REKLAMA

Edukacja cyfrowa dla najmłodszych

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-01-01 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:44 min.
Udostępnij:

Rozmówczynią Przemysława Iwańczyka była Agata Łuczyńska - prezeska Fundacji Szkoła z Klasą

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
cykl jak z dzieckiem w naszym noworocznym wydaniu niedzielnego magazynu Radia TOK FM czas zacząć jest dziś z nami pani Agata Łuczyńska prezeska fundacji szkoła z klasą dzień dobry kłaniam się dzień dobry panu dzień dobry państwo jak zwykle 1stycznia dla wielu z nas jest okazją do tego by zrobić taki remanent w zależności od tego czym zajmujemy się na co dzień czy też zawodowo na niwie rodzinnej myślę, że też stąd wypływa potrzeba naszej rozmowy z panią na temat tego Rozwiń » czy właściwie edukujemy nasze dzieci w związku z dostępem do internetu jak wiele za późno przeprowadzamy pierwsze rozmowy uświadamiające w stosunku do tego jak szybko dzieci same wkraczają w ten przepastne świat tak to prawda badania i krajowej międzynarodowe pokazują, że średnia zaczną mieliśmy rozmawiać o internecie, kiedy kończą 13 lat natomiast już 70% rodziców latku czy też pokazują badania daje swoim dzieciom jakieś narzędzia cyfrowe czy tablety telefony komórkowe do tego, żeby oglądały coś z telewizji czy od, korzystając z Czuba czy innych aplikacji te różnica jest dużo się powiększa śmiech faktycznie potrzebujemy narzędzi potrzebujemy dziś rozmawiać o internecie wcześniej niż robimy ten wiek lat 13 jest taką niby magiczną granicą, kiedy rodzicom wydaje się, że z uczniami warto czy młodymi ludźmi warto rozmawiać o o internecie tymczasem szkole podstawowej ten dostęp do internetu jest w zasadzie powszechne czy myśli pani, że bierze się ta ta cezura 13 lat około 13 lat stąd, że przez lata właśnie w tym momencie rozpoczynaliśmy nasze rozmowy z dziećmi uświadamiające czym jest współżycie czym jest seksualność wiek w jaki sposób bezpiecznie podejść do tej do tej sprawy, czyli zbiega się to z wejściem w okres dojrzewania nie wiem być może intuicja źle mnie wiedzy w tej chwili że, że tak próbuje to logicznie powiązać ale, ale być może coś w tym jest na pewno jest prawda na Poznań też podkreślone zgodą ograniczonych czynności prawnych stref w Polsce wznosi właśnie trzynastce lak z wieku lat 13 dzieci mogą legalnie zacząć korzystać z Facebooka czy z innych mediach społecznościowych natomiast praktyka jest taka, że większość młodych ludzi korzysta z TikToka Facebooka z że, gdy różnych czatu disco da dużo dużo wczesne, robiąc to na pełnych prawach wpisując np. zafałszowaną datę urodzenia, a te są nawet za zgodą rodziców, bo czasami rodzice pozwalają młodym ludziom na to wiedząc, że uczniowie muszą rozmawiać ze swoimi znajomymi czy należną celami Converse faktem jest pandemia podkreśliła i pokazała dużo wyraźniej, a nie ma w zasadzie możliwości uczestnictwa, a szczególnie w tym w tym czasie w tym czasie pandemicznym znany edukacji i ten uczestnictwa w społecznym życiu szkolnym bez dostępu do internetu jak wobec tego powinna przebiegać to prawidłowa edukacja Fundacja, którą pani reprezentuje szkoła z klasą zdaje się, że ma w opracowaniu taki program też on jest podzielony sposobie informowania też ze zmiennymi narzędziami w zależności od od wieku od tego momentu zaczynać i tutaj już przejdźmy do sytuacji modelowej tak przy fundacji szkoła z okresu faktycznie prowadzimy bezpłatne program asy internetu, które zaczęliśmy a, kierując go do uczniów szkoły podstawowej zaczynaliśmy pracować z uczniami kula gdzie, więc mniej więcej natomiast im dalej z tym bardziej widzieliśmy, że potrzebna jest edukacja dużo dużo wcześniej i od zeszłego roku pracujemy z uczniami już w wieku przedszkolnym przedszkola bardzo tego potrzebują i tutaj chciałbym bardzo jasno podkreślić, że edukacja cyfrowa niekoniecznie zawsze musi oznaczać edukację wykorzystanie narzędzi cyfrowych i edukacja cyfrowa edukacja o internecie może odbywać się absolutnie offline i tego przykładem są z internetu dosyć skuteczną i żeby z lekami rozmawiać o tym co dzieje się w sytuacji można wykorzystać złego gry zabawę, żeby rozmawiać o tym jak się komunikować życzliwie, żeby pokazać w jaki sposób komunikat zmienia się od nadawcy do odbiorcy, żeby pokazać w jaki sposób trzeba chronić nasze prywatność w sieci wcale niekoniecznie potrzebne jest cały czas dostęp do internetu i pokazujemy, a za internet to pokazujemy, że tak naprawdę, żeby uczyć sieci przede wszystkim trzeba budować relację dom, że rodzice zaczynają rozmawiać z dziećmi te późnym wieku o występie do sieci to jest 1 rzecz, ale drugą kwestią jest to, że uczniowie młodzi ludzie rzadko przychodzą do dorosłych do zaufanych dorosły ze swoimi problemami z tym, że są wyśmiewani sieci w tym, że coś złego się wydarzyło z tym, że zobaczyli coś co było dla nich, a tam jakoś tam niepokojąca i właśnie ta relacja między dorosłymi dziećmi między panią przedszkolanką z panem przedszkolanka między tatą mamą opiekuna opiekunką, a dzieckiem jest absolutnie kluczowa, a więc edukacja i internecie zaczyna się od budowania relacji i myślę, że te absolutnie kluczowa rzecz, do której doszliśmy, którą teraz wzmacniamy druga kwestia związana z uczniem karnetu to jest uczenie to może zabrzmieć przewrotnie, ale naprawdę tak jest uczenie i wzmacnianie poczucia własnej wartości ten uczeń ten młody człowiek, które może się oprzeć na tym, że ma więzi rówieśnicze z kolegami, że czuje, że jest wart w szacunku, ale że potrafi też zaufać, bo część drugą stronę i zdecydowanie bezpieczniejsze w sieci, a więc taki drugi element, które w tej edukacji cyfrowy jest bardzo bardzo ważne w trzecim elementem jest oczywiście taka zwykła umiejętność rozumienia tekstu rozumienia kontekstu także pnie tutaj nie nie chodzi tylko i wyłącznie język umiejętność czytania, ale także interpretowania analizowania tego co widzimy jak mysz znowu na różnych poziomach w zależności od poziomu edukacyjnego i Teresę koniec pojawia się kwestia korzystania z samych narzędzi takich technicznych umiejętności wykorzystania tych narzędzi rozumienia działają algorytmy chociażby i to już się może dać dużo późniejszym wieku, ale pod tezę one celem zawsze wymagają dostępu do sieci dobrze, a teraz przejdźmy do tego jak Polska wygląda na tle innych krajów, bo zdaje się z badania, które są dostępne też różnicowały stopień tej świadomości internetowej rodziców dzieci w zależności od miejsca przeprowadzania krótko mówiąc badanych było 15 000 dobrze pamiętam proszę nie wyprostować dziś jeśli się mylę tak nie widzę tak było i faktycznie faktycznie ta ten to jest bez dresy duże wyzwanie jeśli chodzi o to czy rodzice mają łącznie mają świadomość jak bardzo mają bardzo ważne jest to, jakie mamy wykształcenie, skąd pochodzimy z jakiego kraj jesteśmy Polska nie wypada najlepiej na tle innych krajów europejskich, ale wydaje mi się, że faktycznie kluczowe jest tutaj to jak mamy kontekst jak sami korzystamy z nowych technologii myślę, że warto tutaj też podkreślić, że bardzo często dzieci powielają schematy rodziców, czyli taki sposób w jaki korzystamy z sieci i narzędzi cyfrowych my tak potem korzystają nasi uczniowie też pierwsza rzecz druga kwestia jest taka, że nasza świadomość i myślę, że jest bardzo ważne to nam się wydaje, że jesteśmy bezpieczni albo wydaje nam się nasi uczniowie z dzieci są bezpieczne i nie ma się mi jak w zasadzie do tego czy naprawdę uczniowie są bezpieczni i my sami jesteśmy bezpieczni i to się wydaje najmniej ciekawszym i powtarzane wielokrotnie wynikiem badań, że nasza świadomość i faktyczny stan co od siebie naprawdę zupełnie niezależne dobrze to proszę w takim razie jeszcze powiedzieć czy pani zdaniem, kto powinien wziąć za to odpowiedzialność rozumiem, że to co robi Fundacja jest no form wsparcia też no pracy są bezpłatne program, ale rozumiem, że to wszystko kosztuje wiele wysiłku przydałoby się opracować rozwiązania które, które będą po pierwsze, trwała, a po drugie, będą dostępne dla wszystkich na zdecydowanie tak to na pewno mogę podkreślić, że organizacje pozarządowe mając tej dużą rolę będą ją miały i programy informatyczne państwa by chcieli z niego skorzystać jest absolutnie dostępne bezpłatne, ale zdecydowanie i na pewno nie wystarczy jeśli chodzi o odpowiedzialność to ona jest tak naprawdę w każdym z nas każdy rodzic powinien być odpowiedzialny za to, żeby rozmowy ze swoimi dziećmi szkole na pewno warto było ich już czy wprowadzić program o edukacji internetowej, ponieważ jest dokładanie kolejnej rzeczy do tak przeładowanego programu szkolnego natomiast edukacja współczesności czy to w ramach Street teraźniejszości czy dowolnego innego przedmiotu informatyki polskiego ten element edukacji medialnej cyfrowej musi być mocniejsza unikałbym też przerzucenia odpowiedzialności nauczycieli bony każdy z nas nauczyciele i nauczycielki tak mają na swoich barkach bardzo bardzo dużo, ale to co wydaje się, że absolutnie jest naszym stanie jest często, że edukację cyfrową zaczyna się od relacji między każdym dorosłem, którego dziecko, bo też jesteśmy w stanie modelować tę sytuację i między samymi te dzieci ni z rówieśnikami lub śnieżkami w klasie i od tego bym zaczęła od naszej własnej osobistej odpowiedzialności za codzienne interakcje te mamy z młodymi ludźmi oczywiście wsparty systemowo w takim rozumieniu że, że na to na pewno też muszą być środki, a co mówią nauczyciele, gdy pani zechciała powiedzieć jak, jaka jest ich perspektywa, bo przecież też, spotykając się dziećmi zasięgać opinii i oni są najlepszymi odbiorcami tego głęboko dzieci już zniknęły sieć to jest znowu wracamy do pytania co wiedzą nauczyciele, bo co mówią jest tylko elementem tego co co wiedzą i co widzą w czasie pandemii wiele nauczycieli wskazywało na to, że mniej wie o swoich uczniach uczniowie znikają są też pokazuje, że bardzo często relacje między uczniem na ulicy są one czy uczennicą nauczycielką na tyle słabe że, że ciężko jest wyciągać wnioski natomiast nauczyciele widzą potrzebę mądrego towarzyszenia uczniom uczennicom byciu sieci to na pewno też zależy bardzo poziomu edukacyjnego to się zmienia czasy przestrzeń na to, żeby dobre relacje budować zdecydowanie wcześniej nam się wydaje, więc zdecydowanie przedszkole edukacja wczesnoszkolna test ten moment, gdy szansę na zbudowanie i relacji, które potem pozwoli na towarzyszenie dzieciom być w sieci, ale też uczenie się od dzieci jak te jak w tej sieci oni się poruszają jest kluczowe myślę też to co wydaje się jakoś niezwykle ciekawe istotna to jest też ten recepturą sumy rozmawiamy sobie teraz też bardzo czuję, że rozmawiamy z młodymi ludźmi o tym jak powinni stosować sieci bardzo małych pytamy o to jak tam jest na takich partnerskich zasadach i tylko takie partnerskie relacje sny w stanie z nimi z tej sieci być na równych partnerskich zasadach, które pozwalają na prawdziwą zmiana dziękuję pani bardzo za rozmowę Agata Łuczyńska prezeska fundacji szkoła z klasą była dziś także punkt cyklu jak dziecko wszystkiego dobrego w nowym roku do suszenia dziękuję bardzo, wszystkiego dobrego naszych słuchaczy zapraszamy teraz na informacje Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA