REKLAMA

Teologia Benedytka XVI

Godzina Filozofów
Data emisji:
2022-12-31 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
12:28 min.
Udostępnij:

Jak wygląda wprowadzenie do chrześcijaństwa Józefa Ratzingera? A także o tym, jakie był dwa zwrotne momenty w jego filozofii i życiu?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
jesteśmy ponownie na antenie prof. Arkadiusz Stępień jest z nami dzień dobry parku Witaj Tomku witam państwa tylko 1 mała uwaga porządkowa rozmowę z dr. Dariuszem Maciejem myszką mieliśmy już nagraną wcześniej w związku, z czym ponieważ jedno z wejść 3 w tej godzinie filozofów poświęcona jest Benedyktowi szesnaste Emu no to siłą rzeczy jedno 1 część rozmowy z doktorem myszką będzie dostępna tylko w aplikacji nie usłyszą je państwo na antenie, ale te 2, które Rozwiń » państwo teraz usłyszą są tak bogate, że na pewno będziecie usatysfakcjonowani no wiadomo, że przecież aplikacje toku mają wszyscy w związku, z czym nie będzie problemu, żeby odsłuchać tej rozmowy parku była gościem Karoliny Głowackiej przed kilkoma godzinami w poranku mówiła, że Benedykt szesnasty to papież bardzo niedoceniony może od tego zacznijmy to nowy daje się już można tak przecież powiedzieć wspomnienie o Benedykt cie taki może zacznijmy od takiej sprawy najmniej istotnej technicznej Benedykt nie chciał być pod aparaturą tlenową i nie chciał mieć sztucznie przedłużonego życia stąd informacja o zgonie tym razem w ramach uczciwej polityki medialnej Watykanu Watykan nie uwzględnił okoliczności, że popkultura świat udaje się na sylwestra będzie odchodziło koniec roku tylko podał smutną z uczciwą wiadomość zgodnie z wolą Benedykta, który tkwił u źródła tej informacji i nie chce przedłużać życia dzięki aparaturze tlenowej i chciałbym uwypuklić, ponieważ jakiś sposób dochodzimy do jądra naszej kształtowała jego pontyfikat osobowości uczciwej takiego dwudzieste wiecznego Han, jeżeli cokolwiek osiągnąć komukolwiek mówić, ale godzinę filozofów Canto mniejsze takie stosowanie myśli o kulturze to prawda ja bym wskazał na takie 2 zwroty w życiu Benedykta XVI 2 nie wiem czy rozczarowania zderzenia być może pierwszy to rewolucja sześćdziesiąty ósmy rok atmosfera przełomu, kiedy ten człowiek będąc przecież progresywnym bardzo teologiem będący w awangardzie młodych progresywnych teologów no w pewnym momencie już zderza się z rzeczywistością, która go przeraża i pojawia się taki moment konserwatywne bardzo mocno w jego myśleniu on zaczyna się bać postępu bać rewolucji bać tego wszystkiego co niesie za sobą ta to odejście od od tradycji właśnie nie jest jednym z najważniejszych dwudziestowiecznych teologów, ale uprawia teologia wertykalną zdecydowanie, czyli taką, która podkreśla hierarchiczną ość, która Boga widzi jako władcę jako kogoś komu należy się stosowna część, a nie wychodzi z doświadczenia bezpośredniej bezpośredniej obecności Boga właśnie w najbardziej takim doczesnym doświadczeniu co np. robią teologowie wyzwolenia na drugie zdarzenie to kiedy ten właśnie teolog, który tak pięknie o kościele pisać i mówić potrafi i Bogu również, który jest mistrzem takiej rozbudowanej intelektualnej analizy zderza się z rzeczywistością funkcjonowania tej instytucji już będąc Benedyktem szesnastym i aby dyktuje czy zgodzisz się, że to są takie 2 momenty ważne i zwrotne w jego życiu, ale też takie wiążące się jakimś rozczarowaniem jakimś jakąś konfrontację myślenia z rzeczywistością ja to nazwał nawet miny takim momentem aule w tym przyjmie niezależnie od biologicznego wieku ten pierwszy moment, którym mówiłem, czyli ten otwarty raz gen Józef Ratzinger, który wdzięku 35 lat bierze udział w soborze watykańskim drugi, czyli w tym takim wielkim przedsięwzięciu kościoła powszechnego lat 6265, kiedy kościół anarchia anarchia no takiej anarchii czy trochę i archiwalne kościół postanowił przeliczyć sobie okna to raz Singer trzydziesto latek okrzyknięty razem ze swoim drugim takim kolegą ze Szwajcarii Hansem Wilczkiem nastolatkami tego Soboru doradzali 2 takim wielkim figurą, a soborowym Racinga kardynałowi większościowi szkolą oni AAA King kardynałowi też surowi w Monachium i pod tym Soboru Watykańskiego sześćdziesiątym piątym roku King, który nauczał w tym wirze właśnie w takiej kuźni ekologicznej Europy zachodniej zaprosił oraz Singera do siebie i obydwaj zaczęli wykładać widzę tylko, że ten raz Singer człowiek skromny bardziej niż gromadzić tam poniżej po płatku też skromności dojeżdżał na wykłady akademickie ująć życie w tym wirze rowerem, a King jako zamożny szyn i mieszkań na szwajcarskiego dojeżdża z domu profesor żoną korweta anty czerwonym tak czerwone, ale formę tak fabryk KE nie kabriolet, a okej mamy też o King wyłapywał przyłączonego racji Geralt suchej nitki tego roweru i zawoził bardziej suchego na salę wykładową się, gdy 30 lat później role się odwróciły Krym został tym otwartym na świat chodzącym każdy konflikt teologiem Racinga zdążył się chronić, o czym pewnie powiemy za mury kościelnej doktryny i odwołał swojego wyzwoliciela z tych podróży na Uniwersytet w tym, że z funkcji profesora pozbawił go krótko mówiąc sprawa nauczania tak jak powiedziałem tylko konstytucyjne, a licencyjny moment w przypadku Singera to była rewolta sześćdziesiątego ósmego roku, która zaskoczyła Ratzingera, który wykłada właśnie bez krawata już w krawacie, a bez sutanny na tyle był progresywne mało tego Polsce kardynał Wyszyński nie pozwoli wprowadzić do seminariów duchownych najważniejszej publikacji racji gra wprowadzenie do chrześcijaństwa, bo wydawała mu się zbyt radykalna jest ten racji uosobienie w latach dwutysięcznych konserwatyzmu katolickiego w latach sześćdziesiątych był tak radykalny akt progresywny, żebyś kard Wyszyński musiał podnieść ale, a i czerwoną kartkę przeciwko jego publikacji faktycznie ta rewolta kultu kulturowa, która rozlała się Europy zachodniej w wyniku protestu przeciwko wojnie Wietnamu ich kulturze przemocy no etatowa na sali wykładowej Józefa Ratzingera w ten sposób, że NT 20 letnie studentki rozbierały się wskakiwał na ławki uczelniane ściągały biustonosze wymachiwał liniach następnie lasu i zarzucały 1 profesor wina wielkość uniwersytecka filozoficzna Niemiec powojenne Theodor Adorno reagował na to ucieczką poprosił rektora urlop naukowy raz Singer inaczej raz lider uciekł z tej biegi schronił się w Ratyzbonie w tej okolicznej nad rozwojem niewielkim i 80 miasteczku, które miało seminarium duchowne i tam rozpoczął wykłady dla duchownych od tego 1008. roku nie było już dla racji gra na gruncie teologii na gruncie doktryny katolickiej jakiekolwiek powrotu mamy nowy rok rada jeszcze 4 minuty mamy jeszcze 44 minuty, więc chciałbym, żebyśmy przyjrzeli się jeszcze przez moment tak domykają tą krótką analiza pontyfikatu osobowości Benedykta tym momentem abdykacji, bo też jest bardzo znaczący oni kluczowi oni przesądzający musimy my właśnie tego teologicznie konserwatywnego dogmatyka określił Jana Pawła II, który po ściągał nie tylko teologia wyzwolenia, ale i jakiekolwiek nowinki teologiczne w swoich rodzimych i Niemczech co spowodowało, że został wybrany na papieża to Niemczy Niemcy czy ignorowały ten fakt czy doszło do odwrócenia sytuacji Polski, kiedy 70 roku ustawy wybrany Wojtyła ten konserwatywny papież Benedykt szesnasty dokonuje rewolucyjnej zmiany postaci i abdykacji, ponieważ ten po dotarciu się, że nie ma żadnych przesłanek ku abdykacji, że nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań teologicznych kanonicznych prawnych i abdykował, dlaczego słuszną, że nieefektywnym papież któreś kontrolowany przez rozbuchaną przemienia przypominającą w miarę jak i jazdą mi kurię rzymską opętany wokół palca przez sekretarza stanu, jakim był kardynał Bertone przynosi więcej szkody niż abdykacja i to rozpoznanie aresztu rzeszowskiej czy czy rozpoznanie oświetleniowe przeważyło teologów Racinga, że Benedykt szesnastym niż tradycja konserwatyzm i dogmaty i za to należy mu się pomnik tak to rzeczywiście też powiedziało się w rozmowie z Karoliną Głowacką, że to on był papieżem, który realnie rozpoczął Wolf wojna z pedofilią w kościele zaczął ten każda, że problem uwzględniać i zdefiniował go jako jeden z najważniejszych no, toteż momentami tragiczna trochę postać, ale ja generalnie na koniec tego naszego naszej krótkiej rozmowy chciałbym polecić też państwu książkę Józefa Ratzingera wprowadzenie chrześcijaństwo to jest jeszcze książka tego Ratzingera sprzed zwrotu konserwatywnego jest to chyba jest to ważne przychód wykazana przez rosyjskiego tak tak to jest rzeczywiście jedna z tych książek no, które w sposób niezwykle taki ciekawy i głęboki myślę wprowadzają to czym chrześcijaństwo jest oczywiście chrześcijaństwo katolickie rzecz jasna, ale świetnie się to czyta i to jest takie naprawdę dużą tradycją filozoficzną i kulturową napisane jeszcze bardzo lubię sól ziemi taki tam rozmów z Józefem Ratzingerem jeszcze niebędącym papieżem to też jest ciekawe auta mówi m.in. że jego ulubioną książką jest Wilk stepowy Hermana Hesse, a co nie pamiętam wtedy dosyć zaskoczyła też bardzo by też bardzo lubię Hessa skądinąd Arki bardzo dziękuję za to spotkanie i za tą rozmowę prof. Arkadiusz Stępień do państwa gościem dziękuję bardzo, dziękuję do suszenia no a teraz rozmowa z dr. Dariuszem Maciejem myszką jak powiedziałem na początku 22 segmenty tej rozmowy państwo usłyszą, a trzeci jest dostępne w aplikacji niedługo po tym, jak zakończy się emisja tych 2 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA