kolorowe ptaki to nowy serial TOK FM autorstwa Anny Gmiterek Zabłocki nasza dziennikarka przedstawia w niej różnorodność spektrum autyzmu kolorowe odcienie tego świata znajdą państwo powieści o diagnozie edukacji codzienności wątpliwości radościach serial jest uzupełniony rozmowami np. panią Moniką osoba, która o tym, że jest w spektrum autyzmu dowiedziała się już jako osoba dorosła nie właśnie o euro, a typowość dorosłych szczególnie kobiety chcemy porozmawiać
Rozwiń »
teraz z nami pani dr Anna Lulewicz z zakładu psychologii rozwoju człowieka Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobre dzień dobry czy w ogóle powinniśmy mówić o zaburzeniach czy właśnie bardziej o euro różnorodności różnych muzeach różnych osobach to jest wina dosyć złożony temat dlatego, że to określenie na różnorodność odnosi się tak naprawdę spopularyzowało dopiero pod koniec lat dziewięćdziesiątych i powstało właśnie przeciw wadze do takiego modelu medycznego, które mówimy właśnie patologiach zaburzeniach tutaj bardziej nacisk na to, że po prostu mamy różne rodzaje można powiedzieć okablowania jeśli chodzi o właśnie nasze mózgi no i w związku z tym różne sposoby przeżywania świata odbierania świata reagowania na świat natomiast to nie jest tak, że są pewne i powiedzmy typy mózgu, które są lepsze od innych trochę upraszczając no tylko, że po prostu mamy różne krótko mówiąc i ten pogląd jest coraz bardziej popularny odejście od patologii dawania właśnie czytam rysowania taką grubą kreską różnic między tym co typowe i co właśnie nietypowe czyli w jaki sposób no właśnie złe czy wymagające poprawy są oczywiście tutaj chciał już z nią i badacza i a specjaliści, którzy już tam jeszcze mocno siedzą w tym można być modelu medycznym, ale od tego coraz bardziej odchodzimy to jest nam się, że bardzo dobra wiadomość, ale jak to jest, bo w serialu Anna Gmiterek-Zabłocka właśnie zwraca się uwagę na to, że kiedy nie jest osobą ze spektrum to część zachowań osób ze spektrum może być dziwna, ale dla dla nas tak możemy wiele ale dlaczego dlatego, że nie jesteśmy w stanie wejść w ten świat dzięki głowie ma osoba ze spektrum, która tak odbiera ten świat jak odbiera zmysły tak podpowiadają np. kwestia dźwięku, które dla większości z nas może być przyjemne dla tej konkretnej osoby może być nieprzyjemne czy ten wręcz wywołujący poczucie zagrożenia czy to jest także właśnie ten i inaczej się ogląda ten świat i w tym sensie Sierak reaguje na niego w sposób racjonalny ze swojej perspektywy to jest tak, żeby po prostu inaczej ten świat widzimy dokładnie dokładnie na to wskazują wyniki badań też to w jaki sposób osoby m.in. autystyczne opisują swoje doświadczenie, a że ten sposób reagowania jest jak najbardziej logiczny, ale jeśli pewne dźwięki odbieramy jako za głośne pewne i dźwięk czy pewne nie mam światła np. ze zbyt intensywna to oczywiście przekłada się to nasz nasz sposób reagowania na świat w natomiast no co jest tutaj takim, a kluczowym elementem akurat u autystycznych osób to nawet nie są to nadwrażliwości sensorycznej tylko tutaj trudności, lecz specyficzne są we wzorzec reagowania na relacje społeczne komunikację bardzo często ta komunikacja jest po prostu bardzo bezpośrednia sporo osób autystycznych mniej rozumie metafor jest rozwój rozumuje w taki sposób można powiedzieć w bardzo konkretny, ale to też nie jest nie jest reguła dlatego, że to też myślę, że warto zaznaczyć, że autystycznych tak to jest tylko jedne z rodzajów na różnorodności dysleksja ADHD różnego rodzaju oni tutaj takie kupić inne wzorce rozwoju emocjonalnego też chodzą pod to określenie wysokości parasol ale, odpowiadając na pytanie tak to po prostu, a jest bardzo logiczne z perspektywy osób, które odczuwa świat konkretny sposób, ale że no takich osób służby mniejszości co nota to co jest logiczne podejście nam często nie jest prosta zauważamy też oceniane czy jeśli chodzi o autyzm to u dziewczynek u kobiet on się objawia jakoś zasadniczo inaczej czy rzadziej są właśnie dziewczynki spektrum jak to wygląda, bo jakoś dominuje obraz chłopców no niestety taki to trochę ma taki zwrot właśnie historyczne, bo pierwsze prace dotyczące autyzmu w jeszcze z lat czterdziestych prace LOK nera i Hansa Aspergera no one naprawdę dotyczyło takiego typowego dla chłopców obrazu właśnie tej tego tylko na różnorodności natomiast no po pierwsze, dziewczynki no rzadziej, a wykazują cechy autystyczne chłopcy, a to, aby w różnie też mówię tych proporcjach 41 czy 100 mniej im tak naprawdę, ale częściej chłopcy po prostu artystyczni to wiemy natomiast jeśli mam tutaj kwestia wychowania socjalizacji i to jest tak, że po prostu od dziewczynek wciąż się zwykle wymaga nieco innych zachowań takim większy można powiedzieć socjalizacji uczestniczenia w relacji społecznych jeszcze się lepiej maskują lepiej potrafią udawać, że w cudzysłowie takiego typowego człowieka od, naśladując komunikację komisarz, odgrywając pewną rolę, posługując się to jest od nich wymagane w i często no niestety to wnioskowanie towarzyszy im aż do dorosłości a, czyli takie dziewczyny no mają poczucie, że coś z nimi nie tak coś tak nie pasuje za bardzo do tego świata, ale nie wiedzą co jest na rzeczy i dla wielu osób dopiero diagnoza już wieku dorosłym nie jest takim mógłby być otwarciem oczu te wszystkie puzzle wskakują na właściwe miejsce jest jej to faktycznie to jest także coś ze mną istnieć tak po prostu to jest mój rodzaj odbieranie świata nie to jest kraj, ale te musi przecież ktoś trudno uwierzyć osobie niebędącej w spektrum, że właśnie można nie wiedzieć tego, że się w nim jest jak to możliwe czy to dotyczy właśnie też tylko kobiet czy zdarzają się chłopcy, którzy młodzi mężczyźni, którzy jako dorośli dowiadują, że są spektrum właśnie tak to również zdarza i oczywiście powody są różne logo no po prostu też osoby, które są no bardziej inteligentne często mają lepsze zbyć zdolność takiego wnioskowania w UE, ale myślę co to co jest tutaj kluczowe w złotych późna diagnoza to też, że o autyzmie wysokim stopniu dziedziczone i tutaj pamiętajmy, że bardzo często osoby autystyczne era wyrastają autystycznych rodzina de facto i te wzorce komunikacji, które są nietypowe w ich rodziny są typowe jak on po prostu no myślę, że wszyscy tak mają dopiero później szkoła właśnie jest letniość dorosłości orientują się że, ale moje różne różnicy zachowują się jakoś inaczej jakoś jak tego nie odbieram w ten sposób coś tutaj jest innego dnia i czasami jest bardzo długa droga, żeby go odkryć co znaczy ta inność polega i co może dać diagnoza dorosłym wieku no może dać wiele tak naprawdę ulgi przede wszystkim jest ulga i takie takie poczucie, że to to nie jest tak, że coś ze mną jest nie tak nie to po prostu, aby moje trudności z przetwarzaniem świata z reagowali np. na i komunikaty społeczne to nie jest tak, że ja mam coś zepsute jestem zepsuta zepsuty tylko że, bo inaczej to jest okej i z tą wiedzą można no po pierwsze, lepiej zrozumieć siebie swoje funkcjonowanie te 2 też lepiej komunikować z innymi osobami, bo można wprost powiedzieć Hej, ja mam taki taką taką cechę, która wynika z tego system spektrum autyzmu i można iść w tym działa tak można nazwać często także nazwanie jest pierwszym krokiem do tego, żeby coś co zrobić, żeby nasze życie po prostu stało się lepsze większe myśli o wspomaganiu osób z spektrum, bo de cały czas jeszcze niektórzy potrafią używać określenia, że autyzm my trzeba leczyć, a wiemy tak to nie działa, ale mąż na czym polegają terapie na wspieraniu na dostosowywaniu do świata osób neuro typowych czy od tego już chodzi o krajowym mamy różne różne podejścia do terapii osób autystycznych no i niestety wciąż można można spotkać z takimi terapiami, które są oparte na na tym właśnie skłaniania osób na różnorodnych, żeby odgrywały role społeczne, które są wymagane wręcz behawioralną treningu jak zrobimy oczko mniej czy taki trening to jest po prostu no bo są bardzo często może bardzo subtelny wyglądający, ale jednak zachowania przymusowe tutaj dr Joanna Nowicka bardzo dużo o tym Pisza o tej traumie właśnie związanej no po prostu takim no można sobie leczeniem czegoś, czego się nie leczy, bo to nie jest zaburzenie problem jest taki, że no po prostu osoby autystyczne mają inne potrzeby i pracujemy na ich potrzebach i nie ma naszych potrzebach osób w euro typowych tego, że np. my potrzebujemy, żeby ktoś do nas mówi patrzę na oczy i osób autystycznych jest absolutnie nienaturalne, żeby patrzeć, o czym to jest trudne i mini i co jest tylko 1 wielu przykładów mam co jasno to coraz częściej na czym się pracuje z osobami autystycznymi to jest po prostu nauczenie ich w jaki sposób mogą się komunikować jak wyrażać swoje potrzeby zaspokajać swoje potrzeby również takie społeczne w sposób taki akceptowalny dla otoczenia no ale jednak nie, rezygnując z siebie ten ze swojej właśnie takiej specyfiki można powiedzieć to my wszyscy musimy się bardzo wiele nauczyć w tym serialu, którego zaczęłam kolorowe takie Anny Gmiterek-Zabłockiej są takie opowieści właśnie w pierwszym odcinku o tym, że ludzie się gapią na różne zachowania, które dla nich są dziwne to chyba coś co go społeczeństwo powinniśmy zrozumieć no inny już raczej wiemy, że nie jest dobrym tonie gapienie się mam przejmie tylko nadzieję na osobę poruszającą się np. na wózku inwalidzkim, a chyba jeszcze jeśli chodzi o osoby ze spektrum, które np. pomagają uspokaja, że w, jaki sposób nie, wydając monotonny dźwięk to jednak to gapienie się właśnie ciągle funkcjonuje co powinniśmy go społeczeństwo wiedzieć o mówisz, że przede wszystkim powinniśmy im to jest kwestia wiedzy tylko łącznie bardziej to jest otwartość na na różnorodność różnorodność różnego rodzaju i myślę, że to wynika właśnie takiego właśnie podejście nie jak otwieramy się na to, że niezbędne są ludzie różnych narodowości ach, różny kolor skóry wyglądzie cechach, a tak no właśnie to interes w tym z tymi czyni to właśnie np. wydawanie tych w tym dźwięków przez osoby na raty połowę, żeby się właśnie kosztem po powodzi w układ wciąż ukośnych death to różnie bywa, a to po prostu może być traktowanego cecha nie tylko wśród bardzo kwestia świadomości otwartości właśnie takiego politycznego otwartego podejścia i 8 by takiego podejścia tych stereotypów, czyli takich jak można sobie zadać pytanie czy ten sposób w jaki postrzegał świadczy on jest jedynym możliwym może są różne są różne to możemy po prostu niech każdy sobie działa tak jak oni potrafi tak jak chce i inną, o ile nie wchodzimy sobie drogę to możemy być różni właśnie to jest okej niektórzy zestaw nowoczesnych metod wspierających osoby z autyzmem spektrum autyzmu czytam pani, że przez pani fanką technologii, które wspierają tak tak technologie to w ogóle jest bardzo mną bardzo ów fajne narzędzie są też został bardzo różnych narzędzi właśnie wspierający, dlatego że mamy i narzędzia typu gry terapeutyczne, które np. mogą służyć do tego żeby, żeby lepiej zrozumieć pewne, ale wnuczka społeczny ja gdzieś tam komunikacyjne rozpoznawanie emocji, ale to jest to jest tylko 1 przykład technologię w ogóle bardzo często po prostu polega pomagają w komunikacji osobom autystycznym, bo część osób autystycznych jest no nie werbalna nie mówi, a w komunikacie np. przy pomocy obrazków albo na piśmie albo na różne możliwe sposoby jest to jest to możliwe, więc jak myślą technologii to dla mnie to jest no właśnie trochę taki trochę taki pomost, żebyśmy mogli się lepiej lepiej dogadać i taka Platforma edukacyjna de facto też no tak różne podejścia do tego żeby, żeby również wspierać no wykrywanie wczesne wykrywanie nory różnorodności własne przy pomocy technologii, ale to jest na razie jeszcze bardzo bardzo trudno nie potrzeba by zadać pytanie ukryto jeśli chcemy złapać szybko to w jakim celu, bo dla mnie ten cel jest jasne po prostu chcemy szybko wyłapali, że ta osoba rozwija się jako taki, a nietypowy sposób, żeby jej pomóc w stół lepiej reagować na własne potrzeby, bo ona nie wykształciła w sobie tej właśnie wtórnej traumy można powiedzieć związanej z tym, że spędza całe życie w świecie, który nie rozumie nie reaguje na potrzeby właściwie przede wszystkim ciągnie panią strony spektrum autyzmu w kontekście właśnie serialu kolorowe ptaki na koniec chcę krótko jeśli chodzi o ADHD rzecz, którą absolutnie kojarzy z dziećmi ADHD u dorosłych jak się objawia jak można sobie pomoc jeśli czujemy, że możemy właśnie być taką osobą ADHD dorosłych to jest właśnie planach, które się całe coraz częściej pojawia bardzo bardzo dobrze radzą nie cieszy, a ADHD taki czy taki obraz ADHD, który mamy minister od 2 słowach to jest właśnie taki trochę rozbrykany mały chłopiec, ale to hiper aktywność na aktywność to jest tylko 1 strona tego ADHD, które w ogóle nie musi być, że mamy 23 podtypy ADHD ten z przewagą zaburzeń koncentracji uwagi czy raczej mówię to problem z regulacją uwagi nie to nie jest deficyt te są problemy z regulacją jestem na aktywność mogą być kobiece cechy nasilone no ale może być także to jest tylko zaburzenia koncentracji uwagi i problem z regulacją i u osób dorosłych, które no właśnie mają bardzo często właśnie taki problem, że okaże nie do nie jakoś nie mogą nie wiem czy zorganizować nie mogą po prostu przyjść na czas ogarnąć swoją rzecz tak zrealizować projektu w konkretnym terminie i pomysły przez to mają takie poczucie, że waśnie są jakieś takie felerne są właśnie kimś takim czasem słyszą wręcz są leniami minister są zorganizowani, a co nie wynika z tego, że za mało starają akt tylko żoną po prostu i jest dużo trudniej i dorosłości diagnoza ADHD to to jest okrutnie bardzo praktyczna sprawa, bo no po prostu mu pierwszą linią, a tutaj to wsparcie aż o handel od tej formy terapii, więc po prostu można dostać leki, które pozwolą funkcjonować lepiej im się, że to jest tutaj przede wszystkim takie istotne dziękuję bardzo, za tę opowieść pani dr Anna Lulewicz zakład psychologii rozwoju człowieka Uniwersytet warszawski badaczka neuro różnorodności dziękuję wszystkiego dobrego nowe bardzo dziękuję Energę ja państwu nieustannie polecamy serial my Anny Gmiterek Zabłocka kolorowe ptaki znajdą państwo nas na tokfm PL i w aplikacji siódma 59 to znaczy, że za chwilę będzie uznać informację
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA
-
15:24 W studio: Andreas Schieder
-
14:43 W studio: Szymon Opryszek
-
11:05 W studio: Michał Broniatowski
-
-
17:10 W studio: dr Anna Rosner
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
-
-
-
-
-
27.05.2023 23:00 Weekend Radia TOK FM54:42 W studio: Anna Olej-Kobus
-
-
-
-
-
-
-
-
-
12:40 Jak z dzieckiem14:37 W studio: dr hab. Michał Rusinek
-
-
-
-
14:20 Magazyn Radia TOK FM12:48 W studio: Grzegorz Gacek
-
14:00 Magazyn Radia TOK FM11:37 W studio: Marcin Szymański
-
-
-
15:20 Praca od podstaw25:00 W studio: Gracjan Szymański
-
-
17:00 Przy Niedzieli o Sporcie24:25 W studio: Roman Kołtoń
-
17:40 Przy Niedzieli o Sporcie14:44 W studio: Janusz Dziedzic
-
-
-
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
W maju TOK FM Premium 40% taniej. Podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji.
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL