupów sprzętu telewizyjnego i dziś poznaliśmy też dane z budownictwa produkcja budowlano-montażowa rosła w listopadzie w skali roku o 4%, choć ekonomiści spodziewali się i spadku widać jednak duże pogorszenie na budowach komentują te dane analitycy ING dymisja prezesa polskich linii lotniczych lot Rafał Milczarski został odwołany ze stanowisk prezesa LOT-u oraz polskiej grupy lotniczej za sterami Narodowego przewoźnika Milczarski siedział długo, bo od początku 2016 roku to za jego kadencji 2018 doszło do strajku pilotów personelu pokładowego polskich liniach lotniczych jedną z jego najbardziej kontrowersyjnych decyzji było dyscyplinarne zwolnienie 67 osób biorących udział w strajku przywrócenie do pracy było jednym z warunków końcowego porozumienia pod koniec przyszłego roku rada polityki pieniężnej może zacząć obniżać stopy procentowe szacują analitycy polskiego Instytutu ekonomicznego i obniżka w czwartym kwartale przyszłego roku mogłaby wynieść 50 punktów bazowych, a cykl mógłby być kontynuowany 2004. roku szanse na wznowienie cyklu podwyżek są niewielkie równocześnie dyskusja o obniżkach stóp procentowych będzie w naszej ocenie nieuzasadnione w momencie, w którym inflacja przekracza 10%, a taki stan utrzyma się do końca trzeciego kwartału przyszłego roku piszą analitycy polskiego Instytutu ekonomicznego to była pierwsza część raportu gospodarczego, a teraz rozmowa z naszym gościem raport gospodarcze, a jest nim Mariusz Piotrowski serwisów dla informacji dzień dobry dzień dobry panu państwu, czyli porozmawiamy dziś podróże w okresie świątecznym noworocznym i dalej zimowym, bo przecież ferie zimowe no ale najpierw informacja z branży lotniczej, która pojawiła się dzisiejszego popołudnia, czyli wspomniana przed chwilą dymisja prezesa polskich linii lotniczych lot Rafała Milczarskiego do branży zaskoczenie w tak jest to bardzo duże zaskoczenie co prawda temat ewentualnej dymisji prezesa LOT-u przewija się co jakiś czas rozmowach kuluarowych zakulisowych natomiast wydawało się, że opozycja jako prezes zarządu jest na tyle mocna, że tak naprawdę nic mu nic nie grozi, więc dzisiejszy komunikat z pewnością jest dużym zaskoczeniem, tym bardziej że został on z zdymisjonowany zarówno funkcję samolotu jak i prezesa spółki Pesa wielu, więc c no najprawdopodobniej uznano, że zaufanie do NATO do tej misji, którą pełni zostało wyczerpane, jakiej kondycji prezes zostawia lot nasz Narodowy przewoźnik radzi sobie na tym trudnym lotniczym rynku czy całą tą dużą rolę śmiercią kadencję prezesa LOT-u należy oceniać, jakby przez pryzmat, jakby 2 rzeczy z 1 tony jest to, o czym pan wspomina, czyli trudno taki trudny charakter prezesa, którego przejawem były bardzo trudne relacje ze związkami zawodowymi właściwie wciąż były zarząd wniosku skonfliktowane ze z pracownikami jest 1100 i 1100 metal prawdopodobnie trasa poprawi teraz, jeżeli chodzi o oraz przewoźnika to nie da się, gdy trzecią kadencję amatorskiego lot rozwija się bardzo prężnie nawet tego okresu pandemii od wybuchu na koronawirusa, ponieważ się do tutaj od czasu wybuchu pandemii rodzą się podwoi liczbę pasażerów do poziomu około 10 000 000 pasaże podróżnych rocznie, a także udało się narodową przewoźnikowi proszę samej pandemii dość skutecznie przeformułować swoją strategię, czyli postawić mocniej na na na przeloty wypoczynkowe wakacyjne czarterowe lot stał się w czasie pandemii jednym z największych swoich tras w Polsce i to z pewnością też jest coś co należy zaliczyć ustępującą prezesowi zarządu na plus więc, więc tak naprawdę ta sytuacja całej branży jesteśmy wciąż wciąż trudna, więc trudno naszą ocenę to jest mówiono tutaj zapewne będą się ścierały 22 stanowiska czy tego jak prezentował się stosunku do własnych pracowników wewnątrz firmy i tego w jaki sposób no lot rozwija się obecnie nie da się, że sytuacja LOT-u nie jest z pewnością kolorowa, ale jest też widać jakieś takie Jaskółki do tego, że no nie jest aż tak źle jak mogłoby być to od wizji prezesa polskich linii lotniczych lot zaskakujące jak słyszeliśmy, o której dowiedzieliśmy się dziś po południu, ale przed nami przecież sezon wzmożonych podróży lotniczych na święta na nowy rok później na ferie zimowe jeśli ktoś wybiera się samolotem w najbliższym czasie no to musi liczyć się z utrudnieniami no bo choć my słyszeliśmy, że związki zawodowe w wielu krajach czy Wielkiej Brytanii czy Belgii czy Hiszpania zapowiadały akcje protestacyjne pracowników obsługi naziemnej ta sytuacja jest dość mocno dynamiczna, bo jedne strajki są zapowiadane inne odwoływane, ale w każdym razie trzymać rękę na pulsie jeśli mamy w najbliższym czasie wykupiony lot tak całą pewnością tak najgorsze są w tej chwili jest w wielkiej Brytanii, gdzie dzieje jest zapowiedziane ody od 103 grudnia strajk pracowników kontrolerów jest ani Straży Granicznej no i tamta sytuacja tego dotyczy 6 głównych lotnisk m.in. 2 portów w Londynie Heathrow Gatwick czy lotniska, a wnętrze też, że nie da się, że najtrudniejsze to dotyczy dotyczyła tego tego tego rynku brytyjskiego tam no niestety trzeba się liczyć z tym, że zieloni mogą być opóźnione niektóre mogą być odwoływane już lawety z minionymi mieliśmy pierwsze, jakby zalążki tego co może w najbliższych dniach, kiedy pojawiły się poważne problemy ze system odbioru bagażu no to, żeby wynika z tego, że mamy pierwszy od wybuchu pandemii 2016 roku taki może chodzić normalny sezon czy szczytu na podróże znaczy nie mamy żadnych żadnych restrykcji ludzie nie będą siedzieli w domach ludzie chcą podróżować co co sprawia, że tak naprawdę lotniska linie lotnicze wciąż nie odbudowy nie odbudowały swoje jak może być siły roboczej, ponieważ na małej powtórkę spotkania miejsce wiosną latem, kiedy ten popyt na podróże bardzo mocno szybko się onanizował i okazało się, że nie ma komu tych pasażerów obsługiwać ręce okazuje się, że w ciągu kilku miesięcy temu i jesienno zimowego zarówno linią jaki, jakie lotnisko europejskiej największym nie udało się odbudować tego stanu kadrowego nam niestety no jest to główne źródło problemów a, a strajk właśnie pokłosiem tego, że pracownicy zgłaszają takie postulaty, że tego dużo wycierpieli w czasie pandemii godzić na obniżki pensji na jakiś kraj oraz ograniczenia jeśli chodzi o formę zatrudnienia i tras chcieliby powrócić do tych warunków, którego wcześniej, a nawet dają podwyżek też zrozumieć, ponieważ inflacja jest tego organu w Polsce jest surogatem w całej Europie więcej, więc na jego szczyt szczyt podróży Itaka, pod który jako doskonałą okazję do tego, żeby wynegocjować sobie możliwie lepsze warunki, czyli kolejka do odprawy do kontroli bezpieczeństwa czy opóźnione albo odwołany lot no to ni musimy się tego spodziewać, że możemy mieć z tym problem z całą pewnością należy śledzić na bieżąco komunikaty przewoźników no i warto też pamiętać o taki by podstawowych zasadach co sobie bezpieczeństwa to znaczy no warto na pewno w tych dniach pojawiać na lotnisku odpowiednio dużym my dużym wyprzedzeniem my i lotniska szczególnie te najmocniej narażone na problemy takiego czegoś na wcześniejszą informują pasażerów na bieżąco na temat tego jak jest to oczekiwania do kontroli no bo to są musimy uzbroić w cierpliwość i też, ale się też pamiętać o tym, że tak naprawdę w czasach przed covidowych no tego typu sytuacje miały miejsce właściwie właściwie to co roku, tak więc c na no nie wpadajmy w panikę, ale przedsięwzięć jakieś takie podstawowe środki ostrożności jakie, jakie jak i jakie tak byśmy brali, jakby w normalnym okresie przy covidowym, czyli przyjęć na lotnisko wcześniej, bo kilku dziesięciominutowe kolejka do kontroli bezpieczeństwa może nam skutecznie to płynne przejście do samolotu utrudnić tak wspominaliśmy o tym trudnym sezonie wiosenno-letnim w tym roku był trudny dla branży, ale trudno też przede wszystkim chyba dla pasażerów organizacje konsumenckie informowały o rekordowej liczbie skarg na linie lotnicze na zgubione bagaże odwołane loty przewoźnicy uporali się już z tą lawiną reklamacji tak, aby to wszystko zależy ody od przewoźnika niektóre linie lotnicze radzą sobie z tym sytuacja bardzo sprawnie inny jak np. WizzAir, który w ostatnich dniach szczególnie głośno no niekoniecznie, toteż właśnie prawdopodobnie wynika to z niewystarczającej liczby pracowników do obsługi tego tych wszystkich wniosków w takim pewnego rodzaju paradoksem całej tej sytuacji, która miała miejsce w Europie jest to, że na jedną z najbardziej wiarygodnych i punktualnych pod operacyjnym linii czy w Europie wyrósł raj, na który przez lata był uważany właśnie takiego przewoźnika, który ani prawa pasażerów, gdzie traktuje się podróżnych jak stoją może być dla dniem bydło, a natomiast w okresie wiosenno-letnim no brak energii nowość, więc chyba, że chodzi z o działania operacyjne, jeżeli chodzi o odwołane opóźnione loty i jakby to jest taki atak taki paradoks, że udało się temu przewoźnikowi dzięki temu strasznie dużo zyskać względem takim właśnie wizerunkowym linie lotnicze chętnie wypłacają odszkodowania za opóźnione odwołane loty no bo czytam na forach internetowych, że są z tym problemy no i wyjątkowo niechętnie uznają reklamacje tak naprawdę nie ma nie ma takiej takiej 11 reguły z całą pewnością takich w takich momentach, kiedy liczba tych deklaracji jest jest większa ten czas czas oczekiwania na realizację aż jedno jedno informacji znacząco się się wydłuża no generalnie zaś tak zechce powtarza mówi problem polega też na tym, że wielu pasażerów wciąż nie ma takiej świadomości, że przysługują im e-maili do jak broń przysługują, czyli kwestia odszkodowania za opóźnienie pożyć powyżej 3 godzin za za odwołany lot i z tego nie korzysta, więc no generalnie należałoby zaapelować do do podróżnych, aby po prostu tego prawa prawa prawa korzystali, bo jeżeli nasza to opóźniony z przyczyny zawinionej przez przewoźnika to po prostu odszkodowania nam się należy i prędzej czy później, ale te pieniądze dostaniemy swoje prawa jako pasażer trzeba znać Mariusz Piotrowski z serwisów dla forsy bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję również to był raport gospodarczy za chwilę w TOK FM informacje Wojciech Kowalik do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA