REKLAMA

''Polska szkoła to pacjent w trudnym i ciężkim stanie''

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2023-01-08 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:04 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
i dr Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji sieci organizacji społecznych dla edukacji inicjatywy wolna szkoła już w tej chwili razem z nami dzień dobry witam radiu TOK FM dzień dobry panu dzień dobry państwu pani myśląc o edukacji w Polsce w roku 2023 pani myśli o tej edukacji jakąś taką nadzieją czy może jeszcze w coś pozostało z tych obaw dotyczących lex Czarnek ustawy która, która ostatecznie znów została odrzucona i nie będzie obowiązywała już śladu Rozwiń » już takie zapowiedzi dalszych prac nad tym, jakie odczucia pani towarzyszą bardziej nad na ten dzień powiedział, że myślą o szkole edukacji oświaty z dużym lękiem i dużym niepokojem, dlatego że Polska szkoła to jest taki pacjent bardzo trudnym ciężkim stanie to znaczy na pewno jakoś wyzdrowieje i dojdzie do formy tylko o żadnej kolejnej głębszej operacji już nie przeżyje to znaczy ten pacjent będzie coraz gorszym stanie jest nadal będą serwowane w jakiś terapia wstrząsowa we, a tych terapii przez węgla zna kilka tak no właśnie to w takim razie na czym polegają te szkody w edukacji, bo ja wspomniał o lex Czarnek i to były duże emocje związane z tą z tą ustawą z obawy, ale tego ostatecznie nie ma czy lex Czarnek, którego nie ma zdążył zaszkodzić w jaki sposób czy ma pani nam się coś innego mam na myśli też wcześniejsza kłopoty które, które fundowali nam rządzący to jest przede wszystkim to, że dawna sprawa, ale cały czas mamy konsekwencje tej dawnej sprawy, czyli reformy Pani Minister Zalewskiej, która polegała na dni zmianach w edukacji przedszkolnej przede wszystkim likwidacji gimnazjów to koniec końców zaowocowała tym, że edukacji ogólnej mamy nie 6 w lustrze tylko 88 lat i np. to co w tej chwili dzieje się przy okazji nowej matury i tego, że rodzice uczniowie przede wszystkim nauczyciele, którzy dosyć mocno podkreślają mówią o tym, że ta matura jest bardzo trudna bardzo niesprawiedliwe jest wynikiem reformy minister Zalewskiej także to są też wcześniejsze rzeczy efektem reformy za minister Zalewska jest także to mamy do czynienia od kilku lat szkoła, czyli w nierównym i podwójnymi rocznikami jest to jest ten powód, który minister Czarnek mówił, że za chwilę będzie niż demograficzny, ale od do końca będzie niż, dlatego że mniej uczniów będzie, dlatego że w reformie musi po prostu dokładnie policzono także to jest no niestety dosyć chaotycznie zarządzane system, czyli to, o czym minister edukacji w ostatnich tygodniach mówił o zwolnieniu ogrodzie czy czy nieuchronnym zwolnienie 100 000 nauczycieli to też tutaj warto czekać zauważy to, o czym pani wspomniała, czyli że akurat ten obóz rządzący sam sobie zafundował jak rozumiem ten problem związany z tym, że nie, że niż jest potęgowany tak właśnie reformą minister Zalewskiej niż jest bardzo nierówny, ale te zapowiedzi ministra Czarnka się cieszę, że pan, że pan o nich wspomina, a one są powiedziałabym najdelikatniej mówiąc trochę nie na miejscu, ale nie na miejscu w tym względzie, że nauczycieli nie trzeba będzie zwalniać, dlatego że nauczyciele już zwalniają się o bardzo mocno nasiliło się po spóźnionym zdławiony takim zadeptane MO w kraju, który dla nauczycieli był jednak bardzo ważnym doświadczeniem takim dla sporej części z nich godnościowym od czasu strajku bardzo dużo nauczycieli odchodzi dużo nauczycieli też zastanawia się nad tym jak przetrwać ostatnie lata przed emeryturą zapowiedział, których też minister wspomniał o wcześniejszych emeryturach będą takim zabiegiem, który spowoduje, że nauczyciele, którzy mogą odejść ze szkoły odejdą dlatego szos frustracja wśród kadry pedagogicznej nauczycielskiej jest naprawdę ogromna trudno zbudować dobrą bezpieczną szkołę, kiedy ci, którzy ją tworzą, którzy w niej pracują są sfrustrowani nauczyciele są naprawdę zmęczeni powiedzmy teraz o zmianach, które w programy nauczania w szkolnej rzeczywistości będą w tym roku funkcjonowały, a wśród nich zmiany w podstawach programowych jeśli chodzi o język Polski technikę i łacinę 3 czy są w najlepszej strony istotne zmiany dorzuciłbym do tej listy jeszcze nowy przedmiot, który już obowiązuje, czyli przedmiot historia teraźniejszość ma być jeszcze kolejny biznes zarządzanie od nowego ładu jest jeszcze regulacjach bezpieczeństwa, czyli te strzelnica rozmawialiśmy o tym, że tam się pojawia pojawia, a tak no taki fragment mało jest edukacji dla bezpieczeństwa takiej związanej z emocjami zarządzanie informacjami natomiast pojawiło się to strzelanie, które jest takie na powiedziałabym raczej z poprzedniego wieku nie jest ani teraźniejszości mamy jeszcze przecież cały czas kwestie religii etyki, czyli tych zmian takich, które są zmianami powiedzmy dosyć istotnymi, ale nie tymi, które powinny być dyskutowane także jest rzeczywiście tak rzeczywiście dużo i powiedziałbym tak najdelikatniej jak tylko można to nie są zmiany potrzebuje w tej chwili Polska szkoła, których potrzebują uczniowie uczennice, a przedmiot biznes i zarządzanie także Polska szkoła nie potrzebuje wstęp na to akurat sprawa wygląda trochę inaczej, dlatego że tutaj minister powołuje się na konsultacje ze środowiskiem ze środowiskiem ekspertów i powiedziałem, że zmiany nie są nie są zmianami na gorsze to znaczy to są zmiany, bo w przypadku historii teraźniejszości te zmiany zdecydowanie są zmianami najgorsze, dlatego że przy tym przedmiocie bardzo dużo treści związane z edukacją Obywatelską po prostu wykreślono, ale już nie będą nie będą obecne w podstawie programowej i nie są obecne w programach nauczania natomiast przy przedmiocie w przedmiocie związaną z przedsiębiorczością i biznesem tutaj rzeczywiście ten nacisk był położony na to, żeby on był bardziej praktyczne i bardziej rzeczywiście taki życiowy, ale nie to jest sedno sprawy to znaczy może 1 przed będzie lekko lepszy nie powoduje, że cała szkoła będzie funkcjonowała świetnie poznał tak jak mówiliśmy wcześniej ogromnym problemem jest egzamin maturalny, do którego obecnych moja szkoła po prostu nie jest w stanie rzetelnie i dobrze przygotować jak będzie tegoroczna matura tegoroczna matura będzie maturą po pierwsze, trunku pandemiczną to jest taka okoliczność, która powinna być powinna być podkreślano za każdym razem, kiedy oni mówimy to jest matura, która wynika z reformy minister Zalewskiej to jest matura chmura, a w przypadku języka polskiego, a ona w zasadzie mu każe uczniów ze swobody myślenia i za dłuższe wypowiedzi pisemne, bo im dłuższa wypowiedź pisemna będzie ten, więc będzie można zarobić karnych punktów też więcej więcej zaryzykować to będzie matura, która będzie rzeczywiście bardzo mocno bazowała na takiej pamięcią znajomości tekstów na pamięciowym opanowaniu tekstów kultury natomiast to na co zwracają uwagę nauczyciele to, że było bardzo mało czasu na to, żeby przygotować osoby do sprawdzenia tej matury zwracają uwagę także ci nauczyciele że, którzy byli inicjatorami petycji o to, żeby Centralna komisja Egzaminacyjna jednak zmieniła zasady dla dla Matu to, że niestety nie przy tej matury sprawić świat kraj znaczy okazuje się że, że 1, że 1 pracę to 1 pracę w zależności od tego, który egzaminatorów sprawdza ten materiał można ocenić sprawdzić na 2 różne sposoby, czyli nie jest to najprawdopodobniej dobrze wystandaryzowane dobrze przygotowane dobrze przygotowany egzamin będą zdawać uczniowie uczelni w czego uczy współczesna Polska szkoła pani wspomniała o takim wychowaniu obywatelskim czy czy lekcje czy lekcjach, które ukształtowały taką świadomość Obywatelską no chyba tego w w tej chwili mniej uczy wzdycha dlatego, że to nie jest także przed ministrem Czarnkiem Polska szkoła uczyła tego więcej uczy pół uczyła tego bardziej edukacji Obywatelskiej taką edukacją o, która powinna mieć swój głęboki i tak mocno treściowo nasycone wymiar praktyczne to znaczy nie da się uczyć edukacji Obywatelskiej nie da się uczyć postaw prodemokratycznych jeśli szkolenie demokracji i samorządów miast nie działa jeśli rada rodziców jest niefunkcjonalna albo tylko fasadowa nota, ale tego nikt wciąż nie zakazał to znaczy tutaj mamy taką rzeczywistość, jaka ja ja i jaka była czy to jest kwestia jakiejś efektu mrożącego to jest kwestia efektu mrożącego to znaczy jeśli nauczyciele są karani albo o trochę waży słowa, bo prześladowanie jednak jest trochę za mocne słowa, ale mają mają powód kłopoty te są na celowniku w momencie, kiedy robią zajęcia o edukacji antydyskryminacyjnej, kiedy pojawia się na zajęciach słowo konstytucja no to nie jest sytuacja, która o, którą można byłoby nazwać stabilną czy taką, która zachęca do tego, żeby uczyć edukacji Obywatelskiej szef edukację Obywatelską efekt mrożący też takie zjawisko, którym nikt nikomu nic wprost zakazuje, ale poprzez pewne akty podejmowane wobec nauczycieli czy nawet poprzez język, które widzimy wypowiedzi niektórych urzędników nauczyciele mają prawo obawiać się podejmowania pewnych tematów to jest właśnie efekt mrożący nikt tego nikomu nie zakazał tak jest słusznie zwraca uwagę, ale jakiegoś powodu nauczyciele nauczycielki obawiają się pewnych tematów realizować w podwyżki dla nauczycieli to jest hasło, które wreszcie wiąże z tym z tym nowym rokiem ale gdyby nie uzupełnił tej wypowiedzi to to nauczycieli nauczyciele pewnie byli dla mnie bardzo źli, bo mówiąc o podwyżkach należy powiedzieć przeciw inflacji i te podwyżki nie jak się mają do inflacji są są połową tego wskaźnika inflacji, gdzie spodziewalibyśmy się, że oczekiwalibyśmy społeczeństwo, że nasi nauczyciele będą coraz lepiej wynagradzani, a ślad za tym pójdzie jakość systemu edukacji, jakie zatem mogą być podwyżki właśnie było, jakie mogą być zatem skutki tych dysproporcji tych jak i wysokości zarobków nauczycieli i niespełnionych nadziei, bo trwały rozmowy ze związkami zawodowymi na temat na temat pieniędzy dla pieniędzy dla nauczycieli w kolejnym roku tych pieniędzy nie ma tych pieniędzy nie ma i wszystko wskazuje na to, że pieniędzy dla nauczycieli i wyższych pensji dla nauczycieli nie będzie to znaczy obserwujemy taką bardzo dziwna sytuacji, gdy minister Czarnek mówi o tym, że prestiż szkoły i samej edukacji musi zostać podniesione, a jednocześnie nie towarzyszy temu o żadna praca i żaden wysiłek w kierunku od tego, żeby prestiż zawodu nauczyciela również był podnoszony znaczy nie da się podnieść prestiż zawodów bez wyraźnego podniesienia pensji nauczyciela sytuacja, w której nauczyciele zaczynający pracę mają w tej chwili tym misia oraz w styczniu wynagrodzenia 60zł mniejsze niż wynagrodzenie minimalne jest często 2003. roku w Polsce kraju w środku Europy, a kraje rozwijające się z kraju, które w czołówce światowej nie jesteśmy krajem dziesiątego świata tylko jesteśmy naprawdę krajem dobrze prosperującym te sytuacje absolutnie niedopuszczalna, żeby osoby z bardzo wysokim wykształceniem przygotowaniem pedagogicznym bardzo określonym profilu kompetencyjnym zarabiały mniej niż wynosi minimalna pensja to sytuacja absolutnie powiedziałbym nawet zagrażająca stabilności edukacji, dlatego że jeśli nauczyciele na wejściu do zawodu zarabiają tak niedużo oni nie będą do zawodu chodzić nauczyciel, który rozpoczyna pracę nie ma dodatków motywacyjnych nie mam wychowawstwa bardzo często też nie ma nadgodzin nie mówimy o sobie naprawdę, która zarabia minimalną pensję krajową, więc nie możemy mieć nadzieję na to, że do zawodu będą przychodzić nowi ludzie i ci nowi ludzie będą dobrze wykwalifikowani już taka jest wzrost naszej rozmowy chciał panią zapytać, bo podejrzewam, że ocena, którą pani wystawia czy społecznicy blisko szkoły, którzy zajmują się wspieraniem szkoły mam tam właśnie inicjatywy tak jak wolna szkoła mam wrażenie, że państwo taką świat wuja wystawiają resortowi edukacji o tym już powiedzieliśmy za co ta dwója, ale powiedz w takim razie już na koniec naszej rozmowy, jakie wyzwania stoją przed państwem w tym roku skoro trzeba jakich obszarach trochę zastąpić organizatora systemu edukacji tak, żeby szkoła była lepsza panie redaktorze ja bym powiedział, że to nie 2 tygodni klasyfikowanie to znaczy obecna polityka rządu nie wypełnia żadnego z obowiązków, które zakłada polityka edukacyjna rządu z nich klasyfikowana nawet nie jest moja natomiast surowa ocena Sak tak to zawsze zna te zajęcia nie są zaliczone po prostu natomiast jeśli chodzi o wyzwania, które pan redaktor pyta obawiam się, że w momencie, kiedy zbliżamy się do wyborów będziemy niestety mieć więcej więcej dyskusji więcej konieczności zmierzenia się tematami, które śmiało możemy nazwać propagandą, czyli tam projekt, którym mówiliśmy lex Czarnek, który był mocno zakorzeniony w idei partyjnej takiej chęci centralnego sterowania edukacją bowiem, że nie jest to koniec znaczy takich zabiegów, które zabezpieczają jakoś interesy partii rządzącej na pewno będzie więcej, bo taka rzeczywistość polityczna zbliżamy się do wyborów wyzwaniem będzie też frustracja nauczycieli to, że oni słyszą, że będą za chwilę zwalniani będzie 15% osób do zwolnienia nie powoduje, że nastroje gasną i stają się łagodne oko jeszcze bardziej zaognia ją wezwanie będzie to ogromny stos słusznych ciągle mówimy o dobrostanie psychicznym i dobrostanie emocjonalnym, ale na poziomie rozwiązań cały czas to jest niewystarczające co się dzieje u prawie 2 000 000zł, które obiecał pan minister to na razie obietnica, ale nie realizowana wezwaniem będzie też frustracja rodzicu, dlatego że rodzice w szkołach już widzą, że nauczycieli nie ma już widzą, że są zastępstwa i wyzwaniem będzie też co Polakom wychodzi stety niestety dosyć dobrze, czyli łatanie różnych wezwań na własną rękę w małej skali wiązanie wszystkiego sznurkiem i próba zażegnania czy też przeciwdziałania tym problemu na własną rękę 1 ze sposobów w szkołach są korepetycje także jest też takie wezwanie strony będziemy do czynienia będziemy sobie robić szkołę na nowo od dołu Polska edukacja w 2023 roku i o nich rozmawiać dr Iga Kazimierczyk z fundacji przestrzeń dla edukacji sieć organizacji społecznych dla edukacji inicjatywa wolna szkoła bardzo dziękuję za nasze spotkanie dziękuję również już kilka minut prof. Agnieszka Szuster-Ciesielska, z którą rozmawiał o nowej fali covid-19, kto być może na horyzoncie a jakie są przewidywania będziemy rozmawiać wcześniej informacja Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA