zaprasza Anna Gmiterek-Zabłocka ta tytułowe kolorowe ptaki to w moim serialu osoby w spektrum autyzmu wyobraźcie sobie różne odcienie zieleni czerwieni brązu i takie są właśnie osoby w spektrum kolorowe różnorodne każda jest inna każda wyjątkowa są osoby zamknięte nie mówiące właściwe, ale są też żywiołowe wesołe utalentowane bardzo konkretnej dziedzinie ważne, abyśmy nie myśleli stereotypowa i by nie wrzucać wszystkich do 1 worka, bo nie absolutnie nie jest tak,
Rozwiń »
że wszyscy są świetni z matematyki albo, że wszyscy pasjonują się pociągami populacja osób autystycznych jest niesamowicie zróżnicowana dr Joanna Sawicka pedagog specjalna, a jednocześnie osoba spektrum jest dużo bardziej zróżnicowana niż populacja osób autystycznych i jedni będą tacy inni będą zupełnie odmienni 35% osób autystycznych to są osoby z niepełnosprawnością intelektualną, więc ich funkcjonowanie w tych obszarach też będzie specyficzne inne będzie znowu osoby niepełnosprawnej w stopniu lekkim inną osobę w stopniu głębokim niepełnosprawnej, a 20% osób autystycznych około to są osoby rozwijające się intelektualnie powyżej przeciętnej na poziomie geniuszu, więc Unii również trudności będą przejawiały inny sposób i znowu inaczej to będzie wyglądało nie wiem o osoby z ilorazem inteligencji powiedzmy nie wiem niech będzie 130, które jeszcze całkiem blisko do czegoś co nazywamy normą, a inaczej to będzie wyglądało wypadku człowieka np. ilorazie inteligencji 145, którym do tej normy tak daleko, że właściwie jego wybitne genialne inteligencja jest jednocześnie jego niepełnosprawnością kim on funkcjonuje po prostu kompletnie innej poznawczy rzeczywistości to jest bardzo bardzo zróżnicowane mój syn Adaś uwielbia ptaki wie o nich chyba wszystko tak nie chcę żadnych innych książek tylko ptakach ogląda filmy tylko ptakach rozmawiać chcę tylko o ptakach część znajomych postrzega to jak fiksację AJA uważam, że to dobrze, że ma pasję, bo 12 lat będzie świetnym biologia albo ornitologiem głęboko w to wierzę pasję to nie są fikcją stację, bo wszyscy tę pastę, która jako fiksacja to jest nieprawda mówi Janek nastolatek spektrum autyzmu pasja to jest passe i w ogóle jak jest np. pasję śpiewania albo passę dinozaur głosu w sensie inflacyjny to nie powinna być także ktoś mówi, że jest za dużo po coś innego na to pieniędzy dinozaurów nie najlepiej trzeba doceniać to pasja się z niej cieszyć, a twoje pasje, a moje pasje to autobusy tramwaje pociągi no i pomaganie innym Janek wspólnie z innymi nastolatkami założył w Łodzi klub świadomej młodzieży klub skupiający osoby w spektrum autyzmu jest w tym klubie także Borys wielki pasjonat muzyki, dla którego jak mówi jego mama życie stało się terapię pojechaliśmy na pierwszy koncert zespołu zakopała i siedzieliśmy wtedy na ostatnich ławkach dla Borysa to było tak wielkie przeżycie, że muszą dostać syropu uspokajającego, żeby na ten koncert się pojawić natomiast od tego momentu jechaliśmy tak sobie weekendową jakąś wycieczkę i przy okazji mieliśmy koncert takiego zespołu co się wiązało z tym, że Borys przekracza swoje granice swoje progi niewidzialna, bo był zespół zakopała, w którym on był zakochany, który był namacalne realne nauczył się nawiązywać kontakt wzrokowy, który dla artystów przereklamowane, ale Borys umie świetnie, dlatego że wiele razy jak udało się autograf do członków zespołu, gdy mówi Borys jak będzie rozmawiał z panami patrz walczy on rzeczywiście robi taki mały chłopczyk mówił panie Sebastianie podobał się ten koncert i Sebastian Karpiel-Bułecka patrzą na niego to 1 krótką chwilę i mówię dziękuję wychodził z tego koncertu i i po prostu był zauważony i zasypiał prosto ze zmęczenia to było nieprawdopodobne doświadczenie i Borys dziś artystą właśnie co się stało, że zobaczyliście, że Borys śpiewa usłyszeliście, że Borys śpiewa nie tylko słucha nie tylko kocha zakopałem, ale też chce śpiewać od momentu, kiedy zaczęła się taka bliska ciepłe relacje z zespołem Zakopower rozpoczęliśmy muzyka jest świetną terapią świetną możliwością do tego, żeby Borys był istniał rozwijał się z szukał pasji i życzył sobie Borys skrzypiec grywał na tych skrzypcach potem były kolejne skrzypce potem była perkusja warsztaty muzyczne warsztaty wokalne i nauczyciele, którzy tam byli wrzucali Borysa różne sytuacje, na które ja bym z pewnością nie wpadła i on próbował mam najmie Borys po prostu śpiewami się zaczęło od chwili usłyszałem zespół zakopałem w radiu i piosenki spodobały się na, tyle że zacząłem śpiewać nagle odkryłem, że po prostu śpiewanie mi się podoba i teraz po prostu samo to poszło, czyli jak zadam pytanie kim chcesz być piosenkarzem pisze też są tak pisze własne teksty i komponuje muzykę komponuje ją tak ze słów na początku to jest taki stres, ale jak już wychodzę zaczynam śpiewać to czuje po prostu luz i chęć robienia tego przez kolejne godziny później jak taki koncert się kończy to to mamy niedosyt HiFi taką chęć, żeby występować jeszcze jakby mówię o tym, że wszystko co czuje prawidłowe, że nie musi do niczego dostosowywać, bo wszystko prawidłowo ma prawo czuć jeśli czuje złość temu prawo tak czuć jeśli czuje się rozczarowany to niech poczuje jak jesteście rozczarowani to ciało czuje i bardzo mamy komfortowo, bo dużo tego napięcia umyka natychmiast, ponieważ Borys ma świadomość tego co się z nim dzieje to powiedz czym ten zespół program jest, gdybyśmy mieli wyjaśnić tym, którzy w życiu się z nim nie spotkali to jest czymś co objawia się w różny sposób ktoś inny ma np. etyki mniejszej większe ktoś potrzebuje robić większe ruchy to dla niego jest komfortowe np. mrugać oczami tak np. albo ruszać rękami rozumiała ja np. zdarzało mi się robić jakieś tiki poprzez uśmiech, ale teraz to już się zmniejsza dużo w ciągu dnia śpiewasz sporo sporo nie mam bez przerwy niemal bez przerwy np. idę ulicą i wspieram po prostu apotem oglądam się czy nikt się nie obejrzał nie wiem w szkole też biorę udział w ale np. zdarza się, że na lekcji zaczyna śpiewać tak pod nosem to trochę odpręża tak to odpręża bardzo ty napisałeś taką taki hymn taką piosenkę o niepełnosprawności ono w rozumieniu osób w spektrum przytoczyć słowa jak i biznesmenów stres szeroki nie wybrałem, że mazda i ani prośbą ani groźbą nie będę z tego spowiadał się pragnę swoje pragnę moje i chce czekać aż jakiś sieć jak rasista Pozytywista zawsze zasady swe krzyknie głośno nie przeciw mnie czasami pytam Borysa jak było w tym rynku dobrze mężczyzna odpowiedział w te należy podobało się jakoś tam ci z tym było mająca czasami jesteśmy właśnie sam sam no tak trochę tam popłynie, że podawał musi i coś było trudnego coś było fajnego trochę zestresowany na początku tam jak np. wychodzi na scenę to mówi, że wchodziła miał takie zablokowane gardło to było takie nieprzyjemne, ale wiedziałem, że jak tylko wejdę i czułam cały czas to napięcie jak opisuje całą sytuację, jakby wiem tylko z jego relacji z pasją Michała są przede wszystkim daty on sam siebie nazywa żywym kalendarzem, a to już mama Michała, który ma zupełnie inną pasję niż Borys, ponieważ jest świetny potrafi określić dzień tygodnia do przodu również do tyłu przy danej dacie i rozwinął się bardzo, gdyby w tym kierunku oprócz tego jest bardzo świadomy tego co dookoła niego dzieje o tym, że ma spektrum autyzmu ścięto się wiąże, jakie dokumenty, jakie komisja, jakie ograniczenia oczywiście uwielbia komunikację, czyli tramwaje autobusy rozkłady jazdy wszelkie tam plany plany wmieście pamięta co się wydarzyło nie wiem 2 lata temu każdego dnia tak Michał pamięta dokładnie 234 lata temu co się wydarzyło dokładnie, gdzie byliśmy, gdzie pojechaliśmy, jaka była okazja tak po prostu żywy kalendarz żywy sekretarz można powiedzieć pilnujący dat bywało także pani będąc z nim gdzieś tam czuła niezrozumienie otoczenia tak szczególnie jak był młodszy np. Michał ma różne stoimy wymachuje rękoma jak jest podekscytowany, jakie zasmucony również tylko czasem podskakuje, więc np. niektórzy zwracali uwagę pani uspokoi dziecko np. zdarzało się proszę stąd zabrać no w tej chwili jest już inaczej Michał potrafi bardziej opanować wytłumaczyć sam nawet, dlaczego takie rzeczy musi wykonywać niestety to było takie trudne trudne chwile dla mnie szczególnie też przykro jest po prostu dziecko nie robi niczego złego nikomu nie przeszkadza w planie w mojej ocenie na różne osoby się się znajdują różne rzeczy ludziom po prostu potrafią przeszkadzać, a jak pani widzi jego przyszłość to jest taki temat, którym teraz rozmawiamy cały czas myślimy pewności być może Michał miał jakiś zawód też mój mąż mówi, że był świetnym sekretarzem jakiegoś dyrektora prezesa dopilnował by każdy wydatek każdego terminu wszystko na pewno pamięta o różnych różne przepisy zasady regulację zobaczymy dworce stacje lotnisko to miejsce, które uwielbia mój Kuba mógłby tam siedzieć godzinami patrzeć na autobusy pociągi samoloty trochę mnie to momentami denerwuje, bo jest bardzo absorbujące jak nie mam czasu jechać z nim na dworzec jest histeria też tak macie tutaj pisze autobusy, gdzie jest to stać się 4m Marymont Olesin 135 PKP Olszynka Grochowska plac Hallera to jedenastoletni Mateusz spektrum autyzmu, który uwielbia autobusy, choć nie tylko ciekawymi część trasa 154 maskuje, ale Krakowska stare Bemowo tutaj tego królika Felix ma najmie jak ten kornik ma taką dużą klatkę widzę tam trochę siana tak nie przeszkadzać np. w nocy czasami uderza w klatkę i mama mówi, żeby przestał słucha się czasami tak co sami nie tej humory tak gmachu mogę też napisane jest też Solinie, a pierwsza taka zwykła te 102 no właśnie Mateusz pisze wszystkie jest ich ile ma to się wszystkich linii dziennych w końcu na 900 też jeszcze jak skończę nas to jeszcze wymusi pisze ekspresowe pierwszy raz Mateusz pisał sam sobie tak wymyślił przyszedł powiedział, że strasznie ręka boli numery rozkłady jazdy itd. cyfry wszystko co jest z nimi związane to była ta pasja to zainteresowanie, które Mateusza zauważam, jakby już bardzo mały no windę to jest takie może takie troszeczkę inne coś z drugiej strony też windy mają cyfry prawda piętra itd. np. bardzo dobrze pamiętam rano wychodziłem do pracy Radek ma nica ta jedno 100 letniego Mateusza to on zawsze musiał wyjść ze mną i nacisnąć guzik windy jak nie mógł tego zrobić albo za szybko wyszedłem albo ja wcisnąłem, bo zapomniałem no właśnie reagował jakąś taką paniką krzykiem i zdenerwowaniem te autobusy pojawią się dawno wasze autobusy pojawił się dosyć niedawno niedawno zaczął się tym interesować, ale skoro autobusy mają swoje numery to był co prawdopodobne życie zacznie tym to zgłębiać w tej chwili interesuje się trasami jeździmy różnymi liniami metrem autobusami tramwajami autobusami też była także nasi zaczyna interesować przystawała zaczynałem przystawała no to jest wspólne spędzanie czasu z syna, więc wykorzystuje te wszystkie jego zainteresowanie do tego, żeby spędzać z nim czas, jeżeli to są autobusy jedno to jeździmy sobie autobusami bierzemy butelkę wody telefon kupujemy bilety i jedziemy także od cyfry są wszędzie w całym naszym świecie Mateuszowi bardzo odpowiada, gdzie idziemy w przewodniku na przystanek na przystanek, w którym wsiądziemy w autobus tak jedzie będzie, dokąd parlamentu Janowska tylko nie możemy Agape no nie możemy naga może część końca i dostanie mandat 709 piec ta wiedzie panie częściej niż 727739 czy jedziemy i 251 elektrycznym relacja jest ciszej przystanek żąda pytanie czy nas nie wierzę w pola tylko ten tam, gdzie mamy dojechać o nie idzie zgodnie z trasą uchwałami w ekonomicznym co ma tyle jest na gaz chce je chciałbym mieć się jeszcze my się przeżywać wszystkimi ser jestem jestem np. do reelekcji cecha 185 jest prawy ci, że można by było całą Warszawę celować tak autobusami, żeby się to jechało wszystkim następnymi dniami ta cecha cała masa i wysiadka znajomy mnie ostatnio zapytał twój Bartek ma autyzm ani radzi sobie z matematyką przecież auta ci to matematycznie geniusze musiałem mu tłumaczyć, że to stereotyp, że każde dziecko w spektrum autyzmu jest inne, że jedno jest matematykiem drugi pasjonuje się historią walczy z tymi stereotypami na co dzień, a jeszcze z tym, że autyzm to choroba nie to nie jest choroba tego się nie leczy trzeba próbować zrozumieć dzieciaki nie autystyczne przychodzą na świat z wyposażeniem takim, że ich uwaga jest przede wszystkim skoncentrowane na ludziach od urodzenia już noworodek nie autystyczny będzie częściej spogląda na ludzi niż na przedmioty osoby autystyczne przechodzą na świat wyposażeniem, w którym ich uwagę skierowane przede wszystkim na obiekty i noworodek będzie bardziej skoncentrowane po prostu na przedmiotach, ale później w toku rozwoju będzie tak naprawdę działo się dokładnie to samo to znaczy dziecko autystyczne zauważy, że przedmioty jak zachowują, czyli mają jakieś właściwości takie fizyczne potem zauważy, że te przedmioty np. mogą wchodzić zasobów interakcje, czyli ja mogę np. jakość po klasyfikować posegregować mógł z nich chce zbudować potem zaczynają się orientować przy czym to już dotyczy dzieciaków sprawnych intelektualnie autystycznych zaczynają zauważać, że te przedmioty te obiekty łączą się z zjawiskami i faktami i np. dziecko, które jako Niewiem zupełny maluch uwielbiał zło np. windy na pewnym etapie swojego życia zacznie gromadzić ogrom wiedzy na temat wind najpóźniej w okresie gdzieś tam dorastania o dzieciaków nie autystycznych pojawia się spontaniczne zainteresowanie właśnie tym światem ożywionym one zaczynają mieć swoje zainteresowania zaczynają mieć swoje pasje one już wiedzą aha mamy już Niechcę chodzić na francuskiej bym chciał zacząć nie wiem uczyć grać na perkusji, a w wypadku dzieci autystycznych jest dokładnie odwrotnie to znaczy one nagle dostrzegają, że za tym całym światem przedmiotów obiektów faktów zjawisk też stoi człowiek i o ile myśmy się świetnie już nauczyli wspierać rozwój dziecka autystycznego o tyle ciągle mamy w głowie mnóstwo dziwnych wyobrażeń na temat wsparcia rozwoju dziecka autystycznego, gdzie tak naprawdę należałoby przeprowadzić analogie i zacząć dzieciom autystycznym pokazywać, że człowiek jest interesujący zróżnicowany to znaczy może spotkać na swej drodze życia mnóstwo różnych ludzi oni się będą między sobą różnili też można jakoś po systematycznie Zobacz też można coś tam z nimi ciekawego zrobić nie zamiast tylko pokazywać dzieciom autystycznym, że nie pasuje do innych ludzi zacznie się zachowywać tak jak oni, bo to raczej poczucie zadowolenia zainteresowanie satysfakcji nie budzi bardzo trudno nam zrozumieć, że może być inna ścieżka rozwojowa nie gorsza inna tego się boimy tego się boimy, że człowiek rozwijający się na tej ścieżce nie będzie funkcjonował z w standardach naszej społeczności naszej kultury, że nie wiem nie założy rodziny nie znajdzie pracy nie będzie samodzielny tak zdarza się, że część osób spektrum nie będzie omówiona, ale to raczej dotyczy bardziej osób, które są również niepełnosprawne intelektualnie, bo wśród osób spektrum zdarzają się też osoby niepełnosprawne intelektualnie to samo dotyczy lęku rodziców dziecka zwroty owego, które niepełnosprawny intelektualnie, że nigdy nie będzie samodzielne czy raczej boimy się tego, czego nie rozumiem nie wtrącamy się nie wystosowuje my uwag typu taki duży chłopiec tak się zachowuje, bo co to jest, żeby dziewczyna takie rzeczy robią nie trudniej jest pochylić się krzyczy czemu krzyczy co się stało wstrzymuje trudno, gdzie jest to coś co go tak budziło poruszyło czy coś powiedziała mnie tak czy kolega coś powiedział nie tak, a może światło jest za ostra ważność cierpliwość empatia to są cechy, które warto mieć na względzie nie, a w kolejnym odcinku moich kolorowych ptaków w gorącej wodzie kąpany, choć nie tylko na można znaleźć takie mamy np. kiedy mama prosi dziecko, żeby wstawił wodę herbatę jest zdjęcie, kiedy puszka z herbatą stoi naczelnik z wodą, tak więc tak dzieci spektrum zmienią zwroty dosyć bezpośrednio będzie o szkole przenośnia i Cichy dzwonkach już teraz zapraszam na piąty odcinek kolorowych ptaków zatytułowany z głową w chmurach
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: KOLOROWE PTAKI
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
06.06.2023 13:00 Połączenie11:44 W studio: Mariusz Cielma
-
-
-
06.06.2023 13:20 Połączenie11:55 W studio: dr Łukasz Pawłowski
-
06.06.2023 13:40 Połączenie10:34 W studio: dr hab. Justyna Miecznikowska
-
-
06.06.2023 14:00 Połączenie20:47 W studio: dr Anna Kwiatkowska
-
06.06.2023 15:00 Światopodgląd12:39 W studio: gen. Mieczysław Bieniek
-
06.06.2023 12:00 A teraz na poważnie13:47 W studio: Krzysztof Kwiatkowski
-
06.06.2023 17:20 Wywiad Polityczny11:54 W studio: prof. Marcin Matczak
-
06.06.2023 15:20 Światopodgląd11:17 W studio: Sonia Sobczyk-Grygiel
-
06.06.2023 11:59 Podcast przedsiębiorczy22:21 TYLKO W INTERNECIE
-
06.06.2023 17:00 Wywiad Polityczny14:59 W studio: Ryszard Petru
-
06.06.2023 17:40 Wywiad Polityczny13:00 W studio: Michał Fedorowicz
-
06.06.2023 14:35 Przewodnik TOK FM Na Zdrowie01:19
-
06.06.2023 15:40 Światopodgląd14:04 W studio: dr hab. Michał Kozłowski
-
06.06.2023 16:00 Światopodgląd11:30 W studio: Filip Piotrowski
-
06.06.2023 14:40 Raport Gospodarczy13:48 W studio: Jarosław Sadowski
-
06.06.2023 11:40 Kultura Osobista12:26 W studio: Anna Mizikowska
-
06.06.2023 16:39 Co z ciebie wyrośnie?
-
06.06.2023 16:20 Światopodgląd13:24 W studio: Piotr Andrusieczko
-
06.06.2023 16:59 Techstorie
-
-
-
06.06.2023 18:40 TOK36005:08 W studio: Lesia Vakuliuk
-
06.06.2023 18:50 TOK36006:36 W studio: Marcin Samsel
-
06.06.2023 18:29 TOK36009:50 W studio: prof. Ewa Łętowska
-
-
06.06.2023 19:20 Humor i Teraźniejszość15:55 W studio: Jerzy Rzymowski
-
06.06.2023 19:09 TOK36006:54 W studio: Barbara Oksińska
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL