REKLAMA

Cyfrowa biomasa kontra zarządzający siecią

Jest temat!
Data emisji:
2023-01-02 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
13:43 min.
Udostępnij:

Z Katarzyną Szymielewicz, szefową Fundacji Panoptykon i prowadzącą podcast "Panoptykon 4.0" na tokfm.pl rozmawiamy o roli algorytmów i big tech'ów we współczesnym świecie nękanym kolejnymi kryzysami,

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1522 Agata Szczęśniak jest ze mną Katarzyna Szymielewicz dzień dobry dzień dobry Fundacja Panoptykon i Katarzyna Szymielewicz prowadzi również podcast Panoptykon 4 Krupa 0 tokfm PL, a zaprosiłam, bo jakiś czas temu widziałam się na konferencję konwencji organizowanej przez przez partię razem, która była jako dziennikarka, relacjonując wydarzenia i tam mówiła m.in. o tym, że będziemy rzec w przyszłości być może już najbliższej w świecie podzielonym na biomasę cyfrową Rozwiń » i na tych, którzy nie zarządzają boję się, że nie negocjujemy sobie świata z rozsądnymi politykami publicznymi biomasa będzie klikać to co system narzuci to bardzo mało optymistyczne jak dziś zaplanowałem program optymistyczne i nadziei i zapytam się zaraz te nadzieje, ale od tego chciałam zacząć co to jest to biomasa my jesteśmy biomasą cyfrowo to znaczy to jest próba odwrócenia narracji, którą zostaliśmy nakarmieni w latach dziewięćdziesiątych potem jeszcze bardziej w tej dekadzie obecnego wieku, która w centrum stawia wybór człowieka i jego decyzyjność jego sprawczość razem z technologiami to jest narracja o internecie, w którym my się pod mija ta jamy, które możemy dokonywać rewolucji możemy mieć dostęp do informacji nieograniczony możemy się organizowaniu polityków ładnie i ta narracja długo była na fali wznoszącej trudno było przebić się jakąkolwiek krytyką tego tego, gdy jej ramy pojęciowej, w której człowiek mógł przegapić przegapił przeważnie przegapiliśmy też mówi o sobie, bo też byłam częścią w pewnym momencie tej naiwnej większości, która poszła w usługi cyfrowe myśląc, że to są usługi dla nas bardzo późno obudziliśmy się, bo myślę, że budzą budzi się coraz więcej osób influencerów edukatorów ludzi mediów do takiej refleksji, że oto jesteśmy manipulowani uzależnianie nasz światopogląd jest kreowany przez siły, których nie kontrolujemy no i na koniec na końcu ogon macha Willem tak jest jest jest biomasa, czyli jest człowiek bez podmiotowości człowieka sprowadzone do bycia swoimi nawet nie danymi oni sprowadzone do bycia gałkami ocznymi jak mówią bez ogródek ludzie z reklamy albo profile behawioralne ego, który ktoś na jego temat kreuje przecież to nie jest także my dajemy dane długo była taka narracja nie ma tak plan był za darmo musi zapłacić danymi za usługę to nie jest tak przecież nie dane, które przekazuje na swój temat są kluczowe tutaj tylko wiedza, którą ktoś wyciąga z obserwacji mnie to jest ten klucz do zrozumienia jak bardzo głęboko zostaliśmy pozbawieni narodowość człowiek, który może coś dać za coś wejść transakcji świadomie jakimś podmiotem jest, ale w internecie już dawno nawet tego nie mamy i używamy tego pojęcia, żeby przebudzić ludzi, którym może się nadal wydawać, że są podmiotem tych transakcji, że mogą, o czym decydować podczas gdy jest inaczej i wszystkie irytujące również nie banery okienka inne pozorne regulacje nie w sieci, gdzie ja klikam coś przesuwa, ale tak naprawdę zamawia na co zatem zarzut się ważną częścią rzuć wszystko złośliwe akceptuje tak naprawdę na koniec dnia zostaje dokładnie dostaje to samo doświadczenie czy zostanie oświadczenie, w którym nie ja jestem centrum decyzyjnym tylko reklamodawca lub inny sponsor, który ma konkretny cel zaangażować mnie nakłonić pewnego zachowania albo dowiedzieć się mniej więcej, żeby móc potem zrealizować ten wpływ i to jest gra w tej grze jesteśmy wyłącznie przedmiotem pewnych transakcji to nie my jako jednostka tonie ja jestem towarem tylko jako masa stąd ta biomasa, bo liczy statystyka liczą się to, żeby tych ludzi było dużo ma się wtedy są z tego pieniądze nie ma pieniędzy z tego, że ja jako konsumentka wybiorę produkt x pieniądze są, kiedy my jako społeczeństwo wybierzemy polityka rzecz styl życia pogląd i dopiero wtedy widać ten zysk, który mając tego Platformy ja dość często jak widzę coś pojawia mi się w tym tzw. widzie na mediach społecznościowych i mam taką ochotę, żeby kliknąć ktoś mi się podoba, żeby dać np. tego jajka i coraz częściej pojawia się refleksja no ale wtedy karmie ten algorytm, który na podstawie tego mojego lalka będzie mi pokazywał jakieś inne rzeczy innych nie będzie pokazywał, ale potem drugą refleksję może jednak właśnie powinna kliknąć jeśli coś się podoba to powinnam to, że tak powiem podbity wtedy więcej osób będzie widziało podobną treść, bo jeśli ona jest tylko postępowano przykład to to wtedy nadamy jej jakieś większe znaczenie, ale czy to w ogóle nie jest działanie w ramach tej pułapki, której ty mówisz to spotkać z doskonale domknięta właśnie dylemat, który masie pokazuje, jeżeli chcemy doświadczenia, którego chce, czyli takiego skrajnego naszą miarę musimy się odsłonić, osłaniając się przekazujemy władzę na tym co będziemy dostawać będziemy wiedzieć świat temu algorytmowi, który na profilu i świecie, do którego my zmierzamy my Panoptykon organizacje walczące o upodmiotowienie ludzi sieci taka transakcja byłaby możliwa czy nie mogłaby się jako odbiorcy nie usług jako faktyczna konsumentka nie owa biomasa dać jajka z poczuciem, że kontroluje co dzieje się dalej, czyli może powiedzieć albo rytmowi podoba mi się to pokazuje tego więcej, ale mam jeszcze inne kryteria jednocześnie chciałabym, żeby to było sprawdzone zweryfikowane albo, żeby być proporcje albo jednocześnie proszę pokaż mi w serwisie społecznościowym również jakoś proporcje to ja ustalam treści pochodzących z innych źródeł, bo jestem ciekawa boje badam albo jestem dziennikarką dlatego potrzebuje widzieć świat szerzej w tym nie same koniki tylko raz informacji nie tylko to co mnie zaangażowała emocjonalnie, gdzie zjawisko bycia wciąganym w ten i królicze nory tak robić House czy banki informacyjnej jest bardzo dobrze opisane szczególnie na mediach takich jak TikTok, który teraz wypływa jako ten najskuteczniejszy w angażowaniu ludzi, gdzie algorytmy są adresowane do tego, aby bardzo szybko wykrywać to co najbardziej angażuje człowieka i serwować mu w zasadzie wyłącznie to to jest logika, która komercyjnie opłaca się bardzo reklamodawcy kochają, bo ludzie spędzają naprawdę dużo czasu od dnia pierwszego, ale ona prowadzi nas dokłada do tego czegoś obawia się rozumiemy nie dają jajka nie chce widzieć tylko rzeczy, które się podobają, bo rozumiem, że świat się też z innych kawałków i rozsądnie byłoby mieć na nie taki pogląd tak dokładnie zdaje sobie sprawę z tego, że mój like tak naprawdę jest jakimś takim della okiem tym szlakiem dla jakichś innych różnych treści na ten świat, którym opowiada się z takim światem z dystopii no tak takim złem bardzo światem, który oglądamy film, gdy jakaś bardzo mała grupa rządzi wszystkimi pozostałymi nawet nie do końca pozostali zdają sobie sprawę z reguł, które rządzą tym światem, ale w tych filmach zawsze pojawia się też albo jakiś 1 wojownik coraz częściej wojowniczka albo coraz jeszcze częściej grupa jakichś wojowników, którzy walczą z tą hierarchią nową czy ktoś taki albo tacy ktoś się są w naszym świecie i tym właśnie tym świecie biomasy, które opowiadasz cyfrowej i tu właśnie moje pytanie o nadzieje co z tym można zrobić cha muszą no tak ten scenariusz, że z superbohaterami byłby byłbym bardzo miłe chciałabym umieścić w tej roli Panoptykon organizacje i polityków w Brukseli, którzy próbowali próbują nadal reformować ten ekosystem cyfrowy ograniczyć działalność rugbista zdrowi jego film sensacyjny taki film powstał nawet po naszej walce o nową regulację ochrony danych osobowych RODO powstał świetny dokumentalny Davida Bennetta demokracji demokracja, w którym właśnie jest grupa ludzi nawet 101 bohater tego filmu i na koniec, kiedy miał premierę w kinach wszyscy widzieliśmy jak o regulacje wdrożona co była taka klaskali przez zapowiedzieliśmy, że rzeczywiście w batalii o nowe prawo była wielka została wygrana to było baty bardzo głupie prawo, ale wdrożenie jego pozostawia olbrzymie pretensje i pokazuje jak potem pewna idea zderza się rzeczywistością i tu mamy podobnie, jeżeli chodzi o więcej od formy od 5 lat przynajmniej narasta krytyka ich modelu biznesowego jest kluczowe zrozumie, że nie mówimy Platformie taki to nie jest dyskusja o tym czy mamy mieć Facebooka TikToka Twittera, bo to są narzędzia, które mogą być zupełnie w porządku dla społeczeństwa dla mediów rozmowa jest o pieniądze rozmowa o tym kto na tym zarabia, jaka jest cena po drugiej stronie po stronie mediów, które są tym modelem eksploatowane po stronie nas biomasy, która jest eksploatowana itd. tak dalej rozmowa jest stricte ekonomiczne tak naprawdę, a dopiero konsekwencją pewnego układu ekonomicznego są wszystkie inne szkody, o których mówimy tak szkody w postaci manipulacji uzależnień Fałków itd. tak dalej i ta rozmowa z szalenie trudne po niej przy stole pojawią się najpotężniejsi tego świata, nawet jeżeli punkt wyjścia rozmowy jest głęboką krytyką tak było europejska w tej kadencji komisja europejska wyszła jak taki właśnie Dream Team bohaterów było było 3 w tym komisarz Vestager i Gretą dawali twarz tej reformie mówili rzeczy radykalne absolutnie radykalny wydawało się, że Europa zamierza ten system, ale potem proces polityka demokracja, kto bierze udział my wszyscy będą bierną biura są też bierzemy w tym udział też przyzwala na tle praktyki, gdybyśmy my fetowali firmy media zarzucali nam tych dzielnych ciasteczek i banerów, które irytują być może byłoby inaczej prawda, więc to jest złożona gra, w której oczywiście wchodzą ci z największymi pieniędzmi i stąd na koniec kompromis, więc co teraz w europejskiej to z 1 strony fale zasłużonej krytyki tego modelu biznesowego i oczekiwanie, że ktoś go przy mamie, ale już wiadomo, że tym kimś nie będzie 1 polityk czy jednak organizacji nawet skuteczniejszych drogą, kto w takim oraz inne są jeśli nie superbohaterka Unia europejska w ten, kto to wracamy do realności i do Michela w kółko i do wiedzy władzy filozof francuski, a Ross musimy wrócić do do 1 socjolog z całym mówię to z poczuciem, że to jest oczywiście zawsze zbyt trudne, ale to nie jest bajka to jest prawdziwy świat bardziej społeczeństwo, które nikt nie trzyma władz to nie jest także marcu Gerber jakieś inne i maskę można go zamienić na innego gościa i będzie lepiej nie dopóki są interesariusze giełda odpowiednie pieniądze zainwestowane i ten unijny model rządzi również mediami, które też są po to, podpięte nie możemy tego przeciąć, więc to musi być narracji wtedy wszyscy jesteśmy jej zakładnikami w pewnym sensie również ta komisja, która próbuje walczyć, więc to niestety to jest trochę także, że musi być ta zmiana musi być systemowa, a taka zawsze najtrudniejsza natomiast, że szukamy ich skowronków to na pewno to, że BIK tekst ma być kojarzony z BIK Tobacco czy farmą, czyli z US z przemysłem, który jest przesiąknięty filozofa eksploatacji wyzysku, że to trzeba zmienić, że szkody społeczne i to przynosi są bardzo realne i wojna kryzys migracyjny jest ekologiczne są przeplecione tymi szkodami to nie jest tak, że mamy osobne prawda wybucha nowa fala konfliktu i Ukrainie rządy biegną do BIK Czechów i proszą o pomoc, żeby przyciąć zasięgi rosyjskim influencerom czy czy rozszerzającym dezinformacje i nagle okazuje się, że problem nie to był taki sam problem dekadę temu będzie taki sam za kolejne 10 lat gorszy, jeżeli ktoś tego nie zamontuje prawda, więc zrozumienie, że żyjemy w świecie, a skład wiemy, że żyjemy w czasach kryzysu, ale zrozumienie, jaka jest rola algorytmów i BigTech w tym kryzysie jest fundamentalne mamy, zanim ktoś dokonuje w Europie tylko na razie wiedzą o tym nieliczne ulicy i to niekonieczne bogatsze cechy ostatnie 3 zdania to jasnym swoim jajkiem i tak samo słuchaczka nasza słuchać co zrobić czy w ogóle co zrobić w tym świecie, żeby nie wystąpi u nas na razie chyba szykować superbohaterów, których wybierze, a zupełnie serio no czekać aż te suwaki Live in narzędzia będą realnie, dlaczego projektowane czy nie dać się zwieść usłudze, która nie jest usługą, która jest wabikiem Lepperem formą uzależnienia i od tego jednak robić ten statek jednak się przy tym chronić mamy, w którym pojawią się alternatywa pojawiła się myśl niedługo pod kątem pod wodzą nowego prawa wtedy zareagować korzystać z tego bardzo dziękuję to była Katarzyna Szymielewicz z fundacji Panoptykon teraz informacja, a później Grzegorz Ilnicki z Konfederacji pracy Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JEST TEMAT!

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA