Szanowni Państwo drogi słuchaczki drodzy słuchacze 33 lata temu na ekranach kin pojawił się film w stowarzyszeniu umarłych poetów był to film kultowy w reżyserii Pitera were Robin Williams znany wtedy z roli w filmie my pytał Haier akurat w tym filmie grał rolę nauczyciela Johna Kinga elitarnej, ale jednak dość surowej szkolę pokazywał swoim uczniom, że szkoła może być przyjazna, że może być otwarta na potrzeby uczniów, że może traktować podmiotowo, a przede wszystkim
Rozwiń »
uczył ich poezji wrażliwości miłości i przyznam, że jak sobie przypominam scenę z tego filmu, kiedy to jego uczniowie uczniowie Dona Kinga chodzą na ławkę w proteście przeciwko odejściu ich ukochanego nauczyciela ze szkoły i przemawiają do niego kapitanie mój kapitanie, czyli przemawiają wierszem u Holta Sweet mana to to dzisiaj czuję jakieś takie szczególne wzruszenie 2 lata temu w Polsce powstało Stowarzyszenie umarłych statutów oczywiście nazwa stowarzyszenia nieprzypadkowo nawiązuje do tytułu filmu stowarzyszeniu umarłych poetów, ale Furca stowarzyszenia zależy na jednak czym innym nie tyle na promocji poezji co raczej na promocji tej swoistej poezji w statutach szkół czy zależy na tym, aby szkoła traktowała uczniów podmiotowo, aby prawo uczniów były szanowane, aby statuty szkolne były dobrze poprawnie pod względem legislacyjnym napisane jasno określały relacje pomiędzy nauczycielami dyrekcją rodzicami ucznia, ale przede wszystkim statuty szkolne powinny być wypełniane treścią rzeczywistej codziennej demokracji szkolnej i twórcy stowarzyszenia umarłych statutów ze względu na swoje także osobiste doświadczenie względna różnego rodzaju sytuacji, z którymi się spotykali w swoim życiu takie poczucie krzywdy dobrze wiedzą, dlaczego o prawa uczniów należy się w szkołach upominać o moim gościem jest dzisiaj pan Łukasz Korzeniowski założyciel prezes stowarzyszenia umarłych statutów już za chwilę rozmowy, ale najpierw zastanówcie się państwo z jakim utworem państwu najbardziej kojarzy Polska szkoła może państwo pomogę to było już 40 lat temu w 1982 roku szkołę w Częstochowie liceum Ogólnokształcące ukończył Zygmunt Staszczyk, czyli popularnie zwany Muniek Staszczyk zespołu Phila i nagrał utwór czwarte liceum Ogólnokształcące Szanowni Państwo drogi słuchaczki drodzy słuchacze to jest audycja boss, a studio Radia TOK FM jest pan Łukasz Korzeniowski prezes stowarzyszenia umarłych statutów i po Łukaszu tu w tym utworze, który wysłuchaliśmy Muniek Staszczyk śpiewa tak czwarte liceum Ogólnokształcące wszystko możesz znaleźć czwarte liceum Ogólnokształcące granatowy ten pan jakieś ulicą chodził ja chodziłem do pierwszego liceum Ogólnokształcącego w Wadowicach tego samego, do którego uczęszczał papież i co po lekcjach chodziliśmy na kremówki tak jak papież po maturze poszliśmy na kremówki, chociaż na co dzień też nie zdarzało tylko raz tylko po maturze są za słodkie, żeby codziennie zjadać można się podzielić zawsze z kolegą koleżanką trochę za dużo było chyba tej słodyczy okej no dobrze co skończył pan liceum i w takim liceum takim uświęconym przez postać papieża pana spotykały były jakieś kłopoty, które skłoniły pana do tego, żeby zajmować prawami ucznia powiem tak papież miał rację, że to w Wadowicach wszystko się zaczęło, bo moja przygoda dla ucznia też zaczęła się w Wadowicach i to właśnie w tym liceum trochę to stało się nawet przez pana, bo jak pamiętam w 2011 roku okolice listopada grudnia, gdy zbliżała się moja osiemnastka, bo jestem ze stycznia dowiedziałem się od mojej wychowawczyni, że powinien przynieść do szkoły zgodę od mamy na to, żeby mógł od stycznia sam swojej nieobecności prawdziwe, acz tam zwalniać ze szkoły i ogólnie w szkole tam samodzielnie jako działacz wzbudziła pewne moje wątpliwości i zapytałem czy jest faktycznie konieczne, bo nie do końca się to zgadza z tym co wyczytałem właśnie na stronie biura RPO we tekst krótkim czasie wcześniej no faktycznie na to zwraca uwagę, że ma 18 lat jest osobą dorosłą i oczywiście to nie znaczy, że mamy nagle do szkoły nie chodzić, ale po prostu już sami odpowiedzieć wiadomo za własne czyny nie potrzebujemy zgody rodziców na to czy np. spóźniamy się do szkoły czy jak usprawiedliwiamy, dlaczego co się dzieje po prostu coś takiego byli studentami ta argumentacja w szkole nie przekonała chyba nikogo pamiętam, że jeden z psem właśnie do biura to co ma z tym zrobić i co dalej dostał odpowiedź, że tutaj kuratorium oświaty trochę nadzór pedagogiczny, więc to jest ten organ ewentualnie można się zwrócić o pomoc i napisałem wniosek do kuratorium była w szkole kontrola są pani Barbara Nowak zareagowała na podwórku kuratorem CD chyba jeszcze możesz była, ale dla delegatura w Wadowicach, więc po sąsiedzku w rękach generowaniu aż do Krakowa tak chyba nie to opłaca się za 2 delegatów era natomiast wiem, że potem byłem na językach swych nauczycieli za to, że odważyłem się podnieść rękę na statut szkoły, ale szczęśliwie udało się go zmienić dostosować praktykę też o tym po to, rozważne nie zawsze to co w statucie przekłada się na praktykę szkolną, ale się udało i to był taki pierwszy element mego zetknięcia się z tym jak prawa ucznia się postrzega polskich szkołach, czyli ten impuls, żeby się zająć na poważnie prawami ucznia pojawił się pan miał de facto 18 lat wtedy pan poczuł, że coś z tym należy zrobić już do pana wcześniej trafiały takie skargi albo w jaki sposób pan interesował takimi sytuacjami, że to po prostu wtedy pan zaczął można powiedzieć tak Skrobacz powierzchnie i zauważył, że jednak to jest materiał na jakąś większą działalność chyba dopiero wtedy wcześniej wznawia się nad tym czy szkoła może robić to faktycznie robi to proces przyjmowało pamiętam czasy gimnazjalne nagle miał wtedy taką wiedzę jak teraz to mogłoby się tam zagrać po prostu przyjmowaliśmy to, że w szkoleniach po prostu jeśli tak się robi i na pewno jest zgodne z prawem nikomu nie przed głowy, żeby gdzieś pogrzebać poczytać o czymś związanym z tym prawem i to właśnie ulicą to był ten czas, kiedy zorientowałem się, że w tutaj może grać i może teraz trochę więcej szczególnie, kiedy odkryłem, że kwestia praw ucznia pełnoletnich w naszej gminie w każdej szkole jestem źle uregulowana, a potem odkryłem, że to nie tylko prawa już niepełnoletnich, że jest tego więcej za był taki wierzchołek góry lodowej pod tym kryło się wiele różnych naruszeń którymi się do końca w sumie nie interesował teraz pan kieruje stowarzyszeniem umarłych statutów, ale jest pan jednocześnie studentem czwartego roku prawa na wydziale prawa administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego był danych o tym dowiedziałem, że państwo prawne są tak myślę, ale człowiek już drugi prawo za chwilę będzie adwokatem radcą prawnym pewnie już za chwilę będzie pisał pracę magisterską, dlaczego jeszcze muszę chcę wracać do czasów uczniowskich, kiedy już jest taki dorosły już tutaj ma do czynienia z takimi poważnymi osobami jak prof. Włodzimierz Wróbel po profesor Florczak-Wątor prof. Tuleja cała ta plejada gwiazd każda może mieć, bo promotora zrażał się nie obraził oczywiście profesor każda z pan mecenas pan profesor również, dlaczego pana jeszcze ciągnie w tym kierunku licealnym, a może nawet i w kierunku podstawówki czasami sam zastanawiam się drugie pytanie co mnie trzyma jeszcze tutaj, bo to w sumie 4 latach się tym zajmuje, ale po pierwsze na pewno są to ludzie, którzy są stowarzyszeniom mamy dużo młodych osób UE właśnie uczniów lub te świeżo upieczonych maturzystów i taka jest tendencja, że oni jak kończą edukację to część odchodzą i znów wchodzą nowi się tak w imieniu u nas UE i ani przechodzą co roku z nowymi problemami z nowymi trudnościami, z którymi wciąż nikt im nie ma czy nie umie pomóc UE i to oni są taką siłą, która wydaje mi się całe nasze Stowarzyszenie trzyma mamy sporo studentów mamy 1 radcy prawnego już też dawno swoją edukację na studiach zakończył i tym bardziej w szkole mamy nauczycieli tych, którzy widzą te problemy i my wszyscy tak mi się wydaje działamy, dlatego że widzimy, że wciąż jest sporo osób, którym trzeba pomóc i który nie ma to pomoc UE instytucjonalnie ta kwestia nieuregulowana no i to tak trochę dla idei jak się to w Polsce przyjęło czy jest pan prawdziwym społecznikiem, którą po prostu zależy na tym, aby ta kwestia była rozwiązanej, żeby uczniowie byli potraktowani tak jak pan tylko, żeby po prostu mogli się o swoje prawa upominać chciałbym, żeby to się na ciało 2013 roku i co 2020 roku przyjęło takie bardziej formalne ramy, czyli stowarzyszenia doprowadziło do pewnej zmiany odczuwalne na poziomie krajowym wydaje mi się, że obecnie tak punktowo lokalnie, jakie zmiany dokonują, ale wciąż brakuje takiej zmiany na poziomie kraju na poziomie myślenia edukacji jako całości i chyba w tym kierunku tak wydaje mi się ten projekt będzie zmierzał na dopóki będę miał siłę będę się starał, żeby ten cel osiągnąć no dobrze teraz już tak brzmi pan ja zresztą w tym kierunku rozmowy prowadzę prawda już na tym poziomie polityki publiczne zmiany przekształcanie polskiej szkoły, a teraz tak po ludzku jego pan opowiedzieć, jakie to trwa ich naruszeń praw ucznia polskiej szkoły co by było 5 najważniejszych pierwsze na pana uczeń pełnoletni to jest ciągle problem i nierespektowanie praw, czyli to, że mamy tego ucznia lat 1819 traktuje go cały czas dzieckiem dokładnie ta jest, w jakich sytuacjach kwestia sprawiedliwej zwolnień w ogóle uznawania podmiotowości ucznia w kwestii np. decyzje administracyjne określeniu listy uczniów doręczanie decyzji rodzica ucznia ani temu uczniowi UE kwestia wyjść ze szkoły zgód na wycieczki różnych innych aspektów dostępu do informacji o tym uczniu no tutaj ciągle jest jest problem z tym jak to w szkołach jest postrzegane trochę to kwestia nieprecyzyjnej ustawy o trochę po prostu praktyki nr 2 w takim razie oceniania i tutaj to jest worek problemów główne jest główna teza rzeczy dotyczy tego, że definicja oceniania, która jest ustawy o systemie oświaty to co ocenianie mówi rozporządzenie UE i nijak ma się do tego jak to w Polskiej szkole wygląda i tutaj na wielu poziomach to nie funkcjonuje tak nam się wydaje po tym, jak prowadzi analizy, że jest to po części efekt tego, że nauczanie na uczelniach studentów przyszłych nauczycieli w tym zakresie jest niewystarczające i nauczyciel młody, które przychodzi do szkoły UE co innego wynosi uczelni zajęcia na uczelni, a co innego ocena mówi prawo dobrze jest, ale pan co co drugi uczeń w Polskiej szkole powierzy dostały niesprawiedliwą ocenę prawda powiezie no przecież ja się nauczyłem powinien dostać dwójkę trójkę, a to prawda Jedynka tak to jak oddzielić to co jest naruszeniem praw ucznia od tego co jest oceną niesprawiedliwą wiadomo tutaj wiadomo, że każdy uczeń będzie czuł się pokrzywdzone jedynką dwójka, którą otrzyma natomiast istotne jest to, żeby uczniowie rozumieli zasad oceny dostają jak nachodzi ziela Daria o tym czy niejasne kryteria ocena jasne kryteria przestrzegania tych kryteriów, bo to też nagminnie zdarza, że na ucznia na początku roku szkolnego mówi, że będzie tak tak, a potem okazuje się, że albo zmienia zasady oceniania albo w ogóle nie przestrzega i robi to inaczej, a 2 właśnie spojrzenie na ocenę przez pryzmat tego, jaką mają pełnić funkcję zgodnie z prawem, czyli głównie być informacją potem motywować do dalszej pracy wskazywać na dobre strony i na słabe strony, a nie być tylko straszakiem, które liczy jako cyferki do średniej i potem z tego wyląduje kolejny mecz na świadectwie czy myśmy nr 1 naruszeń to jest 18 latkowi prawa nr 2 kryteria oceny nr 3 telefony komórkowe ich zabierania do depozytów sejfów i różnych innych skrytek to jest teraz wszyscy uczniowie usłyszą ucieszą, bo będą mogli powołać na pana słowa powiedzieć, że się im telefony zabiera przed lekcją to jest niezgodne z ich prawami to na czym polega na jak ma nauczyć prowadzić lekcji inaczej to precyzyjne tutaj, że czym innym jest jeśli tata mieszkał reguluje się zasady korzystania z telefonu w ten sposób, że odkładamy jakoś pojemniczki przed lekcją, a czym innym jest np. siła odbieranie telefonów znacznie się do sekretariatu UE, bo uczeń np. spojrzał na godzina co na SMS-y czekamy na przerwie i tutaj myślę, że należy stosować inne praktyki jeśli chodzi o to, żeby uczniów nauczyć korzystania z telefonów aniżeli zabieranie im bezprawnie telefonów do Sejmu zamykanie czasem na dłuższy czas niż 1 dzień była taka szkoła, która miała taką regulację, że drugie przewinienia w tym zakresie skutkowało kwarantann telefonu trzydniową, a następne 8 dniową UE państwo państwo tego nie widzę, ale ja się uśmiecham, bo Tomi wygląda po prostu tak absurdalnie dyrektor wymyślił nie będę mówił nazbyt szkołę, bo to nie odchodzi natomiast to tak wygląda mniej czujemy wewnętrznie, że właśnie potrzeba to nie gra, bo odbieranie komuś własności pomijam kwestię tego, że telefon, który ma uczeń niekoniecznie będzie jego własnością może być czyjąś inną UE na właściciela rzeczy ma do niej prawa tutaj okazuje się, że pani dyrektor znanego w sekretariacie na 8 dni i koniec odbierzemy go za za tydzień, ale podejrzewam, że pan miał już zajęcia z prawa konstytucyjnego zasady proporcjonalności tak i że jak rozumiem można w jaki sposób określić warunki używania telefonów na teren szkoły nawet trzeba nawet celnego mogą nabyć jasno określone w tym statucie tak on nie może mieć przepisów martwych czy w ogóle nie mieć jakichkolwiek przepisów na ten temat, a po drugie, rozumiem te środki użyte muszą zrealizować zakładany cel, czyli jak pan teraz zasugerować tak idealne rozwiązanie co z tym zrobić to, jakie było rozwiązań w UE my sugerujemy 12 modeli, które można przyjąć pierwszy to jest taki, że telefony na początku lekcji są odkładane i to w tych szkołach czy w tych klasach, gdzie faktycznie jest to spory problem telefony na lekcjach może zadziałać UE, a drugi to takie, które mówi, że nie używamy telefonów w czasie lekcji można w czasie przerw natomiast UE stosujemy kary adekwatne do tego przewinienia przewinienia tak w trakcie posłowie natomiast bardziej skupiamy się na tym, żeby wytłumaczyć, dlaczego nie ponosi z tego korzystać z UE i jeśli rozpoznajemy, że może być wynikiem np. zdarzenia telefonu to zamiast karać szukamy źródeł pomocy temu uczniowi chcemy się pomóc mu od tego telefon musi jakoś u o uniezależnić pana zdaniem, która opcja jest, która jest bardziej taka praktyczna użyteczna w kontekście szkolnym 12 wydaje się, że obie to nawet od specyfiki klasy znam takie takie przykłady w tych w tych klasach, gdzie faktycznie może z tego korzystać i uczniowie wiedzą, dlaczego nie mogą a kiedy mogą UE nie ma z tym problemów ważne też są też to, żeby rozmawiać o tym w sytuacji, kiedy przecinał mówi nie, bo nie koniec no to to jest niezrozumiałe, a druga kwestia taka, że w codziennym życiu wszyscy telefonów korzystamy nie da się teraz zrobić szkoły bez telefonów od trochę absurdalnie wygląda skoro telefony czy w ogóle narzędzia mobilne urządzenia mobilne aplikacja pomaga nam w codziennym życiu więcej ważne jest, żeby to ta może prowadzić świetnie teraz naruszenie nr 45, jakie będą nasz nr 4 to zasady klasyfikowania uczniów tutaj ciągle problem z tym, że nie do końca wie się czynnie klasyfikowania jest, kiedy można, kiedy nie można w ogóle co to znaczy właśnie co to znaczy co pan ma na myśli tak nie klasyfikowanie to sytuacja, w której nie można się ustalić oceny na koniec roku, bo nie chodzi no właśnie, dlatego że nie chodzi, dlatego że nie ma kto podstaw nie można było rozpoznać jego wiedzę umiejętności, a to wynika z tego, że frekwencja poniżej 50% to jest bardzo proszone do tego, że patrzy się tylko na frekwencję, czyli nie było cie więcej niż na, powierzając Tomasz Mika pikowanie mimo, że ma cel nadrobi wszystkie zaległości to było bezprawie widziane nawet z tego skoro miałem niską frekwencję, a że PiS jest zbyt sztywny tutaj w tej sytuacji praktyka przepis ustawowy jest zbyt niezrozumiały jest napisane no i w praktyce stosowania okazuje się, że jeśli dochodzi do wykładni na poziomie szkolnym no to jest trudne, żeby załapać, o co w tym chodzi i naruszeń nr 5, a naruszenie nr 5 dotyczyło niewydawania świadectw szkolnych za np. brak biegówki brak wpłaty na radę rodziców, które jest obowiązkowa czy jakieś inne rzeczy UE i to jest w ogóle damie ciekawe z tego względu, że minister edukacji narodowej o tym problemy mówi od 3 lat na swoich ona komunikuje dyrektorzy nie wolno wciągać wydania świadectw i adres nadal robią, mimo że jest bardzo jasny prosty komunikat nawet minister edukacji i każde kuratorium powtarza, a tutaj wciąż jest jakaś trudność a dlaczego na tej liście tych to trwaj naruszeń nie ma np. kwestii dotyczących wyglądu, czyli jakiś skarg uczniów, że tam ktoś ma za długie paznokcie albo włosy różowe albo ubrał się w jaki sposób nie czy to w ogóle, bo to Polski rzeczą mało to za mało to za mało uznaje, że są jeszcze wiemy właśnie no to przejść kolejne byłyby każdego z lądu oceny w ogóle zachowania, bo to się z tym wiąże i tutaj znowu można w tej chwili pod wyróżnić jak to jak to wygląda jest to dość skomplikowana kwestia ale, czyli tutaj szkoła się nie różni pod tym względem od tych czasów co śpiewał oni też Muniek Staszczyk wtedy też jest określone były prawda długie włosy i jakieś kolczyki w uszach prawda to wtedy budziło wątpliwości teraz oczywiście inne rzeczy mogą w różnych szkołach budzi wątpliwości no dobrze, ale teraz może wróćmy trochę do czasów też szkolnych pamiętam tak jest takich firm w reżyserii Leszka Dawida jestem Bogiem ta jest taka scena, gdzie panowie zespół Paktofonika w różnych warsztatach ślusarskich przygotowują rzeczy, po czym po lekcjach idą nagrywają utwory teraz Sejm jednego z tych utworów, które się pojawia słowo to samo co to ze stowarzyszenia umarłych poetów, czyli carpe diem utwór chwile ulotne Paktofonika Szanowni Państwo drogi słuchaczki drodzy słuchacze to była Paktofonika utworzy chwile ulotne, a studio Radia TOK FM jest pan Łukasz Korzeniowski prezes założyciel stowarzyszenia umarłych statutów rozmawiamy o różnych problemach dotyczących uczniów naruszenia praw, ale także spraw, których Stowarzyszenie pomaga interweniuje doradza uczniom jak się odnaleźć w tej trudnej rzeczywistości szkolnej i mam taką wątpliwość dotyczącą tej nazwy stowarzyszenia, dlaczego umarłych statutów oznacza ich nie ma w ogóle czy też być może to jest tylko wyłącznie gra słów co, o co wam chodziło panu i i pana współpracownikom pracowniczką przy zakładaniu tego stowarzyszenia UE to można traktować na kilka sposobów to czym są te umarł statuty z 1 trony są umarła, dlatego że zawierają przepisy niezgodne z prawem i powinny w tym zakresie wyginąć 2 umarła są oni zaś są stosowane czy przestrzegane często także szkoła właśnie swoje własne regulacje narusza ktoś powie, że stało umarła, bo w ogóle taki archaiczny przeżytek tego, żeby tak szkoła mogła pływać nauczy je regulować wiele kwestii dotyczących ich zachowania, aby może komuś przyjdzie jeszcze inna myśl być może po prostu coś powie, że prosta trawestacja tego tytułu Stowarzyszenie umarłych poetów a gdyby pan miał wytłumaczyć przeciętnemu dyrektorowi szkoły przeciętnemu uczniowi, jaki jest miejsce statutów szkolnych tzw. hierarchii źródeł prawa pan jako student prawa wierzę w rozdziale trzecim konstytucji mamy taką hierarchię jak ten statut moglibyśmy określić np. do samej konstytucji to, żeby pan umieści ten status jak tłumaczy tę kwestię takich różnych szkoleniach zacznę od tego, że mamy w Polsce podział na prawo powszechnie obowiązujące wewnętrzne obowiązujące w UE i trzeba podkreślić, że statut nie jest prawem powszechnie obowiązującym, czyli tam, gdzie jest konstytucja są ustawy rozporządzenia, gdzie są ratyfikowane umowy międzynarodowe jak prawa miejscowego, które regulują obowiązki tak powiedzmy każdego z nas czy mogą regulować w związku z każdego z nas prawie wewnętrznym mamy taką zasadę, że to prawo reguluje stosunki relacje między tym tymi, którzy podlegają pod organ, który wydaje dane prawo UE, czyli chodzi o dyrektora jeśli chodzi o statut szkoły to coś rada pedagogiczna rada szkoły, która ten statut uchwala UE może uchwalać to prawo i adresować do tych, którzy podlegają szkole, czyli najprościej mówiąc wobec uczniów nie może robić tego w sposób arbitralny dowolne, bo jest zasada, która mówi, że prawo wewnętrzne obowiązujące musi być godne zgodne z ronda przy obowiązującym to jest chyba najistotniejsze rzeczy trzeba wiedzieć trzeba jednak zgodne z prawem oświatowym nie tylko bowiem tutaj w ogóle od konwencji prawa dziecka europejskiej konwencji prawach człowieka konstytucji ustaw wszystkich różnych rozporządzeń, których też jest sporo nie tylko światowe chociażby dotyczące zabezpieczenia przeciwpożarowego i gdzieś potem po tym wszystkim jest jeszcze jest to szkoły dopiero on musi być zgodny z tymi wszystkimi aktami wyższego rzędu UE i właśnie tylko same prawa światowe bo gdy to ochroni kraj my tylko do tej kwestii to mówimy np. art. 31 konstytucji i wszystkim przepisy, które potem w rozdziale drugim występują drogę prawa i wolnościach utracimy oczu konwencja prawa dziecka i konwent i prawach europejską będzie prawach człowieka, a też bardzo istotne pod tym względem czy wam się zdarzają takie sytuacje, że pisze, jaki właśnie ambitny uczeń uczennica, który już gdzieś tu dostrzega pewne nieprawidłowości bierze do ręki statut szkoły i wysyła do was i prosi o hejcie sprawdźcie mi wszystko jest tutaj okej, ponieważ coś tutaj nie podoba jak szkoła funkcjonuje bardzo często mamy takich maili od rodziców uczniów naprawdę sporo i to często wygląda także uczeń czyta statut i intuicyjnie czuje, że chyba ktoś zaszalał bardzo, bo np. czyta o tym, że nie może po zajęciach lekcyjnych nawet propagować modelu życia zgodnego z misją wizją szkoły albo czyta o tym, że się zastanawia co to za model życia to po pierwsze po drugie czegoś mówi mu do jakiej okazji może należeć do jakich nie może niemożliwe, żeby takie rzeczy był start całe to jak zachęcam państwa, bo w styczniu ogłaszamy drugą edycję konkursu na statutowy absurd roku, czyli pan zdradzi, chociaż 1 taki stan taki a jakie to organizację, że co dostęp do rzek na moje się wymienia właśnie pytanie jakich nie można, bo nie mogą być szesnastym co promuje szkoła pytanie co promuje szkoła i gdzie jest granica, gdzie uczeń może, gdzie uczeń może uczęszczać gdzie, gdzie nie może i tutaj no i uczniowie czują, że tutaj ktoś za bardzo Kacza ich prawa wolności, a nie do końca wiedzą z czego wynika z UE i potrzebują podstawy prawnej i wpadł do nas piszą na problemy z przekonaniem, że musimy wytłumaczyć temu uczniowi tę całą skomplikowaną sieć aktów prawnych, że nie znajdzie przepisów prawa światowym statut szkoły nie może zabraniać ci uczęszczania do klubu sportowego x UE tylko, że to będzie wynikało i konstytucji i konwencji i ustaw i w ogóle charakteru szkoły i charakter statutu jako aktu prawnego UE na tutaj czasami jest trudno wytłumaczyć UE i uczniowi często też dyrektorom szkół, żeby pokazać, że statut szkoły, które oni tworzą szkołach jest aktem zakładowym, który ma określony cel, który ma spełnić norm w nim zawarte muszą spełniać określone cele realizować funkcje i nie może to być akt, który będzie regulował życie uczniów w sposób pełny i każdym aspekcie tego są ustawy ja tego wiele innych narzędzi no dobrze zgłasza się ten uczeń wskazuje wam przepis statutu wy dostrzegacie nieprawidłowość niezgodność z przepisami powszechnie obowiązującymi i prawami wolnościami, które są zawarte w konstytucji co wtedy robić wysłać list do dyrektora czy dzieci na spotkanie czy dajecie instrukcje temu uczniowi co z tym należy zrobić może nim rozpoczynać jakiś negocjacje dialog, żeby to naprawić jak jaki macie instrumentarium działania w takiej sytuacji mamy od niedawna naszej stronie taki kompleksowy wzór czy najpowszechniejsze naruszenia wytłumaczenie, dlaczego tak nie może być tam samych uczniów, żeby sami z tym zadziałali to też wynika z tego, że po prostu nie są w stanie pomóc wszystkim mamy tak bardzo dużo spraw że, a tak mało, że nie jesteśmy Sejmu każdemu indywidualnie UE w sprawach bardziej skomplikowanych pomagamy w ten sposób, że piszemy sami pisma, jakkolwiek społeczna tylko, że działamy w ten sposób bezpośrednie kontakty z kuratorem oświaty na początku próbowaliśmy komunikować z dyrektorami szkół natomiast to ani razu w tym czasie to z sukcesem przedłużała całą sprawę, iż tak czy tak koniec końców muszą interesować kurator wie, który bywa po waszej stronie w takich sytuacjach w wielu przypadkach tak znaczy tutaj jakby kwestie są nieraz bardzo proste, bo prawo nieraz jest dość jednoznaczne czy praktyka już jego stosowania jest jest też oznacza tutaj kuratora kurator oświaty pomagają z dyrektorami szkół czasem pracujemy jeśli chcą też nie wszyscy chcą natomiast zdarza się nam opiniować statuty szkół którzy, które mają być uchwalane dyrektorzy sami do nas piszą i czasami takich mniejszych sprawach komunikują się ze szkołą, że może warto byłoby coś zmienić szczególnie jest to kwestia dyskusji jeśli chodzi o organ nadzoru pedagogicznego one być uchyliły czy nie, a proponują jakieś słusznie rozwiązania np. uczniowie zgłaszają do nas nie do dyrektora szkoły to też pokazuje że, gdy brakuje zaufania w szkołach i czasami z takim mediatorem między uczniem, a dyrektorem szkoły tutaj ciekawy waszej działalności to, że upominać się o standard Konstytucyjny o pewien szacunek dla prawa jako takiego, ale robicie to w czasach, kiedy na tym najwyższym szczeblu to różnie bywa z tym szacunkiem dla prawa i wartości konstytucyjnych czy dostrzega pan takie sytuacje, kiedy właśnie ta ogólna sytuacja dotycząca praworządności poszanowania do dla standardów demokratycznych wpływała na to co się działo w szkole powiedziałbym inaczej wydaje mi się, że to jak przez lata wyglądała szkoła widzimy teraz w postaci tej oraz państwa prawa i np. obojętności niektórym to co się dzieje usłyszał raz takie zdanie, które zapadły pamięć jak uczeń powiedział nam co z tego, że łamią konstytucję przecież w szkole też włamali się tym interesował to co się będzie zainteresował, że sędziów represją i to chyba zdanie, które warto byśmy wszyscy mieli przed sobą, bo ono pokazuje, gdzie popełniliśmy błędy jako społeczeństwo, na których etapach należałby poprawić w Hucie konstytucji zaczyna się w szkołach to jest moja teza nie będę się trzymał do końca przykład pokazujemy uczniom, że silniejszy może więcej, że prawo dotyczy was uczniów, ale nie nauczyciela dyrektora szkoły nawet prosta kwestia tego, kto może się napić na lekcji przecież to czasem chemicznie wręcz opisywane, że nauczyciel może, kiedy chce i napić zjeść zadzwonić, a nauczyć uczeń nie może no właśnie szkoła uczy jak podejścia UE, że państwo, bo przez ma być porządek, że państwo może więcej to była to obywatelu nie i łamanie konstytucji teraz sumienie, których nie dziwić może nie nie obrusza, bo są do tego nauczeni chciałbym tego picia, żeby to moje moja wypowiedź zabrzmiała, że tutaj popieram, ale czy szkoły argumentują, że nauczyciel właśnie może się napis tej wody herbaty, a uczeń nie może tej butelki wyciągnąć niczym chyba czas niczym argumentują czasami się aspekt bezpieczeństwa tylko to jest także dbanie bezpieczeństwo uczniowie takim wytrychem do wszystkiego, czyli zakażemy wam robić tego, bo bezpieczeństwo nie może pić na lekcję bezpieczeństwa niemożliwych do toalety, bo bezpieczeństwo uczniów i to się staje takim właśnie narzędziem do tego, żeby umożliwiać pewne zachowania propos tego absurdu roku mamy właśnie taką kandydaturę, która w statucie szkoły było także uczeń może za pozwolenie nauczyciela zaspokoić pragnienie, a czy ktoś pana pan jak to uregulować statutowa i wyszło też dość niezgrabnie na po to, ta tak się zawsze kończy, gdy byłem regulować coś co nie do końca powinno być ja też uważam dyrektorom szkół jak niewiedzą czy też może być ze szkoły niech pomyślą nad tym przepisem pisanego na głos pytają się kochać rodzinę czy to brzmi normalnie nie brzmi to warto tego nie wpisywać nazwy szkoły bardzo ciekawe, a czy pan zwolennikiem takiego modelu, że właśnie szkoła przychodzi dawać bierze was wasz modelowy statut szkoły, bo on jest dostępny na stronie stowarzyszenia umarłych statutów czy raczej pan wolałby, żeby w szkole odbywały się taki dialog z udziałem wszystkich zainteresowanych stron, który prowadzi do przyjęcia tych rozwiązań, które byłyby optymalne dla danej społeczności szkolnej nasz statut nie umarły nie zrobimy także można go wziąć wdrożyć by tam piszemy o tym, że trzeba dostosować bardzo zachęcam do tego, żeby wyłączyć ten proces uczniów rodziców zachęcamy do tego by powstawały rady szkoły, żeby tam ta grupa cała szkolna mogła procedować zachęcam do tego, żeby zasady zachowania określi właśnie z uczniami w szkołach ponadpodstawowych bardzo ważne, żeby zganić ten głos szkół podstawowych również rodziców, więc nawet nie ma takiej chyba odkryto śladów wziąć tak po prostu wdrożyć bez pracy, jakie u podstaw to jest konieczne i do tego zachęcamy a w jaki sposób uczniowie zwracają się do was ze skargami to jest my przecież mało, kto używa maila czy raczej metody poprzez media społecznościowe kiedyś można było przez Facebooka Instagrama i mailowo obecnie to tylko mailowo EEA, dlatego że obsługa tego na Facebooku Instagramie była dla nas niemożliwa tego tak sporo rzeczy w tym gubiliśmy te same taki specjalny system, który nam rejestruje agreguje sprawy jest jednak dla kontaktów takich sprawach i uczniowie nauczyli się tego mamy bardzo dużo zapytań myślę, że to jest wygodne dla obu stron i targów metoda kontaktu z nami no oczywiście mniej formalne też zdarzają, ale bardzo dobrym sposobem jest też nasza gra społecznościowa na Facebooku, która liczy 45 000 członków Intel czy ten wasz strajk ciągle rośnie zachęcamy Drodzy Państwo do zapisywania się może pan podać adres to, że dzięki programowi urośnie nawet cienia, że ja podam nazwy umarł statuty i prawach ucznia jak państwo się bez Facebook to wyskoczy i tam można uzyskać poradę od naszych moderatorów, czyli członków wolontariuszy stowarzyszenia, ale również od nauczycieli, którzy są na grupie rodziców innych uczniów jest to całkiem dobra Platforma do tego, żeby o prawach ucznia mówić ona też nam daje bardzo dużo, bo widzimy, gdzie są problemy wiem, że w tej grupie są również pracownicy kuratoriów nauczyciele dyrektorzy i oni też, obserwując co rząd się dzieje czasami mówią że, gdyby ktoś powiedział jakiś nawet nie, żeby nie uwierzyli, że tak się dzieje w szkole należy, więc np. uwagę oraz Dziennika UE, że tak tak tak było mówią, że faktycznie czasami pomaga im dostrzec trudności, które uczniowie mają, a których ani nie widzą codziennej pracy, bo gdzież ta muzyka, a proszę powiedzieć jak wasza relacja do takich osób, które pełnią te com informacje o funkcję społecznych rzeczników praw ucznia pamiętam, że takie książki swego czasu wydawał pan Mikołaj Wolanin też młody uczeń tras student takim się wydaje czy ze sobą współpracujecie konkuruje się czy to po prostu jedna z wielu aktywności tego typu UE to jest chyba jednak aktywność pamiętam że, gdy zaczynaliśmy nie było takiej organizacji przemytem nie kojarzyłem natomiast one się stosem zaczęły pojawiać, a inne organizacje, które nie miały tego typu działań czuję do swoich programów włączać i to dobrze, bo prac na tym polu jest mnóstwo i fajnie np. jak powstają lokalne grupy zajmują się pomocą pomocą uczniom na ich terenie, bo jest faktycznie skuteczniejsza pomoc UE my staramy się są pracować jeśli jednak poradniki czy mamy materiały to gdzieś tam odsyłane także można z tego korzystać każdy lekarz powiedział, że monopol na pomaganie i to chyba najlepiej definiuje to samo robimy, a czy jestem zwolennikiem przejścia na poziom powiedziałbym ustawowo regulacyjny jeśli chodzi o zajmowanie się takimi kwestiami bardzo często byłem pytany na spotkaniach w terenie czy jestem za tym by powołać rzecznika praw ucznia co pan będzie takim pomyśle ja jestem bardzo za od początku mówi o tym, że potrzebujemy ustawy o prawach ucznia i rzeczniku praw ucznia i w tym utwierdzam się z każdym kolejnym dniem dobrą dobrą nie wystawili wartę mógł być ustawa o prawach pacjenta rzecznik praw pacjenta, a spośród tej ustawy mamy tam napisane bardzo podstawowe kwestie np. pacjent ma prawo do informacji w swoim stanie zdrowia pacjent prawa do poznawania swej godności, czyli coś co de facto i tak by istniał bez tej ustawy, bo mamy konstytucja konwencje, ale też nie pomyślał, że prościej będzie jeśli nauczymy to wprost w ustawie nie proszę o stosowaniu i ten sam problem jest jeśli chodzi prawa ucznia, bo to wszystko co w tym by się znalazło już mamy tylko, żeby do tego dość trzeba przejść przez wszystkie akty prawne konstytucja konwencje i proces rekrutacji nie jest proste tutaj wytłumaczenie tego może być trudne dlatego potrzebujemy wprost ustawy zapisanych takich pewnych kwestii które, gdzie są problematyczne tak by można było do nich wprost odwoływać, żeby organy wiedziały jak mają działać, żeby nie wiedzieli, czego im wolno, czego nie wolno jednak pamiętam to był to była pani prof. Dorota Tarkowska przy wsparciu księdza Arkadiusza Nowaka sobie takiej grupy ekspertów, którzy właśnie działali na rzecz tego, żebyśmy przyjęli w Polsce ustawy o prawach pacjenta rzeczniku praw pacjenta wcześniej był taki specjalny Departament Ministerstwa Zdrowia, które tymi sprawami zajmował, ale teraz mamy rzecznika praw pacjenta chyba nikt nie narzeka, że to jest procent ta funkcjonuje, dobrze więc myślę, że to, ale to jeszcze i jedno jeszcze 1 kwestia, gdyby np. określić ustawowo, że zastępcą takim oficjalnym zastępcą Rzecznika Praw Dziecka jest ktoś to jest właśnie odpowiedzialnych tylko wyłącznie za prawa ucznia to nie wystarczyło może być nawet tak, że po prostu kuratora kurator oświaty położymy większy nacisk prawa ucznia obecnie w ustawie to istnieje, że nadzór pedagogiczny polega m.in. badań tego czy przestrzega praw uczniów może po prostu powołać czy zobowiązać kurator oświaty w wyborze powoła swoich zastępców, którzy mu praw ucznia taki pomysł był w województwie lubuskim bądź lubelskim mogę pomylić pani pamiętam dokładnie tam faktycznie taki rzecznik działał ważne jest, żeby mieli skodyfikowane prawa uczniów, żeby nie trzeba było gdzieś głęboko do nich sięgać i interesować ich z różnych aktów prawnych po to jest sporą trudnością, a potem, kto będzie nad tym czuwał to kwestia drugorzędna myślę, że możemy w obecnym kształcie misji publicznej znaleźć urzędy nie mogą się tym zająć w sumie niedużym nakładem finansowym ze strony państwa Drodzy Państwo Szanowni słuchacze Szanowni szanowne słuchaczki na sam koniec mój apel do polityków i polityczek zbliżają się wybory będzie kampania wyborcza partie szukają różnego rodzaju pomysłów proszę tutaj na tacy pomysł na powołanie rzecznika praw ucznia być może właśnie miałem okazję porozmawiać z osobą, która kiedyś gdzieś w przyszłości zostanie takim rzecznikiem praw ucznia, kto wie bardzo panu serdecznie dziękuję za rozmowę dziękuję również Drodzy Państwo słyszymy się po raz kolejny w nowym roku, a za wydanie tego programu, a także za współpracę przez cały ten rok chciałem podziękować panu Tomaszowi Szymańskiemu, a dzisiejszą audycję realizował pan Kacper Gonera jest 1 utwór, który zawsze musi się pojawić, kiedy mowa jest o szkole to jest piękno Lloyd nawet Brick in było
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: BOS - BODNAR O SPOŁECZEŃSTWIE
-
-
42:38 W studio: Karolina Andrian
-
44:30 W studio: dr hab. Michał Balcerzak
-
42:16 W studio: Irek Grin
-
42:13 W studio: Piotr "Steez" Szulc
REKLAMA
POPULARNE
-
07.11.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie44:43 W studio: Wojtek Sokół
-
-
-
-
03.10.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie41:38 W studio: Mikołaj Ziółkowski
-
10.10.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie41:57 W studio: Paweł Łukasiak
-
-
-
17.10.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie42:38 W studio: dr Grażyna Baranowska
-
16.01.2023 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie42:16 W studio: Irek Grin
-
09.01.2023 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie42:13 W studio: Piotr "Steez" Szulc
-
30.01.2023 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie42:38 W studio: Karolina Andrian
-
02.01.2023 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie41:30 W studio: Artur Górski
-
12.12.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie39:14 W studio: Aleksandra Gliszczyńska-Grabias
-
05.12.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie41:18 W studio: Grzegorz Jakacki , Marta Jagusztyn
-
21.11.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie40:24 W studio: Irena Dawid - Olczyk
-
-
-
-
23.01.2023 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie44:30 W studio: dr hab. Michał Balcerzak
-
26.12.2022 21:00 BOS - Bodnar o Społeczeństwie40:08 W studio: Łukasz Korzeniowski
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL