REKLAMA

Elektryfikacja motoryzacji w Norwegii, radary w Teslach oraz współpraca Renault z Airbusem

Codzienny Mag. Motoryzacyjny
Data emisji:
2022-12-21 19:40
Czas trwania:
12:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór to jest codzienny magazyn motoryzacyjny Radia TOK FM Sławek Paruszewski Jacek Balkan dobry wieczór witamy środa przyszłość motoryzacji się kłania przed świętami tak jest wczoraj przedwczoraj były powtórki bardzo przepraszam zresztą to chyba wydarzyło to aż za 2 tygodnie temu to, że jest to od czasu do czasu chory albo muszą się zająć dzieckiem, które skoro zapowiedz, że to już tak ja się do tego przynajmniej przyzwyczaiłam i te powtórki, które się Rozwiń » pojawiają bardzo bardzo rzadko przez 19 lat naprawdę bardzo rzadko się, jakby to już naprawdę nic się zrobić, czyli zapalenie gardła np. taki takiego straże, że nie mówię ale, żeby Sławka coś złożyło ja nie wiem ja nie pamiętam sław już być rozchorował uznałem, że wszystkie lata może raz może raz tak było, ale fachowcy mówią, że te tym razem jest zmęczenie materiału może za dużo gadałem na mrozie, ale na szczęście szybko zostało zduszone to fachowiec może złego diabli biorą, więc domagają się tutaj doszukiwać jakichś prawidłowości w dorzeczu, że jest dobrej formie dzisiaj środa, czyli staramy się przedni trochę porozmawiać o przyszłości motoryzacji o tym co może się wydarzyć coś wiesz na ten temat no właśnie zastanawiam się, bo wiem też będziemy dzisiaj spacerować po Norwegii albo wpis wybierzemy się do Norwegii natomiast i przyszłość motoryzacji dość Cafe mam informację samoloty połączone z samochodami takie 2 firmy, których każdy słyszał o 1 to jest Airbus to wiadomo samoloty pewnie nawet rzadko lata, ale airbusy airbusy upewnić się zdarzyło kiedyś lecieć z boeingiem i rano no to już to już wszyscy słuchacze naszej audycji muszą wiedzieć, że Renata trzymasz mocno i ale to, że Reno i Airbus podpisały porozumienie to powiem szczerze byłem trochę zaskoczony, bo wiedziałem nawet żonie rozmawiają już na temat już w porozumieniu, o co chodzi chodzi o to, że będą pracować nad ogniwami litowo-jonowy jest z ciekłym elektrolitem obecnie apotem płynnie przejdą do stałego elektrolitu, czyli to ma być wielokrotnie wielokrotnie to na razie 23× większa gęstość energii IT te akumulatory generalnie są wg mnie tak na podstawie informacji przyszłością jednak motoryzacji tym na kółkach czy w samolotach też jeszcze okaże, bo to tutaj w cały cykl życia rok będzie brany pod uwagę, żeby go zoptymalizować od produkcja do recyklingu, więc miejmy nadzieję, że takie 2 firmy, które rzeczywiście od lat sukcesy istnieją i kwitną szczególnie w Europie sobie poradzą, bo Airbus okazuje się ma zamiar osiągnąć neutralność emisyjną do 2050 roku zastanawiam się jak to będzie elektryczne samoloty na razie nie mają sensu, ale podobno już w 2030 roku mogą być samoloty hybrydowe baterie mogą być później ładowane z użyciem wodorowych ogniw paliwowych wszystko brzmi to jak jakiś kosmos byśmy pewnie w powietrze szyli unieśli, gdyby nie to że, który ma z tym też coś wspólnego no w każdym razie obie firmy będą współpracować rezultaty tej współpracy nie zobaczymy może, ale poczujemy pod maską albo albo będą ukryte gdzieś w kadłubie samolotu i na pewno będzie to współpraca, która będzie też ma trwać przynajmniej wiele wiele lat do 2030 na razie, a potem może i pięćdziesiątego roku lukę stoją teraz taką ciekawostkę z Norwegii czy norweski jest jednym z języków, które znaczy fiński Jan Osiński kiedyś rzeczywiście nawet potrafię się porozumieć, ale wiesz jak nas miasta jeździłem natomiast norweski myślę, że to zrozumiesz, jeżeli znamy i trochę niemiecki nieźle angielski norweski nie jest taki trudny do zrozumienia rewia no przecież zaraz za 1 czy zadaliśmy w rewelacyjne komplement mnie spotkał, ale wybaczam ci, bo jestem dobrym humorze i zdrowy w przeciwieństwie do ciebie rozumiem, że choroba trochę wymęczyła i i nieco stępiła wrażliwość ma relacje międzyludzkie Sławku ja się tego norweskiego zaczynam uczyć, dlatego że mamy już bardzo dużo dzieje w motoryzacji dziś ma nawet 2 informacje właśnie z Norwegii pierwsza jest niezwykle ciekawa Norwega to jest kraj w tym 7080% nowych samochodów, które jak są kupowane przez ludzi w salonach to są samochody elektryczne no i to nie zmieni no za co pewnie się coś zmieni, a inne zastanawialiśmy się z jakiego powodu zastanawialiśmy się z jakiego powodu pewnie tak nieraz byśmy sobie odpowiadali na pytania z jakiego powodu Norwegowie kupują tyle samochodów elektrycznych przez ten kraj który, jakby zarabia krocie na ropie naftowej, a Otóż cała ta przesiadka na samochody elektryczne na została bardzo mocno otrzymała bardzo mocne wsparcie ze strony rządu ze strony samorządów przede wszystkim zniesiono podatek dwudziesto pięcio procentowy na samochody elektryczne to się już zmienia ten podatek ten podatek zaraz zaraz wraca, chociaż dotyczyć będzie samochodów, które kosztują powyżej 500 000 koron norweskich to około 50 000EUR w pojawi się nowy podatek od przyszłego roku podatek wagowo za każdy kilogram powyżej 500 kg trzeba będzie zapłacić 12,5 Korony norweskiej to za takie volvo x 90, czyli samochód waży prawie 3 tony trzeba będzie zapłacić 2300× 11230003000EUR natomiast do końca 2019 roku np. w Oslo jako samochód elektryczny SUV, choć trochę odwołać go za darmo i to było osób to oczywiście skończyło w 2020 roku, ale nadal było bardzo bardzo tanio i tam to rozliczenia ono nie było za kilowatogodzinę z tych z tych z tych ogólnodostępnych ładowarek, które są w mieście jest ich tam bardzo dużo tylko to były stawki godzinowe i pomiędzy dwudziestą dziewiątą rano za godzinę ładowania płaciło się jakiś 5 koron to było jakieś 50EURcentów za godzinę, czyli powiedzmy jakieś tam za nockę w 250× 8 kilka 4 jakieś tam kilkanaście złotych w UE natomiast cenę od roku 2020 do tego tak naprawdę tylko w tym roku, bo ceny zaczęły rosnąć na początku tego roku na początku nieznacznie do 7 koron na, a potem 12 ruch w ciągu dnia no i potem to i tak poszło ostro i teraz poszło jeszcze bardziej ostro radami miasta Oslo przegłosowała ekstremalną podwyżkę ceny to jednogłośnie, a pojawił się taki, jakby jednoznaczny komunikat już nie będziemy subsydiować samochodów elektrycznych jak Super teraz jednak godziny ładowania w nocy kosztuje 3EUR 30 tam na euro centów natomiast w ciągu dnia prawie 5EUR za godziny ładowania w w ciągu nocy ładowanie podrożało siedmiokrotnie w tym roku w ciągu w ciągu dnia pięciokrotnie, dlatego że Norwegom jakoś bardzo wzrosła cena energii elektrycznej podejrzewam, że to nie z tego powodu tylko z tego powodu, że po prostu przestali to subsydiować naj to oczywiście jest tutaj ogromny sprzeciw na norweską federacja samochodowa Stowarzyszenie pojazdów elektrycznych tam są zszokowani wyrażają oburzenie no i podają przykłady, jeżeli ktoś ma hybrydę plug-in no to, jeżeli podłączy na noc doładowania do tego prądu będzie miał niewiele, bo tam jak pan jest okres słabszą ładowarkę w tych starszych plagi nach no to za jedno ładowanie będzie musiał zapłacić około 30EUR, a będzie na tym w stanie przejechać jakieś 60 km oraz nie jest już też nie żartujmy sobie przecież to może nie nie jestem fachowcem od zarobków w Norwegii, ale byłem tam pamiętam, że ceny, owszem, wysokie, ale zarobki naprawdę imponujące, więc tam na biednego nie trafiło, a to, że będą wyższe opłaty to, że będą zniesione przywileje to przecież mówiliśmy nie byliśmy takimi wizjonerami chyba każdy, kto trochę oleju miał wtedy w głowie mówi wtedy, kiedy zaczęła elektryfikacja Norweg wiedział, że jak coś stanie się normą to nie będzie już subsydiowane na tamte samochody nowe przynajmniej elektryczne są normą jest trochę pożartowaliśmy natomiast czy uczenia się norweskiego, ale to jest oczywiście, jeżeli masz ochotę to w będę będę przy klęski wał, ale to Norwegowie tak świetnie mówią po angielsku, że nie wiem czy czy rzeczywiście ten norweski będzie do czegoś podziale na prasa motoryzacyjna jest po norwesku no tak mają też stronę angielski, więc internet to bardzo pomaga wieś, ale tu przejdźmy do języka, który znamy świetnie i mówię tego to bez żadnej uszczypliwości jeśli w ogóle odczuła jakąś moją uszczypliwości i angielskiego test Tesla tam to już zdecydowanie po angielsku mówią w tej firmie, ale tam też mają okazuje się pewne kłopoty rozwiązania, bo ten program jazdy autonomicznej FASD w skrócie, którym wielokrotnie wspominaliśmy on tak do końca się rozwija jak się miało rozwijać przede wszystkim komputery, które są stosowane w Tesli nie mają wystarczających mocy, żeby obsłużyć wszystkich czujniki również kamery, które mają muszą mieć większą rozdzielczość niejeden tylko 5 megapikseli to też technikę Computer sobie radzić z tym okazuje się zresztą same kamery nie wystarczą, żeby ta jazda autonomiczna była bezpieczna i uwaga ciekawostka, dlaczego o tym mówię, dlatego że Tesla od stycznia, czyli już lada dzień będzie dodawać ponownie do wyposażenia samochodów nowych radarów no bo te radary zniknęły zniknęły czujniki ultradźwiękowe tak jak wspomniałem same kamery to za mało musi być radar wysokiej rozdzielczości i do tego do tego firma wróci muszą być po prostu 2 równolegle działające systemy, które będą obserwować co się dzieje na drodze wokół samochodu w związku z tym z podkulonym ogonem no Tesla wraca do rozwiązania zresztą sprawdzonego może to było oszczędności, że sama kamera miała wystarczy w każdym razie dobrze się uczą na błędach dobrze, że zmieniają swoje podejście do wyposażenia auta prawdopodobnie zresztą bez tego podwójnego ostrzegania, czyli radary kamery ta jazda autonomiczna, aby nadal była taka w powijakach i dobra na tym kończymy w takim razie do Norwegii zajrzymy w piątek Sławek Paruszewski Jacek Balkan bardzo przejęć dziękujemy do jutro Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: CODZIENNY MAGAZYN MOTORYZACYJNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA