REKLAMA

Sławomir Dudek: Sytuacja fikcyjnego budżetu trwa od 3 lat. Prawdziwy deficyt wynosi 235 mld zł

Wywiad Polityczny
Data emisji:
2023-01-04 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
13:27 min.
Udostępnij:

Z dr. Sławomirem Dudkiem, prezesem i głównym ekonomistą Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju rozmawiamy o budżecie państwa na 2023 rok. Nad poprawkami do budżetu obecnie pracują komisje senackie.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Tur Sławomir Dudek jest z nami proces główny ekonomista fundacji forum obywatelskiego rozwoju dzień dobry panie doktorze dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu włączył się pan rozmowy prowadzonej przez media społecznościowe rozmowy między prezydentem ministrem Waldemarem Budą minister przekonywał w wywiadzie, że jeżeli chodzi o nowelę ustawy o Sądzie Najwyższym rozmowy, które są prowadzone z prezydentem bardzo uspokajają na co pan prezydent zareagował, że nie Rozwiń » wie od kogo minister buda czerpie takie informacje są nieprawdziwe i w swojej wypowiedzi pan minister mija się z prawdą, a co potem minister buda przeprosił Altus wszedł pan cały na biało dziś w białej koszuli i napisał pan tak ministrowie obecnego rządu często wprowadzają pana do pana prezydenta w błąd tak było np. polskim ładem mówili, że się uda ja ostrzegałem teraz polecam pana uwadze fakt, że budżet, który pan dostanie wkrótce do podpisania jest fikcyjne i narusza art. 219 konstytucji pisze pan, że prezydent przejmie mam nadzieję, że tak chyba zmienił trochę podejście do niektórych aspektów, ale niestety po bo sytuacja powiedzmy fikcyjnego budżetu trwa tak od 3 lat 2020, ale 2001. 2002. czyli rząd wysyła do parlamentu realizuje fragment finansów publicznych, a równoległy budżet wyprowadzony poza kompletną kontrolę celowa no to nawet nie są Fund to co te fundusze przy BGK, bo sąd jest takie konstrukcje państwowy fundusz celowy, który np. fundusz ubezpieczeń społecznych i różne inne one są przynajmniej dołączane do ustawy budżetowej, ale fundusz przeciwdziałania covid fundusz Polski ład rządowy fundusz inwestycji lokalnych to wszystko przy banku gospodarstwa krajowego to jest zupełnie poza kontrolą ustawy o finansach publicznych poza kontrolą parlamentu nic o tym nie wiemy nie ma żadnych planów to jest aberracja systemu budżetowego niestety Najwyższa Izba Kontroli od 2 lat też głośno w swoich raportach to krytykuje ja bije dzwon też, że Rze, że to jest utrata kontroli nad finansami przez obywateli, a tutaj pauza, bo wspomniał pan Najwyższą Izbę Kontroli tu jest pewne interesujące nowo, jeżeli chodzi o zajmowanie się budżetem przez Najwyższą Izbę Kontroli właśnie, bo NIK wielokrotnie badał wykonywanie budżetów państwa, ale tym razem zainteresował się projektem budżetu państwa na 2023 rok, o które teraz rozmawiamy i trwa kontrola pod lupą kontrolerów może znaleźć właśnie proces wypychania wydatków do funduszy celowych czy sposób finansowania samorządów Marian Banaś też zwracał wielokrotnie uwagę na te inżynier finansowo rządzących np. w 2021 roku wskazywał, że rząd zastosował bezprecedensowe mechanizmy służące wypychaniu wydatków poza budżet pan zaskoczony, że teraz nikt już zajął się projektem budżetu nie sprawdzeniem tego jak budżet był wykonany post factum tak 23 lata pracował w Ministerstwie Finansów przeżyły 23 kontrole Najwyższej Izby Kontroli urzędników, bo podkreślam te kontrole obecnie trochę tu jest taka, że rząd mówi, że jest jakaś Łatka polityczna itd. wiemy jest konflikt w te kontrole budżetu państwa robią ci sami urzędnicy od lat stosunki ja znam osoby to są ci sami urzędnicy co 80 lat temu tak albo tam nasiona to są ci sami także ze wszystkich rządów robili, jeżeli ktoś mówi, że coś nie zgadzają się z kontrolą to nikt nie rzucają na prezesa Banasia tylko niech powiedzą wprost tym porządnym kontrolerom urzędnikom Najwyższej Izby Kontroli oni rzetelnie to robią naprawdę i zawsze w styczniu wchodzili, żeby kontrolować budżet roku poprzedniego, a teraz zaczęli już kontrolę awansem awanse to moim zdaniem taki bałagan jest w budżecie, że NIK uznał, że już musimy na bieżąco oglądać wszystko co się dzieje z budżetem, żeby później mieć więcej czasu na prawidłowo kontrolować ja bym to nazwać coś takiego, że Pani Minister Raczkowski dostała kuratora tak jak w kuratora Rzeczkowska minister związków Rzeczkowski dostała kuratora w postaci Najwyższej Izby Kontroli oni już przyglądają na bieżąco co on co oni tam robią jak jako mijają zasady finansów publicznych i konstytucję to jest kompletnie nie spotykamy to naprawdę musi być niezły bałagan w ocenie NIK-u finansach publicznych oraz budżetem zajmuje się Senat już niektóre komisje senackie rozpoczęły pracę posiedzenie plenarne Senatu jest planowane na przyszły tydzień wtedy ustawa budżetowa na przyszły rok będzie przedmiotem pracy senatorów dziś w Senacie odbyło się seminarium rady gospodarczej zespołu doradców do spraw gospodarczych działających przy marszałku Senatu, jaki budżet dla Polski fałszywy prawdziwy był uczestnikiem tego spotkania tejże debaty oczywiście wskazali państwo w tych materiałach przygotowanych na to spotkanie, że ten budżet cała debata budżetowa opiera się na jakimś takim wycinkowe fragmentarycznym ujęciu rzeczywistości nie ma tego pełnego obrazu wydatków dochodów państwa zwracam uwagę na to jak budżet powinien być konstruowany realizowanej z takich kilka zasad reguł czy zasada przejrzystości jawności jest podstawową zasadą w ogóle podstawą państwa demokratycznego jest przejrzystość finansów publicznych pamiętajmy na samym końcu są pieniądze do wszystkiego finanse publiczne spinają całe państwo wszystkie obszary i zbrojeniowej zdrowie i pomoc społeczną wszystko tak naprawdę pamiętajmy, że mafiosów tam w stanach Zjednoczonych wsadzali za za pieniądze za podatki tak to jest najważniejsze one na wsi Ala Capone i dlatego, jeżeli finanse przejrzyste są nieprzejrzyste to to tylko w państwach autorytarnych dochodzimy do modelu niespotykanego nigdzie na świecie co tylko państwa afrykańskie mają po budżet robiony na serwetce połowa budżetu jest gdzieś wyprowadzona poza kontrolę parlamentu my ja wraz z Hanną Majszczyk Ludwik Kotecki byłymi wieloletnimi pracownikami minister finansów wiceministrami pan Hanna Majszczyk wicemistrz od budżetu Kotecki było Macro teraz w radzie polityki pieniężnej ja też tam swoje przepracowałem nad tymi budżetami po prostu jak ekonomiści śledczy to nazywam zebraliśmy dane, które leżą gdzieś tam w zakamarkach wysłane do komisji tak dalej złożyliśmy te puzzle i wyliczyliśmy, jaki jest prawdziwy deficyt budżetu państwa, żeby pokazać skalę tego oszustwa w musimy usiąść teraz przez tak mocno się trzyma rząd pokazał wysłał budżet, który pokazał deficyt 68 000 000 000 to już jest wysoki deficyt, bo 20 parę ma wynieść w zeszłym 68 000 000 000zł budżetowym 2023 roku w wersji oficjalnej, a teraz wersja prawdziwa nieoficjalna 354% tego fikcyjnego deficytu, czyli 235 000 000 000zł po prostu zamiast 68235 000 000 000 Osaka, gdyby była respektowana konstytucja, gdyby była respektowana ustawa o finansach publicznych, gdyby były respektowane zasady nie było stosowane kreatywnej księgowości to tyle wymuszał Pani Minister finansów musiałaby taki pokazać deficyt ja nawet my nawet nie oceniamy poziom to jest rzeczywiście duża liczba to jest ogromny deficyt ponad 7% PKB oczywiście możemy się nieco mylić, bo my to tak naprawdę przewodzi ekonomiczny Dziennika ekonomiści śledczy musieliśmy zbierać informacje, bo nikt nie zna planu funduszu zbrojeniowego, bo nikt nie zna planu przeciw fundusz przeciwdziałania covid wykazaliśmy tam, jakie triki zastosował rząd, czego nie pokazał właśnie wyszło nam tak ogromna ogromna liczba ona jeszcze na pierwszym czytaniu w sejmie też zrobiliśmy taki prawdziwy budżet i wtedy szacowaliśmy, że to jest 206 000 000 000 minęły 3 miesiące już jest 235 000 000 000zł to jest moim zdaniem to złamanie konstytucji, bo są komentarze Konstytucyjny zresztą o tym była mowa na tym seminarium jest komentarz pani Dembowski Romanowski konstytucjonalistka w komentarzu pod redakcją bez Safjana Polska, która mówi, że jeżeli do budżetu nie dołączy się funduszy wydatków mających na poważne cele w dużych kwotach publiczne to jest naruszenie art. 219 konstytucji także o tym była mowa i tak naprawdę była mowa, że prawdopodobnie rząd dostał wadliwe absolutorium, bo rząd teraz planuje 68 000 000 000 ad deficyt wyniesie 235 wg naszego szacunku, ale w 2022 również taka jest sytuacja rząd pokaże rozlicza się deficytu 22 000 000 000 podczas gdy w innych funduszach i poprzez operacje ten deficyt pewnie będzie ze 100 000 000 000zł i dostanie absolutorium za 14 wyniku finansowego to jest przykład w firmach korporacjach jest to niespotykane, żeby rada nadzorcza została kawałek finansów nie wiem dużej firmy, czyli oddziały tylko w połowie województw i mieście wraca do budżetu 2023 rok oczywiście Senat nie może odrzucić ustawy budżetowej, więc będzie ją poprawiał tak deklaruje Tomasz Grodzki marszałek Senatu no i państwo też rekomendują pewne poprawki między nimi zwracają państwo uwagę na to, że prognoza dochodów budżetu państwa musi być oparta na realistycznych i ostrożnych założeniach makroekonomicznych, że musi uwzględniać najbardziej prawdopodobny scenariusz zmian systemowych tymczasem te wskaźniki, na których jest konstruowana ta część dochodowa nie jak mają w rzeczywistości one właściwie już były spisywane w ten projekt ustawy budżetowej to nie przystawał do rzeczywistości np. kwestia inflacji oczywiście w ogóle wchodzimy w okres, gdzie prawdopodobnie grozi nam powtórka kryzysu naftowego z lat siedemdziesiątych wszyscy się spodziewają recesji i płytsze głębszej w Polsce być może tylko technicznej, ale w wzrost masy wzrost rząd zakłada 17 podczas wszyscy mówią, że to będzie 0 poniżej 1 i inflację rząd zakłada 9,8 podczas gdy wszyscy prognozują, że to będzie 1314% są kompletnie oderwane od rzeczywistości wskaźniki ponadto rząd np. pracuje Senat pracuje nad ustawą budżetową rząd w ustawie budżetowej założył, że wszystkie stawki te tymczasowo obniżone wrócą do swoich poziom oczywiście np. o VAT na żywność został utrzymany na 2000 na stronie Ministerstwa Finansów rząd chwali, że są utrzymane stawki 0 na żywność, a w budżecie, który jest równolegle procedowany założył, że one są podwyższone ci, którzy się brak 10 000 000 000zł lekarz jakąś dochód z podatku tak jak już absurd w tej sytuacji plus one są bardzo pesymistycznym zakładamy, że 23 000 000 000 dochody są przeszacowane na seminarium byli przedstawiciele biznesu ekonomiści powiedzieli, że mowa o tym, że zyski wzrosną np. CIT podatek dochodowy od firm wzrośnie to jest trzeba między nimi między bajki włożyć jest kompletnie nierealne, że firmy oczekują spadku zysków i rząd poważny odpowiedzialny rząd w takim momencie raczej powinien bardziej ostrożne prognozy założyć nawet, a jak będzie pozytywne zaskoczenie liczyć na pozytywne zaskoczenia jest kompletnie odwrotna sytuacja może trwa zrobić tak jak radzi prezes Glapiński nakierować swój sposób myślenia o dobre elementy, czyli chodzi o dobre elementy tylko chodzi o to, że takie, jeżeli sytuacja będzie trudna i nagle w ciągu roku dowiemy się, że brakuje pieniędzy już dochody z VAT są poważnie zagrożone rząd pokazał listopadowe dochody, które spadły o 4,5%, a żeby wykonać plan na poprzedni rok to w grudniu musiałyby wzrosnąć o 30% dobrze nagle się okaże tak np. marzy brakuje albo w czerwcu, że brakuje pieniędzy wyrwana z rodzicami trzeba żyć jak szukać oszczędności albo na chybcika niedorzeczności w roku wyborczym co pan mówi Malec pożyczanie nie jest tak łatwo było naszą pracę można na wysoki procent tylko wtedy koszty też dla firm dla gospodarki umowy wzrosną, bo jeżeli rząd pożycza będzie pożyczał po 78% to firma będzie musiała już pożyczone od wyboru 9 i 11 czy rząd mamy wielką górę śmieci problemów niezałatwionych i odsuwania na przyszłość problemów ich trzeba szuflę i zacząć sprzątać rzeczywiście po wyborach jestem przekonany, że Rze, że trzeba będzie szukać oszczędności poważny w tych programach socjalnych, że pan powie, że trzeba szukać Herkulesa, żeby oczyścić stajnię Augiasza trzeba oczyścić, ale uważam, że też trzeba zacząć od przywrócenia zasad podstawowych zasad finansów przywrócenie rangi ministra finansów przywrócenia przejrzystości przejrzystość jest i transparentność jest apolityczna niezależna od poglądów jest powiedzmy bardziej liberalnym, ale od paradygmatu więcej mniej państwa wyższe niższe podatki moim zdaniem tutaj powinna być zgoda w wśród wśród wśród partii politycznych, że niezależnie od tych poglądów trzeba być przejrzystym no tak część polityków uważa, że w mętnej wodzie łatwiej się wiele te na panie doktorze bardzo dziękuję Sławomir Lutek prezes główny ekonomista fundacji forum obywatelskiego rozwoju moim państwa gościem dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo, informację w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA