REKLAMA

Kolorowe Ptaki - serial o ludziach w spektrum autyzmu. Odcinek piąty: "Z głową w chmurach"

Kolorowe ptaki
Data emisji:
2023-01-03 21:00
Audycja:
Czas trwania:
21:38 min.
Udostępnij:

Ten serial to opowieść o stereotypach na temat autyzmu, o traktowaniu osób w spektrum, o niezrozumieniu i nietolerancji, z którą spotykają się "takie" rodziny, ale też o chwilach pięknych i ważnych w życiu osób w spektrum

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
zaprasza Anna Gmiterek Zabłocka dzieci dorośli spektrum autyzmu to wiele różnych barw stąd właśnie moje tytułowe kolorowe ptaki to z 1 strony osoby ciekawe świata łatwo nawiązująca relacje w tym osoby z zespołem Aspergera z drugiej zaś strony ci, którzy mają np. niepełnosprawność intelektualną i uczą się w szkole specjalnej, bo autyzm to naprawdę ogromna różnorodność i dużym wyzwaniem dla dzieci spektrum autyzmu jest szkoła rodzice oczywiście szukają najlepszej Rozwiń » niejednokrotnie zmieniają szkoły, bo coś jest nie tak jedne dzieci trafiają do szkół specjalnych inne do klas integracyjnych jeszcze inne mają nauczanie w domu albo ogólnodostępnej szkole publicznej nie wszędzie niestety nauczyciele wiedzą jak pracować z dziećmi spektrum autyzmu, jakim pomóc jak zrozumieć takich uczniów z wciąż bywa z tym różnie, ale na pewno sytuacja z roku na rok powoli zmienia się na korzyści w szkole dziecko spektrum może się uczyć do 2004. roku życia już nie mam siły czuje się bezradna jestem samotną mamą szkoła zawiadomiła sąd, że nie umiem zajmować się dzieckiem chcą, abyśmy mieli kuratora poseł bywa agresywny czasami rzuca zeszytami krzyczy w trakcie lekcji kompletnie nie rozumieją autyzmu nie rozumieją, że jak usłyszy szkolny dzwonek to jakby słyszał 1000 dźwięków i nie wytrzymuje albo gdy dzieci głośno zaczynają mówić 1 przez drugie albo gdy nauczyciele za szybko do niego mówi on nie jest w stanie tego wyłapać jak przetrwać to jest szkoła, która musi jeszcze przejść przez dogłębną zmianę Sylwia Kowalska mama Janka spektrum autyzmu, która jednocześnie pomaga też innym rodzicom dużo się zmieniło jest wiele praktyk, które można już, z którym którymi można się dzielić, które są dobra i to są rozwiązania, które pozwalają realizować dostosowanie do uczniów spektrum autyzmu, niemniej w Polskiej szkole wciąż rządzi przypadek wciąż rządzi loteria jest system, który jeśli trafi w ręce pasjonata świetnego specjalisty to ten system zadziała natomiast, jeżeli będzie to człowiek, który tylko wyłącznie będzie realizował założenia systemu odhaczyć ciał kolejne jego punkty to niestety nie będzie to już nie będzie tam ani odrobiny indywidualizacji kształcenia nie będzie to miało nic wspólnego podejścia w kontekście w kontekście potrzeb ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnym dzień dobry jestem tatą Kuby Kuba ma 6 lat i nie mówi jest przy tym agresywny często wpada w histerię go nie rozumiemy on nie rozumie nas, a niebawem ma iść do szkoły znajoma poleciła nam alternatywne metody komunikacji jakiś taki system mówi k znacie czy waszym zdaniem warto spróbować napiszcie co sądzicie o krzyż są do czwartego roku życia w ogóle nie mówił nic oprócz mama po czwartym roku życia zaczęły być wprowadzane alternatywne metody komunikacji to już Ela mama Krzysia spektrum autyzmu zrozumiał, że jeśli pokaże symbol to ja będę w stanie mu pomoc w momencie, kiedy wprowadziliśmy taką aplikację do komunikacji też nazwa proteza mowy mówi wtedy zaczęły się tacie przybieranie słów on teraz odrobinkę komunikuje się najbardziej się komunikuję żywych zwierząt czy psów kotów takich innych zwierzątek koni i w momencie, kiedy mowa o zwierzęta to jest bardzo aktywne natomiast potrzebował 4 lat szkolne, żeby zacząć rozmawiać najpierw z paniami, a później z dziećmi nie tylko muzykiem, ale pan, a podkreśla, że muzyka korzystają wszyscy nauczyciele i izb mówi KO korzystają też uczniowie, którzy rozmawiają skrzy się to jest takie urządzenie, gdzie na tablecie mam aplikacja naciska symbol mówi generuje głos to są symbole określające różne wraz z 1, bo to jest jedno słowo jeśli pani w sklepie słyszy bułka poproszę to ona w tym sklepie prawie się zabije te przedmioty, które ma pod nogami ona bułkę poda, gdzie o wiele lepiej teraz odbierają dziecko z tabletem nisko komórką, w której ma, w którym aplikacja mówi Kik niż było kilka kilkanaście lat temu jak nie mógł tego powiedzieć to tupał uderzał głową w najbliższą twardo albo miękką procesu jest przedni, zanim obok niego to opału gazu tak to były te zachowania agresywne jak coś powiedzieć ciąg nieraz szkła kał może to pokazywałam kubek, a może to pokazywałam nie wiem jedzenie łyżkę, a może to pokazywałam jak jakieś opakowanie stało się tak jak pani szukanie odpowiedzi na to co dotyczy dolega jak on mógł sam to zrobić to nagle był w 2 decybele spokojniejszy od rodziny i bardziej zrelaksowany odrobina uśmiechnięty to było od razu takie, bo ja mogę powiedzieć o tym nie rozumiesz, bo tak to zamierzone po prostu siadam sobie klika różne symbole tak jakby gaworzył, poznając sprzęt, poznając te wyrazy tak jakby delektował się tym, że on to może cudzysłowu powiedzieć była taka fajna sytuacja, że jak przed przyjazdem do szkoły powiedział, gdyż Krzysiu my nie pojedzie do swojego ukochanego psa za sąsiadów, bo dzisiaj chyba będzie padało jak będzie deszcz to nie pojedziemy do tego psa i Krzysia o wygląd przez taki pani w przedszkolu podeszła do mnie do 6 się stało on, że muzyka będzie tak pogoda chmury deszcz nie jak się z tych chmur nie będzie padał deszcz i on tak spojrzą na panią ani nie wiedziała od wcześniejszej naszej rozmowie i on nacisną takie takiej czyste niebo słońce później jak wytłumaczyła pani, o co chodziło w tej rozmowie PanAm powiedział, że taką przyjemną rozmowę o pogodzie miała z Krzysiem metal ja powiedziałam, że jak będzie deszcz to o nie pojedziemy do psa dla niego to było tak motywujące, żeby mówić o tym, że może się pani nie domyślała co Francji jego trochę uspokoiła powiedziała, że nie będzie padało stąd pomyślał, że może jednak będzie niebieskie niebo on jednak koniec do tego owsa Krzysiu korzysta w szkole z komunikacji alternatywnej Janek, którego już znacie z poprzednich odcinków nie ma takiej potrzeby chodzę do szkoły specjalnej w Łodzi w klasie mam 4 uczniów Janko jedno swoich kampanii to o co walczyć to jest ciche brawa ciche brawa to jest promujemy używamy Cichy brat no właśnie oklasków w języku migowym normalnie te ciche brawa używa się głos z przy osobach Głuchych głuchoniemych na tę, a teraz stoję ja zachęcam by używać cichych braw przy osobach z nadwrażliwością schował jak przed ulicą słuchową także w m.in. spektrum autyzmu no właśnie unosimy ręce i wkręca żałować kim będę i zawsze pamiętam swych prawach cisza spokój walczy też o to by w szkołach nie było dzwonków, dlaczego w szkołach walczy także o likwidację barier sensorycznych, ponieważ osoby w niektórych przypadkach osoby z nadwrażliwością słuchową ścięciem schował, bo ja też księża mogą dostać padaczki audio dziennej, ale i walczy też pokoje wyciszenia wiem, że są takie szkoły w Polsce, w których uczą się uczniowie właśnie w spektrum tam dzwonków nie ma a jakie uczciwie pomnie mamy dzwonek mamy też bardzo tak dzwonek, ale jest bardzo, ale jest wyciszonych w miarę możliwości chodzić o to by nie było go w ogóle w ogóle, żeby nie bo, żeby po prostu zmienić na sygnalizację świetlną, bo padały od moich tutaj znajomych ze środowiska osób z niepełnosprawnościami, żeby wprowadzić do sygnalizacji świata albo powszechne co na co jest teraz moda dzwonki melodyjki na tym się skupiam, żeby do szkoły by wprowadzono dzwonki melodyjki albo sygnalizacji świetlnej itp itp no najwięcej rzeczywiście tych interwencji do społecznego pogotowia interwencyjnego trafia od strony rodziców, którzy narzekają na brak realizacji zaleceń orzeczeń, a mówiąc już dosłownie nie miałam wrażenie brak zrozumienia potrzeb dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi brak takiej gotowości do dialogu z rodzicami o tym mówią rodzice, że ich głos jest jakby pomijany, że bardzo często wykorzystywana jest sytuacja, że rodzic nie wie, jakie ma prawa, ale bardzo często jest też także znam mnóstwo fajnych specjalistów, którzy i nauczycieli wkładają bardzo dużo serca bardzo się starają walczą o to indywidualizacji kształcenia przede wszystkim walczą o rozpoznawanie potrzeb tego ucznia dbają o to, żeby był dobry start relacyjne adaptacyjny, a rodzice są współpracujący często jest także rodzice są bardzo wymagający natomiast nie dają nic od siebie żadną tajemnicą nie jest się no edukacja specjalna dzieciaków będzie działała pod warunkiem jak w tym teamie będą 3 osoby przede wszystkim uczeń przede wszystkim rodzic przede wszystkim specjalista jeśli tego et teamu nie ma nie ma szans na dobrą edukację w kontekście patrzę no tak kochani nie wiem jak u was, ale mnie ciągle ktoś pyta czy moja Kasia ma emocje czy potrafi powiedzieć kocham albo czy rozumie przenośnie jeździł, dlaczego ludzie myślą tak stereotypowo z przenosinami bywa różnie dziś ma 12 lat, więc już bardzo wiele z nich rozumie na początku bywało różnie np. jak ciocia powiedziała, że jest w gorącej wodzie kąpana to się wystraszyła, że ktoś chce ją kąpać we wrzątku dziś już wie, o co chodzi przecież dzieci uczą się całe życie te z autyzmem też złapaliśmy się na tym z żoną, że wcześniej przyjmowaliśmy zapewnił, że Mateusz rozumie później okazało, że po pewnym czasie pytał nas o słowa, które dla nas wydawałoby się bardzo jasne, ale pytał np. gdy co mamy na myśli mówiąc do niego to i wtedy trzeba było jak zrobić 2 kroki wstecz i wyjaśnić podstawy, żeby można było to komunikację popchnąć trochę do przodu znam takie dziecko właśnie spektrum, które np. gdy tata przyjechał zaparkował samochód powiedział, że samochód zaparkował pod domem to dziecko było przerażone, że jak to możliwe, że pod domem zakorkowana jest auto tak takie sytuacje zdarzają, aczkolwiek rzadko oczywiście w internecie można znaleźć takie mamy np. kiedy mama prosi dziecko, żeby wstawił wodę herbatę jest zdjęcie, kiedy puszka z herbatą stoi naczelnik z wodą, tak więc tak dzieci spektrum zmienią zwroty dosyć bezpośrednio, ale my właśnie nauczymy Mateusza takiego myślenia, żeby spojrzeć szerzej na kontekst kontekst sytuacji wtedy da się porozumieć, ale tak mogę sobie zrozumieć ktoś powiedział, że zaparkował samochód pod domem, a nie ma tam garażu podziemnego to dziecko twierdzi jest niemożliwe będzie będzie kłopot także tak to jest takie bezpośrednie rozumienie słów i zwrotów jest takoż znaną cechą dzieci spektrum ja wiem, że literatura bardzo lubi podawać takie uproszczenia np. nie wiem w rodzaju trudności rozumienia Ironi Joanna Sawicka pedagog specjalny terapeutka osoba spektrum autyzmu, ale też kompletną która, ponieważ trudności w rozumieniu ironii będą dotyczyły np. dzieci młodszych będą dotyczyły dzieci czy osób z niepełnosprawnością intelektualną, ale wśród osób autystycznych są również ludzie, którzy perfekcyjnie posługują się bronią są bardzo inteligentni bardzo szybko odkryli, że taka figura retoryczna na świecie istnieje i nauczyli się nią operować ba sprawiają przyjemność co jeszcze oczywiście się mówi o tym, że osoby autystyczne nie rozumieją kłamstwo, bo nie kłamią to też bzdura to bardzo indywidualne tak czy Niewiem nie rozumieją metafor znowu, jeżeli jestem małym dzieckiem to pewnie mi się takie sytuacje będą przytrafiały częściej, jeżeli jestem dorosłym człowiekiem sprawnym intelektualnie do diabła nauczy się prędzej czy później, że zamek może mieć 6 znaczeń jestem wściekła po roku w pierwszej klasie część rodziców napisała list do dyrektora szkoły domagają się zabrania klasy mojego Senat, bo jest jak piszą agresywny i niegrzeczne, a do tego zaniża poziom 0 zrozumienia nie rozumieją, że agresja Pawła nie bierze się znikąd w szkole nie ma pokoju wyciszenia, gdzie mógłby poskakać albo pokrzyczeć by rozładować emocję ma jedynie pomoc nauczyciela wspomagającego Leeds moja wściekłość przejdzie, a ja nie odpuszcza mój synek chodził przez cały rok szkoły niepublicznej w Warszawie byłam bardzo zadowolona ze szkoły nauczycieli nauczyciela wspomagającego opowiada pani Katarzyna, której synek ma autyzm to była klasa terapeutyczna 7 osób podczas całego roku szkolnego troszeczkę dzieci się wykruszali rodzice zdecydowali, że niektórzy jednak chcą publicznych szkołach się uczyć tej klasie sukcesywnie pomniejszała naj przy końcu roku klasa już miała trójkę dzieci myślę, że kasę otrzyma pani dyrektor mówi, że przy ulica jeszcze jest w stanie utrzymać klasę terapeutyczną jednak w ostatnim dniu szkoły jeden z rodziców zrezygnowało takiego przeniósł swoją córeczkę do innej szkoły w tym momencie zostało dwoje dzieci ciężko było trzymać klasę terapeutyczną dwoje dzieci przez 2 nauczycieli zawsze nauczyciel głównej wspomagające i dostała informację, że pani dyrektor zadecydowała, że ta wycieczka, która zostaje mój synek dziewczynka przejdą do klasy dla dzieci takich zwykłych na euro typowych no i poszliśmy na spotkanie, na które zaprosiła pani dyrekcja no i na spotkaniu, że tak powiem wybuchł wielki konflikt rodzice nagle stawili wielki opór wrzenie życzą sobie, żeby dwóje czka z orzeczeniami bojówkarze, ponieważ to najniższy poziom nie chcą takich dzieci w klasie natychmiast wypisują swoje dzieci z klasy pada ciągle argument płace i wymaga padał argument, gdybym chciała dać dzieci do klasy integracyjnej to oddałabym do integracji innej padały słowa wczoraj spotkaliśmy się poza szkołą powiedzieliśmy o tym spotkaniu uzgodniliśmy ci wszyscy rodzice, że nie chcemy tych dzieci tam 1 pani mocno krzyczała ja mówię w imieniu 15 tych rodziców nie nie nie dla tych dzieci ja rozumiem, że czasami są obawy, że dziecko może być agresywny, bo ze spektrum autyzmu może być z aspektem autyzmem autor idzie czasami agresja natomiast ta dwójka dzieci była znana dobrze tym rodzicom, ponieważ cały rok widywaliśmy się w szatni na placu zabaw na świetlicy, gdzie rano zostawia dzieci ja się poczułam, jakby moje dziecko miało dżumy tyfusu było gorsze znam takiego szoku, że pierwszy będzie mnie zatkało ja powiedziałem tym rodzicom, że w wieku 43 lat pierwszy raz w życiu poczułam się odrzucona toczyłem znaczy nietolerancja toczące to znaczy odrzucenie drugiego człowieka mój syn ma autyzm, a dokładniej zespół Aspergera wiadomo w szkole całkiem dobrze sobie radzi główny problem brak przyjaciół, bo nie ma relacji społecznych, ale problem mam inny Karol jest w liceum jest świetny z biologii angielskiego, ale kompletnie nie ogarnia płatne jest totalną nogą w temacie, a matura jest przecież obowiązkowa system nie widzi takich dzieci jak mój sen może słyszeliście czy jest szansa by jakoś matematykę odpuścić powinniśmy oceniać ludzi przez ich możliwości ani przez cały czas tylko przez pryzmat porażki i to w dodatku tej 1 nie będę, a to już historia Bena z Krakowa Ben świetnie znający historię kilka razy podchodził do matury z matematyki nie udało się zdać, choć historia zdał bardzo wysoko w system, jaki jest jest bardzo sztywne i promuje raczej powiedzmy średniaków niż specjalistów, jeżeli tam dziecka w osobach jest bardzo mocny w 1 dziedzinie, a słaby w drugiej dziedzinie to znaczy, że nie zda matury nie ma szans studiować, a w dzisiejszym świecie specjaliści są jak najbardziej potrzebne natomiast, jeżeli ktoś uzyskuje powiedzmy im 30 parę procent w każdym przedmiocie to znaczy, że zdam maturę po co stwarzać matematykę jako bariera dla dla kogoś, który może być wybitny w pewnej sferze test to jest marnotrawstwo w pewnym sensie zdolnych ludzi, które powinni mieć wielkie kariery niestety są zablokowane się nazywam panią moja nie jestem niedoszłym maturzystą jeśli chodzi o zawód to chwilowo nie mam żadnego znajdzie się w takim stanie zawieszenia rzesze tańce na razie będą jak większość dzieci ze spektrum ma harmonijny rozwój specyficzne problemy w uczeniu matematyki Matyska kuria ma brak widzenia przestrzennego ma Graf motorykę zaburzoną ma problem z przetwarzaniem obrazu usłyszeliśmy w ministerstwie przede wszystkim, że nie jest obowiązkowa matura nie jest obowiązkowe w ogóle liceum i że nie wszyscy muszą studiować nie wszyscy muszą studiować to oczywiście prawda tyle tylko, że ci najzdolniejsi powinni móc na studia się wybrać nikt nie ma prawa zamykać drogi nazywają Benowi taką drogę zamknięto przez matematykę spektrum autyzmu szkoła dla dzieci spektrum autyzmu jak mogliście usłyszeć to cała masa wyzwań dzwonki niezrozumienie problem z liczbami czy geometrią do tego nie zawsze jasne przenośnie kłopot z nawiązywaniem relacji i wiele wiele innych, bo szkoła bywa różnorodna są szkoły lepsze gorsze dobrze przygotowane do pracy z uczniem autyzm mam i kompletnie nieznające tego tematu tak jak to bywa w życiu, a w kolejnym odcinku mojego serialu kolorowe ptaki ostatni już w tym cyklu dorośli spektrum autyzmu pan o absolutnie nie był na to sumienie nie pozwoliło, żeby moje dziecko oddać do DPS dopóki żyje to będzie się nie zajmą panu przekazał, że chce mieć dziecko w domu to wszystko do posłuchania w ostatnim odcinku kolorowych ptaków odcinku zatytułowanym dorosły znaczy gorsze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KOLOROWE PTAKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA