REKLAMA

Panele słoneczne i wegańskie menu - czy "Avatar: Istota wody" to "zielona produkcja"?

Magazyn Filmowy „Do zobaczenia”
Data emisji:
2022-12-24 10:40
Prowadzący:
Czas trwania:
15:23 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
nad tygodnia w kinach rządzi nam właśnie druga część Avatara zgodnie z zapowiedzią przyjrzymy się dzisiaj tej produkcji, ale od nieco innej strony nie będziemy już roztrząsać ani kwestii scenariusza ani długości filmu ani zrobionych pieniędzy efektów specjalnych itd. itd. przyjrzymy się z kolei temu czy ten wysoko budżetowy jest zaawansowany technologicznie filmy, które przemyca wątek ekologiczny przemyca wątek kryzysu klimatycznego do tego kryzysu sam się nie przyczynia o Rozwiń » Zielonej produkcji już nieraz w magazynie filmowym mówiliśmy na trasę spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czy produkcja Avatara była właśnie taką produkcją zieloną czy też wyemitowaliśmy w atmosferę tony dwutlenku węgla tylko wyłącznie dla dla 3 godziny rozrywki i dla zysku producentów do tej rozmowy zaprosiłam Adriana Jaś ona z fundacji w UE dzień dobry dzień dobry i Aleksandra Leszczyńską grupy firm dla klimatu dzień dobry dzień dobry witam czym Cameron włącza się wtedy takie pro klimatyczne działania od lat szeroko o tym mówi w różny w wywiadach i przy tej produkcji Avatara 2 zapewniał, że wprowadzono bardzo wiele wytycznych Zielonej produkcji, że uczył się na błędach Avatara pierwszego o jakich działaniach tutaj mówimy i czy awatary istota wody może być faktycznie przykładem dla innych produkcji czy to tylko greenwashing, czyli to mydlenie oczu tego co udało mi się też by czytać w internecie i też jak od lat śledzę karierę pana Jamesa Camerona wygląda na to, że on się stara być spójny z tym co głosi życiu i w swoim prywatnym zawodowym także przy swoich produkcjach Chem było było dużo osób, które jak w żadnym Avatar 1 wyszedł, a te ponad 10 lat temu zarzucało, że pomimo takiego lub ekologicznego przesłania sam Fin wyemitował bardzo duży ślad węglowy i niewiele zrobiono, żeby go zmniejszyć czy zneutralizować i niektóre rzeczy osobie do serca z tego co udało się dowiedzieć zostały na studiu filmowym które, którym realizowane było i była to produkcja zostały zainstalowane panele słoneczne, których udało się pozyskać energię do całej produkcji tego filmu, jakby tam na miejscu w studiu ale, którą wyprodukował Ali oraz czy wręcz w tym w tym zakresie ujemny ślad węglowy 3 wiadomo też tego co żeśmy się dowiedzieć katering był całkowicie wegański też wiadomo czy James Cameron i jego nas takimi osobami, które bardzo wielu laty nagłaśniają właśnie problem ani z zwiększonego śladu węglowego poprzez produkcję mięsa sami wprowadzają w swoim życiu prywatnym i też chcieli tutaj zachęcić całą ekipę żeby, żeby właśnie przez czas ten czas produkcji tak się Odrze miała no i z tego co tutaj czytam tu się udało spełnić te do mojej opinii przede wszystkim dobrze takie rzeczy dzieją to znaczy, że są, jakby wszelkie próby realizacji bardziej założeń ekologicznych to znaczy, żeby ten ślad węglowy rzeczywiście neutralizować na dzień skanerów i sama wada to też duża produkcja, więc dobrze świeci przykładem dobrze się o tym mówi, bo to są nawet moim zdaniem najmniejsze próby zmniejszania, zwłaszcza węglowe są jednak pozytywna dla środowiska natomiast myślę, że warto już po dywagować o tym, że kino jest jednak rozrywka to jest jakby nastawione na biznes na pomnożenie kapitału, a dla mnie to oczywiście bardzo potrzebna rozrywka natomiast wydaje się, że osoby, które zdaniem są w skrajnych przekonaniach proekologicznych mogą mieć z tym założeniem okoliczności problem, jakby w takim poziomie czysto kapitalistycznej rozrywki natomiast do tej wspomniał wcześniej widać, że każda próba czy wprowadzenie wegańskiego kateringu czy pozyskiwania energii z paneli fotowoltaicznych jest na pewno dobrą próbą i powinniśmy to lekki sposób powtarzać brać tego przykład 5 jak najbardziej, nawet jeżeli promocja filmu była ekologiczna podobno z tego co również udał się doczytać tak właśnie to jest ciekawa sprawa jest też to co Adriannę poruszyła też to, o czym trochę rozmawialiśmy podczas konferencji właśnie związane z zieloną produkcją rzeczywiście najbardziej ekologiczne byłoby w ogóle zrezygnowanie z produkcji filmów prawda, ale nie o to nie nie o to tutaj chodzi też pytanie teraz właśnie czy ten Green placement, czyli ta miękka propaganda też, jaką firmy może przecież wywierać prawda na widzów i przemycać właśnie te wątki ekologiczne czy to w jaki sposób może uzasadniać jednak ten koszt klimatyczny, który produkcja filmu generuje to są tak bardzo ciekawe już taki bardziej filozoficzne kwestie i na ratowanie może zatrzymajmy się na tym czy waszym zdaniem ten przekaz, który awatary no niesie ze sobą, czyli ochrona planety, która umiera, kto jest eksploatowana właśnie bezsensownie dla dla zysku, gdzie morduje się zwierzęta z chciwości albo dla zabawy czy czy ten przekaz waszym zdaniem właśnie uzasadnia jednak no zawieranie czy wygenerowanie tego długu klimatycznego Adrian jak tylko dodał, że moim zdaniem to też nie powinno działać na zasadzie handlu wymiennego to znaczy kręcimy filmy, które zabierają bardzo duże planecie, ale jak będziemy mówić o tym, że powinniśmy to panu Strzel ca jak Grecja stąd to nie do końca, bo zdaniem powinny działać w tę stronę, ale oczywiście przekaz jest bardzo słuszne bardzo dobre on też oczywiście, gdyby takim klasycznym przekazem walki dobra ze złem i ja mam tylko obawy nie każdy jak lwica jest ich mnóstwo, bo Box Office są po prostu przebija, ale chyba weekendu na weekend odczyta ten Meksyk w postaci i Bud właśnie ratowaniu planety już powiem brutalnie takiego najazdu imperialnego trwa, jakby kapitalistów Dardenne plemiona zyskiwali z nich jakby tego wszystkiego, ale mam nadzieję, że tak się stanie, że gdzieś tam będzie wiadomość dla świata zatem przez Adriannę też, że nie może być tak, że będziemy próbowali usprawiedliwić uzasadnić produkcję filmu tym, że ma przekaz ekologiczny bądź nie, bo w ten sposób byśmy nie oglądali 90% albo więcej nawet filmów, a oni, więc wydaje się, że przypadku, a w przypadku tego filmu Kurak też bym tego nie ryzykował takiego założenia, że właśnie usprawiedliwiam produkcję tego filmu, dlatego że niesie przekaz bardziej bym się skupiła na tym, a tam rzeczywiście to jest bardzo cenne, że taka taki przekaz wybrzmiewa w ogromnym filmie, który na pewno dotrze do wielu widzów i skupiła się bardziej na tym, żeby to właśnie w tej promocji i PR-owe takim przykrym ograniu tego filmu, żeby to brzmiało, bo takie kadry mówił być może nie każdy odczyta tę Eden ten przekaz właśnie w sposób, jaki mówimy takie o VAT banki o planetę i dbania oto Planete ratowania czegoś co co jest zagrożone jeśli by mówić o takim marketingu, który miałby być właśnie taki zielony zrównoważony, a to myślę, że zawsze w przewodniku, który też z koleżankami napisałam zachęcaliśmy, aby właśnie takie przekazy i treści ekologiczne czy czy proekologiczne czy taki właśnie zrównoważone filmie, żeby wykorzystać marketingowo, ale nie taki sposób, żeby robić tego właśnie greenwashing tylko, żeby bardziej, żeby trochę podkręcić ten tę informację, żeby właśnie wy różnych wywiadach czy artykułach które, które się pojawiają na temat filmu, żeby tam wspomnieć o tym, żeby tam to wybrzmiało, bo wtedy być może wróci to uwagę widza na tę na tę kwestię w samym filmie, więc tak mi się wydaje, że to, że to można by było jeśli chodzi o zawartość filmu wykorzystać te tak jak tylko dodał, żeby też właśnie wpadać w skrajność po prostu uczyć się tego Green film Good zacznie rezygnować z rozrywki, jakim jest kino nie potępiać, jakby tych rozgrywek, które też dodają gdzieś na taką codzienną Czecha i jesteśmy przyzwyczajeni te filmy oczywiście robi ona kręcą natomiast, jakby od nauki bycia ekologicznym powinniśmy uczyć się nie tylko np. robienia filmów też czy każdej aktualnie kategorii życia, że tak to nazwę natomiast nie wpadajmy w skrajność po prostu staram się do każdej kategorii naszych czynności to raczej jakieś zielone rozwiązania, bo tego potrzebuje planeta wydaje się, że to jest po prostu obywatelski odpowiedzialny w tych czasach tak zresztą o tym właśnie też Cameron w wywiadach mówi, że musimy zmienić po prostu nasz styl życia nie tylko tam jakoś się dokonywać jakichś jednorazowych akcji, ale chciałbym na koniec właśnie jeszcze by wrócić do tego tematu produkcji, które słusznie promocji, które słusznie poruszył liście, bo nawet no właśnie tutaj reżyser miał troszkę na pieńku z firmą z firmą dystrybucyjną zajmującą się promocją i Avatara pierwszego i teraz no bo okazało się że, że te pomysły na promocję filmu nie do końca mówiąc delikatnie były Zielonej tutaj no właśnie produkcja swoje, ale jednak ten dystrybutor firma chce na skalę światową w promowaniu nie tyle chodzi o o te wątki poruszane w promocji co, a co sposoby promocji mam tutaj w głowie promocję, która odbiła się właśnie jeśli o to chodzi takim szerokim dość echem mianowicie promocje to pan Marek w Cannes, kiedy no zużyto tony paliwa lotniczego tylko po to, żeby tutaj dzielni piloci przy promocji filmu przelecieli się nad nad Kan i to wywołało pewien niesmak i takie pytania po co w ogóle czy to faktycznie była nie było potrzebne spalać tyle pieniędzy i tyle dwutlenku węgla emitować do atmosfery oczywiście przy Avatarze takich pomysłów nie ma, ale jednak na promocję zawsze wiąże się z wieloma lotami z z no mnóstwem wyprodukowanych materiałów promocyjnych itd. itd. ja bym jeszcze tylko dodał, że podkreślił może to, żeby oczywiście w całym Green prezes mecze i bycia Eko pani też, że firma wart jest jednak duży biznes i to z tego film nastawiony na zysk tak jak wspomniała Aleksandra gdzieś tam do własnego sumienia rozprawki zostawiamy to jaki dym ska naród ma do tego podejść, ale wydaje się, że nasze życie generalnie zostawia ślad węglowy wyznaczyli nie zrezygnujemy z niego całkowicie, jakby nie pozbędziemy się go ludzie dalej będą latać samolotami, ale zgadzam się z tym, że niektóre rzeczy takie bardzo fasadowe wpisowe można było wykluczyć co moim zdaniem coraz częściej się dzieje też i fajni ludzie w ogóle zwracają na to uwagę, że odbierają już takiej perspektywy, że może niekoniecznie jest potrzebna, bo ten sygnał właśnie ludzi oddolne wydaje się najsilniejszym bodźcem dla dużych dystrybutorów, żeby właśnie zaprzestać takich działań tak zgadzam się tutaj ja zauważam takiej Jaskółki w tej w tej dystrybucji tej takiej zrównoważonej zrównoważonych działań, aczkolwiek jest to trudne, bo nie jest to właśnie etap, na którym się sprzedaje ten film, jakby też wiadomo, że stół wszystkie ręce na pokład wszystkie środki możliwe zaangażowane i Sky deska jest Niemiec w tych kwestiach, a więc uczymy się tego jeszcze w dystrybucji wydaje mi się i długa droga przed nami, bo nawet jak rozmawiam z niektórymi z nich 1 pod 1 dystrybutorem w Polsce i pytań musi drukować zaproszenia i papierowe na woli zwanym papierze taki będzie bardzo zdobione, które są totalnie ekologiczne i to czerwonych kopertach wysyłać prawda pocztą, a czy nie można by zrobić świetnej proszenia o PDOF i odesłać, bo jak potem wręcza pani na wejściu do do sali do kina, gdy siedzi na premierę i tyle tego było zaproszenia, więc i cały czas jeszcze zaproszenia są drukowane się dowiedziałam, że niestety nie można ich nie drukować a, ale mam nadzieję, że w którymś momencie będziemy po prostu QR kody czy Policzna na tę premierę i że będą będziemy potrzebowali zaproszenia czerwonej kopercie ktoś jest złoty drukowane i jest jeszcze za plastyki zaklasyfikowane, ale wracając do promocji Avatara, a też wydaje się, że tutaj dzień Cameron też dostanie trochę jednak te kolokwialnie mówiąc pułapach no bo z tego co myśmy też 3 do jedno czytała w internecie w trakcie promocji do filmów Japonii był show z udziałem delfinów, które były w niewoli i to się totalnie płci już ze przekazem nawet samego filmu, więc tam jest iście albo albo on o tym nie wiedział albo jeśli wiedział no to jest ogromny pytanie, dlaczego do tego dopuścił u, a no jeśli nie wiedział to jest też to jest, że być może to jest kwestia właśnie współpracy z dystrybutorem, którym tak się średnio dogaduje tak tak, ale na szczęście też od razu zostały wyłapane przez widzów prawda to to co należy mówił, że było, że ludzie zaczynają na to zwracać uwagę bardzo dziękuję za tę rozmowę dzisiejszą na pewno będziemy jeszcze do niej wracać może przy innych produkcjach, a może INE przy produkcjach polskich Adrian ja się z fundacji w siłę i Aleksandra Leszczyńska grupy filmy dla klimatu bardzo wam dziękuje, gdy 4 dziękuję serdecznie państwu życzę spokojnych świąt dziękuję za dzisiejszą godzinę życzę też takiej chwili oddechu w tych najbliższych dniach na słyszymy się za tydzień w sobotę po dziesiątej rano będziemy jakże inaczej podsumowywać rok 2022 w kinie Patrycja Wanat do usłyszenia Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: MAGAZYN FILMOWY „DO ZOBACZENIA”

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA