REKLAMA

Meta musi zapłacić 390 milionów euro grzywny za nielegalne wykorzystywanie danych osobowych

Połączenie
Data emisji:
2023-01-05 13:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
10:43 min.
Udostępnij:

To za sprawą decyzji irlandzkiego Komisarza do spraw Ochrony Danych. Chodzi o wykorzystywanie danych osobowych do użytku spersonalizowanej reklamy. Szczegóły tłumaczy dr hab. Magdalena Słok-Wódkowska z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego i DeLabu UW.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
trzynasta 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie z nami jest prof. Magdalena Słok-Wódkowska z wydziału prawa administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz della w Uniwersytetu Warszawskiego dzień dobry dzień dobry, a będziemy mówili o karze, którą irlandzki komisarz do spraw ochrony danych nałożył na firmy meta, czyli na firmę, która jest właścicielem podmiotem odpowiedzialnym za Facebooka 390 000 000EUR za nielegalne wykorzystanie wykorzystywanie danych osobowych użytkowników Rozwiń » Facebooka Instagrama do tzw. reklamy profilowanej i teraz pytanie, bo to jest sprawa, która ma już trochę długą brodę trochę trochę długo to złe sformułowanie, ale zaczęła się w 2018 może tak tak najprościej i po drodze było parę zwrotów akcji znaczek, który w momencie nie miała być ugoda tak, ale też kilka razy były pomysły, żeby założyć mniejsze kary to znaczy ja mam wrażenie, że ten problem przetwarzania danych przez 6 meta jest przy takim powracającym tematem to znaczy było tak naprawdę to przez bardzo długo były formułowane zarzuty, że irlandzka komisja do spraw danych osobowych działa zbyt wolna jest zbyt łagodna, że te kary, która nakłada na Facebooka są zbyt niskie, więc to wydaje się o tyle przełom, że wydaje się być wreszcie konkretną karą i bardzo konkretnym zarzutem ta sprawa ciągnie się od momentu wejścia w życie rozporządzenia, czyli słynnego RODO, a skargi zostały złożone praktycznie natychmiast w odpowiedzi w pewnym sensie ma do zmiany w regulaminie, które miało być dostosowane do nowych przepisów wchodzących w życie przepisów no tak naprawdę w gruncie rzeczy jest to smutne, że prawie 5 lat zajęło organowi irlandzkiemu dojście do tego, że jednak coś tam jest nie tak z tymi regulaminami metą, dlaczego smutne są zwykle duże sprawy innych to są to są duże sprawy, ale mimo wszystko 5 lat to jest bardzo długo jak na jak na takie postępowanie i tam faktycznie no po prostu były zwroty akcji, ale w ogóle no i irlandzkie organy słyną z tego, że właśnie raczej starają się łagodnie traktować Facebooka, bo to warto powiedzieć, że to jest także oni działają jako ten tzw. ład to szok, a w stosunku do całej Unii Europejskiej, dlatego że ten Facebook, z którego w ogóle większość platform, z których korzystamy, czyli i meta, czyli Facebook instagram to są podmioty, które są podmiotami irlandzkimi świadczą usługi dla kraju tam co się wydarzyło, a tak oni działają jak na rzecz całej Europy skargi, które zostały złożone pochodziły z Austrii Belgii w ciekawe prawda dlatego można powiedzieć no w pewnym sensie to akurat Facebook jest w Irlandii to też nie jest tak do końca przypadek to była nowa polityka polityka irlandzka prawda mamy politykę całego kraju, która zaczyna się Tax w poprzek spotykać z politykami europejskimi i z tego mamy jak rozumiem to pięcioletnie opóźnienie opóźnienie tak to znaczy ta sprawa w ogóle takiej gry pomiędzy irlandzkimi organami nadzorczymi nie tylko w zakresie ochrony danych osobowych, ale także np. prawa konkurencji nadzoru podatkowego w kontekście tego co robią Platformy nie tylko zresztą meta, ale tam przecież tak samo ma swą główną siedzibę Google na na Unię europejską i oni prowadzili politykę ściągania tych firm technologicznych tak potocznie mówiąc w ten sposób właśnie oferowali niskie podatki i przyjazną atmosferę regulacyjną na tymczasem oni zaczęli mieć się problemy tak naprawdę wielu frontach no bo to jest kwestia i zarzutów, a na i spraw dotyczących podatków i tego, że zaczęły być kwestionowana zgodność z prawem unijnym podatków nakładanych na te czy raczej zwolnień podatkowych przyznawanych Facebookowi Google owi zaczęły być kwestionowane kwestionował zgodność z prawem konkurencji i działalności oni regularnie dostają grzywnę z zakresu nadużywania pozycji dominującej w od komisji europejskiej, więc tutaj to było takie tam taki ostatni element, ale z drugiej strony chyba najpoważniejszy, bo te zarzuty dotyczące sposobu przetwarzania przez nich danych są chyba też najpoważniejsze właśnie może powiedzmy więcej o tym co dokładnie, czego skargi dotyczyły znaczy co co było w tych zarzutach wobec meta czy zarzuty dotyczą zła naruszenia przez meta art. 6 Roda art. 6 w ogóle RODO wprowadza taką zasadę, że podmioty nie powinny przetwarzać cudzych danych osobowych to przetwarzanie jest możliwe w ściśle określonych wypadkach właśnie w określonych w art. 6 m.in. wówczas, kiedy takie przetwarzanie jest osoba, której dane dotyczą wyraziła zgodę na przetwarzanie tych danych w określonym konkretnie sformułowanym celu albo wtedy, kiedy przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą jest dokładny cytat i w zasadzie chodzi o to literkę UB, czyli o przetwarzanie niezbędne do wykonania umowy której, której dane dotyczą osoby, które dane dotyczą i ewentualnie jeszcze literki UE wtedy, kiedy przetwarzanie jest niezbędne do celów wynikających z prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez administratora no bo pytanie tak naprawdę jest takie w jakim zakresie meta może przetwarzać dane osobowe nasze w celu pokazywania nam Persji spersonalizowanej reklamy meta zmieniło swoje regulaminy w ten sposób, że jakby automatycznie korzystających z usług wyrażasz zgodę na to, żeby właśnie otrzymywać personalizowane reklamy, czyli że nasze dane osobowe będą przetwarzane w celu dostarczania tej personalia danej umowy na tymczasem irlandzki irlandzka komisja do spraw danych osobowych właśnie stwierdziła że to właśnie jest niezgodne z art. 6 RODO, dlatego że ta zgoda jest wymuszana, a przy w ogóle zawieraniu umowy nie możemy nie wyrazić zgody na takie przetwarzanie naszych danych, jeżeli chcemy korzystać z usług meta czy to w zakresie korzystania z Facebooka czy w zakresie korzystania z Instagrama, dlatego że tam są tak naprawdę 2 grzywny 1 właśnie dotyczy meta druga dotyczy Instagrama zarzut jest nie w sumie ten sam, czyli właśnie niezgodnego z art. 6 przetwarzania danych teraz czy jeśli dobrze rozumiem, że taka sytuacja, w której teoretycznie meta chce działać na terytorium Unii Europejskiej zgodnie z europejskim prawem, ale tak naprawdę nie daje wyboru no tak naprawdę ja myślę, że to jest w ogóle problem z tymi usługami, że oni narzucają swoje i te warunki świadczenia usługi jest konsumentom swoim użytkownikom mnie nie dając możliwości wyrażenia niewyrażenia zgody na część tych usług one stanowią element pakietu, a ich dodatku nie są oczywiste to też był jeden z zarzutów, że to nie jest wyraźnie zakomunikowano, że te dane będą przetwarzane w tym zakresie i że powinno zostać zmienione w odniesieniu do ich właśnie tych firm są serwis jest tych warunków przetwarzania usług, które podpisuje każdy użytkownik zgadzając się na świadczenie usługi czy, zapisując się do serwisu po prostu tak, że oni po pierwsze nie komunikują tego po drugie nie ma możliwości, jakby nie od kliknięcia tej tego obowiązku przetwarzania ja rozumiem tutaj najciekawsze obszar najciekawsze jak najszybciej lek. Konsek konsekwencja tej informacji tej decyzji to jest nawet nie wysokość kary tylko rozumiem to co się ma wydarzyć czy to, że Facebook ma zmienić swoją politykę prywatności to będzie ciekawy tak oni dostali 3 miesiące na dostosowanie się do tej decyzji wczorajszej co jak rozumiem powinno oznaczać zmianę regulaminów w taki sposób, żeby możliwe było zrezygnowanie z tej właśnie personalizowane reklamy czy po prostu uniemożliwienie przetwarzania danych w celu dostarczania nam tej personalizacja Nate reklamy, bo to co może nie wybrzmiało w tym co powiedziałam ten irlandzki tato NATO z Hogan ochrony danych stwierdził, że o niej, że jak ta umowa pomiędzy reklamodawcami Facebookiem jest niepowiązana ściśle z umową pomiędzy Facebookiem, a meta, a jego użytkownikami często są 2 różne umowy, więc można można zrezygnować z tej powinno być być powinna być możliwość rezygnacji z tej usługi przez użytkowników no jak Sejm to powinien wejść zrobić no ciekawe właśnie jak się do tego zabierze myślę, że to jest najbardziej interesujące punkty, które nas teraz czeka dziękuję bardzo, prof. Magdalena Słok-Wódkowska, ale z udziału prawa i administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz DELab UW była z nami 1317 Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA