ósma 43 w naszym studio Karol Trammer dzień dobry dzień dobry redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej rozmawiamy ogłoszone wzroście cen na bilety PKP od 11stycznia ma być drożej jeśli chodzi o Pendolino średnio 1780% jeśli chodzi o Expert ekspres Intercity jest 17,5 prawie TLK, czyli te najtańsze twoje linie kolejowe blisko 12% duża dużo rzeczywiście ta podwyżka jest dosyć wysoka, ale trzeba też wziąć pod uwagę, że to
Rozwiń »
nie jest pierwsza podwyżka w ostatnim czasie, bo rok temu mieliśmy podwyżkę dosyć dużą jeszcze wzmocnioną tym, że na wielu trasach zlikwidowano ofertę bilet stanie miastowy potem w maju mieliśmy wejście dumnie ogłaszane taryfy dynamiczne i tzw. czyli taryfa, która miała być dostosowywana do popytu i wtedy w ogóle źle pytanie miasto zostało zlikwidowane, więc jeżeli ktoś miał na swojej trasie bilet tanie miastowy, czyli np. na trasie Warszawa Olsztyn Warszawa Białystok czy Kraków Rzeszów to w ciągu roku drastycznie wzrosły koszty podróży, bo najpierw zlikwidowano Mobile tanie miastowy potem najpierw podwyższono Gieleta miastowy potem zlikwidowano, a teraz jeszcze jest podwyżka tej standardowej taryfy w no i jeszcze kwestia tej dynamicznej taryfy, która moim zdaniem nie do końca funkcjonuje tak jak miała funkcjonować bo gdyby taryfa dynamiczna, czyli dostosowywana do popytu rzeczywiście działała w to dzisiaj nie trzeba byłoby wprowadzać podwyżki tylko właśnie tą taryfą dynamiczną można przewoźnik mógłby kształtować sobie ten popyt i przychody, bo przewoźnik tłumaczy uzasadnić wzrostem cen energii takie podwyżki tylko no właśnie pytanie na ile lat ma być przedsiębiorstwo, które na siebie dobrze po prostu zarabia skoro jest dotowany no właśnie to jest podstawowa kwestia PKP Intercity dostaje coraz większe dotacje generalnie on już w skali rocznej przekroczyły 1 000 000 000 i to grubo, a i tak dużo mniej niż telewizja, więc no tak, ale skupiają się na kolei to mamy taki problem uważam, że te dotacje działają w sposób odwrotny to zaznaczy zamiast pozwalać przewoźnikowi zapewniać stosunkowo niskie ceny i tworzyć dostępne dla społeczeństwa produkt to te dotacje rosnące drastycznie rosnące powodują, że przewoźnik nie musi skupiać się na walce o klienta i ośmiela go, bo to podwyższania cen, bo jeżeli straci klienta, który przesiądzie się na samochód przesiądzie się na autobus na busa to tragedia dla przewoźnika nie będzie, ponieważ odbierze to sobie z rosnącej dotacji i jest kluczowy problem to znaczy paradoksalnie doszło do sytuacji, w której dotację, czyli wspomaganie przewoźnika przez budżet państwa motywują go do tego, żeby podwyższać ceny biletów, bo to nie pasażer jest najważniejszym czynnikiem przychodów tylko ta dotacja i dotacja tak się z akcji są różne żarty na środowisko kolejnym, że takie pierwsze słowo, jakie mówi dziecko Kolejarza jest mama tata dotacja albo, że dotacja z najwspanialszym pasażerem, bo jest jedzie czy się podoba czy nie ta dotacja zawsze jest i narzeka na spóźnienia też no nie narzeka tak tak tak i z tą z tą są z tym dofinansowaniem jest taki problem, że te, owszem, rzeczywiście to jest potrzebne tylko, że te pieniądze nie trafiają do końca tam, gdzie powinny czyli, jeżeli bierzemy dotację, którą ministerstwo Infra, która przekazuje spółce PKP Intercity to dotacja powinna być kierowana na to, żeby rozbudowywać ofertę przewozową na tych trasach w tych rejonach Polski, gdzie ona jest słaba, czyli mówimy generalnie o miastach typu Zamość Suwałki Gorzów Wielkopolski, które są trochę na uboczu głównych magistral i prywatni przewoźnicy, jeżeli zostaliby wpuszczeni do Polski nigdy tam nie pojadą to znaczy ich te kierunki nie interesują oni chcieliby jeździć z Krakowa do Warszawy albo Warszawy do Trójmiasta no właśnie o to chodzi, że zaraz chciał zaprotestować no dobrze, ale dotacja jest potrzebna w jakiej nie będzie to zaczną jeszcze bardziej zanikać połączenia kolejowe, ale też jak rozumiem kluczowe stoczył pan mówi, czyli to na co te pieniądze idą wewnątrz PKP to na co one idą także, iż powinny to jest tak, że dotacja jest po prostu przekazywana właściwie całościową i nikt nie analizuje, a przynajmniej nie jest ujawniane, który pociąg jest rentowny, który nie jest rentowne i Noma dużą prawdopodobieństwo, że dotacje również na rentowne pociągi, bo na głównych trasach pociągi dotowane TLK Intercity mogą przynosić mogą przynosić zyski po prostu te pojedyncze połączenia na głównych trasach natomiast na tych trasach do miast bardziej położonych na uboczu bardziej położonych peryferyjne nigdy ten zysk nie zostanie osiągnięty i to co jest kluczowe to, żeby dotacja była kierowana na rozwój oferty przewozowej na peryferiach mówiąc generalnie, a nie na główne linie na głównych liniach nie powinno być dotowanych połączeń powinno zostać powinni zostać wpuszczeni przewoźnicy prywatni zagraniczni, którzy wykazują zainteresowanie tymi trasami tak się stało zresztą w Republice czeskiej na głównych ciągach pociągi przestały być dotowane mamy tam różnych przewoźników no i oni walczą między sobą właśnie komfortem cenami i itd. natomiast dotację w Republice czeskiej zapewniają, że np. do każdego średniego dużego miasta mamy co 2 godziny przynajmniej pociąg dalekobieżny tymczasem w Polsce np. do Suwałk mamy 2 pociągi dziennie PKP Intercity do Zamościa Warszawy mamy 1 pociąg i to jest problem tego dziwnego kierowania dotacji takiego, że nie jest wyjaśnione nie ma sprawozdań jak to się odbywa i które pociągi wymagają gotowania, które nie tylko po prostu jest jednak 1 wielki wór pieniędzy przekazywane to jest 1 kwestia druga kwestia, która też jest bardzo wzbudza duże wątpliwości to jest to, że PKP Intercity jest jednocześnie przewoźnikiem oferującym połączenia dotowane jak i komercyjne i dochodzi do paradoksu, że jeżeli jakiś przewoźnik zagraniczny prywatny chce wejść na Polski rynek kolejowy to musi się zwrócić do Urzędu Transportu Kolejowego o wydanie zgody na konkurowanie z dotowanymi pociągami tymczasem PKP Intercity również musi taką zgodę uzyskać, ale bez problemu uzyskuje np. pociągi Pendolino są pociągami komercyjnymi i nie powinno być także 1 przewoźnik działa w tych 2 segmentach, bo istnieje takie zagrożenie, że np. będzie obniżał jakość pociągów dotowanych po to, żeby przerzucić pasażerów do pociągów komercyjnych swoich przykładem jest skład pociągu TLK Małopolska, który idzie po trasie pokrywającej się z Pendolino słynie z tego, że ma najniższy standard wagonów właściwie już na polskiej sieci kolejowej no, więc to był jednak wątpliwości, ale w takim razie znaczy, że mamy zupełnie zmienić myślenie PKP to ma być po prostu tam inne instytucja no i prospołeczna instytucja, która w ogóle nie zarabiać zajmować się tym, żeby łączyć ludzi po prostu tak to ma być jak z innymi na tym zarabia reżim, że przyjdą inni zagraniczni wejdą do nas na rynek i oni będą zarabiać PKP posiedzenie to trzeba to trzeba zabezpieczyć polityka transportowa państwa polskiego powinna na tym polegać, że kształtuje takie zachowania przewoźników i jeżeli ma spółkę PKP Intercity państwową, która jest dotowana z publicznych pieniędzy to w większym stopniu powinna wpływać na to jak ta spółka tworzy swoją sieć połączeń mamy coś takiego plan transportowy, który określa, gdzie pociągi mają jeść, gdzie mają się zatrzymywać ten plan transportowy, porównując go z dokumentami z innych krajów jest dosyć słaby to znaczy, a on tworzy taką sytuację, że przewoźnik PKP Intercity właściwie mamy sytuację, że ogon macha psem to znaczy tak naprawdę PKP Intercity decyduje, gdzie chce jeździć, a ministerstwo infrastruktury to przyklepał je ewentualnie są pojedyncze przykłady takie, że ministerstwo infrastruktury no wpływa na to siatka połączeń, ale to są pojedyncze, że np. minister Stanisław, który uważa, że trzeba uruchomić pociąg w taki pociąg TLK Flisak, który wprowadził da sieć połączeń dalekobieżnych taki miastach Płock Rypin czy Grudziądz, które były poza tą siecią przez wiele lat, a no to była z tego co ja wiem decyzja ministerstwa, z których która na przewoźniku to wymogła, ale nie ma całościowego takiego podejścia plan transportowy przyjmowany uchwałą rządu jest słabym dokumentem no i z tej takiej mętnej wodzie to PKP Intercity decyduje, gdzie chce jeździć, gdzie nie chce, mimo że dostaje dotacje i ten, kto płaci dotacje powinien jasno wymagać jak ma wyglądać siatka połączeń, a nie przykrywać to co przewoźnikowi wygodnie jest robić też mamy sytuację taką mamy podwyżkę cen mamy rosnącą dotacje, a np. z znika pociąg, który 2 lata temu pojawił się naciągu biegnącym przez takie miasta jak NSA, a chodzi o pociąg TLK Kormoran, który otworzył Prudnik Nysę na połączenia dalekobieżne to też pokazuje, że ta polityka jest taka i no tak się buja od ściany do ściany to znaczy wprowadzamy jakieś połączenie po 2 latach wycofujemy, a no tak nie powinno być to ta oferta powinna być stabilna, a tak, żeby ludzie mogli polegać na kolei też zadaniem państwa powinno być we współczesnych czasach kryzysu klimatycznego taka, żeby ludzi skłaniać do transportu zbiorowego jeśli mamy o rodzinę para dwoje troje dzieci co kupić tyle biletów, żeby wypaść na weekend gdzieś tam ne do innego miasta to jak się zacznie sumować te ceny to naprawdę samochód stanie w no to jest też zastanawiający temat zastanawiający wątek to znaczy rok temu dokładnie podwyżka cen biletów PKP Intercity została ogłoszona dokładnie 3 godziny po tym, jak minister jak premier Morawiecki udzielił wywiadu, w którym powiedział, że obniży zostanie obniżony VAT na paliwa teraz znowu mieliśmy taką samą synchronizację to znaczy, a wiceministrem, za który ogłasza, że dopóki rządzi PiS przejazdy drogami ekspresowymi będą bezpłatne dla samochodów osobowych i za chwilę PKP Intercity ogłasza podwyżkę cen biletów jak nic nie sugeruje, ale na pewno nam to pokazuje, że polityka transportowa rządu nie opiera się na tym, żeby skłaniać społeczeństwo do rezygnacji z samochodu i zachęca i nie zachęca do przesiadki na pociąg to powinna być kluczowa kwestia wydaje się, że to nie podlega żadnej dyskusji to, że lepiej jest, żeby ludzie jeździli pociągami niż samochodami, a zarówno z powodu właśnie środowiskowych czy społecznych jak i po prostu indywidualnych, jeżeli jedziemy pociągiem to nie musimy w tym czasie pracować na drodze kierowcę w latach no nie najlepsza informacja dla państwa dziękuję bardzo, za analizę Karol Trammer redaktor naczelny pisma zbiegiem szyn autor książki ostre cięcie jak niszczono polską kolej dziękuję dziękuję bardzo, się zapytać na koniec dokładnie zna Matej wszystko po kolei, że tam tam jest Flisak no może kiedyś pani mnie zaprosili przepytać mapy zobaczyłem umówieni dziękuję dziękuję ósma 56 pora na informację po informacjach audycji wybory w TOK-u Dominika Wielowieyska zapraszam państwa na tę dyskusję z politykami i 1 polityką widz jest program przygotował Michał Tomasik realizował Maciej Gorczyński dziękuję państwu życzę dobrej soboty Karolina Głowacka
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA
-
-
-
17:48 W studio: Edwin Bendyk
-
16:59 W studio: Adam Zbyryt
-
REKLAMA
POPULARNE
-
27.01.2018 08:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend11:55 W studio: Michał Sutowski
-
-
28.01.2018 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend19:14 W studio: Agnieszka Szypielewicz
-
28.01.2018 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:50 W studio: Adam Ozga
-
-
-
-
11.03.2018 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend18:08 W studio: dr Jacek Bartosiak
-
-
31.07.2021 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:50 W studio: Łukasz Supergan
-
10.02.2018 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend28:16 W studio: Agnieszka Mróz , Dominik Owczarek , Łukasz Komuda
-
13.03.2021 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend13:57 W studio: prof. Stanisław Obirek
-
15.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:47 W studio: dr hab. Błażej Kmieciak
-
01.10.2022 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend13:29 W studio: Michał Janczura
-
24.03.2018 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:04 W studio: Łukasz Kowalczyk
-
02.04.2022 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:48 W studio: dr Joanna Ławicka
-
-
15.10.2022 07:00 Poranek Radia TOK FM - Weekend11:16
-
-
01.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:47 W studio: prof. Bogusław Pacek
-
15.10.2022 07:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:17 W studio: dr Sergiusz Prokurat
-
29.10.2022 07:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend16:50 W studio: Jakub Wątor
-
22.10.2022 08:20 Poranek Radia TOK FM - Weekend12:12 W studio: prof. Jan Zielonka
-
-
-
-
29.01.2022 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend14:45 W studio: prof. Arkadiusz Stempin
-
-
31.10.2021 08:40 Poranek Radia TOK FM - Weekend17:03 W studio: prof. Anna Pacześniak , Jacek Gądek
-
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!
KUP TERAZSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL