no i zaczynamy pierwszą godzinę filozofów w dniu ostatnim roku 2022 prof. Małgorzata Jacyna jest z nami dzień dobry dzień dobry może tak bym meta poziomu zaczął naszą rozmowę co w ogóle sądzisz o takich podsumowania ach, na koniec roku na ile to jest jakaś miara, która faktycznie skłania do tego, żeby nie wiem podsumowania budować czy to jest czysto arbitralne czy rzeczywiście traktat nasze tendencje do podsumowywania mają jakieś głębsze źródła co jest bardzo trafne
Rozwiń »
pytanie z tego powodu, że akurat jesteśmy w momencie, kiedy zarósł dwóję się nowe możliwości historie pojawiają się nowe trendy wydarzenia, a jednocześnie żadne z nich nie jest ugruntowane i chcemy widzieć pewne etaty, zwłaszcza teraz chcemy rozłożyć jakoś akcenty, żeby no i zdobyć jakieś informacje dane o naszych współrzędnych takim podsumowującym pojęciem ideą było przecież oznajmia nie końca historii jednocześnie ten koniec historii i koniec końca historii budzi bardzo mieszane uczucia emocje pojawia się i euforia, ale także strach apatia zniechęcenie znowu euforia, a i wydaje się, że to jest bardzo znaczące, że nie mogą się ustalić emocje nie może się ustalić żadna nowa narracja ja chciałabym przypomnieć, że jeszcze niedawno nakazywali my sobie, żeby nie mówić zmiany klimatyczne tylko kryzys klimatyczny, a potem katastrofach z ich aż tak nic ze zmiany tej racji nic nie wyniknęło natomiast dane mówią o tym, że w Europie na Zachodzie co wydaje się jakoś niezrozumiały, że w obliczu tego końca końca historii na Zachodzie zapanował fatalizm endemiczny fatalizm mniejsze wydaje, że to jest lepsze określenie na to co w tej chwili się dzieje, z czym się konfrontujemy 30 kiedyś przewidywano, że co trzecia osoba będzie w depresji w tej chwili mamy 34 osób, które deklarują, że są wypalone, że są w depresji zmęczone wyczerpane żyją w beznadziei z dnia na dzień itd. i wydaje mi się, że to jest to co można by było nazwać śladem społecznym nie śladem Węglowym tylko ślad społeczny i końca historii i końca końca historii raczej ten koniec końca historii przypomina ciekawe czasy, a to jak wiadomo brzmi raczej i jak groźba, a nie obietnica wyruszenia w nieznaną sobie, żebyśmy się zatrzymali na tym co powiedziałaś i spróbowali popatrzeć NATO w kontekście powiedzmy ostatniego roku, bo taki mamy tutaj punkt wejścia na ten rok 2022 bardzo dobrze pamiętam no bo znowu, choć to jest arbitralna i konwencjonalne to jednak zazwyczaj pod koniec roku robimy jakieś bilanse i z jakimiś oczekiwaniami wchodzimy w ten kolejny rok no to pamiętam bardzo dobrze, jaka była atmosfera takiego po tak takiej takiej nadziei i że już ta pandemia w jaki sposób została opanowana, że już ta kolejna mutacja, która wówczas rozkręcała jest mniej drapieżna aniżeli ta te 2 poprzednie, że szczepienia są powszechnie dostępne noże mamy ten etap taki najbardziej dramatyczny za sobą i wydawało się, że w tym roku już raczej będziemy właśnie wychodzili z tego z tego kryzysu, który w, który popadliśmy tymczasem 24lutego wojna wybuchła, która kompletnie zmieniła sposób naszego myślenia o świecie jak sądzę i stała się źródłem i rozpaczy i przerażenia i w ogóle poczucia, że świat stał się bardzo niepewne nieprzewidywalne i znowu wtedy było takie oczekiwanie może oczekiwania może diagnoza, że to się wszystko na pewno zaraz szybko rozstrzygnie skończy, że my przejdziemy przez ten etap w taki czy inny sposób na to się ciągnie trwa to jest w takiej fazie teraz jakiegoś Niewiem pata właściwie jak to wszystko myślisz działa na na społeczeństwa na nas na ta pandemia później wojna może zaczęłabym od po użyłem określenia pat daje mi się, że to jest dobre określenie, które mówi o jakim został Liu wydaje się, że ten pat to pojęcie to określenie dałoby się rozszerzyć niedawno kilka miesięcy temu ukazał się esej Nikolasa Will Total o zastoju zastoju stagnacji w ich w tym eseju on nie tyle polemizuje z ideą końca historii i końca końca historii co mówi o tym, że jest jeszcze jakaś bitwa jest jeszcze jakaś walka i oprócz tej, na którą patrzymy, która jest opisywana w mediach, o której dyskutujemy bądź, które już uciekamy, bo wiele osób mówi, że boi się zaglądać do serwisów informacyjnych unika informacji i via w tym eseju przypomina plemię wodza plemienia kruków, którzy w latach dwudziestych dwudziestym wieku znaleźli się w rezerwacie i byli niesłychanie atrakcyjny dla antropologów oczywiście przeprowadzano z nimi wywiady szczególnie powodzeniem zainteresowaniem cieszył się ich wódz, który rzeczywiście miał niesłychanie dużo do opowiedzenia jego życie życie jego plemienia obfitowało w wydarzenia w rozmaite perypetie opowiadał o rytuałach o tradycjach swojego plemienia, ale na pytanie co się wydarzyło w latach dwudziestych, kiedy przeniesiono ich do rezerwatu mówi ani potem już nic nie działa i wydaje mi się, że w tej chwili i tak doświadczamy tego czasu ma swoje dobre złe strony, choć to akurat wydaje mi się niezbyt trafnym precyzyjnym określeniem, bo rzecz nie w tym czy perspektywa jest pesymistyczna jest optymistyczna to jest oczywiście jest dla dzieci natomiast dla dorosłych dorosłym można odsłaniać trochę inny świat świat inny wydaje mi się, że ten koniec końca historii przekształcił się takie poczucie w związku z tą karuzelą emocji przekształcił się takie przeczucie dnia dni ostatecznych i i zarazem można by było pomyśleć, czego ci inni ludzie, którzy też obawiali się końca świata czy oni się bali i nie było podcina nie było bomby atomowej tak mogli, jakby cieszyć się życiem i układać rzeczywistość i KO fakt, że jest coś archetyp pić tego w tej idei w tym doświadczeniu i dni ostatecznych mówi o tym, że prawdopodobnie są jeszcze jakieś inne bitwy mniej widzialne trudniejsze do opisania, ale tam też dzieją się jakieś perypetie tam się też bardzo wiele wydarza myślę, że to co się jednak wydarzyło natomiast nie przybrało żadnego kierunku to w tym roku tak grająca w mijającym roku to podważenie wizji pewnej wizji technologii oczywiście, że taka takie spojrzenie taka interpretacja była, ale myślę, że w tej chwili w polu politycznym jest to bardzo jest to coś co jest bardzo niedoceniane niedoszacowane, a mianowicie wielki inne już wie, że my obawiamy się technologii, że opowieść o technologii, która nie tylko uszczęśliwia, ale też daje po prostu komfort no ma wielką rywalkę tak jak po 2014 piętnastym roku pojawiały się pojawiały się całe działy w księgarniach o Cola solo jogi tak teraz przybywa książek podważających sens znaczenie oświecenia, a nawet pojawia się taka idea pytanie o to czy można by się cofnąć czy można by było powrócić to oczywiście pokazuje, że nie mamy jasności nie mamy pewności co do tego co jest co mogłoby się pojawić za horyzontem, więc szukamy odpowiedzi pomocy w przeszłości ale z czego to właściwie wynika to znaczy co co jest źródłem tego lęku przed technologią czy tego tej drugiej opowieści o technologii właśnie niedawno przeczytałam wywiad wydaje się, że przepraszam tylko 1 myśl, że jeśli gdzieś są jeszcze jakieś bastiony takiego pacjenta z mu i wiary w postęp i takiego przekonania o tym, że postęp technologiczny jest jest zarazem gwarantem postępu na każdym innym poziomie od cywilizacyjnego przez moralny jest właśnie ta cała sfera technologiczna ta ta to środowisko start-upów i różnych innych projektów, które mają taką komponentem mitologiczną to znaczy obiecują, że różne takie ograniczenia ludzkiej natury zostaną przekroczone właśnie dzięki technologii Jeff Bezos inwestuje 5 mi miliardów dolarów projekt start-upu, który pracuje nad nieśmiertelnością zatrudnia znakomitych naukowców do tego Ilony Musk trochę skompromitowany wprawdzie ostatnio, ale ma cały czas ten projekt kolonizowali Marsa jest to to jest oczywiście taka sfera, która wydaje właśnie być pełna takich naj naj najbardziej czystej postaci religijnych marzenie i ciekawi mnie właśnie gdzie, gdzie jest ten moment, jakby o, którym mówi tego lęku braku zaufania tego poczucia, że technologia może się przeciwko nam jak rozumiem również zwrócić myślę, że to już widać niedawno czytałam wywiad z byłym pracownikiem służb wywiadowczych, który jest przerażony tym co się dzieje w tym środowisku nowych technologii komunikacyjnych, a zwłaszcza niepokoi go taka idea partycypacyjnego nadzoru i to dobrze partycypację inny nadzór przewiduje, że każdy będzie mógł rejestrować ludzi wydarzenia miejsca i przesyłać do jakiegoś centralnego ośrodka widać mnie się wydaje, że to co teraz ujawniło to duża dynamika, a i zmienność w debacie o nowych technologiach przypomnijmy sobie jeszcze niedawno mówiliśmy, że w internecie ludzie są agresywni są anonimowi i upadł ten mit anonimowości to, czego zaczęliśmy się obawiać to, że technologie nas śledzą znajdują natomiast w tej chwili, bo tych ostatnich informacjach zdaje się z nich wynikać, że technologia nas nie tylko śledzą podążają za nami krok krok, ale prowadzą są przed nami to znaczy aranżują fabryk kują konflikty fabryk kują podziały uwidaczniają trendy fałszywie, czyli wytwarzają społeczeństwo algorytmiczny nie i chciałabym powiedzieć, że jakkolwiek, kto odkrycie u dyskusji w Gnienie może raczej tak, jakkolwiek to dyskurs mgnienie ma swoją taką przerażającą stronę niż śledzi, ale prowadzi ja cały czas oglądałam się za siebie nerwowo, a tymczasem oglądając się za siebie nerwowo przytoczyłam to, że jestem prowadzona, że jest to coś w rodzaju nowego duszpasterstwa, ale wydaje mi się, że to ma na także każe się domyślać to kto prowadzi to przy pomocy technologii wielkie korporacje politycy kim jest ten podmiot, który używa technologii właśnie w takim celu, bo to przecież nie jest także sama technologia tak się ułożyła tylko ją w określony sposób zaprojektowano i określony sposób się stosuje myślę, że wiąże się to właśnie oświeceniową ideę możliwości tworzenia społeczeństwa tworzenia społeczeństwa z taką ideą teatrzyku koordynacji stworzenie czegoś doskonałego to jest tu jest, a dobrze można pokazać w tym momencie pewne punkty zapalne punkty krytyczne, kto powinien rządzić czy rządzenie przez ludzi innymi ludźmi jest bezpieczne i a w latach dwudziestych pojawiła się taka idea, że są pewne kwestie, których w żaden sposób nie powinien rozstrzygać człowiek nie ma tak oświeconego człowieka, który mógłby podejmować pewne decyzje i że bardzo dobrze to widać na rynku, a ta wtedy, kiedy próbuje się ustalić ceny jakiegoś produktu to zaczynamy się gubić, bo to jest środowisko i praca i transport sprzedaż jak ustalił cenę i powstaje idea rynku jako pewnego urządzenia porównywalnego właśnie dzisiaj z komputera, który będzie et ciężko pracowało przesuwało ten towar i na koniec wypluje cenę w tylko ten towar musi krążyć po rynku i ta idea widać dobrze załamuje się dzisiaj pojawiają się powracają idei protekcjonizmu czasami karykaturalnie przedstawiane i pojawiają się kwestie takie projekty nazywane już w czasie pandemii gospodarką wojenną i tu dobrze widać słabość Zachodu przynajmniej części Zachodu nie jest w stanie powiedziałabym, że politycy europejscy usiłują grać w grę, której już niema, bo to co nas obawy to co budzi nasze obawy to np. bomba atomowa na razie wiemy, że konflikt atomowy co będzie, jeżeli któryś z mocarstw postanowi udowodnić, że może wygrać wojnę atomową tymczasem Chiny nie muszą wcale zrzucać bomby atomowej wystarczy, że zatrzymają eksport leków i to pokazuje też, że mieszają się nie zachodzą na siebie różne procesy wojna militarna wojna ekonomiczna, która zawsze za cel miała zniszczenie innych społeczeństw jakikolwiek dostępny sposób temu właśnie służy no i pojawiają się obawy czy elity są w stanie zmienić swój sposób myślenia swoje idee rozmawiałam niedawno co jest tutaj stawką, bo jeszcze wrócę owego poprzedniego pytania o to kto jest architekt tam tej całej technologicznej sfery, która jak mówisz od śledzenia doprowadzenia przeszła niepostrzeżenie to jest jakiś istotny aktor jak rozumiem to właśnie wielkie korporacje cyfrowe, które przez te technologie dostarczają no i w której oczywiście istotnym, której istotnym aspektem jest dochód jest zysk tych, którzy ją tworzą którzy, którzy sprawiają, że możemy z niej korzystać sądzono, że jesteśmy tam użytkownikami jak w gruncie rzeczy jesteśmy towarem, który tam święta różne sposoby poddaje różnym transakcję Alto mamy mamy ten podmiot istotne wielokrotnie mówiła o wielkich korporacjach międzynarodowych jako podmiocie, który właśnie niezwykle współcześnie ważnej, który nam często umyka jako aktor stoi z tej sceny życia politycznego społecznego, a tu mówić o tych wielkich mocarstw ach, które, które są w stanie wojny co jest stawką tej wojny i jakby ktoś nie bierze udział wobec tego tych różnych wojen oczywiście 1% z pewnością tak w każdym razie się pod koniec roku już wpisało, że widoczny mega trendem jest to, że 1% staje się większością mówienie o 10% tych, którzy już jedno procencie najbogatszych to jest jest znacznie mniej 0,001% mówienie o 10% ludzi, którzy żyją w komforcie i w mniejszym strachu jest mistyfikacją, dlatego że z tych 10% 99 ponad procent nie ma żadnych wpływów politycznych, więc to dobrze pokazuje jak pewne dane statystyczne służą pewnym mistyfikacją zazwyczaj jesteśmy skłoni uważa, że coś z upraw ściany, ale warto pomyśleć o tym, że pewny ID pewne perspektywy interpretację pojawiają się w wyniku fałszywego pogłębienia coś co było oczywiste coś co było oczywiste nagle ulega pogłębieniu mówi się o wyparciu Kate ex ach, prawda podczas gdy pewne rzeczy były widoczne wcześniej rozmawiałam niedawno Davide calla francuskim ekonomistą, który jest wielkim zwolennikiem wprowadzenia teraz gospodarki wojennej dla zachowania suwerenności dla zachowania suwerenności państw europejskich i a rozmawiałam z nim m.in. o tym czy rzeczywiście, ponieważ nie jest wielkim zwolennikiem objaśniania tego co się dzieje przez przywiązanie elit do pewnych idei, ale można by było pomyśleć, że te idee są takie mocno cieleśnie one niematerialne czy rzeczywiście to wszystko to jest świat idei przecież to ma ewidentnie na nas całkiem materialny wpływ, ale też pomyślałam sobie, że jest w tym coś bardzo niepokojącego, że można się tak szaleńczo przywiązać do pewnej idei nas, że nie trzeba oglądać pewnych zjawisk nie trzeba mówić o pewnych zatrzymaniach pewnej uporczywości trwania udawania, że dalej można grać w warcaby podczas gdy gra o toczy się gra zupełnie, ale to zupełnie inna widać, że Rosja inwestuje w nową infrastrukturę, że tworzą się nowe połączenia ten świat z nie tylko rysuje się jako multi polarny, ale widać również, że są kraje, które usiłują są państwa, które usiłują dla siebie zarezerwować pozycję korytarzy to jest niesłychanie ważna ważna strategicznie pozycja stąd myślę odwołania Prawa i Sprawiedliwości obietnicę, że będziemy drugą Turcją byliśmy już Japonią itd. teraz jest pojawia się kolejna możliwość, ale cały czas elity polityczne europejskie nie są w stanie zadbać o suwerenność wewnętrzną ja spośród tych idei, do których tak szaleńczo są przywiązane elity polityczne to wskazała bym i ona wydaje mi się najbardziej niebezpieczna jedna z najbardziej niebezpiecznych idei realizowanych to jest automat robienie to jest to co zwraca uwagę u zachodnich badaczy interpretatorów tego co się działo w Europie środkowej wschodniej od lat dziewięćdziesiątych nieznośna święto szkoły wartość dyskursu i debat obietnic pouczeń moralizatorstwo wzniosłość w i radykalne barbarzyńskie Towarowej nie to w Polsce mieliśmy do nieco ową myślę, że początek wojny biorąc pod uwagę to jak funkcjonują te nowe technologie komunikacyjne i to znaczy, że mogą nazwijmy to przeinacza, acz trendy mogą wymazy Ewa acz, a efekty nie wypierać, ale wymazywać, a efekty to powiedziałabym, że ten początek wojny, kiedy tak wiele osób z otwartymi ramionami przyjmowało Ukraińców Ukrainki były takim momentem od towarów w imieniu był takim momentem, w którym społeczeństwo o doświadczyło możliwości życia poza od Towarowej niem i Towarowej niem udowa robienie tak i biorąc pod uwagę to wszystko razem myślę sobie, że można by było być może zrewidować wiele konstatacji, jakie pojawiały się w ostatnich latach, a mianowicie ten zastanawiający brak żałoby, kiedy były tzw. ponadwymiarowe i zgony być może jednak była żałoba być może ktoś jednak przeszkodził nam, a pewnym doświadczeniu ważnym doświadczeniu pożegnania się i nie kto nam przeszkodził no być może w ten sposób może bowiem większość z nas słyszała niezależnie od tego czy są bieżące czyni bieżący o świętym Pawle ja nie przyszłam się sama, a ja przeprowadziłem Świętego po i właśnie go wprowadzą dobrze proszę myślę, że byłby bardzo zaskoczony, gdyby w tej chwili wszedł byłbym dobra dawek byłby zaskoczony prawdopodobnie także tym jak wygląda jak wygląda no ja pytałam jak studentów jak euro nawet właśnie okazji niektórzy uważali, że ma bujną czuprynę niektórzy uważali, że jest zły niektórzy, że powód czystych szatach niektórzy po prostu golfie wizji i kiedy nam się o kimś opowiada, kiedy nam się relacjonuje czyjąś historię, a w takiej sytuacji jesteśmy, kiedy uczestniczymy w nowych technologiach i cały czas, obserwując innych wypowiedzi innych trendy cały czas powstaje nam pewien obraz społeczeństwa jak słyszy to Święty Pawle po powstaje obraz pewnego człowieka okazuje się, że myśli jest wszędzie, że rozmawiając mówiąc czytając, odpowiadając tworzymy obrazy tworzymy obrazy, które bierzemy za prawdziwy dlatego możemy być rozczarowani się spierać nawet o to jak wyglądał Święty Paweł i zostaną miałam się czy nie jest też tak, bo to jest wielki wyczyn polskiego społeczeństwa to jest wielki wyczyn to nie jest działalność charytatywna nikt na nic nie liczył z pewnością było wiele takich momentów i myślę, że to doświadczenie innego ułożenia sobie relacji bo to co wykorzystuje proces bezlitosnego towarowi mienia, jakiego my doświadczamy od 30 lat, a społeczeństwa zachodnie europejskie się z tym teraz konfrontują to co wykorzystuje pominę tu klasyczny wywody o tym czym jest budowa robienie zastanawiałem się nad tym, dlaczego to może trwać oprócz oczywiście czegoś zewnętrznego zewnętrznego przymusu, ale strachu nie chcieliście do tej żałoby, bo między rzec o tej przeszkodzie, a tak wydaje mi się, że to co wykorzystuje, ale właśnie to był moment od Towarowej dnia przyjęcie Ukraińców Ukrainy całych rodzi zdecydowaliśmy się na coś na pewien gest, który ludzie nie decydują się nawet wobec rodziny czasem, żeby ktoś przyjechał rozgościł na tygodnie poświęcenie wiem, że wiele osób zadbało o zdrowie tych ludzi zadbało o rozrywkę dla dzieci takie momenty radości oderwania się prawdziwego nie nie zajmowania prawda nie wiem włączeniem telewizora wspólne gotowanie przyrządzanie posiłków itd. myślę, że to co wykorzystuje towar robienie pokazuje dobrze ta sytuacja, a mianowicie auto na robienie wykorzystuje to, że człowiek jest społeczny i nawet trudno powiedzieć jak jadę czasem w autobusie i takie ledwo siedzące dziecko coś je wyciąga do mnie rękę z bułką tak z paluszkami, a czy rodzice już zdążyli nauczyć to przy nich czy czy też to jest po prostu nasz odruch być razem i myślę, że to jest ten punkt zaczepienia, który jest stale wykorzystywany przez proces utwardzenia i być może powstał na pewien obraz polskiego społeczeństwa tak jak powstaje obraz Świętego Pawła społeczeństwa niezdolnego do posiadania pewnego państwa społeczeństwa, które nie może mieć dobrych instytucji publicznych społeczeństwa dotyczy jest zbyt spopularyzowana skonfliktowane, żeby mogło realizować swoje idee, bo przecież przypomnijmy sobie właśnie w takich sposób po zaborach powstawało państwo polskie przez dawanie praw przez budowanie instytucji, więc ta wiedza o tym, że potrzebne są potrzebne jest suwerenność wewnętrzna jest takiego momentu doświadczyliśmy i wydaje mi się, że to jest taki moment, który w tym dosyć dwuznacznym końcu końca historii pokazuje, że jest możliwość wyrwania się z pewnej ciążącej no, jakby nie było przepowiedni przepowiednia to jest coś co robi historię bo jakkolwiek mówimy o końcu końca historii to myślę, że ten pandemiczny fatalizm, który upowszechnił się w Europie bierze się takiego doświadczenia, że ta Europa wtargnęła z zewnątrz, że to nie jest nasza historia, ale wydarzenie owo ość historia historyczność są czymś co nas napadło co nas zaskoczyło, czego się nie spodziewaliśmy i trudno jest nam znaleźć z pozycję podmiotu w tym co się dzieje to dużo było takich głosów niepokoju, że ten odruch Solidarności pomoc właśnie poza logiką towarowi mienia, że on będzie krótkotrwały, że zamieni się to jednak we wrogość jakiś rodzaj konfliktu, który będzie narastał pomiędzy tymi osobami, które z Ukrainy tu przyjechały, a auto tonami no na razie nic takiego, że nie dzieje te wszystkie przewidywania wydają się być jakoś nie nieadekwatne przynajmniej na razie nie ma powodów chyba, żeby sądzić że, że to się zmieni jakoś gwałtownie to jest też coś chyba niezwykłego dosyć właśnie ten rodzaj otwartości, która tutaj się pojawiła no i w ogóle tej mobilizacji do pomocy takiej właśnie, która często wiąże się z aktywnym wyrzeczeniem jakimś samo ograniczeniem nie jest tylko jakimś gestem, który może po prostu sprawić, że ktoś będzie czuł sam ze sobą się lepiej tylko jest właśnie pomocą, która wymaga bardzo dużego zaangażowania to kto rzeczywiście wydaje się dość niezwykły moment pytanie na ile on bowiem było coś takiego też przecież w tej pierwszej fazie pandemii, kiedy też tak bardzo silna mobilizacja nastąpiła, kiedy mnóstwo ludzi pomagało np. osobom starszym czy chorym samotnym robić zakupy były grupy na Facebooku, które się organizowały ja to też było coś takiego niezwykle budującego natomiast potem to dosyć szybko się rozmyło były cały czas osoby oczywiście, które pomagały, ale ta pierwsza fala mobilizacji jakoś się rozeszła trochę tak jak ta rzeczywistość pandemiczna się tak rozchodziła schodziła właściwie zawsze trzeba brać pod uwagę to, że emocje nastawienia nie chodzą po 1 chodzą parami i takich kwestiach przy tak dużej przy tak dużej liczbie uchodźców uchodźczyń zawsze potrzebne jest państwo niepokoić może to w jaki sposób w jaki sposób nowe technologie wytwarzają fabrykuje konflikty trzeba wziąć pod uwagę bardzo wiele rzeczy m.in. np. to że Ukraina jest państwem, a najbardziej zagrożony niedoborem wody to też zaskakujące, że tak chętnie pokazuje się w mediach protest działaczy ekologicznych, którzy oblali zupą obraz natomiast znacznie mniej mówi się o takich kolektywne tych działaniach jak np. walki o trwające ponad 2 tygodnie z basenami budowanymi przez korporację, który rzekomo mają pełnić funkcję zbiorników na wodę deszczową natomiast oczywiście odprowadzają wody gruntowe zatem rozmaite nie wiem zdobycie atuty są w warunkach kryzysu klimatycznego czymś bardzo niepewnym myślę tutaj np. o czarną ziemię ukraiński zatem, a to czy przebywa nie tylko w Polsce, ale w ogóle na kuli ziemskiej tyle bądź tyle ludzi wszystko zależy od tego jak pomyślana jest współ obecność, bo 2 000 000 000 ludzi na kuli ziemskiej mogą być dla niej o wiele większym obciążeniem niż 11 000 000 000 to samo dotyczy to samo dotyczy uchodźców i polityki wobec nich jak wiadomo Unia europejska nie ma żadnej sprecyzowanej polityki wobec tego co może się wydarzyć w nadchodzącym roku w kolejnych latach natomiast to co, a chciałabym jeszcze raz odwołać się do tego w jaki sposób eksponuje się te kwestie nowych nie muszę nie chciałabym teraz nie chciałabym spierać się z tymi, którzy są jak to się ich zwykło określać negację listami chciałabym zwrócić uwagę na to, że po prostu nie ma mody nie ma gruntowych to jest dobrze zbadany są dane niezależnie od tego w jakim procesie uczestniczymy to są fakty, z którymi musimy się musimy się liczyć, więc to jest dobra okazja wydaje się, że jest coś bardzo wymownego symbolicznego w tych działaniach młodych ludzi, a zwłaszcza, że takich dokumentach, które mają status wypłynął w w takich dokumentach przewiduje się, że konflikty będą miały charakter pokoleniowy stare pokolenie młodych będzie się wspierało, a więc ja, jakby niechcący dać zwieść tej przepowiedni chciałabym powiedzieć, że jest bardzo wymownego w tych aktach protestu po desperackich często krytykowanych za nieodpowiedzialne i generalnie nawet szkodliwe jeśli chodzi o działania na rzecz ochrony naszego i istnienia wymagalność tych sytuacji myśli np. o oblewaniu zupą obrazach tek wymowną tych sytuacji dla mnie uderzająca, bo to są młodzi ludzie, którzy atakują dziedzictwo oczekują piękno trzeba pamiętać, że nic temu pięknu temu dziedzictwu silni cało, ale jak oglądam relacje z tych wydarzeń to zastanawiam się czy jest taka bariera czy jest taka szyba pancerna, za którą można by było umieścić niektórych, żeby niszczyć ani piękna właśnie lasów rzek jezior, żeby nie budowali kolejnych wyciągów w górach to jest też piękno absolutnie myślę że być może ten moment zastoju jest to dobry, bo pozwana przepisywać przepisywać pewne ustalenia to jest próg niektórzy mówią, że drugi próg, który dokonał się w literaturze zainicjowany przez Faulknera, a od PIT, który konstruował swoją powieść w ten sposób, że ona zawierała powieść i kontr opowieść wszystko zostało podważone, a wszystkie uprzedzenia wzrost całe rusztowanie kulturowe, na którym budowana była pewna opowieść ona się rozpada okazuje się, że sprawy miały się zupełnie, ale to zupełnie inaczej na koniec, ponieważ wydaje mi się, że opozycja między wspólnotą jednostką pomiędzy współ istnieniem i indywidualizmem który, jakby nie było jest wielką wartością, że to jest że, że w tym napięciu jest już bardzo istotnego chciałabym opowiedzieć o pewnej kropkę przytoczyć krótką bardzo historie, która może być także życzeniem noworocznym, a mianowicie 23 lata temu osobowością roku został w Chile pies akita w znacznych istnienie z nami nie słyszał już to jest taki Krępy pulchny pies czarno-biały, który nie dawał się nikomu przygarnąć generalnie nie przepadał za ludźmi, a natomiast był jak w swoim żywiole jak zaczynało się manifestacja wtedy sam stanął po stronie daną stroną wiecznie bronił ich przed policją i wielokrotnie próbowano go przygarnąć zaprosić do domu nic z tych rzeczy na raz podczas jednej z manifestacji w akita został postrzelony zraniony i nie dawało się do zaprowadzić do weterynarza wtedy ludzie urządzili fałszywą demonstrację, żeby zaprowadzić go przez weterynarzy piękna i myślę, że to jest piękna historia dlatego żona mówi, że nawet, jeżeli ktoś został skrzywdzony, choć być może Kita był po prostu wielkim psim indywidualistą może się nie da można kluczyć co prawda to pokazuje, że można pogodzić ten indywidualizm zbyciem razem z uczestniczeniem we wspólnocie piękna rzeczywiście opowieść na na koniec naszej rozmowy bardzo serdecznie dziękuję ci są spotkania prof. Małgorzata Jacyno była z nami no a teraz będą informacje po informacjach dr Maciej mieszka
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW
-
44:16 W studio: dr Krzysztof Świrek
-
38:29 W studio: dr Sławomir Murawiec
-
44:30 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
44:44 W studio: prof. Jacek Hołówka
-
44:52 W studio: prof. Monika Kostera
REKLAMA
POPULARNE
-
30.01.2018 22:00 Godzina Filozofów52:53 W studio: prof. Jacek Hołówka
-
20.06.2020 12:00 Godzina Filozofów39:33 W studio: dr hab. Agnieszka Pollo
-
01.08.2020 13:00 Godzina Filozofów30:14 W studio: prof. Tadeusz Bartoś
-
16.04.2022 11:00 Godzina Filozofów46:30 W studio: dr Sebastian Duda
-
05.02.2022 11:00 Godzina Filozofów42:31 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
16.01.2018 21:00 Godzina Filozofów44:36 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 22:00 Godzina Filozofów50:07 W studio: prof. Andrzej Leder
-
15.10.2022 11:00 Godzina Filozofów45:08 W studio: dr hab. Bartłomiej Dobroczyński
-
29.10.2022 11:00 Godzina Filozofów44:25 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2018 23:00 Godzina Filozofów42:49 W studio: dr hab. Jan Chwedeńczuk
-
06.02.2021 11:00 Godzina Filozofów45:22 W studio: Olga Tokarczuk
-
19.09.2020 12:40 Godzina Filozofów44:39 W studio: dr Mira Marcinów
-
01.05.2021 11:00 Godzina Filozofów44:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.03.2021 11:00 Godzina Filozofów42:09 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
03.04.2021 11:00 Godzina Filozofów40:13 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
05.06.2021 11:00 Godzina Filozofów46:34 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
26.02.2022 11:00 Godzina Filozofów46:29 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
02.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:33 W studio: prof. Andrzej Leder
-
06.03.2021 11:00 Godzina Filozofów41:39 W studio: prof. Andrzej Leder
-
13.06.2020 12:00 Godzina Filozofów40:53 W studio: dr Jacek Dobrowolski
-
09.01.2021 11:00 Godzina Filozofów44:50 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
06.03.2018 23:00 Godzina Filozofów45:13 W studio: dr Dominik Batorski
-
-
05.03.2022 11:00 Godzina Filozofów45:30 W studio: prof. Zbigniew Mikołejko
-
30.01.2021 11:00 Godzina Filozofów41:01 W studio: prof. Ryszard Bugaj
-
-
27.02.2021 11:00 Godzina Filozofów44:47 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
13.02.2021 11:10 Godzina Filozofów43:37 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
12.03.2022 11:00 Godzina Filozofów44:06 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
-
23.04.2022 11:00 Godzina Filozofów45:27 W studio: prof. Małgorzata Jacyno
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL